СИД - Сензорно интегративна дисфункция. Сензорна интеграция.

  • 92 856
  • 198
  •   1
Отговори
# 150
  • Мнения: 41
Повече информация - ето тук.
[/quote] 

не ми се отваря линка. Може ли пак да го напишеш.

# 151
  • Мнения: 2
Здравейте,

Детето ми на година и половина  на няколко пъти го диагностицират със СИД. Търся оптимално добра терапия за него но не знам към кой точно специалисти да се обърна. Искам с него да работи някой с опит и успехи но трудно се ориентирам. Моля ви за препоръки ...

# 152
  • Пловдив
  • Мнения: 1 428
 razocharovan напиши от къде си, защото така майките ще са по-ориентирани към кого да те насочат.

# 153
  • София
  • Мнения: 4 412
razocharovan, щом пишеш, че няколко пъти е бил диагностициран, там където са ви казали за СИД не правят ли терапия?

# 154
  • Мнения: 2
От София. Искам да намеря най-доброто решение затова питам ...

# 155
  • София
  • Мнения: 4 412
razocharovan, Моето дете беше на 1 г. и 10 месеца, когато ни казаха, че има СИД. Ето тук са специалистите, при които сме били - http://threetoseven.wordpress.com/about/

За толкова малки деца мисля, че Нина Йорданова и Светлана Картунова имат опит. Но ви трябва и по-комплексна работа, само един специалист няма да стане. Виж в блога ми съм ги описала - логопед, монтесори, друг логопед за подобряване на слуховото разбиране, музикални игри /в тях има цялостна интеграция/, психолог. И тази публикация също е за още неща, които са ни помогнали - http://threetoseven.wordpress.com/2009/10/03/early/
Все пак имате време и  ги правите едно по едно или няколко заедно.
Дали са най-добрите не знам, но детето ми доста се е поправило и мисля, че ще ходи в нормално училище. Praynig
Времето до 7 години е много важно, а за времето до 3-4 е важно и кой гледа детето и да прави допълнителни занимания с него.

Последна редакция: вт, 15 дек 2009, 19:41 от TanyaMG

# 156
  • гр.София
  • Мнения: 28
Здравейте, аз съм специален педагог по професия, занимавам се с деца със зрителни затруднения и множество увреждания. В момента съм в щатите по една програма за обучение на учители на дечица със специални нужди. Проявявам голям интерес в тази сфера за сензорната интеграция, защото се оказа, че много голям процен от деца в норма и децата с някакъв тип нарушение имат и някакъв сензорен дефицит. Направи ми впечатление, че правите превод на един чек лист, аз също се опитва да преведа един , който се надявам по късно да мога да прилагам в работата ми.Но това което прочетох и е, според мен , много важно да се знае, че ако детето отговаря на един от критериите в чеклиста, може да се направи лека програма за регулиране на даденото отклонение, но ако детето отговаря на 5 или повече критерия, вече трябва консултация със специалист, който да постави диагноза. Имам въпрос и към razocharovan , моля опишете как диагностицираха детенцето ви, хипосензитивен или хиперсензитивен. Защото това е важно да се знае, за да се започне от някъде, дори за самите вас. Защото ако детето е хиперсензитивно,е по-добре да го пазите от излишни дразнители, а ако е хипосензитивно, се нуждае от по-силни стимули в сферата където е диагностицирано , че има сензорен дефицит.  Но истински специалист най-добре може да ви каже как да помагате на детенцето си най-добре, защото знам, че понякога и това е много трудно. Благодаря за вниманието.

