Аутизъм,синдром на Аспергер

  • 24 532
  • 36
  •   1
Отговори
  • 1
  • 2
  • 3
  • Всички
Имам син на 8 год. с поставена диагноза Синдром на Аспергер.Търся информация за хора или маста в София към които мога да се обърна за помощ и терапия.За момента се боря сама с помоща на класната му и училищните психолози.Слава богу,че заболяването му е в сравнително лека форма и това позволи да учи дори в масово училище,но аз и детето ми имаме нужда от специлизирана помощ,а незнам към кого да се обърна.Ще се радвам ако някой може да ми помогне. Party

# 1
  • София, в офиса
  • Мнения: 1 269
здравей Какето, добре дошла
Синдромът на Аспергер се среща рядко, за последните 5 години аз лично познавам 2 такива деца - с едното работи колега логопед от логопедично училище( в момент името ми излетя от главата - кабинетът и е в 107 СОУ в Лозенец), с другото работех аз.
колегата Олга Георгиева работи с деца с аутизум, може и тя да е имала такъв случай.
Важно е следното - да издействаш на детето право за индивидуална програма за обучение в училище, защото Аспергер синдромът спада към комуникативните нарушения. Това е необходимо, защото страда като цяло речта - по отношение на граматиката, структуриране на изречения, използване на синоними, бораване с различни езикови форми. Потози начин ще страдат всички разказни предмети и ако нямате такава програма, ще се стигне до един куп парадоксални състояния в училище.
Ако не знаеш как да направиш това - питай Hug

# 2
  • Мнения: 485
Здравей и от мен!
Тъй като става въпрос за С.на Аспергер, а не за "чист" , т.е. ранен детски аутизъм, разбира се че масовото училище е най-добрият вариант. Първото нещо, което трябва да направиш е,да се поинтересуваш в Инспектората по образование - София кога заседава Екипа за комплексно педагогическо оценяване, после да говориш с педагозите в училище че желаеш да представиш детето си там. В училището трябва да попълнят един протокол по образец, даден в Наредба №6 от август 2002 г, ако не се лъжа-Приложение 2. С този протокол+медицинския се явявате с детето пред Екипа и той определя детето да се обучава на интегрирато обучение.
След като го определят на ИО, а няма как да не го, защото е дете с т.нар. специални образователни потребности, в училището със заповед на директора се сформира екип, който изготвя индивидуална програма за обучение и развитие, обхващаща не само уч.предмети,а и общуването и т.н. В този екип участват кл.ръководител, психолог/педагогически съветник, логопед, учител. Имай предвид че Екипа от Инспектората може да препоръча и допълнителни занимания с логопед например или специален педагог, или няколко допълнителни уч.часа. Да ти кажа, за голямо съжаление в България все още помощта за деца с нарушения от аутистичния спектър е равна на нула. Няма такъв специализиран център, но аз ти препоръчвам колкото се може повече часове с логопед, който да работи за отстраняване на проблемите,най-вече върху семантичната и прагматичната страна на речта. Има в американската литература един комуникативен проблем, наречен семантико-прагматично нарушение, което се причислява също към аутистичния спектър и симптомите са идентични с тези, които се наблюдават при С.на Аспергер. Досега съм работила с 3 такива деца /с поставена диагноза С.на Аспергер/ и с 2 без медицинска диагноза,но отговарящи на клиничната картина при семантико-прагматичното нарушения. По мое настояване едното от тях беше представено пред лекарска комисия и му беше дадена диагноза : Разстройство от аутистичния спектър.
Мога да ти кажа,че стига логопедът да потърси информация из интернет, въпреки че в университетите не са склонни да преподават за някои от комуникативните нарушение, вкл.за посоченото от мен сем.-прагм. ,ще намери. Аз лично оттам съм намирала и много ми е помагала.
Прогнозата при добре систематизирано обучение и участие на родителите и учителите е наистина добра, но повтарям-систематизирано и най-вече редовно обучение с логопед.
А ето и имейла на председателя на Асоциация "Аутизъм" Мирена Велкова, но тя по-скоро може да помогне при ранния детски аутизъм,макар че в Асоцияцията членуват доколкото знам и майки на деца със С.на Аспергер.

