Кръгла маса за Превенция на дискриминационните практики в образованието.

  • 17 507
  • 68
  •   1
Отговори
  • При рома, пурите, какаото и бабиериндосите
  • Мнения: 3 607
На 28-и април ще организираме Кръгла маса с работна тема:
"Превенция на дискриминационните практики в системата на образованието в България по отношение на децата с увреждания и СОП"
Скоро ще обявя повече подробности за мястото на провеждането.До 12 април ще знаем залата.
Кръглата Маса ще е част от Кампания, за която също нямам подробности още. Това, което ми е ясно за сега е че ще еобвързана с денят на Европа -9 май и "Европейската година на равните възможности за всички"
Имам нужда от помощ.
Моля ви казусите, които постоянно обсъждаме да ми кажете бихте ли искали да ги опишете и да бъдат предоставени на комисията по Дискриминация. Те ще са основа да се атакуват не конкретни хора, а самите дискриминационни практики в Детските гради и училищата.
Трябва ми помощ за самата организация на кръглата маса. Писането, печатането и разнасянето на поканите.  И други неща.
Партньори в това начинание са Асоциация Заедно, Инициативен комитет на родителите на деца с увреждания и Настоятелството на Ресурсен Център гр.София.
Поканени на кръглата маса официални институции ще са:
1.Комисия за защита от Дискриминацията в Народното Събрание
2.Комисията по образованието в Народното Събрание
3.Министерство на Образованието
4.Агенция за Загкрила на детето
5.Регионален Инспекторат по образование гр. София
6.Комисия по образованието в Община Столична
7.Реусурсен Център гр. София
Ако съм пропуснала някой важен- казвайте да допълвам. Трябва да се издирят официалните адреси на гореспоменатите.

Последна редакция: нд, 15 апр 2007, 21:14 от yosarian

# 1
  • Мнения: 485
МОН: София 1000, бул. "Княз Дондуков" 2A
РИО-София - ул."Антим І" No17
ДАЗД - ул. " Триадица" № 2, София
РЦ-София -град: бул."А.Стамболийски"- Дворец на децата; тел.02/8289497 , resursen_centar_sofia_grad@abv.bg 

# 2
  • Мнения: 4 414
аз мога да помогна с поканите.
колко покани са нужни?
как ще се печатат - в печатница или може на офисния принтер?

# 3
  • При рома, пурите, какаото и бабиериндосите
  • Мнения: 3 607
аз мога да помогна с поканите.
колко покани са нужни?
как ще се печатат - в печатница или може на офисния принтер?
Трябва да уточним участниците, но поканите могат да са разпечатани на принтер- плик, реквизити на организаторите. Не можем, а не мисля, че е и нужно да да се прави нещо скъпо и луксозно. Аз също мога да разпечатам.

# 4
  • Мнения: 4 414
Не можем, а не мисля, че е и нужно да да се прави нещо скъпо и луксозно.
да, и аз така мисля...свиркай за помощ Wink

# 5
  • При рома, пурите, какаото и бабиериндосите
  • Мнения: 3 607
Не можем, а не мисля, че е и нужно да да се прави нещо скъпо и луксозно.
да, и аз така мисля...свиркай за помощ Wink
непременно  Hug

# 6
  • София
  • Мнения: 9 864
Много хубава инициатива,браво!  bouquetАз лично смятам да взема участие по някакъв начин.Мисля,че именно това е подходящия момент и начин да кажем нашето мнение по въпроса за интеграцията. Peace

# 7
  • София и там където не се пуши
  • Мнения: 12 141
Записвам се

# 8
  • София
  • Мнения: 2 262
за писането и печатането, може и на нас да разчиташ Вале, вече с ходене и разнасяне не мога да помогна, но където смяташ че ставам, обади се....

# 9
  • Бу-у-урга-а-ас
  • Мнения: 2 711
"Превенция" е добра дума  Peace
Практиката показва, че учителите нямат нито практическа, нито теоретична подготовка как да работят с деца с увреждания. За това е много важно в университетската подготовка да се включи не само един предмет - "Специална педагогика", който да е общ и по-скоро носещ познания ала "обща култура", а всеки семестър да се изучават предмети, касаещи обучението, правата и интеграцията на тези деца.

# 10
  • Мнения: 3 537

Практиката показва, че учителите нямат нито практическа, нито теоретична подготовка как да работят с деца с увреждания. За това е много важно в университетската подготовка да се включи не само един предмет - "Специална педагогика", който да е общ и по-скоро носещ познания ала "обща култура", а всеки семестър да се изучават предмети, касаещи обучението, правата и интеграцията на тези деца.
Съгласна съм. Peace

# 11
  • София, в офиса
  • Мнения: 1 269
поканете и държавния Логопедичен център - по - точно Детелина Траянова -адрес ще ти дам по-късно - ул. Екзарх йосиф, само не помня кой номер
може да поканите и Олга Георгиева

# 12
  • Мнения: 278
Момичета това само за София ли се отнася, аз с какво мога да съм полезна за вас? Просто не ми е ясно  Embarassed чакам да свирнете  Whistling за да се включа ако мога с нещо.

# 13
  • Мнения: 108

(Реших да пиша тук и за нашата Кръгла маса – като виждам темата на Кръглата маса, която ще се проведе в град София се припокрива с нашата.) (ако искате изтрийте цитата ми)

Поканени на кръглата маса в  Русе официални институции са: (вече започнахме с раздаването на поканите) 1. Министерство на образованието - Дирекция "Образователна среда и образователна интеграция"  ( дали ще дойде някой от тях Thinking ) 2. Регионален инспекторат на образованието – Русе 3.  Община – Русе 4. Агенция за Закрила на детето 5. Асоциация Дислексия 6. Сдружение Каритас 7. Сдружение Рализ  8. Кеар – Русе 9. Ресурсните центрове в Северна България 10. Директорите на всички детски градини и училища в Русе и областта, където има деца със СОП 12. Специализирана детска градина “Зора”13. Родители 14. Доктор Мечкунова - психиатър
 
Кръглата маса в Русе ще е на 26 април в хотел “Дунав” 
 
(Един от проблемите, които смятаме да засегнем е промяна в нормативната наредба – Наредба 6 за обучението на деца със СОП и/или с хронични заболявания – която е предимно за помощните училища и е трудно приложима при интегрирането на децата,  Правилника за народната просвета, Наредба (сега не мога да се сетя коя е) за заемане на длъжността “учител”, няма никъде кой може да заема длъжността ресурсен учител;
Друг проблем е с какъв документ ще завършват децата, когато са със смесени оценки – качествени и количествени – ясно ни че ще е Удостоверение, но какво ?, вече има деца в 8 клас и не знаем какъв документ ще им издадем на 15 юни.
Следващ проблем е създаване на подходящи учебници и помагала за тия деца.
Много са проблемите .)

