Отговори
  • 1
  • 2
  • 3
  • Всички
  • Мнения: 997
  Почти всички ние сме се сблъсквали или сме чували за случай на отказ да се приеме дете с  проблеми или специфични образователни потребности в масови детски градини. Когато отидем и просто се опитаме да запишем детето в някоя градина, нищо не пречи на директорката да откаже. Често причината не е в нежеланието да се приемат деца с проблеми. Просто си има провила за прием - групата да бъде малка, да има назначен ресурсен учител, който да подпомага колегите си. Днес на срещата в МОН специално се повдигна въпросът за реда за приемане на деца с проблеми с масови детски градини.
   Доколкото стана ясно, в момента тече процедура за създаване на ресурсен център, в който да работят ресурсни учители, психолози и логопеди. Тяхната задача ще бъде да наблюдават на място нашите деца, работата с тях и да извършват рехабилитация/психолог и логопед имам предвид/ при нужда. В ресурсния център ще работи и екип за комплексна педагогическа оценка. На този етап се предполага, че този ресурсен център ще заработи до края на годината и ще поеме от Регионалния инспекторат по образованието /РИО/ горните функции.
   Какво е положението към момента?! В големите градове детските градини са силно натоварени, групите са твърде големи. За да се приеме дете с някакво увреждане или специфични потребности в масова детска градина, едно от изискванията е децата в групата да са по-малко. Последното е трудно осъществимо, което прави присъствието на ресурсен учител още по - наложително. За да се назначи ресурсен учител, в градината трябва да има минимум 5 деца, с които да се работи. Към момента има практика един ресурсен учител на обслужва две съседни градини, с цел да покрие бройката. Към момента има градини с назначен ресурсен учител. Ще направим всичко възможно до вземем от РИО списък на тези заведения за София, по квартали и да го публикуваме тук.
   Как да запишем детето си в масова детска градина?! Има установен ред за записване, но той не е задължителен, а само ПРЕПОРЪЧИТЕЛЕН. Ако състоянието на детето го позволява и в съответната детска градина нямат нищо напротив, можете да запишете детето си и на общо основание. Но така рискувате да се сблъскате с отказ. Редът е следният. Подава се молба в РИО. Не е задължително детето да е минало на ТЕЛК. Препоръчително е да се предоставят и съответни документи описващи състоянието на детето. Молбата се разглежда, след което заедно с детето се минава през екип за комплексна педагогическа оценка. Комисията излиза със становище дали детето има нужда от ресурсен учител, психолог и/или логопед и препраща към съответната най-близка до вас градина където вече има създадени условия и назначен ресурсен учител. По тази причина искаме да публикуваме списък на градините имащи ресурсен учител. Предполага се, че минавайки по каналния ред няма опасност да ви върнат. Освен това, ако ние не се възползваме от от програмата на РИО НЯМА КАК ТЯ ДА СЕ РАЗВИЕ и да обхване по-голям брой детски градини.
  Доста дълго стана  Embarassed но се надявам информацията да е била полезна. И още нещо, за деца с много тежки проблеми, които няма начин да посещават масова детска градина, има само една детско заведение / доколкото разбрах/ 112 детска градина в Павлово.

# 1
  • София
  • Мнения: 9 862
Ели,благодаря за информацията.  bouquetНа мен лично ми е полезно всичко,свързано с приема на децата ни в детски градини.Аз лично за себе си съм си направила някои изводи от дългото ни обикаляне по градини,но се надявам нещата да вървят към добро.Идеята за този Ресурсен център е добра,но това само за София ли се отнася?Защото днес нашата логопедка ми каза,че и за Плевен има идея за откриване на такъв център.Това е добро решение,защото ще е хубаво тези специалисти като поработят с детето да си кажат компетентното мнение.Това мнение ще е много важно при приема на дете в градина,защото по този начин персонала в градината няма да може след десетминутен контакт с детето да поставя диагнози като аутизъм,много тежък случай...Отиваш си с документите в градината,която ти е препоръчана от Ресурсния център и си спокоен,че детето ти ще бъде прието такова ,каквото е и ще му бъде помогнато качествено.А това е най-важното,нали? Hug

