Гимнастика за бебета

  • 1 315
  • 5
  •   1
Отговори
  • Мнения: 11
Здравейте!Имам един належащ въпрос-бебето ми е на 3,5 месеца и педиатърката ми показва само някъкви мижави упражнения за малкия.Искам да ви попитам вие от къде черпите информация за това и можете ли да ми посочите някъкви упражнения за бебока newsm78

# 1
  • Мнения: 96
здравей , виж какво има на този сайт: http://www.letsgym.com/2007/03/05/bebe-1-6/#more-58

# 2
# 3
  • Мнения: 1 986
Упражненията, които е изпратила betatani наистина са чудесни. с моята бебка ходим на рехабилитация и ни правят точно такива.

# 4
  • Мнения: 1 986
Ето и още малко:
Масаж и гимнастика на бебето - общи положения

През този възрастов период се препоръчва започването на масаж и гимнастика. Те съдействат за правилното развитие на детето и повишават защитните му сили.

Масажът и гимнастиката трябва да се правят на всички здрави кърмачета. Те са особено полезни и за деца с лош апетит, ниско тегло, леки деформации на скелета, забавено двигателно и психическо развитие, за често боледуващи деца, а така също за застрашени и боледуващи от леки и средни форми на рахит. Масажът и гимнастиката се забраняват при всички температурни състояния, при тежък рахит, в активния стадий на рахита, при кръвни и кожни заболявания, големи пъпни и ингвинални хернии, органически заболявания на сърцето, черния дроб, бъбреците, белия дроб, костната система.

Кога и как да се започне с масажа и гимнастиката?

Между 4-ата и 6-ата седмица след раждането, ако детето е напълно здраво и теглото му е над 4 кг. Ако детето е родено с ниско тегло, обикновено чакаме да достигне 4 кг, за да започнем. Някои деца са родени с нормално тегло, но след това наддават недостатъчно и получават хипотрофия. При тези случаи масажът може да се започне и с по-ниско тегло, с цел да се активира обмяната на веществата, но това трябва да се прецени и назначи от лекаря.

Масажът и гимнастиката се прилагат ежедневно около 1 до 1 1/2 часа след нахранване, най-добре сутрин по време на първото бодърствуване. Но ако бащата желае да извърши тези процедури, които са особено подходящи за него, това би могло да стане следобед, когато той се върне от работа. Ако прилагате освен масаж и гимнастика още и плуване, добре би било плуването да се извършва сутрин, а масажът и гимнастиката следобед. Детето трябва да бъде съблечено съвсем голо и да се постави върху твърда повърхност /маса/, покрита с одеало, мушама или чаршаф. Стаята трябва да бъде добре проветрена, с температура на въздуха 21-22 градуса. Извършващия масажа трябва да бъде с изрязани нокти, без пръстени, часовник и гривни, с добре измити и затоплени ръце. Не се препоръчва използването на вазелин освен в случаите, когато кожата на детето е много суха. Масажът провеждайте под формата, като непрекъснато говорите и се усмихвате на детето. Ако детето проявява отрицателно отношение и плаче, направете опит да го успокоите, но ако не успеете, по-добре е да прекъснете процедурата и да я проведете през следващото бодърстване. Обикновено това са много приятни процедури и детето реагира с весело оживление и положителни емоционални реакции.

Да се съобразяваме с развитието на детето

Прилагането на различните прийоми и упражнения трябва да бъде индивидуализирано в зависимост от функционалното развитие на двигателната система. Ако развитието на детето изостава по някои показатели, трябва да се прилагат такива прийоми, които ще съдействат за ликвидирането на изоставането. Ако развитието изпреварва съответните норми, трябва да се включат нови упражнения, които ще съответстват на по-високото развитие. Едновременно с функционалното развитие трябва да се има предвид и възрастта на детето, поради което нашите схеми са разработени по тримесечия. Все пак функционалното развитие трябва да се има предвид на първо място, а възрастовия фактор ще бъде второстепен.

