Неразбираемо говорене

  • 9 182
  • 59
  •   1
Отговори
  • Мнения: 12
Синът ми е на 4г и 6м и все още говори неразбираемо,разбира всичко което му се казва,търси контакта с хората,като цяло всичко си е ок,но това неразбираемо говорене ме претеснява.От 3 месеца сме на логопед има напредък.Моля ако някой е има същия проблем да сподели да обменим опит.Благодаря

# 1
  • Мнения: 173
Логопеда какво заключение даде?

# 2
  • Мнения: 12
Казва че всичко е в норми,няма за какво да се притесняваме,но аз като родител се притеснявам.Моля някой който е минал по този път да каже:в училище как е било детето,общуването с деца и т.н

# 3
  • Мнения: 7 088
Бъдете редовни при логопед.Попитайте какво да правите у дома заедно така ще напредне    по-бързо.🙂Търпение и постоянство !
Щом има напредък-браво, но 3 месеца са малко не стават чудеса Simple Smile
Мисля,че по-рано е трябвало да потърсите логопед

# 4
  • Мнения: 12 848
В смисъл, детето си говори, но говори на "бебешки език", така ли?
Мисля, че ще мине с времето. Познати деца така говореха и не остана и следа по-нататък.

# 5
  • София
  • Мнения: 7 997
Консултирайте се с по-опитен логопед или център с повече специалисти. Ако и вие в семейството не разбирате какво говори детето, то не е в норма, колкото и да ви успокояват.
Колко често работи с логопед?

# 6
  • Мнения: 12
Семейството му разбираме,чужди хора не му разбират всичко.Разберет една две думи и това е

# 7
  • София
  • Мнения: 7 997
Обикновено това е единият от критериите, по които се оценява говора - дали се разбира от външни хора.
Когато се започне по-качествено обследване, излизат и други неща. Рядко детето има само забавяне при проговарянето, върви и с още нещо, въпросът е да се открие навреме.
Сигурно детето е проговорило късно, може би с храненето има специфика, може наборът от знания, които трябва да има за възрастта, да не са в пълен обем, може да не разбира всичко...
И пак: колко често работи с него специалист? 1-2 пъти няма да са достатъчни при нивото на развитие, което описвате.
P. S. Не съм специалист, изхождам от личен опит със сина ми.

# 8
  • Мнения: 7 088
Гледането на тв/анимации също оказва влияние върху проговарянето -негативно разбира се

# 9
  • Мнения: 1 591
Отидете за всеки случай и при УНГ, ако не сте били. Просто за собствено сигурност, че проблемът не е физиологичен.

# 10
  • Мнения: 12
Ходим 2 пъти в седмицата.Не сме забелязали в нещо друго да изостава,може ми това че проходи на 1г и 2м

# 11
  • пустинята Гоби
  • Мнения: 7 365
Прохождане на 1 г. и 2м. не е изоставане, съвсем в нормите е.

Последна редакция: пн, 15 мар 2021, 14:39 от 🌹 Mimi Rose 🌹

# 12
  • Мнения: 12
Обикновено това е единият от критериите, по които се оценява говора - дали се разбира от външни хора.
Когато се започне по-качествено обследване, излизат и други неща. Рядко детето има само забавяне при проговарянето, върви и с още нещо, въпросът е да се открие навреме.
Сигурно детето е проговорило късно, може би с храненето има специфика, може наборът от знания, които трябва да има за възрастта, да не са в пълен обем, може да не разбира всичко...
И пак: колко често работи с него специалист? 1-2 пъти няма да са достатъчни при нивото на развитие, което описвате.
P. S. Не съм специалист, изхождам от личен опит със сина ми.
При вас какъв е бил проблема?

# 13
  • Мнения: 2 081

Мисля,че по-рано е трябвало да потърсите логопед

Така е . А освен с логопед консултирали ли сте се други специалисти ?

# 14
  • Мнения: 12

Мисля,че по-рано е трябвало да потърсите логопед

Така е . А освен с логопед консултирали ли сте се други специалисти ?
[/quote
Клиничен психолог

# 15
  • Мнения: 1 163
Спрете гледането на клипчета, филмчета и песни на друг език. Нека остане само българския.

# 16
  • София
  • Мнения: 7 997
Обикновено това е единият от критериите, по които се оценява говора - дали се разбира от външни хора.
Когато се започне по-качествено обследване, излизат и други неща. Рядко детето има само забавяне при проговарянето, върви и с още нещо, въпросът е да се открие навреме.
Сигурно детето е проговорило късно, може би с храненето има специфика, може наборът от знания, които трябва да има за възрастта, да не са в пълен обем, може да не разбира всичко...
И пак: колко често работи с него специалист? 1-2 пъти няма да са достатъчни при нивото на развитие, което описвате.
P. S. Не съм специалист, изхождам от личен опит със сина ми.
При вас какъв е бил проблема?
Комбинация от няколко, които станаха ясни, когато се подобри комуникацията. Допреди да започне да говори по-ясно, не се знаеше какво не знае и какво не разбира.
Моят съвет е да увеличите темпото на работа с детето и да се консултирате със специалисти с по-голям опит, които знаят какво да гледат и ще обърнат внимание на симптоми, извън тези, свързани със звукоизвличането.