# 3
Олеле,много се извинявам-май съм се разсеяла и не съм оставила имейла, за който споменах по-горе!!!  Sad
Ето го и него: mirenavelkova@yahoo.com

# 4
  • Мнения: 2 531
Какво представлява този синдром?

# 5
  • Мнения: 4 212
Аз също искам да знам какво представлява Синдрома на Аспергер. Освен това, някой може ли да ми даде информация къде във Варна им специалисти  при които може да се отиде и да се разбере дали детето има такъв синдром?
На брат ми сина е аутист, освен това има вси4ки данни за този синдром, но до сега не са поставили то4на диагноза.Водиха го при специалисти в София, всеки имаше разли4но мнение и заклю4ение.Има правен скенер на мозъка, при което нищо не се установи, перфектен мозък.
Детето тръгна 1 година по късно на у4илище, сега ще е 2ри клас, запо4ват с разказвателните и....незнам. Може да 4ете изре4ение, но не може да го възпроизведе.Има специален логопед, който идва у тях за гимнастика.Проходи на време около годинката, но до 5 годишна възраст не каза нито една дума, после постепенно с лекартсва запо4на да изговаря думи, но все още говора му е затруднен.
Благодаря предварително.

# 6
  • София, в офиса
  • Мнения: 1 269
ти линкове за Аспергер http://www.familyvillage.wisc.edu/lib_aspe.htm#Articles

# 7
  • Мнения: 485
По принцип нарушенията от аутистичния спектър се диагностицират от детски психиатър, има такъв във Варна, но не знам точно къде,вероятно в психодиспансера, както навсякъде. Но самата диагностика е много дълъг процес, най-обстойно я правят в Клиниката по детска психиатрия в МА-София, но се налага престой там около месец, което е трудно за хората от други градове.
Ето тук има за С.на Аспергер /в "Публикации"/:
www.autism.hit.bg

# 8
За Варна - д-р Милена Топалова - детско юношеска психиатрия
медицински комплекс "Младост", бул."Република" 20, ет.5, каб. 7

0888 222 038
След седми септември

# 9
  • Мнения: 485
Teya,
щом не му е поставена точна диагноза , явно няма "всички данни за този синдром". Е,не съм лекар, но някои неща,които изброяваш, не са съвсем типични за Синдрома на Аспергер. Обикновено тези деца овладяват формалната /външната/ страна на речта много рано и без особени грешки и от малки имат феноменална памет-могат да възпроизвеждат дълги и сложни,често неразбираеми за тях текстове-прочетени или чути. Характерно е и това че подобен тип лекарства почти не действат на децата с аутистични синдроми както действат на други групи деца.
Смути ме и това,че логопедът му водил някаква гимнастика!?! За какво става въпрос по-точно?

# 10
  • Мнения: 4 212
Благодаря на вси4ки за данните.  Hug


Ами логопеда прави следното.Написват едно изре4ение на една хартия,про4ита го детето.След това се нарязва на отделни думи и той трябва да го сглоби както е било.Прави го, но не може да възпроизведе това което е про4ел.Справя се с математика, майка му много се занимава с него, и тя е единственият 4овек на който отдава зна4ение. Има и странно поведение в 4ас.Става и прави каквото си знае, събува си панталоните  Sad. До сега единственото с което се занимаваше беше атарито и по телевизята картуун нетуърк, детският канал,прозинасяше думите на английски по лесно отколко на български.Сега са му купили компютър за игрите и ве4е е абсурд да го измъкнат на вън да играе, не 4е някога е играл  с други деца де.В на4алото логопеда правеше и лицева гимнастика за да може да произнася добре буквите.
Има поставени разли4ни диагнози от специалисти в София, едната от които е лека олигофрения, но другите я отхвърлят.
Отново благодаря   bouquet

# 11
  • Мнения: 485
Да,може да има някои аутистични черти, но те да вървят заедно с друго състояние/заболяване, така че всъщност не те да са водещите в т.нар.клинична картина. Детето може и да не общува като следствие от слабото владеене на езика и ниската самооценка, може това да се дължи и на аутистичните черти и на още куп други неща. Мисля че трябва да се проведе обстойна диагностика. Знаеш ли, такава диагностика не е добре да се прави само от лекари, нито само от определени специалисти, защото малко или много всеки специалист има някои ограничения във възприятията, т.е. е професионално обременен. В случая с твоя племенник за поставяне на правилната диагноза е много, много важно да се разбере доколко той се поддава на обучение, под каква форма; в какво състояние са висшите психични функции гнозис,праксис и реч и т.н. Така четрябва да се изгради една цялостна медико-психолого-педагогическа представа   Simple Smile, а не само "медико-", разбираш ли ме?