Основните задачи на масажа и гимнастиката през първото тримесечие са да съдействат за намаляване на повишения мускулен тонус и да стимулират развитието на движенията на главата.Мускулният тонус е състоянието на постоянно напрежение, характерно за здравия мускул. Новороденото дете има повишен мускулен тонус /хипертонус/. Тонусът на мускулите, които сгъват крайниците /флексорите/, преобладава над тонусите на мускулите които ги разгъват /екстензорите/. Поради това при спокойно бодърстване крайниците на новороденото са свити и прилепнали към тялото. През 2-ия и 3-ия месец повишения мускулен тонус намалява и се нормализира. Намаляването на мускулния тонус е необходимо условие за развитието на волевите движения на ръцете хващане/ и на краката /изправяне, ходене/. Забавеното нормализиране на тонуса може да се дължи на изоставане в нервно-психическото развитие или да бъде признак на засягане на централната нервна система. Във всички случаи то се отразява неблагоприятно върху развитието на волевите движения.

Обикновено мускулния тонус се определя чрез извършване на пасивни движения на крайниците в зависимост от съпротивлението, което оказват мускулите при тези движения. За тази цел се хваща с едната ръка мишницата на детето, а с дргата китката на ръката му и се извършват движения на сгъване и разгъване в лакътната става. Аналогично се определя и тонусът на мускулите на краката. Хваща се с едната ръка бедрото на детето а с другата стъпалото му и се извършват движения на сгъване в колянната става. При повишен мускулен тонус се усеща съпротива от разтягания мускул, която ограничава извършваните движения. При нормален мускулен тонус движенията са възможни в целия обем на ставата. И тук се усеща мскулна съпротива, но тя е слаба и равномерна. Ако срещнете трудности при определяне на мускулния тонус, отнесете се до лекаря в детската консултация, тъй като приложението на различните видове масаж и гимнастика зависи много от състоянието на мускулния тонус.
2.   2. Масаж на бебето през 2-ия месец

Техника на поглаждането

Масажът бива 4 вида: поглаждане, почукване, размачкване и разтриване. Започва се с поглаждане. През първите няколко седмици това е единственият масаж, който се прави. Той съдейства за намаляване на повишения мускулен тонус.

Поставете детето да легне по гръб и започнете с поглаждане на ръцете /фиг.10/. При поглаждане на дясната ръка дайте на детето да хване палеца на лявата ви ръка, а с дясната извършвайте последователни поглаждания от китката към рамото.

 

Ръката на детето обхванете така, че палецът ви да се движи по вътрешната страна на ръката, а пръстите ви - по външната. След извършване на 4 до 5 поглаждания се прехвърлете на лявата ръка на детето. Поглаждайте я по същия начин, но сменете ръцете си - детето хваща десния ви палец, а масажирате с лявата ръка.

След това продължавате с поглаждане на гърдите /фиг.11/. За тази цел поставете дланите си и пръстите напречно на гръдния кош върху долната му част, като пръстите на двете ръце са насочени едни срещу други и почти се допират. Извършете поглаждане нагоре, като отдалечите пръстите си и обхванете с тях раменете на детето. С плавно движение на ръцете продължавате поглаждането надолу, като пръстите ви влизат под мишниците, леко се разтварят и с бързо изтеглящо се движение поглаждат междуребрените мускули и се събират над средата на гръдния кош. И това поглаждане извършете 4-5 пъти.

 

След това започнете с поглаждане на корема /фиг.12/. Поставете дясната си ръка върху корема на детето, така че основата на палеца ви да бъде върху пъпа му, а пръстите ви да сочат десния му крак. Поглаждането извършете кръгообразно в посока на часовниковата стрелка, докато пръстите ви достигнат слабинната гънка на левия крак. За център на това кръгообразно движение служи основата на палеца ви, който остава върху средата на корема /пъпа/. И това поглаждане извършете 4-5 пъти.

 

След това направете поглаждане на краката /фиг.13/. Започнете с десния крак, като го обхванете в областта на глезена между показалеца и средния пръст на лявата си ръка, а палеца поставете върху ходилната част на стъпалото. С дясната ръка поглаждайте 4 до 5 пъти от глезена до таза, подобно на поглаждането на ръцете. След това извършете поглаждане на левия крак.

 

Обърнете детето да легне по корем и направете поглаждане на гърба. То се извършва с гърба на дланите и пръстите, от двете страни на гръбначния стълб /фиг.14/. Започнете от долната част на гръдния кош и стигнете до раменете на детето.

