СИД - Сензорно интегративна дисфункция. Сензорна интеграция.

  • 92 527
  • 198
  •   1
Отговори
# 15
  • Мнения: 542
Има във Факултета за начална и предучилищна и специална педагогика към Софийския университет.
Оля може по-подробно да разкаже. Simple Smile

# 16
  • София
  • Мнения: 4 412
       Мръсотия!
 Значителна част от занятията за тактилно развитие представляват ровене в различни субстанции. Ето какво може да се използва:

   2. Кисел,каша, варени макарони, пудинги, желатиново желе, плодово пюре. Брашно и нишесте.



Наскоро открих, че стафидите са много добри за цапащи занимания, дори и да си хапне някоя не е проблем, а като свърши с ровенето могат да се приберат останалите

# 17
  • София
  • Мнения: 630
За допълване на информацията по темата smile3529


Сензорна диета
Този термин е въведен от Патриша Уилбъргър- окупейшънъл терапевт. Предназначен е  да опише индивидуалната програма с дейности, които осигуряват сензорната информация на нервната система на човек, от която той има нужда за да бъде концентриран и организиран през деня. Човек, чиято нервна система е претоварена, се нуждае от по-успокояващ сензорен вход, докато друг  „по-муден” човек има необходимост от стимулиращ сензорен вход за да може нервната система да се „събуди”. Малки и големи деца, тийнейджъри и възрастни могат да спечелят много от една добре съставена сензорна диета.
За да съставите ефективна сензорна диета, имате нужда от сензорни хитрини за да може напълно да разберете сензорните затруднения на вашето дете и как те влияят на неговият живот. Окупейшънъл терапевтът трябва да използва своят опит и умения за оценка за да направи подходяща сензорна диета за детето, която родителите трябва да прилагат през деня по време на курса. Междувременно ето някои дейности, с които може да започнете. Може да ги модифицирате спрямо възрастта на детето, нивото на възбудимост (от какво се нуждае –стимулация или релаксация?), дали е на училище, вкъщи, навън и дали имате специално оборудване или не. Вижте тази страници за играчки .