# 2
  • Мнения: 997
 Валенцето, проблема засяга всички родители, но явно в София е най-силно изразен заради острият недостиг на места в детските градини. Предполагам, че тази ред на прием важи не само за столицата, а за всички регионални инспекторати. Просто в София стартира пилотно - доколкото разбрах. Пък и от майки извън столицата знам, че в много по-малки населени места няма как да се изразя - неразбирателство между директорки и родители. Въпросът е, ние да използваме каналният ред, за да помогнем на програмата да се развие!
Може би, ако възникнат допълнителни въпроси, ще намерим начин да зададем и тях newsm78

# 3
  • София
  • Мнения: 9 862
Благодаря за разясненията!Дано успее проекта.Ще е полезно за всички ни! Simple Smile

# 4
Това откога се опитвах да ви обясня, но явно сте го пропуснали. Докато негодувахте защо не ви приемат децата в масовите градинки,да бяхте прочели в темата за образованието на деца със специални потребности.
Във всички областни градове без 4-5 ще има ресурсни центрове, които ще заработят от септември.
П.П.Това не е програма. Това са нормативно установени правила от ноември 2003 година насам.

# 5
  • Мнения: 997
Logoped_zara2, всъщност аз видях поста ти в другата тема - писала съм и там, именно посочвайки изнесената информация. Пускам го в отделна тема, това е единствената разлика. В крайна сметка целта е една - родителите на деца с проблеми да са информирани. Ако съм използвала думата програма неточно, извинявай, но това не променя цялостния смисъл Hug

# 6
  • София
  • Мнения: 9 862
Логопед Зара2,явно наистина съм пропуснала да прочета в другата тема,докато негодувах защо не приемат детето ми в масова градина,за което съжалявам.Доколкото съм чела в темата ставаше въпрос за прием на деца в училища,но явно съм се объркала.Сега почвам да си поправям грешката и ще изчета всичко Grinning.Но е добре да я има и тази тема отделно,защото в нея става въпрос конкретно за детските градини. Hug

# 7
  • Мнения: 997
Logoped_zara2, в долната тема също си разяснила за приема на деца с проблеми - и аз съм писала там. Наистина и преди имаше дискусия по въпроса, темата която си изкарала напред.

http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=107334.0

 Hug

# 8
  • София
  • Мнения: 2 262
Ели Акманова, чета винаги тези теми, но така и не мога да разбера моя син дали подлежи на такъв прием, той е също с 90 % и с чужда помощ, но по отношение на храненето и боледуванията! Иска ми се да ходи при децата, но нали ти е ясно какво преживяваме като отидем в нормална детска градина, говори ми се веднага за специализирана, а каква е тази специализирана за него! Той нормално се храни с другите деца, спи с тях, даже е по-развит от тях в много отношения! Просто е по-особен случай и докато спи трябва да се наблюдава, че като се задави да го изправят, да го потупат, да го гушнат, защото се плаши и плаче! Блъскам си главата и незнам какво да избера за него, да подлагам ли на риск живота му, да го записвам ли пак на нормална и то само до обяд, защото ги слагат да спят веднага като се нахранят, а той трябва да поиграе поне половин час докато смели стомахчето! Такава ми е дилемата, дилеместа и мъчеща ме! А е толкова контактен и обича децата, че се мъчи с мен в къщи в момента!

