Как научихте децата си да четат?

  • 9 801
  • 56
  •   1
Отговори
# 45
  • Мнения: 2 070
Лиани, ама кажи ни как стана прехода от само букви към срички или направо прочитане на думата. То е ясно, че буквите ги научават без проблем. Сигурно е като със всичко останало, аз така съм се чувствала с проговарянето, прохождането, събуждаш се един ден и нещо ново се случва, сякаш и го пускат някъде отгоре или нещо в нея се отключва и вече може да го прави.

# 46
  • Мнения: 47 996
аз четях на 5 и затова ме пратиха на училище на 6 и 3 месеца(с връзки)
дъщеря ми знае буквите от 3 годишна, но не може да чете, а и няма желание и не схваща как се правят срички
с математиката е доста по- добре, схваща ги задачките до 10 без грешка, до 20 по-трудничко, ама се оправя
като гледам как се развиват нещата в предучилищната дотук(стачката), май ще се снабдя с буквар и вечер ще се обучаваме  ooooh!

# 47
  • Мнения: 14 133
Не насилвам нещата. Има време до предучилищната група в градината. Тогава иска, не иска трябва да се научи да чете. Тогава и ще бъда по-настоятелна.

# 48
  • Мнения: 17 407
. Буквите ги знае, започнахме с Буквенката, после с играта с коя буква започват думите( има и такива книжки). Сега може да пише по- лесните букви, да прочете всека една от думичка, но не може да ги свърже. Аз не бързам

# 49
  • соросоиден либераст и умнокрасива евроатлантическа подлога
  • Мнения: 13 650
Малкия днес съвсем сам написа МАМА и дойде да ми го покаже... фук- фук

# 50
  • София
  • Мнения: 3 611
Малкия днес съвсем сам написа МАМА и дойде да ми го покаже... фук- фук


 smile3501

Лиани, ама кажи ни как стана прехода от само букви към срички или направо прочитане на думата. То е ясно, че буквите ги научават без проблем. Сигурно е като със всичко останало, аз така съм се чувствала с проговарянето, прохождането, събуждаш се един ден и нещо ново се случва, сякаш и го пускат някъде отгоре или нещо в нея се отключва и вече може да го прави.

Ми честно да кажа,незнам Embarassed Не съм му показвала и не съм го учила целенасочено,просто отговарях на въпросите и обяснявах(отгоре-отгоре,защото и аз бях на мнение,че сега му е време да играе,а не да чете,но...)
Караше ме да пишеме буквичките,после и думички с тези буквички и така и мнооого четене,направо устите ни боляха от четене на приказки,копуваха се книжки,всичките ги беше научил на изуст и ако прочетеш някое изречение по свой си начин,веднага те поправя.Общо взето инициативата си беше изцяло негова,ние само му помагахме,когато е поисквал.

# 51
  • Мнения: 5 877
Simple Smile вече мога да отговоря на този въпрос.

Буквите се учат лесно.  Първо рисувах и показвах, после сме играли на всякакви шантави игрички с тях - да ги пишем от солети примерно,  от клечки в парка, разпознаване на буквичката на този и онзи, меденки от букви, съединяване на точки, оцветяване и т.н. Най-много сме писали със солети Simple Smile

Свързването на буквите в срички - първо й разказах някаква история за тъжната буквичка Д и другата тъжна буквичка А и за доброто зайче, дето искало да ги запознае.... дъра-бъра, и после колко се радвали, като били заедно и когато някой ги питал как се казват, отговаряли направо "ДА"!

... После две-три "истории" в този дух, докато схване номера със съединяването на буквите в срички. За да стане обаче, е важно да не казва "дъ", а "д" - нещо, с което отначало имаше запънка.

После миналото лято играхме на една сричкова игра - пишех й различни прости думи на цветни листчета, нарязвах ги на срички и трябваше да ми помага да намерим нужната сричка, за да ги съединим във влакче. Аз й казвах коя сричка се търси, тя я намираше. Детективска роля, един вид.
И понеже беше лято, за разнообразие пишех срички с перманентен маркер на разни миди, които уж намирахме на плажа и четяхме какво ни е написало морето. Тоооо не пишеше разни сложни неща Simple Smile Пробвахме за пръв път да четем надписи на улиците във Варна.  Сега е подходящо да се ползват листа за тази цел!
После за известно време зарязах заниманията, защото ми се видя, че й е спаднал интересът... миналата зима примерно можеше да прочете дума, дори най-разнообразни, но просто нямаше интерес. Виж, да пише обичаше, и то основно името си Simple Smile Ми хубаво - както иска.
И така няколко месеца до това лято, когато пътувахме дълго с влак и аз малко по-сериозно настоях да запълни времето, като се научи да чете. Тя четеше заглавията и първите два реда, аз - останалото.
Сега чете надписи ентусиазирано, заглавия също (само ровчи из книжки и списания да си намира материал Simple Smile), все по-умело чете и самия текст на книжката.  Но доста се упражнява, де Simple Smile Особено я изкефи фактът, че откакто се учи да чете, не й угасям лампата вечер, а я оставям да си разлиства книжките до когато си ще.

Последна редакция: пн, 15 окт 2007, 23:53 от Aнда

# 52
  • Мнения: 5 877
Упреците за ограбено детство... не ги приемам. Как едно умение може да ти ограби детството?
Аз можех да чета спокойно на нейната възраст, защо и тя да не го прави?
Ограбено детство ми се струва лишеното от радост. Приказките допълват радостта, развиват фантазията, с която ограбеният откъм доста неща наш живот добива цвят. Да можеш да четеш сам приказки е свобода да разширяваш света си накъдето си щеш. Кеф ти бал с цветята на малката Ида, битка рамо до рамо с Робин Худ или строеж на къща с Робинзон Крузо. Банално като извод, но действително е ужасно сладко да можеш да си помечтаеш.

# 53
  • Мнения: 2 070
Андич, мерси, че сподели!

# 54
  • Мнения: 5 877
Молив!
Успех!

# 55
  • Мнения: 3 360
Не съм я насилвала-сама проявяваше интерес.Запона да чете на 5г. и  1 месец,а след 6 и половина спокойно четеше филм със субтитри Wink

# 56
  • Мнения: 112
Здравейте мами,
И аз да споделя нашия опит в четенето.
Баткото започна от много малък да се интересува от буквите. Някъде 3 годишен трябва да е бил. Дадоха ни един буквар. Всеки ден ни изпитваше и така без да разберем научи азбуката. На почти 5 години сам си измисли система за четене - буква по буква, и накрая казва думата. Тогава го изпратихме да гостува на баба си за 1 месец. Там една бивша учителка, като го чула как чете, се заела с задачата да го научи да чете правилно. Според нея четенето по букви е вредно за по-нататъшното усвояване на четенето. Трябва да се сричкова, като сричката се удължава накрая и през това време се премества погледа на следващата сричка. Беше му написала списък с характерни срички, нещо като гимнастика за загрявка, преди да започне четенето. През този един месец се е занимавала с него всеки ден, все едно е на училище и като се върна в София разликата беше огромна. Сега е на 6 години и сам си решава, че ще прочете "Пипи дългото чорапче", например. Докато сестра му е на почти 5 години и няма никакъв интерес към четенето. "Разни хора, разни идеали"!

Общи условия

Активация на акаунт