Новият закон за училищно образование

  • 5 855
  • 64
  •   1
Отговори
# 30
  • Мнения: 222
Децата не са им оръдие на труда, а обект на въздействие. Отношенията са йерархични и учениците дори не са субекти, а са обекти на обучение.

Andariel, говорехме за циганите, чиито деца не ходят на училище
Ти закакво говориш?  Laughing

Последна редакция: чт, 05 мар 2009, 11:55 от s+chris

# 31
  • София
  • Мнения: 4 051
Снощи гледах по новините коментар на майка, представител на някаква родителска асоциация. Шокирах се от негативното отношение. Как можело да се наказват децата за лошо поведение с труд! Те след време щели да възприемат работата като наказание.  Whistling Що за глупости, може ли наистина да има толкова елементарни разсъждения или просто някой се чуди как да е по-интересен.

# 32
  • Мнения: 222
Как можело да се наказват децата за лошо поведение с труд! 

А има ли такова предложение в новия закон?
На   мен ми  звучи много разумно.

# 33
  • София
  • Мнения: 62 595
Децата не са им оръдие на труда, а обект на въздействие. Отношенията са йерархични и учениците дори не са субекти, а са обекти на обучение.

Andariel, говорехме за циганите, чиито деца не ходят на училище
Ти закакво говориш?  Laughing

За това, че идеята на системата такава, каквато е е да гледа на децата като на обект на въздействие. Нещо, което върви по поточната линия, а отстрани стоят хора и му въздействат.

Ами, той, трудът си е наказание. Колко хора биха работили, ако не им се налагаше да се изхранват? Laughing

# 34
  • София
  • Мнения: 4 051
...

Ами, той, трудът си е наказание. Колко хора биха работили, ако не им се налагаше да се изхранват? Laughing

Така де, права си!  Laughing

# 35
  • Мнения: 222
...

Ами, той, трудът си е наказание. Колко хора биха работили, ако не им се налагаше да се изхранват? Laughing

Така де, права си!  Laughing



освен да предложим- При провинение,  вместо наказание - да ги водят на дискотека за сметка на училищния бюджет.  Това е    по-възпитателно...  bigdance2

# 36
  • Мнения: 222


За това, че идеята на системата такава, каквато е е да гледа на децата като на обект на въздействие. Нещо, което върви по поточната линия, а отстрани стоят хора и му въздействат.



това явно  в по-общ план newsm78

# 37
  • Мнения: 3 161
Kabo Alma, много хубави предложения сте направили, браво; тъй като голяма част от тях са добри европейски практики, няма как да не се вслушат поне донякъде. Не съм запозната с тексстовете и не зная какво точно те притеснява, че е половинчато; силно подкрепям включването на родителите, дано стане практика и у нас.

# 38
  • Мнения: 3 740
Емем, благодаря за добрите думи. Всъщност в първия постинг съм изброила нещата, които вече са включени в проектозакона по наше настояване. Simple Smile Има още, които не са приети, но няма пълно щастие.  Wink Това, което ме притеснява, е как ще се прилагат на практика при уклончивите формулировки в закона. Например, ние предлагахме класният ръководител да прави ежегодна оценка на потребностите на всяко дете, която да се предоставя на родителите и да е в основата на план за работа с детето. В проектозакона това е формулирано като писане на характеристика и като нищо може да се превърне в характеристики тип късен соц. Нашата идея беше класното ръководство да се развива в посока менторство и работа за създаване на общност в класа, като това се обвърже със съответната квалификация и заплащане - класните да се развиват в тази посока, а не като учители-предметници, които между другото попълват дневника. А така, както залагат нещата, опасенията ми са, че просто ще натоварят класните с допълнителна писмена работа, която да вършат с отвращение.

Впрочем, за всички които се интересуват, до края на другата седмица могат да се внасят предложения по проектозакона.