Yosarian, ако искаш мога да ти пратя становището,  което ще оформим по време на Кръглата маса и ще пратим до Министерството на образованието (ако никой не дойде от тях)

# 14
  • При рома, пурите, какаото и бабиериндосите
  • Мнения: 3 607
Мисля, че трябва да се обсъждат тези теми на много форуми. И е добре че има дискусия в обществото. Можем да поканим организации от страната, но не можем да поемем никакви разходи. Правим го с възможно най- малко средства и възможно най- скромно. Ще се радваме да е по- широк формата, но ще трябва да е за сметка на участниците. Преценете дали това е възможно и ми пишете да визапишем в списъка с гости. Ако не можете да присъствате лично и имате показателни казуси моля, пратете ми ги или пуснете тук в темата. Ако имате въпроси или идеи - споделете, трябва да се случи тая интерграция в края на краищата.
pedagog, за коя наредба шест говориш би ли пуснала линк към нея. Ще се радвам да получа становището на вашата Кръгла маса. Благодаря.
Ще ви изпратя при първа възможност всички материали по текущата организация.

# 15
  • Мнения: 108
Значи всички документи, които са свързани с интеграцията на деца със СОП ги има на сайта на Ресурсен център Търговище -www.resursencentar-tg.hit.bg (ние сме още в процес на правене на нашия сайт  и не сме ги сложили)

За да може да се осъществи тая интеграция накрая трябва:
1. Изграждането на ресурсни кабинети, кабинети за психолога и логопеда или един кабинет за двамата в училищата - кабинетите да са на първия етаж по възможност - за да са по-лесно достъпни за децата
2. Създаване на подходящи учебници, пособия и материали за децата
3. Екипа, които се създава в училищата и в детските градини да е с по- големи правомощия , не всяко дете  да се води на психиатър или пред екип към РИО (става въпрлос за деца със обучителни трудности)
Кой да е председател на Екипа - според наредба 6 - това е класният ръководител, според ПНП - това е Директорът на училището ?
4. Какво включва  категорията  деца с обучителни трудности - никаде не е указано
5. малко ми е трудно да го обесня - но ще се опитам - значи когато се вписват диагнозите в графите на компютър за децата (има готови - тая категория деца с обучителни трудности е изпусната и трябва да се пишат децата с умствена изостаналост)
6. Колко деца един ресурсен учител трябва да обучава - указано е 5, но защо ни карат да обучаваме 7 деца при лека степен на умствена изостаналост от Министерството
7. Няма все още готови удостоверения за завършващите 8 клас деца
8. Начина на оценяване на тия деца по предметите (става въпрос за качествените и количествени оценки - по-какви критерии ще се определи че детето е постигнало мин. ДОИ ) и особено по западен език, където детето най-трудно се справя
Когато детето покрие мин ДОИ и примине по масовия учебен план от индивидуалната програма пак ще има ли ресурсен учител
10. Промяна на нормативната наредба
11. Ранно обхващане на децата със СОП в училищата, а не във втори, трети или четвърти клас , когато в много случаи е късно, а още в първи клас - в края на първия срок или още в началото, когато се знае че детето е със специални образователни потребности

В общи линии това са най-наболелите проблеми.

Ако с нещо мога да бъда полезна - насреща съм

(сетих се от Министерството може да поканите -Асен Петров - Дирекция "Образователна среда и образователна интеграция" - беше пуснал на всички центрове как да си оценим децата в края на първия срок едно становище и според него доста се чудихме как   и в края на краищата да се изготви единен документ за оценяване на децата със СОП)

Последна редакция: чт, 05 апр 2007, 14:34 от pedagog

# 16
  • Мнения: 3 537
От всичко,което е написал/а Педагог,най-големите ми проблеми бяха с чуждият език.Наложи се да го уча аз,за да и помагам.Би трябвало да се отпуснат допълнителни часове, специално за тези деца и учителите да работят с тях индивидуално.

# 17
Аз съм от Варна и мисля,че непременно трябва да поканите и хора от "Карин дом",те са наясно с много неща и от 12год работят по интеграцията на тези деца и има какво да кажат. Помогнали са на много деца от Варна да се интегрират, още преди да се заговори на национално ниво.Ходят на специализации в Англия и Франция всяка година моя син ходи там .Аз мога да се свържа с тях.   

# 18
Има много неясноти например :
1Децата със СОП които ходят в масови училища трябва ли да покриват общо образователните изисквания или ще се готвят по някаква индивидуална програма не всички разбира се, тези на които не им е възможно да ги покрият.
2И ако са по индивидуална програма как и кой ще ги оценява и какъв документ ще получат накрая за завършен клас .
3Деца с неврологични заболявания както е моят син им е трудно да издържат натоварването и е добре да има по гъвкав подход да не влизат във всички часове но все пак да е в СОУ така е полезно за него и за другите деца мисля, да станат по толерантни към различните.
 Сетих се и за шефката на нашия ресурсен център Варна много е разтропана и си разбира от работата дълги години и тя е работила с такива деца много мотивирана и с нея мога да се свържа да участва. Може чрез мен да ги поканите и "Карин дом" и Ресурсен център Варна,а те ако имат средства и желание ще е от полза мисля да присъстват.
Тази наредба 6 и аз я имам на хартия не мога да посоча линк .
"Наредба 6 от 19.08.2002г. за обучение на деца със специални образователни потребности и/или хронични заболявания"
обн.ДВ бр.83 от 30.08.2002г т.4,р.1 N202

Последна редакция: чт, 05 апр 2007, 16:11 от deina32

# 19
  • Мнения: 108
За друго което се сещам е - за длъжността"Кинезитерапевт" - защо я няма -  когато поискахме да ни се отпусне такава длъжност от Министерството ни отговориха че децата,  които се нуждаят от такъв специалист били интелектуално добре и нямало нужда от него.
Защо всичко се свежда до интелекта на детето - за да се отпусне ресурсен учител на едно дете много често то трябва да се изкарва с интелектуална недостатъчност.

