Алалия

  • 22 497
  • 33
  •   1
Отговори
  • 1
  • 2
  • 3
  • Всички
  • София
  • Мнения: 4 272
Здравейте! Много се радвам, че съществува този форум, където всяка майка може да сподели проблемите си при отглеждането на децата, да се обмени опит.
Имам приятелка, която много иска да пише във вашия форум, но още няма Интернет. Докато и прокарат, ще пиша от нейно име, а тя ще се радва да осъществи контакти с майки на деца със същия проблем.
Та ето и историята. Тя има момиченце на 5г., което до този момент не говори. Всичко чува и разбира, но просто не говори. Водили са я при различни специалисти, вкл. психиатър, логопед, психолог, водили са я на ядрено-магнитен резонанс и няма увреждания на мозъка. Лекарите предполагат, че става въпрос за алалия - недоразвит център на говора още по време на бременноста. Майката с голямо търпение и обич отглежда дъщеричката си, която е общителна, весела, обича да танцува. За съжаление не искат да я приемат в никаква детска градинар дори и в логопедична, заради това, че не може да говори. А контактът с деца за нея е много важен.
Моля, ако има майки с подобен проблем, нека да споделят своя опит.

# 1
  • При рома, пурите, какаото и бабиериндосите
  • Мнения: 3 607
В момента се опитваме да направим център за деца в който да се интегрират децата с увреждания. Щом сме готови - добре дошли при нас.  Grinning Но ако майката има време и възможност да се включи в организацията дай и моите координати.
yosarian@mail.bg

# 2
  • Мнения: 1 710
Здравей и кажи добре дошла на твоята приятелка и на теб разбира се...
Напълно я разбирам и ако си чела нашата тема за детската градина - там сме споделили доста неща. Много малко са детските градини, които искат да вземат деца като нашите. И за моя Гого това се едно от основните доводи - че не говори и как щели да го разберат, а също и памперса - няма кой да му го сменява.
Така, че стискайте палци - идеята за детския център да стане.

# 3
  • София
  • Мнения: 4 272
Благодаря за отговорите от името на приятелката ми и от мен! Тя от събота ще има Интернет вкъщи и вероятно веднага ще се регистрира.
А сега желая приятен ден на всички. Борете се, не унивайте, усмихвайте се повече! Искрено се възхищавам на всички майки от този форум! Stuck Out Tongue

# 4
  • Мнения: 2 531
Абсолютно нищо ли не казва? Моя син до 3г. зазваше около 10 срички. Занимаваме го усилено с логопед и има напредък ,макар да е далече от нормалното за възраста му. Но нито в яслите , нито сега в детската градина не са ми поставяли условие, че няма да го приемат защото изостава с говора.
Нека да прочете закона за интеграция на хора с увреждания, има го по горе във "важна тема"

# 5
  • Бу-у-урга-а-ас
  • Мнения: 2 708
Нямат право да отказват прием на детето, особено пък в логопедичните градини. Аз по време на учебния ми стаж работех с точно такова дете в градината до х-л "Хемус" .

# 6
  • Мнения: 1 710
Нямат право да отказват - така е, но в момента има страхотен наплив на деца - поне в нашия квартал е така. Ето защо много лесно се измъкват с поредното - ами всички групи са пълни, особено набор 2001г., така че няма да ви вземем. И понеже аз настоявам да се срещна с директора и хода по няколко пъти в една детска градина - накрая след откровен разговор ми дават най-различни доводи: от "Ами ако някой го бутне?", до "Кой ще му сменява памперса? или "Как ще го разбираме като не говори?"

# 7
  • Мнения: 1 250
Цитат на: Maia Stoitseva
Нямат право да отказват - така е, но в момента има страхотен наплив на деца - поне в нашия квартал е така. Ето защо много лесно се измъкват с поредното - ами всички групи са пълни, особено набор 2001г., така че няма да ви вземем. И понеже аз настоявам да се срещна с директора и хода по няколко пъти в една детска градина - накрая след откровен разговор ми дават най-различни доводи: от "Ами ако някой го бутне?", до "Кой ще му сменява памперса? или "Как ще го разбираме като не говори?"