# 17
  • Мнения: 7 088
Това прохождане е напълно в нормите !
Може би консултация с невролог незнам нямам представа предлагам само....🙄♥️
Дъвче ли твърда храна,гледа ли тв.вкъщи, как си играете,подръжава ли, кога е проговорил първите наистина смислени целенасочени думички не просто срички-ба-ба и т.н.
Моята дъщеря като иска нещо идва при мен и казва мама и ми посочва ..види моя дреха и пак казва мама,като изляза чука на вратата и пак вика мама за мен това е целенасочено.🙂
Какво ви попита логопеда относно развитието му досега ????Какви въпроси имаше ???

# 18
  • София
  • Мнения: 38 632
Дъщеря ми говореше на "китайски", но докато беше на 1,5-2,5. После влезе в ДГ и дръпна бързо с говора.
Ходете редовно на логопед и следете детето.

# 19
  • Мнения: 1 279
Дъщеря ми също проговори трудно.Имаше малко думички,които изговаря правилно и разбираемо..Беше на около 4/4г,6м когато проговори изведнъж като възрастен..Сега вече е на 7г и 5м и даже чете без проблем..Не се притеснявайте щом сте водили детето при доктори и казват,че е нормално.Важно е като ви каже някоя думичка на "китайски" или както по принцип си говори на негов си език да го поправите и да кажете правилно как се изговаря..Аз даже някой път се правех,че не я разбирам за да стимулирам да казва правилно думата..Успех и спокойно 👍

# 20
  • Мнения: X
Здравей,
Проблемът за съжаление не е толкова безобиден и хубаво , че сте обърнали внимание. Ще се оправят нещата, но трябва доста време. Моето дете (момче) беше така.
Започнахме работа с логопед - той даде и упражнения за вкъщи - да прави различни фигурки с език,  с ръце, определени игри. Беше ми странно , не разбирам от техните методики, но детето проговори разбираемо.
Всяка седмица по два пъти в продължение на две години - от четири годишен до шест и половина ходеше на логопед.
 В първи клас вече се разбираше какво казва, но там към края се видя друг проблем - не можеше да каже думите на срички и някои звуци “ не ги чуваше “ (няма проблем със слуха, но все едно не ги възприемаше тези звуци )  и съответно не можеше да изпише правилно думата . Българският му беше много труден.
По късно в четвърти клас го зсписах на английски - с този език няма никакви проблеми нито с говорене, нито с писане .
В пети клас проблемът с българският е почти решен - има все още правописни грешки, но нищо фрапиращо . Не умее добре да преразказва, но и там бележи напредък .
И при вас ще се оправят нещата, детето най-вероятно като моето ще се оправи , но трябва време и търпение.
Чети книжки и се опитвай да го караш да разказва неща които са му интересни. Българският е възможно да не му есилната страна в училище , но сигурно математиката ще му се отдава много като на  моето дете.

# 21
  • Варна
  • Мнения: 361
Моето дете беше така. Към момента втори клас- чете и пише.
Посвещаваше логопед 3-та и 4-та група.
Важното в подобни ситуации е много да се работи с детето, д му се говори. Там ми беше грешката - не й говорих много до около 3г и половина. Няма Как майчина реч да се научи, ако мама мълчи. Сега я уча на английски по същия начин.
Mimi999 какво значение има дъвченето на твърда храна? Моето дете не обича да дъвче пържоли Simple Smile

# 22
  • Мнения: 4 803
Преди да започнете работа с логопед, е добре да изключите всякакви други проблеми - УНГ, невролог, евентуално психолог и психиатър, специалист по психомоторика (ако има такива в БГ). Тоест  да се направи едно подробно обследване. Ако има проблем в тези области, логопедът  е загуба на време.

И аз говоря от опит, иначе не съм специалист. Синът ми посещаваше логопед от тригодишна и половина възраст до първи клас на 6 години. Две години и половина усилена работа с логопед и специалист по психомоторика. При него не беше само неясното говорене - дори аз не го разбирах. Изреченията му бяха от максимум три думи, третата вече се губеше някъде, бъркаше родовете на думи като ‘къща, кола’, множественото число пак на ежедневни думи.

В момента синът ми е на осем и половина - 3 клас. Разбира и използва в различна степен четири езика, два от които на ниво роден език, демек може да чете, пише и говори без проблеми. Резултатите и знанията по езиците са изключително високи, обаче... На моменти говоренето му не е съвсем чисто, правихме консултации с логопед миналата година. Според логопеда проблемът не е проблем, а по-скоро несъвършенство и може да се подобри д работа, но по ред причини реших да не посещаваме логопед.

