"Макдоналдс" започва борба с...

  • 941
  • 3
  •   1
Отговори
  • Мнения: 2 070
...речниците..  hahaha

http://www.dnevnik.bg/show/?storyid=322659

Британският клон на веригата за бързо хранене "Макдоналдс" започна кампания за ревизия на определението "Мак джоб" (McJob). Според Оксфорд инглиш дикшънъри (Oxford English Dictionary - OED) дефиницията за "Мак джоб" е нискоквалифицирана работа, лишена от мотивация и с ограничени възможности за развитие. Думата се появява за първи път през 1980 г. в САЩ и описва нископлатената работа на кадрите в ресторантите за бързо хранене. Тя се популяризира от канадския писател Дъглас Купланд в неговата новела "Поколението Х" през 1991 г., а малко след това влиза в електронното издание на Оксфорд инглиш дикшънъри. Близо 25 години по-късно компанията излезе с официално становище, че иска да промени определението и разбирането за работата в ресторантите й.

Вярваме, че това определение вече е остаряло и не отговаря по никакъв начин на реалността, твърди Дейвид Феърхърст, който е HR мениджър на веригата за страните в северната част на Европа. По думите му дефиницията също така обижда талантливите и усърдни служители, които сервират на клиентите всеки ден със старание и внимание. За да постигне промяната, компанията пусна подписка в подкрепа на искането й. Според "Макдоналдс" работата в компанията вече трябва да се определя като стимулираща, предлагаща добро възнаграждение и множество възможности за развитие и израстване в кариерата.

Аргументите на Дейвид Феърхърст са разбираеми, коментира "Файненшъл таймс". Поне във Великобритания компанията е изградила имидж на приличен работодател. "Макдоналдс" често присъства на водещо място в класациите за най-добри работодатели както на специализираните агенции, така и на медиите. Да отидем малко по-напред, казва Феърхърст. Повече от 80 на сто от управителите на ресторантите са започнали като обикновени служители на почасова работа. В сравнение със своите конкуренти в сферата на услугите, "Макдоналдс" инвестира сериозно в различни програми за развитие и обучение. Компанията повече от всички останали е приятелски настроена към жените и 40 на сто от управителите на магазините и 25 на сто от висшия мениджмънт са жени.

И тук се ражда парадоксът - купуваш всеки ден хамбургер или млечен шейк от кварталния "Макдоналдс" и в същото време говориш с неуважение за работата в него. А за да обслужват клиентите по брилянтен начин, служителите на тази фирма трябва да изпълнят някои основни изисквания, казва Лин Етерингтън от консултантската компания "Кейп консултинг". На първо място целият екип трябва да е наясно с бизнеса и с това как да задоволи нуждите на клиентите. От това трябва да разбират както висшите мениджъри и управителите на ресторантите, така и младежите, които работят в тях. Второ - целите трябва всеки ден да се разясняват и повтарят на регулярни срещи с мениджърите. Трето - доброто обслужване трябва да се оценява и възнаграждава. Четвърто - доброто обслужване на клиентите трябва да е в синхрон с цялата политика на компанията. Ако фирмата се стреми да съкращава непрекъснато от разходите, това ще се отрази негативно и на самото обслужване, казва Етерингтън.

Недоволството на компанията към подобно негативно определение не е от днес. Неведнъж веригата се е оплаквала от неправилната дефиниция, попаднала в речниците заради една специална програма от миналото. "Мак джобс" се наричаше специализирана схема на работа, предназначена за неспособните хора, разказват от компанията. Това определение обаче остана в речниците като синоним за всяка длъжност в "Макдоналдс".

Освен привърженици предложението за промяна среща и недоволство. Денис Берън, който е професор в университета в Илинойс, казва, че ако специалистите позволят на индивидуални хора или групи от недоволни да оказват натиск върху различните определения, тогава езикът би се ограничил до няколко "макдуми".

Преди няколко месеца компанията "Макдоналдс" стана "Най-добър работодател" в едноименната класация на специализираната консултантска компания "Хюит" (Hewitt Associates) и нейните представители в България - "Мандей инсайт". В първото за България изследване участваха близо 50 компании, като победителите бяха разделени в две категории - големи компании и малки и средни предприятия. "Първото място в класацията "Най-добрите работодатели" означава, че работим в правилна посока, обясни при обявяване на резултатите Борислава Мишева, която е HR мениджър в компанията. Това означава, че сме инвестирали по правилен начин усилия и средства и че тези инвестиции ще ни помогнат за развитието на бизнеса ни. Всеки служител в "Макдоналдс" знае, че отличната му работа допринася не само за развитието на компанията, но и за развитието на всеки от тях в собственото му бъдеще и кариера."

# 1
  • Мнения: 3 405
Оксфорд инглиш дикшънъри е прав.

# 2
  • Мнения: 4 490
Оксфорд инглиш дикшънъри е прав.
Peace

# 3
  • Мнения: 2 070
Вие от личен опит ли?

Общи условия

Активация на акаунт