Обучение по български език в началното училище

  • 42 552
  • 371
  •   1
Отговори
# 15
  • Мнения: 7 263
На първо място искам да благодаря на г-жа Румяна Танкова за смелостта да се включи в този форум и да изслуша нашето мнение относно обучението на децата ни по този основен предмет.

Уважаема г-жо Танева умишлено пропускам всички постове преди своя и ще ги прочета чак след като напиша своето мнение. Да, със сигурност се опасявам, че ще повторя нечие мнение, но пък от друга страна смятам, че натрупването на информация може и да доведе и до така жадуваната от нас промяна.

Вие с радвате, че ние подкрепяме децата си при ученето!
А питате ли нас?

Аз уважаема г-жо Танева не се радвам! Никак даже!

Смятам, че съм достатъчно грамотен човек, но повярвайте моите родители не са ми "помагали" и не са ме "подкрепяли" в обучението ми. Цялата ми езикова култура се дължи на моите преподаватели - започвайки от началния курс и завършвайки с обучението ми в Техникума.
Учебниците ни бяха ясно и точно написани, материала се поднасяше систематизирано и последователно и така неусетно по-големата част от моето поколение излезе грамотна от училище ( говоря за гимназиалната степен на обучение).

Какво да кажа за днешните деца - само едно - горките!

Имам двама сина в училищна възраст и определено ги "подкрепям" в обучението им! Twisted Evil ooooh! Tired Thinking и то не само по Български език и литература!

И така моите коструктивни забележки ще започна полека лека, като се надявам наистина да сте смела и да продължите диалога с нас, за да съберете повече информация. И дано тя наистина бъде използвана, за да се създаде учебник, който да е от полза на децата ни и да върне грамотността, която в момента е непознато понятие за завършващите ученици ( и повярвайте вината съвсем не е само тяхна).

Първо елементарни забележки по външния вид на учебниците:
- учебниците са ненужно големи като формат, тежки и неудобни за подвързване - това води до бързото им и безвъзвратно амортизиране и трудно могат да се ползват в следваща/и година/и. Това естествено не е проблем само на издателство "Просвета", но касае всички издаващи учебници и в частност и Вас. Как не се намери някой, който да уеднакви стандарта и да имаме еднакви по размер учибници, тетрадки и помагала, както и не на последно място подходящи подвързии за това.

Второ и от тук започват съществените забележки.
- материала е поднесен изключително сложно и на неподходящ за децата стил, достатъчен е факта, че всяка следваща година изучавания материал се свежда все по-надолу в курса на обучение!
Давам пример, за да не съм голословна - в частта Литература примерно в 3-ти клас деца изучават произведението "Хаджи Димитър" от Христо Ботев! Може ли според вас едно 9 годишно дете да схване целия натюрел на Ботев? Може ли да осмисли ситуацията свързана с главния герой на произведението? Може ли да направи изводи и дори да го възпроизведе безпроблемно? Смятате ли, че ще достигне до съзнанието им и ще ги възпита в патриотизъм, защото за мен това е много силно и знаково произведение в нашата литература и то и досега има въздействие върху мен! Само дето аз съм го изучавала в 7-8 клас по мои спомени!

-Трето в частта Граматика и български език - нещата са повече от трагични.
Не случайно наблегнах на неграмотността, която за жалост вече е с епидемични размери сред децата.
Защо при изучаване на буквите Ю и Я да речем, децата започват да ги изучават объркани от това, че това е една буква пък са 2 звука. В последствие много често и ги изписват като иу и иа, както са ги изучавали в звуковия анализ. Същото важи и за Щ. Правилата за употребата на Й и ЬО са също много объркващо обяснени и децата трудно ги схващат и бъркат.
Също така множественото число, при което Й преминава в И е наистина просто само споменато и почти по никакъв начин не е "разложено" така че децата да го схванат и най-вече запомнят, като основно правило.
Мисля, че като за първи пост в темата е достатъчно като информация - ще следя с огромен интерес и смея да се надявам, че няма да се откажете лесно, защото силно подозирам какво би било съдържанието на повечето постове.
За мен в цялата ни образователна система едно от основните звена, които предизвикват проблеми са именно учебниците с тяхното неясно и хаотично поднесено съдържание и недобре структурирания и непоследователно поднесен учебен материал, който за капак на  всичко понякога не се съобразява и с възрастта на децата.
Езика ни е колкото богат и прекрасен, толкова и сложен и трудоемък за изучаване - дайте ни шанс да отгледаме грамотни българи!   bouquet