# 12
  • Мнения: 4 212
.... много важно да се разбере доколко той се поддава на обучение, под каква форма; в какво състояние са висшите психични функции гнозис,праксис и реч и т.н. Така четрябва да се изгради една цялостна медико-психолого-педагогическа представа   Simple Smile, а не само "медико-", разбираш ли ме?
Ами мисля 4е  разбирам. Макар 4е думите гнозис и праксис не са ми познати. Нещо като цялостен екип, който заедно с майката да го наблюдават, така ли? Поддава се на обу4ение, но доста нерви и струва на снаха ми. Логопеда не може сам да работи с него, майка му е плътно до него, само нея слуша, никой друг. Казаха и друго, 4е е възможно в пубертета и се о4акава де, да има 'развитие' или 'надолу' или 'нагоре' и вси4ки сме на тръни. Ако развитието спре в пубертете, диагнозата на няколко лекари е, 4е ще остане с манталитет и мозъ4но рзавитие на 4, 5 годишно дете за  цял живот.

# 13
  • София, в офиса
  • Мнения: 1 269
Тея, нещо не съм съвсем съгласна, въпреки, че всяко дете и индивидуалност. Развитието не спира, ако се използват правилно възможностите на детето. Много е важен подходът на специалистите и учителите. Тези деца са ужасно чувствителни на тема "можеш/не можеш" да се справиш. Детето, с което работих се интересуваше само от филми и от нищо друго, затова се наложи да напишем сценарии за филм и така да учим граматичните правила - под съвсем друга форма, после интересът премина и започна да се интересува от готене, самолети и звезди и се наложи всичо да се подчини на това, но детето завърши 7 клас и сега ще учи по негово желание - готвараство - така, че само много сили и нерви трябват Hug

Последна редакция: пн, 29 авг 2005, 20:50 от nnnnina

# 14
Здравейте,
казвам се Мирена Велкова и съм майката за която ви пишат.Мога да ви помогна с литература,да ви запозная с други майки на деца с аспергер.Мисля че бихме могли да изпратим психолог ,който да помогне в работата на учителите и подготовката на самите тях за контакта с вашето дете.Имам приятели с тази диагноза,при добра и систематична работа с тях те могат да имат невероятно бъдеще.
На 9,10.09.2005 в Нов Български Университет организираме Семинар по въпросите на аутизма.Поканили сме чужди лектори от Англия и Швеция.Мисля ,че ще бъде интересна както за родители ,така и на преподаватели,които се занимават с деца от аутистичния спектър.Ако имате интерес в тази област-обадете се мога да изпратя покани на всички желаещи.
Можем да се срещнем и лично,бих се радвала на бъда полезна.
 

# 15
  • Вече в моята си приказка...
  • Мнения: 4 371
Много страшно! Какви са симптомите на тази болест? От каква възраст се установява, че едно дете е болно?

# 16
  • Мнения: 485
Мира, има и много по-страшни неща от това. Винаги при всяко нещо има нещо по-страшно  от него Wink
Радвам се ,че mama3 се включи. Специално за С. на Аспергер потвърждавам, че може много,много да се направи ако има подходящи занимания с тези деца, и то отрано. Дори и да не е поставена тази диагноза /защото лекарите са много внимателни с диагнози от аутистичния спектър/, не пречи да се провежда адекватна терапия /едва ли това е най-подходящата дума/.
Не може и да се определи като заболяване. Това е състояние, което не се поддава на медицинско лечение, а само на въздействие от психолози, педагози, логопеди.

# 17
Здравейте,имам въпрос към Теуа. Аз също имам дете с аутистични прояви. На 8 години е и макар, че говори има затруднения с изразяването, да не говорим за преразказа. Споменавате за някакво лекарство, благодарение на което детето ви е проговорило. Би могло да ми бъде и на мен от полза, така че ако имате възможност ми кажете името му.
   Изобщо се интересувам от всякаква информация за лекарства, които могат да бъдат давани на такива деца, като в моя случай имам предвид поведенчески проблеми, като негативизъм и непровокирана агресия понякога.
              Благодаря, ако някой се отзове !

# 18
  • Мнения: 4 212
Зин4е, детето е на брат ми и е на 9 години, купуват лекарството от Германия, в България го няма, всъщност го сменяха няколко пъти, нали всеки пъ разли4ни диагнози му поставяха. Те са за мозъка, по някакъв на4ин да провокират и говора. Доста дрьпна детето. Незнам имената на лякарствата, следващият път като се 4уя с тях, ще питам и ще ти отговоря.