(наредба 6 я има на страницата на Ресурсен център Търговище -www.resursencentar-tg.hit.bg - таи има и останалите правилници и наредби, които касаят интеграцията на деца със СОП)

# 20
  • Мнения: 108
Темата на нашата Кръгла маса в Русе е: Интегрираното образование - реалности и перспективи. Дата: 26 април. 
Провеждане: хотел "Дунав" - синия салон. Час - 15,00.

# 21
  • Мнения: 46
Pedagog, искам да те питам представител на Кеър ли сте поканили или човек от Комплекса за социални услуги, който се управлява от Кеър?

# 22
  • Мнения: 108
Pedagog, искам да те питам представител на Кеър ли сте поканили или човек от Комплекса за социални услуги, който се управлява от Кеър?

Единия ни логопед работи към Кеар - не знам точно кой ща покани

# 23
  • Мнения: 108
Pedagog, искам да те питам представител на Кеър ли сте поканили или човек от Комплекса за социални услуги, който се управлява от Кеър?

Единия ни логопед работи и към Кеар - не знам точно кой ща покани - може и тя да ги представлява (обикновено на наши сбирки тя ги представлява)

# 24
  • При рома, пурите, какаото и бабиериндосите
  • Мнения: 3 607
Относно Наредба 6: В момента е подготвена нова и до колкото знам е в очакване да бъде обнародвана. Ще опитам да намеря новия вариант, но е коренно различна от старата. Да имате предвид, че се работи по това.

# 25
  • Мнения: 108
Относно Наредба 6: В момента е подготвена нова и до колкото знам е в очакване да бъде обнародвана. Ще опитам да намеря новия вариант, но е коренно различна от старата. Да имате предвид, че се работи по това.

Ние знаем, че била променена още преди 2 месеца и била готова - но досега не сме я видели в нов вариант. Защо още работим по--старата?

# 26
  • Мнения: 46
Добре ще попитам нея тогава. Благодаря все пак за отговора.

# 27
Момичета, тази кръгла маса трябва да е общонационална. Проблемите не са само в София.
Как да реагираме, когато в Сливен има директори на училища, които не съдействат на децата със специфични обучителни проблеми и увреждания,  учещи в техните училища? Не им трябвали такива деца и се държат нагло с родителите на децата,  с ресурсния учител.
Как си представяте детенце с ДЦП да учи на четвъртия етаж в училището?Никой не смее да се разправя с директора на учебното заведение,защото същият се държи като едноличен собственик на училището, а и всички знаят, че има стабилен гръб в Народното събрание и никой не смее да му се противопостави. Ако той има детенце с проблем така ли ще реагира? Време е вече, когато в училището учат деца с обучителни проблеми и увреждания, директорите да са задължени да оборудват ресурсни кабинети и да са допълнително субсидирани учебните заведения. Докога в училищата ще се господарства и парадира с власт и връзки?
Как ще се проведат тестовете след ІV-ти клас?
Трябва да се намали броят на децата в групата или учениците в клас, когато в тях са включени деца със специфични обучителни проблеми. Да се подбират учителите, които ще се обучават да работят с децата с проблеми. Не е редно начални учители, които са прогонили деца с обучителни проблеми и увреждания от класовете си, след това да бъдат обучавани да работят с такива деца, без в класовете си да имат  деца с обучителни проблеми. Има такъв случай в Сливен. От училище, в което няма деца със СОП и което винаги е било негостоприемно към тези деца, е изпратена учителка на обучение. Същата е принудила родители да прехвърлят децата си,които са имали обучителни проблеми в други училища, настройвала е децата в класа си против тези деца.И макар, че е имало оплакване от родителите , е изпратена на обучение.
Необходимо е ресурсните учители да повишат своята квалификация и да са наясно със стратегията на развитие на интегрираното образование.

# 28
  • При рома, пурите, какаото и бабиериндосите
  • Мнения: 3 607
Радка - моля те, ако имаш възможност говори с родителите на тези деца- това е дискриминация в чист вид и комисията по дискриминацията би приела и придвижила жалба. Такива казуси са нещото, чието решение носи промяната в мисленето. Ако трябва това мислене да се промени с пресиране, то това и ще си получат въпросните самозабравили се "богоподобни".
Моля те, пиши ми в Лично съобщение за кои точно училища става въпрос. Имам много пряка връзка с този град и всичко което става там ми е много важно. Аз самата съм завършила училище там. Ако желаеш, а и всеки друг който желае може да ми се обади на GSM 0896839242. Има много неща за обсъждане, върху които естествено нямам възможност да имам цялостен поглед. Така, че имам нужда от този контакт с вас.
Имам скайп и на него ми е най- лесно и удобно да комуникирам  -  vtashkova
Благодаря и за другите въпроси. Ще ги включа на предварителното разглеждане на материалите. Тези от тях, които не бъдат представени на кръглата маса ще получат задължително отговор тук или на пощенски адрес. Ще се постарая да достигнат до правилните адресати и те дадат коректни отговори.
За съжаление не можем да организираме общонационална кръгла маса. Причината за това е, че откъм финансова част сме нула. В абсолютно прекия смисъл на думата. След 12-ти април, когато ще е предварителното разглеждане на казусите и организационните въпроси ще имам яснота какъв е размера на залата и колко хора ще можем да поканим, но на техни разноски.
Ако имате контакт с други ресурсни центрове или ресурсни учители от други градове, кажете им, че чакаме тук техните казуси и въпроси. Ако излязат от анонимност ще е перфектно, но ако нещо ги притеснява- няма проблем- може просто да разкажете за всяка трудност, която срещате. Мисля, че обратната връзка на Министерство на Образованието е слаба, а това е изключително важно за резултатността на една неперфектна, но не лоша идея като за начало- Ресурсните центрове и тяхното функциониране. Нещо се случва и за да се случи то по възможно най- добрия начин трябват хора със сърца. Звучи високопарно, но аз не виждам как по друг начин някой ще приеме децата с увреждания ако няма сърце. Ако ги няма посредниците отдадени на тази кауза с цялото си сърце. Защото това, което съм видяла като резултативност е от едни хора, които работят за тази идея почти без пари, без събота и неделя. Чупят стени с глави и се опитват да прегазят машината. Само, че вече нещата са толкова мащабни, че без подкрепа и помощ не смогват. Затова пишете, питайте, разказвайте, помагайте.
Благодаря.

