Още веднъж за границите

  • 1 176
  • 24
  •   1
Отговори
  • 1
  • 2
  • Всички
  • Мнения: 3 740
Ето на какво попаднах в “Наблюдение на психиката” на Ханс и Майкъл Айзенк. Извинете ме за дългия текст, но не исках да се намесвам. Нека всеки сам преценява с какво е съгласен, а с какво - не.

Ефектите на “либералното” /снизходително/ и “старомодното” отглеждане на деца в предучилищна възраст

В своя експеримент Мери Грибин търси различия в игровите модели между деца, които посещават две предучилищни групи – едната от формалния, старомоден тип, а другата – ръководена от нови, снизходителни принципи. И двете групи се състоят от момчета и момичета на възраст от две до четири години. Това, което особено силно интересува Грибин, е “агонистичното* поведение”, или модели на агресивна игра между децата. И двете групи имат сходен социален произход, така че е малко вероятно всякакви различия между тях да се дължат на социоикономически или други фактори. Както казва Грибин:”...различията между цялостното поведение на групите трябва да са предимно резултат от различна среда за игра”.
В групата на “новия стил” на децата е забранено да носят каквито и да било пушки и пистолети, както и играчки, свързани с насилие – забрана, която очевидно се основава на хипотезата, че играта с пушки води до антисоциално и насилническо поведение. В групата на “стария стил” на децата е позволено да носят всякакви играчки и те по-често избират пушки, танкове и подобни оръжия.
Втората разлика е, че в групата от “новия стил” се осигурява богат избор от рамки за катерене, творчески играчки и игрище на открито. Освен това играта не се наблюдава натрапливо. В групата от “стария стил” обаче, която е ограничена до една зала с по-малко възможности за игра, поведението на децата се наблюдава по-отблизо. Наблюдението включва строги правила за приемливо поведение и “провинилите се” се затварят в “помещението на греха” за сериозни нарушения /например ухапване на друго дете/. Антисоциалното поведение в групата от новия стил се разглежда от надзирателя като признак, че палавото дете има нужда от любов и разбиране, които и получава, често за сметка на жертвата, която на практика е пренебрегната, докато надзирателят се справя със социалните проблеми на агресора.
Двете групи осигуряват много ярък контраст между либералната и рестриктивната организация на обществото като цяло. По-късно ще видим дали уроците, научени от този твърде ограничен като мащаби експеримент, наистина могат да се разширят до обществото като цяло. Читателите могат да се опитат да отгатнат какви ефектите от тези два стила на отношение върху децата, преди да преминат към следващия абзац.
Грибин дефинира “агонистичното взаимодействие” /агресивната игра/ от гледна точка на различни поведения, простиращи се в единия край от леко малтретиране, придружено от вербални и невербални заплахи, до действително физическо насилие в другия край. Момчетата в “старомодната група” демонстрират 5 примера на агресия, но в “прогресивната” група примерите са 89! Момичетата не демонстрират примери на агресия в старомодната група, но те са 42 в “прогресивната” група. Общо за двата пола има 5 примера на агонистично поведение в старомодната група и 131 – в “прогресивната”. Петте инцидента в старомодната игрова група са все прости вербални лични обиди. В “прогресивната” игрова група около 65% от инцидентите водят до размяна на удари, често с драскане и хапане. Следователно между двете групи има огромна разлика, като в либералната група “без оръжия” децата демонстрират много по-агонистично поведение, отколкото в старомодната група.
Грибин коментира: “Децата, които нямат играчки, внушаващи насилие, разполагат с големи дози изпълнено със съчувствие разбиране, малко ограничения върху играта в групата и малко “по-охолно” общество от гледна точка на наличните играчки, по-способни ли са да се справят със социалните взаимодействия и сътрудничещото поведение? Това съвсем не е така.” Както посочва тя, една от най-интересните характеристики в изследването й е, че децата в групата “без оръжия” са твърде заети в изработването на оръжия, танкове и мечове от безобидните комплекти “Лего”. “Забраненият плод очевидно е по-сладък, особено когато резултатите насърчават възрастния да говори нещо като: “О, Найджъл, това, което правиш, не е пушка, нали?” В старомодната група, обратното, дори играчките, внушаващи насилие, се използват от децата просто като утешаващо напомняне за дома и рядко – за някакви “насилнически” или дори симулирано-насилнически цели.
Между двете групи има много други различия. Децата в старомодното условие играят в по-големи групи /три или четири деца/, отколкото тези в “прогресивната”, където си играят най-вече по двойки. Това неизбежно означава, че в старомодната група има повече момчета и момичета, които си играят заедно, в сравнение с либералната група. Тези и много други различия се обсъждат от Мери Грибин в разказа й за експеримента, но тя оставя най-важната разлика за накрая: “Освен това си формирахме отчетливото впечатление /трябва да се признае, че е субективно, но все пак се основава на часове наблюдения на всяка група/, че децата в старомодната група са просто по-щастливи от тези в прогресивната група.” Това подкрепя наблюдението, правено често то психолозите, че децата всъщност предпочитат структурирана среда и се чувстват загубени и нещастни, когато такава структура не се осигурява от възрастните или по-големите деца. Хаосът, дори и ако се нарича либерален, не допринася за щастието.
Този експеримент недвусмислено сочи значението на средата за поведението на децата. Различното отношение към двете групи подкопава дори  и най-основното биологическо различие – това между половете. И в двете групи момчетата са по-агресивни от момичетата, но това полово различие избледнява до незначимост, когато се сравнява с много по-голямото – между “старомодните” и “прогресивните” типове поведение.
Едва ли това е резултат, който би могъл да се предвиди от защитниците на прогресивното преподаване, които в средата на 80-те години на ХХ век превърнаха нашите предучилищни групи, детски градини и основни училища в “либерални” места, в които не се работи, а само се играе, и в които са забранени всички социализиращи и ограничаващи влияния. Мотивите са добри, но ефектите не са такива. Чаканото повишение в щастието и психичното здраве на децата не се получава. Прогресивните методи не им помагат да израстат в добре приспособени, социализирани човешки същества.
_____________
*стремеж за надделяване

