Как да подпомогнем речевото развитие на детето? Консултирайте се с логопед!

  • 24 726
  • 141
  •   1
Отговори
# 90
  • Мнения: 4
Добър ден,д-р Славчева!
Пише Ви една притеснена майка на един юнак на 1г и 10м.!
Детето ми послушно,разбира почти всичко,показва си нуждите,но до там!Пэрвото притеснително нещо е че не е казал още една думичка!Мъчи се да говори ,но до там!Най-интересното е ,че като беше на 7-8 месеца казваше срички и изведнъж спря!Моят съпруг е турчин и му говори предимно на този език,втори език е цългарски и грешката която допуснах е това,че му позволих да гледа тези образователни песнички на англ.език!
Второто ми притеснение е че не реагира на името си!Колкото и да го викам не се обръща,но разбра,че го викам,защото се смее например и почва да бяга като игра!Реагира когато му се скарам например или като му направя забележка!Разбира,че е направил нещо лошо и идва и започва да ме милва в знак на извинение!Няма проблем със слуха,защото си чува всичко,но избирателно!Не позволява да го уча на нещо или да му покажа,той си знае неговото и играта му е по-важна!Отгледахме си го саами с баща му предимно вкъщи и да излезем примерно е в някой парк на разхждка и няма много голяма комуникация с деца!Просто не иска или не може да общува с тях!
Моля Ви за съвет и според вас положението сериозно ли е?
Благодаря от сърце!

Здравейте , Анелия Са !
На 1г. и 10 месеца без нито една дума си е сериозна причина за притеснение. Казвате , че разбира всичко и че си "показва " нуждите. Тук подозирам , че сте възприели ролята на дистанционно и сте демотивирали опитите му да проговори. С трите езика сте влошили допълнително картината.
Относно името. Децата научават името си между 6 и 9 месец. До 12 месеча възраст следва стабилна и безусловна реакция. За да бъде всичко така , обаче не трябва да назоваваме детето с други имена освен с неговото. Тоест не казваме " Ела миличък (пате , маме и всякакви други )" .  А казваме "Ела Митко " . Щом чуе името си детето трябва да се обърне и да Ви погледне , дори  за секунда.
Относно играта в парка би следвало да търси комуникация и игра с другите деца. Това , че предпочита да си седи сам също е притеснително.
Бих Ви посъветвала няколко неща.
1.) Ограничете поне английския език и премахнете таблета.
2.) Спрете да предогаждате желанията му.
3.) Направете консултация с невролог.
5.)  Пуснете детето на детска градина (ясла ) .
Поздрави !
Благодаря от сърце!

# 91
  • Мнения: 3 261
Здравейте, детето е на 4г. и 1 месец, от градината забелязвам появата на "паразитни думи" (въй, бе и прочие). Коригирам вкъщи, но виждам, че си стоят като ходи. Какво ще ме посъветвате да правя? С всяка седмица им нови.

# 92
  • Мнения: 62
Здравейте, детето е на 4г. и 1 месец, от градината забелязвам появата на "паразитни думи" (въй, бе и прочие). Коригирам вкъщи, но виждам, че си стоят като ходи. Какво ще ме посъветвате да правя? С всяка седмица им нови.

Здравейте , Димитроваа !
За съжаление няма кой знае  какво да направите. Винаги ще има някоя паразитна дума .Изключително красива при тинейджърите е думата "брат" . Това с леко намигване разбира се Simple Smile . Единственото , което реално действа е във вкъщи да се чува правилна граматически и чиста реч. Децата учат най-много по подражание. Дори е спорно забележките дали са ефективни или просто ще предизвикат раздраснение.
Поздрави !