# 29
  • При рома, пурите, какаото и бабиериндосите
  • Мнения: 3 607
Относно Наредба 6: В момента е подготвена нова и до колкото знам е в очакване да бъде обнародвана. Ще опитам да намеря новия вариант, но е коренно различна от старата. Да имате предвид, че се работи по това.

Ние знаем, че била променена още преди 2 месеца и била готова - но досега не сме я видели в нов вариант. Защо още работим по--старата?
Не работете по старата. Просто забравете за нея. Правете нещата така, че да се случват- има достатъчно нормативни актове, на които да се позовете.
Какво става в 28-о училище в София. Нямаше комисия в инспектората. Но деца има бол. Ресурсния център сформира екипи, оцени децата и подготви документите "от - до". Представят се документите в инспектората и шефа на инспектората казва ок - защото му е в правомощията и приема сформираната комисия за компетентна.
Назначена беше комисия в инспектората. Комисията се оказва некомпетентна да реши първия си казус и е разпусната. Сега се чака нова. Може ли през това време децата да чакат- не. Работата по оценяването не спира. А критериите ги определят психолозите и логопедите. Като няма писани правила се спезват правилата писани от науката. Изхожда се от законовите права на детето и родителите и повечето деца са с предписание за масово училище. Много се работи с тях. Покриват ДОИ и са с количествени оценки. Никъде не пише, че, ако покрият ДОИ нямат право на ресурсно подпомагане. Покриването на ДОИ не е моментно състояние. То е процес- всяка година. И това не е критерий, по който се преценява дали дете има нужда от ресурсно подпомагане или не. Дали детето е със СОП се определя от ЕКПО, не от епикриза, не от ТЕЛК, не от покриването на ДОИ. Детето може и диагноза да няма и пак да има СОП. Както може да е с диагноза и да няма СОП. Ровете във всички закони свързани с правта на детето, на човека, свързани с образованието- можете да се позовете на всеки текст от тях, ако се налага. "Всеки има право на образование"-текст от Конституцията. Запазването на човешкото достойнство е засегнат в няколко закона и Конституцията.Тези неща са принципите, които трябва да ни водят.

# 30
  • Мнения: 108
В София може и да стават по-лесно нещата, но в провинцията не е така. РИО -то в нашия град първо много  държи на тая наредба 6 и ПНП и изобщо на документацията - на първо място е тя , след това са децата със СОП.
Миналия месец (март) водихме деца и то с родителите им на комисия(ЕКПО) към РИО и инспектората не пусна нито едно дете, а да не разправям какво унижение изтърпяхме , да съжаляваш че си ресурсен учител. Всички деца бяха с изрядно подготвени документи, но не знам си какво не отговаряло на тая наредба и така децата не бяха допуснати (а това се отнася ако детето е за ПУ).  А децата имат нужда от ресурсно подпомагане. Не можем да им подпомагаме ако не са минали през комисията - това изрично ни  е казано от Инспектората. Задължително е детето да мине на психиатър и той да си даде становището - независимо от заболяването. Също така ни е казано ако детето покрие мин. ДОИ то нямало нужда от ресурсен учител.
Така че не само директорите на масовите училища не искат тия деца, но и в инспекторатите също не им се занимава с тях.
И когато ти дойдат на проверка те не гледат как работиш с детето, а документацията и дали тя съотвества на нормативната база и да нямаш някои документ - горко ти.

Последна редакция: вт, 10 апр 2007, 17:54 от pedagog

# 31
  • Мнения: 278
В София може и да стават по-лесно нещата, но в провинцията не е така. РИО -то в нашия град .
И когато ти дойдат на проверка те не гледат как работиш с детето, а документацията и дали тя съотвества на нормативната база и да нямаш някои документ - горко ти.
Чак не зная какво да кажа, става ми болно, безнадеждно. И за какво са ни всичките усилия, и за какво се правим на европейци. Трябва ли да му се случи на човек нещо с детето, за да се опомни, че живота е превратен и един ден може той самия, който е чоплил буквата на наредбата и е отпращал хора, да му се наложи да се унижава също и да страда.  Sad Тъжно и ужасно. Но как да променим нещата, насила човечност вменява ли се?