Не знам доколко неговоренето на родителите се отразява на речта на детето. На сина ми се говори от бебе, четат се книги, телевизия започнахме да пускаме, когато стана на две, но само докато правим инхалации. Ми пак имаше проблеми с проговарянето.

Последна редакция: чт, 18 мар 2021, 00:59 от Nedinka

# 23
  • Мнения: 361
Моето дете беше така. Към момента втори клас- чете и пише.
Посвещаваше логопед 3-та и 4-та група.
Важното в подобни ситуации е много да се работи с детето, д му се говори. Там ми беше грешката - не й говорих много до около 3г и половина. Няма Как майчина реч да се научи, ако мама мълчи. Сега я уча на английски по същия начин.
Mimi999 какво значение има дъвченето на твърда храна? Моето дете не обича да дъвче пържоли Simple Smile

Това е много важен момент - да се говори с детето от ранна възраст и то на нормален език, а не на псевдобебешки. Особено бабите и дядовците оказват много често силно негативно влияние, понеже не им говорят нормално, ами лигаво. Има и родители (от личното ми обкръжение), които просто мятат на децата телефон/таблет и т.н + един голям пакет снакс и си се радват на спокойствието с часове. Естествено последствията за децата са много лоши.

# 24
  • Мнения: 12
Здравей,
Проблемът за съжаление не е толкова безобиден и хубаво , че сте обърнали внимание. Ще се оправят нещата, но трябва доста време. Моето дете (момче) беше така.
Започнахме работа с логопед - той даде и упражнения за вкъщи - да прави различни фигурки с език,  с ръце, определени игри. Беше ми странно , не разбирам от техните методики, но детето проговори разбираемо.
Всяка седмица по два пъти в продължение на две години - от четири годишен до шест и половина ходеше на логопед.
 В първи клас вече се разбираше какво казва, но там към края се видя друг проблем - не можеше да каже думите на срички и някои звуци “ не ги чуваше “ (няма проблем със слуха, но все едно не ги възприемаше тези звуци )  и съответно не можеше да изпише правилно думата . Българският му беше много труден.
По късно в четвърти клас го зсписах на английски - с този език няма никакви проблеми нито с говорене, нито с писане .
В пети клас проблемът с българският е почти решен - има все още правописни грешки, но нищо фрапиращо . Не умее добре да преразказва, но и там бележи напредък .
И при вас ще се оправят нещата, детето най-вероятно като моето ще се оправи , но трябва време и търпение.
Чети книжки и се опитвай да го караш да разказва неща които са му интересни. Българският е възможно да не му есилната страна в училище , но сигурно математиката ще му се отдава много като на  моето дете.
Много ви благодаря за съвета

# 25
  • Мнения: 923
Дъщеря ми има говорен проблем,но има и находка в ЯМР на3.9 г и ходи на логопед от
година редовно,преди това 1 месечно и е правена оценка.Има много малки забележки вече.Правилноо са ти казали,че в повечето случай не е само това.За мен също доста сте закъснели,но е по-добре от нищо.
Логопеда правили оценка за общо развитие,смята ли че има нужда от масаж,речта все пак върви по-бързо или по-бавно от мисълта,как е с рисуването/писането,съкращава ли думите,разменя ли местата на буквите в думата?В ДГ когато е бил на 3 не му ли е правена оценка за общо развитие и да го хванат,ЛЛ?
Един преглед с невролог и клиничен психолог няма да е излишен.
Освен логопеда се иска и много работа от вас в къщи-финна моторика(пряко свързана е  с говора),говорене,прекъсване ако има затруднение/поправяне,ако съкращава думите го карате по срички да изговаря правилно,ако трябва и тактувате докато изкаже цялата дума.

# 26
  • Мнения: 12
Дъщеря ми има говорен проблем,но има и находка в ЯМР на3.9 г и ходи на логопед от
година редовно,преди това 1 месечно и е правена оценка.Има много малки забележки вече.Правилноо са ти казали,че в повечето случай не е само това.За мен също доста сте закъснели,но е по-добре от нищо.
Логопеда правили оценка за общо развитие,смята ли че има нужда от масаж,речта все пак върви по-бързо или по-бавно от мисълта,как е с рисуването/писането,съкращава ли думите,разменя ли местата на буквите в думата?В ДГ когато е бил на 3 не му ли е правена оценка за общо развитие и да го хванат,ЛЛ?
Един преглед с невролог и клиничен психолог няма да е излишен.
Освен логопеда се иска и много работа от вас в къщи-финна моторика(пряко свързана е  с говора),говорене,прекъсване ако има затруднение/поправяне,ако съкращава думите го карате по срички да изговаря правилно,ако трябва и тактувате докато изкаже цялата дума.
Мисълта му тече по бързо от говоренето и започва да забива ъ ъ ъ ммм ммм и после си казва думичката.Пише буквите,ресува си къщички ,коли за мен лично рисува като за 4 годишен поне се разбира какво е картината.Логопедката каза че искал само едно леко подпомагане и нещата ще се оправят,но аз се притеснявам и за това тук търся хора със сходен проблем

