Грамотността в училище

  • 6 990
  • 113
  •   1
Отговори
Здравейте! Може би вече сте попаднали в Интернет на следния текст:

Птицата, за която ще пиша, е бухалът. Бухалът не се вижда денем, а нощем е по-сляп и от къртица. Не знам нищо особено за бухала, затова ще продължа с друго животно, което си избирам – кравата. Кравата е бозайник. Тя има шест страни: лява, дясна, горна и долна. В задната страна на кравата има опашка, от която виси четка. С тази четка се гонят мухите, за да не падат в млякото. Главата на кравата служи да излизат рога от нея и, освен това, защото устата на кравата трябва да стои някъде. От долната страна на кравата е млякото. Оборудвана е така, че да може да се дои. Кравата не яде много. Когато е гладна, мучи, а когато не казва нищо, значи, че вътре е пълна с трева. Краката на кравата стигат до земята. Кравите имат много развито обоняние, поради което можеш да ги подушиш от много далече. И заради това въздухът в полето е толкова чист. А когато въздухът е чист, вечерно време всичко се вижда ясно. Така можем да видим бухалът, който лети нощно време. Друго за бухала не знам.

Звучи като виц, но не е. Текстът принадлежи на съученик на моя син, на име Стефан, който е в шести клас. Браво на детето! Simple Smile Все повече си мисля, че няма смисъл от матурите. Simple Smile

# 1
  • Мнения: 1 883
Това наистина ли не е виц Shocked Нямам думи!

# 2
  • Мнения: X
Звучи като виц, но не е. Текстът принадлежи на съученик на моя син, на име Стефан, който е в шести клас. Браво на детето! Simple Smile Все повече си мисля, че няма смисъл от матурите. Simple Smile
Странно.... аз знам, че това е детско съчинение, което се съхранява в Педагогическия музей в Париж. Темата му е да се опише птица или бозайник.
 newsm78

# 3
  • Мнения: 1 668
Мисля, че приятелят на твоя син има достъп до интернет и е питал чичко гугъл за някоя голяма простотия  hahaha.

Иначе.... Наскоро получих мейл от младеж - 2 година студент и изкарал матура по български... Имаше 4 реда текст и 31 грешки. Оправда се, че нямал време да си го прочете, след като го е написал  newsm78 newsm78 newsm78. Е, това вече е без думи... Върнах му редактиран текст и молба да използва програма за проверка на правопис

# 4
  • Мнения: 2 229
Е, и един мой съученик в 9ти клас пишеше "ште", вместо "ще". Laughing
Иначе съм съгласна, че това не го е писал съученик на сина ти, чела съм го и друг път. Peace

# 5
  • в мечтания дом с любимите мъже...
  • Мнения: 157
 doh

# 6
  • Мнения: 54
Аз съм учител по история и мога да ви кажа, че образованието е под всякаква критика/ не че това не си го знаете/. Една от последните изцепки на моите ученици беше: диктувам заглавието на урока - "Националноосвободително движение в България" , а после в повечето тетрадки беше написано НАЦИОНАЛНООСИГУРИТЕЛНО движение. Когато проверявам писмените им работи много се ядосвам от факта, че не знаят нищо за правописа и граматиката, а йероглифите биха затруднили повечето учени, разгадаващи древните езици.

# 7
  • Мнения: 3 423
Поклон пред таланта! Но и пред правилната
употреба на запетайки и пълни членове. Явно
това дете има строги родители и добри даскали.
Май само един пълен член не е на мястото си.
Смисъла на съчинението не искам да обсъждам.
Стилистиката е жилава, личи си, че от това дете
ще стане изпечен перверзник, когато порасне!
Да не спира да пише. И не се майтапя. Доста от
пишещите тук могат да го вземат за пример!

# 8
  • Мнения: 25 663
Първо, това не е писано от съученик на твоя син, освен ако той не е учил във Франция преди доста години.  Whistling
Второ - що ти трябва да заничаш в детските тетрадки, ами не четеш тук, във форума? Виж първо как пишат майките...  Rolling Eyes

# 9
  • Мнения: 1 517
Хади и аз да са изкажа:

Грамотността или по-скоро липсата на такава е проблем и то задълбочен от доста години вече. И за съжаление този проблем расте с геометрична прогресия (каквото и да значи това...по смятане имам тройка  Mr. Green ). И за още по-голямо съжаление днешните учители масово НЕ държат на дребни на вид неща, които всъщност за важни за доброто ограмотяване на младото поколение. Примерно да си разчераят полета в тетрадките, да пишат дата и "работа в клас", да си надпишат "кат ората" етикетите по тетрадките, а не само името на детето, драснато в някой ъгъл. Лошото е, че и родителите не държат на тези неща.
Днешните деца не умеят да разговарят, не умеят правилно и ясно да се изкажат, да се изразят, нямат речник. Те пишат на латиница, вместо да се обичат в чата те се лоФкат, вместо чао е по-лесно да се напише "bb", което значело "бай-бай"..."4eki mal" = чакай малко, "ko pr" = какво правиш и т.н. и т.н.
Поне това виждат моите ужасени очи при 10-годишния ми син и неговите приятели.

Изпитвам го миналата година (трети клас) какво е народен будител. И той, милия, чел - недопрочел, че са ДУХОВНИ водачи се изцепи: "Абе мамо, едни духове там бяха, ама на какво..."

# 10
  • Мнения: 3 423
Днешните деца не умеят да разговарят, не умеят правилно и ясно да се изкажат, да се изразят, нямат реник.

Е, обясни ми тогава защо една потребителка
ми се разсърди, като й предложих да подари
на дете за прощъпулника речник, а? Децата
висят само в интернет и не могат да общуват
нормално едно с друго. Интернет им разваля
и правописа. Предполагам даже и зрението.

# 11
  • Мнения: 1 517
Ми моя Павел е с очила от миналата година. Не знам до колко има връзка с висенето пред монитора, ама...
Пък за речника   Joy смешно ми е, но има смисъл. Искам да кажа всяко семейство е редно да има такова нещо у дома си. Ама нъцки.

# 12
  • Мнения: 25 663
Искам да кажа всяко семейство е редно да има такова нещо у дома си.

Имаме. Ползва се. Познай от кого, обаче.  Laughing

ПП Не само за речниците се сърдят мамите, редовно роптаят защо някой ги кара преди да избълват кашата, циркулираща в междуушието им, първо да я поподредят малко... Съвсем наблизо има тема - прекрасен пример за което.  Whistling

# 13
  • Мнения: 1 517
Обаче има и една мааалка тенденция, че зависи и от детето, поне малко. Навремето баща ми се оплакваше на свой приятел:
"Оооф, Иване, едното го бия да чете (брат ми), другото го бия да не чете (мене)". ОБАЧЕ, брат ми като хванеше книга и получаваше обриви по ръцете  Joy (както и синковеца ми сега), но определено не е неграмотен. А Павката ще го натискам колкото мога, ще се лиша от удоволствието да участвам в някои конкурси за любима мама   Grinning и дано Господ помага.
Всъщност нищо му няма на детето, просто е като всички останали на неговата възраст сега, а не каквато бях аз на 10.

# 14
  • Балчик
  • Мнения: 9 220
Аз съм учител по история и мога да ви кажа, че образованието е под всякаква критика/ не че това не си го знаете/. Една от последните изцепки на моите ученици беше: диктувам заглавието на урока - "Националноосвободително движение в България" , а после в повечето тетрадки беше написано НАЦИОНАЛНООСИГУРИТЕЛНО движение. Когато проверявам писмените им работи много се ядосвам от факта, че не знаят нищо за правописа и граматиката, а йероглифите биха затруднили повечето учени, разгадаващи древните езици.

