Вече не знам какво да правя с този шофьорски курс, моля за съвети!

  • 9 687
  • 119
  •   1
Отговори
  • Мнения: 27
Здравейте. Малко ме е срам, че като момче пиша за този мой проблем в предимно женски форум, но просто имам нужда от мнения и съвети какво да правя, затова пускам и анкета.
 Сега съм почти на 24 г., и преди две години, през лятото на 2021, се записах на шофьорски курс в школа в моя квартал. Преди това не съм подкарвал кола. Изкарах около 10 часа, като всичките бяха само на нещо като импровизиран полигон. Инструкторът все ми казваше, че още не може да влезем в движението, понеже съм се движел бавно, бавно съм натискал газта, същевременно ако започвах да карм по – малко по – бързо, ми викаше да намалявам и т. н. Накрая ми каза, че от следващия път ще влизаме в движението, но поиска първо да направя вътрешния теоритичен изпит и този пред ДАИ. Тогава, обаче, въведоха зеления сертификат, който беше задължителен както за кормуването така и за изпитите. Тогава реших да поизчакам, докато отпадне изискването за сертификат. Но миналата година просто нямах възможност да продължа с курса, тъй като бях доста зает с работа и учене. Междувременно, реших да сменя школата, тъй като прочетох доста лоши отзиви нея и  за този този инструктор. Помислих, че може би там е проблемът и се записах в друга. Не знам от притеснение ли, бях ли загубил рефлекси, като започнах с кормуването беше много зле - бърках при смяната на предавките, изтървавах съединителя, колата гаснеше, отклонявах се от правата линия.  А и инструкторът обясняваше неясно, беше доста зает, често говореше по телефона. Пак карах само на полигон. На втория път ми каза, че не може да се занимава с мен, върна ми парите и ме посъветва да си търся автошкола, където предлагат обучение за категория B автоматик.
За мен опцията да имам категория само за автоматик е крайно нежелателна. Дори и за собствена кола да си търся с автоматични скорости, все някога при непредвидени ситуации или пък за някаква работа, може да ми се наложи и да карам с ръчни. А и непрекъснато слушам как автоматиците са по – скъпи и прецизни. Направо не знам защо съм толкова зле и ми е толкова трудно да схвана как се управлява автомобил. Уж и други казват, че са били зле, страхували се и на изпита са ги късали еди колко си пъти. Е да, ама щом като си стигнал до изпит, значи можеш да караш, просто са те скъсали защото нещо си недогледал, или за да платиш за нов изпит. А аз въобще не мога да стигна дотам, след като дори не мога да изляза от полигон. Молих баща ми да купим някака кола, за да се поупражнявам някъде, на по – пусти места, той отказва и ми казва да си карам курса на автоматик. А той и без това лесно се ядосва и едва ли може да ме научи да карам. Приятели, които имат книжки съм ги молил малко да потренирам с тях, и те не са склонни. Чудят се на кави курсове ходя и ми казват, че никой инстуктор няма да те върне.  Вече не виждам как ще станат при мен нещата. Ще ме е и срам да си търся гадже, да се женя и да имам деца, защото уж се водя мъж, а не мога да се справя с такова обичайно техническо умение – да мога карам ръчна кола. Заради това сега просто не ми се занимава с момичета и умишлено не си търся приятелка. Може би част от причината да не се справям, е точно защото съм доста афектиран и психясан  от това, че съм почти на 24, а още нямам книжка. Обмислям и вариантът сега да изкарам курса на автоматик, а после да се опитам и с ръчна. Съжалявам, че стана дълго, просто се нуждая от съвет какво да правя. Приемам и критика, как въобще не ставам за шофьор и нищо трябва да карам.  Ако не коментирате, поне гласувайте в анкетата, за да се ориентирам какви са мненията на хората за такъв случай като мен. Благодаря предварително!

# 1
  • Мнения: 2 495
Прекалено съм чувствителна на тема пътуване по нашите пътища и ще те посъветвам, ако нямаш нужните качества за шофьор, просто недей да ставаш. Това не е повод за притеснение, чувство за малоценност, невъзможност да бъдеш пълноценен мъж. Животът е шарен, едно (не)умение не го определя еднозначно.

# 2
  • Мнения: 41 165
Намери си добър инструктор по препоръки, не хей така.

# 3
  • Мнения: 1 553
Моя съвет е, щом толкова държиш да си шофьор, опитай на автомат. Може би наистина ръчните скорости не са за теб. А и после, ако караш автомат, съвсем ще забравиш за ръчни скорости. Много по-удобно е автоматик, с оглед на това, че имаш повече време за реакция. Аз карах на ръчни скорости, но колата ми е автоматик. Посмъртно на ръчни не се качвам. Взех си изпитите от първия път, но не са за мен ръчките. Успех

# 4
  • Мнения: 1 439
Изчетох написаното два пъти и едно нещо наистина ми е чудно, как може да се отклоняваш от права линия. Разпитай за наистина добър инструктор с ръчни скорости, но пък ми се струва, че си и леко разсеян. Така че наистина не знам дали има смисъл да влагаш пари, които не са никак малко, или директно на автоматик да пробваш. А и не е лошо това, че момче няма да има книжка, даже някои го гледат като плюс. Пият си и не им дреме, гаджето ще ги вози.

Книжката не гарантира, че можеш да караш!

# 5
  • Terra incognita
  • Мнения: 12 294
Явно много се притесняваш и пренавиваш. Дай си малко почивка и не си го налагай като фикс идея. След няколко месеца си потърси читав инструктор, който да ти обърне нужното внимание. Ако и тогава не стане- просто се откажи за момента, явно не е твоето нещо. По- добре да нямаш книжка, отколкото да рискуваш нечий човешки живот.
Пък знае ли се, може да си намериш жена шофьор.

# 6
  • Мнения: 291
Тоз пък и тя... от момичета щял да се крие, щот нямал книжка, сериозно ли е тва? Grinning Нито всичките женски ще те надушат, че нямаш книжка и ще те прокудят - нито нищо. Нали затва са такситата... ако пък толко държи жена ти да се вози след време - да си изкара тя една книжка, а ти бъди принцесата, кой знае кво...
Иначе за самото кормуване не всички стават и, ако се случи да си един от тях по- добре не се напъвай. То тва сякаш е доста малко вероятно де, само един такъв човек знам аз Grinning Взе си без грешки всичките листовки, но чисто и просто го беше страх да кара сред хора и прецени, че по- добре да не ги застрашава излишно. И колело да караше, и танк - все тая щеше да бъде. Единствените други хора с невзети книжки, не са ги взели просто щото ги мързеше по 2 години да отворят правилника и да го прочетат. Щом гасиш колата и караш като наакан, значи просто ти липсва практиката според мен. Чак пък да те гонят от школата... не вярвам толко да са ти леви и двата крака, по- скоро иди при добър инструктор.

# 7
  • Мнения: 29 580
Карай курса за автоматик и хич не се притеснявай. Знаеш ли добре правилника? Ориентираш ли се за предимство, престрояване и т.н. неща, които са в реалното шофиране? Ако да, няма какво да те притеснява в колата автоматик и ще видиш колко е чудесно да караш такава. Да, една идея са по-скъпи за купуване и поддръжка, но не е нещо фрапиращо.
Аз лично имам книжка за кола с ръчни скорости и какво от това? 10 години не се бях качвала да карам (така се стекоха обстоятелствата), обаче в един момент се наложи и нямаше вече как да отлагам, прекалено ми станаха много ангажиментите, за да се влача по градския транспорт. Та, купих кола автоматик и първоначално карах събота и неделя (по-спокоен е трафика) с мъж ми до мен за кураж и да не сбъркам нещо. 5 години по-късно и до магазина пред блока ходя с колата, както се казва.....
На кола с ръчни не се качвам, просто защото си карам само моята кола.

# 8
  • Мнения: 8 890
като живеща в чужбина, смятам, че в бъдеще колите ще са вече само автоматик. Навлизат електрически коли, фибриди, хората сменят колите за поредната недомислица електрическите коли. При тази смяна много хора, карали ръчка, ще сменят за автоматик. Не виждам нищо обидно в това, като да си друга категория човек/шофьор. При теб като, че ли е от голямо значение да се научиш и ръчка, сам казваш, че само с автоматик, пак няма да си изцяло щастлив.
Смени си инструктора, школата.
Все пак трябва първо да изкараш книжката, а това ще изисква много повече упражнения, от което няма какво да се притесняваш. Взимай си допълнителни часове, никой инструктор няма право да те обижда, да те квалифицира, че не може да бъдеш научен да караш и такива глупости. Ще стане, но по-бавно. В един момент ще се почувтваш, че можеш. Щом всеки тираджия го може и ти ще можеш.
Всъщност от какво точно се страхуваш? Как се чувстваш, когато караш?
Можеш да идеш и на психолог, там могат да ти изяснят откъде идва твоят страх от шофиране и ще те посъветват как да го премахнеш. Като ти кажат решението, ще видиш колко е просто и как не си и предполагал откъде са ти дошли проблемите.
Ако си по-спокоен карай с някой човек до теб. В началото няма да виждаш всички опасности по пътя, защото си зает да мислиш на коя скорост си и други подобни, но ще дойде един момент, ще усетиш, че всичко е под твоя контрол.