п.с. въпреки съдържанието на поста си смея да Ви уверя, че наистина уважавам желанието Ви да бъдете полезна, да работите с родителите и да има диалог! Дано това роди нещо наистина ценно за децата ни!   bouquet

***след като прочетох всички постове преди моя изобщо не съм изненадана  Simple Smile, не че се радвам, че сме толкова единодушни, а просто съм впечатлена как повечето родители скицират еднакви проблеми при изучаването, което би трябвало да е МНОГО ПОКАЗАТЕЛНО. Ако темата е пусната наистина с цел нещо да се промени - то смятам, че имаме вече достатъчно съществени пунктове, нуждаещи се от промяна. Една единствено потребителка не е срещнала проблеми при обучението на детето си - може би то е просто изключението потвърждаващо правилото или просто тя има достатъчно възможност да работи с него. Другото ми обяснение е прекрасен преподавател ( най-вероятно от старата школа), който успешно е успял да "пречупи" учебното съдържание и да го обясни разбрано на децата.

Последна редакция: пн, 28 мар 2011, 12:59 от Lennyh

# 16
  • София
  • Мнения: 7 673
Също така множественото число, при което Й преминава в И е наистина просто само споменато и почти по никакъв начин не е "разложено" така че децата да го схванат и най-вече запомнят, като основно правило.
Каква наистина е причината почти масово да се бърка Й и И?
Едно време това го нямаше. Дразнещо е и...плашещо.

# 17
  • Мнения: 7 263
Каква наистина е причината почти масово да се бърка Й и И?
Едно време това го нямаше. Дразнещо е и...плашещо.

*Ирина*
, трудно ми е да кажа каква е причината  Simple Smile, но е факт, че децата ( а за жалост и не само децата - чела съм тук във форума писания като стрий да речем  Wink Wink Wink от доста пораснали деца  Wink), се затрудняват с това просто правило. Права си, че едно време това не се бъркаше и второ на мен лично ми беше трудно да го обясня на сина си поне с примерите от учебника.
Прибегнах до едно просто ( малко математическо обяснение), може и да ви се стори смешно, но ще го постна, за да помогна на други "подкрепящи обучението" родители.
Та обясних го по следния начин:
Когато имаме едно (лице или предмет завършващо на й) то си го пази за себе си  Mr. Green и си го ползва ( в случая примера беше за харване на сладолед) Laughing Mr. Green
Когато обаче се съберат повечко ( лица или предмети) калпачето му си го поделят помежду си, за да стигне за всички ( за да си хапнат от него да речем) и така то се стопява и става невидимо при писане ..... Embarassed Embarassed Embarassed

Последна редакция: пн, 28 мар 2011, 13:45 от Lennyh

# 18
  • Мнения: 41 661
Защо изобщо трябва да се обяснява? Стига да му кажеш "Никоя дума в българския език в множествено число не завършва на "й"".

Ето един интересен линк: http://tags.tutmanik.com/%D0%99%20%D0%B7%D0%B0%20%D0%BC%D0%BD%D0 … 1%D0%BB%D0%BE.htm

# 19
  • Мнения: 411

Прибегнах до едно просто ( малко математическо обяснение), може и да ви се стори смешно, но ще го постна, за да помогна на други "подкрепящи обучението" родители.
Та обясних го по следния начин:
Когато имаме едно (лице или предмет завършващо на й) то си го пази за себе си  Mr. Green и си го ползва ( в случая примера беше за харване на сладолед) Laughing Mr. Green
Когато обаче се съберат повечко ( лица или предмети) калпачето му си го поделят помежду си, за да стигне за всички ( за да си хапнат от него да речем) и така то се стопява и става невидимо при писане ..... Embarassed Embarassed Embarassed


