Столчета за кола

  • 970
  • 13
  •   1
Отговори
  • София
  • Мнения: 146
Здравейте.
Имам въпрос -ако държа бебето в ръце, а не е в столче нарушавам ли закона.

# 1
  • Мнения: 1 371
ДА. За безопасността на бебето е хубаво да е в столче.
 Peace

# 2
  • Мнения: 46 437
Да.
Но това няма значение, основното е, че така можеш да убиеш бебето си.

# 3
  • София
  • Мнения: 1 877
Честно казано не мога да ти отговоря 100% - законът е малко двузначен. Но аз също мисля, че не нарушаването на закона, а сигурността на детето трябва да те притеснява повече Peace.

Ето, цитирам тази част от Закона за движение по пътищата, която те интересува:

_____________________________________________________

Раздел XXV. Обезопасителни колани, защитни каски, системи за 
обезопасяване на деца (Нов - ДВ, бр. 51 от 2007 г.)

      Чл. 137а. (Нов - ДВ, бр. 51 от 2007 г.) (1) Водачите и пътниците в моторни
превозни средства от категории M1, M2, M3 и N1, N2 и N3, когато са в движение,
използват обезопасителните колани, с които моторните превозни средства са
оборудвани.
      (2) Могат да не използват обезопасителни колани:
      1. бременните жени;
      2. лицата, чието физическо състояние не позволява използването на
обезопасителен колан;
      3. водачите на таксиметрови автомобили, когато превозват пътници в рамките
на населеното място;
      4. инструкторите - при управление на автомобила с учебна цел.
      Чл. 137б. (Нов - ДВ, бр. 51 от 2007 г.) (1) Системите за обезопасяване на деца в
зависимост от теглото на децата, за които са предназначени, се класифицират в пет
групи:
      1. група 0 - за деца с тегло под 10 кг;
      2. група 0+ - за деца с тегло под 13 кг;
      3. група I - за деца с тегло между 9 и 18 кг;
      4. група II - за деца с тегло между 15 и 25 кг;
      5. група III - за деца с тегло между 22 и 36 кг.
      (2) Системите за обезопасяване на деца се подразделят на два класа:
      1. пълен клас, който включва комбинация от ленти или гъвкави компоненти с
осигуряваща ключалка, регулиращи и присъединителни устройства и в някои случаи
допълнителна седалка и/или защитна преграда, и могат да се закрепват чрез нейната
вградена лента или ленти;
      2. непълен клас, който представлява цялостна система за обезопасяване на деца
и може да включва частично обезопасително устройство в комбинация с
обезопасителен колан за възрастни, който обхваща тялото на детето или задържа
устройството, в което детето е поставено.
      Чл. 137в. (Нов - ДВ, бр. 51 от 2007 г.) (1) Пътниците в моторни превозни
средства от категории М1, N1, N2 и N3, когато са в движение, използват системи за
обезопасяване, с които моторните превозни средства са оборудвани.
      (2) За деца с ръст под 150 сантиметра, които пътуват в моторни превозни
средства от категориите М1, N1, N2 и N3, оборудвани със системи за обезопасяване, се
използват системи за обезопасяване на деца от пълния или непълния клас по смисъла на
чл. 137б, ал. 2, съобразен с теглото на детето в съответствие с чл. 137б, ал. 1.
      (3) В моторните превозни средства от категории M1, N1, N2 и N3, които не са
оборудвани със системи за обезопасяване, не се допуска превозването на деца под
тригодишна възраст, а децата на възраст три и повече години и с ръст под 150
сантиметра заемат седалка, която не е предна.
      (4) В таксиметрови автомобили, които не са оборудвани със системи за
обезопасяване на деца, деца с ръст под 150 сантиметра се превозват на седалка, която не
е предна.
      (5) Не се допуска превозването на деца в система за обезопасяване на деца,
обърната в посока, обратна на нормалната посока на движение на превозното средство,
когато тя е закрепена на пътническа седалка, с предно разположена въздушна
възглавница, освен ако възглавницата не е деактивирана.
      Чл. 137г. (Нов - ДВ, бр. 51 от 2007 г.) Системите за обезопасяване на деца
трябва да отговарят на изискванията на Правило 44/03 на Икономическата комисия за
Европа на Организацията на обединените нации или на наредба по чл. 138, ал. 4
относно одобряване типа на нови моторни превозни средства по отношение на
обезопасителните колани и на системите за обезопасяване и за одобряване типа на
обезопасителни колани и системи за обезопасяване.
      Чл. 137д. (Нов - ДВ, бр. 51 от 2007 г.) (1) Всички седящи пътници на възраст
три и повече години в моторните превозни средства от категории М2 и М3, когато са в
движение, използват системите за обезопасяване, с които моторните превозни средства
са оборудвани. Системите за обезопасяване на деца се одобряват в съответствие с чл.
137г.
      (2) Пътниците в превозните средства от категории M2 и M3 се уведомяват за
задължението да поставят обезопасителeн колан, когато са седнали и когато превозното
средство е в движение. Те се уведомяват за това по един от следните начини:
      1. от водача;
      2. от придружителя или от лицето, посочено като ръководител на групата;
      3. чрез аудио-визуални средства;
      4. с табели и/или пиктограма, поставени на видно място над всяко място за
сядане.
      Чл. 137е. (Нов - ДВ, бр. 51 от 2007 г.) Водачите и пътниците на мотоциклети и
мотопеди използват защитни каски.