# 9
  • Варна
  • Мнения: 36 689
Напиши от кой град си, авторе, вероятно тук ще дадат препоръки за читав инструктор.

Има си хора, които наистина не стават за шофьори, имам такава позната. За съжаление, колата в днешно време е необходимост и е желателно човек да има книжка, а пък дали ще кара редовно или тя ще седи в джоба му, божа работа.

Лично аз съм върл фен на скоростите и автоматик не желая, но пък щом ти е толкова трудно с ръчни, започвай на автоматични.

# 10
  • Мнения: 6 419
Пробвай на автоматик и хич да не ти пука. Аз съжалявам, че не се записах директно на автоматик, а мъча ръчката, но пък съм почти на финала и вече им свикнах с предавките. Може да ти трябва повече практика - аз изобщо не бях пробвала да карам преди курса и смятах, че ще съм тотал щета, но всъщност добре се справям, чак и ме хвалят чат-пат.
А ако пък толкова не ти харесва, виждаш, че не се справяш и ти казват, че не се справяш, може би шофирането не е за теб. Аз искрено вярвам, че не всеки е добър в това и ако ще е опасен на пътя, по-добре изобщо да не кара кола.

# 11
  • Мнения: 6
Аз също имам книжка за ръчни, но не справям с ръчни скорости и карам само автоматик. Пробвах с ръчни, но докато се ориентирам на първа или на трета, после включвам 4та вместо 2ра скорост. Не се справям и това е. А автоматика карам без проблем в София. Научи се първо автоматик и после пробвай ръчни. Намери някой да ти изясни как работи автомобила и как се отпуска съединителя. При някой хора по-бавно става. Действай с малки стъпки.

# 12
  • Мнения: 1 035
Е, хайде да те убием с камъни, защото нямаш книжка?! Аз съм страхлива, от 2020г отлагам записване на курса, просто защото смятах, че от мен шофьор не става. Другата седмица се записвам, вече няма на къде, от малко градче съм, родителите ми са болни, все важни неща. Баща ми, в петък ми даде да карам за първи път. 2 пъти неможах да тръгна, но той е спокоен и ми обясняваше хубаво. На третият път тръгнах, но за мой каръшки късмет идваше трактор- много голям, чак навлизаше и в моето поле, а зад мен още една кола. Направо изпитах страх до смърт, 100 пъти се напсувах, как се съгласих да карам там. Ами, разминахме се без проблем, дори колата ме изпревари. Много съм горда от себе си, и за това идната седмица ще се запиша. Докато не погледнеш страха в очите, няма да стане. Аз го погледнах и се получи, е, не знаех как да спра де😃😅 направо натиснах спирачка, без съединител, но за първи път, и то на пътното платно се справих. Най-важното всички (ние и другите шофьори), сме живи и здрави.

# 13
  • Варна
  • Мнения: 5 279
В кой град се случва този абсурд инструктор да те свали от колата и да вдигне ръце от теб ?!?
Не се притеснявай, по време на курса е съвсем естествено да се чувстваш неспособен. Аз бях с нагласата, че едва ли не съм родена за това, но на първото ми кормуване са разплаках от разочарование от себе си. Още ти е рано да говориш за каквито и да било рефлекси, но не е нормално да те държат толкова часове на полигон. Там се карат 2 - 3 часа максимум и после се излиза на пътя. Иначе няма как да се научиш. Затова е учебна колата, инструкторът също има педали, огледала. Няма как да допусне да стане инцидент. Само на пътя ще се научиш. И то не по време на курса, а след това.
На мен ми отне половин година ежедневно шофиране, за да започна да чувствам някаква увереност в способностите си. Нарочно не пропусках ден без да карам. Измислях си задачи в различни квартали и близки градове, за да шофирам и да свиквам. Преживявала съм паник атаки от мисълта, че трябва да паркирам в центъра. Първия път като влязох сама в подземен паркинг на мол беше някакъв кошмар - създадох няколко опасни ситуации и доста ме освиркаха. В друг подземен паркинг пък си остъргах вратата в една колона и дори не разбрах. Но всичко това е опит, грешки, веднъж допуснати и никога повече не повторени. Вече 10 години шофирам ежедневно и даже имам златен талон, мога да карам и със затворени очи както се казва, но всичко идва с времето и с практиката.

# 14
  • Мнения: 8 909
Несериозна, тоест ти нямаш книжка, не си минала курс, но се качваш на кола и шофираш в реално движение?

# 15
  • Мнения: 6 419
Ако някой не е шофьор, няма книжка, но иска да пробва на практика, добре е да ходи на полигон, паркинг или друго място, което не предполага интензивно движение.
Има страшно много некадърни шофьори. Не знам как е в други градове, но в София идиотите по пътищата са твърде много. Ако някой е твърде разсеян, залюхан, невнимателен по природа, за доброто на всички е този човек да не е поредният потенциален убиец на пътя.

# 16
  • Варна
  • Мнения: 5 279
Съгласна съм, че някои хора не стават за шофьори, но това дали ставаш или не, не се разбира на първите часове на полигона. Сега... ако 10 пъти не можеш да си вземеш изпита, да, навярно проблемът е в твоя телевизор. Но в случая има описано непрофесионално отношение от страна на инструкторите. Момчето няколко пъти е угасило колата и е изкривило волана вече му връщат парите?!? Несериозно е това. Нали е отишъл там, за да го научат, не да демонстрира умения.

# 17
  • Мнения: 6 419
Да, това ми се струва непрофесионално. Аз говоря по принцип, не конкретно за автора. И с практиката човек се учи, но си има хора, които не стават за тази работа.

# 18
  • Мнения: 29 580
От кой град си? Може да ти препоръчат школа с приличен инструктор, който да те научи. Все пак това е целта на курсовете, а не просто да вземеш една книжка.

# 19
  • Мнения: 1 296
И ти, като моята дъщеря си се закучил, че искаш да караш кола с ръчни скорости. Тя се справя прилично, но няма кола и кара моята, когато е с мен. Не съм добър инструктор, защото все и намирам кусури, не че аз се имам за идеална, но и тя на се усеща за някои неща все още. Как си пространствената ориентация? Може да имаш някакъв незабележим проблем, който да ти спъва усвояването на шофьорските ти умения. Даже и една дислексия е способна да доведе проблем със заучаването на някои действия и тяхното последователно изпълнение. По скоро усещането и синхронизирането им. Това не означава, че с повече практика няма да се справиш, а може и да не това... Но все пак си помисли имаш ли и други такива проблеми, при извършване на дейности, които изискват прецизност. Племенниците на мъжа ми взеха книжки от първия път, както и дъщеря ми, но им купиха коли веднага и не са  слизали от тях. Първите им бяха със скорости, а и те самите явно се справят доста добре и обикалят навсякъде с тях. Но откакто откриха удобството на колата автоматик слязоха от другите и не искат да чуят за ръчна. При това им се отдава шофирането и със скорости. Знам, колко е обезкуражаващо да виждаш как други с лекота постигат нещата, но всеки е със собственото си темпо. Първо се успокой и си намери друг инструктор.

# 20
  • Мнения: 27
Живея в Карпузица. Първо бях в автошколата в Княжево ,,Бг. Автоклуб", мисля, че това е бившата ,,Кати 77". Сега се бях записал  при Ивайло Темелков, който е в Перник, дето на втория път се отказа от мен и ме отписа от курса. Иначе и др. приятели и колеги ми казват, че те също не се справят добре, бъркат скорости,  гаснат колата, инструкторите са им крещяли, викали, че нямало да станат шофьори и  т. н. Ама щом като все пак са взели книжка, значи са ги пускали да карат в движението и не са ги пъдели от школата.

# 21
  • Варна
  • Мнения: 5 279
Супер неадекватно е инструктор да повишава тон и да крещи. Той е този, който "не става за тази работа".

# 22
  • Мнения: 29 580
Карпузица си е в София. Имаш достатъчно варианти и множество школи. Извади си от нета списък и почни да им звъниш. Обясни им пролема с предишната школа и да ти кажат дали могат да те поемат като курсист, дали имат достатъчно спокоен инструктор, за да преодолееш притеснението си. Говори после със самия инструктор дали изобщо да се учиш на ръчни скорости или директно на автомат. Както казах, аз имам книжка за ръчка, но никога не съм карала, засега нямам и намерение.
Минусът на такава книжка е, че просто нямаш право да караш друга освен автоматик и, ако след време искаш, ще трябва пак да се явяваш на изпит.