# 27
  • София
  • Мнения: 62 595
Какво очакваш да се случи за 3 месеца? Сам пишеш, че имате напредък, тогава какво те безпокои? Веднъж като сте започнали, значи продължавате. Слушате какво казва и какво домашно дава колежката и така. Няма как да наваксате по-бързо това, което е пропуснато. Бъдете търпеливи и постоянни в следването на инструкциите.

# 28
  • Мнения: 12
Искам просто да обменям опит с някой който е минал по този път,за мое лично успокоение.Наясно съм с това, че не става с магическа пръчка.

# 29
  • Мнения: 4 803
Тати91, а какво точно имате предвид под ‘говори неразбираемо’? И какво казват учителките в градината? Не може да прави изречения, не произнася думите до края?

На нас навремето учителките в яслата ми бяха обърнали внимание, че синът ми много пада и се блъска в предмети. Педиатърката на яслата специално ме привика да ми кажи на какво да правим, след което и педиатърката на детето го потвърди.

# 30
  • София
  • Мнения: 62 595
Ако още двайсет човек напишат, че са имали подобен проблем, това как точно ще те успокои? Какво успокоение търсиш? Нещата се оправят с работа - ходите, правите каквото трябва, резултат вече започва да се вижда, значи нещата вървят добре. Винаги е така - когато се работи и се следват насоките на логопеда, нещата се оправят. Няма вълшебен начин, няма вълшебни добавки, няма вълшебно нищо. Вълшебните неща са на телевизора в рекламния блок. Нещата стават по класическия начин - с усърдна работа и търпение. Ако се съмнявате в компетентността на специалиста - търсете нов. Ако мислите, че диагностиката не е достатъчна - търсете невролог или друг лекар, който смятате, че ви е нужен. Да, има много деца, не е само вашето. На някои деца родителите правят каквото е нужно, а на други не правят. Тези, които правят - постигат резултат.

Последна редакция: сб, 20 мар 2021, 12:01 от Andariel

# 31
  • Мнения: 923
Мисълта му тече по бързо от говоренето и започва да забива ъ ъ ъ ммм ммм и после си казва думичката.Пише буквите,ресува си къщички ,коли за мен лично рисува като за 4 годишен поне се разбира какво е картината.Логопедката каза че искал само едно леко подпомагане и нещата ще се оправят,но аз се притеснявам и за това тук търся хора със сходен проблем
[/quote]


Това забиване ,не трябва да го допускаш.Винаги ,като тръгва да го прави го прекасни,гушни,кажи му да поеме въздук и да се опита да обясни бавно,помогни му,пак казвам ако в бързината съкращава думата(моята госпожица в тези моменти ,в началото най-често казва или последната сричка на думата или първата,сега прескача на не всяка дума),почваш да разбиваш думата примерно па-па-гал и така няколко пъти.С ръката тактуваш ако трябва на сричката.Другия вариант е да отклониш темата на разговор.
Сега за теб може да рисува нормално и "поне му се разбира какво рисува" има голяма разлика.Има някакви норми ,че всяко дете е различно факт,че тези норми са много широки факт,но логопедката какво мисли по този въпрос?
Има си стандарти по-който се оценява и дори оценките за общо развитие ,който се правят в детската градина,макар и доста орязани ,ако отсреща стой човек,който си разбира от работата ще хване дадения проблем.
Такава оценка този логопед правил ли е ?Дал ли ти е копие?Защото той трябва да си го прави на определен период ,за да може после да сравнява развитието на детето.Това трябва малко да се подпомогне и ще се оправи,на мен лично не ми харесва като отговор.
Всеки път когато взимам детето от логопеда ми се обяснява-какво е било поведението,какво са правили,къде и е било лесно,къде трудно,какви са нормите,какво да правя в къщи с нея.Ако случайно пропусне да ми се каже,то аз разпитвам или задавам въпрос по нещо,което аз съм правила с нея и съм видяла трудност.

П.П И Andariel е права-работа,работа,работа,това е начина.При нас освен логопед 2 пъти седмично,има 2 рехабилитация,2плуване,2 ски(в зала и в планина) и всяка една игра в нас гледам да я приспособя в нещо полезно.