 

След това извършете поглаждане в обратна посока /отгоре надолу/, но с дланите на ръцете /фиг.15/. Нагоре и надолу поглаждайте по 4-5 пъти.

 

Поставяне по корем и рефлексно пълзене

През втория месец, когато започнете да прилагате полаждането, трябва да включите и упражнението поставяне по корем /фиг.16/. Когато поставите детето по корем, то повдига глава, макар и за кратко време. Започнете да го поставяте в това положение по време на бодърстване отначало за 10 до 15 секунди, като постепено увеличавате времето до 10 минути. Това упражнение подпомага развитието на движенията на главата. То се прави и през второто тримесечие.

 

Aко детето, поставено по корем, повдига и задържа главата си, можете да започнете и упражнението рефлексно пълзене /фиг.17/. За тази цел подпрете с дланта на едната си ръка стъпалата му, когато краката са сгънати в коленните стави. Детето се отблъсква рефлексно, при което изправя краката си и се придвижва напред. Този рефлекс изчезва нормално след 1 до 2 месеца.

 

През втория месец са достатъчни поглаждането, поставянето по корем и рефлексното пълзене.
3.   3. Масаж на бебето през 3-ия месец

Почукване, размачкване и разтриване

Когато повишения мускулен тонус на ръцете и краката намалее, масажът се разширява. Това обикновено става в края на втория или през третия месец. Тогава освен поглаждането се включва и почукване, а след една-две седмици - размачкване и разтриване.

Почукване се прави на ръцете, краката и гърба.

Почукването на крайниците се извършва с леки, ритмични удари с вътрешната страна на пръстите /фиг.18/. Почукването на гърба правете по цялата му повърхност, като избягвате кръста, където са разположени бъбреците. Извършвайте го с външната страна на върховете на пръстите, като дланите обърнете нагоре /фиг.19/. Движенията наподобяват удари на барабан.

 

Размачкване се извършва само на крайниците.

При размачкването на ръцете оставете детето да хване палеца на едната ви ръка както при поглаждането, а с другата обхванете кръгообразно крайника му с палеца и показалеца си и извършете 6 до 8 ритмични притискания от китката до рамото. Размачкване в областта на ставите не се прави. При размачкването на краката хванете с едната си ръка глезена на детето както при поглаждането, а с другата извършете размачкването /фиг.20/.

 

Разтриване се прави на гърдите, корема, краката, гърба и седалището.

Разтриването на гърдите извършете както поглаждането, но с по-голям натиск. Допирайте по-плътно ръката до кожата. Правете го 3-4 пъти.

При разтриването на корема поставете двете си ръце успоредно една до друга върху правите мускули на корема на детето, от двете страни на пъпа /фиг.21/. Извършете 3-4 едновременни движения с двете си ръце от краката към гърдите и обратно, подобно на точене на баница.

 

След това направете разтриване на страничните /косите/ мускули на корема. За тази цел поставете дланите си върху основата на корема до слабинните гънки на детето, така че пръстите ви да бъдат насочени косо, нагоре и навън. Извършете 3-4 движения, наподобяващи лъскане на обувки - когато едната ръка се движи нагоре, другата отива надолу и обратно. След това поставете пръстите на ръцете си от двете страни на поясната област с върхове, насочени назад и длани напред /фиг.22/, и извършете бързо изтеглящо движение напред, докато пръстите се съберат под пъпа, подобно на втората фаза на поглаждането на гърдите. Правете разтриването 3-4 пъти.

 

Разтриване на краката - с дясната си ръка хванете десния глезен на детето, а с дланта на лявата си ръка извършвайте кръгообразни движения по цялата външна повърхност на бедрото от коляното до таза /фиг.23/. При левия крак сменете ръцете. Правете разтриването 4-5 пъти за всеки крак.

 

Разтриване на гърба се прави в областта на мускулите, разположени от двете страни на гръбначния стълб. Сложете детето по корем. Поставете показалеца, средния и безименния си пръст в областта на врата му и извършете не много бързо движение надолу до кръста /фиг.24/. Показалецът и безименният пръст оказват натиск от двете страни на гръбначния стълб, а средния пръст се движи върху него, без да натиска. Движението извършете 3-4 пъти, само отгоре надолу.

