Детските игри...

  • 20 329
  • 40
  •   1
Отговори
  • Мнения: 1 588
Дъщеря ми е на 2 години и 4 месеца, със синдром на Даун и отскоро ходим на логопед, което ме кара да преосмисля отношението си към детските игри и към познавателните игри изобщо.

Нека дам пример. Дъщеря ми постоянно се разкарва напред-назад с някое списание, разглежда го, и "чете". Със сигурност все има някаква полза от това "четене" и разглеждане, макар че ми е трудно да я формулирам (най-елементарното - разгръщането на страниците една по една е развитие на фината моторика). От друга страна имаме една малка книжка, страниците на която са разделени на 2 части и на тях има мами-животни и деца-животни и целта на заниманието е да се намерят съответстващите части - например мама-котка с децата-котенца. Това разглеждане вече има и по-силен "познавателен" момент и помага на детето да осъзнае смисъла на картинките, а не просто да ги разглежда като шарени странички.

Въпросът ми е разделен на няколко части:

1) Какви са любимите игри на децата ви?

2) Имате ли някакви "купешки" (или "некупешки") игри, които да имат познавателно значение, харесват ли те на децата ви и ако не особено, как успявате все пак да ги накарате да се занимават с тях?

3) Имате ли игри, които развиват фината моторика и какви? Какво правите, за да заинтересувате детето с тях?

Забелязвам, че Хриси много не издържа с игрите, които аз й ги давам и при които трябва да се изпълни нещо. Може би усеща някаква принуда ли, що ли...

Тези дни купих една малка, но чудесно илюстрирана книжка "Дядовата ръкавичка" (на издателство "Фют", худ. Биляна Господинова), четохме я, разглеждахме я, коментирахме я, особено преди сън... Е, там вече май успях да я заинтригувам... Сега ще търся от същата поредица още книжки.

Та така, споделете вие какво правите, за да развивате умствения потенциал на детето си...

Последна редакция: сб, 28 окт 2006, 16:42 от Мария

# 1
  • Мнения: 888
Моето момиченце поне за момента няма открито умствено изоставане, но има диагноза ДЦП, която в повечето случаи се свързва с проблеми както физически, така и психически...затова я водя на психолог 1 път в седмицата!Не мислете, че там я подлагат на някакви изтезания... Wink, напротив времето минава в игри...и на нея явно много и харесва!както психоложката ми обясни-"детето не очаква от теб /майката/ да играеш с него, а очаква всичко останало-хранене,обслужване,грижи...,затова трудно можеш да го въвлечеш в игри", за другите хора това е по- лесно/...Аз лично препоръчвам среща с психолог, който би могъл да даде съвет за конкретни игри и занимания, съобразени с възрастта и проблемите на детенцето!
Теа е по-малка /1година и 5 месеца-1г.3 месеца коригирана възраст/ и затова не знам точно дали нашите занимания биха били от полза за твоето детенце, но ето някои неща, които се учи да прави... - Теа харесва да слага кубчета, квадратчета...в музикална кутия, след това да ги вади, да се опитва да ги вкарва през верните отвори;много и хареса да рисува,т.е.цапа с ръчички във водни бои /има безвредни бои за малките деца/ и след това да маже по лист хартия ;след това да гони сапунче в малко легенче с вода за да измием омазаните ръчички...;за фината моторика харесва да се заиграва с ципове, копчета...върху дрехите..., за да не стане беля естествено:);опитва се да хваща пръчица и да удря с нея по клавишите на малко крокодилче с метални пластинки /не знам как се казва играчката  Confused /; учи животните, но с картинките нямаме големи постижения, по-скоро с реални играчки- плюшени или гумени...
Книжките при нас са на почит само за късане, така че не мога да дам идеи по този повод!Теа все още възприема книжките като хартия и интерес никакъв не представлява какво точно има в самата книжка...затова трудно си четем и приказки- тя непрекъснато иска да дърпа книгите! Wink
Дано съм ти била полезна с нещо, макар че мислите ми са доста хаотични!Успех мила! Hug

# 2
  • Мнения: 888
Ето открих още малко неща, които друга майка е писала преди време:
Повечето неща са за по-големи деца, но можеш да откриеш нещо и за вас!
 
