КЛУБ "РОДИТЕЛИ-ЧАСТНО ОБРАЗОВАНИЕ" 12

  • 36 094
  • 292
  •   1
Отговори
  • Мнения: 4 877
ДОБРЕ ДОШЛИ В

КЛУБА НА РОДИТЕЛИТЕ, ориентиращи се към ЧАСТНО ОБРАЗОВАНИЕ ЗА ДЕЦАТА СИ!!!




КЛУБ НА РОДИТЕЛИТЕ, ориентиращи се към ЧАСТНО ОБРАЗОВАНИЕ ЗА ДЕЦАТА СИ - 1 част
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=278827.0


КЛУБ НА РОДИТЕЛИТЕ, ориентиращи се към ЧАСТНО ОБРАЗОВАНИЕ ЗА ДЕЦАТА СИ - 2 част + анкета "Най-доброто частно основно у-ще"
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=280201.0


КЛУБ НА РОДИТЕЛИТЕ, ориентиращи се към ЧАСТНО ОБРАЗОВАНИЕ ЗА ДЕЦАТА СИ - 3 част + анкета "Най-добрата ЧДГ"
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=281630.0


КЛУБ НА РОДИТЕЛИТЕ, ориентиращи се към ЧАСТНО ОБРАЗОВАНИЕ ЗА ДЕЦАТА СИ - 4 част + анкета "Най-добрата ЧГимназия/колеж"
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=286564.0

КЛУБ НА РОДИТЕЛИТЕ, ориентиращи се към ЧАСТНО ОБРАЗОВАНИЕ ЗА ДЕЦАТА СИ - 5 част + анкета "Профил на родителите"
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=291097.0

КЛУБ НА РОДИТЕЛИТЕ, ориентиращи се към ЧАСТНО ОБРАЗОВАНИЕ ЗА ДЕЦАТА СИ - 6 част + анкета "Защо се ориентирам към частно образование за децата/детето си? 150 ПРИЧИНИ!"
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=293924.0

КЛУБ НА РОДИТЕЛИТЕ, ориентиращи се към ЧАСТНО ОБРАЗОВАНИЕ ЗА ДЕЦАТА СИ - 7 част + анкета "На какви занимания или игри от вашето детство бихте искали да научите детето/децата си през ваканцията/лятото?"
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=297145.0


КЛУБ НА РОДИТЕЛИТЕ, ориентиращи се към ЧАСТНО ОБРАЗОВАНИЕ ЗА ДЕЦАТА СИ - 8 част + анкета "СЛЕД 7 КЛАС"
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=305330.0


КЛУБ НА РОДИТЕЛИТЕ, ориентиращи се към ЧАСТНО ОБРАЗОВАНИЕ ЗА ДЕЦАТА СИ - 9 част + анкета "ВИСШЕТО ОБРАЗОВАНИЕ"
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=309102.0


КЛУБ "РОДИТЕЛИ-ЧАСТНО ОБРАЗОВАНИЕ" 10 - ПОДГОТОВКА ЗА СЛЕД 7 КЛАС
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=312366.0


КЛУБ "РОДИТЕЛИ-ЧАСТНО ОБРАЗОВАНИЕ" 11
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=320440.0




Мили мами и татковци,

с пълна сила продължаваме и дискусиите за ЧДГ, ЧУ + възможностите за кандидатстване след 7 клас+ възможностите за висше образование. Въобще поддържаме всички рубрики от предните теми.

Нека сега си поговорим и за чуждоезиковото обучение и да отделим дължимото на ранното чуждоезиково обучение, което е въведено в частното образование. Има успешни методи дори за обучение на бебета на 3 месеца. В някои ЧДГ/ЧУ се учат по 2-3 чужди езика от най-ранна възраст.

Освен за възрастта, нека поговорим и за методики за учене на чужд език.
Какви чужди езици учат децата ви?
Какви планирате да учат?
По колко езика и на каква възраст знаят?
Лесно ли учат езици?