# 32
  • Мнения: 6 166
Не разбрах - говорено ли му е на детето и има ли гледане на телевизия. Важни неща.

# 33
  • Мнения: 275
Логопедът ви е казал, че детето е в норма? Според мен сменете го с по-опитен, този само ще ви замазва очите и ще губите време и пари при него.А най-вече детето няма как да напредне при човек, който не знае какво говори и какво прави,  само стреля в тъмното и каквото стане. До колкото разбирам от написаното, не е изключен най-важният проблем и си остава скрит. Вие няма как да го усетите, УНГ лекар-също, установява се трудно и с нужната техника- проверка на слуха. На ФОНЕМАТИЧТИЯ СЛУХ. Не дали изобщо чува, а какво и до колко чува(може да е некачествено, замазано, изкривено и за това да говори така и да забива).Ако това не е в норма,  психолози и логопеди са излишни, само човек се лута и се чуди как да помогне на детето си. Прилича на ситуацията "няма гориво в колата и тя не тръгва, за това почваме да я тикаме или търсим как да я ремонтираме, че да потегли". С такива "специалисти" е заринато навсякъде, жалко за децата. Говоря от опит!При интерес ми пишете на лични.

# 34
  • София
  • Мнения: 62 595
Чакай, че ми стана интересно. Може ли да се аргументираш на каква база стигна до извода, че логопедът не знае какво говори и какво прави и стреля в тъмното? Ти това дете видя ли го, чу ли го, какво? Присъствала си в часовете? Изобщо, на каква база твърдиш всичко това?

# 35
  • Мнения: 275
На база четене с разбиране.Авторът/авторката достатъчно ясно изясни симптомите, възрастта и становището на логопеда. Според мен е по-важно родителят да получи помощ тук, а не утешение.

# 36
  • София
  • Мнения: 62 595
И какво разбра от това четене с разбиране? Първо, второ, трето...

# 37
  • Мнения: 7 088
Ако още двайсет човек напишат, че са имали подобен проблем, това как точно ще те успокои? Какво успокоение търсиш? Нещата се оправят с работа - ходите, правите каквото трябва, резултат вече започва да се вижда, значи нещата вървят добре. Винаги е така - когато се работи и се следват насоките на логопеда, нещата се оправят. Няма вълшебен начин, няма вълшебни добавки, няма вълшебно нищо. Вълшебните неща са на телевизора в рекламния блок. Нещата стават по класическия начин - с усърдна работа и търпение. Ако се съмнявате в компетентността на специалиста - търсете нов. Ако мислите, че диагностиката не е достатъчна - търсете невролог или друг лекар, който смятате, че ви е нужен. Да, има много деца, не е само вашето. На някои деца родителите правят каквото е нужно, а на други не правят. Тези, които правят - постигат резултат.
Абсолютно точен отговор незнам защо още се разисква темата.
Или се доверете на логопеда при когото сте или търсете второ мнение Wink

# 38
  • Мнения: 923
Авторката е дала прекалено малко информация,че да се генерализира така.
Никъде не пише становище на логопед.Интепретяцията на авторката и реално становище са 2 различни неща.

# 39
  • Мнения: 275
Казва че всичко е в норми

Ето го становището-от втория пост на автора

# 40
  • София
  • Мнения: 62 595
И? Какво ти казва това? Когато твърдиш нещо, то трябва да се аргументираш. В случая правиш някакви твои интерпретации на откъслечна информация. Интересно, с какъв размах го правиш! Нито знаеш какъв точно е бил разговорът между двамата, нито нищо.
А фактите са съвсем друго нещо в постовете на автора. Тях трябва да гледаш, а не какво според него е казал логопедът.

Последна редакция: нд, 21 мар 2021, 10:04 от Andariel

# 41
  • София
  • Мнения: 1 634
Синът ми имаше такъв проблем. Около тригодишна възраст "плямпаше" на бебешки, нищо не му се разбираше. Иначе си беше социален, разбираше всичко, моториката му си беше в ред и т.н. На три и половина тръгна на логопед, за около две години речта му се изичсти напълно. Още след първите месеци имаше огромен напредък, може би на четири и половина вече говореше не по-зле от връстниците си, но продължихме заниманията още една година, за да затвърди някои трудни звукове и дълги думи, които го объркваха.

Така че - логопед, логопед и пак логопед и ако няма друг, скрит проблем (неврологичен, със слуха или нещо от сорта) нещата ще се оправят. Но с последователна работа, не с "чакане". И моя го чаках почти две години да проговори като хората от само себе си, ама не стана. Логопедът оправи нещата. Да отбележа, че почти не съм се занимавала със специалните логопедични упражнения у дома. Направих нужното откъм ограничаване на филмчетата (особено тези на чужд език), много четене на глас (приказки в стихчета от типа на "Работна мецана", "Медената пита" и др.) и май това е. Всичко останало направиха в кабинета. Но ходехме плътно - в началото три пъти седмично, после два пъти, без компромиси, пропускане и отлагане.