Игри за подобряване на фината и общата моторика 
Първоначално се тренират обемните движения. Подобряването на общата моторика – с акцент на подсилване областта на таза и раменете – ще окаже влияние и на функциите на фината моторика и по-малките движения. Описаните игри ще повлияят и върху двете споменати области включително и върху говорните умения и работата с числа.
Игри насочени към подобряване на общата моторика:
1. игра на войници.  Например подлазване и прелазване на одеала и възглавници,  пълзене под столове и ниски масички.  Организираме играта като приключение като минавайки трасето се събира съкровище.  Може детето само да избере пътя по който ще мине и да включи елементи за разнообразяване на сюжета.  За награда му пригответе изненада-например книжка,  която ще му прочетете или нещо вкусно за хапване.
2. Игра с топка.  Използвайте по-големи топки или бавно движещи се предмети като балончета или кърпи от плат,  които детето трябва да хваща или да се цели в тях.  Седнали на земята си подавайте търкаляйки топка.  Ако детето трудно хваща може да го търкаляте по масата и детето трябва да го хване преди да е паднал. Може и да го лови в някакъв кош или тенджера. Играйте повече игри с конкретна цел,  напр.  Ритайте предмети във “футболна” врата или между колчета,  като постепенно стеснявате разстоянието между тях.
3. Игра с топка и ракета.  Това са различни разновидности на игрите тенис,  федербал,  хващане на топка в ръкавица и др.
4. Батут.  Скачането на трамплини и батути е идеално за подобряване на стабилността и равновесието.
5. Творчески игри подобни на рисуването.  Използвайте “инструменти” с големи дръжки,  използвайте различни възможности,  напр. Бояджийска четка,  бои в чашка,  големи тебешири.  Детето с проблеми в координацията не обича да рисува с молив,  затова ще трябва да измисляте нови начини и да търсите нови пособия и техники,  за да го мотивирате.  За него е по-лесно да рисува върху отвесна повърхност (стена,  дъска) отколкото върху водоравна (върху масата). Можете да закачите листа на стената.  Може да рисува клекнало и това да развива стабилността му.   
6. Изработване на колажи и други творчески изделия от остатъци – направете например робот от кутии и рула от тоалетна хартия.  Оставете да действа детската фантазия.
7. Късането и мачкането на хартия добре подсилва ръцете. Вестниците се късат лесно и по-удобно се държат.
8. Работата с глина,  меки материали,  и тесто също отлично действа за подсилване на ръцете и раменете.  Скрийте стотинки в купчина глина и помолете детето да ги открие. Пръстите трябва доста да поработят. Колкото глината или пластелинът са по-твърди,  толкова повече сила ще трябва да използва детето.  Ако искате да направите работата му още по-сложна,  сложете материала за няколко минути в хладилника.
9. Игрите със строители са най-важни за децата с лоша координация. Те ще се затруднят да отделят и сглобят частите. Оставете детето да работи на земята.
10. Стрелбата в цел помага да се подобри способността за преценка на разстоянието и силата,  с която трябва да се хвърли предметът.  Упражнете първо хвърляне на по-голяма топка,  напр.  Детски боулинг, нанизване на рингове на пръчка. Тези игри подпомагат координацията око-ръка.
11. Скачането на въже освен общата моторика тренира ритмичността  и повторяемостта.  По време на скачане могат да се рецитират стихчета или да се пее.

Игри за развитие на фината моторика
1. Замесване на тесто за печене – подходящо за подобряване на фината моторика и привикване към различни повърхности
2. Щипките за пране използвайте за да закача детето малки кукленски дрехи на ниско въже или да ги закрепя със щипките върху кутия за обувки.  Използвайте зарче,  което да показва колко щипки да извади детето от кутията.  Подберете щипки с различна големина,  за да развиете сръчност и сила.
3. Изработка на таралеж от клечки за зъби и пластелин
4. Пускане на монети в касичка
5. Пъхане на топчета в пластмасови бутилки
6. Изберете подходящ пъзел – с големи елементи и с интересна картинка
7. Компютърни игри – изберете подходящи за възрастта игри,  които да се управляват с мишка