 

Разтриване на седалището извършвайте с кръгообразни движения с дланите на ръцете, като ги притискате по-силно към кожата, за да въздействат и на мускулите, които са в дълбочина.

Масажът се прави в строга последователност - ръце, гърди, корем, крака, гръб. Започва се с ръцете и се извършват всички видове масаж, след което се преминава на гърдите и т.н. Винаги се започва с поглаждане и се завършва с него. По средата се прави размачкване, после разтриване и почукване.

За по-голяма прегледност ще систематизираме реда, по който се извършва масажът, когато се прави в пълен обем. Поставете детето легнало по гръб. Започвате с поглаждане на едната ръка, продължавате с почукване и размачкване и завършвате отново с поглаждане. Повтаряте същото и на другата ръка. После правите поглаждане, разтриване и поглаждане на гърдите. На корема извършвате поглаждане, разтриване /на правите и на косите мускули и изтеглящи движения/ и поглаждане. На краката - поглаждане, почукване, размачкване, разтриване и поглаждане.

Извъшвайте всичките манипулации на единия крак, а после на другия. Обръщате детето да легне по корем и правите масаж на гърба - поглаждане, почукване, разтриване и поглаждане. Не забравяйте разтриването на седалището.

Ще ви напомним, че в началото на втория месец се започва само с поглаждане. Когато мускулния тонус се нормализира, се включва почукване, а след 1 до 2 седмици - размачкване и разтриване. Масажът трябва да се прави ежедневно до края на първата година в краен случай поне до края на 6-ия месец/.

Ако нямате време и желание да научите всички видове масаж, то научете поне поглаждането. Последното се прави на всички части от тялото и има много полезно действие, макар че е сравнително по-слаба процедура.
4.   . Гимнастика на бебето през 3-ти месец

Когато повишения мускулен тонус намалее /в края на втория или началото на третия месец/, освен масажа се прилагат и гимнастически упражнения.

Пасивната дихателна гимнастика с ръце включва три упражнения: кръстосване на ръцете пред гърдите /"файтонджийско движение"/, сгъване и разгъване на ръцете, повдигане и спускане на ръцете. При "файтонджийското движение" дайте на детето да хване палците на ръцете ви, а с останалите пръсти придържайте китките му. Извършете кръстосване на ръцете пред гърдите /фиг.25/, след което ги разгънете максимално встрани. Движенията на ръцете се извършват в раменните стави. Повторете упражненията 3-4 пъти. След това направете сгъване и разгъване на ръцете в лакътните стави /фиг.26/ също 3-4 пъти и завършете с още толкова движения на повдигане и спускане на ръцете /фиг.27/. При последното упражнение движенията се извършват в раменните стави, като при повдигане ръцете отиват нагоре от двете страни на главата, а при спускане и от двете страни на тялото.

   

Пасивната дихателна гимнастика оказва полезно влияние върху развитието на мускулите на ръцете, раменния пояс и гръдния кош и подобрява механиката на дишането. Препоръчва се да се извършва до края на първата година.

Пасивната гимнастика с крака също включва три упражнения сгъване и разгъване на краката, "велосипедист" и "тупаница", които се извършват последователно. За първото упражнение хванете с ръце поотделно краката на детето в областта на подбедрениците и извършвайте едновременни сгъвания и разгъвания на двата крака в коленните и тазобедренте стави /фиг.28/. Стъпалата на детето не трябва да опират до масата. При "велосипедист" хванете стъпалата и извършвайте отново сгъване и разгъване на коленните и тазо-бедрените стави, като при сгъването опирайте и даже трийте стъпалата на детето върху масата. Сгъване и разгъването на краката се извършва последователно, когато единия крак се сгъва, другият се разгъва и обратно /фиг.29/. При "тупаницата" хванете краката както при "велосипедист" и ги сгънете в коленете и тазо-бедрените стави. Допирайте стъпалата до масата с цялата повърхност. При извършване на упражнението единия крак се повдига от масата, а другия се допира, след което се извършва обратното. Краката не се разгъват, нито се трият в масата, а само се тупат в нея.