# 9
  • Мнения: 997
Mama Igi, разбирам страховете ти, разбирам, че познаваш прекрасно детето си и знаеш от какво има нужда. Всички се страхуваме - много родители на деца без никакви проблеми се страхуват да ги дадат в ясла или градина, защото може да не се грижат добре за тях. Колкото до отношението в масовите градини към нашите деца.....мисля, че понякога и те се страхуват дали ще се справят, дали другите деца ще проявят разбиране - пък и техните родители. По - лесно е просто да те препратят към специализирана градина. Личното впечатление, с което останах след срещата е следното. Ако отидеш да помолиш някоя директорка да ти приеме детето, тя, дори да е добър човек може да откаже - не защото не проявява разбиране, а защото не е запозната с обективното състояние на детето. Те все пак са педагози, не лекари. Но, ако минеш по каналния ред, комисията ще издаде становище, ще препоръча съответни специалисти и всъщност директно ще те препрати към градина, в която вече име създадени условия. На теория директорката няма да откаже. А и ресурсния учител е точно за това  -  да помага детето да се интегрира съобразно своите нужди. Няколко пъти ни повториха, че ако не се използва съответната процедура, няма как да разширят кръга на училищата, приемащи деца с проблеми под надзор на ресурсен учител. Знам ли, звучи добре - дано наистина е така. В Мая има списък на градините и училищата в София/със сигурност ще го пусне щом се добере до компютър, милата/, в които има ресурсен учител - съвсем не са много. Но и няма как да бъдат щом не се използва каналният ред. Така ни обясниха. Не си длъжна да го правиш, но май излиза, че е по-добре. За специализираните градини не знам - нямам право да ти давам съвети, Боби е малък още, какъв ли опит имам Embarassed, но си мисля......ако с детенце минете през тази комплексна педагогическа оценка, специалистите там може би ще ти дадат насоки и съвети, които да ти помогнат да вземеш най-правилното решение.
 Hug Hug Hug

# 10
  • София
  • Мнения: 2 262
Мерси Ели, сериозно се замислям и май ще говоря още тази вечер с мъжа ми, иска ми се да вярвам, че един път бюрократството ще заработи и за нас! Но толкова се напарихме, че дано е истина всичко това, толкова обнадеждаващо звучи! Но какво ми пречи поне да опитам!
И аз  Hug и те целувам, много усмивки за вас!

# 11
Първо да се извиня, че не си влизам в акаунта,нещо съм си забравила паролата,а нямам възможност да минавам процедурта със забравената парола.
Мамо Иги, по твоето описание съдя, че детето ти изобщо не е за специална градина. Там се записват деца с разнородни проблрми,най-вече с интелектуални, с тежки физически и с множество увреждания /изключвам логопедичните,но и за там явно не е/.
Минаването през споменатия екип не е формалност /което не пречи в някои областни градове да е отбиване на номера/, а е много важна процедура,и то не само за да се предвиди броя на ресурсните учители. Понеже съм в такъв екип, мога да ви кажа най-отговорно,че сме открили редица проблеми,неоткрити от лекари,учители и т.н., например слухови, зрителни проблеми, тежка форма на дизартрия, дори  цепки на небцето и т.н. Освен това се съгласете че нито личните лекари,нито учителите ж масовите градини и училища могат да направят реална преценка на образователните нужди. Затова екипа дава насоки и най-вече - опитва св да промени отношението на учителите. Като добър признак отбелязвам това,че все по-често родителите канят учителя/учителите на детето да присъстват на заседанието на екипа, защото са спечелили доверието му с внимателно отношение и сериозна работа. Това показва че усилията ни не са били напразни и че можем да се надяваме на още по-голям напредък.

# 12
  • София
  • Мнения: 2 262
Логопед Зара ти си ме поля със студена вода!
И понеже не сме и за нормална градина, няма за нас градина! Защото сина ми си е точно с тежко физическо увреждане, щом като имаме и ТЕЛК 90% с ч.п., но по причина че то не е външно и видимо веднага, освен обезобразеното му от шевове телце, ние не можем да ползваме никакви облекчения за нас, в смисъл едно ходене с децата за него ще е само радост и удоволствие, а за нас голяма помощ, сега ще имаме и друго дете, и доста ще се озоря зимата да тичам евентуално до някоя градина на обяд с 4 месечно бебе, за да прибера сина си след обяда, ако въобще се съгласят отново някъде да го вземат и то при разни неизгодни условия, като да плащаме пълна такса и т.н., така беше тази година!