# 93
  • Мнения: 259
Здравейте! Дъщеря ми е почти на 3 г. и все още не говори много.
Брои до десет на български и английски, но доста думи произнася частично.
Казва чинки за палачинки, Ла вместо Ела, казва отскоро името си, но разчленено на срички.  Преди това го казваше само частично. Вместо защо казва що, но някои думи като тиган, домат силно я затруднява, кола ( Мати за домати например). Говори за себе си в 3 лице.
На купи казва хупи.
Нужна ли е консултация с логопед?
Ходи на ясла, много е дружелюбна, постоянно търси контакт с други деца.

# 94
  • Мнения: 62
Здравейте! Дъщеря ми е почти на 3 г. и все още не говори много.
Брои до десет на български и английски, но доста думи произнася частично.
Казва чинки за палачинки, Ла вместо Ела, казва отскоро името си, но разчленено на срички.  Преди това го казваше само частично. Вместо защо казва що, но някои думи като тиган, домат силно я затруднява, кола ( Мати за домати например). Говори за себе си в 3 лице.
На купи казва хупи.
Нужна ли е консултация с логопед?
Ходи на ясла, много е дружелюбна, постоянно търси контакт с други деца.

Здравейте , Mysadness123 !
Със сигурност ще е добре да направите една консултация с логопед. Той ще прецени първо чисто физиологически дали всичко е наред. След това звуците дали ги няма изобщо , или са поставени но са в процес на автоматизация. Така ако има някакъв проблем ще е хванат навреме и ще може да се работи ако има нужда.
Поздрави !

# 95
  • Мнения: 56
Здравейте,
Имам момче на 3г, което говори в женски род Simple Smile
Предполагам заради мен и госпожите в градината.
Как е правилно да го коригирам?

# 96
  • Мнения: 62
Здравейте,
Имам момче на 3г, което говори в женски род Simple Smile
Предполагам заради мен и госпожите в градината.
Как е правилно да го коригирам?


Здравейте, durlioburlio!
Пратете ми Вашата поща на лично съобщение. Мога да Ви пратя карти, които да принтирате и да упражнявате местоименията: тя, той, те.
Поздрави!

Последна редакция: ср, 16 авг 2023, 13:03 от Рaдост

# 97
  • Мнения: 630
Здравейте, детето е на 2г2м, казва отделни думи, но не съставя просто изречение или две думи да каже заедно. Единствено "няма го", "ето я". Всичко разбира. Артикулационно има проблем с ш, ж, з, ч... Като ги казва, сякаш фъфка, а вместо Ч, казва Т. Трябва ли да предприемем нещо или да изчакаме? Сравнено с голямата сестра по-бавно проговаря. Все още не са му поникнали всички кътни зъби, ако това има значение.

# 98
  • Мнения: 62
Здравейте, детето е на 2г2м, казва отделни думи, но не съставя просто изречение или две думи да каже заедно. Единствено "няма го", "ето я". Всичко разбира. Артикулационно има проблем с ш, ж, з, ч... Като ги казва, сякаш фъфка, а вместо Ч, казва Т. Трябва ли да предприемем нещо или да изчакаме? Сравнено с голямата сестра по-бавно проговаря. Все още не са му поникнали всички кътни зъби, ако това има значение.

Здравейте, Kate82!
Артикулационите проблеми, които посочвате, всъщност не са проблем за тази възраст. Всичко е в реда на нормалното. Относно изреченията, да, би трябвало да ги има, но щом има отделните думи, ще дойдат и изреченията. Съветът ми към Вас е да дадете още малко време на детето (около 6 месеца) и тогава, ако Ви притеснява нещо, да направите консултация с логопед. Към момента няма нищо обезпокоително .
Поздрави!