Мисля че  по лесно и логично е:
Череша-махаме "а" слагаме "и"
Круша-махаме "а" слагаме "и"
стрия-махаме "я" слагаме "и"
парий-махаме "й" слагаме "и"

# 20
  • Мнения: 7 263
Черна станция и аз, както и *Ирина* и както и ти очевидно се чудим "Защо трябва да се обяснява?!"
Но е факт, че се налага Rolling Eyes Twisted Evil
И тъй като спасението на давещите се си е винаги тяхна работа .....

asya asya
  Peace звучи по-лесно наистина.

# 21
  • София
  • Мнения: 18 162
Черна станция, взе ми думите от устата.. Mr. Green
Точно по отношение на и и й  е предостатъчно цитираното правило, че в нашия език няма дума в множествено число, завършваща на й.

Но не сме напълно честни със себе си. Да, образованието и учебниците по наше време бяха други, това е безспорен факт. Но неграмотни , за жалост, не са само децата. Sad Много хора, продукт и на онова образование, учили по онези учебници,  са не по-малко неграмотни от днешните младежи и девойки. Достатъчно е  да прегледаме  темите по форума и да се убедим сами в това. Да не стигаме и  до  случаите на разразили се  тук нееднократно виртуални спорове с учители в начален курс, обучаващи децата ни, но същевременно правещи недопустими граматични и правописни грешки.. Да се надяваме, че на пръсти се броят учители от този вид. Praynig

И като съберем на едно място всички фактори - лошото поднасяне на материала в учебниците,  свалянето му от по-горни класове надолу, ненужния обем информация за сметка  на недостатъчния брой часове за упражнение на важни  категории, попадането на  учител от гореописания вид в решаващите за грамотността първи 4 години, органичната неприязън на много от днешните деца към четенето, докъде стигаме.. ooooh!
Примерно до нещо такова:
УченикА пътува сЪС трамвай до училиШТе, защото в близост до неговиЯТ блок не минават тролеЙ. Cry

# 22
  • Мнения: 681
Здравейте г-жо Танкова! Моите уважения към вас, че сте се решили да пишете тук и да събирате доста критики  и най-вероятно гневни упреци. Няма да виня майките, не са виновни те милите.
Моята дъщеря не е учила по вашите учебници в началното училище (бяхме на Булвест). Не зная какво точно се е учило в училище, не съм помагала на детето ми, не зная какъв е материала по простата причина че преподавателката ни до четвърти клас даде всичко от себе си за да ограмоти и образова децата от класа ни. Това остави трайни знания и до сега не се налага да се елиминират грешки относно грамотността.
Навремето нашите родители не са се занимавали с нас, всеки си ходеше на работа и ни бяха оставили в ръцете на преподавателите. Е, явно не само те, но и системата по която са ни преподавали е дала своя принос към образоването ни и ограмотяването ни.
Аз искам да изкажа своето несъгласие с т.нар. спираловидна система която се наложи последно време в образованието. От всичко по малко в пети клас, от всичко по малко плюс още малко в шести клас, и каквото остане (а то е мноооого) да се изучи в седми клас. Извинявам се на учените глави, пишещи учебниците на децата ни, но това е пълен абсурд. И ненужно, а както се оказва и пагубно. Децата излизат неграмотни още от началното училище и без никакви знания и обща култура от следващите класове  #Cussing out
Относно съдържанието и големината също имам претенции - наскоро разчиствах у нас и попаднах на мои учебници и учебни тетрадки. Аз съм учила от първи до четвърти клас през периода 81-85г. Извинявам се много, но всичко е с формат на малка тетрадка и не повече от 50 страници. Искам да попитам как така нашият материал се е побрал в толкова малко страници и сме се ограмотили ако не перфектно, то много много добре и как сега всичко е с двойни и тройни размери и пак са неграмотни децата  newsm78  Забелязали ли сте колко са прегърбени децата ни от ненужно тежките чанти  #Crazy
Наистина дано четете редовно тази тема и да си водите надлежно записки. А ако и приложите нещо на практика, ще спестите услията на много родители.

