Децата на училище - на 6 или на 7 години

  • 19 187
  • 391
  •   1
Отговори
# 330
  • София
  • Мнения: 3 421
О, Анде колко хубаво звучиш, но дори ти самата си наясно, че това не може да се постигне с години, а при нашите управници въобще не е ясно дали може да стане.
Само, че моето дете(2003) ще бъде на пънгара - те ще са първите евентуално понасящи негативите на едно необмислено предложение и недай боже решение.

Затова сега първо се борим с това:
В момента се борим срещу конкретния, оповестен начин на извършване на промяната.
А не срещу тръгването на училище на 6 години изобщо и въобще.

Защото смятам, че е невъзможно да се променят нещата за една година, ако ще се правят промени те ще трябва да бъдат за тези, които още не са тръгнали на училище и цялостната програма на горе по веригата да е променена и съобразена с факта, че ще имаме 6 годишни първокласници - а затова години.

Дори в предаването на Милен Цветков изрично го поправих, че сме против -ЗАДЪЛЖИТЕЛНОТО тръгване на 6 години(не знам дали се е чуло, защото установих, че когато той говори нашите микрофони ги намалят).

А иначе съм за идеята да се борим за цялостна промяна и постигане на хубавите неща, които си написала.

# 331
  • Там,където се събуждам щастлива.
  • Мнения: 8 969
Анда,
 Hug най-сетне някой да ме разбере.

Виви,
разбирам ти ентусиазма, но като ти четох последният постинг си помислих, че ти си тип майка, която иска най-доброто за детето си, но и ще изисква най-доброто от него ( не е упрек, сигурна и аз бих била такава). Голяма част от проблемите на децата ( много стоене в училище, голяма натовареност, умора) идват от родителите. Моето дете трябва да има отлични оценки, трябва да може да прави това, онова и т.н. Със сигурност и колегите трябва да променят начина на поощрение и награда ( оценка, похвала и т.н.). Като бях на стаж в едно начално училище тук се потресох как учителката похвали рисунката на едно дете, което беше само в черно и едно жълто петно ( трябваше да е слънце). Същата похвала беше и към прекрасната рисунка на друго дете. Тогава си казах: ама,как може така? След това се замислих, че не беше важна рисунката, а изграждането на самочувствие.

Тук честа практика е детето, ако не усвои материала или по-бавно усвоява да повтори един от класовете. Знам какво ще си помисли всеки. Тук се приема за нормално ( става проблемно, ако 2 пъти повторят един и същи клас).  

Етиа,
защо да не може да настъпи бърза промяна? Не виждам пречка. Честно казано, ако преди 24 години в моята предучилищна е било това, което тук е първа- втора група в училището, защо да не може?

 

# 332
  • София
  • Мнения: 15 269
Калинка, можеш да оставаш с каквито искаш впечатления. Не знаеш как общувам с детето си.
Тези дни бяха рисували къщи в градината-рисунките на всички деца бяха закачени на таблото. Имаще чудесни къщи-с прозорчета и перденца, с дръвчета, с дечица..... На Иво рисунката беше безкрааааааааййййно далече от тези постижения. Различаваше се, че е къща, де. Но го нацелувах и му казах, че е прекрасна и ще си я запазя (както пазя всяка негова драсканица-от в къщи и от градината, за да ги има за спомен някой ден-дали пък и това не е някакво отклонение?  Rolling Eyes ). Рисува камиони и коли, които само аз и той знаем, че са такива. Но винаги му се радвам и му го показвам. Точно, за да гради самочувствие и самоувереност.
Замисляла съм се-дали пък по този начин не го карам да изпитва задоволство и от постижения, които не са чак толкова похвални, и да ги отчита като достатъчен успех, дали не трябва да го насърчавам по-настоятелно да прави нещата по-добре-щото виж другите деца могат, пък той-не. Но той е по-добър от тях в други неща. Така че, не искам да го сравнявам с другите.
Опитвам се да налучкам кои неща са му интересни и ако наистина го заинтригуват-там да получава повече знания и информация, и те, като цяло, нямат много общо с нещата, които учат в детската градина. Защото това, което учи там, както и това, което ще учи в училище, няма да са цялата истина и познание за живота. И точно затова се тревожа-защото ако се наложи твърде много да закопаваме в учебния материал, няма да има време и сили да опознава други неща. За другата страна на общуването помежду ни-вече писах, няма смисъл да повтарям.