Ха-ха, това не е нищо. Пиша в час на класа на дъската името на директора, за да го напишат те в бележниците си. Имам претенции, че пиша красиво и четливо. Написала съм- инж. Юл. Чатова.
Събирам бележниците и с ужас чета- инж. Д. Чакърова.
Щях да почина на място. Обаче по-интересното е, че аз забравих да го изтрия и поправя и директорът се е подписал. Joy

# 15
  • София
  • Мнения: 62 595
О, форумът е неизчерпаем извор на правописни надоразумения. Само не ми е ясно защо авторите на тези надоразумения се сърдят и казват, че ги били обиждали. Та,  в повечето случаи каквито са родителите, такива са и деца(с редки изключения).
С ограмотяването на моите деца съм възприела принципа на поединичното спасяване - от малки ги поправям като говорят, сега и като пишат. Речниците са на особена почит вкъщи. Не мога да отговарям за другите деца, явно трябва да преглътна хапа за неграмотността. Като чувам на родителските срещи за какво става въпрос по български и четене ми става ясно как ще изглеждат нещата след 10 години. Единствено държа учителките на децата ми да са грамотни. За журналистите вече съм се отказала да очаквам грамотност.

# 16
  • Мнения: 2 257
Странно.... аз знам, че това е детско съчинение, което се съхранява в Педагогическия музей в Париж. Темата му е да се опише птица или бозайник.
 newsm78

А нещо повече би ли казала за това съчинение? Защо е в музея, каква е историята? Писанието е култово (+)!
Може и линк да ми дадеш, ако не ти се обяснява. Мерси.

# 17
  • Мнения: 12
И аз поправям.....засега има ефект......, но докога......? Децата порастват, влиянието на всичко, което ги заобикаля става все по-силно. Дано съм успяла да посея желанието да бъдат грамотни и да се стараят...........

# 18
  • Пловдив
  • Мнения: 647
За пръв път го прочетох това преди 2 години и по същия начин беше представено за съчинение на съученик на сина на авторката на поста (бре, че объркано се получи  Crazy ) Вчера даже и Слави го изчете в шоуто... те неговите сценаристи явно по цял ден се ровят в нета и чакат да падне нещо... имам подозрения, че четат редовно БГ-мамата  Sunglasses

# 19
  • Мнения: 25 663
имам подозрения, че четат редовно БГ-мамата  Sunglasses

О, можеш да бъдеш сигурна!  Laughing
И не само те.

# 20
  • Мнения: 2 131
Пример за грамотност на ученици от престижно училище и престижна паралелка. Ако изобщо можем да говорим за такива, но...:
"коНпютАр", "преЦтавям", "деЦки"...
Има и други, ама да не изреждам. Учениците са в 10 клас.

За журналистите вече съм се отказала да очаквам грамотност.
Аааа, не поставяй всички под общ знаменател, моля! Чувствам се лично засегната!  Mr. Green Grinning Шегувам се, разбира се.   bouquet

# 21
  • София
  • Мнения: 53
Ето така го получих преди време от една приятелка
http://media.snimka.bg/0990/008234945.jpg

# 22
  • Мнения: X
Звучи като виц, но не е. Текстът принадлежи на съученик на моя син, на име Стефан, който е в шести клас. Браво на детето! Simple Smile Все повече си мисля, че няма смисъл от матурите. Simple Smile
Странно.... аз знам, че това е детско съчинение, което се съхранява в Педагогическия музей в Париж. Темата му е да се опише птица или бозайник.
 newsm78

И аз така знам  Peace

# 23
  • Мнения: 1 318
И аз обичам да поправям, въпреки че някой път околните се засягат. Имам приятелка, чието дете редовно казва "обЕснявам" и което аз упорито поправям, но безрезултатно...

# 24
  • Мнения: 936
Aз преподавам английски. Събрах речниците на учениците, за да проверя дали правилно са записали английските думи от дъската. След проверката, при думите на български имаше в пъти повече грешки , отколкото при английските. Например ' черпак' беше вярно изписан на английски, но на български го видях като 'чИрпак' и 'чАрпак".
Да не пропускам и че ми се налага да обяснявам значения на думи като хиподрум, акуратен, прецизен и т.н.

# 25
  • Мнения: 3 423
Защо говорите за децата, а не се взрете
в малограмотните твари, дето обитават
форума, че и са смогнали да народят деца.
Обеснявам, съжелявам, пазаря, децки, това
не е рядкост да бъде прочетено тука. Или
смятате, че една дропла, която не уважава
езика си, ще забележи, че детето й е босо
и ще му поправи грешките? Аз не вярвам!!!

# 26
  • София
  • Мнения: 1 076
Естествено, че си права, Лиске.
Въпреки това не мога напълно да прехвърля вината нито върху родителите, нито върху учителите. Първо, заради интернет и чатовете, всички пишат на латиница, просто защото ги мързи да сменят, когато трябва да наберат някоя команда. Второ, общата тенденция да не се чете обхваща и поглъща дори онези, които в детството си само това и са правили. Както някой бе отбелязал тук - кой във форума чете книга, а кой го прави пред детето си, за да взима пример от него?

Когато четеш като изоглавен, но директно в нета, детето вижда монитора, а не факта, че ти всъщност четеш и работиш, а не се забавляваш.

Друг момент е вдигането на цената на книгите. Когато една детска книга ти е от 5 лв. за 5 странички до 40 лв. за сборник от 20 приказки, ти просто нямаш избор. Аз купувам например на килограм руски детски книжки от изложението на книгата, което се прави приблизително веднъж в годината, защото хем искам детето да знае руски, хем просто не мога да си позволя да купя същите на български, защото са четири пъти по-скъпи.

Така че тук да бъде обвиняван някой е много трудно. Нито децата са мързеливи, нито родителите безотговорни чак толкова, нито учителите си клатят краката. Просто идеята за образованост вече е друга, тя се е трансформирала в количество за сметка на качеството. Освен това, в самото ни образование нахлуват и тенденциите за изобразяване на преподаваното - чрез мултимедии, снимки, филми и т. н. Лошо няма, но това отново удря по нуждата от четене. Детето знае материала в някаква форма и това, в повечето случаи, се оказва достатъчно за бъдещото му развитие.

Така че образованите секретарки ще са все по-високо платени, коректори, редактори и др. Факт е, че част от преводачите например не са просто малко грамотни, но и са с ниска обща култура. Какво остава за онези, които не работят пряко с езика?

# 27
  • Мнения: X
Мен пък ме плаши грамотността на някои учители. Особено странно се почувствах когато на практиката ми в училищата една учителка по английски сподели, че идея си нямала кой бил тоз Хенри VIII, за когото ставало въпрос в урока и от к'ъв зор трябвало да занимава учениците с него.

# 28
  • Мнения: 12 670
Скоро се дискутираше въпроса за тестовете. Според мен и това допринася за неграмотността. Едно е да знаеш някое правило и  да го отбележиш с кръстче, друго е да го прилагаш.
Моята учителка по магематика поправяше и правописните грешки в условието.