# 39
  • Мнения: 3 161
Кабо Алма, не разбрах в началото, че това са вече приетите ви предложения. Още по-добре! Законът едва ли ще реши нещата, но поне задава посоката, така че ако активни родители, директори, НПОта имат някакви споделени идеи, да могат да действат в рамките на закона, а не срещу него. За развитие на общности в у-щата примерно си мисля, че трябва да се подхване от родители и НПОта, а учителите и директорите да съдействат. Не знам доколко имат време и ресурси да се посветят на това; но поне да не пречат.

Много добра идея е и у-щата да имат възможност да развиват собствена стопанска дейност. И може това да е пътят към повишаване заплатите на учителите (както правят в сдружение Шилер - комбинират държавно с частно). Но да видим как ще стане на практика.

Последна редакция: вт, 10 мар 2009, 09:29 от Емем

# 40
  • Мнения: 3 146
Кабо Алма, в частните училища има едни тетрадки, които всяка седмица се идзпращат на родителя от класния, където се подписва класният и родителят - относно мнението за поведението на детето, как се е справяло и т.н. Сега, разбира се, абсурдно е да се прави всяка седмица, но и на няколко месеца (2 или 3) не е лошо. Аз съм работила в училище, и класен съм била, та напълно ми е ясно, че бележникът не върши никаква работа, нито родителските срещи, по отношение на наистина индивидуалната работа на ученика. Само като идея, че си споменала това за класните. Но има и друго, ако човекът ходи там, само защото няма какво друго да работи (както са повечето колеги, видях го с очите си в елитно училище миналата година), няма сила, който да ги накара да вършат работата си без отвращение. И учениците го забелязват. Това е истината. Проблемно е да се стимулират хората да стават учители и докато това не се реши, няма да имаме добри резултати.
Иначе, поздравления за свършената работа, наистина страхотно, гледам те по разните телевизии, сериозни сте всички, браво smile3501

# 41
  • Мнения: 1 575
Извинете, че нахълтвам така с въпрос, чак сега открих темата, иначе в друга си мечтаем няколко мами как си представяме нещата  Embarassed
Чудя се дали не е решение училищата да работят със социална органицазияу която да следи изкъсо проблемните деца.Не си представям това да е от компетенцията на класния, който така или иначе е учител по някакъв предмет...Или училището да назначи такъв "социален инспектор", който да работи с класните ръководители.Както въведоха психолози в у-щата, така да има и социални отговорници.И класния да има грижата да изпрати проблемното детенце при инспектора или да съобщи за него...И естествено въпросната личност да има някакви правомощия, иначе само от констатации полза няма, освен статистиката.

Последна редакция: пт, 27 мар 2009, 20:14 от Боби1973

# 42
  • София
  • Мнения: 4 051
Извинявам се, че пак съм чула-недочула и пак питам  Embarassed - Вчера е приет закон за уч. образование или законопроект? Има ли някакви изменения, къде може да се прочете?

# 43
Тъкмо се бях отказала да чета темата. Стори ми се, че тук са писали само родители, дето си нямат друго занимание и си чешат езиците. Повечето изобщо не са чели проекта или са подочули туй-онуй.

Кабо Алма, в частните училища има едни тетрадки, които всяка седмица се изпращат на родителя от класния, където се подписва класният и родителят - относно мнението за поведението на детето, как се е справяло и т.н. Сега, разбира се, абсурдно е да се прави всяка седмица, но и на няколко месеца (2 или 3) не е лошо. Аз съм работила в училище, и класен съм била, та напълно ми е ясно, че бележникът не върши никаква работа, нито родителските срещи, по отношение на наистина индивидуалната работа на ученика. Само като идея, че си споменала това за класните. Но има и друго, ако човекът ходи там, само защото няма какво друго да работи (както са повечето колеги, видях го с очите си в елитно училище миналата година), няма сила, който да ги накара да вършат работата си без отвращение. И учениците го забелязват. Това е истината. Проблемно е да се стимулират хората да стават учители и докато това не се реши, няма да имаме добри резултати.
Иначе, поздравления за свършената работа, наистина страхотно, гледам те по разните телевизии, сериозни сте всички, браво smile3501

Ей това мнение единствено се доближава до истинската ситуация  Peace То е много лесно да имаш добри намерения, но повечето са абсолютно неприложими. Учителите са демотивирани, базата дори в елитните училища е толкова стара, че учениците се подиграват на усилията на преподавателя да си свърши работата с подръчни средства.