# 1
  • Варна
  • Мнения: 2 171
Ами...не ме учудва написаното, защото съм съгласна с него...
Всичко трябва да има норма- и любовта, и тортата, и лошите чувства. Просто всичко крайно е вредно...

п.п. но подходих към текста със страх- просто толкова много източници ни убеждават, че безрезервно трябва да обичаме и да оставяме децата да се развиват свободно, че си помислих, че това е поредният текст...

# 2
  • Мнения: 3 491
Резултатите от изледването приципно съвпадат с това, което установявам емпирично. цвета, ще съм благодарна, ако знаеш и пратиш имената на авторите и заглавието на книгата на английски, както и кога и от коя институция е правено изледването.

# 3
  • Мнения: 3 740
Hans and Michael Eysenk, Mindwatching. Why we behave the way we do

Не открих годината на издаване и издателството, но предполагам, че и по заглавието може да я намериш.

В книгата е цитирана изследователката Gribbin, Mary (1979). "Granny knows best". New Sientist, 84, 350-351

# 4
  • соросоиден либераст и умнокрасива евроатлантическа подлога
  • Мнения: 13 650
Според мен пък "старомодните" деца са по- сплотени, защото външния възрастен е по -лош към тях , така става в обществото.................в другата група децата се чувстват защитени и обичани , т.е. свободни да се чувстват самостоятелни и затова всеки драпа за нещо свое си........освен това "старомодните " са заплашени от наказания

# 5
  • Мнения: 3 367
Paperback
ISBN: 1853751944
Pub. Date: January 1997

барнес и ноблес инфо е това;
ина1е е мисля издадена за 1 път през 80те години;авторите ,особено бащата,са класика в модерната психология,у1ат се в уни тук;

# 6
  • При рома, пурите, какаото и бабиериндосите
  • Мнения: 3 607
Това са две крайности, в които съм убедена, че всеки сетивен родител не изпада:) Умерено, умерено, умерено. Grinning