# 157
  • София, в офиса
  • Мнения: 1 269
Характеристики за нарушение на функцията на вестибуларния апарат
(по Крановиц)

Детето, което показва нетърпимост към движения може да:
•   Не харесва игри на спортни площадки , като плуване, въртене и пързаляне
•   Предпазливо е, движи се бавно, стои неподвижно, колебае се да поема рискове
•   Прави се на малко детенце
•   Изглежда благоразположен и с желание, но в същото време неотзивчив
•   Изпитва голям дискомфорт в асансьори и на ескалатори, понякога и возейки се в кола и всичко свързано с движение
•   Търси постоянен физически контакт с познат възрастен, на когото се доверява
Детето с гравитационна несигурност може да:
•   Има огромен страх от падане, дори когато няма реална опастност. Този страх се преживява като истински ужас.
•   Страхува се от височини, дори от незначително повдигнати повърхности. Детето може да откаже разходка по бордюр или скачане на по-долно стъпало.
•   Тревожи се/ ядосва се, когато отлепя крака от земята , има усещането че и най-малкото движение ще го събори
•   Страхува се от катерене или слизане по стълби  и затова се държи здраво за парапетите
•   Страхува се , когато някой я/ го мести, както и когато учителят мести стола й/му по-близо до масата
•   За собствена защита и сигурност се опитва да манипулира както другите хора, така и околната среда / обстановката
•   Има некоординирани  движения заради недобро зрително разграничение
•   Чувства се застрашен/на , когато е с обърната глава, движи я нагоре – надолу, както и когато е с шампоан на главата и пяната докосва кожата
Сензорната дезориентация , свързана с  вестибуларния апарат може да предизвика у детето :
•   Не забелязва ако той/ тя или предмет в близост бъде преместен
•   Изглежда че няма вътрешно желани за инициатива за активно движение
•   Веднъж започнало, може да се върти много време без да се замая
•   Не забелязва че е паднал/ паднала

Детето , търсещо допълнителни сензорни стимули и повишено желание  към движения може:

•   Има нужда да поддържа движението, колкото се може по-дълго. Детето се чувства зле ако стои на едно място или седнало.
•   Ритмично и енергично клати главата си, люлее се назад и напред и скача нагоре надолу.
•   Нуждае се от силни интензивни движения , като например да се бута в мебелите, люлеещи се и въртящи се столове , всичко , което приема движение нагоре – надолу, дори да стои на глава на пода и да се върти така
•   Детето е „трескав търсач”, наслаждаващ се на бързо – движещи се или въртящи се играчки или пък търси бързи и екстремни забавления в паркове и атракциони
•   Не се замайва , дори след многократно въртене и то в продължение на дълго време
•   Харесва да се люлеее силно с изкачване на голяма височина дори за дълго време
•   Харесва катерушки, люлки и трамплини много повече от останалите деца

Понижената сензорика , в комбинация с нарушената позиция на тялото може да предизвика движение на главата, цялото тяло, мускулния тонус и билатералната координация:

•   Загубва равновесие , ако двата крака не са здраво стъпили на земята, като когато се протяга на пръсти, скача или пък стои на двата си крака , но със затврени очи
•   Лесно губи равновесие , когато не е на два крака, като когато  се качва по стълби, кара колело, подскача или стои на един крак
•   Движи се по некоординиран , тромав начин
•   Клатушка се непохватно
•   Тялото е отпуснато и мудно
•   Чувства се слаб/ба /отпуснат, когато го/я оставите сам/а, местите крайниците му при преобнличане или се опитвате да помогнете за да запази равновесие на люлка или греда
•   Склонен/на е рязко да падне или да се просне в стол или на маса, предпочита да лежи отколкото да стои изправен/на и постоянно подпира главата си на ръка или лакът
•   Изпитва трудност да държи изправени главата, ръцете и краката си едновременно, когато лежи по корем
•   Седи на пода с крачета в позиция W, със свити колена и раздалечени ходила, за да балансира тялото си
•   Изпитва трудност да завърта дръжки или топки на врата, които изистват натиск и посока на движение.Има хлабав захват на неща като химикалка, ножици, лъжици
•   Има здрав, стегнат захват за определени предмети ( за да компенсира нестабилността си)
•   Има проблеми с храносмилането и отделянето , както и чест запек или се изпуска често по малка нужда
•   Изморява се лесно по време на физически упражнения или семейни разходки
•   Чувства се неспособен/на да се задържи и да не падне
•   Не лазят и не пъзлят като бебета до 12 месец
•   Има неадекватно развита груба моторика и често се спъва и пада или е тромав/ва в спортни занимания. Изглежда сякаш има „два леви крака”
•   Има слабо развита фина моторика и трудно използва „инструменти”  като прибори за хранене , пастели, моливи, гребени, четки
•   Трудно използва двата крака или двете ръце едновременно, при скачане нагоре надолу или хвърляне и хващане на топка
•   Трудно използва крак или ръка , за да подпомогне другия в действия като да стои на един крак докато рита топка, или с едната ръка да държи лист, докато с другата пише или реже
•   Има проблем да използва двете ръце плавно и циклични, с редуващи се движения, като при ударните музикални инструменти или да изпозлва повече от един инструмент за да създаде ритъм
•   Няма установена водеща ръка до 4 -5 годишна възраст.Детето може да използва едната от двете ръце за оцветяване и писане или да прехвърля  пастела, флумастера от едната ръка в другата
•   Избягва да преминава средна линия. Детето може да прехвърли четката от едната ръка в другата , докато рисува хоризонтална линия или има проблем да постави ръката си на срещуположното рамо в игри от типа „Направи като мен”
•   Изпитва трудност с организирани и структурирани действия