Важно е да спомена и мотото на нашето клубче:

"Животът е пълен с възможности. Искам да дам максимално най-много от тях на детето си да избира. Накъде ще тръгне в крайна сметка е негов избор, но от мен искам да получи билети за най-различни посоки".
radmila




Не забравяйте да гласувате и ЗА каузата - "Парите следват детето"
, т.е. да се отпуска държавна издръжка и на децата в ЧДГ/ЧУ (но само на лицензираните). Подкрепете ни в нашата.
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=279590.0


В предните теми ще намерите ЦЕННА информация за ЧУ/ЧДГ/ЧГимназии, образованието и университетите по света и у нас, препоръчани играчки, филми, песни, стихове, книги, забавления, екскурзии, дори ястия и бабини лекове.


КЛУБЪТ Е ОТВОРЕН!   Hug

ЗАПОВЯДАЙТЕ!

Последна редакция: пн, 22 дек 2008, 22:32 от Reza

# 1
  • Мнения: 4 877
ЗАДЪЛЖИТЕЛНО СЕ ЗАПОЗНАЙТЕ И СЪС СЪВЕТИТЕ НА НАШИЯ ЛОГОПЕД:

КОНСУЛТАЦИИ И СЪВЕТИ ОТ НАШИЯ ГОСТ-ЛЕКТОР sophsan

1.   ЛЕГОТО помага ли за фината моторика? Кои други играчки препоръчваш и за какво? СПомена за пъзели и концентрация.
Легото и въобще конструкторите помагат по-скоро за развитие на мисленето, на въображението и в частност и за фината моторика. Пъзелите стават и за концентрация, и  за развитие на мисленето. За развитие на вниманието може да се правят следния тип упражнения - различаване на предмети от околната среда, групирани по даден признак - напр. посочване на всички дървени неща в стаята, всички кръгли, всички едноцветни и т.н.; използване на игри тип "Лото" с цел откриване на 2-3-4 и повече еднакви картинки и т.н.
2. Има ли занимателни детски книжки, които да ни препоръчаш и с които да се справим като родители по време на игра?
В предучилищна възраст много успешно работя с "Моливко" и бих искала да препоръчам серията от 15 книжки "Книга за детето". Тя съдържа 5 заглавия: "Моят свят", "Аз и другите", "Аз и природата", "Аз празнувам", "Светът е голям". Също бих искала да препоръчам книгите на Фидана Даскалова, издадени от издателство Даниела Убенова - "Моят речник", "Моят език", "Моята граматика", "Трудните и хитри звукове", "Пред прага на училището" и т.н. Наскоро издателство "Фют" е издало чудесен "Картинен буквар", който може да се ползва при деца от 1-7год.
3. А спорта (кои спортове)? Спомням си, че в ДГ логопедката го занимаваше с някакви физически упражнения, които са свързани с различни мускулни групи - не само за фина моторика. (не знам дали са вкъщи нейните тестове с детето - бяха много интересни) Защо се наблюдават всички групи?
Да, това са упражения за развитие на грубата/общата/ моторика. Спортът е нещо чудесно, действително. Зависи от конкретното дете - ако има логопедичен проблем, от нуждите му, от възможностите му, от темперамента му. Работила съм с момиченце, на което препоръчах художествена гимнастика, на едно момченце - карате и ти.н.
4. Кога е мързел и кога несръчност? Разпознава ли се?
Да, разпознава се от специалист. Има специални проби, които му позволяват да направи тази диференциална диагностика.   
5. Има ли спасение от грозното писане при момчетата?
Зависи на какво се дължи, това пак е специфично и зависи от конкретния случай.


6. И още малко кога при логопед - при какво ниво на неразпознаване на цветовете, посоките, звуците...? Хиперактивен - задължително ли на логопед?
В най-общи линии ще дам насочващи маркери кога е добре родителят да направи логопедична консултация:
Ако до тригодишна възраст :
* детето Ви не говори

Ако в предучилищна възраст детето Ви :

* има проблем с овладяването на цветовете
* не се ориентира в посоките ляво-дясно, горе-долу
* е несръчно и се затруднява да се облича само, да закопчава копчета, да връзва връзки
* не артикулира /произнася/ правилно, пропуска или заменя някои звукове - с, з, ц, ш, ж, ч, щ, р, л, к, г, т, д, в, ф
* се затруднява да изговаря многосрични думи - размества, пропуска или разменя сричките в думата
* не подрежда правилно думите в изречението
* се затруднява да разказва, спазвайки последователност
* говори с дрезгав, прекалено тих или писклив глас
* заеква

