Страховете.

  • 1 688
  • 25
  •   1
Отговори
# 15
  • Мнения: 5 877
Не мисля,че детето ще изгуби приказното, ако знае, че чудовищата не са истински. Напротив, ще може да ги погледне откъм приказната им страна, а не буквално. Не се тревожи, съзнанието за фикция ни най-малко не уронва престижа на приказката.

Според мен би било жестоко да оставим децата да мислят, че всички баби Яги, зверове, чудовища, зли вълшебници и т.н. са истински. И без това има достатъчно реални поводи за страх.

Ането, надлежно осведомена за несъществуването на това и онова, ми нарисува спящо бебе мамутче, посипано със златен вълшебен прашец  Laughing 

# 16
  • Sofia
  • Мнения: 4 222


А ти колко пъти си стояла с него докато гледа "детските" ТВ филмчета? Аз лично не намирам в тях нищо чисто и детско, освен че са насирувани. Определено смятам, че не са изобщо за деца под 6-7 г. То не са чудовища, преследване, лоши номера, никакъв възпитателен ефект, изобщо само отрицателни неща и нищо полезно. Така че голяма част от страховете идват именно от там, защото детето наистина не може да отдели реалността от измислицата и приема всичко за чиста монета.

Колкото до "Красавицата и звяра" - поуката може да я види само зрял човек, а детето вижда само действието. Ако го накараш да ти разкаже какво помни от филма, едва ли ще е това, което очакваш да чуеш. Най-вероятно е то да се е впечатлило от неща, които не е виждало и са непонятни за него. Наскоро гледахме "Колите" - да, хубаво филмче, с поука (но само възрастните могат да я разберат и да обяснят на децата, или чрез въпроси да ги накарат да стигнат до определени изводи). На няколко места по време на по-страшните (за него) сцени ме дърпаше и казваше "Не искам повече да гледам". И колкото и да обясняваме, че това, което става в един филм не е истина (което един възрастен осъзнава безспорно), той го изживява дълбок емоционално, все едно, че е част от сцената.

Така, че сама си направи изводите и успех с преборването на страховете!

Никога не гледа сам. Винаги има човек до него.
В това което си написала има доза истина - да, поуката трудно може да бъде видяна веднага от детето. Но нали за това е родителят до него ? - да му помогне и обясни. По тази логика излиза, че децата не бива да гледат и детски филмчета. Ами книжките - те по-различни ли са в такъв случай. Новите интерпретации на някои класически детски приказки и песнички наистина са стряскащи. Наскоро ми попадна касета с приказката за червената шапчица -ами така беше разказано как са изядени с бабата, че  и на възрастен би му станало неприятно.
Какво остава в такъв случай ? Да гледа до предучилищна възраст малоумните скимтения на телетъбисите ? / моля не ме нападайте, зная, че имат много почитатели и някакво скрито въздействие върху детската психика, необяснимо за мен, в общи линии са ми изключително инфантилни/.

# 17
  • Варна
  • Мнения: 1 383
Не мисля, че децата не схващат съвсем поуката от анимациите, поне с моето дете не е така. В момента е завладяна от "Търсенето на Немо" и прекрасно разбира, без дори да и обяснявам в подробности, че таткото на Немо е тъжен и търси детето си и, че накрая те се намират и са щастливи. По този повод преди месец гледа и "Чудовища ООД", гледахме го заедно и аз и обясних за чудовищата, които се опитват да помогнат на изгубеното детенце. Тя се впечатли повече от момиченцето, а чудовищата /във филма те са добри/ не и направиха особено впечатление т.е. не я уплашиха.
Естествено, тук има голямо значение качеството на анимациите, книжките с картинки и т.н. и разбира се нагласата на детето.

# 18
По тази логика излиза, че децата не бива да гледат и детски филмчета. Ами книжките - те по-различни ли са в такъв случай.

Истината е, че всяко дете може да се афектира от различни неща.
И не само в приказки, филми и пр. Неща от ежедневието. Например аз, като съм била на 2 години и са ме завели на фото да ме снимат, съм се уплашила ужасно много от чадърите, сложени заради осветлението.