Точно дъщеря ми е набор 2001 - обиколих поне 5 градини, мъжа ми още 3, в половината директорките ги нямаше в момента, били "по работа" някъде. Във всички нямаше места - не знам дали има връзка с пенсионирането. Накрая - късмет - и градината ми хареса, и директорката. Пък и имало място, записа ни на момента още преди да занесем документите, но помоли ако се откажем в последствие, да се обадим да предупредим да не пази място.
После и тръснах номера с храната - че ще си я нося, защото дъщеря ми има алергия към млякото. Не и стана особено приятно, но нищо не каза. Пък и държи персонала под контрол. Явно си трябва много търсене.

Ма да не се бъркам в темата - не е за детски градини. Ако модератора прецени, нека изтрие мнението ми.

# 8
  • София, в офиса
  • Мнения: 1 269
Здравей Леа, кажи на твоята причтелка, че лекароте не могат да поставят логопедична диагноза. Нека се консултира с логопедите по този въпрос. Тя в кой град е?
Освен това според новите наредби на МО за изнтеграция на деца с комуникативни нарушения не могат принципно да й откажат да всемат детето. На практика обаче понеже става въпрос за детска градина, а не за училище се измукват под предлог, че няма места

# 9
  • София
  • Мнения: 132
нннинна е права ,че не е добре лекарите да поставят логопедични диагнози
доколкото зная един от основните показатели за прием в дг е степен на самообслужване
логопедична дг в софия отдавна е много претоварена и това може и да е действителена причина за отказа (ако става дума за софия де)
консултирай се с логопед за да си наясно с какво точно се сблъскаш

# 10
  • Мнения: 2 543
Цитат на: lea
Та ето и историята. Тя има момиченце на 5г., което до този момент не говори. Всичко чува и разбира, но просто не говори. Водили са я при различни специалисти, вкл. психиатър, логопед, психолог, водили са я на ядрено-магнитен резонанс и няма увреждания на мозъка. Лекарите предполагат, че става въпрос за алалия - недоразвит център на говора още по време на бременноста. .


Изглежда под "лекари" lea има предвид и тези специалисти. Така че, явно момиченцето е консултирано с логопед!

# 11
  • София
  • Мнения: 4 272
Наистина момиченцето редовно ходи на логопед и това е надеждата на майката. А тя е от София и се надявам още утре да ви пише. Засега изпраща поздрави на всички и благодарности, че толкова хора са откликнали на темата!

# 12
  • The new Earth
  • Мнения: 1 941
Алалия  
С термина алалия се обозначава пълното или частично отсъствие на речта при деца, при наличие на добър слух. Често се смята, че причината за това състояние е недоразвитие или поражение на речевите области в лявото полукълбо на главния мозък, настъпило по време на вътреутробния или ранния период на развитие на детето.

В последствие, при овладяване на речта при тези деца се появяват определени затруднения: обогатяването на словестния запас става много бавно, трудно образуват фрази и често те са неправилно построени. В думите могат да се срещат изпускания, замени на един звук с друг. Понякога при тези деца съществува собствена, идиоматична реч, която обкръжаващите не разбират. Например: "Тити ве пя" (Всички вече спят).

На по-късен етап, благодарение на системна работа с детето, се увеличава речника, подобрява се фразовата реч, но детето понякога постоянно изостава в речевото си развитие от своите връстници.



Различават се две основни форми алалия: моторна (недоразвитие на активната реч) и сензорна (недоразвитие на разбирането на речта).

Децата с алалия е добре да имат систематични, редовни занимания с логопед за развитието на речта. Резултатите са бавни, но при подходяща работа, може да се достигне добро ниво на речево развитие, което да обезпечава възможността за създаване на контакти на детето.

За децата преди училищна възраст с алалия, съществуват специализирани предучилищни и медицински учреждения (логопедически групи или логопедична детска градина).