# 42
  • Мнения: 12
Благодаря за изчерпателния отговор

# 43
  • София
  • Мнения: 1 554
Консултирайте се с по-опитен логопед или център с повече специалисти
Направихме първична консултация   с двама препоръчани ни логопеда, но някякси не се получи симбиоза и детето не иска повече да ги посещава. В другата тема ме насочиха за проблем със сензорната интеграция и в  цетър МиленА откривам сензорен терапевт и логопед. Имате ли мнение? А за Яна Раковска от Токуда?

# 44
  • Лайпциг / Перник / София
  • Мнения: 1 036
Здравейте! Бих се възползвала от темата, ако позволите, за да попитам, дали според по-опитните от вас или тези от вас, на чийто деца растат в многоезична среда, смятате ли, че е проблем, че детето израства в среда с 3 езика едновременно? Ние живеем в Германия, синът ми е на 3г, като от почти 1 година ходи на ДГ тук. Вкъщи си говорим само на български разбира се, в ДГ му говорят само на немски, а той гледа детски филмчета на английски (предпочита тези на английски пред останалите). Говори като цяло разбираемо, но е смесица между български и английски, на немски казва само определени думи, но изречения не прави.
Когато ми каже изречение изцяло на английски го поправям, за да го каже на български и той го казва.
Аз попринцип не се притеснявам и мисля, че ще проговори в един момент и 3те езика правилно, но сега, като зачетох темата реших да попитам и вас за мнение.
Имам ли повод за притеснение, че смесва езиците и някой изречения и/или думи са му по-лесни за изговаряне на английски, а други казва на български или е наистина просто заради многоезичната среда, която се е създала?
Благодаря предварително на всеки отделил от времето си, за да отговори и се извинявам за нахлуването в темата!

# 45
  • София
  • Мнения: 7 997
Бих изключила английския.

# 46
  • пустинята Гоби
  • Мнения: 7 365
Всъщност детето Ви расте в двуезична среда. По принцип няма проблем да му се говори на три езика, познавам много семейства, в които родителите не са от една националност, живеят в трета страна и в дома им се говори на три езика, децата им говорят и трите. При вас английския ще отпадне в един момент, защото детето няма къде да го слуша и говори, докато немския и българския ще му станат водещи.

# 47
  • Мнения: 4 803
Синът ми е четириезичен - владее френски и английски на ниво роден език, защото учи в двуезично училище, а останалите два (български и немски) в различна степен. На български може да чете и пише, разбира общия смисъл на текст, разговор, филм, но не и дума по дума. Говоренето му е зле - ако се налага, говори, но с нежелание и си търси думите. На немски говори свободно, с грешки, но няма проблем да бъде разбран, сам се научи да чете, не може да пише.

Нито един от тези езици не е възприеман пасивно, например чрез екран. И на четирите езика на детето е говорено и четено.

Така че аз не бих махнала английския, но ако държите на него, е добре да намерите други начини за овладяването му. Не виждам голям смисъл единствено от гледане на детски филмчета на този език (или който е друг).

Какви толкова филмчета гледа на английски, че да не можете да намерите аналог на немски или български?

# 48
  • Лайпциг / Перник / София
  • Мнения: 1 036
Детските филмчета, които гледа ги има преведени на български, но епизодите не са пълни и когато му ги пусна на български и епизода свърши, след това той започва да си ги търси отново на английски.
Както казах попринцип мен не ме притеснява да учи английския език по този начин, но ми беше интересно да чуя и мнението на други родители в подобна среда.

# 49
  • Мнения: 6 166
Не бих го поправяла като каже нещо на английски. Ако каже грешно изречението бих го поправила да го каже правилно. И после същото да го каже на български и ако знаете немски и на немски.

Смесването на думите и изреченията идва от това, че му е слаба лексиката. Ако имаш време да поработиш с детето - направи го - да научава думички и изрази (чрез приказки) на български. Ако имате време и знания, четете приказки на английски.

С пепа пиг няма да стигне далеч с английският Wink

Последна редакция: чт, 13 май 2021, 11:29 от Елфичка

# 50
  • пустинята Гоби
  • Мнения: 7 365
Имам една приятелка, детето й е на 9 години и говори много добър английски, научен от филми и игри. Детето обаче е зависимо от таблета и виси постоянно на него. Не желае да излиза навън и да играе и това е голям проблем, но това е модела в семейството като цяло (и родителите са на компютрите си постоянно). Иначе на всички ни децата са гледали филмчета и са научавали доста думи до един момент. После, ако не желаеш детето ти да виси с часове пред телевизор/ таблет, думите се забравят.

На вас сега ви е важен немския, английския е лесна работа, има си време за всичко.