# 7
  • Мнения: 3 491
Благодаря за информацията.

# 8
  • София
  • Мнения: 6 999
Според мен пък "старомодните" деца са по- сплотени, защото външния възрастен е по -лош към тях , така става в обществото.................в другата група децата се чувстват защитени и обичани , т.е. свободни да се чувстват самостоятелни и затова всеки драпа за нещо свое си........освен това "старомодните " са заплашени от наказания

Същото мисля и аз... Как да проявяват негативни чувства децата ако за това ги пращат в стая за наказания?  Thinking

Освен това съм на принципа "Верен е средния път."  Peace В абсолютно всичко, включително и във възпитанието.

Принципа на 'лошия възрастен' обаче много добре действаше на племениците ми. Вместо да им решавам безбройните караници и да казвам кой крив, кой прав. Казавах - Млъкнете и двамата. Никой нежелая да слушам, искам само тишина. /На 14 и 9 бяха/. Действаше безотказно - от ядосани един на друг веднага се ядосваха на мен. Което не ми пречи, стига двамата да не се карат нон-стоп за нещо си... Откраднах го от една книга за възпитание естествено Wink

# 9
  • Мнения: 7 821
Благодаря за статията   bouquet . Като цяло аз съм за по-традиционното възпитание.

# 10
  • Мнения: 5 877
Интересно наистина.
А доколко резултатите от изследването се отнасят еднакво към училището и дома?

# 11
  • соросоиден либераст и умнокрасива евроатлантическа подлога
  • Мнения: 13 650
Според мен, обаче ограничаваните деца, стават по- агресивни възрастни, защото се чувстват по- безпомощни в света.........докато при другите е обратното....те се научават да контролират чувствата си и им е по- лесно

# 12
  • Мнения: 5 877
secretgarden, при цялото ми уважение не мисля, че е така. Поколението на родителите ни е расло с много ограничения и не мисля, че е по-агресивно от нашето, напротив.
Виж, за нивото на щастие в по-късни години може да се поспори.

Във всеки случай в тукашните детски градини не се прилага либералният модел, така че спорът ни е малко абстрактен.
Благодаря на Цвета за статията!

# 13
  • соросоиден либераст и умнокрасива евроатлантическа подлога
  • Мнения: 13 650
secretgarden, при цялото ми уважение не мисля, че е така. Поколението на родителите ни е расло с много ограничения и не мисля, че е по-агресивно от нашето, напротив.
Виж, за нивото на щастие в по-късни години може да се поспори.



Ами комунизъм, фашизъм.......все крайни идеологии продиктувани от ограничителния начин на възпитание.........които подсказват за стаена агресия

# 14
  • Мнения: 3 663
комунизмът едва ли е стаена агресия Simple Smile
идеологията на комунизма, както и на социализма, са хубави
просто на пракитка са си чиста утопия

за мен статията е интересна
още повече, че никога не си задавам предварително граници, а действам на момента според ситуацията
единственото, което съблюдавам е да няма двойни стандарти - един път да разреша нещо, а на следващия ден да забраня
или давам или не

това, което мен ме притеснява в този "либерален модел" е, че наистина се обръща повече внимание на агресивните деца като такива, на които им липсва обич и внимание
което не че не е така в повечето случаи, но какво правим с тези, които биват обиждани или удряни?
нали трябва да се гради самочувствие и у тях...оставяме ги либерално да се справят сами...дали е добра идея...

# 15
  • Мнения: 5 877
може би има среден път...
и в статията никъде не ставаше въпрос за бой с пръчки, да речем, или за крайно сковаващи правила.
Това, което прочетох за либералния модел (в експеримента) ми направи впечатление с вниманието към агресора за сметка на жертвата, и с прекомерното вглеждане в играчките-оръжия като евентуален източник на агресивно поведение. А също и със слабото наблюдаване на играта в либералния модел. Ти самата, доколкото знам, влизаш в пясъчника със сина си да наблюдаваш играта му. Ако би следвала либералния модел, не трябваше да го правиш.

