Уважаема г-жо Танева умишлено пропускам всички постове преди своя и ще ги прочета чак след като напиша своето мнение. Да, със сигурност се опасявам, че ще повторя нечие мнение, но пък от друга страна смятам, че натрупването на информация може и да доведе и до така жадуваната от нас промяна.
Вие с радвате, че ние подкрепяме децата си при ученето!
А питате ли нас?
Аз уважаема г-жо Танева не се радвам! Никак даже!
Смятам, че съм достатъчно грамотен човек, но повярвайте моите родители не са ми "помагали" и не са ме "подкрепяли" в обучението ми. Цялата ми езикова култура се дължи на моите преподаватели - започвайки от началния курс и завършвайки с обучението ми в Техникума.
Учебниците ни бяха ясно и точно написани, материала се поднасяше систематизирано и последователно и така неусетно по-големата част от моето поколение излезе грамотна от училище ( говоря за гимназиалната степен на обучение).
Какво да кажа за днешните деца - само едно - горките!
Имам двама сина в училищна възраст и определено ги "подкрепям" в обучението им! и то не само по Български език и литература!
И така моите коструктивни забележки ще започна полека лека, като се надявам наистина да сте смела и да продължите диалога с нас, за да съберете повече информация. И дано тя наистина бъде използвана, за да се създаде учебник, който да е от полза на децата ни и да върне грамотността, която в момента е непознато понятие за завършващите ученици ( и повярвайте вината съвсем не е само тяхна).
Първо елементарни забележки по външния вид на учебниците:
- учебниците са ненужно големи като формат, тежки и неудобни за подвързване - това води до бързото им и безвъзвратно амортизиране и трудно могат да се ползват в следваща/и година/и. Това естествено не е проблем само на издателство "Просвета", но касае всички издаващи учебници и в частност и Вас. Как не се намери някой, който да уеднакви стандарта и да имаме еднакви по размер учибници, тетрадки и помагала, както и не на последно място подходящи подвързии за това.
Второ и от тук започват съществените забележки.
- материала е поднесен изключително сложно и на неподходящ за децата стил, достатъчен е факта, че всяка следваща година изучавания материал се свежда все по-надолу в курса на обучение!
Давам пример, за да не съм голословна - в частта Литература примерно в 3-ти клас деца изучават произведението "Хаджи Димитър" от Христо Ботев! Може ли според вас едно 9 годишно дете да схване целия натюрел на Ботев? Може ли да осмисли ситуацията свързана с главния герой на произведението? Може ли да направи изводи и дори да го възпроизведе безпроблемно? Смятате ли, че ще достигне до съзнанието им и ще ги възпита в патриотизъм, защото за мен това е много силно и знаково произведение в нашата литература и то и досега има въздействие върху мен! Само дето аз съм го изучавала в 7-8 клас по мои спомени!
-Трето в частта Граматика и български език - нещата са повече от трагични.
Не случайно наблегнах на неграмотността, която за жалост вече е с епидемични размери сред децата.
Защо при изучаване на буквите Ю и Я да речем, децата започват да ги изучават объркани от това, че това е една буква пък са 2 звука. В последствие много често и ги изписват като иу и иа, както са ги изучавали в звуковия анализ. Същото важи и за Щ. Правилата за употребата на Й и ЬО са също много объркващо обяснени и децата трудно ги схващат и бъркат.
Също така множественото число, при което Й преминава в И е наистина просто само споменато и почти по никакъв начин не е "разложено" така че децата да го схванат и най-вече запомнят, като основно правило.
Мисля, че като за първи пост в темата е достатъчно като информация - ще следя с огромен интерес и смея да се надявам, че няма да се откажете лесно, защото силно подозирам какво би било съдържанието на повечето постове.
За мен в цялата ни образователна система едно от основните звена, които предизвикват проблеми са именно учебниците с тяхното неясно и хаотично поднесено съдържание и недобре структурирания и непоследователно поднесен учебен материал, който за капак на всичко понякога не се съобразява и с възрастта на децата.
Езика ни е колкото богат и прекрасен, толкова и сложен и трудоемък за изучаване - дайте ни шанс да отгледаме грамотни българи!
п.с. въпреки съдържанието на поста си смея да Ви уверя, че наистина уважавам желанието Ви да бъдете полезна, да работите с родителите и да има диалог! Дано това роди нещо наистина ценно за децата ни!
***след като прочетох всички постове преди моя изобщо не съм изненадана , не че се радвам, че сме толкова единодушни, а просто съм впечатлена как повечето родители скицират еднакви проблеми при изучаването, което би трябвало да е МНОГО ПОКАЗАТЕЛНО. Ако темата е пусната наистина с цел нещо да се промени - то смятам, че имаме вече достатъчно съществени пунктове, нуждаещи се от промяна. Една единствено потребителка не е срещнала проблеми при обучението на детето си - може би то е просто изключението потвърждаващо правилото или просто тя има достатъчно възможност да работи с него. Другото ми обяснение е прекрасен преподавател ( най-вероятно от старата школа), който успешно е успял да "пречупи" учебното съдържание и да го обясни разбрано на децата.