Ако в начална училищна възраст детето Ви :

* не се справя с овладяването на писането, четенето или смятането, въпреки че е достатъчно умно, понякога с прояви на хиперактивност с или без дефицит във вниманието. Хиперактивните деца задължително ходят на логопед.   
И последно бих искала да кажа, че логопедичната консултация и терапия не са нещо страшно или травмиращо за детето. Всичко се поднася в игрова форма, с много нагледни средства.  По-добре, ако един родител има притеснения да направи консултация, на която логопедът може и да установи, че това са само родителски притеснения. Но, ако пък наистина има проблем, е добре да не се губи време и да се започне навреме терапията.

-кои са проблемните буквички? Как се коригират и кога?
Възможно е да нарушено звукопроизношението на к, г, т, д, с, з, ц, ш, ж, ч, щ, р, л. Най-рано подлежат на корекция к,г,т,д - към 3г.в. На по-късен етап с,з,ц,ш,ж,ч,щ - към 4г.6м. -5г. И най-късно р, л - може да се изчака до към 5г.6м.-6г.в. Това са най-често срещаните нарушения на артикулацията, имала съм обаче деца, които не са можели да казват и в,ф, например.
- какви упражнения се правят?
При такива нарушения се започва с т.нар. артикулационни упражнения - логопедът показва под игрова форма на детето упражения за раздвижване на езика и устните пред огледало. Впоследствие се пристъпва към постановка на звука - тоест приучаване към правилна арикулация. След което следва етап на автоматизация на новия звук - постепенното му включване в речта - автоматизация в срички, в думи, в изречения, в текст. Когато е необходимо се прави диференциация между два звука, които са били заменяни един с друг, например - ш-с.
- как се работи за фина моторика?
За развитие на фината моторика са полезни редица упражнения, които препоръчваме да се правят от родителите в домашна обстановка - работа с пластелин, оцветявяне на фигури без да се излиза от контура, нанизване на макарони за момченца и на мъниста за момиченца, рязане с детска ножичка, откопчаване и закопчаване на копчета, накъсване на лист хартия на малки парченца и т.н.
- тестове за констатиране на проблем/непроблем?
Тези тестове са специализирани, с тях работи конкретният специалист.
- как се работи за концентрация?
Много полезни са пъзелите, проследяване на лабиринти, на преплетени линии и т.н. Има и специални тестове.
- кога чужд език? А втори чужд език от гл.т. на логопеда?
Според един френски детски психолог Жан Пиаже детето до 7г.в. трябва да е овладяло поне два езика.   Според логопеда трябва да е добре овладяна структурата на родния език и тогава да се премине към овладяване на чужд. Тоест, ако едно дете е със специфично езиково нарушение, при което страда цялата езикова система - граматика, семантика и т.н., не е подходящо изучаването на чужд език преди да са коригирани проблемите в родния.
- до каква възраст на логопед?
Няма правила. Има и възрастни, на които им се налага да ходят на логопед - пациенти след инсулт, заекващи, нуждаещи се от корекция на дикцията и т.н. Разбира се, колкото по-рано е диагностициран проблемът, толкова по-благоприятна е прогнозата. Най-благодатна за корекционна работа е предучилищната възраст.   