# 13
  • Мнения: 485
ТЕЛК-а не винаги е точен показател за това къде е добре да се обучава детето. Какви специални грижи изисква сина ти през деня - това в най-важното при избор на градина. Може в масовата да са в състояние да изпълнят изискванията. Но в крайна сметка родителят решава, стига разбира се да има предвидена възможност за прием в специална детска градина на деца с чисто физически проблем като сина ти.

# 14
  • Пловдив
  • Мнения: 630
 Много благодаря на Logoped_Zara и елена акманова за полезната информация! Беше ми интересен и линка към портал "Интеграция" в една друга подобна тема. Моят въпрос е кога трябва да подам молба в РИО - Пловдив, ако искам да приемат детето ми септември 2007 в детска градина? Молба за градина аз трябва да подам от октомври тази година до април 2007. Дали комплексната педагогическа оценка ще е актуална и след 7-8 месеца, когато детето трябва да тръгва на градинка?

# 15
  • Мнения: 997
milenavita, признавам си, че нямахме възможност да навлезем в  подробности по време на срещата, и честно казано, голяма част от информацията касаеше София, както и предстоящото стартиране на ресурсните центрове. В тази връзка Logoped_Zara може да бъде много по-полезна, но ако по някаква причина не - поемам ангажимента да издиря тази информация в близките дни.
Mama Igi, ти познаваш детето си и щом вътрешно усещаш, че то може да има шанс да се приобщи в масова градина нищо не бива да те спира да опиташ. Екипа за комплексна оценка често установява проблеми пропусната от лекарите, добре, но това не касае задължително твоето дете - иди, виж, консултирай се на място. Пък каквото излезе......минали сме през ада за нашите деца - нищо не може да ни уплаши, нали  bouquet
Останах с впечатлението, че в работата на този екип за комплексна педагогическа оценка е заложено не само да преглеждат проформа, а наистина да дадат насоки на родителите. Надявам се, че е така......

# 16
  • Мнения: 485
Мога да те посъветвам да подадеш молба за прием в детската градина според посочения срок,а пред Екипа можете да се представите малко преди учебната година,т.е. малко преди детето да тръгне на градина. Не пречи обаче и сега да минете,за да се посъветвате със специалистите в екипа,ако прецените. Наистина 7-8 месеца е голям период,а становище екипа може да даде за настоящата учебна година, в която детето  всъщност ще си е вкъщи.
Това,което написах по-горе за екипа,не се отнасяше конкртетно за мама Иги  Simple Smile а описваше част от работата му.
Всеки екип си определя дати на заседанията,които могат да се научат от съответното РИО. Можете да се обадите на експерта по интегрирано обучение и той ще ви информира. Обикновено през юли и август няма много заседания,но в началото на септември със сигурност ще има. Едва ли обаче датите ще са ясни отсега.

# 17
  • Анкх-Морпорк
  • Мнения: 3 476
Ходила съм в общината, да питам в испектората за ресурсните учители.
Едва стигали за училищата, абсурд било за детска градина, всички градини са препълнени...
(Община Триадица, София)
Не ми казаха нищо за такъв екип.
Сега ще ходи на логопед и психолог в клиниката за ДЦП, за после ще видим...

На теория, по закон и тн...
А на практика ми казват "няма" и тва е...
В логопедичните градини нямали психолог и не били подготвени за предречева рехабилитация.
В логопедичните градини нямали право и на ресурсен учител.
Тва е положението, като изкукуригам още малко, ще отнеса детето в парламента, нека те му намерят детска градина, кат измислят такива мъдри закони и разпоредби.