Що се отанся до повтарянето на класовете, тук, ако повториш класа, автоматично те приемат за аутсайдер. Имам братовчед, който така и не завърши основното училище, защото се наложи да повтори един клас. Отношението и на учителите, и на децата, беше смазващо.

# 333
  • Там,където се събуждам щастлива.
  • Мнения: 8 969
Виви,
 Hug Нищо лично. Всъщност се отнася за много майки мнението ми и пак казвам, че сигурно и аз бих била такава ( само дето тук се научих да си слагам спирачки на амбициите и перфекционизма си, защото в дозата, в които ги имах не бяха здравословни).

 

# 334
  • Мнения: 71

Въпросът по-скоро за мен е принципен, аман от налагани промени, както писаха и преди мен "на парче", без да се обмислят, без да се предвидят последствията от тях, без да се даде шанс за дискусия. Ако има реформа, нека наистина да е реформа, основна, добре обмислена, последователна. нека бъде ясно какво ще е развитието на децата от стъпването им в детската градина до окончателното им завършване на средното да кажем образование в n-ти клас.
[/quote]

Petiak, напълно съм съгласна с теб

# 335
  • Мнения: 46
Детето ми, което ни най-малко не е тъпо или глупаво, е ходило на училище, било е на занималня (защото няма кой да го гледа в къщи и да учи с него), но не е "попило" част от знанията, които е трябвало да му влязат в главата. Защото има съпротива. Аз обаче, след работа, след неговия изтощителен учебен ден, решавам, че то трябва да е в крак, да знае и да научи всичко, което се очаква от него. Аз-уморена и изнервена след работа, то-уморено и изнервено след стоене в училище и занималнята, сядаме в 18-19 часа и отново залягаме над учебниците. Това е взаимен тормоз. Какво ще му покажа аз на това дете? Че го разбирам, че го обичам, че ми е мило за него? Или ще му покажа, че не може да се справи само? Каква ще бъде самооценката му? Кога ще се зарадваме на прибирането в къщи, кога ще общуваме истински? Кога ще го уча и възпитавам на други неща? Кога детето ми ще може и ще му дам възможност наистина да сподели проблемите си? След което ще забъркам някаква вечеря, защото трябва да се храни, все пак, и скапано от умора в 20-21-22 часа то ще заспи, а на следващия ден ще се завъртим в този кръг отново.
Това е хипотетична-надявам с в моя случай-ситуация, но тя е факт в много български семейства. При нея децата не могат да разчитат на емоционална подкрепа на родителите. Такива деца губят доверие в родителя и после-ходи, че създавай емоционална връзка. Да, да.....

И не ми казвайте, че трябва да избирам-емоционално и психическо здраве, или натъпкана със знания глава.



Това исках да кажа.  Hug
виви, част от текста на петицията открих в линковете, които даде, друга част на други места, но никъде не се обвързва това описано състояние с годините а с факта "тръгване на училище"
затова споменах, че кризата на седмата година, може да стана на осмата или на шестата[/b]всяка промяна може да предизвика такива реакции в едно дете, но точно чрез промените и справянето с тях се възпитава емоционална зрялост
няма как да се възпита емоционално здрав индивид, без да е попадал в стресова ситуация, в нова среда, в нов колектив, в каквото и да е ново
според това, което пишеш точно емоционалното здраве е в пряка връзка с това колко лесно учи и затова казвам, че лесното учене и "попиване" на инфо, има пряка връзка с реакцията на тръгването на училище въобще - по-спокойни са и по-уверени, защото не се затрудняват
масата деца, които не харесват училище го правят по две причини - не се разбират със сученици/други ученици и им е трудно
е има и една част, на които им е скучно и не намират смисъл, но те са по-големи, не са първолаци Simple Smile

не знам дали дискутирате с децата си това, което обсъждаме, но определено ако те по някакъв начин чуват или осъзнават тази ваша настройка към училището - като към нещо дето ще ги изтормози - няма да им хареса  Confused


ПП: chibi, точно по тази причина си мисля, че ще го съобразят, за да няма такива прескачания...