# 29
Мдам, неграмотността е навсякъде. Имам един приятел, направо ме побърква с правописните си грешки. Очилище, оправлява, сигорно, пребирам се. Много са и се чудя, неграмотността достатъчна причина ли е човек да ти падне в очите. Малко или много на мен ми пада. Доста, колкото и да е готин, просто това е огромен минус. Може би, защото ужасно много държа на правописа. По форумите също е така, мамите също пишат доста ..така...хммм
 Rolling Eyes #Crazy newsm78

# 30
  • София
  • Мнения: 62 595
Като нищо. Мисля, че ако един човек няма някакви дефицити като дислексия и др., затрудняващи ученето и в частност писането би трябвало за 13 години в училище и евентуално още 5 в университета да е усвоил на доста добро ниво книжовния език. Все пак става въпрос за родния език, а не за някой чужд език. Затова му се казва "грамотност", а не висш пилотаж.

# 31
  • София
  • Мнения: 1 076
Като нищо. Мисля, че ако един човек няма някакви дефицити като дислексия и др., затрудняващи ученето и в частност писането би трябвало за 13 години в училище и евентуално още 5 в университета да е усвоил на доста добро ниво книжовния език. Все пак става въпрос за родния език, а не за някой чужд език. Затова му се казва "грамотност", а не висш пилотаж.

E да де, но на практика не се получава така. Имай предвид, че само за последните 10 години броят на часовете по български език в училище е намаляван два пъти и особено в начална степен. Освен това твърде бързо се минава директно и само към литература, като граматиката е изоставена напълно, вместо да бъде преговорена из основи в по-зряла възраст, коато вече се е развило аналитичното мислене.

# 32
  • Мнения: 5 468
те неговите сценаристи явно по цял ден се ровят в нета и чакат да падне нещо... имам подозрения, че четат редовно БГ-мамата  Sunglasses
Е за това не се отказвам от форума. Надявам се да ме забележи някой режисьор  Crazy.

А за темата - думи нет! Ще пукна от смях, не заради съчинението, а заради малоумния опит да се изкаже нещо от лично име, което се знае от години и дори е в музей  hahaha.

# 33
  • Мнения: 2 480
Работи се целенасочено против доброто образование, защото на МАФИЯТА и е необходима неграмотна маса, която да бъде манипулирана и ограбвана лесно. А любимият ни министър смята да връща ПТУ-тата! Чували ли сте за тях? Малко им беше, че всички у-ща ги нарекоха "гимназии"! И вече не е ясно кое е техникум, кое е СПТУ и кое -гимназия.
ПТУ-професионално техническо у-ще, което даже не е средно

Последна редакция: пн, 13 окт 2008, 02:42 от vl

# 34
  • София
  • Мнения: 62 595
Не зная кой какви ги мисли, но държа моите деца да са грамотни и работя по въпроса откакто са се родили.

# 35
  • София
  • Мнения: 1 076
Не зная кой какви ги мисли, но държа моите деца да са грамотни и работя по въпроса откакто са се родили.
Peace

# 36
  • Мнения: 24
Не всичко е до родители....ето - моята дъщеря е на 3 години и постоянно ме поправя - не се казвало "чушмъ", "мухъ" или "скакауец"...ако кажа нещо от сорта "Че одиме ли да ручаме ва, котьо?" тя с въздишка на досада казва "Ох, тате, нищо не ти разбирам, стига си говорил глупости!"...Освен това никога не попива псувните, които постоянно бълвам в нейно присъствие...Имам чувството, че поне от нея ще излезе грамотен и интелигентен човек!
Има надежда за младото поколение.

# 37
  • София
  • Мнения: 13 206
Здравейте! Може би вече сте попаднали в Интернет на следния текст:

Птицата, за която ще пиша, е бухалът. Бухалът не се вижда денем, а нощем е по-сляп и от къртица. Не знам нищо особено за бухала, затова ще продължа с друго животно, което си избирам – кравата. Кравата е бозайник. Тя има шест страни: лява, дясна, горна и долна. В задната страна на кравата има опашка, от която виси четка. С тази четка се гонят мухите, за да не падат в млякото. Главата на кравата служи да излизат рога от нея и, освен това, защото устата на кравата трябва да стои някъде. От долната страна на кравата е млякото. Оборудвана е така, че да може да се дои. Кравата не яде много. Когато е гладна, мучи, а когато не казва нищо, значи, че вътре е пълна с трева. Краката на кравата стигат до земята. Кравите имат много развито обоняние, поради което можеш да ги подушиш от много далече. И заради това въздухът в полето е толкова чист. А когато въздухът е чист, вечерно време всичко се вижда ясно. Така можем да видим бухалът, който лети нощно време. Друго за бухала не знам.

Звучи като виц, но не е. Текстът принадлежи на съученик на моя син, на име Стефан, който е в шести клас. Браво на детето! Simple Smile Все повече си мисля, че няма смисъл от матурите. Simple Smile


Да бе да!!! Изобщо не е на никакъв съучени ка сина ти Стефан  Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil

# 38
  • Мнения: 5 468
Да бе да!!! Изобщо не е на никакъв съучени ка сина ти Стефан  Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil
Joy Joy Joy

# 39
  • Мнения: 1 517
Скоро се дискутираше въпроса за тестовете. Според мен и това допринася за неграмотността. Едно е да знаеш някое правило и  да го отбележиш с кръстче, друго е да го прилагаш.
Моята учителка по магематика поправяше и правописните грешки в условието.

Заради тези тестове децата не се учат да разказват урока. От една страна овладяват материала под някаква форма, значт за какво иде реч по история примерно, но мохгат да възпроизведат знанията си частично, с питане-отговаряне и т.н. Не могат да го разькажат. Или като моя син: това, което му се върти в главата е вярно само по себе си, но като тръгне да се изразява започва да говори глупости и безмислици. Защото не умее да каже това, което иска. И най-лошото е, че не може да вдене, защо трябва да го разказва, след като ще го изпитват с тест..............

# 40
  • София
  • Мнения: 62 595
Недейте да обвинявате за всичко тестовете. Тестовете, каквито в момента се дават не са единственият начин за проверка на знанията. Те са подходящи за бърза и стандартизирана проверка, но никой не е забранил останалите начини за изпитване. И както друг път съм казвала - зависи и от това как е направен тестът - отворени, затворени въпроси, степен на трудност и "грешност" при различните отговори, скала на измерване и т.н. Доколко тези показатели са заложени и се спазват няма да коментирам.

Така или иначе никой не е забранил на учителите да искат от децата да разказват урока по география или физика. Дори и учителят да не иска детето да разказва не е толкова трудно родителят да го прави понякога, колкото да види как учи детето.
Писането на есета и всякакви съчинения също не е забранено и се дават такива задачи за изпитване или домашно.

# 41
  • Мнения: 3 675
Като бивш учител по английски често давах на контролните превод на думи, досега си спомням някои бисери-национални кустуми, надоло по реката, рака и пр.
При майка ми е още по-тревожна тенденцията, защото тя преподава по електроника в техникума в п-в и когато чета нейните контролни се натъквам на думи - источник, бубина, чистота, и то правени от ученици в 11 клас, когато се очаква да са поне грамотни.Не знам да се хиля ли или да плача. Mr. Green

# 42
  • Мнения: 3 675
Как може да не знае учителката кой е Хенри VІІІ, тя не ли е чувала за реформацията в Англия и за неговите 8 съпруги, какво може такива даскалици по езика да петнят учителското съсловие. #Cussing outТя, английска история не ли е учила.....
Може би грешката е и в учителите понякога. #Crazy

# 43
  • София
  • Мнения: 1 076
Мхм, те учителите и за Втората световна са виновни, не са научили Хитлер на морал...

# 44
  • Мнения: X
Как може да не знае учителката кой е Хенри VІІІ, тя не ли е чувала за реформацията в Англия и за неговите 8 съпруги, какво може такива даскалици по езика да петнят учителското съсловие. #Cussing outТя, английска история не ли е учила.....
Може би грешката е и в учителите понякога. #Crazy
Ами точно в това беше парадокса, че аз тогава си скъсвах задника да уча английска история и странознание... В един момент отивам в даскалото, те уж трябва да са по-учени от нас, но се оказва, че освен че като специалисти по езика са доста зле,им липсва и елемантарна обща култура- и не само за Хенри не знаят, ами и много други работи.... Много е жалко хората, които формират първата представа за учител изобщо да са толкова неуки и ограничени, защото те преподаваха на 4-5 клас.