# 18
  • Мнения: 1 234
И на мен ми идва вече да  #2gunfire
Какво да си ги правим децата, в крайна сметка...не е за логопедична, че нямало да седи и да ги гледа в десятката и да повтаря, че ставал и му се бягало, не бил за група за умствено изостанали, щото заключението на клиничния психолог било, че е със запазен интелект, не е за обикновена ДГ, защото по цял ден ще си бяга, подскача и катери, и няма да имаме напредък...и така, сега бабите помагат през деня /да са живи и здрави/, водим го на логопед, от която съм изключително доволна 1-2 пъти в седмицата, и чакаме държавата да измисли нещо...ама писна ми...трябва да се организираме да направим нещо! Аз съм насреща!

# 19
  • Мнения: 997
Момичета, както казах не съм в позиция да давам съвети, но си мисля: в МОН твърдят, че ако използваме регламентирания ред с комисията за оценка към РИО /в момента, а по-късно към ресурсните центрове/ системата ще заработи. Писнало ни е да слушаме празни обещания, но също така може би трябва да дадем шанс на тази система. Нека няколко мами от нас опитат и тогава ще видим - и ако пак има проблеми ще се организираме. Ако първо се обърнеш към комисията и тя издаде становище не виждам как директорките ще откажат. Само едно уточнение - на този етап става въпрос за три или четири градини в София, в които има вече изградена база. Това било така, защото за ресурсен учител са нужни минимум пет деца. А нямало много желаещи да ползват каналния ред. Но от МОН твърдят, че ако ние родителите ползваме услугите на комисията за оценка, а не се разправяме директно с директорките, ще има повече градини. Не знам на какво да вярвам - знам само, че трябва да тестваме тази система и след това да се отчайваме......и да се борим. Нека видим какво ще излезе. Току виж нещо хубаво се случило Praynig

# 20
  • София
  • Мнения: 2 262
Ели колко хубаво звучи наистина, дано се окаже точно така, както са казали!
Но на мен ми е ясно, че за моя син няма детска, за едната явно не е достатъчно увреден (егати парадокса), а в другата госпожите се опулват ей така ужасено и бягат през глава и мен ми е ясно, че това не може да е човек, на който да поверя детето си! И сега какво, ще си го гледам сама в къщи, ще си объркваме живота още повече, защото от това произтичат много други минуси! "Какви специални грижи изисква сина ти през деня - това е най-важното при избор на градина" - такива все пак за него са необходими! Но явно аз не съм достатъчно борбена да отида и да поставя ребром въпроса в една нормална детска градина или пък просто се обезсърчавам от хората на среща си, тогава трябва да си мълча и да си тегля хомота!Нали така?

# 21
  • Мнения: 997
Mama Igi, не се обезсърчавай - ако имаш останали силички мини през тази комисия. Не знам какво ще излезе - но навсякъде има и добри и лоши хора - може да попаднеш. Може и нищо да не стане. Но нали работата на този комисия по същество е да прати детето ти в градина,  която е подходяща за него и от където няма как да те върнат/предполагам/. Ако преценят, че е за спец. детска градина, а ти не искаш да го пратиш - винаги можеш да си откажеш, нали?! Hug

# 22
  • Мнения: 997
 Чл. 6а. (Нов - ДВ, бр. 83 от 2004 г.) (1) Работно място за длъжността
"ресурсен учител" може да се открива в специално училище, в специална детска градина и в ресурсни центрове за подпомагане на интегрираното обучение и възпитание на деца и ученици със специални образователни потребности при
наличие на не по-малко от 5 ученици/деца със специални образователни потребности, които се възпитават или обучават интегрирано в държавните и общинските детски градини и училища.
        (2) В случаите, когато броят на децата или учениците е по-малък от 5, работното място за длъжността "ресурсен учител" по ал. 1 може да се открива за няколко детски градини или училища, в които се провежда интегрирано обучение.