Проприоцепция
Проприоцептивен вход (усещания от ставите, мускулите и свързващите тъкани), може да се постигне чрез повдигане, бутане и дърпане на тежки предмети както и с включване в дейности, които влияят върху притискането или разтягането  на ставите, като игра на дърпане на въже.
За малки деца
Направете „ сандвич”, като силно притисне те, ръцете, краката и тялото на детето или направите „палачинка” като го търкаляте обвито в одеяло. То може да бута собствената  си количка, ако детето е по-силно, в количката може да се сложат различни неща, за да тежи напр. покупките от магазина. Детето може да носи и раница с играчки (но да не е прекалено тежка)
За деца в училищна възраст
Скачане на мини трамплин,игра на дама, чистене с прахосмукачка, носене на книги от едната стая в другата, помагане при миенето  на прозорци или повърхността на масата
Тийнейджъри и възрастни
Ринене на сняг, почистване на опадалите листа с гребло, бутане на тежки предмети(пример: дърва за огрев в количка), натискане срещу стена, носене на тежка раница, косене на ливадата с ел.косачка, носене на тежка жилетка, продава се в магазините за спортни стоки.
Вестибуларна система
Вестибуларната информация (усещането от движенията, центрирано във вътрешното ухо) може да се постигне чрез въртене и до известна степен от всякакви движения.
За малки деца
Люлеене на детски люлки, различни видове люлки и движенията от тях, игри с въртене, тичане в кръг, возене на въртележка, въртене на детето като го държите за ръцете и краката – „самолетче”.
За деца в училищна възраст
Висене надолу с главата на катерушка, търкаляне по снега или тревата (също и за проприоцепцията), люлеене.
За тийнейджъри и възрастни
Люлеене в хамак, люлки и въртележки (никога не сте прекалено, възрастни!), танцуване (осигурява и пропиоцептивна информация).
Тактилна система
Тактилната информация е усещането от допир и включва текстура, температура, натиск и други. Не забравяйте, че тактилната система включва не само кожата на тялото ви, а и  рецепторите разположени в лигавицата в устата.
За малки деца
Давайте на детето да пие газирана вода за да усеща мехурчетата в устата си (може да я подправите с лимон или нещо друго). Играйте с пенест сапун или крем/пяна  за бръснене, добавяйте пясък за да има нови усещания, използвайте боя за рисуване с пръсти, бъркайте различни видове смес за сладки и кекс. Оставете детето да играе в пясъчника навън или направете си направете такъв вкъщи, пълнете сандъчето с бобови зърна или ориз или други неща от този тип. Играйте с пластелин, моделин. Не насилвайте детето да докосва всички тези материи. Нека да използва четка за рисуване/боядисване, пръчка или дори играчка за предпазливо изследване на тези текстури. 
 За деца в училищна възраст
Яжте замразени храни (замразени плодове и зеленчуци), обличайте в различни забавни костюми за да може да свикне с непознати дрехи, засаждайте градински и стайни растения, играйте с грим и боя за лице.
Тийнейджъри и възрастни
Правете скулптури, шийте,бродирайте, плетете,правете си албум от изрезки (има доста работа с различни материи), използвайте шкурка за работа с дърво, взимайте студени или горещи душ или вана.
Слухова система
Слуховата информация е това, което чуваме и е невроанатомично свързано с вестибуларните усещания. Слушането на различни стилове музика, записана или на живо, е един от начините да се успокоим и организираме слуховата информация. Излизайте навън и слушайте. Отидете на плажа или стойте тихо и слушайте гръмотевичната или вятърната буря. Ако чуете пеенето на птица, опитайте да определите откъде (посоката ) идва звука.
•   Слушайте на запис естествени звуци като дъждовна буря, шума на вълни разбиващи се в брега или горски птици. Понякога в тези записи са включени и флейта и пиано.
•   Играйте игри със слушане: седнете заедно с детето и внимателно слушайте и се опитвайте да познаете звуците, които чувате( трафика, бръмченето на хладилника, затваряне на врата и т.н)
•    Слушайте  Hemi Sync записи на звуци и музика специално създадени  за успокоение, съсредоточаване, енергия или творчество. (Достъпни  от www.discoverytoolsandworkshops.com).
•   Окуражавайте вашето дете да свири на   различни музикални инструменти. При деца със слухова сензитивност , много помага контролирането на звуците, които то чува.  Ако детето ви се страхува от шумни звуци, добре е да му позволите да контролира силата на музиката на уредбата, като опитва да намалява и увеличава звука. 
•   Слушайте бял шум, шума на  фонтани или аквариум.
Зрителна система
Ако детето ви се разсейва от зрителни стимули, опростете зрителното му поле вкъщи и в училище. Това има добър ефект върху поведението на детето. Ако детето изглежда така сякаш не се интересува от зрителни стимули или не реагира на тях, добавете ярко оцветени предмети за да привлечете неговото зрително внимание. Например, ако детето трудно се заиграва с играчки, може да опитате като сложите ярко оцветени играчки в боядисано сандъче/куфар.
•   Скрийте зрителните стимули в съндъчета / кутии или зад завеси/врати – може да намалите зрителните стимули като сложите обикновена, едноцветена завеса върху рафта с играчки.(избягвайте шарени окраски).
•    Нека детето да седи най-отпред в класната стая, (така ще има  по-малко неща, които ще отвличат зрителното му внимание). Може също така да има нужда да седи далеч от прозореца за да не се разсейва с това, което става навън. Помнете обаче, че за някой деца е добре да седят най-отзад за да могат да наблюдават това, което става в клас без непрекъснато да се обръщат назад. Работете заедно с учителя за да решите, кое е най-доброто място за детето.
•   Избягвайте играчки, дрехи, кърпи и т.н. с цветове, които детето приема като свръх възбуждащи. Например, ярко оранжево, жълто и червено (вашето дата може да не харесва други цветове).
Мирис
Ако детето ви има сензорни проблеми, определени миризми могат да го стимулират, успокоят или да го пренатоварят.
•   Проучвайте заедно с детето различни мириси за да откриете тези, които най-добре пасват на вашата цел (да успокоят или да действат (събуждащо”). Всеки има определени предпочитания, но като цяло лавандулата, ванилията и розата действат успокояващо. Ментата и лимона действат стимулиращо. Може да използвате лавандулови сапуни и масла за баня за да улесните процеса на къпане, също така свещи с такава миризма и лосиони за тяло преди заспиване. 
•   Ако детето се преумори, когато сте в голям магазин, дайте му да помирише любимата си миризма или спрете на щанд където се продават бонбони или сапуни.
•   Разпознавайте миризми заедно с детето си. Закрийте очите му и се опитайте да познаете миризми като: кленов сироп, ябълка, фъстъчено масло, сапун.
•   Живота понякога вони. Приемете мнението на своето дете, че нещо не му харесва как мирише. После му помогнете да намери, някаква приятна за него миризма.
Вкус
Вкусът е сензорен вход силно повлиян от мириса (за проба, дъвчете дъвка докато вкуса и изчезне, след което поставете лимон под носа си; дъвката ще има вкус на лимон).
•   Силните вкусове може да стимулират устата на дете със СИ и може да го накарат да бъде по-склонно да опита нови храни. Преди да предложите нова храна дайте на детето ментова бонбона, кисела желирана бонбона или друга силно подправена храна.
•   Ако детето ви няма силно изразена негативна реакция към рафинирана захар ( става хиперактивно или много му се доспива), може да се снабдите с различни видове желирани бонбони. Яжте само по една и карайте детето да познае какъв вкус има.
•   Децата са по-склонни да опитат нещо, което те сами са направили. Оставете го да ви помогне при избора на храна. Например, нека избере между  пиле и риба, ориз или картофи и т.н.Оставете детето да подреди месото в тавата, да помогне при подготовката на зеленчуците и т.н. Нека помага в аранжирането на всяка чиния с готовата храна.
•   Не забравяте да играете с храната. Вашето капризно на храна дете може да е по-склонно да яде „скали и дървета” вместо кюфтета и броколи.