- кога трябва да е първата среща с логопед?
В момента, в който майката има притеснения относно езиково-говорното развитие на детето си, тя би могла да потърси консултация с логопед. Широкоразпространено, но за съжаление погрешно мнение, дори сред личните лекари е, че дете под 5г. не може да работи с логопед. Вече има и т.нар. "ранни логопеди", които работят и със съвсем малки деца - под 1г.в. Зависи, разбира се, от проблема, който има всяко едно дете. Тази ранна терапия е наложителна при деца с ДЦП, с цепки на устна и небце и т.н. Общо-взето все повече майки се ориентират правилно и правят първа консултация между 2г.10м. и 3г.6м. Става въпрос за деца, които не проговарят до тази възраст. Тогава е абсолютно задължително да се проведе логопедична консултация, колкото и да не обичам думата "задължително".   Други майки търсят логопеда, когато детето им е около 5г.в. във връзка с това, че не произнася правилно определени звукове, заменя ги с други или има липсващи такива. При такъв тип проблеми обаче е добре да се отиде на логопед до към 4-4г.6м. Веднага ще кажа защо - логопедичната терапия е продължителна, отнема години, като детето трябва да бъде подготвено за училище. Защото част от нарушенията в предучилищна възраст прерастват в т.нар. "специфични обучителни трудности" в начален курс и това е възрастта, в която някои родители стигат до логопеда. След като са се чудили защо детето им има трудности с овладяването на четенето, писането и математическите умения. И ако ми позволите някой път аз да избера тема, бих искала да кажа няколко неща точно за този проблем.   
- как се работи с малки деца - само говор или цялостно наблюдение?
Логопедът прави задължително невро-психологично изследване, когато започва да работи с едно дете. Това изследване помага както да се диагностицира проблемът, така и да се изгради правилната стратегия за терапевтична работа. Тъй като езикът и говорът не са нещо изолирано, винаги се работи комплексно - развитие на фина и обща моторика /там, където се налага/; развитие на когнитивните процеси - памет, внимание, мислене; развитие на езиковите способности; преодоляване на артикулационни проблеми /свързани със звукопроизношението/; в начална училищна възраст - работа над писмената реч; при заекване - дихателна терапия и т.н. Всяка терапевтична програма е строго индивидуална - според проблемите на детето. Моят съвет е всеки родител, който има възможност да присъства, когато логопедът работи с детето, както и да изисква логопедът да описва в тетрадка, това което прави на всяко занятие. Задължително се отработват в къщи подадените от логопеда задачи. За да има ефект е изключително важно веригата логопед-дете-родител да сработва правилно.   
- кога се коригира "Р"?
Много родители се притесняват, че 3 год. им дете не казва "Р". Бих искала да им кажа, че няма място за притеснение. "Л" и "Р" са двата най-трудни звука за артикулация и те се появяват най-късно в езиково-говорното развитие на детето. Би могло да се изчака до 5г.6м-6г.в. преди да се потърси логопед. Той ще установи дали е налице анатомичен проблем /къса подезична връзка/. Ако това е така, ще ви насочи към стоматолог-хирург, който с лека манипулация да освободи езикът и едва тогава ще започнете работа с логопед. Ако не е налице такъв проблем, венага се започва логопедична терапия.





КАКВО Е ДИСЛЕКСИЯТА?

Дефиницията, най-общо използвана днес, е тази, формулирана от Световната здравна организация в рубриката F81, озаглавена "Специфични нарушения на развитието на училищните умения". Дислексията е синдром, който включва три симптома - специфични нарушения на четенето , специфични нарушения на писането  и специфични нарушения на математическите умения
Симптомите на дислексията варират при различните хора и могат да приемат различни форми, произходът на всяка от които, се корени в трудности при:
- овладяване на азбуката
- овладяване на писането
- различаване на букви - напр. ръкописна  "д" от ръкописна "в"
- четене на дума или текст
- образуване на срички
- познаване на часа
- научаване на таблицата за умножение
- следване на определен маршрут
- определяне ляво/дясно, изток/запад
- писмено изразяване
- намиране на "точната" дума

Съвременните автори обобщават някои от грешките, допускани от дислексиците:

