За изхода от стачката - градивно

  • 2 508
  • 41
  •   1
Отговори
# 30
  • Мнения: 1 400
Затова, не опира само до пари, а до цел - искаме ли селата да опустеят или да останат само старци, или да има млади хора?

За съжаление не е само това проблемът! В селата ще има все повече деца, но те никога няма да ходят на училище, защото според родителите им това е ненужно! Това е голямата опасност, а не, че някое селце ще се изличи от картата (колкото и да е тъжно от човешка гледна точка).
Трябва да се инвестира в тези деца, даже повече, отколкото в нашите, защото утре те ще живеят заедно и никой не иска детето му да съжителства с неграмотни и неумеещи нищо, освен престъпления, хора, нали?
Ако искаме децата ни да живеят спокойно, трябва да се инвестира И в децата от малцинствата. Щом родителите им не го правят, ще трябва държавата да се погрижи, но не за безплатен ток и къщи, а за образование и професионални умения.

Навремето, когато започнах средното си образование, класа ми беше пълен с деца от близките села с подтискащо пълни отличия от основното по места.  Wink Интересен беше факта, че в края на краищата техният успех се понижи в пъти (не защото не се стараеха, а защото им нямаше основата) а всички, които си бяхме взели основата- си задържахме или подобрихме успехите. Та - ако и сега обучението в селцата е такова - по-добре още от основно да тръгват към близките по-големи селища . Има варианти - чрез общежития , чрез осигурен транспорт и т.н.

# 31
  • Мнения: 25 620
Има варианти - чрез общежития , чрез осигурен транспорт и т.н.

То хубаво като пожелание, ама отде пари? То за заплати на учителите няма, ти искаш транспорт и общежития!  ooooh!
А и пътищата кой ще оправи? Имаш ли представа за какви лунни кратери става въпрос по междуселските пътища?
А кой ще събира сутрин циганетата от къщите и ще ги товари на рейса, а? Не и родителите им със сигурност.
Първо да се осигури алтернативата, а чак тогава да се тръгне към съкращенията. Нали бизнесът реве, че няма кой да му работи? Вместо да внася виетнамци, да инвестира в тукашните човешки ресурси. България няма нужда от повече престъпници, досега сме си отгледали предостатъчно.

# 32
  • София
  • Мнения: 62 595
Имам предвид да се запазят основните училища.  След седми клас и без това децата от селата отиват в техникуми в близките градове.

# 33
  • Мнения: 1 400
Има варианти - чрез общежития , чрез осигурен транспорт и т.н.

То хубаво като пожелание, ама отде пари? То за заплати на учителите няма, ти искаш транспорт и общежития!  ooooh!
А и пътищата кой ще оправи? Имаш ли представа за какви лунни кратери става въпрос по междуселските пътища?
А кой ще събира сутрин циганетата от къщите и ще ги товари на рейса, а? Не и родителите им със сигурност.
Първо да се осигури алтернативата, а чак тогава да се тръгне към съкращенията. Нали бизнесът реве, че няма кой да му работи? Вместо да внася виетнамци, да инвестира в тукашните човешки ресурси. България няма нужда от повече престъпници, досега сме си отгледали предостатъчно.

То че е така - така е. Просто си разсъждавам. Ще мине още доста време докато се реализира всичко описано до момента и това е най- тъжното от цялата работа.
 Tired

# 34
  • Мнения: 3 740
В цитата на В http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=230957.msg5218379#msg5218379 има много рационални моменти - аз поне виждам доста смисъл в такъв начин на формиране на рейтинга на учителите, учениците и училищата. Според мен това е една добра база за диференцирано заплащане. Все пак смятам, че е важно да има допълнително заплащане за дейностите, които са изброени в т.4

Как'Сийке, не съм компетентна да кажа кой е по-евтиния вариант - дали да се поддържат училища с маломерни паралелки или да се осигури транспорт и инфраструктура за превозването им. Ако има експерти, нека се включат.

Така е. Както казват много учители, с отличниците е лесно да се работи, а най-трудно е с двойкаджиите.

Затова в т.4 има предложение за доста сериозно увеличение на заплатата за работа с изоставащи. Системата на рейтинги от цитата на В позволява да се отчита напредъка на всяко дете, всяка група деца, всеки клас, да се видят резултатите от работата на всеки учител. И ако работиш с отличници, те могат да напреднат от 120 на 125% (условно казано), т.е. 5%, но ако работиш с изоставащи, те имат потенциал да напреднат от 25 на 50%, т.е. 25% - което е нормално да се отчита при формирането на заплатите.

Такава система за диференцирано заплащане не е ли по-добра от досегашните критерии?

# 35
  • Мнения: 25 620


Такава система за диференцирано заплащане не е ли по-добра от досегашните критерии?