За деца в училищна възраст е необходима специфична организация на обучението, която се осъществява в условията на училища (паралелки) за деца с речеви затруднения. Когато детето е с по-леко изразена степен на речево затруднение, то може да се обучава в общообразователно училище, а паралелно с това да работи с логопед.



По време на логопедичната работа се обръща внимание както на звукопроизношението и речевото развитие, така и на комуникативната и обобщаваща функция на речта. Работата се планира индивидуално, в зависимост от речевите и личностовите особености на детето. Най-благоприятната възраст за начало на работата е около 3-4 годинки, когато детето проявява заинтересованост, активност и любопитство, не е фрустрирано от говорните си затруднения и е отворено за усвояване на нови неща.

Ефективната работата по обогатяване, затвърждаване и активизиране на речниковия запас изисква партнирането на логопеда с родителите. Тази връзка между логопеда, детето и родителите е от особена важност за целия терапевтичен процес.

За да може детето да придобие определен активен речник от прости за произношение и често употребявани думи (наименования на играчки, дрехи, прибори, плодове, зеленчуци, животни и др.), е необходимо да се работи внимателно и търпеливо, да се използват разнообразни материали ( картинки, макети, играчки), като всеки път се назовават срещаните предмети. Това трябва да се случва в приятна за детето атмосфера, в игрова форма, без да се натоварва и да се изисква справянето с прекомерно трудни задачи.

Когато детето овладее известно количество думи, включително и думи, обозначаващи действие, може да се премине към етап на свързаната реч. Отново родителите и обкръжението могат да са активни и да спомогнат за затвърждаване на умението. Първоначално, когато извършват дадено действие, те могат да го съпровождат с реч, лесна за запомняне (например когато слагат куклата легнала, могат да кажат: "Куклата спи" и др.). След това те постепенно могат да започнат да изискват това и от детето. В началото се търси отговор от две думи - съществително и глагол, после започват да се въвеждат прилагателни и другите части на речта. Така постепенно детето увеличава словестния си запас и започва да се появява фразова реч.

Друг важен момент е да се отчитат речевите възможности на детето на всеки конкретен етап на неговото развитие. Не следва да се изисква от него да назовава или да говори това, което в дадения момент е недостъпно за него, защото това избързване може да доведе до отказване от речта. Да се провокира и да се подбужда детето да говори е нещо много полезно, но да се принуждава е опасно.

Също така не е препоръчително да се "залива" детето с речеви материал - това може да доведе в някои случаи и до заекване. Речевият материал трябва да се подбира с оглед на количеството и достъпността му.



Кристиян-21.01.1991г.
Пиер-04.10.1994г.

# 13
  • София
  • Мнения: 4 272
Искрица Надежда, много благодаря за полезната статия. Прочетох я на майката и тя остана много доволна. За съжаление тя все още няма Интернет, надява се до 1 седмица да има и да общува пълноценно с вас. Засега изпращам много поздрави на всички! Stuck Out Tongue

# 14
Скъпи приятели,
Не мога да не попитам, защо тази тема е останала някак си "висяща" или отделна от темата "Консултации с логопед"
Не е ли по удачно, да се съберат някак си - де да знам и аз. Нали съм отскоро.
Но както вече писах, дъщеря ми е с диагноза моторна алалия и с нас работи логопед и нещата просто са свързани.
Бих се радвала на повече инфо в тази връзка.
Целувки за всички! Blush

# 15
Zdraveite,
imam sin na shest godini, koito e s alalia, molia ako znaete, dali aliata moje da se lekuva po operativen put ili medikamentozno, ili da syshtestvuva nqkude klinika za lechenie na alalia, da mi pishete i da me nasochite.