Последна редакция: вт, 03 окт 2023, 10:36 от Рaдост

# 99
  • Мнения: 110
Здравейте и от мен!
И аз пиша за да си сверя часовника и да ме успокоите ,че повече от това на тази възраст няма накъде и всичко е наред 😁
Имам сладурана, която скоро ще стане на година и 5 месеца . Много контактна и усмихната . Опитва се да говори някакви неща ,но си ги говори на нейн си език ,не я разбирам . Отчетливо казва 5-6 думички (без да броя звуците на животните ,имитацията на как плачат куклите и тн) . Казва отчетливо Мама ,тата ,баба и имената на куклите й - Мими ,Нина и Гиги. Когато види кола възкликва Ббррррррррррмммммм . Имитира звуците на доста животни - куче,коте,вълк,жаба,котка,крава, кокошка и още . Маха за здравей (казва Ей понякога ) ,за чао ,раздава целувки на всеки по пътя .  Сеща се всичко ,изпълнява команди - отиди в стаята и сложи примерно куклата Мими да спи; покрий я с одеалцето ,че й е студено” - прави абсолютно всичко. “Погали кученцето , махни му каишката “ , донеси вода на мама ,на тате и тн . На въпрос отговаря понякога с Да - гладна ли си ,пие ли ти се вода и т.н . Изхвърли това в кошчето ,дай обувките и якенцето и да излизаме “ и още команди  .
Та ,въпроса ми е ,на тази възраст мога ли да я уча на още нещо? Достатъчно ли е това ,което знае за възрастта си?  И ,на какви игри да наблегнем ,логически примерно за казването на още думички  или назоваването на животни и тн?
Говорим и много с баща й , не сме я ограничили на 100% от телевизия ,макар че съм против , но около 15-20 минути на ден (докато се храни особено) гледа тв . 😁🤷♀
Благодаря предварително!

# 100
  • Мнения: 630
Здравейте, детето е на 2г2м, казва отделни думи, но не съставя просто изречение или две думи да каже заедно. Единствено "няма го", "ето я". Всичко разбира. Артикулационно има проблем с ш, ж, з, ч... Като ги казва, сякаш фъфка, а вместо Ч, казва Т. Трябва ли да предприемем нещо или да изчакаме? Сравнено с голямата сестра по-бавно проговаря. Все още не са му поникнали всички кътни зъби, ако това има значение.

Здравейте, Kate82!
Артикулационите проблеми, които посочвате, всъщност не са проблем за тази възраст. Всичко е в реда на нормалното. Относно изреченията, да, би трябвало да ги има, но щом има отделните думи, ще дойдат и изреченията. Съветът ми към Вас е да дадете още малко време на детето (около 6 месеца) и тогава, ако Ви притеснява нещо, да направите консултация с логопед. Към момента няма нищо обезпокоително .
Поздрави!

Благодаря!

# 101
  • Мнения: 10
Здравейте! Имам син на 2г. и 1 месец още не говори, казва някои думи, а ако иска нещо предпочита да обесни показвайки.Последните два месеца е доста инатлив. Ако нещо не се случва както иска той веднага започва да плаче да се тръшка и да ляга на земята. Трудно мога да го успокоя  ако не получи това което иска. Старая се да му обяснявам без да повишават тон. Но това което най-много ме притеснява последните 3 дни, защото от тогава го прави е честото въртене на главата налято и на дясно бързо, според мен нещо като тик. Възможно ли е на тази възраст да развие нервен тик? Това нещо моментно ли е? Той е много палачинки и доста често пада понякога си удря и главата може ли от удряне на глава да е развил тик или по скоро е нещо като нервен тик заради емоционалното му състояние в момента. Колко време може да продължи това въртене на главата?  Предварително Ви благодаря!