Упражнения за ръцете
1. Захванете палците на двете ръце и дърпайте в обратната посока
2. Притиснете длани като за молитва и натискайте
3. Седнете,  сложете длани под бедрата си и се опитайте да се повдигнете
4. Навийте листове хартия на руло като работите последователно с двете ръце
5. С палец и показалец събирайте стафиди (боб или леща) – едновременно с двете ръце или с редуване
6. Мачкайте мека топка
7. Играйте с ластик или конец като с помощта на двете ръце го преплитате и получавате различни форми
8. Стискане на шише. Напълнете пластмасово шише с боя и оставете детето с изстискване да рисува върху голям лист хартия.
9. Смесете боя с пясък,  за да бъде нарисуваното релефно.  Най-напред оставете детето да работи с пръсти,  след това с крайчеца на молив,  накрая с четка.
10. Пластмасови букви – опипвайте ги,  проследявайте ги с очи,  назовавайте,  обрисувайте.
11. Изработвайте букви от глина или пластелин
12. Рисувайте върху ръката на детето,  а то да познае какво сте нарисували.  Това е трудно за детето с диспраксия,  защото има затруднена представа за собственото си тяло.
13. Рисуване в пясък.  Напълнете сандъче или леген с пясък.  Детето може да рисува с пръст,  с клечка в сух или мокър пясък.

# 3
  • Мнения: 2 531
Темата е много полезна, само заглавието нещо не ми харесва... как така да има специални игри? Просто някой деца постигат нещо по лесно/ с 2-3 повтаряния/ и на по ранна възраст от други!А според мен игрите са едни и същи и еднакво полезни за всички!
 

# 4
  • Мнения: 1 588
Темата е много полезна, само заглавието нещо не ми харесва... как така да има специални игри? Просто някой деца постигат нещо по лесно/ с 2-3 повтаряния/ и на по ранна възраст от други!А според мен игрите са едни и същи и еднакво полезни за всички!
Сигурно си права... Може би ще преименувам темата...

# 5
  • густо майна Филибето
  • Мнения: 8 530
В руските сайтове има страшно много информация и пособия за така наречените развиващи игри. Иначе прилагането им е много индивидуално, според интересите на детето. Моята дъщеря е с ДЦП и  разстройство от аутистичния спектър. Нейните игри са стериотипни, тоест повтаря едно и също нещо,другото което прави е да тича из стаите напред назад и да си бърбори нещо или да пее. Не мога да й ангажирам вниманието с книги, но пък обича да си разглежда едни с дебели корици и предмети или животни. За фината моторика я карам да си развива бонбончета, оставям я да си къса книжки ако желае. Преди година се научи да скача на пружиненото легло и го прави с голямо удоволствие. това укрепи мускулите й и подобри координацията. Научи я да отскача 1-2 см от земята, което преди ми се струваше невъзможно. Иначе аз си играя с нея като я подмятам нагоре (вече по-рядко, защото е по-тежка), правим кълбо напред, лягам по гръб, слагам стъпалата си на гърдите й и я повдигам на "самолетче". Всъщност използвам всякакви подхвърляния и подскачания, заради равновесието, но вие може би нямате този проблем. Много обича да пише на магнитната дъска, тя е много удобна, защото нищо не се цапа и написаното веднага се трие. Е, пишем държейки ръката й, но важното е, че ме търси да правим нещо заедно. Играем на Балона се надува, на Дай бабо огънче, където най-интересната част е с кучето, другото го претупва.
Използвам много компютъра. Свалям й снимки на животни от Интернет, като отдолу й пиша думичката. Също съм й свалила и много тапети с филмови герои - мики маус, мечо пух. После гледаме филмчето и й обяснявям всяка сцена, разбира се не наведнъж. Така учи нови неща, значението на думите.
С игрите от типа Монтесори изобщо не мога да й привлека вниманието. Нейните интереси са от областта на музиката и шоу програмите и аз използвам това, купувам й списания и й показвам "звездите", говоря й за тях, с каква коса са, с какво са облечени, какво правят..
Трябва да усещаш детето си, ти ще намериш сама най-подходящото за нея. Използвай ако има желание неща от ежедневните дейности, защипване с разноцветни щипки на картинки , метене, готвене.
Иначе предложения за игри много, но дали ще се заинтересува - друг въпрос.