Сензорно непохватния човек с диспраксия ( лошо моторно планиране) може да:

•   Има проблем с общата представа, организирането и осъществяването на последователност от непознати действия
•   Неспособен/на е да пренася опит

Емоционално нестабилното дете може да:

•   Може лесно да загуби мотивация и да се откаже
•   С неохота да изпробва нови действия
•   Има ниска поносимост към неща, които изискват усилия
•   Има ниска самооценка
•   Раздразнителен/а е в чужда компания и избягва или страни от хора
•   Трудно завързва приятелства или отношения по двойки
Вестибуларната дисфункция може да направи детето объркано като цяло , докато нарушението в тактилните ,обонятелните и вкусовите усещания, както и в тези за движение могат да предизвикат друг тип проблеми на развитието.

# 158
  • София, в офиса
  • Мнения: 1 269
Чеклист за проблеми в праксиса по Джийн Айрис
(моторно планиране)

•   Изглежда несръчен или усърден
•   Не харесва или избягва участието в спорт или изобщо физически дейности
•   Има проблем с разбирането на нова игра или разбирането как да играе с играчка
•   Има склонност да избира винаги аналогичен тип игра или действие
•   Изглежда , че прави нещата неефективно, прави излишни движения или пропуска стъпки в действията
•   Има  затруднения със започването или завършването на действие
•   Показва затруднение, когато преминава от едно действие към друго
•   Има проблем с организирането/ подреждането на масата или стаята си
•   Има спонтанна или тенденциозна склонност да се блъска в предметите
•   Отнема му по-дълго време отколкото на другите деца да се научи например да си връзва връзките на обувките, да се облича, да пише букви и цифри, да хваща топка
•   Действа заповеднически с приятели, проявено в директни действия , така че да може да контролира ситуацията

# 159
  • София, в офиса
  • Мнения: 1 269
Чеклист за проблеми със зрителната перцепция
( по Крановиц)
Прави ли детето:
•   Има проблем да следва линиите или да оформя линии , докато оцветява , рисува или пише?
•   Показва трудност при сглобяване на пъзели или игра с кубчета?
•   Не може да прецени как да стъпва, когато се качва или слиза стъпала или препятствия?
•   Трудно се ориентира по пътя между едно и друго място и лесно се губи?
•   Не харесва да е на непознати места, защото знае , че там може лесно да се изгуби?
•   Има проблем с разпознаването на прилики или разлики в шарки или рисунки?
•   Затруднява се да намери нещо в чекмедже или да разграничи лице в тълпа?
•   Среща затруднения да закопчава копчета, ципове на дрехи или да обува обувките си на правилния крак?
•   Затруднява се със знаците в класната стая, къде започва домашното или къде да постави молива в острилката ( не вижда отвора на острилката) ; различава задача на черната дъска и тнт
•   Не може да реже по линии и да лепи предмети и изрезки на правилното им място , при апликиране