Т.н. "Криза на седмата година" не е българско откритие. Тя е констатация от редица изследвания, формулирана и обяснена от светила на педагогическата наука в световен мащаб. Тя за това се и казва "Криза на седмата година", защото се случва именно тогава. Това е така нареченият междинен пубертет. Първият е на около трите годинки. Ний сега побългаряване ли ще правим - преместваме физиологично обусловения период една година напред или назад по целесъобразност??? newsm78

Последна редакция: пт, 04 апр 2008, 18:37 от karlota

# 336
  • Мнения: 7 821
Правят забележки, ако детето става по време на час, ако говори по време на час, ако иска да пишка и т.н. Дават много домашни, децата учат по 1, 2 езика допълнително освен майчиния си, физическото не се води от отделен учител, а от учителката която води и всичко останало и т.н. Учебниците са написани на високопарен, неразбираем език и/или съдържат пълни безумици  като стихчето за "Лиска манекенката и Вълчо мутрата" (цитирам по памет) и т.н. простотии.
Да не говорим, че децата от началния курс в големите училища са заедно с гимназистите и им гледат простотиите,

Как се корижира дадено поведение без да се направи забележка?
И тук няма отделни учители по физическо. Дори до 8 група ( наш 6-ти клас) учителите са 1 за клас, а не по отделните предмети.
Последното може да се разреши, като се обособят отделни училища ( начални и средни). Не са ли училищата на смени, като примерно 1-ва са до 4 клас, а 2-ра до 8?

Надничала съм в темите за учениците и съм се потрисала от амбициите на някои майки. Някои от проблемите училище- ученици е именно тази амбиция. Вчера получих смс от моя приятелка, която има дете на 4 и ми пише: " Детето трябва много да учи сега, че ако приемат новият закон да е готова." Никой не я кара.....

Да, но забележката е отправена към родителя, а не само към детето, в смисъл че се оплакват от децата.

На много места не са по избор, в смисъл, че ако искаш детето ти да учи в конкретно училище се съобразяваш с профила му, а най-често профилите са езикови.
Значи родителите избират, а не ти налагат да го запишеш точно в това училище. Амбиция?
Разбира се, че има и известна доза амбиция. Но и липса на избор защото, ако искаш детето ти да посещава по-добро училище си принуден да се съобразяваш с това, че се учат повече езици и от по-рано. А искаш по-добро училище, защото то ще учи там поне до 4 клас, а не рядко и до 7-8 ми.

# 337
  • Варна
  • Мнения: 5 580

Въпросът по-скоро за мен е принципен, аман от налагани промени, както писаха и преди мен "на парче", без да се обмислят, без да се предвидят последствията от тях, без да се даде шанс за дискусия. Ако има реформа, нека наистина да е реформа, основна, добре обмислена, последователна. нека бъде ясно какво ще е развитието на децата от стъпването им в детската градина до окончателното им завършване на средното да кажем образование в n-ти клас.

Petiak, напълно съм съгласна с теб
[/quote]

Това е според мен нещото срещу което трябва да се борим.
И въпросът е наистина принципен, дори само за това, че ни лишават от правото ни на избор и от възможността сами да вземем решение за детето си.

# 338
  • Мнения: 120
Абсолютно подкрепям предложението да се тръгва от 6 годишна възраст. Дъщеря ми тръгна на училище на 6 и е най-малка в класа. Справя се много по-добре от повечето съученици. Така или иначе, ако човек иска да получи сериозно образование, трябва да учи дълго. Няма да се дипломират на по 30 години! В Западна Европа децата тръгват от 4 години, на 18 вече са взели бакалъврската степен. А тука се учи до 100, а работодателите искат да си на 25 години, да си с 10 год. трудов стаж и да знаеш 3 езика.

Аз исках да я запиша на 5 години, но не я приеха в училището.

# 339
  • Мнения: 4 371
Абсолютно подкрепям предложението да се тръгва от 6 годишна възраст. Дъщеря ми тръгна на училище на 6 и е най-малка в класа. Справя се много по-добре от повечето съученици. Така или иначе, ако човек иска да получи сериозно образование, трябва да учи дълго. Няма да се дипломират на по 30 години! В Западна Европа децата тръгват от 4 години, на 18 вече са взели бакалъврската степен. А тука се учи до 100, а работодателите искат да си на 25 години, да си с 10 год. трудов стаж и да знаеш 3 езика.