# 45
  • Мнения: 42
Образователната ни система е ужасна.Пълнят главите на децата с толкова ненужна информация.Не се отсяват важните неща.Изобщо имам чуството,че децата ни затъпяват,а може би това е тайният коз на политиците ни,защото прости хора лесно се управляват,а де не говорим,че пък изобщо не ги подготвят за реалният живот.Казвах на моето дете"Трябва да учиш ,да изкараш хубави уценки,за да те приемат да следваш и да имаш високо образование,за да си намериш по-добра работа.Аз бях отличничка,през целият ми ученически живот не съм получавала слаби оценки"...и след това млъкнах,защото завърших и висше образование,но доходите ниски...Май се поотклоних от темата newsm78,но дано се подобри нашето образование

# 46
  • Мнения: 12 670
Права си, важно е да се изкарват добри уценки.

# 47
  • Пловдив
  • Мнения: 647
Не всички Утличници получават хубави Уценки заради добро УбразУвание  Crazy

# 48
  • Мнения: 936
Към Хенри VIII  и уценките, да добавя още нещо. Днес, в мой час по английски, ученичка от 10 клас,  нещо си пишеше. Накрая на часа, леко отегчена, каза, че е забравила българската азбука. Опитвала се да си я припомни. Стигала до  буквите П, Р   и после я бъркала. Още съм в шок!!!

# 49
  • Мнения: X
Към Хенри VIII  и уценките, да добавя още нещо. Днес, в мой час по английски, ученичка от 10 клас,  нещо си пишеше. Накрая на часа, леко отегчена, каза, че е забравила българската азбука. Опитвала се да си я припомни. Стигала до  буквите П, Р   и после я бъркала. Още съм в шок!!!
ДА, ти си в шок, а на нея и е през ПРаз-а ,че оттатъка. Сигурно и за Уценките не й пука, нито пък за ОТценките, а ти всъщност трябва да се радваш, че е взела толкова насериозно англиЦкия, та чак да забрави и родния си език, и майчиното си мляко.

# 50
  • Пловдив
  • Мнения: 647
Вчера бяхме в едно училище да гледаме изнасяне на урок. На първия чин една госпожица се беше излегнала съвсем демонстративно и - А-ха - да заспи  Tired Учителката решава да я поразсъни малко и й задава въпрос, а ученичката отговаря повече от отегчено: "А, аз въобще не те слушам  Tired "

# 51
  • Мнения: 936
Давам още един вариант на 'англиЦки'. Миналата година, от етикета на тетрадка на петокласник, разбрах, че преподавам 'анийски'. Не знам защо, но ми прозвуча като древен език с йероглифи. Laughing

# 52
  • Мнения: X
Давам още един вариант на 'англиЦки'. Миналата година, от етикета на тетрадка на петокласник, разбрах, че преподавам 'анийски'. Не знам защо, но ми прозвуча като древен език с йероглифи. Laughing
хаха, нещо като йонийския  Joy Май е бил гладен младежа hahaha

# 53
  • Мнения: 1 517
Недейте да обвинявате за всичко тестовете. Тестовете, каквито в момента се дават не са единственият начин за проверка на знанията. Те са подходящи за бърза и стандартизирана проверка, но никой не е забранил останалите начини за изпитване. И както друг път съм казвала - зависи и от това как е направен тестът - отворени, затворени въпроси, степен на трудност и "грешност" при различните отговори, скала на измерване и т.н. Доколко тези показатели са заложени и се спазват няма да коментирам.

Така или иначе никой не е забранил на учителите да искат от децата да разказват урока по география или физика. Дори и учителят да не иска детето да разказва не е толкова трудно родителят да го прави понякога, колкото да види как учи детето.
Писането на есета и всякакви съчинения също не е забранено и се дават такива задачи за изпитване или домашно.

Да, ама не се прави толкова често. И когато аз го натисна да си разкаже урока той не ще, защото учителката не ги била карала. И за да стане на моята и той да си научи урока да го разказва, а не само да отговаря на въпроси аз трябва да стана "една гадна майка". А понякога ми писва да съм вечния терминатор в къщи....

# 54
  • Пловдив
  • Мнения: 23 716
Как може да не знае учителката кой е Хенри VІІІ, тя не ли е чувала за реформацията в Англия и за неговите 8 съпруги, какво може такива даскалици по езика да петнят учителското съсловие. #Cussing outТя, английска история не ли е учила.....
Може би грешката е и в учителите понякога. #Crazy
Ами учителите на учителите?! Коя е допуснал тя да изкласи, без да знае кой е Хенри VІІІ?

# 55
  • София
  • Мнения: 1 508
Наистина е шокираща степента на неграмотност в училище. Постоянно наблюдавам по форумите тенденцията думи, завършващи на -ия в множествено число да завършват на -ий. След като бях абсолютно убедена в грамотността на третокласничката ми и подтикната от бисера "змий = змйи" от един друг форум, реших да я попитам, как се пише "змия" в множествено число. Познайте какъв беше отговорът. Sad

Но още по-голям беше шокът, когато ми беше сериозно обяснено, че учителката им е казала, че се пише по този начин  #2gunfire

# 56
  • Пловдив
  • Мнения: 23 716
Но още по-голям беше шокът, когато ми беше сериозно обяснено, че учителката им е казала, че се пише по този начин  #2gunfire
Това дали е истина или .....абе възможно ли е да е истина?!

# 57
  • София
  • Мнения: 1 508
Не можах да проверя - прерових всички тетрадки и учебни тетрадки, които бяха останали от миналата година, но не намерих нищо подобно. Иначе бих го повярвала, съдейки по общото ниво на поколението на класната - тя е около 86-87 набор и даже няма диплома за начална педагогика.

# 58
  • Мнения: 936
За разказването на уроци - наистина повечето не могат. 11 клас, които поех тази година, бяха учудени, че ги карам да ми разказват текстовете. Досега не го били правили.
А ако трябва и те да създадат текст по дадена тема, вече работата става мътна и кървава.

# 59
  • Мнения: 1 517
Проблема е доста комлексен и понякога става като омагьосан кръг. Сина ми е в ново училище, всички деца са нови, с нова класна (която преподава по всичко, понеже са 4 клас), а тя е от старата генерация: много взискателна, строга и т.н. Още на втората седмица някоя от майките отишла направо при директора да се оплаче, че Госпожата давала много домашни по математика.....Не знам директорът как е реагирал, но ако я е сгризал какво следва: най-вероятно Госпожата ще отстъпи под натиска и въпреки желанието си да ограмотява децата, да набляга на някои неща няма да може да си свърши работата. Така че има го и този момент - самите родители пречат по един или друг начин на учителите да ограмотяват децата им.

# 60
  • Мнения: 1 318
Стига бе, трябва да има такива учители, които да натискат децата!!!
Аз не си спомням да НЕ са ме изпитвали по разказвателни, писали сме съчинения, преразказвали сме и за правописна грешка, са ни сваляли доста от оценката.