Последна редакция: пт, 09 апр 2010, 00:50 от nnnnina

# 160
  • София, в офиса
  • Мнения: 1 269
Дисфункция на орално – моторните умения  по Крановиц

Орално – моторните умения, са свързани със следните дейности:
1.   Ядене на твърди храни
2.   Дишане
3.   Вербализация
4.   Контрол на главата
5.   Посягане, достигане, хващане на обект, писане, използване на уреди (н ожица, нож и др.)
6.   Сядане и ставане
7.   Бинокуларно зрение
8.   Внимание, организация, поведение
9.   Самостоятелност и самоконтрол
10.   Понижена чувствителност:

При понижена чувствителност в оралната моторика е възможно:
1.   Да има орална защита – свръхчувствителност на устната кухина – например на поставя предмети в устата в бебешка възраст, в същото време търси друг вид орална стимулация – суче, дъвче или хапе неигрални обекти – плат, дрехи, кожата на тялото на възрастния.
2.   Да има нарушения на храненето
   Трудно сукане, гълтане, дъвкане
   Peacky eater – отказва да дъвче твърди храни
   Неофобия
   Трудно преглъща и често „връща” храна
   Запушва си устата с ръка, симулира давене, има повишена саливация
3.   Да има здравословни проблеми
   Хронична диария или запек
   Стоматологични проблеми – забавено развитие на зъбите, хронично гниене на зъбите или неправилна захапка или разположение на зъбите
   Чести: кашлица, бронхит, астма, хронични ушни инфекции
4.   Да има проблеми с развитието на моториката
   Лош пасторален контрол
   Понижен мускулен тонус
   Лоша проприоцептивност
   Лош баланс и координация
   Няма формирана средна линия, не може да стои балансирано в „центрирано положение”
   Трудно преминава средна линия на тялото
5.   Да има проблеми с развитието на речта и езика
   Ограничен жестов речник, слаба лицева експресия
   Използва неподходящи възклицания
   Има общи затруднения в АГ и ПГ
   Неправилна употреба на интонация и дишане „не на място”, обикновено, докато говори
   Трудно контролира силата на гласа си
6.   Да има проблеми със зрението и зрително-моторната координация
   Лоша координация между двете очи
   Лоша зрително-моторната координация – особено при манипулативни дейности – рязане, рисуване, хвърляне, скачане, хващане, бягане
7.   Да има проблеми с вниманието и организираното поведение
   Трудно е успокоява или трудно застава спокоен
   Има рутинни стереотипни дейности преди хранене, сън или започване на дейност
   Трудно приема промяна
   Затруднения при познати ежедневни дейности
8.   Да има проблеми в социалното и емоционално развитие
   Или трудно може да бъде прекъснат или не кореспондира адаптивно на емоционално или социално послание
   Има склонност да се изолира от групата
   Има склонност да бъде груб или сърдит
   Трудно общува и трудно намира начин да покаже от какво има нужда
   Лоша самооценка

# 161
  • София, в офиса
  • Мнения: 1 269
Дисфункция на моторното планиране по Крановиц

Детето с диспраксия може да демонстрира по отношение на фината моторика следното:
•   Затруднение при планиране и организиране на отделните движения от общото целенасочено действие с тялото – например да режат с ножица или да карат колело. Непознатите дейности могат да бъдат изключително трудни, особено ако детето не гледа какво прави.
•   Затруднения при позициониране на собственото си тяло, освен в случаите, в които някой му помага да се облича и съблича
•   Затруднения при възприемане на взаимоотношенията между собственото тяло и обектите – често пада или стъпва върху тях или се блъска в тях
•   Страхува се при придвижване в пространството
•   Трудно пренася усвоен опит в нова ситуация
•   Лошо самообслужване и самостоятелност
•   Лоша груба моторика по време на качване и слизане по стълби, тичане, скачане
•   Лоша фина моторика при мануални действия и трудно подвижни пръсти
•   Несинхронно дъвкане
•   Лош АГ
•   Ходи бос
•   Лоша ЗМК
•   Слаба самооценка