Значи, без значение откъде произлиза страхът, защото от горния пример се разбира, че той може да произлезе и от най-невинния източник, важното е да прекратим въздействието на този страх. И, ако не става с обяснения, че чудовищата са добри, или че не съществуват, то другият вариант, който аз предложих, е чрез елиминиране на източника на страха.

Относно обясненията, не надценявай, или по-точно: не преценявай грешно интелекта на децата. Те нямат житейския опит на възрастните, с чиято помощ да си извличат поука от някои истории. Децата приемат нещата буквално, и в много случаи не могат да разделят реалността от фантазията. За тях чудовището е истинско и съответно има истинска опасност, че то ще ги нарани. Затова те имат пълно право да се страхуват. Работата на родителя е да обясни и помогне на детето да разграничи реалността от фантазията.
Последиците от обратното са разнообразни по вид и тежест, но темата е друга.

Всъщност, додо, не вярвам, че ти казваме неща, които ти вече не знаеш.
Просто ти се предлага друга гледна точка.
Затова стани от твоето място и ела да седнеш на моя стол, сложи си моите очила и се опитай да разбереш. Никой не те напада, за да се държиш отбранително. Напротив - всички пишат с цел да ти помогнат.

# 19
  • Мнения: 1 937
Много добро впечатление ми направи идеята от една книга да не приемаме, че смелостта е задължително само положително качество, а страхът точно обратното - нейната противоположност, т.е. отрицателно качество.

Струва ми се, че не е необходимо да се подава повече информация, отколкото децата могат да понесат.
Ясно е, че те нямат емоционалната и психологическа зрялост да осмислят някои неща.

Може би се отклонявам от темата, но ми се струва добра идея да помислим за страха и като вид предупредителна система...
Това няма общо с чудовищата на dodo, с които сравнително безболезнено се справих с помощта на капан за сънища, (макар да ми се иска прочитайки Василиса, да съм имала нейният приключенски дух и въображение!).

Това за ирационалните страхове.

Вчера голямата ми дъщеря ме попита - могат ли да я откраднат? И очевидно се страхуваше!!!

С позволение на авторката на темата, а и при желание от ваша страна, ви предлагам да поговорим и за тези страхове!

# 20
  • Sofia
  • Мнения: 4 222
По тази логика излиза, че децата не бива да гледат и детски филмчета. Ами книжките - те по-различни ли са в такъв случай.

Истината е, че всяко дете може да се афектира от различни неща.
И не само в приказки, филми и пр. Неща от ежедневието. Например аз, като съм била на 2 години и са ме завели на фото да ме снимат, съм се уплашила ужасно много от чадърите, сложени заради осветлението.

Значи, без значение откъде произлиза страхът, защото от горния пример се разбира, че той може да произлезе и от най-невинния източник, важното е да прекратим въздействието на този страх. И, ако не става с обяснения, че чудовищата са добри, или че не съществуват, то другият вариант, който аз предложих, е чрез елиминиране на източника на страха.

Относно обясненията, не надценявай, или по-точно: не преценявай грешно интелекта на децата. Те нямат житейския опит на възрастните, с чиято помощ да си извличат поука от някои истории. Децата приемат нещата буквално, и в много случаи не могат да разделят реалността от фантазията. За тях чудовището е истинско и съответно има истинска опасност, че то ще ги нарани. Затова те имат пълно право да се страхуват. Работата на родителя е да обясни и помогне на детето да разграничи реалността от фантазията.
Последиците от обратното са разнообразни по вид и тежест, но темата е друга.

Всъщност, додо, не вярвам, че ти казваме неща, които ти вече не знаеш.
Просто ти се предлага друга гледна точка.
Затова стани от твоето място и ела да седнеш на моя стол, сложи си моите очила и се опитай да разбереш. Никой не те напада, за да се държиш отбранително. Напротив - всички пишат с цел да ти помогнат.