http://normanet.enterto.net/cgi-bin/demo/normagen.exe?ID=0&l … ;sg=0&d=53909

Това е извадка от наредба номер 5 за регламентиране на преподавателската работа. Така както аз я тълкувам - при наличие на пет деца в една детска градина, в нея се отваря щат за ресурсен учител. А не обратното - първо да има ресурсен учител, а после деца. А в този ред на мисли - ако петима родители от даден район искат да запишат децата си в масова детска градина, би трябвало да няма проблем това да стане. newsm78

# 23
  • София
  • Мнения: 1 333
Ели, много ме плашат следните думи в тази наредба :

Работно място за длъжността
"ресурсен учител" може да се открива в специално училище, в специална детска градина и в ресурсни центрове за подпомагане на интегрираното обучение и възпитание на деца и ученици със специални образователни потребности при

Не пише че става дума за масови детски градини и у-ща Sad


# 24
  • Мнения: 997
Ние разбрахме, че на практика ресурсния учител ще се назначава на щат към т.нар. ресурсни центрове, а не към самата детска градина. По пътя на логиката си мисля, условието за 5 деца не е насочено към специализираните градини, където така или иначе си ги има, а към масовите.

# 25
  • София
  • Мнения: 1 333
Да, да ... така вече ми стана ясно... а и малко по-долу в текста също се изясняват нещата.
Те ще се назначават към определено специализирано заведение, а ще работят в масовите ясла, детска градина, у-ще

Ами така да се каже картите са в наши ръце и трябва ние да се осмелим и по 5 да си дадем децата в градините. Да видим тогава какво ще стане.

# 26
  • София
  • Мнения: 2 262
Ели когато нашия татко ходи да пита в близката градина, госпожата директорка му каза, че ако има 5 деца събрани с по-особени нужди, тя има право (или нещо такова) да назначи още един възпитател и че тогава няма проблем да вземе и Мишето в групата, но когато ходихме бяхме закъсняли с молбата, нали коментирахме че се подават като се родят едва ли не дечковците! Така че определено е така както го пишеш, но на практика, къде са всички тия деца които имат нужда, аз в нашия квартал не видях нито едно до ден днешен, а не е възможно да няма нито едно!

# 27
  • Мнения: 997
Не зная Иги, не зная как да се намери нужната бройка. Доколкото разбрах не е необходимо децата да са в една и съща група. В градината на Вени има едно дете, и няма ресурсен учител. Може би трябва публично да се обърнем към директорките и да попитаме, кои от тях искат да интегрират деца в техните градини. Да се види има ли приети деца с проблеми в масови градини, но без ресурсен учител - къде и колко. Да се изнесе тази информация. Друг начин на практика не виждам.......
 Може би си фантазирам малко с размах, но трябва да ги притиснем сега - преди ресурсните центрове да заработят незнайно от кога. Защото дори сега, от есента ще има родители, които ще обикалят градини и ще молят директори - някои ще успеят, други като Мая ще изберат частна градина или специализирана.....или напълно ще се откажат.

# 28
  • Мнения: 485
Няма право да назначи възпитател при 5 деца със СОП,а има право да иска бройка за ресурсен учител.
Мамо Иги,ако се бяхте явили пред Екипа за кпмплексно педагогическо оценяване и бяхте официално насочени от него,нямаше да могат да ви откажат прием и така или иначе щяха да полагат нужните грижи за детенцето.
Освен това следното нещо:
Цитат
Може би трябва публично да се обърнем към директорките и да попитаме, кои от тях искат да интегрират деца в техните градини.
е абсурд. Нещата не опират до "искам" от страна на директорите, а до "трябва". Затова не се бавете,а миавайте през Екипа,защото все още се уточняват необходимите бройки ресурсни учители във всяка община и затова все още не са открити ресурсните центрове по места. Ако не минете през екипа, никой няма да е предвидил вашите дечица и ще се окажете без ресурсен учител накрая.