# 61
  • Costa Rica
  • Мнения: 551
Стига бе, трябва да има такива учители, които да натискат децата!!!
Аз не си спомням да НЕ са ме изпитвали по разказвателни, писали сме съчинения, преразказвали сме и за правописна грешка, са ни сваляли доста от оценката.
Мдаммм, добре звучи - на теория. А на практика - миналата година при нас дойде нов учител по география. Млад, нахъсен, амбициозен. Наистина искаше (и можеше) да научи децата на нещо. И ето какво получи за благодарност. Публикувам го без корекции:

Поправителен изпит по география

Значи на Старопланинската област мога да кажа, че е Стара планина и областа около нея! Стара Планина се намира в Централна България. Разпростира се от източната част на България чак до западната граница. в Стара планина има богат животински и растителен свят. Изроди има много Аз лично съм виждал див заек, дива лисица-диви щот никой не ги е опитомявал. има и гарвани и лястовички и жаби също така бухал, таралеж, от ония гадните червеи и кози, овце, змии които са много опасни не всички ама пепелянката и питон ли ко беше забрайх. АБЕ с общи думи има всякакви животни има богат животински свят можем да се гордеем със Стара Планина. Растителния свят също е много богат има тополи, елхи, борчета, брези, смърчови, орехи, бурени, даже има и разни треви дето ги пушат ама аз не съм навитак да ги пробвам. Има също чемшир, отровен бръшлян, райграс, рози лалета, кокичета, минзухари има много дървета, храсти, треволаци, цветя всичко има направо не ми се изреждат.
За Стара планина най-високия връх е Ботев не знам колко е висок ама не и нисък няма да се оплакваме. Има и други върхове ама тях не ги знам. в Стара Планина и областа или по точно казано Старопланинската област има много градове и села. Например Трявна, Велико Търново, Елена, Ловеч, Габрово, Дряново, Плачковци има и Чолаковци ама то е квартал в Търново и тъй. Села има колкот щеш като започнем от Леденик, Шемшево, Пушево, Момин сбор, Килифарево, Обидинение, Иванча, Сомоводене, бобовци, Малък чифлик, Маймун Дере, Дебелец ама не съм сигурен село ли е град ли е ама няма значение все хора живеят. За релефа мога да кажа, че е разнообразен разбирасе планината е младонагъната.

Не е пързалка, заклевам се! Само подчертах най-интересните части.

# 62
  • Мнения: 1 318
Това последното е поредното красноречиво доказателство за липсата на грамотност в училищата.
Изключително съм щастлива, че мен са ме учили добри специалисти и не ме е срам да поправям тези, на които им липсва грамотност.
Иска ми се моите деца да имат учители като моите.

# 63
  • Costa Rica
  • Мнения: 551
Шърли-Ан, ами аз исках да кажа, че колегата наистина е добър специалист. Просто материалът, с който работи не струва. В компютърното програмиране има едно правило (the GIGO Law - Garbage In, Garbage Out) - Влиза боклук, излиза боклук. Същото е и с образованието. По времето, когато влязат в гимназията, вече всичко е загубено. Няма как да се върнеш назад и да поправиш 14 год. грешки. Има и добри учители, но... Можеш ли да повярваш, че учителката по БЕЛ на горецитирания екземпляр е една от най-качествените специалистки, които съм срещала? И накрая се принуждава (т.е. я принуждават)да го пусне в по-горен клас smile3511

# 64
  • София
  • Мнения: 62 595
Даа, май си права. Докато завършат 8-ми клас вече имат (или нямат) изградени навици за учене, отношение към ученето и живота изобщо.

# 65
  • Мнения: 3 835
Не знам, много болна тема, дълга и широка. Мога да кажа само, че много зависи и от грамотността на родителите, отношението им към нея и т.н......Абе изобщо, майка плаче! Tired

# 66
  • Мнения: 1 318
Шърли-Ан, ами аз исках да кажа, че колегата наистина е добър специалист. Просто материалът, с който работи не струва. В компютърното програмиране има едно правило (the GIGO Law - Garbage In, Garbage Out) - Влиза боклук, излиза боклук. Същото е и с образованието. По времето, когато влязат в гимназията, вече всичко е загубено. Няма как да се върнеш назад и да поправиш 14 год. грешки. Има и добри учители, но... Можеш ли да повярваш, че учителката по БЕЛ на горецитирания екземпляр е една от най-качествените специалистки, които съм срещала? И накрая се принуждава (т.е. я принуждават)да го пусне в по-горен клас smile3511
За съжаление си мноооого права Sad

# 67
  • Мнения: 2 480
А ако майка на деветокласничка каже:"Изобщо не знам какво учат в у-ще." Това как ще го коментирате?

# 68
  • Мнения: 12 670
А ако майка на деветокласничка каже:"Изобщо не знам какво учат в у-ще." Това как ще го коментирате?

Ако го каже самата деветокласничка даже, няма да се учудя. А за майката - че 9класничката не иска майка й да й се меси. Достатъчно голяма е да се справя сама. Но ако каже - Мамо, напиши ми есето, не знам как да го коментирам.

# 69
  • Мнения: 1 517
Ето как учат английски в еидн шести клас:
учителката задава на децата някакво съчинение или есе, те започват да ровят в нета и буквално преписват от там дословно - т.е. намират БГ текстове и ги превеждат (превода или е пак чрез нета или с познати...); учителката знае това и пише оценките на база кой е намерил повече материал. А черешката на тортата е, че един от тези шестокласници даже го мързи да си търси сам и майка му му търси из нета текстове на български и после кара познати да и го превеждат.

# 70
  • Мнения: 3 835
Ето как учат английски в еидн шести клас:
учителката задава на децата някакво съчинение или есе, те започват да ровят в нета и буквално преписват от там дословно - т.е. намират БГ текстове и ги превеждат (превода или е пак чрез нета или с познати...); учителката знае това и пише оценките на база кой е намерил повече материал. А черешката на тортата е, че един от тези шестокласници даже го мързи да си търси сам и майка му му търси из нета текстове на български и после кара познати да и го превеждат.

Ужас, къде им е акъла на тези учители и родители. За какво го правят, учителките да имат учениците им по-високи оценки, родителите пак за същото, и кого лъжат всъщност? Никакъв смисъл не виждам, с какви знания после ще кандатства някъде?

# 71
  • София
  • Мнения: 62 595
Учителката, че е несериозна е ясно. Но защо родителите се занимават с неща, които не са им работа. И сега го има като по време на соца, но тогава майките повече бродираха и правеха макети по трудово. Знаеше се, че има деца, на които майките им им пишат съчиненията и темите по литература, но поне се криеха. А сега е ужасно. Ако не е майката да напише има достатъчно услужливи фирми, които ще откликнат.

# 72
  • Мнения: 1 517
Просто някои държат повече на оценките, отколкото на знанията.

# 73
  • Costa Rica
  • Мнения: 551
А ако се приеме поредната идиотщина - заплатата на учителите да зависи от оценките на учениците - познайте к'во ни чака!

# 74
  • Мнения: 1 517
А ако се приеме поредната идиотщина - заплатата на учителите да зависи от оценките на учениците - познайте к'во ни чака!

Е как какво - само хубави неща. Всички деца ще са отличници, учителите ще забогатеят...  Tired

# 75
  • Мнения: 4 380
Да не пропускам и че ми се налага да обяснявам значения на думи като хиподрум, акуратен, прецизен и т.н.

Така ли? Защо не вземеш да обясниш и на форума вместо мен значението на думата акуратен? Мисля че повечето и тук не познават тази дума.

