Липсата на практика и чувството на безсилие

  • 3 040
  • 47
  •   1
Отговори
  • Мнения: 3 611
Музикален педагог съм, почти без практика. От година работя в детска градина, имам малка и голяма група. Проблемът ми е с големите - 4-5 годишни. Не знам как и точно да го обясня. С една дума - не слушат. И преди да сте казали, че учителката трябва да намери начин да задържи вниманието на всичките деца достатъчно дълго, че да си предаде урока или направи това, което е планувала, ще ви кажа че в деjствителност това е почти неизпълнимо. все ще се намери някое, на което ще му се доходи до тоалетна; ще се намери някое, което да започне с магариите или да каже, че не му е интересно. И сега конкретно, защо пиша темата: занимавам децата с различни и смея да твърдя интересни неща - имаме песни за събуждане и разпяване с движения; след това обикновено учат нещо - показвам им интересни неща от елементарната тeория, от инструментознанието - въобще нещо, което до този момент не са знаели. За по- малко от 3 месеца изучиха всички музикални инструменти от оркестъра, знаеха от какво са направени, как се извлича звука, можеха да познаят какъв instrument чуват (слушаха примерчета) - бях много доволна... Следва разпяване с детски музикални инструменти, разменяне на инструментите, че все някое не е доволно, пеене на песнички; имаме песнички с танци, които им носят огромно удоволствие и след това някакъв танц... през който вече не мога да удържа положението и започвам да се чувствам безсилна. Едно ляга по земята, всички го следват, прекъсвам започнатото, правя забележка, някой чуват, някой не. Едно решава, че му се гледа през прозореца, става и отива и се чувства свободно да го направи. Следват го няколко, урокът отново се забатачва. Пускам музика за танца, те започват да бягат и никой не ще и да чуе за танц.
Методите, които до сега съм използвала са:
-опит за събиране на децата и продължаване на часа.
-забележки
-пляскане с ръце и повишаване на глас.
-плашене, че ще извикам възпитателка, за да ги строи (и това не помага)
Вчера след като бях опитала всичко и въпреки това постоянно ми се пречеше и разваляше дисциплината наказах 2 от тях. Едното седнало на един стол, другото на друг - на няколко метра едно от друго - не им се играело, скучно им било, щели да бягат из стаята. НЕ! хванах едното и го сложих да седне на стола, така направих и с другото. И учудващо - до края на часа (не повече от 5 мин.) си стояха послушно на столчетата.
И сега се чувствам зле. Правилно ли постъпих? какво бих могла друго да направя, така че на децата да им е интересно? как да ги обединя? Да, опитах и това, че тези двамцата, които правят най-много магарии да са главните действащи лица в един танц. започнаха с ентусиазъм, но по едно време спряха и...
Божке, ще се побъркам, не мога да спра да мисля. Трябва да съм твърда и да не оставям децата да ми развалят часа, но пък и как да го направя... те просто не слушат!
Извинете ме, че мисля на глас и благодаря че ме прочетохте (за тези, които го направиха Simple Smile)   

# 1
  • София
  • Мнения: 5 352
Опитала ли си да се оплачеш на учителките на групите , с които работиш ? Има вариант да те подкрепят , но има вариант и да ти кажат - Ама как така ? Моята група е най - добрата ! Но пък нищо не пречи да пробваш . Другото , аз съм За наказанията . Недопустимо е да те правят на маймуна , при положение , че авторитета си ТИ . И ако трябва , същите тези герои , всеки час  да стоят на стол, в края на муз . салон . Защото иначе ще битува едно такова чувство на безнаказаност . Това , че си без практика не те прави лош учител . Има хора с голям стаж , а не струват и две стотинки . Повече самочувствие и горе главата .

# 2
  • Мнения: 299
Това да привлечеш вниманието на повече деца е май  като "мисията невъзможна". Само не се обезсърчавай с добро можеш да извлечеш повече отколкото с лошо. Това , че палавите ги ангажираш  повече е правилния подход , поне според мен. Успех.