Примерна сензорна диета
Това е примерна сензорна диета за дете със сензорни проблеми  във втори клас, които влияят на вниманието и ученето. Дейностите трябва да са индивидуално съобразени с проблемите на  детето, както и често да се променят според неговите нужди.отделно беше направена и програма за училище, която включва чести почивки с движения,  подходящи  възглавници за седене (детето има ограничената възможност да се върти и мърда на тях)  и храна за дъвкане при писмена работа.

Сутрешни дейности
•   Масаж на краката и гърба за събуждане
•   Слушане на терапевтични CD-та
•   Вибрираща четка за зъби и вибрираща четка за коса
•   Хрупкава закуска (мюсли) с плодове и протеини
•   Въртене (въртене на тялото като пумпал)
•   Скачане на мини трамплин
След училище
•   Игра на двора най-малко за 20 минути
•   Бутане на количката за пазар
•   Въртене
•   Мини трамплин
•   Масаж на краката
•   Скачане с надуваема топка
•   Слушане на терапевтични  CD-та
•   Оро-моторни упражнения – нещо, което да дава сензорна информация на челюстта и зъбите (дъвкане) докато прави домашната си работа
Вечерно време
•   Помощ готвенето
•   Помощ при слагане на масата – да носи таблата с две ръце
•   Храна, която се хруска или дъвче
•   Цялото семейство: рисуване и моделиране и т.н
•   Топла вана с балончета и  масла за вана
•   Масаж при четене на приказка


Превод от тук Darra


# 18
  • густо майна Филибето
  • Мнения: 8 535
Darra, благодаря за превода.
Имам въпрос - Наталия обича около нея да е шумно, до скоро в къщи непрекъснато работеха всички възможни уредби - телевизори, радио, компакт диск, компютър....От известно време забелязвам, че запушва ушите си, когато брат й крещи и вече не си пуска телевизорите още като стане. Та въпроса ми е - може ли сензорната чувствителност да се променя?
Друг въпрос - какво мога да направя за да престане да слага абсолютно всичко в устата си. Наскоро беше пила Веро, не я смущава , ако глътне парфюм. Не мога да опазя всичко от нея, достатъчно голяма е, стига нависоко и яде всичко. В същото време много трудно се решава да опита нова храна.(май само когато аз й я предложа)

# 19
  • София
  • Мнения: 630
Промяна във възприемането на сензорните стимули и реакцията към тях е възможна. Доколкото съм запозната окупейшънъл терапевтите  често попълват въпросници за сензорните  проблеми на конкретното дете (също така, такива въпросници се попълват и от родители, учители и други хора, които се срещат често с детето) за да оценят промените в сензорните функции.
За другата част от въпроса, трябва да помисля  (и потърся информация) и ще се опитам да отговоря.