# 23
  • Мнения: 305
Аз бих се насочила към друг инструктор.  Докато всички коли станат автоматици ще мине доста време, а дотогава  *автоматичната* книжка е хем я имаш, хем я нямаш. 
Провери си зрението -нарушенията в пространственото зрение/възприятие добавят нова степен на трудност и могат да са причина за привидната липса на координация.  Добрата новина е, че мозъкът се адаптира и се научава да компенсира , но ситуацията с шофирането е нова   и е нужно (повече) време или специфични упражнения. 

 Не мога да помогна с име на инструктор, но абсолютно ненормално, непрофесионално и просташко отношение описваш. Все едно да те изгонят от  училище, защото имаш много грешки на диктовката...  Виж във ФБ дали няма разни групи, в които се обменят имена от *черен* и *бял* списък.   Най-вероятно тези, които не увикват курсистите нямат свободни  часове за веднага.

# 24
  • Варна
  • Мнения: 36 689
В тая скъпотия и глад за клиенти направо не проумявам как така инструктор връща парите и се отказва от клиент. Явно иска да му ходят научени и той само да отмята проформа часовете, докато курсиста кара, а инструктора си цъка на телефона, после да ги пусне на изпита и да хване следващите научени. А всъщност работата му е точно да ги научи, защото не е редно човек без книжка да се учи да кара по селските и не само селските пътища за да може после да е по-лесно на курса. Имам близък приятел инструктор и знам как подхожда. Намери си, авторе, читава школа с читав човек и пробвай пак. Според мен е рано да се отказваш. И си избий от главата тъпотиите, че мацките няма да те погледнат без книжка и кола. Аз например съм активен шофьор от много години, карам на две и на четири гуми и никога не ми е пукало дали гаджетата ми имат книжка и кола. Даже предпочитам да карам аз, а те да се возят, по ред причини. Успех!

# 25
  • Мнения: 29 580
Основната причина за кола и книжка е свободата, която дава този начин на придвижване. Гаджетата са последното нещо, поради което да имаш кола.....

Ако бях знаела каква свобода ти дава колата, нямаше да отлагам качването да шофирам с 10 години.

# 26
  • Варна
  • Мнения: 5 279
Разбирам го автора. Напълно нормално е млад мъж на 24 да иска да шофира и липсата на книжка да му влияе зле на самочувствието. Аз  самата като жена се чувствах по същия начин.
Но няма какво да се лъжем. Повечето момичета на неговата възраст имат очаквания гаджетата да ги возят тук - там.
А и авторът правилно спомена, че на доста работни позиции се изисква книжка. И според мен е рано да се отказва. Нека си намери инструктор с препоръки.

# 27
  • Мнения: 41 165
Аз също имам книжка за ръчни, но не справям с ръчни скорости и карам само автоматик. Пробвах с ръчни, но докато се ориентирам на първа или на трета, после включвам 4та вместо 2ра скорост. Не се справям и това е. А автоматика карам без проблем в София. Научи се първо автоматик и после пробвай ръчни. Намери някой да ти изясни как работи автомобила и как се отпуска съединителя. При някой хора по-бавно става. Действай с малки стъпки.

Това никога няма да сработи. Който се е научил на автоматик после не се научава на ръчка. Та ако младежът реши да е автоматик трябва да си знае, че това ще кара цял живот.

# 28
  • Мнения: 6 419
Ако му е трудно с ръчката, да минава само на автоматик и да не се занимава с глупости.

# 29
  • Мнения: 29 580
Това никога няма да сработи. Който се е научил на автоматик после не се научава на ръчка. Та ако младежът реши да е автоматик трябва да си знае, че това ще кара цял живот.

Е, не е баш така. Ако супер много иска ръчка, ще се научи, може и доста след като започне да кара уверено автоматик. Въпросът е, че, който усети удобството на автоматика, не иска да се върне към ръчни скорости. (има изключения, разбира се)

# 30
  • Варна
  • Мнения: 36 689
Аз явно съм от изключенията. Изобщо не ми се понрави да карам автоматик.

# 31
  • Мнения: 41 165
Аз явно съм от изключенията. Изобщо не ми се понрави да карам автоматик.

То зависи и какъв е автоматикът, а и трябва да се овладеят някои тънкости. Първата кола автоматик, която карах, и аз не я харесах, но с втората, купена чисто нова преди година, нямам оплаквания. Но и аз свикнах и се научих, и явно по-модерната техника е по-добра. Иначе си карам и с ръчка - някога купихме една количка за детето да се учи и после я задържахме. Има по-друго усещане, вярно е, но е по-скоро емоция, а не удобство.

# 32
  • Мнения: 1 035
Несериозна, тоест ти нямаш книжка, не си минала курс, но се качваш на кола и шофираш в реално движение?

Не, разбира се. Това действие се извърши на път, който не се ползва. По принцип там водят новите шофьори да се учат, тъй като има платно. Има и полиция, те дават разрешение. Но, в този момент точно трактор е решил да минава на пряко- незаконно. Полицията го спря, но се разминахме. Използва се, като полигон, защото нямаме, тъй като градчето е много малко, а пътя не се ползва от години. Както споменах, аз съм с впечатление, че не ставам за шофьор, тъй като ме е страх, но нямам избор, ще се науча.

# 33
  • Мнения: 381
Аз явно съм от изключенията. Изобщо не ми се понрави да карам автоматик.
И аз съм същата ,все едно съм на самолет 😀😀😀, уж било по -лесно .

# 34
  • Мнения: 436
Аз явно съм от изключенията. Изобщо не ми се понрави да карам автоматик.

И аз съм от тях, докато имам възможност да купувам ръчна няма да си купя автоматична. Пробвала съм, нямам проблем с карането, но предпочитам контролът да е в моите ръце. Тия автомати са ми все едно детска играчка или блъскаща количка.
Авторът да намери инструктор, който му се занимава, ако трябва да плати допълнителни часове и ще се научи. Дали ще заобича карането - по- скоро не. Гаджето ми е така, има книжка, кола, но общо взето аз съм шофьорът всеки път и не е гот. Добре, че поне готви яхния по- добре от мен 🤣🤣🤣

# 35
  • Мнения: 60
Въобще не се втелясвай и минавай на автоматик. Ще ти отпадне половината трудност. Освен това имаш опция да си смениш книжката с изравнителен курс по-натам, след като покараш известно време и свикнеш с движението.
Аз съм на 39 и чак сега карам курс, също имах затруднения и минах на автоматик. Нали важното е да можеш да стигнеш от точка А до точка Б, за другото какво ти пука. А и наистина все повече се ползва автоматик и това е бъдещето.

# 36
  • Мнения: 6 419
И аз така гледам на шофирането - предвижване от точка А до точка Б. Ама то радост, ама то удоволствие - може, ама не при мен. Изпитвам ужасно чувство всеки път като карам, а се справям добре. Затова и моят съвет е авторът да минава на автоматик и хич да не му пука. Ако успее да вземе книжка и почне да шофира, сигурно ще придобие увереност и ако толкова му се наложи по-нататък да кара ръчка (а може изобщо да не му се наложи), ще си мине часовете. Но поне няма да се притеснява толкова.

# 37
  • Мнения: 60
За гаджетата е донякъде прав, всяко момче иска да има самочувствие и да може да вземе дамата от дома и например, или поне на мен като жена винаги ми е било приятно...
Не прави като мен, авторе, заради подобно инатене за ръчка изгубих ценни и доста скъпоплатени часове (в чужбина), вместо да напредвам с кръгови и предимства, например. И аз бърках 2ра с 4та, панирах се, колата гаснеше, бибипкаха ми, бе ужас... А инструкторите бяха свестни. Като минах на автоматик, все пак стигнах до етап да ме одобрят за каране с придружител.

Последна редакция: нд, 23 юли 2023, 21:12 от _Roxelane_

# 38
  • Мнения: 2 495
Обичайно тези, които с мъка карат курсовете и едва взимат заветните изпити, по-късно не напират да си купуват кола, да шофират и осъвършенстват. Стои им книжката като визитка в портфейла и те се връщат в зоната си на комфорт. Утре с колата, пък днес ще отидат с автобуса. Аз не виждам никакъв смисъл от такива "шофьори", каквото и удобство да носи умението при практикуване.

# 39
  • Мнения: 29 580
Невинаги е вярно това твърдение.
Аз примерно взех изпита от раз, без грешка на листовките дори. В онзи момент обаче нямах лична кола, имах служебна карта за ГТ и ми беше по-лесно и изгодно за си пътувам така.
Ти може да не виждаш смисъл, но той е, че в момента, когато ти потрябва кола, няма нужда да караш 6 месеца курс.

# 40
  • Мнения: 2 495
И ще излезеш на пътя, включвайки чистачки, вместо мигач, гасейки колата на всеки светофар. В огледало не се гледа, ленти не се следят. Обаче пък легално. Супер.