# 19
  • Мнения: 3 146
Едни мои клиенти осиновиха дете на 4 години, което не говори, никога не те гледа в очите, избягва всякакъв контакт - може да го викаш или да му говориш - изобщо не ресгира. Иначе си ходи, играе си и т.н. Мислехме, че може да е глух - правиха му разни тестове ( с упойка) и казаха, че нищо му няма на слуха. Докторите пляскаха с ръце до ухото му или дрънкаха връзка ключове - ама никаква реакция, дори не трепваше. Както и да е - изобщо не разбрахме какво точно му има  ( въпреки, че го водихме къде ли не и при какви ли не специалисти). Година след пристигането му във Франция нещата си продължавали така, но сякаш поне разбирал какво му говорят. Някой има ли идея това какво би могло да бъде - много сме се чудили и нямаме отговор до днес. Бащата излезе страшно опърничав и си мисли, че сам може да приложи някакви чудодейни методи. За 1 год. не го беше завел на детски психиатър. Понеже аз доста го ръчках да ми каже има ли диагноза някаква спря да ми пише. Чакам с нетърпение някакво предположение.

# 20
Много ти благодаря Тея, ще очаквам да ми кажеш, както и всички, които биха могли да ми дадат съвет! Весело посрещане на Новата година на всички!

# 21
  • София, в офиса
  • Мнения: 1 269
Здравей мамо Кенга,
тези твой клиенти трябва да направят задължително сериозно иследване на слуха с ажокирани потенциали и костна проводимост, дори да е глухо - мойе да има намял слух или т.нар корова глухота, което е много важно, за да се постаи диагноза

Защото това което описваш може да е форма на аутизъм, реакция на приспособяване, в следствие на сидром на т.нар хоспитализъм, може да умствена изостаналост.

Необходимо е да се направи Ядрено магнитен резонанс и Трансфонтанелна ехография, за да се види мозъчната структура. - като диференциална диагностика.  Ако няма гърчове, не се налага ЕЕГ, но и при най-малко съмнение за това, трябва да се направи.

След това трябва да отидат при детски невролог, психиатър (ако има съмнение за аутизъм), ерготерапевт, логопед и психолог

# 22
  • Мнения: 3 146
Мисля, че точно това, което описваш,  правихме на слуха. Казаха, че повече от това няма какво да направят и че слуха си е на 100 %. беше с пълна упойка и не ни пуснаха вътре, естествено. Много беше странно - дрънкаш ключове, а той изобщо не реагира, дори инстинктивно.Пък с нормален слух.

# 23
  • Мнения: 212
Много беше странно - дрънкаш ключове, а той изобщо не реагира, дори инстинктивно.Пък с нормален слух.
Привет Мама Кенга!
Аз Съм Оля. Логопед. Професионалния ми интерес е предимно към т.нар. Silent child, което включва децата без реч, късно проговарящите и тези с аутистичен спектър.
 Според това, което споделяш си мисля, че може да се касае за  дисфазия (рецептивни дисфазии).След като категорично е изключен проблем на слуха. Тук става въпрос за нарушение на декодирането, анализа на речта. Към тази група има и един доста тежък синдром на вродена слухова агнозия. Като социална проява детето много често прилича на аутист или на глухо дете, но това е поради затруднената комуникация въобще. Обикновено слуховите тестове не показват никакви проблеми.
 Ако проявяваш интерес към литература и повече подробности може да се свържем.
Чудесна Новогодишна вечер на всички Малчовци и Майчета и Колеги!
Да посрещнем една хубава година!!!:)

# 24
Имам дъщеря на 14 години с тежък детски аутизъм.Интересува ме ,има ли в София дневен център или някаква форма за обучение на такива деца? Ако знаете нещо,моля.......През деня съм ангажирана,ходя на работа. Благодаря.

# 25
  • Мнения: 249
Здравей, mama kenqa!Моята дъщеря е на 7 год. с Аутизъм.След яслата започна дапроявява ссъщите симптоми.Направихме и изследването на слуха(2 пъти в Исул и във Военна болница)и въпреки това всички лекари при които ходехме твърдяха,че има проблеми със слуха.Направихме ядрено-магнитният резонанс и ЕЕГ-то,кото са и перфектни.Анакрая след дълго ходене по мъките ни постовиха диагноза Аутизъм.Смятам,че няма да загубят ,ако се консултират със специалист поне сега е по лесно да откриеш такива,когато аз започнах много малко хора знаеха къде трябва да отидеш и какво да направиш.