Ако не се повтаря клас в началното училище децата ще са още по-неграмотни, учителите ще пишат 3 вместо да се занимават допълнително с изоставащите, защото те и без друго ще преминат в горен клас. Като не може да има деца, които са толкова зле, че да повторят класа и се изисква на всяка цена да бъдат обучени, какъв ще е стимула и кой ще оцени усилията. А защо не се допуска, че има деца, които са посредствени и несправящи се по рождение. Кое ще ги отсее. Не трябва ли на тях да им се осигури друга среда и специализирана помощ. Защо да унифицираме децата, вместо да ги възпитаваме в състезателен дух.

Как да бъдеш свестен класен ръководител, след като всяко написано отсъствие или забележка приближава ученика към изключване, от там намаляване на бройката на учениците, а от там една издръжка по-малко. Колкото е по-малък класа, толкова на по-малко групи се дели, от там намаляват часовете и някой колега трябва да бъде съкратен. Значи за да имаме хляб трябва да правим компромиси. Учениците ни се качват на главите. Как да мотивираш ученик, като баща му заявява, че не му трябва повече от три, само да завърши. А как да впишеш в колектива дете, което се къпе веднъж месечно, че "често настивал".

Наказание с труд?! Налагало ми се е да се извиня на ученик, задето съм го накарала да си събере накъсаните листове от тетрадката и съм го унижила пред съучениците му. Майката била със сърдечна криза по тоя повод. Аз съм била длъжна да го уча, пък възпитанието в чистота да оставя на нея.

Без свободен час?! Ооо, супер! Оставяш си детето в училище и ТЕ са длъжни да му уплътнят времето. Да де, ама и учителите са хора, работещи с хора. Като всички учители са със запълнена програма, кой да вземе класа дето има свободен час? Трябва да има един оборотен за запълване на дупки, а по време на грип няма да насмогва. А кой ще иска да се занимава с изгонените от час? Те сигурно са най хрисимите и управляеми индивиди.

Външно оценяване, матури, както и да се нарича, критериите са силно занижени, за да се покаже колко много знаят децата. Пък ако някое случайно се затрудни, госпожата помага, че после да я похвалят с добрите резултати.

Завършване на средно образование след 10-ти клас? Че защо им е повече? Ами професионалното образование? Е, само който много иска ще учи още 2 или 3 години. За какво са ни средни специалисти? По - добре ниско образовани без професия и високообразовани и платежоспособни, които да управляват неграмотните.

Мандатност?! Нима 5 години са малко? То са далавери, отдаване под наем на помещения, използване на режийните на децата за незнайни цели, печелене на огромни суми по спечелени проекти, дето учителите ги пишат пък директорите прибират...

Кандидатстване в гимназии без приемен изпит. Това пък какво е? Матурата си е матура, на изпит да се явят само децата, които искат да кандидатстват.

Има още сума недомислие. Колкото и добре да звучат, всъщност само се симулира дейност. А образованието е все по-зле и по-зле.

# 44
  • Мнения: 3 740
кокона, разбах, че не харесваш никое от предложенията.
Какво предлагаш, всъщност?
Очевидно е, че в момента нещата са зле и трябва да се променят. Ти как предлагаш да се случи това?