1. Невъзможност да се откриват разликите между звукове, букви и думи - напр.  при писане с ръкописни букви  В се бърка с Д, М се бърка с Л,  П се бърка с Т,  И се бърка с П,  ЕН се чете като НЕ,  ОТ се чете като ТО и т.н.
2. Трудност да се "напусне" края на реда, намиращ се в дясно и да се "открие" началото на следващия ред, намиращ се в ляво. Мос и Даниелс описват тази невъзможност и я наричат "линейна дислексия".
3. Невъзможност да се произнесе нова дума, с тенденция да се гадае фонетичната й структура - "институция" например се превръща в "инстилуция".
4. Помръдване с устни и тихичко четене по време на упражнения за четене на ум.
5. Невъзможност за пълно разбиране на прочетенето.
6. Неправилно произнасяне на гласните - напр. "флакон" се превръща във "флокон".
7. Замяна на звучни и беззвучни съгласни - напр. "кожа" се превръща в "коша".
8. Разместване на букви, което може да доведе и до инверсия на звукове - напр. "тир" се превръща в "три",  или обратното "три" - "тир", "аеропорт" се превръща в "ареопорт".
9. Добавяне на неприсъщи за думата фонеми, които образуват епентези - напр. "пръстен" се превръща в "пъръстен".
10. Изпускане на срички - напр. "медикамент" се превръща в "мекамент".
11. Заместване на един звук с друг звук, на една дума с друга дума - напр. "един" се превръща  в "една".
12. Слято писане на думи - напр. "майкаси".
13. Добавяне на думи - напр. прочитане на "имало едно време наистина" вместо "имало едно време".
14. Изпускане на думи, феномен, наречен "отказ" - напр., ако трябва да прочете "един от най-интересните", прочита "един от най-" и спира.
15. При четене на глас - незачитане на ритъма, на фразите, на пунктуацията.

ИЗВЕСТНИ ДИСЛЕКСИЦИ :

Ханс Кристиян Андерсен
Марлон Брандо
Агата Кристи
Уинстън Чърчил
Том Круз
Шер
Уолт Дисни
Томас Едисон
Алберт Айнщайн
Майкъл Фарадей
Огюст Роден
Наполеон
Упи Голдбърг
Леонардо Да Винчи
Джордж Вашингтон
Стивън Спилбърг
Принц Чарлз

Държа да подчертая, че при хората с дислексия не са засегнати умствените способности, Напротив, те дори са обикновено в горните граници на тестовете за интелигентност. За да не става тук прекалено дълго,  ако ви е интересно, бихте могли да прочетете още един мой превод за дислексията:
http://logopedia.dir.bg/_wm/library/item.php?did=214238&df=8&dflid=3
Ако имам възможност тези дни ще снимам диктовки на деца с дислексия и ще ги кача, за да видите реално за какво става въпрос.

ЛЕКТОР: СОФИ

Последна редакция: сб, 25 окт 2008, 20:08 от май :)

# 2
  • Мнения: 4 877
ПОЛЕЗНИ ЛИНКОВЕ:
www.minedu.government.bg
http://bachu.dir.bg/
www.perspektivi.net
www.solora-bg.com/UserFiles/File/Kindergardens.doc
http://education.big.bg/base/spisuk_MON.html
www.solora-bg.com/UserFiles/File/Kindergardens.doc


НОРМАТИВНА БАЗА
Закон за народната просвета
http://www.minedu.government.bg/opencms/export/sites/mon/left_me … /zkn_prosveta.pdf

НАРЕДБА № 7 от 25.06.2001 г. за откриване, преобразуване, промени и закриване на частни детски градини и училища
http://www.minedu.government.bg/opencms/export/sites/mon/left_me … ni_uchilishta.pdf


и още (кликни на линка):




Последна редакция: сб, 25 окт 2008, 20:13 от май :)

# 3
  • Мнения: 4 877
Нека сега си поговорим и за чуждоезиковото обучение и да отделим дължимото на ранното чуждоезиково обучение, което е въведено в частното образование. Има успешни методи дори за обучение на бебета на 3 месеца. В някои ЧДГ/ЧУ се учат по 2-3 чужди езика от най-ранна възраст.

Освен за възрастта, нека поговорим и за методики за учене на чужд език.
Какви чужди езици учат децата ви?
Какви планирате да учат?
По колко езика и на каква възраст знаят?
Лесно ли учат езици?