...въпреки че тази седмица следва да посипя косите си с пепел заради пристъпа на всезнайковщина (ескюзе муа) и се бях зарекла да не се изказвам дълбокомислено...  Joy

# 16
  • Мнения: 1 113
Докато четях статията в главата ми се въртяха две думи - свободата и свободитята. Едно е да знаеш, че като удариш някой ще бъдеш наказан (защото хиляди пъти ти е повтаряно, че не бива да нараняваш околните) и друго е да знаеш, че ще бъдеш гушнат и ще ти се обърне внимание.
Ние сме хора, а не животни и наистина е добре понякога да успяваме да подтиснем агресията си ... особено ако не можем да я облечем в думи.

# 17
  • соросоиден либераст и умнокрасива евроатлантическа подлога
  • Мнения: 13 650
Доколкото знам има дефинирани три типа родителстване- авторитарен, авторитетен и пермисивен........В двата крайни случая децата не растат в здравословна среда........

# 18
  • Мнения: 3 161
На мен експериментът ми се струва доста манипулативен... един комплекс от условия, наречен "либерален", може да е коренно различен от друг, който също се води либерален. Как така ще успокояват агресора, вместо жетвата? Няма ли санкции за жертвата? Естествено, че това стимулира към повече агресия като начин за привличане на вниманието, за разлика от модела в другата група, където страхът от наказание пък потиска всякаква агресия, дори и обоснована... И да, съгласна съм, че потисната агресия не води до нищо добро, особено пък до по-щастливи деца или възрастни.

Съгласна съм, че това са две крайности, но не знам как се намира средата... все пак става дума за педагогически школи и тръгваш или по единия, или по другия път, като по интуиция евентуално променяш някои елементи, но в общи линии спазваш единия комплекс правила (зад които стои цялостна философия).

# 19
  • Мнения: 2 757
Единственото, което мога да кажа е от собственият ми опит като дете и вече като поразнал човек. А именно - всички налагани ми ограничения, опити да ми се промени начина мислене, та дори и само чрез вербално убеждаване, но без бой, насилване да ям и да спя и т.под.  са ме подтискали и са ме правили нещастна. Всъщност единствено дядо ми ме е бил така, че да усетя боя, а не просто потупване отзад и мога да кажа, че изобщо не съм го намразила поради това - напротив - много си го обичах, защото чувствах, че той ме обича и пазя само положителни спомени от него. Докато хора, които са ми давали тон в живота и не са ме оставяли да се развивам по собственият си път ми навяват много неприятни спомени и са ме правили нещастна.

# 20
  • густо майна Филибето
  • Мнения: 8 539
Как така ще успокояват агресора, вместо жетвата? Няма ли санкции за жертвата? Естествено, че това стимулира към повече агресия като начин за привличане на вниманието, за разлика от модела в другата група, където страхът от наказание пък потиска всякаква агресия, дори и обоснована...

Абсолютно неправилен подход, агресията сама по себе си обикновено е начин по който детето се стреми да привлече вниманието върху себе си, безумие е това да се поощрява. Освен това предполагам децата са поставени в тези лабораторни условия за определено време от деня и не се отчита фактора семейно възпитание.
Имам усещането, че това изследване е поръчано от някой безумен производител на играчки (разбирай военни или някакви си там подобни) или по някакъв начин е свързано с видеоигрите. Нещо куца в цялата работа.

# 21
  • Мнения: 3 491
Момичета, това е американско изследване в американска обстановка, доколкото разбирам. Може би повечето от вас не знаят какво означава "либерално" и "консервативно" тук, да не говорим за разни предметни подробности, като например какво означава "малко играчки", "много играчки", "агресор", "наказание", "самостоятелност", "общуване" - това са непреводими реалности, които в различен контекст имат различен смисъл. В различното време също има различен смисъл. Дори от село до село в рамките на Америка смисълът е различен.
Според мене ... гледайте си децата така, че да растат добре с вас и в обстановката около вас. Американците могат сами да си се мислят.