# 41
  • Мнения: 29 580
Защо смяташ, че така се случват нещата? Ако при теб е така, при други не е задължително.

# 42
  • Мнения: 1 296
И ще излезеш на пътя, включвайки чистачки, вместо мигач, гасейки колата на всеки светофар. В огледало не се гледа, ленти не се следят. Обаче пък легално. Супер.
Хайде, хайде, всеки е имал подобни случки в началото. Това се изчиства с времето и опита. Дай да се отказваме при първата спънка. И опитни шофьори се е случвало да гасят кола. Това не доказва нищо. А такива с голямото самочувствие, пък правят белите, щото се  мислят за голямата работа.

# 43
  • Мнения: 2 495
Защо смяташ, че така се случват нещата? Ако при теб е така, при други не е задължително.

Аз съм активен шофьор от 18 годишна, като от тогава имам и собствен автомобил. Щом е толкова важно за темата, да споделя.
Изказах си мнението още в първия коментар. От написаното моето впечатление не е, че ръчните скорости са проблемът на автора. Смятам, че като цяло му липсват желание и възможност да шофира.

# 44
  • Мнения: 29 580
Желание явно не му липсва, иначе нямаше да пуска тема. Възможност няма, понеже няма книжка. Притеснен е явно, но това не се оправя с начукване по канчето....
Понякога най-уверените правят най-големите проблеми и/или катастрофи, а начинаещите внимават в пътя. Така че кой от кога има книжка и колко е карал, не е гаранция за безпроблемно шофиране.

# 45
  • Мнения: 1 165
Не мисля, че е нужно да се шофира всеки ден. Много съм щастлива от факта, че не ми се налага. Особено с бебешката количка би било ад пред това да се кача на красива Песа. Не съм безкрайно опитна, но карам без проблем. За разлика от шофиращите всеки ден, много често шофирам на непознати места, което е натоварващо и полезно. Инструкторът ми никога не ми е викал и ме е поставял в сложни ситуации.
Аз бих пробвала с нов.

# 46
  • онче бонче бонбонче
  • Мнения: 16 232
Докато шофираш не мисли за набиране на гаджета, може да се концентрираш по-добре върху скоростния лост така. Смени поне няколко инструктура преди да стигнеш до заключението че причината е в теб. А и колко часа си навъртял досега общо? Нормално е да се учиш с месеци. Ако само скоростите са ти проблем минавай на автоматик и виж пък там как върви, вички сме различно устроени, едни имат добра координация на крайниците други не, какво толкова. Не се ограничавай само до дилемата или ръчка или нищо, щом и като евентуалното ти семейно бъдеще зависи от това Smiley

# 47
  • Мнения: 6 419
Авторе, а аз не разбрах ти взел ли си листовките пред ДАИ? И в тази връзка да питам - колко време е валидността им (ако не изкараш практическия пред ДАИ)? 1 година или 6 месеца?

# 48
  • Мнения: 623
Аз също имам книжка за ръчни, но не справям с ръчни скорости и карам само автоматик. Пробвах с ръчни, но докато се ориентирам на първа или на трета, после включвам 4та вместо 2ра скорост. Не се справям и това е. А автоматика карам без проблем в София. Научи се първо автоматик и после пробвай ръчни. Намери някой да ти изясни как работи автомобила и как се отпуска съединителя. При някой хора по-бавно става. Действай с малки стъпки.

Това никога няма да сработи. Който се е научил на автоматик после не се научава на ръчка. Та ако младежът реши да е автоматик трябва да си знае, че това ще кара цял живот.
Подкрепям Черна станция! Хич не е добра идея да се учиш на автоматик с идеята после - ръчка. Няма такова "надграждане", ако някой дава подобен съвет с тази идея! Касае се за различен начин на управление, и ако сега ти е трудно с ръчните скорости, веднъж свикнал с автоматичните, ще е още по-трудно в навиците си да вкараш превключване на скорости и ползване на съединител! Виж, обратното е в пъти по-лесно, но трябва да внимаваш да не нагазиш по навик рязко с левия крак спирачката, поради липса на съединител.
Не казвам, че има нещо лошо в автоматика - избор за много хора е. Ти си реши дали автоматик или ръчка, но изкарана книжка на ръчка дава възможност и за автоматик, докато обратното не е в сила. А пък автоматикът не е панацея за други необходими и важни умения - преценка на габарити, прецизност при маневрите, паркиране.
Намери си търпелив и спокоен инструктор, а често усвояването на ново умение е като изкачването на стълба - ако не се повдигнеш достатъчно, се плъзгаш по вертикала пак до първото ниво, но като набереш повече височина - изкачваш цяло стъпало и така...

# 49
  • Мнения: 6 889
Въобще не меря мъжете по това дали карат автоматик и ръчка. Виж, някаква кола е хубаво да можеш да караш, понеже с времето си става необходимост - пазаруване, деца, лекари, ангажименти, мен това ме мотивира да взема книжка и да почна да шофирам. Да мъкнеш дете по таксита не е готино.
Обаче не мога да разбера какво става с инструкторите, че се държат по подобен груб и просташки начин. Записвам се аз мотивирана, 25-годишна в много хвалена школа в града.  Основната причина да се запиша там беше, че се бях наслушала на истории за ругатни, крясъци, викове и точно това не исках. Да, ама не. В последствие разбрах, че е много хвалена, ако при записването заявиш, че искаш да се учиш при шефа. Ако не, разпределят те на общо основание, но няма лошо. Хубаво, обаче ми се падна един инструктор, на когото много му се слушаше радио, обсъждаше му се политика, говореше му се по телефона и най-вече на всяка моя грешка почваше да ми крещи. Стисках зъби, стисках волана. Той ми се разкрещи за една грешка, след нея черно петно и още пет грешки. Един ден не издържах, в крайна сметка не съм в трети клас, плащам си, не може да се държи по този начин и му казах, че не ми е приятно да ми крещи, че ме разсейва, разконцентрира, паникьосва и че като го питам нещо, бих искала да ми отговори, а не да ми се подиграва, че съм на 20-ти час, а не го знам (болна тема ми бяха престрояванията и кръговите движения). Ей, онзи човек като се засегна, начумери, вече нищо нямало да ми казва! да съм си правела каквото искам! много емоционална съм била! Двойно побеснях.
Изкарах още десет часа кормуване, като ми се ревеше преди, по време на и след часа с него. Всеки път намираше начин да ми вметне мазно и присмехулно някое изречение от сорта на "нали не те разстройвам сега?". Последния час преди изпита ми заяви, че трябвало да се явя на курс за автоматик и не съм готова за изпита. Мен не ме беше страх толкова от това да ме скъсат, колкото, че пак трябва да се върна при него, направо ми причерняваше. И действително ме скъсаха, което според мъжа ми не било съвсем правилно, понеже не знам си какво си, ама според мен си беше напълно заслужено, защото тия кръгови така и не ми ги обясни освен през крясъци и подигравки.
Изпитваха ме в четвъртък, в понеделник си получих документите, отидох на друго място, където не ми се подиграваха, че за 30 часа не съм научила нещо, не ми крещяха и унижаваха и си взех изпита след месец. Вече година и половина карам активно, смятам се за внимателен шофьор, возя си детето, т.е. толкова доверие си имам, обаче още като видя първия инструктор в колата на въпросната школа и се разтрепервам.
Така че ослушай се, поразпитай, потърси човек, който няма да си избива комплексите върху теб, а действително ще има желание (или поне мотивация, понеже взима заплата за тая работа в крайна сметка) да те учи.

# 50
  • Мнения: 29 580
Откъде и защо се навъдиха тези викащи и обиждащи  инструктори? Не е единствен случай,  даже е доста често срещано. Супер чудно ми е как оцеляват с това отношение като частни фирми и кой се записва при такива....
Велт, ти оплака ли се от него във фирмата,  поиска ли да го сменят или да ти върнат парите?

# 51
  • Мнения: 6 419
И на мен инструкторът си ми викаше чат-пат, беше доста нетърпелив и доста гръмогласен. Не го взимах присърце. Но пък и доста добре обясняваше човекът, спор няма. Знаех си ги нещата, но това не ми попречи нещо да се ошашкам на изпита и брутално да се изложа. Дотук с шофьорските ми напъни, повече няма да се занимавам.

# 52
  • Мнения: 29 580
Файър666, не се отказвай. Като си се хванала, довърши, вземи си изпита. По-натам ще видиш колко е добре да караш. Съвсем различно е от влаченето по ГТ или таксита. Неслучайно хората си карат колите, колкото и да е по-скъпо.

# 53
  • Мнения: 6 419
По принцип около мен ми казват същото. Но нямам нерви да се занимавам с това - нито ми харесва шофирането, нито имам желание да карам. Не е за мен тази работа. Не всеки става за шофьор.

# 54
  • Мнения: 29 580
Същото си мислех и аз, като изкарах книжката. Страх ме беше, лудницата в София, отделно нямах лична кола и  просто не се качих да карам интензивно.  10 години по-късно просто нямах избор, детето трябваше да се кара насам-натам и не можех да разчитам само на ММ. Затова страх не страх.....
Както казах, сега и до магазина пред входа ходя с колата (образно казано)....