Аз исках да я запиша на 5 години, но не я приеха в училището.
Я кажи сега, прочете ли цялата тема Laughing

# 340
  • Мнения: 5 877
Добре, ОК, да речем подпишем всички петицията, да речем, че успее.
Само че това ще бъде минимална победа.
Защото година по-късно децата ще трябва да тръгнат на училище в същата тази система, със същите неуредици, в същото безумие.
Те няма да са кой знае колко пораснали. Всъщност не мисля, че има деца, достатъчно пораснали, за да им се стовари това.
Не трябва ли да искаме широк дебат върху образованието?

# 341
  • Там,където се събуждам щастлива.
  • Мнения: 8 969
Ще прочета по-внимателно за "кризата на 7 години", но тогава милиони холандчета са я изживяли или изживяват, когато са на 6??? те тръгват на 4, но ученето със седене на маса, букви, цифри започва на 6.

Все още оставам с мнението, че родителите искайки най-добро за детето ( през призмата: много да знае, много да учи, за да има хубава професия и да изкарва добри пари и т.н.) увеличават проблема ученик - училище. Системата подлежи на "осъвременяване"и все пак на запазване на положителното в нея, но и някои неща биха били много по-леки за децата, ако родителите са настроени по друг начин.

Тук чуждият език започва да се учи на 11-12 години. Българските деца масово се карат по 2 чужди езика да учат от 7 годишни + частни уроци ( доста чест феномен). Със сигурност пропорционалното знаене на английски в  % ще е същият, само дето при едните ще е постигнато с доста родителска намеса, а при другите естествено.    

За правото на избор: да, хубаво е да го имаш, но какви ще са критериите. Мнението на родителите? Ами едни ще си мислят, че детето не е готово, а в същото време това дете може лесно да развие неща в себе си, които училището дава. И ако се каже: да , трябва да има критерии, ще се стигне до правене на комисии и още по-тежък процес.

И няма ли може би още една мисъл, която притеснява родителите : училището е свързано с развиване на самостоятелност ( в някои аспекти това започва в детската градина, но много малко). В нашата култура няма ( или поне не при много деца) развиване на тази черта от най-ранна възраст. Не се ли страхуваме поне малко, че изведнъж детето ще стане по-самостоятелно и така ще порастне? Не ни ли се иска да ги задържим по-дълго до себе си?

Пак казвам, че разбирам всички майки и техните притеснения.

 

# 342
  • Там,където се събуждам щастлива.
  • Мнения: 8 969
Добре, ОК, да речем подпишем всички петицията, да речем, че успее.
Само че това ще бъде минимална победа.
Защото година по-късно децата ще трябва да тръгнат на училище в същата тази система, със същите неуредици, в същото безумие.
Те няма да са кой знае колко пораснали. Всъщност не мисля, че има деца, достатъчно пораснали, за да им се стовари това.
Не трябва ли да искаме широк дебат върху образованието?

 newsm10 Това трябва.

# 343
  • Мнения: 71
Виви, гледах тази вечер по ТВ7 предаването отблизо с вашето участие.поздравления- добре се справихте. обаче накрая изказването на представителя от мин.на образованието малко ме обнадежди като спомена че ако се приеме този закон, ще последва и промяна в учебната програма. дано наистина да е така, а да не се окаже само празни обещания на политик

# 344
  • Бу-у-урга-а-ас
  • Мнения: 2 717

Не трябва ли да искаме широк дебат върху образованието?


"Късно е либе за китка". Този дебат трябваше да бъде проведен, когато бяха учителските стачки, но тогава българският родител беше по-заинтересован да брои стотинките на учителите, отколкото да се замисли, че българското училище загива.
Анда, не казвам, че ти си от тях. Знам какво е отношението ти към учителското съсловие   bouquet

Все ми се искаше да споделя някои неща за делегираните бюджети и за икономическата ситуация в момента, но не знам дали тук, в тази тема е подходящо. Сега съм в болничен, но когато се върна на работа, ще снимам класните стаи на първокласниците от две училища на територията на община Бургас и логопедичните кабинети, в които работя. Едва ли някоя от нас ще иска доброволно да си пусне детето на не навършени седем в подобна учебна среда.

Общи условия

Активация на акаунт