 

За развитие опората на краката през третия месец се прави т.нар. упражнение "танцуване" /фиг.30/. То се започва, ако детето може да държи главата си изправена, когато тялото му е поставено във вертикално положение. Хванете детето под мишниците, изправете го във вертикално положение и допрете стъпалата на краката му до твърда повърхност. При този допир краката му се изпъват рефлексно за кратко време, след което се отпускат. Упражнението повтаряйте ритмично 10-20 пъти. Движенията наподобяват "танцуване". Неупражняването на този вроден рефлекс води до изчезването му. Тогава при допир на стъпалата в твърда повърхност краката на детето се свиват в коленните и тазобедрените стави, като рефлексната реакция липсва. В такъв случай танцуването трябва упорито да се упражнява до появата на рефлекса. Това съдейства за навременното прохождане на детето.

 

Пасивната гимнастика с крака и "танцуването" се правят докато мускулите на краката се развиват така добре, че детето получи стабилна опора на краката. Тогава ако го поставите във вертикално положение и го придържате, то може да стои. Това обикновено става в края на второто тримесечие.

През третия месец обикновено се включва и упражнението "плувец" /фиг.31/. То може да се прави, когато детето, поставено по корем, повдига горната част на трупа си, като се опирана предмишниците и задържа главата си изправена.Ако това не стане в първото тримесечие, упражнението се започва през следващото. За да направите "плувец", поставете детето да легне по корем. Хванете с едната си ръка двата му крака в областта на глезените, повдигнете ги и поставете другата си ръка под гърдите му. Повдигнете цялото тяло на детето, като запазите хоризонтално положение. Детето придвижва рефлексно главата си напред подобно на плувец и разгъва гръбначния си стълб.

 

В края на третия месец при нормално нервно-психическо развитие на детето вие можете да правите следния комплекс: масаж в пълен обем, пасивна дихателна гимнастика с ръце, пасивна гимнастика с крака, "танцуване", "плувец", поставяне по корем и рефлексно пълзене /ако още го има/.
_. Масаж и гимнастика на бебето от 3 до 6 месеца

В началото на тримесечието мускулния тонус вече е нормален. Детето, сложено по корем, държи главата си изправена продължително време и я движи свободно във всички посоки. Основна задача на гимнастиката през второто тримесечие е да съдействува за развитие на силата и координацията на мускулите на трупа. В края на тримесечието детето трябва да хваща подадени предмети, да се обръща от гръб по корем и обратно, да се опитва да пълзи и да стои с помощ, макар и нестабилно.

През цялото тримесечие продължавайте да правите масажа в пълен обем. Това доставя голяма радост на детето. По време на масажа поддържайте непрекъснат емоционален контакт, като му говорите с усмивка на лице.

През цялото тримесечие правете и пасивната дихателна гимнастика с ръце. Към нея можете да включите кръгови движения с ръцете. Детето е легнало по гръб. Дайте му да хване палците на ръцете ви. Започнете да правите кръгови движения едновременно с двете му ръце, които са изправени и се движат в раменните стави.

Продължавайте пасивната гимнастика с крака и "танцуването", докато мускулната сила и координацията на долните крайници се развият до степен, че детето може да стои стабилно, като го придържате. Правете и упражнението "плувец". То съдейства за развиване на мускулите на шията и трупа. Това упражнение обикновено се прекратява през петия месец, когато вече няма нужда от въздействието върху мускулите на шията, а мускулите на трупа се стимулират с други упражнения /за обръщане и присядане/. Продължавайте и поставянето по корем, докато детето започне само да се обръща от гръб по корем.

Как да научим детето да сяда ида се обръща

Обикновено през четвъртия месец се включват две нови упражнения, които са много полезни за мускулите на трупа - сядане с помощ и обръщане от гръб по корем с помощ. И двете упражнения се включват, когато детето може да задържа главата си при повдигане на тялото му в хоризонтално положение. Поставете детето да легне по гръб. С дясната си ръка хванете двата му глезена, а другата поставете под гърба му и го издигнете нагоре. Ако главата му се наведе надолу под действие на тежестта си, това показва, че двигателните рефлекси, от които зависи задържането ан главата в това положение, все още не са развити. Тогава не трябва да правите тези две упражнения. Когато при повдигане на тялото главата се задържи на нивото на трупа или даже се отклони леко напред и нагоре, можете да започнете упражненията.