# 29
  • Мнения: 997
Нещата не опират до "искам" от страна на директорите, а до "трябва". Затова не се бавете,а минавайте през Екипа,защото все още се уточняват необходимите бройки ресурсни учители във всяка община и затова все още не са открити ресурсните центрове по места. Ако не минете през екипа, никой няма да е предвидил вашите дечица и ще се окажете без ресурсен учител накрая.

Логопед Зара, благодаря, за това пояснение. Аз не бих могла да го изкажа толкова точно.  bouquet  bouquet  bouquet

# 30
  • Бу-у-урга-а-ас
  • Мнения: 2 709
Чета, чета, чета и недоумявам. Живеем в някакъв абсурд. Децата не са в детските заведения, защото няма специалисти, а ние специалистите седим и си скубем косите, защото не можем да си намерим работа. Аз понеже напуснах учебния център, сега след майчинството си търся работа и се чудя как и къде да се предложа, а то - моля ви се, гледайте какви невероятни възможности се отварят. Утре ще се обадя на една позната директорка да поговоря с нея и ако се навие ще ви пиша да действате с молбите.

# 31
  • Мнения: 997
logo5ka, това се чудех и аз. Ако директорката е съгласна това ще бъде страхотно....искрено вярвам, че между тях има наистина добри хора. Не става въпрос само за децата, минали през екипа.....все повече се осъзнава масово, колко малки, дребни дефекти в говора, развалят общата визия на човек. Включвам и себе си в числото......а ако се бяха взели мерки навреме? Аз останах с впечетление, че ресурсните учители, логопедите и психолозите ще са на щат в тези т.нар. ресурсни центрове....а не подчинени на директорките. Всъщност има ли някой представа докъде е стигнал този процес специално за София.....чува ли се нещо в професионалните среди и има ли надежда от есента  все пак да стане факт? И най-накрая да има възможност за разширяване на броя на градините, приемащи деца със специфични образователни потребности? Или от септември отново ще има ходене по мъките за немалко родители?! Sick

# 32
  • Мнения: 485
l Всъщност има ли някой представа докъде е стигнал този процес специално за София.....чува ли се нещо в професионалните среди и има ли надежда от есента  все пак да стане факт? И най-накрая да има възможност за разширяване на броя на градините, приемащи деца със специфични образователни потребности? Или от септември отново ще има ходене по мъките за немалко родители?! Sick
Не само се чува,а се знае,че София от 1.09. ще си има ресусрен център. До около седмица най-късно трябва да се актуализира инфото за децата със СОП в града. Отсега е ясно,че бройката,която ще се подаде в МОН,ще е далече от реалната, но хубавото е, че някъде до 15-16.09. ще могат да се отпускат допълнителни,но не трябва да се изпускат,защото другата възможност ще е чак през септември 2007 г. /това е особеност на финансирането на структурите на образованието/.
Лого5ке, наистина е жалко,но си права  Sad Дано в София са предвидили слухово-речеви рехабилитатори и логопеди към ресурсния център, макар че има логопедичен център. Зависи как е написан проекта. Всеки инспекторат по образованието е имал свобода за това.

# 33
  • Мнения: 997
Пускам и тук линк към темата за проектоправилника за дейността на ресурсните центрове.

http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=118797.0

# 34
  • Мнения: 997
 Това е линк към една много хубава статия за предимствата на детската градина за деца с увреждане.

http://www.ivanrilski.org/uchilishte/vyprosi/dgradina.html

# 35
  • Мнения: 997
Ето един линк към публикация за интегрираното обучение, но има и за ДЦП и за интелектуално изоставане по-надолу в статията.

http://store1.data.bg/moetodete/Publ%2058.html

# 36
  • Мнения: 1 271
Ели Благодаря ти за линка помогна ми да си разясня някои неща свързани с раждането на Теди   bouquet

Общи условия

Активация на акаунт