Не видях такава тема.
Предлагам да споделим идеи за това- как да работим с децата от предучилищна възраст, които имат интерес към музиката в къщи. Макар че трябва да се работи не само с децата, които имат интерес към музика, а с всички деца. Тук има детски учителки- могат да споделят и те опит.
У дома на първа почит е детското акордеонче подарено от Дядо Коледа миналата година. То е играчката с която се събуждаме и заспиваме, с нея ходим на детска градина... Освен него имаме и други детски музикални инструменти, но не всичко съм успяла да намеря хубав и здрав металофон, дървено конче и музикален триъгълник. Успокоявам се, че ги има в детската градина и че у дома има други, които ги заместват.
Имаме освен акордеона- китара, пиано, барабанче, маракаси, чинели, триола, устна хармоничка, окарина, бърдуче, дайре, дървени пръчици,кречетало, звънчета и разни други дървени свирчици. За съжаление нямам много възможност да пътувам за да намеря всичко от което се нуждаем.
Като начало ви предлагам две музикално-дидактични игри.
Познай, коя е песента.- за 3 -4 г.
Играта включва само познати за детето песнички. На пиано, триола или друг инструмент изсвирвате припева-( част от песента)- детето трябва да познае- коя е. Същото , като разновидност може и с изпяване с трала-ла, или м-м-м. Понататък може и детето да ви изпее песничка, а вие да познаете коя е.
За по големите- 4- 5-6 г. Казвате на детето, че ще чуе ритъмът на една от трите песни и ги изброявате –изчуквате( или пляскате) ритъмът на една от тях. Преди това може де си припомните ритъмът на трите песнички. Този ритъм трябва да е отработен-т.е. да сте пляскали поне на тези песни, когато сте ги пели и освен това трите песни трябва да са с изразено различен ритъм. Например- валс, марш и ръченица.
За начални познания за нотите.3-4 г. Рисувате с молив петолиние( после го изтривате) и по него нотите са есенни листа или снежинки в зависимост от песента. Големината на снежинките е в зависимост от големината на нотите. За целта ви са нужни детски сборничета с песни и музика. Апликирате само едно музикално изречение – напр. Пухкави снежинки, снощи заваляха... Пеете и детето да показва по снежинките. После може да апликирате или рисувате мелодията на др. песничка заедно. За по-големите деца се усложнява ритъма.
Ръченица-
Да покажем как върви големият щъркел в блатото- Ходи- повдигате десния крак и го смъквате, ходи- повдигате левия крак и го смъквате, спре- повдигате десния крак и го задържате.
Като усвои това. Да покажем как върви мама щъркелка - по бързо говорите от първия път. ходи- ходи-спре!....(повтаря се)
и накрая- как ходят малките щъркелчета- бързо като ръченица - ходи- ходи -спре! ходи- ходи - спре!..... може да бъде придружено с музика.
Тази игра изисква месеци упражнения, като татко щъркел и постепенно се минава нататък.