# 16
  • Мнения: 212
Zdraveite,
imam sin na shest godini, koito e s alalia, molia ako znaete, dali aliata moje da se lekuva po operativen put ili medikamentozno, ili da syshtestvuva nqkude klinika za lechenie na alalia, da mi pishete i da me nasochite.
Здравейте!
Алалията е нарушение на речта и се коригира от логопед, чрез специфично обучение на детето. В повечето случаи се препоръчва и медикамент, който се изписва единсвено от опитен  детски невролог. Помощ може да потърсите при всеки логопед. Ако детето досега не е било на терапия това е доста обезпокоително, за  речта особено писмената.

# 17
  • Пловдив
  • Мнения: 1 428
Здравейте. Задавам си въпроса - от каква възраст е добре, при съмнение в развитието на речта, да се обърнем към логопед? Моят син е на 2г. и 3 месеца - не казва почти нищо - с изключение на тата, ка - за разходка и не. И знае ли някой името на добър логопед в Пловдив. Това е. Надявам се да ми дадете съвет.

# 18
  • София, в офиса
  • Мнения: 1 269
В България има две групи логопеди - едните работят в ранна възраст от 0 месеца, другите след 3-тата и нагоре години. Логопедите в първата група са много малко и са предимно в София.
при всяко съмнение за забавяне на развитието на речта, е желателно да се консултирате с логопед

моля вижте тези линкове и ако имате въпроси, ние ще отговорим
http://consult.speednetbg.net/
http://consult.speednetbg.net/index.php?page=main&op=govor&sessid=
 Hug

# 19
Най-добре би било детето да се прегледа от екип специалисти имащи вътрешна връзка помежду си - детски невролог, специалист по физикална и рехаб.медицина, психолог, логопед и специален педагог, които съвместно да определят рехабилитационната програма на детето.

Същото може да има дефицит и в други сфери на мозъчна дейност.
За повече информация и връзка влезте в сайта на Спец.Болница за ДЦП
www.cpcentresof-bg.com.

Желая Ви успех

# 20
здравеите маминки синът ми е на 7 години още не може да говори само аз му разбирам отчаяна сам ходихме на логопеди всеки ти взема парите а резултати няма за да помогнеш трябва да имаш сърце да обичаш много децата да се отдадеш изцяло да си тарпелив а в този забарзан иизнервящ ритам на живот сеги гледа само парите аз поне не попаднах на свестен логопед моля ако някои от ст.загора е ползвал услугите на някои кадърен логопед да ми пише.благодаря

# 21
  • Мнения: 2 757
здравеите маминки синът ми е на 7 години още не може да говори само аз му разбирам отчаяна сам ходихме на логопеди всеки ти взема парите а резултати няма за да помогнеш трябва да имаш сърце да обичаш много децата да се отдадеш изцяло да си тарпелив а в този забарзан иизнервящ ритам на живот сеги гледа само парите аз поне не попаднах на свестен логопед моля ако някои от ст.загора е ползвал услугите на някои кадърен логопед да ми пише.благодаря


Дано ти препоръчат някой тук, аз не съм в час с българските. Нито с тукашните де - търся логопед от доста време и още не намирам. Но се зачудих малко, синът ти е доста голям. Не трябваше ли по-отрано да се замеш сериозно с намиране на добър логопед и да почнете работа. С времето става все по-трудно си мисля

# 22
  • Мнения: 485
Това,което мога да ти препоръчам е да се обадиш в Ресурсен център-Стара Загора и да говориш със специалистите там за проблема на детето. Ето адресът:
Стара Загора, ул. Ген. Столетов 183, ет.1, тел. 042 264188

И един съвет: мисля че на детето трябва да се направи много прецизна диагностика, за да е адекватна работата на логопеда и педагозите. В интерес на детето е да бъдат подробно изследвани познавателните процеси, паметта, вниманието, мисленето. Работата със специалистите става много по-добре насочена, ако диагностиката е качествена. И нещо важна - тази диагностика не може да бъде направена цялостно от логопед- трябва задължително психолог (и то клиничен психолог), както и лекар. Логопедът прави една част от изследването. Ако нещо не ти е ясно или те притеснява, не се колебай да го споделиш.
Не отлагай повече, защото не е добре да се губи време.