# 76
  • Мнения: 2 480
Да не пропускам и че ми се налага да обяснявам значения на думи като хиподрум, акуратен, прецизен и т.н.

Така ли? Защо не вземеш да обясниш и на форума вместо мен значението на думата акуратен? Мисля че повечето и тук не познават тази дума.
Акуратен-точен, прецизен, старателен, коректен
Но вс. тези думи вероятно ще могат да се заменят само от една-ЯК!!!

# 77
  • Мнения: 4 892
Малееее, fayza, какъв пример!
А аз едно време се бях спекла, само заради една грешка. На контролно по биология бях написала, че освен картофите, също така и чукундура е грудково растение. И учителката ми беше поправила с червено, че не е чукундур, а цвекло..........

Грамотността в училище... за грамотността и на учениците ли е темата или и за тази на учителите? 

# 78
  • Мнения: 24 467
Ах, fayza, моят е едва ІІІ клас, но днес по телефона тъкмо ми разказва как се смели целокупно на едно контролно- отворен тест на техен съученик, според който:
"На запад РБългария граничи с държавата:   рила,
Най дългата река у нас е: във велико търново," и подобни,
та докато станат гимназисти могат бисерно и да надминат тоз юнак с поправителния по география.
И да не е обаснила учителката- обяснила е, моят как е разбрал.
По мое време обаче беше горе- долу подобно. Една съученичка /аз й подсказах, нарочно и хич не ме е срам/ изръси на изпит /устен/, че най- голямата птица на земята е жирафът, а цветята нощем си затварят чашките, за да не ги хапят комарите.

# 79
  • Bristol
  • Мнения: 9 366
И каква е целта на темата, да се присмиваме на неграмотните и неуки деца ли?! Това е последното нещо, на което бих се смяла. Вместо да си губя времето, да ги соча с пръст, бих обърнала повече внимание на децата си, за да не изпадат в подобно положение и бих ги научила на толерантност, да не се присмиват на съучениците си   Crossing Arms
Judy, красиво ли е постъпил класът, като се е смял целокупно на това дете и кой въобще им е дал достъп до текста, учителят им?!  Thinking newsm78
И по наше време имаше подобни бисери, винаги ги е имало и ще ги има, няма как всички да сме грамотни и интИлигентни Wink На кого щяхте да се подигравате тогава  Sick

# 80
  • Пловдив
  • Мнения: 1 219
Ами да ще се присмиваме, та дано някой се трогне. И вместо да се свре нацупен в ъгъла, да седне, да се потруди малко и да пропише правилно. Ама .... а дано, ама надали.
И как да знаят децата кое как, като аз преди 3 години се опитвах да обясня на племенницата, че най-добър се пише с тиренце. А майка и ме убеждаваше, че не е сигурна, че е така, пък и да било,то не е толкова важно. А сега де newsm78 Да обаче на кого ще вярва детето според вас.

п.п. тук проверката за правопис ми подчертава най-добър като грешка. Но пък речника на Мозила не.

# 81
  • София
  • Мнения: 62 595
Грамотните вече са изключения. Бях изумена, когато разбрах, че в четвърти клас има деца, които още сричат и допускат невероятно количество правописни грешки. И това са деца без обучителни проблеми, а занемарени. Учителката не може да се занимава само с тях, защото материалът си върви.
Да, не може всички да са грамотни, но и не е добре да са толкова неграмотни, колкото се среща и тук във форума. Затова все още съществуват и "прЪвописнитИ кУнсОлтации". И точно неграмотните най-много се обиждат. Колко грамотни, според теб ще са децата на същите тези неграмотни майки?

# 82
  • Bristol
  • Мнения: 9 366
Ами да ще се присмиваме, та дано някой се трогне. И вместо да се свре нацупен в ъгъла, да седне, да се потруди малко и да пропише правилно. Ама .... а дано, ама надали.
Е, намерили сте решение за справяне с неграмотността, супер! Дано да свърши работа! Peace

# 83
  • Мнения: 3 835
Просто някои държат повече на оценките, отколкото на знанията.

Флор, явно е така, но аз пак не разбирам. Как и с какви знания ще кандидатстват после в средно или висше у-ще? Повечето са с български и литература, няма как майка му да му вземе изпита или да препише отнякъде. Или просто драпат за по-висока диплома, пък после мислят за другото. Хукват по частни уроци, хвърлят се луди пари, за да се навакса всичко пропуснато в у-ще. А пък, ако е вярно това, което пишете, излиза, че някои от учителите го правят не само за да имат високи оценки учениците им, но и защото имат интерес те да не са покрити от знания. Какви са тези "учители", които много добре знаят, че съчинението е преписвано и въпреки това го оценяват изобщо?! Какви са тези "съчинения", които не се пишат в клас, под контрол на учителя?! Целта на съчинението е да те накара да мислиш и разсъждаваш, и е проверка за прочетените произведения и разбирането им.

# 84
  • София
  • Мнения: 62 595
По-скоро на част от учителите не им пука. Не можеш насила да дадеш на някого. Защо да пишат ниски оценки или да искат съчинението да е написано от ученика, ако ще рискуват после заплахи и скандали? Ако аз бях в това положение щях да си кютам  и да обръщам внимание на децата, които искат да учат. Останалите щях да ги баламосвам с нещо да не пречат, пък ако искат да учат. Какво, да карам детето Х да пише тема по литература и после да ми скача и да ме псува ли? Я да пасе и толкова.

# 85
  • Costa Rica
  • Мнения: 551
Радостина, не е съвсем така. На малкото останали свестни учители наистина им пука. Но трябва и да си хранят децата. И ако на такъв учител деликааааатно бъде намекнато, че детето на Х трябва да си изкара поправителния, защото..., как мислиш, какво ще избере? Няма опция 'няма пък'. Пускаш чавето да пасе, щото хладилникът тебе чака. Грозно, но факт.

# 86
  • Мнения: 3 835
Искаш да кажеш, че директорът ще уволни или няма да даде заплатата на учител, отказал да пусне детето на X, така ли? Т.е, каква е схемата, родител, директор, принуден учител?

# 87
  • Costa Rica
  • Мнения: 551
Искаш да кажеш, че директорът ще уволни или няма да даде заплатата на учител, отказал да пусне детето на X, така ли? Т.е, каква е схемата, родител, директор, принуден учител?
Мъхъм.
И по-точно - родител с пари, директор на делегиран бюджет, дете-идиотче и гладен даскал - пИрфектната комбинация.

# 88
  • София
  • Мнения: 62 595
Нали това написах - на част от учителите не им пука. Все още има и свестни учители, но те започват да са от изключенията. И точно, защото трябва да си хранят децата отиват да работят на друго място.

Дори не е задължително рдителят да е с пари, а да е по-устат, да не кажа прост. Какъв ще е имиджът на училище, в което деца отиват на поправителен или отпадат?

# 89
  • Мнения: 3 835
Връщането на матурите не решава ли донякъде тези проблеми? Все пак това е единственият сигурен начин да се проверят реалните знания на учениците.

# 90
  • София
  • Мнения: 62 595
Не зная как са направени матурите, но май и там е според зависи. Мисля, че ако сегашните ученици трябва да се яват на матура по български от времето в края на соца, поголовно ще имат двойки и тройки. И не говоря за фактическото знаене на произведенията, а за правопис, граматика и изобщо умението за конструиране на някакъв текст и изразяване в писмена форма. Като гледам как пишат много майки във форума... ВИнаги си личи кога някой е добре с владеенето на езика и стила, се прави на простак и кога е зле.