Вярно е, че сме родители, но целта ни не е "да си чешем езиците". Училището е важна част от живота на децата ни. Странно ли е, че се вълнуваме как се случва? Всеки от нас има свои виждания как да се подобрят нещата и тук се опитваме да ги обсъждаме. Извън форума пък се опитваме да ги променим към по-добро - така, както ги разбираме.
Без свободен час?! Ооо, супер! Оставяш си детето в училище и ТЕ са длъжни да му уплътнят времето. Да де, ама и учителите са хора, работещи с хора. Като всички учители са със запълнена програма, кой да вземе класа дето има свободен час? Трябва да има един оборотен за запълване на дупки, а по време на грип няма да насмогва.
Ти имаш ли предложение как да се реши този проблем? Имаш ли отговор защо по света няма практика да има свободни часове? Там не работят ли хора?
Ние може да не сме толкова наясно със системата, колкото си ти, но се опитваме да намерим решение. Дали е работещо, ще стане ясно след известно време. Засега мога само с гордост да кажа, че в 10 училища в София вече сме осигурили поемането на свободните часове от хора, които работят за подобряване на социалните умения на децата. Отзивите и от учителите, и от децата са много добри. Предстои да разширим тази дейност в няколко общини извън София. Интересът към програмата е много голям - явно, че има нужда от нещо такова. И от МОН отпуснаха средства на училищата, за да си решат проблема със свободните часове така, както намерят за добре - вече става въпрос на добро управление да се реши проблемът.

Чудя се дали не е решение училищата да работят със социална органицазияу която да следи изкъсо проблемните деца.Не си представям това да е от компетенцията на класния, който така или иначе е учител по някакъв предмет...Или училището да назначи такъв "социален инспектор", който да работи с класните ръководители.Както въведоха психолози в у-щата, така да има и социални отговорници.И класния да има грижата да изпрати проблемното детенце при инспектора или да съобщи за него...И естествено въпросната личност да има някакви правомощия, иначе само от констатации полза няма, освен статистиката.

Класният, естествено, не може да бъде специалист по всичко, но би трябвало да знае към кого да насочи детето, когато има някакъв проблем. И да работи в сътрудничество със съответния човек - психолог, социален работник, педагогически съветник и т.н. Но най-важното е да умее да изгражда и развива общност в класа - това може да предотврати голяма част от проблемите. Защото децата вършат глупости не от лошотия, а от скука, неразбиране, липса на смислени занятия и ангажиране с групата (класа). Колкото до липсата на мотивация, за която писа и герганди, въпросът не опира само до пари. Понеже смятаме изграждането на общности за много важно, работим по такъв проект в 5-тите и 6-тите класове на няколко училища. В началото класните бяха много скептични, дори едно училище се отказа да участва, защото не искаха да вършат нищо извън минимума усилия, който е задължителен. Но с течение на времето хората видяха, че с не чак толкова големи усилия може да се постигне значителен ефект и сега самите те настояват да провеждаме следващите инициативи, защото промяната в класа прави животът и на класните по-лесен. Т.е. хората не са мотивирани да правят неща, които смятат за безсмислени, но ако виждат целта и резултатите, се вдъхновяват. Може да звучи наивно, но съм убедена в това. Включително и от опит. Никой не казва, че такава промяна може да стане бързо и лесно. Но ако не си поставим цели, как ще ги постигнем?

А защо не се допуска, че има деца, които са посредствени и несправящи се по рождение. Кое ще ги отсее. Не трябва ли на тях да им се осигури друга среда и специализирана помощ. Защо да унифицираме децата, вместо да ги възпитаваме в състезателен дух.

С това абсолютно не мога да се съглася. Целта на образованието е не да отсява децата, а да помогне на всяко да открие своите силни страни и да научи всички да живеят заедно.

Виждам, че си огорчена и разочарована от работата си в системата, разбираемо е. Но това е тема, в която се опитваме да обсъдим не как да НЕ Е, а как да Е. Много ще съм ти благодарна, ако имаш предложения за промяна, защото мнението на хората отвътре е изключително ценно. Не че тази тема ще повлияе на някакви решения на високо ниво, но такива разговори са важни, за да си формулираме позициите - всеки от нас, всички ние, като общество.

Извинявам се, че пак съм чула-недочула и пак питам  Embarassed - Вчера е приет закон за уч. образование или законопроект? Има ли някакви изменения, къде може да се прочете?
http://www.minedu.government.bg/opencms/opencms/ - ето тук има линк, откъдето да си го дръпнеш. На мен не ми стигна търпението да го прочета целия, над 100 стр. е.
Проектозаконът мина в Министерски съвет, но дали ще влезе в пленарна зала, не се знае.

Последна редакция: нд, 29 мар 2009, 10:15 от Кабо Алма

Общи условия

Активация на акаунт