# 32
  • При рома, пурите, какаото и бабиериндосите
  • Мнения: 3 607
В София може и да стават по-лесно нещата, но в провинцията не е така. РИО -то в нашия град първо много  държи на тая наредба 6 и ПНП и изобщо на документацията - на първо място е тя , след това са децата със СОП.
Миналия месец (март) водихме деца и то с родителите им на комисия(ЕКПО) към РИО и инспектората не пусна нито едно дете, а да не разправям какво унижение изтърпяхме , да съжаляваш че си ресурсен учител. Всички деца бяха с изрядно подготвени документи, но не знам си какво не отговаряло на тая наредба и така децата не бяха допуснати (а това се отнася ако детето е за ПУ).  А децата имат нужда от ресурсно подпомагане. Не можем да им подпомагаме ако не са минали през комисията - това изрично ни  е казано от Инспектората. Задължително е детето да мине на психиатър и той да си даде становището - независимо от заболяването. Също така ни е казано ако детето покрие мин. ДОИ то нямало нужда от ресурсен учител.
Така че не само директорите на масовите училища не искат тия деца, но и в инспекторатите също не им се занимава с тях.
И когато ти дойдат на проверка те не гледат как работиш с детето, а документацията и дали тя съотвества на нормативната база и да нямаш някои документ - горко ти.
Това, което пишеш е потресаващо, но за съжаление изобщо не ме изненадва- не сте единствените. Много те моля, обади ми се при първа възможност. на скайпа ще можем да говорим по- дълго и спокойно.

# 33
  • Мнения: 4 585
И тая вечер дадоха просветния министър по БТВ.
Да не го мисля, ще спи спокойно. Joy

# 34
  • Мнения: 485
pedagog, голяма част от въпросите, които задаваш, са въпроси само защото не сте изчели действащата нормативна уредба.
А самата Наредба 6 в момента се променя от работна комисия и скоро ще излезе на сайта на МОН, като ще има период от около 3 седмици, в който всеки ще може да дава предложения за промени (но нямам голяма надежда че предложенията ще бъдат приети).
Ето тук прочетете отговорите на някои въпроси,които са известни :
http://ivanrilski.org/index.php?option=com_content&task=cate … 76&Itemid=123
а за останалите продължавайте да питате, дано по-скоро се намери отговор, че вече не се търпят неяснотите (имам предвид истинските неясноти)  Simple Smile

Новата наредба 6 я имам, но е в работен вариант и все още не е действаща докато не излезе в ДВ

# 35
  • Мнения: 4 585
Благодаря, Зара!

# 36
  • Мнения: 108
Напротив действащата нормативната наредба сме я изчели дето се казва от "А" до "Я" . Използваме и информацията, която има на страниците на  www.ivanrilski.org , използваме и наръчника на Зорница Вълкова - за което сме и много благодарни и на нея сме задавали въпроси .
Това, което си дала е част от "Националния план за интегриране на деца със СОП и/или с хронични заболявания в системата на народната просвета".
Да на много въпроси има отговори, но те не са заложени в някаква нормативна база.
Има много парадокси между отделните правилници и наредби - Само за пример ще дам: Например в Наредба 6 председател на Екипа в училището трябва да е класния ръководител. А според ПЗП това трябва да е директорът на училището.
И самите директори на училищата, където има деца със СОП се затрудняват когато четат нормативните документи.

# 37
  • Мнения: 485
В такива случаи се изпълнява това,което е написано в нормативния документ с по-голяма сила, в случая Правилника за прилагане на закона за народната просвета, като Наредбата се игнорира в тази си част.
За мен най-същественият проблем обаче е в приемането на факта, че децата със специални потребности ще учат с другите деца,а не в неяснотите на нормативната уредба. Факт е, че може и се работи и с тази уредба, не че не е добре да се подобри. Неясноти и противоречия винаги е имало в законите и правилниците, но от това Земята не е спряла да се върти. И как така при една и съща уредба някои работят пълноценно и никой от родителите не се оплаква, а на други все нещо им пречат алинеите.
Педагог, в случая не нападам вас, защото знам че се стараете. Ще кажа само едно нещо още - Рибата се вмирисва откъм главата (т.е. откъм контролния орган  Wink)

# 38
  • Мнения: 108
Според мен това не е интеграция - какво направиха миналото лято - закриха половината Помощни училища в страната и децата бяха прехвърлени в масовите училища -(без да се питат родителите на децата).  Ако децата са във втори клас става, но при деца например в осми клас не става - детето до 8 клас е учило по една учебна прграма и изведнъж трябва да учи по-съвсем друга учебна програма и накрая какъв документ ще вземе и къде ще учи - пак ли в СПЗ - нали е интегрирано? , а СПЗ са за деца от Помощните училища .  Това със закриването на Помощните училища трябваше да стане постепенно - трябваше да има някакъв срок. Масовите училища не са готови все още за такива деца- не навсякъде ги приемат , а някои директори дори отказват да имат такива деца в парелките с думите "Училището няма да става помощно училище - на мен такива деца не ми трябват" (чувала съм такива реплики вече от директори), или ако приемат такива деца то е с уговорката за определен брой - приемам например 4 деца със СОП и нито повече.
Хубаво е да имаме и единна нормативна база - сега нито една не отговаря за деца със СОП в общообразователните училища.

# 39
  • Мнения: 485
Защото в много от помощните училишща не беше обучение,а мимикрия. А за някои беше безсмислено да съществуват, като например 2 ПУ в Русе. За какво са му на Русе две ПУ? В градове като Пловдив, Варна и Бургас-по-големи от Русе, има по едно ПУ, а в Русе бяха две!? Освен това има около 60 ПУ в момента в България, не са изчезнали и едва ли ще изчезнат като вид училище.
Т.нар.СУПЗ са създадени не за учениците от ПУ, а предимно за деца от социално слаби семейства, а между другото и за деца с интелектуална недостатъчност.
Педагог, ти споменаваш и за удостоверения, които не били готови. Не е вярно, че не са готови - използва се стандартна бланка на удостоверение за завършен клас. Децата, завършващи 8 клас, получават свидетелство за завършено основно образование, а децата, за които е невъзможно да покрият минимума на минимума, получават не свидетелство, а удостоверение (бланка по образец) за завършен 8 клас. С това удостоверение може да отиде в СУПЗ, може в ПУ с професионална паралелка, може и в професионална гимназия, може и в средно училище. Условието е да се насочи от комисия. В самата наредба за документите за системата на народната просвета пък си е описано точно какво и къде се пише в това удостоверение. (Вметка: всички деца , завършили ПУ, задължително получават удостоверение, при тях не стои вариант за свидетелство).
За да бъде наистина пълноценна кръглата маса, е добре да засегнете въпроса за професионалното обучение и реализация, зашото в крайна сметка това се оказва един от най-важните и проблемни въпроси. Хубаво-интегрираме, обучаваме, а къде ще работят, как ще се издържат?