Последна редакция: ср, 06 юни 2007, 17:31 от _Zara

# 23
  • София, в офиса
  • Мнения: 1 269
Здравей Ятони, за да е на 7 години детенце и да не говори, причината не е само в логопедите, вероятно става въпшрос за увреждане на някое ниво от развитието на нервната система или някой анатомичен проблем. Опиши  малко историятя на детето, защото има нарушения при които, колкото и да не ни се иска, се стига до определено ниво и по ред причини може да се остана там доста дълго време  bouquet

# 24
благодаря на всички които ми отговориха.правихме скенер и други иследвания всичко е нормално точната диагноза му е хиперактивен с растроиство на речта.но аз нищо такова не намирам в сина си детето е спокоино имам му доверие мога да го оставя само но се прееснявам че неговори.а за ресурсния центар ходих имат 2 логопедки които лично на мен не ми харесват а за психолога им да не говоря никакъв подход даже пуснах жалба срещу нея така се запознах и с директорката на ресурсния центар .Маминки двам жсичко от себе си за сина си няма инстетуция в която да не ме познават просто тук нямаме специалисти бях в софия в александровска болница за 5 дни ами какво да жи кажа невероятен екип неможех да отделя детето от логопеда толкова му беше интересно.но там хората располагат сас кът за игра говорят с него но всичко вав вид на игра кабинетите изрядни.тук в градината имахме ресурсен учител и логопед стаята цялата в мухал нямат нищо като матеряли а едно дете с такъв проблем трябва да види даден предмет да го пипне .направих ремонт на стаята хубаво че имам финансова вазможност занесох играчки-животинки .просто сега навлиза интегрираното обучение и неса НАРЕД НЕЩАТА.мили мами имам си всичко страхотен съпруг с които 11 години сме неразделни и влюбени имам по голям син в 3 клас имам 2 апартамента имам наи страхотните и добри родители прекрасна сестра живея в пален лукс но сам нещастна защото наи ценото наи милото наи скъпото на света детенцето ми се маче и това ме убива .тои иска даиграе с деца но те не го разбират тои се изнервя излезна му и ПСОРИАЗИС това пак направо ме доварши.от социалните идваха в къщи да видят в каква среда живее детето  за това шапка им свалям защото има родители които психясват децата .аз имам програми логопедични така детето научи всички букви пак е направено вав вид на игра .сега правят филм за деца с проблеми които са на интегрирано обучение парво нас снимаха всички знаят колко искам детенцето ми да се оправи затова се обарнах към вас мами ако знаете специалит да ми кажете аз продалжавам да водя детето на логопед но тя нее това което трябва да бъде БЛАГОДАРЯ ЧЕ МИ ОБАРНАХТЕ ВНИМАНИЕ МНОГО СТЕ МИЛИ ВСИЧКИ АКО ИМА НЯКОИ ОТ СТ ЗАГОРА ЩЕ СЕ РАДВАМ ДА се видим и да пием кафе .

# 25
  • Мнения: 1 434
Здравей ятони  били споделила с нас  какви са тези програми  как се казват..ако са  компютърни   ние  позлваме  Буквенка, Цифренка , Интерактивен  буквар.Ние сьщо сме с  логопедичен  проблем  и  сьм наясно   колко   е труден пътя  който трябва да се извърви  от 2  години  ходим на логопед   и най малко  още  две  ще ни  трябват.При нас  детето     проговори някъде на около  3 ,5 год  като  говореше на бебешки   така  до   4   каза  първото  чисто изречение  от  4  до  5   направи страхотен напредък вече   може да се каже  че  водим  диалог като  постоянно   ни задава  вьпроси нас  това  много  ни радва,диагнозата  логопедичната   беше   моторна алалия.  Надяваме  се   да   влезем  в някакви  норми....Другото    което   доста сьм чела  за  сензо моторната алалия  .. детето като  неможе да говори   а иска  проявява разхвърляно  поведение..понякога проявява   агресивност   и се     има  ниско  самочувствие   тк неможе да говори   bouquet