# 55
  • Варна
  • Мнения: 5 279
Моят инструктор беше страхотен. Единствената ми забележка към него беше, че ме научи по грешен начин да спирам - първо съединител, после спирачка, а то трябва в обратната последователност, но това го научих няколко години по-късно. Спокоен, търпелив, обясняващ по различни начини докато сам не види, че си разбрал. За жалост вече работи в друга сфера. Намерих го с препоръки - съпруг на приятелка на майка ми. Съответно и аз го препоръчах на всичките си приятелки, които искаха да взимат книжки и всички минаха през него.

След като взех книжка, нямах кола. Купих си няколко години по-късно и съответно нямах никаква сигурност. Имах нужда от опреснителни курсове. Тогава една колежка караше курса и ми препоръча нейния инструктор. Е, нямаше такъв ужас. Изкарах само един час с него и не го потърсих повече. Сама си опресних знанията. Някакъв чичак на възраст около 60, подхвърляше малоумни шеги със сексуален подтекст от рода на как всички жени обичаме да стискаме здраво лоста, придружено с мазна усмивка... Expressionless Отделно на едно кръстовище не видях, че аз съм с предимство и спрях, а той вместо спокойно да ми обясни какво да правя, ми се разкрещя с пълно гърло "Тръгвааай!" Друга ситуация - на главен булевард виждаме, че свети червено, но сме още на 300 метра от светофара. Накара ме да изключа от скорост и да се влача на свободна като умрял охлюв до кръстовището, защото било важно да се шофира икономично. Да де, но можете да си представите колко коли ме освириха и ме задминаха, изнервени от пъпленето ми и колко опасно бе това. Супер голяма предпоставка за птп... Бях изумена, че ми е дадена препоръка за това същество. Като разказах всичко на колежката ми, която ми го препоръча, тя отвърна "Ами да, знам, такъв е"... Нямам думи. Ниски стандарти ли са това, или липса на себеуважение? Не знам, но не може по този начин...

# 56
  • Мнения: 6 419
Аз затова се чудя колко време е валидността на листовките. Взех си ги от първия път и без грешка, та ако реша някой ден да възобновя практиката, поне да не карам пак теория. Засега не ми се занимава, но ако съм на друг акъл, ще мина на автоматик.

# 57
  • Мнения: 29 580
Въпреки разнопосочните мнения и негативните такива за автоматика, на мен си ми е супер.

# 58
  • Мнения: 1 165
Аз карах курса след като си взехме кола. Не виждах смисъл преди това. Моят съпруг направи обратното. И двамата се справяме, но определено е по-добре да е по-пресен курсът. Сещам се за неща, които иначе бих забравила.

# 59
  • Мнения: 41 165
Някакъв чичак на възраст около 60...

...на главен булевард виждаме, че свети червено, но сме още на 300 метра от светофара. Накара ме да изключа от скорост и да се влача на свободна като умрял охлюв до кръстовището, защото било важно да се шофира икономично. Да де, но можете да си представите колко коли ме освириха и ме задминаха, изнервени от пъпленето ми и колко опасно бе това. Супер голяма предпоставка за птп...

Ами старчок с познания от миналия век... Някогашните Лади може да са икономисвали бензин на изключена скорост, но не и модерните коли. При модерните коли като вдигнеш педала от газта спира подаването на гориво, а всичко по колата се задвижва и захранва от инерцията (обърната посока на енергията), но ако изключиш от скорост двигателят продължава да се върти с минимално гориво, но все пак харчи нещо. Да не говорим, че с изключена скорост имаш по-малък контрол над колата и ценните мигове докато включиш на предавка може да са много важни.

# 60
  • Мнения: 29 580
Пък и то голямата икономия.....!

# 61
  • Мнения: 41 165
Пък и то голямата икономия.....!

При всички случаи е по-голяма отколкото каране на "газ-спирачка" - ускоряване до светофара и после скок на спирачката. Отпусната газ и спиране с моторна спирачка с превключване на по-ниски предавки си е класика. Да не говорим за спускане по наклон. Този уикенд бяхме в Копривщица и на връщане с толкова спускания колата даде много нисък разход. Ма то компютърът директно си показва как при движение по инерция консумацията става нулева.

# 62
  • Мнения: 29 580
Е, не, че няма, ама все пак не трябва да е водещото "да се прави икономия". Щото описаното със светофара е по-скоро глупост, отколкото икономия.

# 63
  • Варна
  • Мнения: 5 279
За 300 метра да спестя… 5 ст’инки и да създам 10 предпоставки за птп…

# 64
  • Мнения: 41 165
Всъщност не се наемам да съдя каква точно е била ситуацията от пристрастен млад шофьор, даже не млад, а обучаващ се. Съвсем нормално е да не се дава газ като наближаваш червен светофар, но къде, как и прочее детайли определят ситуацията.

# 65
  • Варна
  • Мнения: 5 279
Ситуацията се случва при вече взета книжка, примерно 2 години след това, на опреснителен курс, в моята лична кола. Опасното беше, че бях инструктирана да се влача с опасно ниска скорост по главен път, докато останалите участници в движението ме изпреварваха с 40 - 50, все едно съм спряла.

# 66
  • Мнения: 27
Аз затова се чудя колко време е валидността на листовките. Взех си ги от първия път и без грешка, та ако реша някой ден да възобновя практиката, поне да не карам пак теория. Засега не ми се занимава, но ако съм на друг акъл, ще мина на автоматик.
Мисля, че е една година валидността. Аз правих само вътрешен изпит.

# 67
  • Мнения: 274
Какво да кажа...
Взех книжка миналата година, след взети двойни часове по мое желание и две късания на кормуване - първото не реагирах на време на един решил да изкарва без да види, че има кола на пътя, та изпитващият се намеси преди мен, втория път заради заобикаляне на дупка от което навлязох в насрещното - нямаше коли, но все пак е нарушение, особено на изпит. Третият карах толкова предпазливо, че го изкарах извън нерви, но нямаше обективна причина да ме скъса.

От както взех книжка съм карала сумарно пет пъти, само по ненатоварени пътища, и далеч не в града, и откровено казано, всеки път толкова ме е шубе, и всеки път ставам такова кълбо от нерви и напрежение, че вероятността да направя простотия на пътя, или пък да реагирам неадекватно на простотията на някой друг нараства неимоверно. Живее ми се. Мисля, че и на другите им се живее също, затова, въпреки книжката - продължавам да съм в ролята на багажа.
Та, ако се разпознаваш в описанието, колега - по-добре зарежи. От всяко дърво свирка не става, от всеки човек - шофьор също.

# 68
  • Варна
  • Мнения: 5 279
Според мен не че не става шофьор от теб, просто не си имала достатъчно желание да се научиш. Аз се чувствах по абсолютно същия начин, буквално ми се е гадело преди да седна зад волана и съм молила приятелка да ме смени, но това не ме спря да искам да се пречупя и да стана по-добра.

# 69
  • Мнения: 6 419
Аз за себе си също виждам, че няма как да ми се получат нещата докато ми липсва желанието да карам. А как да дойде това желание - не знам. Приела съм, че не е за мен шофирането. Никога в живота не съм имала мерак да се науча.

# 70
  • Мнения: 623
Моят инструктор беше страхотен. Единствената ми забележка към него беше, че ме научи по грешен начин да спирам - първо съединител, после спирачка, а то трябва в обратната последователност, но това го научих няколко години по-късно......
Всъщност, и това е вярно при определени обстоятелства - така се спира при много ниска скорост. Например, тъкмо включиш на втора и с около 15 км/ч стигнеш следващата пресечка, където имаш стоп... Ако натиснеш първо спирачката, може и да изгасиш двигателя. Затова: съединител - спирачка. Ако си с по-висока скорост - като за голям булевард, примерно, и видиш червен светофар - тогава е друго - първо леко убиваш скоростта със спирачката и чак тогава - съединител. Защото при висока скорост, ако първо натиснеш съединителя, такава хубава инерция можеш за освободиш...
Вероятно Вашият инструктор Ви е научил така в някоя пряка и/или предвид ниските учебни скорости и може би за конкретната ситуация е бил прав. Но, наистина, и другото трябва да се знае.
С тия разказани теории и практики дали помагаме с нещо на автора - надявам се, че да. За мен шофирането е съвкупност от познаване на теория и правилник + управление на автомобила (чисто технически) + преценка на ситуацията. И ако за някои от тези компоненти, освен практика и личен опит, друго не може да помогне, то за другата част от нещата, и суха теория + чужд споделен опит могат да са от полза. Отначало е трудно, когато човек обмисля всяко движение. В един момент нещата се автоматизират, и даже понякога човек се замисля, ако трябва да обясни нещо как точно го прави.