# 91
  • Мнения: 3 835
Е, да, защото някоя умна глава реши "демократично" да премахне матурите след "демократичните" промени у нас. Можем само да гадаем, но предполагам, че сега нямаше да наблюдаваме такава повсеместна неграмотност и то на такова ниво, ако бяха запазили матурите през тези години, без да ги променят.

# 92
  • Costa Rica
  • Мнения: 551
Връщането на матурите не решава ли донякъде тези проблеми? Все пак това е единственият сигурен начин да се проверят реалните знания на учениците.
Донякъде ги решава-там, където има камери за наблюдение и матурите се правят "за пред министъра". По другите места пада поголовно преписване.

П.С. ... със знанието и мълчаливото съгласие на Инспектората, разбира се.

# 93
  • Мнения: 1 517
Колко грамотни, според теб ще са децата на същите тези неграмотни майки?

Аз се имам за средно грамотен човек. За съжаление сина ми (4 клас) е далеч под това ниво - имам предвид правописните грешки. Хич не ми е глупаво детето, много си е начетено даже, но диктовките му са повече от ужасни. С граматиката се справя: сега преговарят същ., прилаг., глагол и тем подобни...супер се справя. Но иде ли диктовка, ум да ти зайде  ooooh! Да е занемарен...не мисля, старая се да се занимавам с него. Той обаче се обръща и казва: "К'во искаш бе...аз съм музикант, няма да ставам преводач като тебе" - и въпроса е приключен. За него.

# 94
  • Sf
  • Мнения: 808
Нулева!

Учениците не четат български автори, няма задължителни списъци за лятото. И като не четат, няма откъде да видят и зрителната им памет да попие как се пишат думите и къде стоят запетаите и други препинателни знаци.

# 95
  • Мнения: 61
Мой колега/25 годишен/ беше издал дебитна карта на клиентка, и тъй като изискването е имената да се пишат на латиница Янка стана QNKA  ooooh!.

# 96
  • Мнения: 3 835
Нулева!

Учениците не четат български автори, няма задължителни списъци за лятото. И като не четат, няма откъде да видят и зрителната им памет да попие как се пишат думите и къде стоят запетаите и други препинателни знаци.

Съгласна съм, че като цяло не четат, но има задължителни списъци за лятото. Поне със сигурност знам за началните класове. И то списъците са много сериозни и обемни. Нарочно им дават много книги, за да прочетат поне половината. Целият списък според мен ще им дойде малко множко. За 3 или 4-ти клас говоря. Списъкът им включваше "Пипи дългото чорапче" и още поне 4-5 книги, а само "Пипи" си е достатъчно обемна.

# 97
  • София
  • Мнения: 62 595
Колко грамотни, според теб ще са децата на същите тези неграмотни майки?

Аз се имам за средно грамотен човек. За съжаление сина ми (4 клас) е далеч под това ниво - имам предвид правописните грешки. Хич не ми е глупаво детето, много си е начетено даже, но диктовките му са повече от ужасни. С граматиката се справя: сега преговарят същ., прилаг., глагол и тем подобни...супер се справя. Но иде ли диктовка, ум да ти зайде  ooooh! Да е занемарен...не мисля, старая се да се занимавам с него. Той обаче се обръща и казва: "К'во искаш бе...аз съм музикант, няма да ставам преводач като тебе" - и въпроса е приключен. За него.

Важното е да не е приключен за теб. Възможно е той да гледа така на нещата, защото все повече негови връстници са все по-неграмотни. Но ти не се предавай!

# 98
  • Мнения: 1 517

Важното е да не е приключен за теб. Възможно е той да гледа така на нещата, защото все повече негови връстници са все по-неграмотни. Но ти не се предавай!

Затова и продължавам да бъда "една гадна майка"  Mr. Green

# 99
  • София
  • Мнения: 1 076
Колко грамотни, според теб ще са децата на същите тези неграмотни майки?

Аз се имам за средно грамотен човек. За съжаление сина ми (4 клас) е далеч под това ниво - имам предвид правописните грешки. Хич не ми е глупаво детето, много си е начетено даже, но диктовките му са повече от ужасни. С граматиката се справя: сега преговарят същ., прилаг., глагол и тем подобни...супер се справя. Но иде ли диктовка, ум да ти зайде  ooooh! Да е занемарен...не мисля, старая се да се занимавам с него. Той обаче се обръща и казва: "К'во искаш бе...аз съм музикант, няма да ставам преводач като тебе" - и въпроса е приключен. За него.

Извинявай, но като си преводач, как е възможно изобщо да не ползваш пълен член?


Повечето от тези, които твърдят, че обръщат внимание на грамотността по тези страници и сами не пишат грамотно. Пълният член очевидно е истински бич, но какво става с пунктуацията? Това явно е "тера инкогнита" за повечето.
По въпроса с грамотността - няма такава, няма и да има, защото родителите просто не ги е еня за това. Учителите били виновни. Брей. Помислете вие колко пъти сядате с книга в ръка пред детето си, вместо да висите на компютъра. Помислете и колко новини прочитате от вестник, вместо да чуете по телевизия или, отново, от интернет да прегледате тук там по нещо (детето само вижда, че вие сте пред монитора, за него няма значение дали играете или работите). Колко пъти сами направихте диктовки?

Часовете по български език на два пъти бяха съкращавани в начален курс само за последните седем години. Учителите обаче са строго следени от инспектората за това, дали предават в уреченото време задължителния материал, което прави упражненията почти невъзможни. Или учителят ще рискува да предаде по-малко, но по-качествено, или ще си влезе в "рамката" на тъпоумния учебен план на МОН и просто ще спре да се грижи за усвояването. Не защото ТОЙ иска така, а защото отгоре го натискат да прави неща, които са му противоестествени.

Още малко по въпроса. Българският език, поради неизвестни причини, се слива с литературата, в следствие на което децата от 10 годишна възраст просто спират изобщо да употребяват български език, освен за някое друго (копирано) съчинение.

По чатовете - латиница, в игрите - латиница; ако някой пише на кирилица дори го смятат за смахнат. Кажете ми - кога и къде детето всъщност би могло да употребява в писмен вид българския език? Ами... просто никога! Освен, ако родителите му ВСЕКИ ДЕН не му правят диктовки, изхвърлят всички телевизори, компютри и плейстейшъни и не го карат да чете. Няма друг вариант.

# 100
  • Мнения: 1 517

Извинявай, но като си преводач, как е възможно изобщо да не ползваш пълен член?

Ползвам си го бе  Grinning (случва се и да го изпусна понякога).
Проблемът според мен не е точно в допуснатата някоя и друга правописна греша. Мен лично ме ужасява фактът, че масово децата, а и много хора не умеят  да се изразяват правилно. В смисъл имат знания по дадената тема, но не могат да ги покажат. Не владеят словото. За съжаление. И лошото е, че същите тези хора изобщо и въобще и хич биля не си дават сметка, че именно словото е много важна част от живота ни. Нали ужким по това се различаваме от животните.
Колкото до изказванията на някои тук, че родителите едва ли не пречат на учителите да изискват...ами вярно е. Пак за съжаление. Аз съм била свидетел много пъти на подобни родителски изяви. Не може да говориш пред детето си за учителката му "Абе, мани я тая! Тя..." и после да искаш същата тази учителка да има авторитет и да го научи на нещо. Защото след такова отношение да родителя, при някакъв конфликт детето се обръща и казва "Ще те кажа на татко".
Това да са ни грамотни децата не е грижа и приоритет само на учителите, а преди всичко на нас като родители. Няколко години преподавах италиански език в един учебен център. Заплащането беше добро. Аз се стараех да дам каквото мога от себе си, защото хората идват и си плащат и искат да получат знания. ОБАЧЕЕЕЕ...как да го научиш на нещо, когато той два часа ти се хили, губи ти времето в разказване на някакви историйки, не си пише домашните, не си научава нещата...аз какво мога да направя??? Ми да оди да пасе, както казаха някои тук. Аз знам, че съм направила каквото мога. Това, че той става кепазе с парите си вече си е негов проблем. И тук става въпрос за възрастни хора, които сами, по собствено желание са дошли да учат език. Да седна да се нервя..или сън да не спя?! От къв зор...Че и учителите - дай да седнат да мрат от притеснение сега, че на еди кой си детето хич не му се чува, че "град" се пише с "Д"...примерно.