# 102
  • Мнения: 62
Здравейте и от мен!
И аз пиша за да си сверя часовника и да ме успокоите ,че повече от това на тази възраст няма накъде и всичко е наред 😁
Имам сладурана, която скоро ще стане на година и 5 месеца . Много контактна и усмихната . Опитва се да говори някакви неща ,но си ги говори на нейн си език ,не я разбирам . Отчетливо казва 5-6 думички (без да броя звуците на животните ,имитацията на как плачат куклите и тн) . Казва отчетливо Мама ,тата ,баба и имената на куклите й - Мими ,Нина и Гиги. Когато види кола възкликва Ббррррррррррмммммм . Имитира звуците на доста животни - куче,коте,вълк,жаба,котка,крава, кокошка и още . Маха за здравей (казва Ей понякога ) ,за чао ,раздава целувки на всеки по пътя .  Сеща се всичко ,изпълнява команди - отиди в стаята и сложи примерно куклата Мими да спи; покрий я с одеалцето ,че й е студено” - прави абсолютно всичко. “Погали кученцето , махни му каишката “ , донеси вода на мама ,на тате и тн . На въпрос отговаря понякога с Да - гладна ли си ,пие ли ти се вода и т.н . Изхвърли това в кошчето ,дай обувките и якенцето и да излизаме “ и още команди  .
Та ,въпроса ми е ,на тази възраст мога ли да я уча на още нещо? Достатъчно ли е това ,което знае за възрастта си?  И ,на какви игри да наблегнем ,логически примерно за казването на още думички  или назоваването на животни и тн?
Говорим и много с баща й , не сме я ограничили на 100% от телевизия ,макар че съм против , но около 15-20 минути на ден (докато се храни особено) гледа тв . 😁🤷♀
Благодаря предварително!

 Здравейте, BonnieKate !
Права сте, че ще Ви успокоя. Истината е, че на тази възраст не виждам какво повече може да искате от детето. Продължавайте игри с животни, цветове и игри за фина моторика.
Поздрави!

Последна редакция: вт, 10 окт 2023, 10:12 от Рaдост

# 103
  • Мнения: 62
Здравейте! Имам син на 2г. и 1 месец още не говори, казва някои думи, а ако иска нещо предпочита да обесни показвайки.Последните два месеца е доста инатлив. Ако нещо не се случва както иска той веднага започва да плаче да се тръшка и да ляга на земята. Трудно мога да го успокоя  ако не получи това което иска. Старая се да му обяснявам без да повишават тон. Но това което най-много ме притеснява последните 3 дни, защото от тогава го прави е честото въртене на главата налято и на дясно бързо, според мен нещо като тик. Възможно ли е на тази възраст да развие нервен тик? Това нещо моментно ли е? Той е много палачинки и доста често пада понякога си удря и главата може ли от удряне на глава да е развил тик или по скоро е нещо като нервен тик заради емоционалното му състояние в момента. Колко време може да продължи това въртене на главата?  Предварително Ви благодаря!

Здравейте, Магда!
Детето се инати и ядосва именно защото няма активен речник, който на тази възраст би трябвало да е по-богат от това, което описвате. Също така липсват ясно очертани граници и правила, които го изнервят допълнително. Предполагам и въртенето на главата е израз на емоционалното му състояние. Съветът ми е първо да очертаете ясни правила и граници. Като кажете "Не", трябва да е "Не" до края, независимо от реакцията му.
Едва ли удрянето на главата има някакво значение тук. Помогнете му да развие активния си речник чрез игри. Премахнете електронните устройства до минимум , тъй като те също превъзбуждат нервната система. Ако всичко това не даде резултат, бих посъветвала да направите консултация с невролог.
Поздрави!

Последна редакция: вт, 10 окт 2023, 10:14 от Рaдост

# 104
  • Мнения: 217
Здравейте! Ще бъда благодарна да чуя и Вашето мнение. Дъщеря ми е на 3,3 години, проговори много малка, след годината. Правилно използва всички думи, но не може ощеда произнася Р и Л, както и някои други звуци /примерно казва заба вместо жаба/. Не знам дали има значение, че първите горни зъби са й криви и дали не е проблем от стоматологичен характер или е речеви проблем. Моля за съвет, ако трябва да се посети логопед, кога е подходящо, като се има предвид че тя е ужасен инат и упорита, не знам дали въобще ще се съгласи да го посещава без тръшкане и отказ да съдейства. Благодаря предварително за съвета!

Общи условия

Активация на акаунт