# 22
  • Мнения: 3 161
Момичета, това е американско изследване в американска обстановка, доколкото разбирам. Може би повечето от вас не знаят какво означава "либерално" и "консервативно" тук, да не говорим за разни предметни подробности, като например какво означава "малко играчки", "много играчки", "агресор", "наказание", "самостоятелност", "общуване" - това са непреводими реалности, които в различен контекст имат различен смисъл.

Много си права тук - предполагам, че в Щатите думите са силно натоварени с политически смисъл (основните им партии са такива, нали?) и изследването вероятно е спонсорирано от консерватори, за да покаже слабостите на либерализма. Като споменаваш за агресори и наказания, съм склонна да си мисля и още по-далече - към войните, които САЩ водят в момента по света и необходимостта да оправдаят агресията си като вид контрол над друга агресия - ама айде да не се отплесвам натам, само едно хрумване.

Ако се върнем у нас - доста си е репресивна нашата система в детските институции, няма спор. Ето например не ми позволиха да водя детето си на градина до обяд през първата седмица - така свиквали по-лесно. Ами свикват, ама с насилие. И с цялото й желание за детска от преди, сега не иска да ходи, защото не може да заспива лесно сама и се измъчва. Спомням си, че аз също мразех детската заради спането, а и заради яденето - караха ни всичко да си изяждаме. Даже едната учителка (много мила жена) ми даде за пример как нея я научили да си приспива 5 месечното бебе само - 4 часа рев първата вечер, ама след три вечери рев вече се оправяло. Аз така и не минах по този път и не мисля да го правя, но такова е мисленето у нас.

Ако погледна към английските деца, които познавам (била съм детегледачка известно време), хем е много по-свободно в някои отношения при тях, хем има ясен ред и правила. Децата питат дали могат да станат от масата, след като са се нахранили, съседските деца ми благодаряха, когато идваха да поиграят с "моите" и пр. Агресия между тях не съм забелязвала. При това английските деца в миналото са били подложени на направо нечовешки контрол над емоциите (говоря за децата от висшето общество главно), но сега явно се променя този модел и днешните деца получават много повече свобода и самостоятелност. Била съм и помощник учител в девически пансион в Шотландия (с доста по-традиционни възгледи за възпитанието)  и там наистина имаше доста потисната агресия - ами личеше си, избиваше в най-неочаквани моменти, определено не бяха щастливи повечето от тези момичета. Снощи даваха Трима мъже и една малка дама - много ми напомни за тях картинката от колежа, за който го е гледал.

# 23
  • соросоиден либераст и умнокрасива евроатлантическа подлога
  • Мнения: 13 650
комунизмът едва ли е стаена агресия Simple Smile
идеологията на комунизма, както и на социализма, са хубави


Да, но се израждат в тоталитаризъм ........защо ли?

Мечтали са да бъдат свободни, равни и т.н.....но това, което са могли е да създадат тоталитарен строй, при който равенството е било постигнато насилствено.........Незнам дали съм права и дали това е причината........просто си щракам

Ясно е обаче , че децата се чувстват еднакво нещастни и когато живеят затрупани с правила и когато правилата липсват.........т.е., според мен са необходими малко на брой, но смислени правила, които детето разбира и които му дават смисъл за света......и сигурност, че нещата се правят така и така.........

# 24
  • Мнения: 3 740
А доколко резултатите от изследването се отнасят еднакво към училището и дома?

Нямам информация за подобно изследване в домашна обстановка, но личните ми ненаучни наблюдения са, че границите създават много по-спокойна обстановка. Въобще не става дума за малтретиране и тормоз, както се тълкува в някои постинги, а за правила, нарушаването на които води до неприятни последици. Не е ли така и в живота извън дома? И не е ли редно детето в щадящата обстановка на семейството да се научи, че неспазването на правилата има последствия?
Аз съм от по-консервативните родители. Не мога да приема, че децата ще се научат да изразяват чувствата си, като тероризират някой по-слаб. Ами неговите чувства?
Не че имам отговор къде е мярката. Затова съм в този форум, да я търся.

Общи условия

Активация на акаунт