Погрешно си ме разбрала. Не се отбранявам - няма причина за това. Нали и затова пуснах тема, за да разбера чуждите виждания по въпроса.
Опитвах се да обясня своята гледна точка, нищо повече Simple Smile
Която не е задължително да бъде правилна, за това и се нуждая от тази дискусия Simple Smile

# 21
  • Sofia
  • Мнения: 4 222

Вчера голямата ми дъщеря ме попита - могат ли да я откраднат? И очевидно се страхуваше!!!

С позволение на авторката на темата, а и при желание от ваша страна, ви предлагам да поговорим и за тези страхове!


Темата има различни измерения, защо да не поговорим за всички тях  Peace

# 22
  • Sofia
  • Мнения: 2 869
Моят голям син се срахува от бедствия. Когато имаше големи урагани в САЩ, гледайки по новините какво става ,изпадаше в див ужас .Сега, започне ли буря, или просто задуха по-силно изпада в луд страх. Наскоро се събудих посред нощ, и го видях че е легнал на китеника до нашата спалня  Shocked. Обяснявам, мисля си че вече е достатъчно голям да разбере,че всичко е въпрос на климат и т.н., но ефекта е 0. Sad

# 23
  • Мнения: 5 877
Мисля, че е време за един по-обстоен урок по география.
Освен това му купи някакви неща, които ще му помогнат да се почувства по-сигурен - например фенерче, треньорска свирка... неща, с които по-лесно би могъл да бъде открит, ако се загуби.
защо не му разясниш и елементарните правила на безопасност при ураган, ако толкова се страхува?

това се отнася и за земетресенията (моят голям страх)
малка не малка, показала съм й къде трябва да стои в случай на земетресение (под касата на вратата или под голямата маса), какво не трябва да прави (асансьор, балкон) и т.н.
Тези мерки не решават въпроса абсолютно, но все пак помагат на малчовците да се чувстват по-сигурни.

Вердад, колко е голяма голямата ти дъщеря?
ако е малка... надали остава сама, за да бъде открадната. Ако е голяма... над десет или в началото на пубертета... можеш да й вземеш някакъв спрей за самозащита.

# 24
  • Мнения: 1 937
Подкрепям Анда за урока по география!

Дъщеря ми е 7 годишна и това, което направих след задаването на въпроса беше да я похваля, че мисли за сигурността си и да припомня някои основни неща за които се опитваме да разговаряме напоследък - говоренето с непознат, евентуалната й реакция, ако някой й каже, че е дошъл да я вземе (от училище), защото аз или баща й не сме в състояние, ако докато кара колело, до нея спре кола и пр.

Всичко това обаче ми се струват готови шаблони (взаимствани от съответна литература), които в момента вършат работа, но едва ли са достатъчни.

Предлагам ви "научна класификация" на страховете по възраст, макар и повечето от нас да са достигнали до нея от собствен опит:

"На 1 годинка - страх от изоставяне, шумове, падане, животни, баня и лекари;
На 2 - от изоставяне, непоследователна дисциплина, хигиенни навици, време за лягане и лекари;
3 годинки - животни, хигиенни навици, време за лягане, чудовища и призраци, нощното напикаване и инвалиди;
На 4 се повтарят някои от изброените плюс загуба на родител, смърт и нараняване;
От 5 до 10 години - някои от ранните детски страхове продължават, но докато някои отпадат, се появяват други - да не закъснееш в училище, социално отхвърляне, критика, нови ситуации, крадци, развод, физическа опасност и война;
От 10 до 16 - добавя се страхът от отвличане, да бъдеш сам в тъмното, инжекции, височини, похищение, самолетни и автомобилни катастрофи, сексуални взаимоотношения, наркотици, говорене пред публика, училищни изяви, тълпи, слухове..."

Признавам си, че за някои от тях, просто не се бях замисляла!


# 25
  • Sofia
  • Мнения: 2 869
Урока по география съм предала, и той разбира, до момента в който започне да духа. Каквото и да сме говорили преди това, всичко му се изпарява от главата  Sad. Да не говорим, че и в училище им обясняват много от нещата, особено за природните бедствия.
 Когато го обхване паниката и блокира. Явно наистина страха му е голям.

Общи условия

Активация на акаунт