Поставете детето да легне по гръб, хванете го за мишниците и леко го притеглете напред, докато седне. Това е почти пасивно сядане. Постепенно включвйте активни елементи. Дайте на детето да хване палците ви и го притеглете напред. По-късно го хванете за китките на ръцете, които са свити в лактите, разгънете ги леко напред, с което го приканвате към сядане. Тогава детето сяда, като активно сгъва лактите си /фиг.35/. Когато умението напредне, фиксирайте краката на детето в коленете с дясната си ръка, а с лявата хванете дясната ръка на детето, отведете я встрани и го подтикнете към сядане. Същото може да се повтори и с другата ръка /фиг.36/.

 

Постепено може да преминете от сядане към изправяне на детето. Тези упражнения се правят, докато децата започнат сами да ги извършват, което става през третото тримесечие.

За обръщане от гръб по корем с помощ поставете детето да легне по гръб. Хванете единия му крак и срещуположната ръка. Повдигнете главата нагоре до главата му и се опитайте да му помогнете да се обърне по корем в посока на хванатата ръка /фиг.37/. Когато детето напредне, помагайте му само чрез хващане на крак. Упражнението се прави, докато детето започне да се обръща само. Обикновено това става през петия месец.

 

В края на четвъртия месец при нормално нервно-психическо развитие може да се прилага следния комплекс: масаж, пасивна дихателна гимнастика с крака, "танцуване", обръщане от гръб по корем с помощ, "плувец", сядане и поставяне по корем.

Когато детето се обръща само от гръб по корем, започнете обръщане от корем по гръб с помощ. Това може да стане и по-рано, едновременно с тренирането в обръщане от гръб по корем. оставете детето по корем с крака към вас. С дясната си ръка хванете двата крака на детето в глезените. Промушете другата си ръка под гърдите на детето отляво надясно и хванете дясната му ръка за китката /фиг.38/. Обръщането започва чрез завъртане на краката и издърпване на хванатата ръка, докато детето се обърне по гръб. По-късно упражнението се изпълнява само с помощ на краката. Прави се докато детето само започне да се обръща, което най-често става през шестия месец.

 

Подпомагайте детето да стои изправено и да пълзи

Когато детето започне да стои нестабилно с ваша помощ, трябва да подпомогнете двигателната му координация, за да се стабилизира вертикалната поза. Отначало изправете детето и го дръжте под мишниците в продължение на няколко минути. По-късно оставете детето само, хванато за неподвижна опора /за кревата или друг предмет/. Това обикновено става през следващото тримесечие. След това го оставете да стои,като го поддържате само за китките на ръцете, докато започне да стои съвсем само, което става в началото на четвъртото тримесечие.

През шестия месец детето може да прави опит да пълзи. Това е активно, волево пълзене, за разлика от рефлексното, което се наблюдава през първото тримесечие. Пълзенето трябва да се подпомага и стимулира.То е полезно умение, което оказва положително влияние върху цялото двигателно развитие и е източик на приятни преживявания, както за детето, така и за родителите му. Някои здрави деца, макар и по-рядко, могат да проходят без да са пълзели. За подпомагане на пълзенето поставете детето да легне по корем и фиксирайте стъпалата ме при свити в коленните и тазобедрените стави крака. След това сложете пред него ярка играчка и чакате да се придвижи. Ако това не стане, поставете другата си ръка под гърдите му и го придвижете напред /фиг.39/. Когато детето започне да пълзи самостоятелно, оставете ярка играчка на 1/2 до 1 м пред него и когато я достигне, отдалечете я отново /фиг.40/.

 

В края на тримесечието при нормално нервно-психическо развитие обикновено се използва следния комплекс: масаж, пасивна дихателна гимнастика с ръце, сядане и изправяне, стоене с помощ. Ако детето все още не се обръща от гръб по корем и от корем по гръб, подпомагат се и тези движения.

# 5
  • Мнения: 589
Има и книжки на пазара, специализирани в масаж и гимнастика на бебето. Виж в books.bg и в раздела за книги на danet

Общи условия

Активация на акаунт