# 71
  • Мнения: 29 580
На мен почти всеки ден ми идва да извикам - ползвайте ги тези мигачи, не горят ни ток, ни бензин......и научете най-накрая, че има  предимство на дясностоящия.

Последна редакция: чт, 27 юли 2023, 07:48 от Soul Free

# 72
  • Мнения: 628
Fire666, аз бих тествала тая теория, че не е за теб. Стани в 6, улиците са празни. В 9 вечерта е същото. Освен това, съпругът ти ще си  е вкъщи и колата ще е свободна Simple Smile Да покараш ти.

# 73
  • Мнения: 6 419
Нямам книжка, че да си правя такива експерименти 😃 За момента съм се отказала да се занимавам повече.

# 74
  • Мнения: 628
Лесна работа, ще се явиш пак и ще вземеш. Хората до скоро 7-ми клас завършваха, заради книжката...

# 75
  • Мнения: 6 419
Със сигурност и доста глупави хора шофират, а аз уж не съм глупава, но ще си седя без книжка. Нямам желание и не ми харесва. Пък и за доброто на всички 😃

# 76
  • онче бонче бонбонче
  • Мнения: 16 232
Шофирането не е до глупост и умност, няма общо, ако някой те е напсувал на пътя така това си е отделно.

# 77
  • Мнения: 122
Аз си взех изпита от първия път. Листовките също. Моят инст. каза, че ще карам по път след като си взема.листовките. Според него нямаш място на пътя без да знаеш кой знак какво значи и т.н. Според мен е прав. След изпита нямах кола, карах няколко пъти ръчка-много бях притеснене-да не повредя колата, защото не е моя, а и от пътя. После започнах да искам да имам кола. В търсенето се появи кола автоматик и реших, че това е моята кола. Отначало карах с крака под мен, защото търсех съединителя. После свикнах. Бързо. Обожавам си колата. Наблюденията ми в познати, соито карат механични скорости е, ме на някои мн им харесва и им си отдава, други не са добри шофьори. Автоматика дава една свобода, защото е по-лесен. Ако ти се отдава шофирането ще се научиш на всякаква кола, яко не антоматик е по-лесно. За мен е пълно с лоши шофьори, които не спазват нито знаци, нито дистанция адекватна, нито подават сигнализация за предстояща маневра, а аз не знам каква кола карат. Има и едни паники дето изтерясват при най-малката ситуация в движението. Опитай пак при добър инструктор, опитай и автоматик. Може да ти хареса, да усетиш колата и да се насладиш на движението. Напъни се малко, съсредоточи се и опитай.

# 78
  • Мнения: 29 580
Сетих се за моя позната, която с голямо самочувствие сподели мнението си, че за нея шофьор на автоматик не е шофьор (вероятно да покаже превъзходството си над мен, понеже карам автоматик).....а, като я гледам как със сила вкарва скоростите, чак се чудя кой ден скоростната кутия ще й скокне пред колата. Joy

# 79
  • Мнения: 6 419
Какво превъзходство пък да има тя...Навън е пълно с некадърни шофьори и съм сигурна, че не всички карат автоматик.

# 80
  • Варна
  • Мнения: 5 279
Кажи ѝ, че след 20 - 30 години ще останат една шепа шофьори в целия свят, а тя ако иска да продължи да шофира, ще трябва да си купи кола от някой музей.

# 81
  • Мнения: 29 580
А, хич нямам намерение да ѝ слизам до нивото. Като се чувства добре, мислейки си, че е по-добра шофьорка, нямам против.....нека дерзае.

# 82
  • Мнения: 6 889
Някой ме беше питал какво съм направила след държанието на моя инструктор. Нищо не направих, понеже съм страшно смотана. Който ме пита, му казвам, че не съм доволна, но предвид възрастта ми около мен няма хора, които сега да взимат книжки. Беше ми много болно и криво, имах чувството, че ако отида и кажа нещо, ще ме донавикат, ще ми кажат, че за шофьор не ставам и за нищо не стават като цяло и ще ми кажат, че съм недоволна, понеже са ме скъсали. Човекът още си работи там, съмнявам се да съм единствената с подобни преживявания, но дано някой го е побутнал в по-човешка посока. Яд ме е на мен, че нищо не предприех, обаче просто исках да се махна възможно най-бързо.

# 83
  • Мнения: 628
Welt, лично аз те разбирам отлично. Още повече, че първият ми инструктор си беше организирал фирма с жена си и негов братовчед. На кой да се оплача, на роднините му ли? Close Та без много-много да се обяснявам, се измъкнах, взех си парите обратно под измислен предлог (те си приспаднаха първата част, че бях покрила теорията и няколко кормилни часа с "мистър Чудо"), и се преместих. Оказа се, че курсът може да мине и спокойно, без напрежение, с майтапи и ... почти ... как да кажа, леко. Че си платих, платих си, но се радвам, че не се отказах.

# 84
  • Мнения: 29 580
Не знам защо някои инструктори се държат така с курсистите. Не е изолиран случай, много са подобните екземпляри.....

# 85
  • Мнения: 346
2006г. Взех книжка на ръчни скорости. Оттогава съм сменила 3 -4 коли, все автоматик. Не знам какъв е тоя зор за ръчни скорости. Мъжът ми е сменил 10 служебни коли - все автоматик съща. Гольм кеф е особено както возя 3 деца и постоянно подавам вода, храна, салфетки и телефони и таблети. Скоро всичко ще е автомат.

# 86
  • онче бонче бонбонче
  • Мнения: 16 232
Не знам какъв е тоя зор за ръчни скорости.
Зимата от преспа сняг и от хлъзгави места се излиза много по-лесно с ръчни.

# 87
  • Мнения: 29 580
Специално моята кола има опция да мина на ръчни скорости, които не се включват, както при ръчката, но пак може да ги превключваш ръчно. Не, че съм я ползвала, де, но има...

# 88
  • Мнения: X
Имам въпрос към автора: По принцип мен не ме допуснаха до практическия курс преди да мина изпита пред ДАИ листовки. Знам,че теоретичния изпит с резултат ДА има давност от 1 година,след това наново се минава през същото,следователно и при вас трябва да е било така?

Аз съм същата като теб,притеснителна,всяко крещене и набиване на спирачки оказваха лошо влияние в/у мен,колкото и смешно да звучи,бърках посоките,забравях на коя предавка съм... Grinning
За съжаление не бях като теб,изкарах си 31 часа при един и същи инструктор,пусна ме на изпит,като на вътрешния бях много по-зле,вместо да си вдига "нервите" с мен реши да ме пусне на изпит.
Скъсаха ме,вече 2 месеца от изпита изпитвам шок и ужас да се явявам отново.



# 89
  • онче бонче бонбонче
  • Мнения: 16 232
Скъсаха ме,вече 2 месеца от изпита изпитвам шок и ужас да се явявам отново.
На пътя са още повече шок и ужас, просто вземай още часове, сменяй инструктурите, все ще попаднеш на някой търпелив пък и ще се ошлайфаш с практиката и по няма да има за какво да ти викат.

# 90
  • Мнения: X
Скъсаха ме,вече 2 месеца от изпита изпитвам шок и ужас да се явявам отново.
На пътя са още повече шок и ужас, просто вземай още часове, сменяй инструктурите, все ще попаднеш на някой търпелив пък и ще се ошлайфаш с практиката и по няма да има за какво да ти викат.

Благодаря за подкрепата,ще ходя другата седмица да говоря с препоръчан инструктор,дано наистина да е добър и търпелив,бих си купила повече часове от задължителните 4,но да съм сигурна,че на нещо са ме научили.

# 91
  • Мнения: 12
Скъсаха ме,вече 2 месеца от изпита изпитвам шок и ужас да се явявам отново.
На пътя са още повече шок и ужас, просто вземай още часове, сменяй инструктурите, все ще попаднеш на някой търпелив пък и ще се ошлайфаш с практиката и по няма да има за какво да ти викат.
В момента съм в същото положение, сменям двама инструктори. Първият беше нервак, само говореше по телефона и ядеше, първият път ме пусна да карам при ЦУМ и кръговото на Сточна гара. Вторият, се отнасяше ужасно унизително, проблема при мен е , че съм на 50 години, съответно съм малко по-бавна като реакции, все пак съм на половината часове, имам огромен напредък, но все още се стресирам при по-натоварено движение /може би след стреса от карането в центъра първите три урока/. Сега търся спокоен, уравновесен и търпелив инструктор, които да се съобразява с индивидуалните нужди на курсистите, да обяснява ясно /защото вторият инструктор въобще не го разбирах какво казва, имаше и лек дефект в говора, а и на фона на силното радио което пускаше/ и да не казва, след твоето шофиране ми трябва време да се успокоя.