Колкото до латиницата - с тази масова глобализация просто няма начин. Единственото, което успях да наложа на сина ми е когато пише на мен по скайп да пише на кирилица. С другите не мога да го контролирам. А имаше момент, когато Павел не боравеше добре с латиница. Няколко от децата, с които си пишеше отказваха да му пишат на кирилица, защото им било трудно!!! и понеже той нищо не разбираше от писанията им, само да им пише и те го изхвърлиха от листата си. Не им беше интересен. Такова реване беше после, нямам думи. Тогава беше 1 клас. За отрицателно време овладя латиница и сега кара с нея. Щото било по-лесно  ooooh!

# 101
  • София
  • Мнения: 62 595
Латиницата не е извинение за грешкте. Никой нормален човек, който е усвоил добре книжовния български език не допуска правописни грешки заради латиницата. ТОва не е в ръцете, а в главата.

# 102
  • Мнения: 24 467
За да усвоят правилен, пълен и точен начин на изразяване, децата трябва да пишат редовно и то не да попълват тестове с едносрични и еднодумни отговори, а да пишат наситина- пълни текстове с пълни изречения, да разказват, да четат също така литература- с добре написани текстове, с цел обогатяване речника и усвояване на устния и писмен изказ.

# 103
  • София
  • Мнения: 62 595
Да пишат. Нашите на училище ги карат или да преписват, или да правят диктовки. Също и съчинения. Но като гледам, все едни и същи ходят с написани допълнителни домашни, а другите си правят оглушки. Няма как родителите да се оправдаят, че не знаят, защото това беше казано още на първата родителска среща тази година и правенето на 5 диктовки за седмицата отнема точно половин час. Само знаят да мрънкат, че учителката била виновна, че децата са неграмотни. И, естествено, учителката харесвала повече децата, които пишат с малко грешки. Само че тази загрижени и заети родители забравиха да забележат, че тези деца са точно "онези" с написаните диктовки.

# 104
  • Мнения: 1 517
Латиницата не е извинение за грешкте. Никой нормален човек, който е усвоил добре книжовния български език не допуска правописни грешки заради латиницата. ТОва не е в ръцете, а в главата.

Така е. Исках да кажа, че първо децата трябва да научат добре своя роден език и тогава да пишат на каквото си искат. Да ама не.

# 105
  • Мнения: 12 670
А няма ли наказания за тези без домашни.
За учителките е много по-лесно да проверят един тест, отколкото да се занимават с диктовките. А най-модната реплика сред родителите е - Толкова работя, нямам време.

# 106
  • София
  • Мнения: 62 595
Май има, но засега са в нейния тефтер. Като гледам започва да й писва, защото разговорите с тези родители се превръщат в скандали. За някои деца входните нива бяха катастрофа, но родителите се почувстваха засегнати. Много работят и нямали били време. Учителката насила ли да ги кара да се грижат за грамотността на децата? Родителите са предупредени и толкова. Личи си по оценките.

# 107
  • Мнения: 24 467
Хе- хе, диктовките ако са зор на учителите и родителите /понеже и едните и другите имат задължения по отношение образованието на децата, едните- професионални, другите- лични/, когато имаш готов текст, каква ли непосилна задача ще са преразказите и съчиненията, където освен за правопис трябва да се следи и за изказ и пълнота, за богатство на речта, а това се прави още в ІІІ клас.
По човешките предмети сега на входните нива учителката следеше и за правопис и пълнота на изказа, понеже тестът беше напълно отворен, без глупости от типа на лотарията с предварително зададени отговори, нещо, че не е БЕЛ. Децата имаха среден успех 4,11- ми дори е висок май, като за тази грамотност и начетеност и по предмета и по езика. 
Пък който родител си не може- не може, то децата не всички ще са отличници и висшисти.

# 108
  • София
  • Мнения: 62 595
Не мога да виня учителката, защото тя практически няма как да им прави чести диктовки в клас, защото часовете по български са малко, а материалът е много.  И при двете ми деца учителките искат по 5 диктовки на седмица  (от по 5-6 изречения) или преписване на текстове за домашно, които да се правят вкъщи. Според мен изобщо не е много, но за някои е непосилно да го вместят в графика си.

# 109
  • Мнения: 24 467
Бе как ще е много, ние преписвахме текстове още в края І клас, а диктовките бяха миналата година и лятото, сега вече в ІІІ клас преразказваме. Часовете по БЕЛ определено са недостатъчни, затова ЗИП-овете са ни БЕЛ и математика още от началото на училище, поради тази причина, но пак си е така- който си не може и не иска- си не може и не иска.

# 110
  • Costa Rica
  • Мнения: 551
А няма ли наказания за тези без домашни.
За учителките е много по-лесно да проверят един тест, отколкото да се занимават с диктовките. А най-модната реплика сред родителите е - Толкова работя, нямам време.
Има, има...
На теория - за 3 липсващи домашни се пише двойка. На практика - я си я написал, я ти е цъфнал тате да ти обяснява, че неговото дете "не е такова".

# 111
  • Мнения: 806
Тема: "Пази, боже, сляпо да прогледа" Консулът седнал на една масичка
да си пийне биричка. Тогава един консул дошъл с една каюта. Тогава
майката на Христо го внесла във ваната. А в това време пристигнал
консулът във файтон с пушеци и прах... Момчето хванало свинята с
едната ръка за ухото, а с другата за кръста... Дошли кметът, съдията и
гражданите от селото... Званецът вазвести вазбуждането на големеца...
(правописът запазен)

· Рамбо Силек (второкласник)

# 112
  • Мнения: 3 835
Мен лично ме ужасява фактът, че масово децата, а и много хора не умеят  да се изразяват правилно. В смисъл имат знания по дадената тема, но не могат да ги покажат. Не владеят словото. За съжаление.

E, как ще го владеят, при наличието на този хермафродит БЕЛ!? Това явление явно също е следствие на "демократичните" промени у нас! Аз колкото и да мислих, мислих, така и не успях да го проумея, нито като логика, нито като смисъл! Българският език и литературата са съвършено различни, естеството и целите им са различни. Фактът, че примерно едно съчинение трябва да е написано грамотно не само като изказ и мисъл, но и като граматика, в никакъв случай не припокрива двата предмета, макар и оценката да е комплексна. Знанията, които се придобиват от всеки от двата предмета, а именно те са целта, всъщност са съвсем различни.

# 113
В осми клас пишат "без порно" ( в превод безспорно), а в десети не могат и да четат, шести клас не могат да бъдат заинтригувани с нищо, седят върху чиновете и попълват фишове някакви, снимат си с телефоните. Ето това са повечето днешни ученици(има и добри и умни деца), а като тате дойде да заплашва заради поредната забележка веднага става ясно, че отрокът е негово копие.Крушата не пада по- далече от дървото.За всичко са си виновни родителите.

Общи условия

Активация на акаунт