Последна редакция: сб, 25 окт 2008, 20:19 от май :)

# 4
  • Мнения: 3 271
Eто ме и мен в новата тема и анкета Simple Smile

# 5
  • Мнения: 4 877
И аз отговорих в анкетата, тук ще отговоря на няколко въпроса.

Какви чужди езици учат децата ви? - англ., руски
Какви планирате да учат? - възможно повече, но бих искала немски, френски, ит. и исп.
По колко езика и на каква възраст знаят? - 2, но англ. е по-силен
Лесно ли учат езици? - много бързо и трайно

# 6
  • Мнения: 5 173
Цоп и аз. Откакто се наложи да си правя експеримента в ЧУ, предпочитам да ви държа изкъсо. Полезни сте ми :хуг: :хуг:

# 7
  • Sofia
  • Мнения: 4 726
Гласувах с английски от 2 год., макар че малко по-отрано й вкараха няколко думи в речника, но вече е по-сериозно обучението.
Аз съм планирала още немски и испански, а ако иска и други - много ще се радвам.
Още не мога да определя дали учи лесно езици, може би да, все пак от нашите гени е взела Mr. Green

# 8
  • Мнения: 292
Здравейте,
и двамата ни малчугани са записани на немски език. Тази година им е първа. Много бързо възприемат. Имат страхотно произношение. Пък и случихме на учителка. Като станат ученици ще започнем с английски и по-нататък френски или каквото те искат.

# 9
  • София
  • Мнения: 2 019
Здравейте и от мен в новата тема!   bouquet
 
Гласувах за дъщеря ми - английски език на 7г.в.  Peace

# 10
  • Мнения: 40
Гласувах от 5г. - английски. Бяха научили доста думички преди това, но не мога да кажа ,че е било обучение. 
Сега в училище учат много сериозно и само за месец имат страхотен напредък.

# 11
  • София
  • Мнения: 896
Здравейте и от мен.
Дъщеря ми започна от 3г. да учи немски в детската градина. Научи доста думички и съм много доволна.
В училище ще учат освен немски, задължително още английски и френски.
  bouquet

# 12
  • Мнения: 111
Ето ме и мен отново. Подхванали сте много интересна тема, браво!
Детето ми учи английски език от 4 годишна възраст, като тогава започна учейки наизуст по-елементарни думички, на 5 години вече се опитваше да съставя изречения, пееше английски песнички, сега е на 6 г. вече изписва правилно на английски доста думи и продължава с опитите да говори. Справя се наистина добре. Смятам, че езиците й се отдават, защотото е с добра памет. Затова ще настоявам да научи повече от 2 чужди езика. Предполагам, че вторият ще й е немски. А ако има трети език ще оставя детето само да избере кой точно, но ще й препоръчам френски, италиански или руски. Ако трябва да съм честна, преди време мислех, че немският е вторият най-говорим език в Европа след английския, но след като пообиколихме доста държави от нашия континент вече съм убедена, че френският език е по-говорим от немския. Да не говорим, че дори в Канада се говори френски.
В нашето училище първият чужд език е английски, а вторият се включва едва в 5 клас.

# 13
  • Мнения: 111
Bise, ако не е тайна, кое е училището на твоето детенце?  Хареса ми това, че се учи първо немски, а после английски и френски. Доколкото съм чувала, тази последователност на езиците е добра за по-лесното им усвояване.

# 14
  • Мнения: 7 263
Страхотна анкета.
Май:))) поздравления, както винаги си в 10-ката.
И двамата започнаха да изучават английски на 3 години в детската градина. Естествено в нормалните държавни детски градини обучението не е с интензитета и качеството на усиленото езиково обучение в ЧДГ, но въпреки това съм за ранния старт на изучаване на чужди езици.
Децата възприемат много лесно и бързо, особено докато в тази възраст все още липсва психологическата бариера на решителността да се говори на немайчин език.
От първи клас за баткото и от предучилищната за малкия прибавихме и изучаване на немски. При големия \ вече 5-ти клас\ нещата вървят повече от добре, силно се надявам и при малкия да се движат със същите измерения. До 8-ми клас се надявам да имат едно доста добро владеене на двата основни европейски езика, след 7-8 клас според желанията им и евентуалната настройка за бъдещото им образование ще мислим евентуално за още един език. За сега и двамата имат желание да изучават руски \ това е и нашето със съпруга ми желание\, също така харесвам испанския и италианския, но да сме живи и здрави до тогава.

Общи условия

Активация на акаунт