# 26
  • Мнения: 2 531
Имам въпрос за финната моторика на децата ви и как се справят с писане/рисуване/???

# 27
  • Мнения: 1 434
финна моторика-можем  да  рисуваме  човек,дьрво,цвете  къща , по прости неща ,но това  всичко  го правим  всеки  ден ..започнахме от  чертички    вълнички  много   рисуваме по пунктир   имам доста сайтове ако искате мога да ги пусна...принтирам   и  той рисува.Рисуването психоложката каза   че е  нормално за  вьзраста  му..не е нещо   впечатляващо   но става.Научих  го да реже  с ножица..  лентички да реже   правим апликации  аз   режа  фигурите а той  ги лепи справя се.. Но   може и още...
Просто  всичко се заучава  бавно и трудно  с много  търпение  а не с лекота....и  удоволствие Hug

Вени   Дани   много  хареса  тази  книжка с  фермата..само  дето ни  е трудно да  броим.

От цялата работа  най лесно запомняме  ..има  много  добра механична памет.  bouquet

# 28
  • Мнения: 2 531
Радвам се, при нас се окозва, че се комбинират намален слух и речево изоставане, и финната моторика ни куца... много работа ни чака, пускай сайтове и аз да принтирам! Зрителната ни памет е перфектна!

# 29
  • Мнения: 1 434
http://www.tlsbooks.com/preschoolworksheets.htm
http://www.do2learn.com/
http://www.primarygames.com/print_zone/activitypages/counting/counting.htm
http://funschool.kaboose.com/fun-blaster/baseball/printables/puzzles.html
http://www.simonerossi.it/coloring/index.htm
http://www.sitesforparents.com/index.html
http://www.underfives.co.uk/
http://www.abcteach.com/
http://www.kidzone.ws/- от  този  сьм  принтирала най малко    3 пъти по   500 листа  като започнеш от   рисуване на  фигури  по пунктир   числа   и тн
http://www.coloring-page.net/activity/
http://www.znam.bg/com/action/goToSection?sectionID=4
http://www.poznayka.ru

аз  почети  всичко     го имам записано  в комп и мие  подредено    на раздели      тези  дни   ще се опитам да  го кача някъде..и  ще пусна линк    bouquet

Последна редакция: сб, 09 юни 2007, 18:08 от bluevelvet

# 30
здравеи BLUEVELVET точно буквенка и цифренка имаме нямам друго всяко лято сам в бургас ако си от там бих искала да се срешнем ако нямаш нищо против разбирасе имам жилище на иван богров 72 зад краставицата никога не сам се срещала с дете с нащия проблемзнаеш ли кое ме изумява вав моя син тои обича да гледа картоннетворк вика му ЕЛИ  ТОЛКОВА ВНИМАТЕЛНО ГЛЕДА че първите му думи бяха англииски винаги ги исползва на място все още смесва двата езика ако искаш да се чуем телефона ми е ********** казвам се галя и сам от стара загора сина ми се казва венелин.и не се притесняваи с времето те научават сами много думи особено неща които ги интрегуват всяка година си има израстване речево.


-----------------------------
Не си публикувайте лични данни като телефони, точни адреси и т.н.!
Подобни данни не е препоръчително да присъстват в публичното пространство - пишете си ги на лични съобщения или по мейл.

Последна редакция: сб, 09 юни 2007, 23:49 от Mamma

# 31
  • Мнения: 3 591
veni-b, моето дете не е с алалия, но изостава в говора си. И при нас има изоставане на финната моторика.

# 32
  • Мнения: 450
Блувелвет,пак си дала полезна информация- Благодаря  bouquet

# 33
  • Мнения: 2 531
[desi] аз на ЛС те питах за твоето дете, напарви ми впечатление , писа че има проблем и с осъзнаването на речта, т.е. чува но не осъзнава . Моя син имаше изключително богат пасивен речник , преди да проговори !

Общи условия

Активация на акаунт