# 26
 Синдрома на Аспергер се характеризира с висока пристрастеност към някаква тема или занимание, което е над възрастовото ново на детето и граничи наистина  с енциклопедични знания.  А в същото време не може само да си върже обувките. Знам че в Катрин дом във Варна могат да те консултират и насочат щом си от София. Там работят с този синдром.

# 27
  • Мнения: 249
Синдрома на Аспергер се характеризира с висока пристрастеност към някаква тема или занимание, което е над възрастовото ново на детето и граничи наистина  с енциклопедични знания.  А в същото време не може само да си върже обувките. Знам че в Катрин дом във Варна могат да те консултират и насочат щом си от София. Там работят с този синдром.

Аз смятам, че това за връзването на обувките е относително. Никой не знае точно какъв аутист е моята-има го момента с пристрастяването и енциклопедичните знания в сферата на компютрите, но и във почти всяко отношение е самостоятелна. Само не мога все още да намеря начин да я науча как да борави с пари.
След толкова години стигнах до извода, че аутистичните деца са като твърда глина, която по-трудно се моделира за разлика от другата с която можеш да направиш почти всичко. Но когато има и друго дете което гледат постоянно започват да подражават и да  се учат. Когато и двете са непокорни е трудно , но има положителен ефект!  Hug Hug Hug

# 28
  • Мнения: 3 591
какво имаш предви под немога да я науча да борави с пари?

# 29
  • Мнения: 249
Да ги познава и да си пазарува. Това ми е идеята. Hug

# 30
  • Мнения: 3 591
Да ги познава - можеш да и дадеш да ги броите у дома. Големия ми син не е аутист, 97ма е роден, ама ако му дам 20 лева за закуска ще ги изхарчи до стотинка  Crazy ако му дам 20 стотинки - също. Няма и да се замисли колко ресто му връщат или ще забрави да си го прибере. При това вади  и събира 3цифрени числа на ум без проблем - та не е от това, че не познава парите. Ами просто май не  е дорасъл на борави с тях...
Играйте на магазин у дома, или на рулетка, на покер  Crazy, монополи...тези игри помагат.

# 31
  • Мнения: 249
Благодаря ще пробвам Peace

# 32
  • Мнения: 3 504
Гера не я вълнуват парите, като й дават например баби и дядо, не ги иска, въобще не се впечатлява, но знае, че Зънчо се купува на магзина...

Вече казваме Джордж Буш... Wink

# 33
  • Между два живота
  • Мнения: 132
Имам дъщеря на 14 години с тежък детски аутизъм.Интересува ме ,има ли в София дневен център или някаква форма за обучение на такива деца? Ако знаете нещо,моля.......През деня съм ангажирана,ходя на работа. Благодаря.
Местата, които аз знам-  със сигурност има и други (в момента търся, за да попадне в група от връсници 19 г. младеж с Аспергер) са:

*клиника Св. Никола в МА там освен диагностициране  би трябвало да имат различни форми за работа с децата;
* Център за социална интеграция на лица от Аутистичния спектър-ул."Стамболийски 168. Онзи ден ходих до там - табелата им стои отвън на зградата, но отвътре никакви идентификационни знаци; нито човек!? newsm78 Възможно е да работят само в определени дни? Би трябвало все още да са действащи, защото на човекът, който ме насочи натам съпругата работела в екипа.
Ще бъда признателна, ако тук намеря инфо и за други центрове и инснитуции, работещи в тази насока!

# 34
  • Мнения: 460
Там е центъра, в дъното на пътечката. Но най добре е да търсите специалистите на кръгъл час, защото тогава предават децата на майките им и поемат новите за следващия час, през останалото време са по кабинетите. Формата на обучение там е почасова.

# 35
  • Мнения: 4 585
Кrouly, тая тема е много стара, от раклата си я извадил
и от нафталин изтупал. Ние не правим така.
Като не внимаваме и не следим датите, се връзваме да отговаряме
на въпроси зададени преди две години. Новата е Аутизъм - обща тема.
Пиши и чети там, и добре дошъл.

# 36
  • Мнения: 3 504
Прав е Вълчо, давайте там, що е за аутизъм да го следим в едно Peace

Общи условия

Активация на акаунт