Последна редакция: сб, 28 окт 2006, 23:36 от ljuboznatelna

# 6
  • Мнения: 3 504
Здравейте и от нас, да се включием и ние. Какво е любимото на моята Гери - тя също "чете" шарени книги, учебници, вестници, но много обича да пише върху тях. На какво играем - танцуваме, играем с кубчета - бързо се включва, нарежда, после ги прибираме, играем с пластелин - при първия й допир с него много добре се справи с движенията на ръката. Ако реши тя ще го направи, но няма ли интерес, не можеш да я накараш. Работата е там, че това което е интересно за нормалните деца - да им четат приказки, да оцветяват, да гледат анимационни филми, да си играят с кукли-хранене, обличане - това нас не ни вълнуват.  За това ми е трудно да кажа, какви игри. Да си играем на "дзак", на гоненица - да, това ни допада.

# 7
  • София
  • Мнения: 2 356
Белослава много харесва книжките, разглежда ги, носи ги и сочи картинките да й казвам думички, кое какво е. Е, като се заразглеждат за по-дълго или я оставя да ги гледа сама започва да ги къса. Лепила съм ги 100 пъти, но тя си ги познава и си иска в определен момент различна. По книжките се учихме как казват животните - преди 2 месеца казваше как правят всички животни, но сега дали й омръзна и не ще.  Thinking

От играчките обича по-техничарските - тези, които правят нещо, или такива, в които тя трябва да прави нещо. Напр. когато ходихме на логопед се влюби в пускането на предмети през дупчица (тапи, монети в процеп). В къщи съм изрязала дупка-квадратче и пускаше кубчета от малко строителче. Тези дни с учудване забелязах, че хвана малкото строителче и почна сама да си го сглобява, без да съм й показала и много се зарадва. Купих й едно влакче с пръчки, върху които се нанизват кубчета с дупка, научи се веднага и много се радва като го направи успешно, една такава горда от себе си. Аз винаги й казвам: "бравооо". С кубчета от голям строител не й е интересно.

Фенка съм на пъзелите и купих един с животинки, всяка животинка е едно парче. Не може много да хване идеята, но тя сочи кое животно иска да извадя и после питам къде трябва да се сложи. Ако празното място е едно се усеща за къде е парченцето, но ако са повече от две празни, не ги различава. Играе с пъзела под мое наблюдение, защото иначе ще загубим частите за минути  Laughing

Понякога вади чинии от шкафа и ги реди по земята, или тича по терасата или си пее. Като пусна ТВ се хипнотизира.  ooooh!

А, обича да й правя сапунени мехури, като види шишенцето и започва да крещи: "бониии" (балони), но не издържам дълго, защото ми се завива свят след известно време духане. Тя ги гони и пищи.

# 8
  • Мнения: 3 504
Гери също може да познае, да каже от книжка, че това е куче, пате, пипи, не харесва вече изписани, издраскани книжки, вестници, иска си други нови, по-големи. Сигурна съм, че децата могат много неща, но просто още не са ни ги показали, както се казва не им е дошла музата да го направят.

# 9
  • густо майна Филибето
  • Мнения: 8 530
Ето един линк за меки книжки http://www.danilova.ru/phpbb/viewtopic.php?t=3854
още една интересна идея, може би за по-малки деца http://www.danilova.ru/master/for_kids_igrushki_20.htm
Ето и разни самоделки за развиване на фината моторика:

Когато имам повече време, ще потърся още, виждала съм много интересни играчки, които можем да направим сами.

# 10
  • густо майна Филибето
  • Мнения: 8 530
Ето какъв пъзел съм взела, но за съжаление не й е интересен



Такива по принцип в България трудно се намират, но ето какво имат в Русия:



С удоволствие разглежда книжките от тази поредица:

# 11
  • Мнения: 2 242
Мария, ако не сте се срещали с nnnnina непременно го направете. Тя може да те научи на много неща. Включително игри.