# 92
  • онче бонче бонбонче
  • Мнения: 16 232
Това че се стресираш не е от теб, така карат останалите участници в движението че си е за стрес Scream Но ако си в голям град поне инструктури има та прелива, сменяш, но важното са и часове да набереш, дали с един или с друг все ще набереш опит. И си казвай какво те дразни, то си е и по правилника да няма неща които да разсейват шофьора. Разни дето ядат и надуват стереото ги зарежи още на първия урок, очевидно е че не са в час. За да не са ти нужни обяснения си вземи книжка или листовки с картинки и си ги разучи вкъщи, за предимства, маркировки, кръстовища, назубкай ги предварително и ще ти е по-лесно.

Хубаво ще е хората които са попаднали на свестен инструктор да препоръчват кой е по-търпелив.

# 93
  • Мнения: 12
При мен обяснения нямаше и при двамата. По-скоро при втория инструктор проблема беше да не минавам през шахти леко през трамвайните линии, че троша колата. Първият път минах през непрекъсната линия и ужасно беше. Просто, не обичам някои да приема грешките ми като края на света и да смята, че на втория урок трябва да съм родена научена, това е - мисля, че не е много. Така се създава излишно напрежение за мен при шофирането.

# 94
  • онче бонче бонбонче
  • Мнения: 16 232
За шахтите и трамвайните линии си е така, не виждам нищо странно. Ти всъщност преди да седнеш в колата запозна ли се с пътните правила или очакваше инструктурът да те учи докато караш? Би трябвало карането да е само за да свикнеш с колата и обстановката на пътя, не да учиш правилата в движение.

# 95
  • Мнения: 12
За шахтите и трамвайните линии си е така, не виждам нищо странно. Ти всъщност преди да седнеш в колата запозна ли се с пътните правила или очакваше инструктурът да те учи докато караш? Би трябвало карането да е само за да свикнеш с колата и обстановката на пътя, не да учиш правилата в движение.
Преди да седна в колата , взех листовките. Въпроса не е в това дали знаеш да минеш през шахти, а има момент когато сядаш за първи, втори път и да не ги видиш, защото вниманието ти е в околната обстановка - пешеходци и други. Няма как да преминеш през трамвайна линия, която е изградена на височина така, че да не дадеш малко газ, защото колата спира и няма как да изкачиш. Отговара за мен не е уместен.

# 96
  • Мнения: 6 419
Според мен трудно ще се намери инструктор, който да е спокоен, търпелив и да обяснява добре. В крайна сметка тези хора, на които си попаднала,  никаква обратна връзка ли не дадоха? Не казаха имаш ли капацитет, потенциал, нещо такова? Защото наистина (абсолютно вярвам в това) не всеки става за шофьор и ако се паникьосва и/или има забавени реакции, по-добре да не кара, особено пък в тази лудница в София.

# 97
  • Мнения: 6 889
Хайде, сега, вие не сте ли минавали през шахта или дупка, не сте ли гасили колата даже и като опитни шофьори? Евала, ако не сте, но предполагам, че са малцина корифеите, които карат без колата да издрънчи понякога.
Да четеш правилника и да знаеш правилата на теория е едно, да седнеш зад волана - друго и определено отнема време да започнеш да съобразяваш всички фактори на пътя. Ако не беше така, нямаше да има кормуване, а само теория.

# 98
  • Мнения: 29 580
Че те пътищата са ни в такова състояние, че, за да избегнеш някоя дупка, влизаш в друга.....

# 99
  • Варна
  • Мнения: 5 279
Това е втора тема, на която попадам във форума, с абсолютно същото съдържание.. Но другата беше писана от мъж. Явно куцо, кьораво и сакато е тръгнало да става инструктор и общото ниво е безобразно ниско.

# 100
  • Мнения: 1
2006г. Взех книжка на ръчни скорости. Оттогава съм сменила 3 -4 коли, все автоматик. Не знам какъв е тоя зор за ръчни скорости. Мъжът ми е сменил 10 служебни коли - все автоматик съща. Гольм кеф е особено както возя 3 деца и постоянно подавам вода, храна, салфетки и телефони и таблети. Скоро всичко ще е автомат.

# 101
  • Мнения: 41 165
2006г. Взех книжка на ръчни скорости. Оттогава съм сменила 3 -4 коли, все автоматик. Не знам какъв е тоя зор за ръчни скорости. Мъжът ми е сменил 10 служебни коли - все автоматик съща. Гольм кеф е особено както возя 3 деца и постоянно подавам вода, храна, салфетки и телефони и таблети. Скоро всичко ще е автомат.


Тоест автоматикът ти дава възможност да не внимаваш докато караш и така създава предпоставки да бутнеш някого, а? Ми що пък да внимаваш, тя колата си върви, можеш да се обърнеш назад към децата...

# 102
  • Мнения: 8
Здравейте ! Искам да ви попитам на вас случвало ли ви се е да ви скъсат поради много малоумна причина . Е, смея да твърдя ,че през цялото време карах много повече от добре с всички възможни правила. Накрая , обаче Тютюнджийски от град Пловдив ме скъса ,не за друго ,ами заради паркиране . Защото колата била по -далеч от другата. Чудя се как е възможно приположение ,че нито грешката ми е била опасна ,нито съм създала предпоставка за ПТП…

# 103
  • Мнения: 29 580
Какво ще рече "далеч от другата"? Колко далеч и защо просто не я препаркира?
Почти никой не паркира винаги с "едно движение". Колкото и години стаж да имаш, винаги се случва да не подходиш добре или да нямаш достатъчно място и да трябва да изправиш колата или да я наместиш в някое място...
Иначе нямаш поле за действие, като са те скъсали, явяваш се отново.

# 104
  • Мнения: 8 890
Доколкото знам, си има точки, и различните нарушения са различен брой точки, затова ти се струва, че не е справедливо. Питай някой инструктор, примерно по колко отнемате при еди какво си нарушение, и така, ще се ориентираш, за какво да внимаваш. Тези важни неща ги има на всеки изпит.

# 105
  • Мнения: 430
Amaria2000 Възможно е ,всичко зависи от изпитващия! Ако иска ще те скъса и за дистанция,това си е по негова преценка.

# 106
  • Мнения: 6 889
Намирам за супер тъпо, че за неправилен първи опит за паркиране получаваш веднага наказателна точка, ако направиш втори опит и не успееш - пак. Бързото и добро паркиране става с време и даже на шофьор с десет години опит може да му се наложат повече маневри, за да паркира.

# 107
  • Мнения: 628
Много неща на изпита са тъпи. Като спирането точно на линията на стопа, дори там да нямаш видимост. Учеха ме първо да спра там, и после да се подам и пак да спра, за да се огледам. И така на всеки стоп, за да не ме скъсат.

# 108
  • Мнения: 29 580
Това лесно се спазва, и за 10ина минути, докато е изпита, ще спираш, както са изискванията. Ама това с паркирането доста ме учуди. По мое време преди 20+ години нямахме паркиране в изпита, че сигурно щяха да ме скъсат и мен.

# 109
  • Мнения: 6 889
Соул, даже две паркирания - едно успоредно и едно перпендикулярно назад (не знам какво му е името). Аз и на двете се издъних, от там са ми и четирите наказателни точки на изпита.

# 110
  • Мнения: 29 580
Паркирането се научава, като почнеш да караш редовно. Аз съм активен шофьор от 7 години, нищо че книжката ми е от 20+. Та, в началото ми беше супер трудно да паркирам, еле успоредно. Търсех си по-широко място, нагласях се с по сто маневри, ама се свиква. Но няма как да искаш от начинаещ да ти паркира с една маневра. Принципно в идеалния свят сигурно може, ама някак не е ок в действителността.

# 111
  • Мнения: 2
Здравейте
Ако може някой да ми дава адекватен съвет че доста съм объркана.
Ситуацията е следната
Карам шофьорски курс за категория В гр Пазарджик.
Взех вътрешния изпит(листовките)от първия път но има едно но че имам проблем с инструктора карам два часа той ми пише четири и така бързо ми свършиха часовете а отделно бях подложена някакъв психически тормоз викане обиди даже удряше ръцете ми последното ми курмуване беше на 1 април на 10 април беше вътрешния (листофките).след изпита му се обадих да казвам че взех изпита и той вече знаеше и с един груб тон айде айде и ми затвори минавайки видях човека си пие кафенце което няма лошо но не успях да питам след като взех изпида какво следва.
Въпроса ми е какво да очаквам от тук нататък или как да постъпя?

# 112
  • Мнения: 1 439
Смени инструктора, за да научиш липсите си и да не бъдеш подлаган/а на тормоз. Разбирам, че не винаги може да е на кеф, но това да ти удря ръката е в повече и не бих продължила с него.

# 113
  • Мнения: 628
Мене лично повече ме дръпна това, че караш 2 часа, пък той си пише 4 и направо на изпит. Той... краде! Нагъл.