# 40
  • Мнения: 278
Вече тотално се обърквам, като чета постовете. Схващам разбира се откъде идват бедите и какви са проблемите. Егоистично си казвам обаче, слава богу, че не ми се налага да ходя да се моля на разни безхаберни, нечовечни директори и учители. Педагог е права за това, което пише. Ама докато някои ровят в "законя" ние какво да правим. Това ми прилича на "накарай мързеливия на работа да те научи на акъл" - директорите не искат нашите деца и за това почват да търсят точки и запетаи само и само да отложат нещата и да се усложни колкото може повече, и така човек вече да му дотегне до там, че му идва да си тегли  #2gunfire . Е аз така се чувствах преди 2 години. Пак да благодаря на сегашните ни учители, наистина страхотни хора, не знам какво щях да правя, ако не ми бяха подали ръка.

# 41
  • Мнения: 485
Zory, бедата идва и оттам, че директорите не са си направили труда даже да прочетат какво пише за децата със СОП - а то е, че нямат право да отказват прием на дете със СОП, което е насочено от екипа за комплексно педагогическо оценяване.
Както неведнъж съм казвала,  изолирани родителски акции,търсещи справедливост от директора на някое училище доникъде не водят. Затова е измислен пътя, който минава през споменатия екип, защото ако екипа си гледа работата, и родителя,и детето ще бъдат добре. И тук идва друг важен въпрос:
- някои РИО все още смятат, че не им трябва експерт по интегрирано обучение, то затова и родителите са принудени сами да ходят и да чукат по вратите на училищата
- в други РИО има експерт,ама все едно че няма. Вярвате или не, но най-фрапиращите случаи са именно от София, където от не знам колко години има експерт, ама какво от това...
Та идеята ми е че ако контролът в РИО е силен, не се стига до такива ексцесии. Според мен е добре да се настоява във всяко РИО да има специален експерт (и забележете - от МОН за абсолютно всички РИО са отпуснати такива бройки!) и тези експерти да преминат през обучение.

# 42
  • Мнения: 108
Не навсякъде има такива експерти - в нашия град тези функции са поети от старшия експерт по предучилищно възпитание и затова сме на тоя хал - не му  се занимава с деца със СОП  smile3511

# 43
  • Мнения: 1 710
Zory, бедата идва и оттам, че директорите не са си направили труда даже да прочетат какво пише за децата със СОП - а то е, че нямат право да отказват прием на дете със СОП, което е насочено от екипа за комплексно педагогическо оценяване.
Както неведнъж съм казвала,  изолирани родителски акции,търсещи справедливост от директора на някое училище доникъде не водят. Затова е измислен пътя, който минава през споменатия екип, защото ако екипа си гледа работата, и родителя,и детето ще бъдат добре. И тук идва друг важен въпрос:
- някои РИО все още смятат, че не им трябва експерт по интегрирано обучение, то затова и родителите са принудени сами да ходят и да чукат по вратите на училищата
- в други РИО има експерт,ама все едно че няма. Вярвате или не, но най-фрапиращите случаи са именно от София, където от не знам колко години има експерт, ама какво от това...
Та идеята ми е че ако контролът в РИО е силен, не се стига до такива ексцесии. Според мен е добре да се настоява във всяко РИО да има специален експерт (и забележете - от МОН за абсолютно всички РИО са отпуснати такива бройки!) и тези експерти да преминат през обучение.


 Peace
за съжаление е така и тази комисия докато я измислят......

# 44
  • При рома, пурите, какаото и бабиериндосите
  • Мнения: 3 607
Кръглата маса за сега се отлага. Казусите изглежда са доста и е добре да работим по решаването им. Продължавайте да пишете.

# 45
  • Мнения: 278
Йосариан защо се отлагат нещата? Какво стана? Много се замислих пак ли бюрократски проблеми и нежелание.  Thinking

# 46
  • При рома, пурите, какаото и бабиериндосите
  • Мнения: 3 607
Причините са комплексни, но си мисля, че трябва да се подготвим по- добре- проблемите са повече, от колкото си мислехме. А, че момента е назрял е видно. Но ще трябва да изчакаме излизането на няколко нормативни документа преди да обсъждаме каквото и да било. До тогава е добре да си водим дискусията, защото дали ще го наречем Кръгла маса или Дискусия - същността е ясна- трябва да се говори за проблемите. Тук ни се изясняват доста неща, защото диалогът е отворен, не е в рамките на ден. Ако направим по- широка кампания тя трябва да е с широка подкрепа, разбиране и приемане. А това е възможно, ако се приобщят повече хора към обществена дискусия. Това зависи от всички вас. Насочете всеки, който има поглед върху нещата в тази дискусия и нещата могат да се случат по- добре.

# 47
  • Мнения: 1 710
Това е темата, в която за енти път можем да си зададем нерешените казуси. Така ще имаме по-пълна картина какво точно е добре да се включи в кръглата маса, на какво да се наблегне....
Не знам дали ще се решат проблемите, но едно е ясно, като не ги говорим пък хич няма как да стане.

# 48
  • София и там където не се пуши
  • Мнения: 12 141
Мая защо не я оставите тази тема застопорена, защото ще кажа и на начални учители и те да се включат, но все пак не са от форума и ще им е трудно да я потърсят.

# 49
# 50
  • Мнения: 4
Това което сте решили е страхотно моето братче е с епилепсия и преди 2 години учителките в масовото училище което учеше направиха всичко възможно за да ни принудят да си го държим в къщи!Кажете ми ще има ли развитие по този начин?Никакво!
Ходихме,ядосвахме се ,карахме се ,но смисъл никакъв!
Държавата трябва да помага на тези деца не да ги отхвърля!