Последна редакция: чт, 13 май 2021, 12:16 от 🌹 Mimi Rose 🌹

# 51
  • Лайпциг / Перник / София
  • Мнения: 1 036
Да, съгласна съм с вас, че смесването на думите на различни езици е следствие на слаба лексика поради възраста! На английски се случва рядко да го поправям, защото изговаря изреченията правилно, но го карам след това да ги повтори и на български.
Аз на немски му говоря, само когато сме в немска компания, но вкъщи му говоря на български.
Благодаря ви много за мненията и съветите! Получавам полезна информация от опита ви!

# 52
  • Мнения: 57
Нашите деца растат в триезична среда. Баткото е на три и 5 м, но не говори добре на нито един език. Пускаме филм чета и четем само на нашите родни два езика. Той обича и разни руски и италиански песнички, но не му ги пускам. Колкото повече езици, толкова по-трудно е за детето. Пепа пиг има цели епизоди на бг и на немски в ютюб. На бг има колекция от 4 часа Пепа... Има и книжки по темата, на немски имаме май 20+. На английски знае думички, но с него не говорим на английски, просто това е езикът, на който аз и баща му най-вече си общуваме. Българският му е най-силен, след това немския, защото аз най-амбицирано тормозя да говори. За някои думи на немски ползва софийски акцент като мен шпилпуац, например. Заради това се опитвам немски да не му говоря. Бебо на годинка и 3 м. проговаря май на немски, защото сочи и КАЗВА "да да да", което си го интерпретирам като "там".

# 53
  • Мнения: 34
Синът ми е на 5 и половина години. Също има думи, които не изговаря добре. Изключително комуникативно и спокойно дете. Ходи на логопед 2 години. При двама различни логопеди. И двамата казаха, че няма проблем. Но имам чувството, че някои звуци го затрудняват. Говори доста бързо. Когато му кажа да повтори думата бавно я казва правилно. Но когато говори бързо изяжда част от звуците и не се разбира. Разказва много добре. Помни стихотворения бързо. Реди пъзели от 3 год. по 500 части. Не знам къде да го заведа. Може би при ортодонт?

# 54
  • Мнения: 6 166
При психиатър за обследване за високофункциониращ аутизъм Wink

# 55
  • Мнения: 34
Високо-функционалният аутизъм при децата има редица поведенчески характеристики: Проблеми с речта. До една година децата трудно ходят, до две години речникът е не повече от 15 думи, след три години способността да се комбинират думи се възпрепятства. Децата не могат да обобщят и използват лични местоимения. Те говорят за себе си в третото лице. Слаб или напълно липсва емоционален контакт с другите. Децата не гледат в очите, не питат за ръце, не се усмихват в отговор на усмивка. Те не разпределят родителите, не отговарят на лечението. Трудности в социализацията. В средата на другите хора силно функционалната форма на аутизъм в пациента се проявява от дискомфорт, желание да се прегражда, да се отдалечава, да се скрие. Възрастните аутористи чувстват страх или безпокойство в безсъзнание. Изблици на агресия. Всяко недоволство предизвиква аутизъм, агресия или истерика. Пациентът може да удари или да хапе. Често агресията е насочена към себе си, това се наблюдава в 30% от случаите. Децата с изключително функционален аутизъм почти не се интересуват от играчките. Те не са способни на въображение и не разбират какво да правят с играчките. Но може да има силно привързаност към една играчка или към някакъв предмет. Твърда сфера на интереси. Способността да се постигат резултати в една посока. Наблюдение. Необходимостта от завършване на започналата работа. Стереотип в поведението. Склонност към определен ред на действията. Атипичният високо функционален аутизъм, подобно на общата форма на аутизъм, е придружен от повтарящо се повторение на същата дума или действие. Освен това пациентите подчиняват живота си на строг ред. Всяко отклонение води до несигурност или агресия. В този случай е много трудно да се преодолее агресията.
източник: https://muzruno.com/zdrave/182367-visoko-funkcionalen-autizm-har … kteristiki-i.html
Синът ми няма нито едно от тези симптоми. Единствено  замяна на някои съгласни в думите. Ш,Щ,С, К. Например вместо КОН казва ТОН. Но при забележка се поправя и казва КОН

# 56
  • Мнения: 4 803
След като ходи на логопед, даже два, те как обясняват неправилното изговаряне на думите? Дори тук не става въпрос просто за неправилно изговаряне, а за замяна на звук. Да бърка ‘с’ и ‘ш’ е ок в смисъл, че е възможно да не може да произнесе ‘ш’ и да каже ‘с’. Тогава от контекста се разбира дали детето не може да произнесе звука само или цялата дума не му е ясна. При ‘тон’ и ‘кон’ обаче проблемът надали се дължи на лошото произнасяне на звука.