# 3
  • Sofia
  • Мнения: 8 221
Децата пробват нищо, че са малки. Щом е възможно да беснеят в часа по музика, защо да не го правят. Но ти си показала, че непослушните деца се наказват. Не виждам нищо лошо, в това, че си наказала две деца да стоят на столчета. Така останалите се замислят дали с тях няма да се случи същото ако не слушат. Разговаряй с учителките, това, че нямаш опит и стаж не означава, че си лош учител. Ще се научиш, горе главата. Ако трябва се води по интересите на децата докато ги овладееш. Успех! Hug

# 4
  • София
  • Мнения: 478
    Мисля, че самият факт, че проблемът ви тормози и ви кара да търсите съвети тук показва, че имате заложби на добър педагог Simple Smile. Защото има много хора, които не биха отделили от свободното си време в подобна ситуация.
  Изобщо не съм експерт и за съжаление съм от майките, които си изпускат нервите и минавам към "високите октави", когато усетя, че вече не съвсем малките ми хлапета умишлено ме манипулират и тероризират.
   Все пак, ако  позволите един съвет на лаик: наблегнете на игровите форми на обучение, нека децата танцуват и се движат, т.к. на тази възраст им е трудно да стоят мирно, а с многото въведени часове по езици, писане, оцветяване и  пр. нуждата им от движение нараства. В групите на синовете ми (3г и 5 г.) голям успех има системата с наградите- бонбонче или малка картинка, разпечатана от някой детски сайт като награда за послушните ( а послушни трябва да излезат всички) върши страхотна работа и е повод за гордост, който се показва на цялата фамилия. bowuu Успех!

# 5
  • Мнения: 1 896
Аз лично съм противник на наказанията и не смятам, че вършат работа в по-дългосрочен план.
Звучи ми като че ли групата ви е прекалено голяма за един единствен педагог. Според мен не може и не е необходимо на всички деца да им е интересно и да им се поддържа вниманието в едно и също занимание за дълго време. За малките деца дълги занимания в голяма група са мисия невъзможна, това просто противоречи на природата им.
Според мен би било добър вариант, ако тези, на които не им е интересно, имат възможност за алтернативно занимание през това време. Най-добре ако има още един педагог, който да може да предложи нещо на тези, които не искат да се занимават с музикалния урок, но така че да не вдигат шум и да не тичат напред-назад. Те го правят просто защото на тази възраст вниманието им е много неустойчиво и не бива в никакъв случай да бъдат наказвани за това. Все едно да ги накажем за това, че са деца. Ако няма кой да помогне, може да им се предложи да правят нещо друго тихичко встрани, докато продължава часът. Но той не трябва да продължава твърде дълго.
По-съвременните методи в детските градини така или иначе предлагат избор от занимания на децата според интересите им, както и възможност да се местят от група занимаваща се с едно, към занимаваща се с друго според своето собствено вътрешно усещане. Не ги задължавайте да всички да правят едно и също нещо, когато вие им кажете, така ще има по-добри резултати с тези, на които наистина им е интересно, а останалите няма да се чувстват като че ли са направили нещо лошо.
И да не забравя, поздравления за енергията, която влагате в работата си и за интересните занимания, звучат супер   bouquet

# 6
  • Мнения: 2 331
Не одобрявам наказанията, но в случая мисля, че е адекватно.При толкова големи групи явно няма как да не се стигне и до наказани.
Много въздействащ метод е тихото говорене.Понеже не чуват, всички запазват тишина.Но, не знам подходящ ли е за толкова малки деца. Rolling Eyes Моите са на 2 и 4 и действа, но все пак са само две дечица, които си подражават постоянно. Thinking

# 7
  • Мнения: 3 479
Като чета на колко неща си научила децата, хич не ми изглежда да се справяш зле Laughing
Пробвай с малки наградки. В нашата детска градина учителката раздава едни стикери с любими герои на децата. Даже им дава да си избират от листчето и те са супер доволни, хем наградени, хем са с право на избор. Всеки получава стикер - за участие, за отговор на въпрос, за хубаво изпълнение ... Учителката се старае всеки да отличи с нещо.
Няма нищо лошо в това, че си сложила децата на столчетата. Те може би точно от това са имали нужда, от 5 мин. спокойствие. Следващият път като видиш, че не искат да участват в урока би могла да им предложиш да седнат, но не като наказание, а като право на избор.

# 8
  • Мнения: 9 814
Мммм да наистина неприятно.
Била съм свидетел на учителското безсилие при обстоятелства подобни на описаните от теб.
Често ходех да гледам уроците по балет на дъщеря си в детската градина. Доста се ядосвах, защото от една група от 15-на момиченца на 4-5 им беше страшно интересно това, което правят, а останалите просто се чудеха каква дивотия да измислят. Съответно учителката се чудеше как да ги усмири и всъщност урок нямаше.
Накрая на учебната година обаче имаше концерт на малките балерини и тогава за учудване на младата преподавателка дори и най-разсеяните й и палави ученички се справиха повече от блестящо.
Разказвам това с идеята, че дори и леко разсеяни и сякаш с избирателна глухота Wink, децата научават повече от това, което ни е си мислим, че са научили.
И както е написала Галя, всъщност "децата ти" са научили много неща.
Знам че, е ужасно децата да правят всичко друго, но не и да те слушат. Но опитай да говориш директно с тях и да им обясниш, че така не се прави, че трябва да те слушат, ако не ще си тръгнеш и повече няма да ги учиш.