Последна редакция: пн, 28 мар 2011, 15:21 от bistra_m

# 23
  • Мнения: 41 661

УченикА пътува сЪС трамвай до училиШТе, защото в близост до неговиЯТ блок не минават тролеЙ. Cry

Пропусна "Моля да имате НА В  предвид, че НАЙ-ОПТИМАЛНИЯ маршрут до училище...."

П.П. Сетих се и за разликата между "сина ми" и "сина си". Забелязвам, че втората форма на практика вече не се използва в българския език Thinking

Последна редакция: пн, 28 мар 2011, 13:56 от Черна станция

# 24
  • София
  • Мнения: 7 673
Но не сме напълно честни със себе си. Да, образованието и учебниците по наше време бяха други, това е безспорен факт. Но неграмотни , за жалост, не са само децата. Sad Много хора, продукт и на онова образование, учили по онези учебници,  са не по-малко неграмотни от днешните младежи и девойки. Достатъчно е  да прегледаме  темите по форума и да се убедим сами в това.
Аз понеже много се дразня точно от тази грешка и съм гледала профилите на бъркащите. Обикновено са по-млади потребители /да кажем до 25-28 години основно/. Моите уважения към младите потребители. Никого не искам да засегна лично. Има и много грамотни сред тях, както и неграмотни сред другите. Просто точно тази грешка, според моите наблюдения, преобладава сред по-младите. Значи по някое време това е започнало да куца. Трябва нещо да се направи.
Лени, скъпа, въпросът ми не беше към теб, естествено, а към авторката на темата. Интересно ми е какво е нейното обяснение за тази масова грешка.

# 25
  • у дома
  • Мнения: 7 167
svetlaem, имаш право, но от позицията на родител с детенце във втори клас, ако не се лъжа.  Hug Точно изучаването на  звуковия анализ  още в 1 клас за мен е едно голямо недоразумение и веднага ще споделя защо. Оставяме настрана за момента идеята, че той принципно въобще  не е необходим.
В първи клас се преподават буквите щ, ю и я, като  в главите на децата се набива, че всяка от тях се състои от два звука. Взима се думата ютия.Чертаят се 4 квадратчета.Първото от тях е разделенео на две в червено и синьо заради съдържанието на у и й, второто е синьо за съгласна, третото е червено за гласна и четвъртото отново е двуцветно заради наличието на й и а. Тоест първокласникът преброява успешно 4 букви и 6 звука. Дотук добре. Peace
По аналогичен начин  детето работи и при думата крясък - синьо, синьо, синьо-червено, синьо, червено, синьо. Иначе казано 6 букви, 7 звука. Тоест в главата му се набива постредством n на брой повторения, че във всички случаи на  я и ю съответстват два звука...
Да, но не..Една  или две години по-късно, нещата се променят. След затвърденото в 1 и 2 клас, децата изведнъж научават, че познатите им вече като съдържащи два звука ю и я не са винаги такива. Намесва се правилото, че въпросната буква е с два звука, само ако е в началото на думата или след гласна.Тоест правеният звуков разбор на думата крясък в първи клас е бил неправилен, несъответстващ на новата дефиниция за третокласници. Крясък вече съдържа  6 букви и 6 звука. Mr. Green Кому е нужно това объркване.. Confused Нормално е децата да се запитат защо учат нещо, което после, видите ли, се оказва неточно..А и трудно се преборва вече наложения модел на преброяване от 1 клас..
Нямам представа защо при вас не е учено в първи клас-моето дете още миналата година изучаваше правилото кога за ю и я се броят два звука и кога един  newsm78 (тоест още в първи клас)- друг е въпроса,че не виждам за какво помага това...