_____________________________________________________

# 4
  • Мнения: 990
Незнам дали нарушаваш закона, но от гледна точка на безопасността е желателно да ползваш столче  Peace

# 5
  • Мнения: 653
Честно казано не мога да ти отговоря 100% - законът е малко двузначен.
аз си признавам, че закони не мога да чета особено добре, но къде е двузначността  newsm78

за мен няма друг начин да возя детето си, освен в столче, така е било от началото и така ще бъде и занапред
единственото изключение беше веднъж в такси, тогава беше в кенгуруто

# 6
  • София
  • Мнения: 1 877
Честно казано не мога да ти отговоря 100% - законът е малко двузначен.
аз си признавам, че закони не мога да чета особено добре, но къде е двузначността  newsm78

за мен няма друг начин да возя детето си, освен в столче, така е било от началото и така ще бъде и занапред
единственото изключение беше веднъж в такси, тогава беше в кенгуруто


Ами честно казано, аз не разбирам коя възрастова група към коя от Системите за обезопасяване (пълен клас и непълен клас) спада... newsm78 Някой ще ме светне ли?

# 7
  • Мнения: 1 467
Да, в нарушение си. Тук в Италия е недопустима тази идея, и в България беше крайно време да стане така.

# 8
  • Мнения: 653
ами честно да ти кажа и аз не схващам  #Crazy
много ми е интересно как ще го тълкуват катаджиите, без да засягам някой
непълен клас ми звучи като допълнителните столчета и седалки, които масово си купуваме
а пълен сигурно е, когато има вградена детска седалка в колата, предполагам в нови коли или пък тази система Изофикс
знам ли, направо ужасно е написано
единствено съм сигурна, че детето трябва да е в кошница, столче или седалка, в зависимост от килограмите и донякъде от възрастта

# 9
# 10
  • Мнения: 46 437
Пълен клас (има колани, които си вървят със столчето, а коланите на автомобила хващат самото столче)
Непълен (това са столчетата за по-големи деца, нямат собствени колани, това, което се вижда е коланът, който си върви с колата)

# 11
  • Мнения: 41
Идеята за тия столчета никак не е лоша, но за тези, които има с какво да си ги купят. Много ми е интересно с майчинство от 180 лв. как ще се отделят пари за такова, а на мен ще ми се наложи да си купя две???????

# 12
  • Мнения: 46 437
Идеята за тия столчета никак не е лоша, но за тези, които има с какво да си ги купят. Много ми е интересно с майчинство от 180 лв. как ще се отделят пари за такова, а на мен ще ми се наложи да си купя две???????

Количка ползвала ли си за децата newsm78
Моята струваше 200 лв. и я ползвахме около година.
Столчетата й са 64 лв. 0-13 кг. и 80 лв. 9-36 кг. = 144 лв. за 12 години.

А и какво значение има това, ако детето ми умре, заради моята небрежност, тогава съвсем ще ми е без пари ...

# 13
  • Мнения: 6 314
По-горе ivonska е дала линк към темата за столчетата и закона.
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=202595.0
Темата е 21 страници и дори и там едни и същи въпроси се повтарят по 5-6 пъти.
Не виждам смисъл от още една тема със същите въпроси и отговори.

Ще се опитам да обобщя:
Законът изисква всички деца до 12 годишна възраст и до 150 см. височина да пътуват в специални столчета/седалки.
Законът не е домислен и има доста пропуски, дава "вратички" за тези, които нямат обезопасителни колани на задните седалки, не задължава такситата да разполагат с такива столчета.

Жалко е, че повечето хора се притесняват повече от глобите, отколкото за безопасността на децата си и са готови дори и коланите да махнат, за да избегнат глобата, вместо да вземат мерки за сигурността на децата в колата.

Цитирам мнението си от другата тема и заключвам тази.

Започвам да си мисля, че темата отдавна се изчерпа и че изводът от нея е ясен и се написа неколкократно.
Който желае и осъзнава значението на обезопасяването на децата в кола, го прави и без да му е необходим закон за това. Който не иска - винаги ще намери оправдание да не го направи и/или се притеснява единствено и само от евентуалната глоба и никой и нищо не може да го накара да приеме факта, че това касае живота и здравето на децата и не е измислено, за да се тормозят родителите.

Надявам се, че законът и темата са помогнали поне на няколко човека да осъзнаят важността на обезопасяването на децата и необходимостта от това.

Ето едно филмче за тестовете на седалки. Ясно се вижда какви са последствията при липса на обезопасяване или неправилно такова
http://www.adac.de/images/Kindersitztest2007_ISDN_tcm8-184858.wmv

Тестове на столчета и седалки 2003-2006 година
http://www.adac.de/Tests/Kindersicherung/Kindersitze/gtab.asp?Co … urcePageID=147767

Тестове на столчета и седалки 2007 година
http://www.adac.de/Tests/Kindersicherung/Kindersitze/tab.asp?Com … urcePageID=147654


Параметри на оценка по колони:
1-ва колона - Сигурност на обезопасяването
2-ра колона - Обслужване - монтаж, демонтаж и т.н.
3-та колона - Комфорт и удобство за детето
4-та колона - Почистване и поддръжка - премахване на тапицерията, пране и т.н.

Легенда на оценките за сигурност на столчетата:
 - много добра
 - добра
 - задоволителна
 - приемлива
 - недостатъчна, лоша
 
Отново ще подчертая обаче, че по-добре правилно закрепено по-евтино столче, отколкото никакво или пък по-скъпо, но неправилно закрепено.


Силно се надявам и в скоро време законът да бъде преработен и допълнен, като бъдат добавени изисквания и за таксиметровите автомобили, както и да бъдат премахнати всякакви "вратички" и да бъдат предвидени много по-големи санкции за родителите, които не са обезопасили децата си в колата.


Общи условия

Активация на акаунт