# 9
  • София
  • Мнения: 958
За наказанията съм, но с мярка. Но съм напълно съгласна с basilisk. В нашите градини като че ли мълчанието и стоенето мирно са най-важните уроци, които трябва да предадем на децата. Те са важни, но се учат в процеса на израстването. И ако по време на урока по математика е добре да се мълчи малко повече, то по музика е времето на движението, играта и танца - пък дори и бил той малко хаотичен.... Laughing

Може би ако се поотпуснеш повече и си готова на моменти и ти да следваш децата в техните желания ще се получи по-лесно.

Но все пак ред трябва да има и затова тези, които пречат - някакво друго занимание за тях. Ако прекаляваме с чувството за вина полза няма...........Ако пък всичко се превърне в една дандания без никакъв ред, също не е добре.

Поздравления за ентусиазма, за търсенето на най-верния път към децата и за желанието ти да си наистина добър учител. Учителството е мисия и е много отговорно.   bouquet

# 10
  • Мнения: 3 367
Тайм аут (това което си сторила) е официалното наказание в преду-щната на дъщеря ни,а нали знаете колко са луди американците на тема "правата на дететО". Дават 3 предупреждения,после-на стола за 4 минути. Няма викане,каране-ясни правила които им дават в началото на всеки час за да си знаят и да няма изненадани.Някак успяват да ги убедят в срамотността да си в тайм аут,ния беше преди 2 седмици защото прескочила нам каква си лента която не трябвало,до днес говори как повече няма да прави така. Чисто физически децата имат нужда да се кротнат,за това и служи стола,инак поведението спираловидно върви на по-зле.Не е безсилие,аз поне не го виждам като такова,а моментно състояние което иска изясняване и модел за справяне,децата така учат.
Супер интересни неща правиш с децата,много ми харесаха часовете ти,но се опитай да си убедена в правотата на какъвто и метод да избереш,инак усещат и става мазало.

# 11
  • София / Пловдив
  • Мнения: 8 119
Като прочетох поста на Франческа се сетих, че и в нашата градина групичката по модерен балет имаше подобен проблем. Учителката обаче им измисли малки наградки - лепенки с Барби и Уинкс, които много вървят при момиченцата на тази възраст /предполагам, че за момчетата някакви роботи, коли и Спайдърмен ще свършат същата работа/.
Не награждава всички - с лепенки се прибират само тези, които са внимавали и не са пречели на другите. Как детето е изпълнило танца /или песента например/ няма такова значение, важното е да се е постарало.
Можеш нещо подобно да измислиш, поне в началото.

# 12
  • Мнения: 3 611
Благодаря на всички за отговорите, нямате си на идея колко ми помагате.
 Наказания не искам да налагам, но в случая наистина не знам какво друго би могло да подейства. Може би много ги отпуснах, но това е защото всъщност не знам как точно да ги строя. Първото което ще направя в следващия ми час е още преди започването му да им кажа с възможно най-сериозния си тон, че не толерирам непослушанието и всеки, на който направя забележка в продължение на няколко пъти, ще се озове на столчето и ще гледа как другите си провеждат часа. Явно трябва да съм по-твърда, иначе не става, те вече почти са ми се качили на главата. За отделни странични занимания по време на часа по музика на децата които не им е интересно и дума не може да става, аз съм частник и родителите им ги пращат да учат при мен музика. Наистина, страхотно много са научили, но някак го обръщат на игра, а на мен не ми е това целта. Странното е, че когато преподавам нещо ново те слушат с такъв огромен интерес, питат, интересуват се, стоят си мирни по столчетата (не стоят прави през цялото време), но когато имаме песни с определени движения или някакъв танц, те започват да се гонят и да си играят и никой не ме чува (всъщност 2-3 правят това, което искам, но и те се влияят от тези, които правят магарии).
Някой каза да говоря с тих глас, а не да викам. Това веднъж имА ефект, защото бях пресипнала и нямах глас, но през следващите пъти не можах да го приложа.
В понеделник имам среща с директорката на градината, ще я помоля ако има възможност да идва и някоя възпитателка в часовете ми. Но и това е нож с две остриета,защото в часа ми с малките идва една възпитателка. Те са 2 и 3 годишни и току почнат да се крият под столовете или да бягат, че в тази голяма топла стая само на гонитба ги избива. Досега все идваха възпитателки, с които не съм имала проблем, но вчера дойде една, с нагласата явно да ме накара да се чувствам зле. На няколко пъти се намеси в урока ми- започна да обяснява на децата неща, които аз в същия момент обяснявах (как да свирят на детските муз. инструменти), след това ми каза, че една от песните, която учим не е с 3, ами с 4 куплета, натърти, че трябва да науча и другия куплет, дори ми го изпя и каза да си го запиша. Всичко това беше естествено с доза злоба и жлъчност казано. казах й, че в моята книжка куплетите са 3, но си замълчах,че за 2-3 годишни деца не е и нужно 4 куплета, те и без това и тези 3 не пеят. Защо си замълчах ли? Та тя с тона си ме накара да се почувствам като малко дете, което е виновно за нещо. И го постигна явно, защото аз не се защитих. А тя всъщност няма и идея от моята работа, а взе да ми дава акъли как да си я върша. Не реагирах адекватно, знам, затова пък вдигнах телефона и си уговорих среща с директорката. В понеделник ще й кажа всичките тези неща. Струва ми се разбрана...