Разбира се, но едва ли ще я въведат, защото директори и РИО губят оръжията си за подчинение на учителите.  Tired

Последна редакция: пт, 12 окт 2007, 14:33 от Как`Сийка

# 36
  • В ЛЮтеницата
  • Мнения: 328
Поздравление за темата!!! Надявам се, че ще е градивна и в едно близко бъдеще идеите ще послужат за основата на една истинска реформа! Дори ако трябва да бъде стартирана чрез протест на мамите от БГ-МАМА! Децата ни имат право на качествено образование поне по основните премети, а защо не и по музика!
Тъй като не съм достатъчно компетентна - няма да давам конкретни идеи, но бих искала да прочета и предложения, относно прилагането на дисциплината!

# 37
  • Мнения: 3 740
Отново се обръщам с молба към учителите да дадат по-подробна оценка на направените дотук предложения - все пак, предполага се, че те са най-запознати с материята. Освен това, каквато и да е реформа, засяга преди всичко тях, а чрез тях - и децата. Затова е хубаво всяко предложение да бъде разгледано от всички гледни точки.
Кои са слабите места? Как биха могли да бъдат преодоляни?
Въобще, смятате ли, че е справедливо да се говори за увеличение на заплатите при един диференциран подход или трябва да се иска 100% на калпак? Този диференциран подход разумен ли е?

# 38
  • Мнения: 25 620
Не съм от учителите, но се съмнявам, че могат да се приложат обективни критерии относно качеството на работата им. Поне не и на първо време. Но може да се работи върху количеството. Ако приемем единна ставка за проведен учебен час, примерно 5 лв., то колкото реално проведени часове има един учител, толкова да му бъдат заплатени. Отделно да се заплащат и провежданите СИП, кръжоци, извънкласни дейности, отново на отработен час. Проверените писмени работи - на парче. Да се даде възможност на този учител, на който му се работи, да го прави в рамките на училището си, а не като допълнителна работа в школи или вкъщи.
За истинска проверка на качеството може да се говори едва когато се реформира самата система - качествена база, качествени учебници и помагала, качествени и обективни тестове, които да дават непрекъснато информация относно работата на учителите и нивото на  учениците.
Което ме навежда на мисълта, че е крайно време да се простим със сегашната шестобална система на оценяване. Дали ще е на точки, дали на проценти, но трябва скалата да е по-широка и да дава възможност за по-ясно разграничение на различните нива. И без това повечето учители пишат и стотни покрай единиците, точно с тази цел.

# 39
  • Мнения: 660

За истинска проверка на качеството може да се говори едва когато се реформира самата система - качествена база, качествени учебници и помагала, качествени и обективни тестове, които да дават непрекъснато информация относно работата на учителите и нивото на  учениците.

Не съм съгласна ! Промяната трябва да дойде с промяна на отношението на самите й изпълнители . Калпавите даскали и в Елисейския дворец да ги туриш да работят няма да се справят . Задължително е да се сложи ситна цедка още на входа , а именно при кандидатстването в педагогическите специалности . Те трябва да бъдат съзнателно и целенасочено избирани и желани от кандидатстващите в тях , а не както е сега - там да се изсипват всички неуспели да влязат в никоя друга специалност . От години балът там е най-нисък . Е , не може хора , които са пропаднали още на старта " изведнъж" да заобичат въпросната професия и тя да се превърне в тяхно призвание ! Такива цял живот си влачат неудовлетворението от грешния избор , а после и ни наказват за това / както става в момента / на всичкото отгоре ! Държавата трябва да постави много строги и високи изисквания за кандидатстващите в тези специалности - от допълнителни тестове за грамотност  и интелигентност , та чак до такива за психологическа пригодност ако щете . 

# 40
  • Мнения: 9 865
Обаче не е баш така, защото педагогика се учи за начални и основни (примерно) училища.
Завършилият специалност История, Бълг. филология, Английска (Немска, Френска) филология, Философия и пр., който е влязъл със сравнително или много висок висок бал, също има правото да преподава, т.е. в защита на "колегите" искам да кажа, че не всички учители са нереализирали се икономисти и адвокати. Някои са учили желана специалност и впоследствие са започнали работа в тази сфера.
С'а друг е въпроса доколко тази сфера е била сред предпочитаните им за работа. Но имаше времена, ако помните (преди 10-на години), когато да си на държавна работа беше повече от благодат, когато предприятията се затваряха и безработицата беше умопомрачителна цифра. Предполагам, че тогава да постъпиш като учител е било трудно, както впрочем е и сега, необяснимо защо при това положение.

# 41
  • Sofia
  • Мнения: 3 033
Моля да ограничите постингите си по темата само ТУК
Заключвам всички други теми касаещи учителската стачка.

Общи условия

Активация на акаунт