На ваше място вероятно бих говорила с детски невролог като начало и поне още един логопед. Казвам го от опит. Синът ми изкара доста време при един логопед. Отиде на логопед със сериозни проблеми и след обследване с психиатър, психолог, невролог, УНГ, логопед - на три години и половина трудно правеше изречения, повече от две последователни думи не казваше ясно, правеше сериозни граматически грешки на ежедневни думи като ‘къща’, ‘кола’, ‘животно’. В продължение на две години и половина всичко това беше изчистено и за първи клас беше тип-топ. Там други проблеми се появиха.

С днешна дата детето говори четири езика, от които два на ниво роден. И все пак, предъвкването на думи си остава и до днес. Често го карам да ми повтори и потрети това, което казва. Често говори много бързо и тогава изяжда много звукове. Когато има презентация в училище, а има много, едно от нещата, които упражняваме у дома, е бавното и ясно говорене.

Последна редакция: вт, 04 окт 2022, 16:39 от Nedinka

# 57
  • Мнения: 923
Включвам се и аз в тема.Моследните два коментара ми станаха много интересни.
Ситуацията при нас на кратко:Девойката е на 5 години и 4м..Първата и диагноза беше ДЦП-десностранна хемипареза,като проблема е в крака главно,ръката е спорно дали има нещо,след 4 годишно ходене по мъките,изследване на 200 гена,митохондриално ДНК,метаболитни,ЯМР и тн., началото на тази година се откри мутацията в MTHFRT.Към днешна дата лекарите смятат,че когато тя е била на 5 м. при едно задавяне(по онова време те търсеха епилепсия),тя е получила инсулт.
Проблемът съм го видяла,още когато тя бе на 10м,а лечение се започна от 1г и 1-2м - рехабилитация и лечение на дефицита на Б12.Около 2 година вързаст беше с по-малък речников запас,но с добавки и много занимания навакса .Пак около 2 годишна вързаст се откри проблем с щитовидната жлеза,идващ по-скоро от хипофизата, съответно бе предпирето хормонално лечение.Преди 2 месеца е спряно лечението, за сега хипофизата наваксва (смята се че инсулта е засегнал самата хипофиза-по скоро са догадки,тогавашното ЯМР не е конкретно насочено към хипофизата).Пак в този пердиод около 2 започнахме работа с логопед 2 пъти седмично.Правени са и много тестове-мисленето,речниковия запас в много отношения минават възрастта и но говора  е доста по-назад.Тя също заменя букви примерно вместо "кок"-казва "коп",вместо "когато" -казва "като","сервитьорка"-"тетитьока" и тн.Съответно, когато я поправиш се старае и го казва правилно, но после пак старата песен на нов глас.Според логопедите (2ма различни работят с нея)-тя няма проблем със звуците и е просто навик от нейна страна,но за мен не е така.
Освен горния проблем тя знае да брой до 20,но бърка понякога цифрите,може да смята до 7,забравя имена на хора,бърка имена на хора(включително и моето),трудно запомня стихчета, песни,но умее да измисля такива, с буквите е до никъде-тук не говоря за писане,а това да запомни поредността(от 3 месеца се пробвам до буквата Ж,бъркането е още на б и в).До скоро финната и моторика беше по-назад(според мен)-не оцветяваше и рисуваше добре за възрастта,с доста работа последните 2-3 м. го навакса.Тича добре,от скоро се учи да скача с 2 крака, все още леко стъпва на пръсти с десния крак.
Повечето специалисти (невролог, ендокринолог, логопеди, рехабилитатори), казват ама тя е прекрасно дете радвай се,че сте постигнали толкова, знаеш ли колко деца без вашия проблем не могат това.Да, де но аз съм родител и това дете не е поредния случай за мен,а единствения.Аз виждам,че тя е на 95 % , защо да не и помогна да стигне 100%.Най-малкото,ако преди 4 години бях повярвала на диганозата ДЦП,тя сега щеше да е умствено изпостанала и с още няколко инсулта, защото дефицита на Б12 нямаше да се коригира сам.
Сега след приключване на летните почивки съм се заела да разнищя всичко и да и помогна, така че ще помоля за съвети, полезна литература и тн..Бяхме на УНГ, според него няма проблем със слуха, но по мое искане ми се дадоха координати за аудиометрия.Предстой да запазя час, както и час при невролог и друг логопед и евентуално смяна.

# 58
  • Мнения: 282
Nedinka, може ли да дадете малко повече детайли за кога са включени езиците, кога детето започна да използва думички и на какви езици. Гледала съм и съм чела за такива ситуации, но ме интересуват детайли. Ако е удобно, може и на лс.

# 59
  • Мнения: 4 803
Nedinka, може ли да дадете малко повече детайли за кога са включени езиците, кога детето започна да използва думички и на какви езици. Гледала съм и съм чела за такива ситуации, но ме интересуват детайли. Ако е удобно, може и на лс.

Ще ви пиша на лични, че да не оспамвам темата.

Общи условия

Активация на акаунт