# 20
  • София
  • Мнения: 630

Друг въпрос - какво мога да направя за да престане да слага абсолютно всичко в устата си. Наскоро беше пила Веро, не я смущава , ако глътне парфюм. Не мога да опазя всичко от нея, достатъчно голяма е, стига нависоко и яде всичко. В същото време много трудно се решава да опита нова храна.(май само когато аз й я предложа)

Опитвам се да си тговоря на въпроса, дали Наталия има понижена тактилни(в устата) или вкусови възприятия или комбинация и от двете. Те какво мислиш? При всички случай явно ще трябва сензорна стимулация - например миене на зъбите и масаж на устата с вибрираща четка (намерих малко по темата) и стимулиране на вкусовите взприятия (може би със силно подправени храни - ментови бонбони и други такива).

# 21
  • густо майна Филибето
  • Мнения: 8 535
Не търпи топло , например чай с температура по-висока от тази на тялото - подскача като опарена. Сладоледа и леда не я притесняват. Яде много лук, като ябълка - това е храната, която НИКОГА не отказва. Обича лимон, ближе сол. Всяка нова храна първо подушва, след това допира няколко пъти до езика си. Когато нещо попадне в устата й, дъвче, докато от него вече нищо не става (капачки на фулмастери, химикалки, всякакви пластмаси)

# 22
  • Мнения: 534
По мои впечатления наистина има промяна в реакцията на сензорните стимули-дали според възрастта или нещо друго нямам представа.До около 3-4 г. Рони също ядеше лук и лимони без никаква гримаса.Сега вече вкусовите му реакции са нормални.Пак тогава можеше да се върти неограничено време без да залита след като спре,а сега при наклон има усещане,че ще падне.Има промяна и в реакцията му на температурата-студено му е на сравнително топло за нас време и предпочита да се навлича,докато преди беше обратно и понякога настиваше защото преценяваше,че му е топло.

# 23
  • Мнения: 4 585
            При Кирилчо досега сме забелязали различен праг на болката- рани по себе си забелязва едва когато види раната и изобщо не реагира при вземане на кръв, поставяне на системи, инжекции и др. Наскоро аправихме 5-6 кариеса без проблеми. Случвало се е да реагира на много слаби звуци от много далечно разстояние. Например една вечер каза:
    - Тия сега ли намериха да се люлеят на люлка?
        И като се ослушах /аз съм много добре със слуха/, чух много, много далече да пее чухълче. Страшно напомня скърцане на детска люлка.
      За лук не съм го тествал, но в салата го обира с удоволствие. Имах приятел, който така ядеше чесън /като ябълка, с люспите/. Проблема при Кирил е, че като е решил да боцне нещо с вилицата и край- не мога да го откажа. Едно оризово зърно като го обоцка 10-15 пъти и накрая казва че е успял, то станало на каша. След като се върнахме от Варна, е много по спокоен - Лягаме си  в 21-22ч и вече мога да му досаждам да направи или да не прави нещо.

# 24
  • София
  • Мнения: 630
Зададох конкретни въпроси в един от сайтовете за СИ, но досега нямам отговор Sad.
Мисля си обаче, че след като промени настъпват с времето и вероятно със съзряването на ЦНС (от това, което са написали и Гери_ и  Wolf)  то сензорните програми само биха ускорили този процес. От това, което съм чела и знам за СИ, независимо от най-силно изявените проблемни области се смята, че сензорните трудности влияят върху преработката на информацията от всички сензорни канали. Например, ако детето е със изявени слухови сензорноинтегративни  проблеми (свръхсензитивност или намалена такава), добър ефект ще има освен слухова стимулация и тактилна, проприоцептивна и вестибуларна (в зависимост от нуждите на детето) Вестибуларната се смята с най-дълготраен ефект и почти винаги се препоръчва.