# 12
  • Мнения: 1 588
както психоложката ми обясни-"детето не очаква от теб /майката/ да играеш с него, а очаква всичко останало-хранене,обслужване,грижи...,затова трудно можеш да го въвлечеш в игри", за другите хора това е по- лесно/...
Аз също го чух това нещо от една психоложка, когато Хриси беше на 1 година. Интуитивно усещам, че има нещо вярно, но практически не знам дали е възможно. Нямам друго по-голямо дете, което да си играе с нея. В момента при нас срещите с психолога - логопед са 1 път в седмицата и аз по-скоро говоря за времето между тези срещи, как да го използваме, за да се "упражнява"...

От друга страна, вярвам, че приказките и песните (люлчини и др.) са се появили, защото майките са искали да въведат децата си в един прекрасен и нежен поетичен свят. Защо игрите правят изключение?

Хриси на времето също не проявяваше интерес към куклите, но аз й показах, как куклата може да танцува и да "говори". И тя започна да се заиграва с нея, а после научи още как може да я гушка, да я храни и да я разхожда с количката.

Много благодаря на тези, които пуснаха в темата линкове и примери. Страхотни са! Днес ще си направим слънцето с щипките...

# 13
  • Мнения: 1 234
Мария, страхотна е идеята за тази тема, и аз се чудя отдавна, че ни е нужна... Peace
Та понеже и ние отскоро ходим на логопед и в Карин дом също, и мога да дам идеи за игрички.
     За развиване на финната моторика - малки стъклени топчета /лимки/, се поставят с два пръста хванати в кутия с малка дупка...Това Марти го харесва много...
     Друга игра е различаване на цветовете - 2 сапунерки - червена и жълта, и съответно по 10 примерно жълти и червени копчета да се поставят поотделно. Тази игра, иска повече съсредоточаване, и не я долюбваме много, но пак се опитваме, въпреки, че като се съсредоточи ги слага правилно, но напоследък се забавлява и се залива от смях, като сбърка /понякога умишлено, нарочно/, и аз кажа "Нееееее"...
    Игра, която с особен интерес играем, е вгнездяване на числа /продава се и по магазините всичко по 1 лв/, вече сигурно и със затворени очи ги слага, замисля се само на 6 и 9, и понякога ме бута да помагам.
    Също може да изрежете от гланцова хартия квадратчета и триъгълничета и с ваша помощ, с лепило да лепите на лист хартия къща, и после да се дорисува, например комин, трева, слънце...
    Има едни картонени пъзели, от малко части, мисля, че Любознателна е показала от този тип. Например мечо от 4-5 части.
    По Марти разбирам, че сложните неща не ги харесват, трябва да е простичко, да го разбират, за да им е интересно. Например кубчетата, със сложните картинки не ни привличат, защото не разбира всъщност какво да нареди, но мечо от 5-те части, го харесва и вече го реди абсолютно сам.
   Това са няколко идеи...май поста стана дългичък...дано помогне на някой. Аз харесах вече няколко идеи от горните  Laughing

# 14
  • густо майна Филибето
  • Мнения: 8 530
Мария, още ти е мъничко детето, дори и децата без здравословни проблеми се трудно се заиграват на тази възраст. Щом детето има готовност да учи и подражава, няма да ти е трудно да играеш с нея. Сюжетно-ролевите игри са си точно подготовка за живота, разиграват се различни ситуации, с които детето може би ще се сблъсква в бъдеще. Аз срещам силен отпор от страна на Наталия, заради спецификата на проблема й, у нея просто липсва интерес и има силно желание да е сама. Но с другите си деца нямам проблем със заиграването, вдетенявам се напълно Wink Много полезни за фината моторика, от там за речта, са игрите с пръстите на ръцете - дай бабо огънче,"ходене" с показалеца и средния пръст, дин дин вранке, театър на сенките,  - стига детето да се опитва да ги имитира.
http://igrushka.kz/vip48/teaten.php - това е твърде сложно, но другите които открих са придружени със стихчета на руски, просто не вършат работа, трябва да се импровизира някак.

 

Общи условия

Активация на акаунт