# 51
  • Мнения: 278
Лоло радвам се, че си споделила и твоя случай. Ние пишем от доста време и всеки от нас се е сблъсквал с тая "стена", ще трябва да си търсим правата по-настойчиво, явно на тия хора им трябва по-здраво подсещане, че не са богове и че не те ще решават, кой може и кой не може да ходи в масово училище. Законите са еднакви за всички, всеки има право да живее и да получава човешко отношение.  Peace

# 52
  • Мнения: 4
проблемите са за да се споделят и за да можем да си помагаме!благодаря ти zorysv!наитина някой учители и училища си мислят че са богове а хората с болни деца какво да правят да ги изхвърлим на боклука ли?????тте са наши деца и ние ги обичаме каквото и да им има!

# 53
  • София
  • Мнения: 9 864
Това е темата, в която за енти път можем да си зададем нерешените казуси. Така ще имаме по-пълна картина какво точно е добре да се включи в кръглата маса, на какво да се наблегне....
Не знам дали ще се решат проблемите, но едно е ясно, като не ги говорим пък хич няма как да стане.
Точно така е!
Аз примерно много бих искала да се повдигне въпроса с прословутия ТЕЛК.Както съм казвала,мен в градината ме задължават да стоя отвън,докато Буби е вътре.Казват,че щом в ТЕЛК-а пише с придружител,това означава че майката е длъжна да е винаги с детето.Което не е вярно.Обаче те си вярват,ето това е най-лошото,сигурни са ,че са прави.Както с Мая веднъж си говорихме-това означава,че всъщност всички интегрирани деца трябва да ходят на училище и на градина с майките си. Rolling Eyes
Другото,което живо ме вълнува-учителките в детската градина идея си нямат как се работи с такова дете,всъщност не само как се работи,а и как трябва да се държат с него.Не е ли добре да минават задължително на някакво обучение.Казвам "задължително",защото доколкото зная,поне при нас,на учителките е предлагано да ходят на обучение в Ресурсния център,но те нямали време.Недопустимо е това според мене.

# 54
  • София и там където не се пуши
  • Мнения: 12 141
Ами много ми интересно това – до 18 год или нещо подобно до колкото знам дете поначало не се оставя никъде без придружител или да има кой да се грижи за него. Сам нямаш право да го оставиш дори в къщи / отговаряш пред закона/. А придружителя не е казано, че е майката.

# 55
Разбрах, че в Ресурсните Центрове и РИО са получили новия проект на Наредба 6 за запознаване с нея и обсъждане. Интересно защо не е публикуван този проект, за да може и ние родителите да се запознаем с него. Нима ние не можем да изказваме мнения и да даваме предложения. Зашо всичко отново се прави задкулисно?

# 56
  • Мнения: 108
Разбрах, че в Ресурсните Центрове и РИО са получили новия проект на Наредба 6 за запознаване с нея и обсъждане. Интересно защо не е публикуван този проект, за да може и ние родителите да се запознаем с него. Нима ние не можем да изказваме мнения и да даваме предложения. Зашо всичко отново се прави задкулисно?

Да излезе проект на Наредба 6 - в нашия ресурсен център го разгледахме, преди шефката ни да замине за София. Вчера и днеска  всички директори на Ресурсни центрове са в София за раглеждане на проекта на Наредба 6.
Имам проекта на Наредба 6, ако ми бъде разрешено, тъй като не знам дали имам право,  ще го кача тук за да го разгледате.

# 57
Защо Министерството трябва да разреши, за да бъде публикуван проекта. Това означава, че пак ограничен кръг ще решава съдбата на нашите деца. От това става ясно, че отново ще се правят половинчати реформи. Защо Ресурсните центрове са на едно място с Помощни училища?Необходимо ли е съществуването на Помощните училища? Не е ли редно деца с лека и умерена степен на умствена изостаналост, децата с физически и сензорни увреждания да бъдат в нормалните училища, обхванати от ресурсните специалисти. Само деца с тежки множествени увреждания и умствена изостаналост трябва да се обучават в Образователни звена към Ресурсните центрове. Скривайки този проект вече няколко месеца министерството явно отново обмисля как да остави Помощните училища.

# 58
  • Мнения: 485
Новата Наредба 6 ще бъде публикувана със сигурност доста преди да бъде обнародвана  и ще има възможност за даване на мнения и предложения. Проектът е готов, но претърпя промени и вероятно още го променят, преди да стане достояние на всички (преди 1 месец четох един проект, а сега има други промени). Това, което е предвидено за помощните училища: там да се приемат само деца с умерена и тежка степен на интелектуално затруднение, а тези с лека степен задължително да се интегрират. Което не означава, че щом едно дете е с умерена степен, трябва непременно да е в помощно училище.

# 59
От този проект за наредба 6 нашата ресурсна не беше особено очарована за лично не съм я чела още.
Каза че според нея, индивидуалната програма за деца с СОП се изготвя от директора и класния , ресурсния учител няма тези права, а всички знаем че обикновените учители си нямат и най малка представа за работа с тези деца. #Cussing out
И това им отваря още работа и занимания а те не са особено мотивирани.Това ще ги накара да се противопоставят на приема на тези деца.
Защо тези хора не питат специалисти преди да пишат наредби #2gunfire

# 60
  • Мнения: 485
Deina, това че ресурсната ви не е била очарована, нищо не значи. Кой й е казал че програмата се изготвч от директора-ето това се питам. Програмата се изработва от екипа, специално създаден за тази цел със заповед на директора, но не е той човекът, който работи с детето, за да му изработва програма. А ресурсният учител задължително участва в написването й, защото той е този, за когото се предполага, че е най в час с обучението на  децата със специални потребности (да не говорим, че това е определено и с нормативните документи, нищо че някои не са ги чели). Обаче все повече започвам да се питам дали това наистина е така - дали някои ресурсни са в час (сори, да не се засягат тези, които са в час!)  Confused

# 61
  • Мнения: 108
Индивидуалната програма се изготвя от Екипа на училището - класен ръководител, учител начален или прогимназиален етап, логопед, психолог, ресурсен учител / специален педагог (като водещи са специалистите от Ресурсния център - логопед, психолог и ресурсния учител на детето със СОП) и родителя на детето.  При нас индивидулните програми след това се приемат на педагогически съвет, който се сформира от директора на училището (обсъждат се) и чак след това директора ги подписва и слага печат.