# 114
  • Мнения: 2
Да карам 2 часа той ми ги пише 4.не иска пред последното курмуване го попитах може ли допълнителни часове просто ми отговори ще видим.Естествено вече не искам и аз допълнителни часове искам просто да се махна от тази школа

# 115
  • Мнения: 1 308
Здравейте. Малко ме е срам, че като момче пиша за този мой проблем в предимно женски форум, но просто имам нужда от мнения и съвети какво да правя, затова пускам и анкета.
 Сега съм почти на 24 г., и преди две години, през лятото на 2021, се записах на шофьорски курс в школа в моя квартал. Преди това не съм подкарвал кола. Изкарах около 10 часа, като всичките бяха само на нещо като импровизиран полигон. Инструкторът все ми казваше, че още не може да влезем в движението, понеже съм се движел бавно, бавно съм натискал газта, същевременно ако започвах да карм по – малко по – бързо, ми викаше да намалявам и т. н. Накрая ми каза, че от следващия път ще влизаме в движението, но поиска първо да направя вътрешния теоритичен изпит и този пред ДАИ. Тогава, обаче, въведоха зеления сертификат, който беше задължителен както за кормуването така и за изпитите. Тогава реших да поизчакам, докато отпадне изискването за сертификат. Но миналата година просто нямах възможност да продължа с курса, тъй като бях доста зает с работа и учене. Междувременно, реших да сменя школата, тъй като прочетох доста лоши отзиви нея и  за този този инструктор. Помислих, че може би там е проблемът и се записах в друга. Не знам от притеснение ли, бях ли загубил рефлекси, като започнах с кормуването беше много зле - бърках при смяната на предавките, изтървавах съединителя, колата гаснеше, отклонявах се от правата линия.  А и инструкторът обясняваше неясно, беше доста зает, често говореше по телефона. Пак карах само на полигон. На втория път ми каза, че не може да се занимава с мен, върна ми парите и ме посъветва да си търся автошкола, където предлагат обучение за категория B автоматик.
За мен опцията да имам категория само за автоматик е крайно нежелателна. Дори и за собствена кола да си търся с автоматични скорости, все някога при непредвидени ситуации или пък за някаква работа, може да ми се наложи и да карам с ръчни. А и непрекъснато слушам как автоматиците са по – скъпи и прецизни. Направо не знам защо съм толкова зле и ми е толкова трудно да схвана как се управлява автомобил. Уж и други казват, че са били зле, страхували се и на изпита са ги късали еди колко си пъти. Е да, ама щом като си стигнал до изпит, значи можеш да караш, просто са те скъсали защото нещо си недогледал, или за да платиш за нов изпит. А аз въобще не мога да стигна дотам, след като дори не мога да изляза от полигон. Молих баща ми да купим някака кола, за да се поупражнявам някъде, на по – пусти места, той отказва и ми казва да си карам курса на автоматик. А той и без това лесно се ядосва и едва ли може да ме научи да карам. Приятели, които имат книжки съм ги молил малко да потренирам с тях, и те не са склонни. Чудят се на кави курсове ходя и ми казват, че никой инстуктор няма да те върне.  Вече не виждам как ще станат при мен нещата. Ще ме е и срам да си търся гадже, да се женя и да имам деца, защото уж се водя мъж, а не мога да се справя с такова обичайно техническо умение – да мога карам ръчна кола. Заради това сега просто не ми се занимава с момичета и умишлено не си търся приятелка. Може би част от причината да не се справям, е точно защото съм доста афектиран и психясан  от това, че съм почти на 24, а още нямам книжка. Обмислям и вариантът сега да изкарам курса на автоматик, а после да се опитам и с ръчна. Съжалявам, че стана дълго, просто се нуждая от съвет какво да правя. Приемам и критика, как въобще не ставам за шофьор и нищо трябва да карам.  Ако не коментирате, поне гласувайте в анкетата, за да се ориентирам какви са мненията на хората за такъв случай като мен. Благодаря предварително!

Да не е края на света, намери си друг инструктор и действай, всичко е упражнения, това е караш, караш, повтаряш и така. Няма място за срам. Мой познат супер интелигентен, образован си скъса нервите, късаха го постоянно, накрая инструктура лъсна за измами, нещата пак се прототипа, вече гони 40 така и не взе книжка.

# 116
  • Мнения: 36
Здравейте. Малко ме е срам, че като момче пиша за този мой проблем в предимно женски форум, но просто имам нужда от мнения и съвети какво да правя, затова пускам и анкета.
 Сега съм почти на 24 г., и преди две години, през лятото на 2021, се записах на шофьорски курс в школа в моя квартал. Преди това не съм подкарвал кола. Изкарах около 10 часа, като всичките бяха само на нещо като импровизиран полигон. Инструкторът все ми казваше, че още не може да влезем в движението, понеже съм се движел бавно, бавно съм натискал газта, същевременно ако започвах да карм по – малко по – бързо, ми викаше да намалявам и т. н. Накрая ми каза, че от следващия път ще влизаме в движението, но поиска първо да направя вътрешния теоритичен изпит и този пред ДАИ. Тогава, обаче, въведоха зеления сертификат, който беше задължителен както за кормуването така и за изпитите. Тогава реших да поизчакам, докато отпадне изискването за сертификат. Но миналата година просто нямах възможност да продължа с курса, тъй като бях доста зает с работа и учене. Междувременно, реших да сменя школата, тъй като прочетох доста лоши отзиви нея и  за този този инструктор. Помислих, че може би там е проблемът и се записах в друга. Не знам от притеснение ли, бях ли загубил рефлекси, като започнах с кормуването беше много зле - бърках при смяната на предавките, изтървавах съединителя, колата гаснеше, отклонявах се от правата линия.  А и инструкторът обясняваше неясно, беше доста зает, често говореше по телефона. Пак карах само на полигон. На втория път ми каза, че не може да се занимава с мен, върна ми парите и ме посъветва да си търся автошкола, където предлагат обучение за категория B автоматик.
За мен опцията да имам категория само за автоматик е крайно нежелателна. Дори и за собствена кола да си търся с автоматични скорости, все някога при непредвидени ситуации или пък за някаква работа, може да ми се наложи и да карам с ръчни. А и непрекъснато слушам как автоматиците са по – скъпи и прецизни. Направо не знам защо съм толкова зле и ми е толкова трудно да схвана как се управлява автомобил. Уж и други казват, че са били зле, страхували се и на изпита са ги късали еди колко си пъти. Е да, ама щом като си стигнал до изпит, значи можеш да караш, просто са те скъсали защото нещо си недогледал, или за да платиш за нов изпит. А аз въобще не мога да стигна дотам, след като дори не мога да изляза от полигон. Молих баща ми да купим някака кола, за да се поупражнявам някъде, на по – пусти места, той отказва и ми казва да си карам курса на автоматик. А той и без това лесно се ядосва и едва ли може да ме научи да карам. Приятели, които имат книжки съм ги молил малко да потренирам с тях, и те не са склонни. Чудят се на кави курсове ходя и ми казват, че никой инстуктор няма да те върне.  Вече не виждам как ще станат при мен нещата. Ще ме е и срам да си търся гадже, да се женя и да имам деца, защото уж се водя мъж, а не мога да се справя с такова обичайно техническо умение – да мога карам ръчна кола. Заради това сега просто не ми се занимава с момичета и умишлено не си търся приятелка. Може би част от причината да не се справям, е точно защото съм доста афектиран и психясан  от това, че съм почти на 24, а още нямам книжка. Обмислям и вариантът сега да изкарам курса на автоматик, а после да се опитам и с ръчна. Съжалявам, че стана дълго, просто се нуждая от съвет какво да правя. Приемам и критика, как въобще не ставам за шофьор и нищо трябва да карам.  Ако не коментирате, поне гласувайте в анкетата, за да се ориентирам какви са мненията на хората за такъв случай като мен. Благодаря предварително!

Прочети основите на това как точно работи един автомобил. Мисля, че това страшно много може да ти помогне да разбереш какво всъщност се случва с колата, когато я управляваш. Всичко останало е до навик. И разбира се, намери добър инструктор, който да ти създаде ПРАВИЛНИТЕ навици.
Добър вариант според мен са и тренировките на сухо. Сядаш в колата на баща ти и без да палиш сменяш скоростите. Повтаряй си наум или на глас всяка една стъпка, която трябва да направиш от качването в колата до гасенето на двигателя. Дори да ти звучи смешно - визуализирай си го. Затвори си очите, представи си някакъв маршрут, който ти е познат и карай наум. Много състезатели всъщност използват този метод, за да наизустят дадена писта.
Ще се справиш! Не е квантова физика, но не трябва да се отказваш!

# 117
  • Мнения: 79
Здравейте, бихте ли препоръчали добър източник от който да научим как работи автомобилът?

# 118
  • Мнения: 628
Купи си учебника за курса. Първият раздел е посветен на темата.

# 119
  • Мнения: 36
Здравейте, бихте ли препоръчали добър източник от който да научим как работи автомобилът?

Youtube. Simple Smile

Общи условия

Активация на акаунт