# 25
  • Мнения: 4 585
          Здравей, Darra!
       Не знам какви са здравословните ви проблеми /дай боже да нямате/, но напълно съм съгласен с теб. Това, което се прави с деца с ДЦП, аутизъм и ГРР в други страни е долу-горе следното:
       1Музикотерапия- Слуша се под ръководство на музикотерапевт много качествени записи стерео със слушалки Моцарт- почти всичките му произведения имат терапевтично действие, изпълнения на китари, произведения с камбанен звън и др. Включително и когато ги слагат да спят.
       2Спорт - плуване. Нямам предвид непременно плуване. Може и плацикане в басейн. Ако има делфини- още по-добре. Виждал съм снимка на дете с аутизъм да плува хванато за гръбната перка на делфин. Не е ясно как тия животни действат на децата, но действат. В BG не се разрешава докосване на делфините. Аз питах.
       3 Децата в САЩ ходят в 1 зала, в която има мекотапицирани клетки, където ги връзват с въжета. Нещо като тия за бънджи скокове е могат да правят даже предни и задни салта без да се удрят. Една българска мама живееща в САЩ ми писа. Мисля, че цитирах писмото и в Аутизъм и ГРР.
       4 Езда. Ние в Разград имаме център за рехабилитация и социална интеграция . Във вашите градове има ли такива центрове? Човекът, закупил конната база на ЦСКА в село Гецово обеща, че не е проблем децата да ходят там. Още по-вече, че има и понита. Мили мами и татковци, като говоря за езда не си представяйте дечицата ви да галопират като жокеи или да прескачат препятствия. Това са кротки коне, които един човек води за юздата. Знам, че една жена рабоди с деца с ДЦП в една конна база в /до/ София. Не става въпрос за спорт, а за емоционалната страна на нещата. Ездата е възторг. То е като да те целуне момиче. Сигурен съм, че никой не е забравил първия път, когато се е качил на кон. Извинете ме но бързам, и са възможни правописни грешки. Маниак съм на тема чистота на българския език. Желая Ви приятна и спокойна вечер.
       
       3 В САЩ децата

# 26
  • София, в офиса
  • Мнения: 1 269
Да допълня - какво се прави в България за децата със сензорно-интегративна дисфункция
от 1 до 3 год - специално обучение за координиране на сетивните усещания, което включва манипулативни упражнения по специална система, музикотерапия, арт терапия, кожни стимулации (най-общо казано) и най-вече обучение на семейството. Има и няколко специални зали или стаи с т. нар. сензорен материал. Весела Банова има разработена специална система за развитие на психомоториката, която се използва и при деца със СИД
след 3-тата година се сменя програмата и се цели по-скоро провокиране на различни пътища за комуникация - не става гома само за словесна комуникация - има и т. нар. алтернативни форми като ПЕКС (знаете за хего от Мая) има и други варианти.
Това което е тъжното в случая е, че всичко това се прави на много малко места в България Embarassed

# 27
  • София
  • Мнения: 630
        ......  Това, което се прави с деца с ДЦП, аутизъм и ГРР в други страни е долу-горе следното:
       1Музикотерапия ........

Надявам се някой ден и това да е възможно в нашата страна  Peace, а не само отделни хора, да  разбират естеството на СИ затруднения и да работят по определена и организирана система.


# 28
Някой каза, че няма сензорни стаи в БГ. Не е вярно! Такива стаи има със сигурност в УДНЗ - София и УДНЗ - Варна, където се обучават и деца с множество увреждания. Терминът Сензорно-интегративна дисфункция е твърде нов за българските специалисти, но скоро ще бъде издаден учебник на тази тема, в който ще се включват и конкретни дейности за подобряване на сензорната интеграция.
Слава Богу, че има родители като вас, които се интересуват от проблемите на децата си и с чиято активна помощ специалните педагози могат да помогнат на децата ви!

# 29
  • Мнения: 485
Кой е автор на учебника?

Общи условия

Активация на акаунт