Заре, искам да те питам има ли ресурсно обучение и ресурсно подпомагане  newsm78- това е последното което измъдриха нашия инспекторат - казаха децата, които минаха последния път пред ЕКПО към РИО - Русе на ресурсно подпомагане и никакви индивидуални програми - при ресурсното подпомагане не се пишело индивидулна програма, а нещо като разпределение и нямало нужда да пишем. Какво било това - за всяко нещо  сме пишели индивидулна програма.

# 62
  • Мнения: 485
Заре, искам да те питам има ли ресурсно обучение и ресурсно подпомагане  newsm78- това е последното което измъдриха нашия инспекторат - казаха децата, които минаха последния път пред ЕКПО към РИО - Русе на ресурсно подпомагане и никакви индивидуални програми - при ресурсното подпомагане не се пишело индивидулна програма, а нещо като разпределение и нямало нужда да пишем. Какво било това - за всяко нещо  сме пишели индивидулна програма.
Ами какво да ти кажа - ако не беше тъжно, щеше да е смешно! Сефте чувам тези термини "ресурсно обучение" и "ресурсно подпомагане", и то противопоставени.
1-во: Няма такова животно като ресурсно обучение, има интегрирано обучение.
2-ро: Има ресурсно подпомагане, та нали и самите ресурсни центрове се наричат "РЦ за подпомагане на интегрираното обучение..."
По отношение на индивидуалните програми - наистина не е задължително всяко дете със СОП да има индивидуална програма  ако е в състояние да усвои минимума от учебното съдържание. Обаче има едно голямо НО - ресурсното подпомагане не е само по отношение на материала,който се преподава в училището, а има една по-широка задача- да подпомага ИНТЕГРАЦИЯТА и в този смисъл програмата не се отнася само до учебните предмети,а и до социалното включване на детето. Засега обаче е прието така -ако детето може да овладее минимума учебно съдържание, не му се изготвя индивидуална програма, като въпреки това специалистите от ресурсния център подпомагат развитието му.

# 63
Искам да попитам какво става с професионалното развитие на децата със специфични обучителни проблеми . Доколкото разбирам не са се взели решения, за това какво ще става с децата ни след 7-ми клас по новата учебна програма, когато децата ще завършват основно образование. Разработи се стратегия за развитие на средното образование, но никъде в нея не се има в предвид децата със СОП. Какво се предвижда за тях от 8-ми до 10-ти клас? Нима ще трябва отново да ги изолираме в Професионални паралелки към Помощните училища? Какъв е смисълът от такава интеграция, когато накрая пак ще разделяме децата?Няма ли да бъдат изолирани отново от обществото по този начин?Ако ми казвате, че обществото не е готово да приеме децата ни и хората с увреждания, мога да кажа, че то вече дораства до това. Въпросът не е ли в това, че държавата в лицето на нейните институции не иска да ги приеме, защото за това трябват пари - пари за подготовка на специалисти и обучения на родители, учители, пари за материална база и т.н. Така че държавата ни е бедна, оправяйте се сами, родители и специалисти. 

# 64
  • Мнения: 485
Radka, вече 4-та година  дори деца с т.нар. интелектуална недостатъчност учат в професионални гимназии. Да не говорим за децата, които са с физически и сензорни увреждания и с хронични заболявания - те от десетилетия имат право да се обучават в професионални гимназии без да се явяват на приемни изпити, а направо.

# 65
  • в полите на Балкана
  • Мнения: 3 462
Момичета знае ли  се вече кога ще бъде тази кръгла маса?
Днес говорих с директорката на нашето училище и тя каза да я държа в течение. Иска да постави въпроса за достъпната среда в училище.
Нашето училище има изградени естакади ,но може да се влезне само до първия етаж от инспектората бяха обещали да финансират проект за външен асансьор за да стане достъпно цялото, но сега се услушват. Доколкото знам щяли да се финансират само 100 училища.Много ми се иска едно от тях да е училището на моето дете.

# 66
  • Мнения: 4
Чета и ме боли за всички деца които държава се чуди какво да прави!Яд ме е на нея и на хората които нямат никакво сърце!А ние какво да правим с тях!Да Трудно се гледат но са си наши и ги обичаме като здрави!Чест прави на родители които се грижат за такива деца а не са ги оставили в кофите!!!!Но скъпи родители държавата ни ги праща там,след като не им дава шанс за развитие!Хубаво ние ще ги гледаме и издържаме докато имаме сили да работим и сме живи а после какво?????
Родители и близки на такива деца шапка ви свалям и ви се възхищавам!

# 67
  • Мнения: 1 849
Искам да се оплача от директорката на детска градина "Зорница" - общ. Изгрев, София. След като детето се класира на 8-мо място от 15 - при социалните бройки, директорката отказа да го вземе в детската градина, въпреки че проблема му е сравнително лесно разрешим - алергия към храна (сериозна - глутен). Мотива беше, че не й стигало че има 25 малки деца, ами трябвало да се следи - говорим за обяд и евент. следобяд (сутрин ще го водя по-късно) - да не вземе храната на друго дете.  Shocked Отказа и това е!!!
При все че ще нося храна (с разрешение от ХЕИ) и ще го водя по-късно, няма нужда от ресурсен учител... Sad

# 68
  • Реъкйавик
  • Мнения: 380

при нас програмите по индивидуално обучение се правят от социалните педагози тоест аз, всяко наяало на учебната година, като се иска съгласието на родителя
всяко едно дете е с индивидуална програма независимо дали е с увреждане или не....

Последна редакция: сб, 07 ное 2009, 12:27 от ФРИГ

Общи условия

Активация на акаунт