# 26
  • София
  • Мнения: 7 673
svetlaem, имаш право, но от позицията на родител с детенце във втори клас, ако не се лъжа.  Hug Точно изучаването на  звуковия анализ  още в 1 клас за мен е едно голямо недоразумение и веднага ще споделя защо. Оставяме настрана за момента идеята, че той принципно въобще  не е необходим.
В първи клас се преподават буквите щ, ю и я, като  в главите на децата се набива, че всяка от тях се състои от два звука. Взима се думата ютия.Чертаят се 4 квадратчета.Първото от тях е разделенео на две в червено и синьо заради съдържанието на у и й, второто е синьо за съгласна, третото е червено за гласна и четвъртото отново е двуцветно заради наличието на й и а. Тоест първокласникът преброява успешно 4 букви и 6 звука. Дотук добре. Peace
По аналогичен начин  детето работи и при думата крясък - синьо, синьо, синьо-червено, синьо, червено, синьо. Иначе казано 6 букви, 7 звука. Тоест в главата му се набива постредством n на брой повторения, че във всички случаи на  я и ю съответстват два звука...
Да, но не..Една  или две години по-късно, нещата се променят. След затвърденото в 1 и 2 клас, децата изведнъж научават, че познатите им вече като съдържащи два звука ю и я не са винаги такива. Намесва се правилото, че въпросната буква е с два звука, само ако е в началото на думата или след гласна.Тоест правеният звуков разбор на думата крясък в първи клас е бил неправилен, несъответстващ на новата дефиниция за третокласници. Крясък вече съдържа  6 букви и 6 звука. Mr. Green Кому е нужно това объркване.. Confused Нормално е децата да се запитат защо учат нещо, което после, видите ли, се оказва неточно..А и трудно се преборва вече наложения модел на преброяване от 1 клас..
Нямам представа защо при вас не е учено в първи клас-моето дете още миналата година изучаваше правилото кога за ю и я се броят два звука и кога един  newsm78 (тоест още в първи клас)- друг е въпроса,че не виждам за какво помага това...
А, да, забравих да пиша и за това. И при моето средно дете /сега е в първи клас/ учат кога Я и Ю са един звук и кога - два. Иначе и аз се чудя защо.
Между другото, нямам спомен големият ми син /набор 1991/ да е учил това правило. Поне не помня.

# 27
  • София
  • Мнения: 18 162
Явно зависи от учебника. Peace В интерес на истината, нито голямата ми дъщеря, нито малките са учили в начален курс по учебници на  издателство "Просвета" -  по нито един от основните предмети като български, математика, ЧО или ЧП.Но това не променя особено картинката в положителна посока. Ситуацията само се влошава от многото разминавания между написаното в един учебник , във втори или в трети... Не визирам само обучението по български. Нещата продължават така и нагоре. И за капак, съгласно новите предложения по  закона за образованието се допуска  издаването  на неограничен брой учебници по всеки предмет.Е, някога имаше по един само, дали пък  и това нямаше съществено значение..

Последна редакция: пн, 28 мар 2011, 14:41 от already detective

# 28
  • Мнения: 5 160

П.П. Сетих се и за разликата между "сина ми" и "сина си". Забелязвам, че втората форма на практика вече не се използва в българския език Thinking

Кратки форми на Моя/ Своя.
Няма как да изчезне употребата на едното.
Просто не може и двете форми да се използват за изказване на един и същи смисъл;)



# 29
  • Мнения: 41 661

П.П. Сетих се и за разликата между "сина ми" и "сина си". Забелязвам, че втората форма на практика вече не се използва в българския език Thinking

Кратки форми на Моя/ Своя.
Няма как да изчезне употребата на едното.
Просто не може и двете форми да се използват за изказване на един и същи смисъл;)


А аз къде съм казала нещо за един и същи смисъл? Казах, че на практика е изчезнало от езика, защото хората не разграничават нуждата от "си" в различния смисъл. Например 99,99% от българите казват " Кажи на сина ти да...". И сигурно 0,01% казват "Кажи на сина си да...". Пък то ясно, че "синът ти е добро дете" има съвсем различен смисъл.

Общи условия

Активация на акаунт