Детето с диспраксия може да демонстрира по отношение на координацията на ръцете следното:
•   Избягва обичайни дейности в клас като писане, рисуване, извършване на експерименти
•   Избягва употребата на различни средства като пастели, моливи, ножица, перфоратор, тел бод, острилка, компас, линия, пинсети
•   Пише грозно
•   Храни се с много трохи или много разхвърляно
•   Да поставя храна в устата по необичайни начини
•   Лоши умения за звуково подражание, лоша артикулация
•   Използва повече жестове, отколкото думи при комуникация, поради неадекватен контрол на език, устни и челюсти
•   Затруднения при основни бинокулани дейности като зрително проследяване или фокусиране
•   Лоша координация око-ръка


Детето с диспраксия може да демонстрира по отношение на билатералната координация следното:
•   Като бебе не е лазило или пълзяло
•   Лоша схема на тялото
•   Лоша груба моторика, не се правя със спортове – „Има два леви крака”
•   Трудно работи с двете ръце или двата крака в синхрон – например при нанизване, скачане
•   Не използва двете ръце по един и същ начин – например при пляскане, свирене на инструмент
•   Трудно се ориентира как да използва едната ръка или единия крак в помощ на другия (другата)
•   До 4-5 години няма установена водеща ръка и работи с двете
•   Трудно му е да се среши сам
•   Много се затруднява при организирани и структурирани дейности

Детето с диспраксия може да демонстрира по отношение на преминаване на средната линия следното:
•   Сменя ръцете, когато рисува хоризонтална линия или кръг
•   Затруднява се, когато трябва да докосне с дясната ръка левия крак например
•   При четене губи реда, при писане излиза от ограничителната линия
•   Не може да проследи зрително лабиринт

# 162
  • София, в офиса
  • Мнения: 1 269
Това са част от въпросните чек-листи.
Само да кажа много важно уточнение - моля не се самосигностицирайте, а се ориентирайте по тях. Не е важно дали детето прави или не нещо от изброените неща - много други фактори от развитието на дето са важни за тълкуване на състоянието. СИД не е диагноза, а е състояние, което се наблюдава до около 4-тата година. Изходът може да бъде - диспраксия на развитието, генерализирано разстройство на развитието или да остане СИД, с частични проявления. Маркери за състоянието се откриват още на 6 месечна възраст.

И още нещо - като се ориентирате по изброеното потърсете специалист, защото чек листа не дава отговор на въпроса кой е водящият нарушен сетивен канал (не анализатор) и не ви дава програма за работа.
Качих ги защото така само ще помогнем на повече хора да се ориентират в маркерите за това състояние и да спрат да го бъркат с ADHD, дислексия ( и двете не могат да се поставят като диагноза преди 7 години); да го сравняват с инат или особено поведение.

За съжаление вече има и нарушение на правилото - имаме диагностицирани деца със СИД с нарушен сетивен анализатор, но СИД се проявява в друга област, различна от анатомичната проблематика - така че newsm78 както казах важно е как се тълкува оценката на състоянието на детето.

Успех мами  bouquet

# 163
  • густо майна Филибето
  • Мнения: 8 540
nnnnina ,благодаря  Hug Hug Hug

# 164
  • Мнения: 13
Качих ги защото така само ще помогнем на повече хора да се ориентират в маркерите за това състояние и да спрат да го бъркат с ADHD, дислексия ( и двете не могат да се поставят като диагноза преди 7 години); да го сравняват с инат или особено поведение.

Здравейте Нина!
Важно е да информирате родителите на деца с проблеми в развитието -  ADHD, СИД, но не е коректно да ги диагностицирате от позиция на логопед. Знаете, че сферата не ви делегира за диагностика на тези състояния и в този смисъл подвеждате родителите. Има маркери и диагностични наръчници като DSM, специализирани тестове за хиперактивност и обучителни затруднения и 7 години е една от възрастите, но на 7 може и да е късно.

Общи условия

Активация на акаунт