# 13
  • Мнения: 7 831
Наистина, страхотно много са научили, но някак го обръщат на игра, а на мен не ми е това целта. Странното е, че когато преподавам нещо ново те слушат с такъв огромен интерес, питат, интересуват се, стоят си мирни по столчетата (не стоят прави през цялото време), но когато имаме песни с определени движения или някакъв танц, те започват да се гонят и да си играят и никой не ме чува (всъщност 2-3 правят това, което искам, но и те се влияят от тези, които правят магарии).
Според мен в това се корени проблема.
Малкия ми син ходи на Английски в градината. По всеобщо мнение се справя прекрасно и езика му върви. В началото ходеше с огромно желание и нямахме проблеми, но по едно време учителката се опака, че не слуша, а пречи. Той самия заяви, че вече не иска да ходи, защото му било тъпо и скучно. По 100 пъти повтаряли едно и също и нищо ново не учили.
Спрях го за един месец и после като го пуснах пак си ходи с желания, а и има какво ново да учи.
Може и при теб да се получава така, на част от палавниците да им е скучно, защото нищо ново не правите. Съветвам те, за тях да измисляш нещо допълнително. Ако имаш възможност, разбира се  Wink.
Иначе смятам, че тайм-аута е приемливо наказание, особено пък за 5 годишни. Че те на следващата година ще са ученици  Simple Smile.
Успех!

# 14
  • Мнения: 382
Още в началото трябва "да им се вземе страха", което не означава да крещиш,а  с твърд и спокоен тон, да разберат , че ги обичаш, но ще става това , което ти кажеш.В началото на заниманията:"Днес ще има награди  за тези които........"Накрая: Днес сам много доволна от ......,......,......, те ще получат награди/лепенки, стикери от книжарница,малки картинки за оцветяване,може да са с инструменти например, или нещо свързано с музиката/, не съм доволна от.........., ще кажа на.........."Ако има скоро някакъв празник, например сега :"Да видя кой няма да получи мартеница от Баба Марта, или кой няма да дойде на тържеството за ......... с нас"Помагат и разни изречения, от сорта:"Я да видя сега, кой ще се облича и ще си тръгва още сега.....,докато другите правят .......""Кой ще изпратя в яслата, при бебетата, защото не знае как да се държи ..."Не знам доколко може да се разчита на помощта на педагог,по следната причина, първо гледат ти сеира, как не можеш да се справиш, защото точно в това време тя можеше да си почива , а не да стои в шума от децата, че и от инструменти и музика, защото няма да получи повече пари, за оказаната помощ."Не знам колега , оправяй се нали си педагог......"Може да получиш помощ , но ако уцелиш някой който наистина си обича работата, а проблемните деца се знаят предварително, те са такива навсякъде във всички занимания, т.е. знаят си ги.Иначе с тайм-аут да, ида се извиняват за поведението си.Но има такива , на които толкова често им се случва , да стоят на столовете , че не им прави впечатление, тогава им се възлагат отговорни задачи-ела тук най отпред до мен, показвай на другите, виждаш ли че можеш, много добре да ....., а се лигавиш.При разговора с директорката , няма да казваш че се чувстваш безсилна и не можеш да се справиш с дисциплината, а че не искаш да стане някой инцидент, от това се страхуват най много Mr. Green, защото са отговорни за живота и здравето на децата.
Успех и здрави нерви!!!Малките хитреци веднага усещат къде минава номера и пробват, но трябва да се наложиш.

Общи условия

Активация на акаунт