Отговори
  • Мнения: 6
Здравейте! Пускам тази тема, за да не се лъжат родителите да плащат потребителска такса за болничен за гледане на болно дете каквато ми беше поискана на мен в III радска болница или по точно в VI ДКЦ към нея. Ето какъв е случая:
Отидох там на комисия за за удължаване на болничния тъй като дъщеря ми се разболя от Варицела, а след нея и сина ми, а личната няма право да дава повече от 14 дена. Когато отидох да го взема на Регистратура ми поискаха 2.40 потребителска такса ако искам да си взема болничния. Когато попитах защо трябва да плащам такава при положение, че децата освободени от нея жената ми отговори, че имало бележка на стъклото и това е. Очевидно нямаше смисъл да споря след като "има бележка на стъклото". Звъннах в Здравната каса и от там след няколко консултации ми казаха, че нямат представа дали се дължи в такъв случай потребителска такса и любезно ме препратиха към Министерство на здравеопазването. Там говорих с една жена, която ми каза, че отлично познава закона и че такава такса за болничен лист НЕ се дължи. Препрати ме към Здравната инспекция, където не бяха сигурни и една седмица се опитвах да се свържа с техния юрист, за да ми каже имам ли основание да пусна жалба. След безоспешните ми опити се разтърсих и говорих с юрист консулт в работата ми намерих наредбата в която се упоменава точно това:
[b]НАРЕДБА № 40 от 24.11.2004 г. за определяне на основния пакет от здравни дейности, ГАРАНТИРАНИ ОТ БЮДЖЕТА НА НЗОК, издадена от Министъра на здравеопазването, гласи че основния пакет медицинска помощ съдържа издаване на болничен лист. Т.е. за издаване на болничен лист НЕ се дължи потребителска такса.  Тя се дължи за оказана медицинска помощ.  В случая, на лицето, на което се издава болничен лист за гледане на болно дете, не е оказана медицинска помощ. Следователно, това лице НЕ дължи потребителска такса.[/b]        
 Щом на мен са поискали значи и от други са взели. Пуснах жалба и в момента чакам резултат.

# 1
  • Мнения: 6
Ето отговора на Столична регионална здравна инспекция, който е показателен, че  ние самите трябва трябва да си знаем правата, както и да  подаваме жалби и да  обръщаме внимание на властимащите за нарушаване на правниците и законите на дори и такива просто принципни казуси.
  СТОЛИЧНА РЕГИОНАЛНА ЗДРАВНА ИНСПЕКЦИЯ
СОФИЯ 1233, ул. „Враня'' № 20, тел. 8130 400, факс 831 21 29

УВАЖАЕМА Г-ЖО,
Във връзка с жалбата Ви до Столичната регионална здравна инспекция, относно неправомерно платена потребителска такса, експерт извърши проверка на лечебното заведение „ДКЦ VI - София" ЕООД, представлявано от д-р Тошка Боянова. Изискано е становище на административния ръководител на лечебното заведение по случая. Проверката констатира следното:
От жалбата не става ясно на каква комисия сте били за издаване на болничен, но във всички случаи жалбата Ви е основателна. За издаване на болничен лист от ЛКК, се заплаша само потребителска такса в размер на I на сто от минималната работна заплата за страната, тъй като това е свързано с медицинска дейност -преглед на пациента. Изключение са случаите на лица, определени със списък към Националния рамков договор 2011, съгласно чл. 37, ал. 3 от Закона за здравното осигуряване, където са включени малолетни и непълнолетни. Това е основанието да бъде освободено детето Ви от заплащане на потребителска такса за издаване на болничен лист /ако с издаден от ЛКК/.
Разпоредено е от д-р Боянова да Ви се възстановят неправомерно взетите финансови средства за потребителска такса, което можете да направите на касата на лечебното заведение, след представяне на оригиналния касов бон.
Ще се обърне също внимание на всички служители на „ДКЦ VI - София" ЕООД, работещи с пациенти за строгото спазване на нормативната уредба.
Д-Р ГЕОРГИ КОСТОВ
Директор на Столична регионална здравна инспекция
С уважение,

# 2
  • Мнения: 2 821
Не знам дали сте имали нужда точно от такъв отговор от РЗИ Laughing...Вашият цитат на Наредба 40 е много по-точен от въртелите в отговора от компетентната институция Laughing

# 3
  • Мнения: 0
Браво на Вас!Същото ми се случи  и на мен преди няколко дни.Личната лекарка ми обясни,че било за написването на болничния лист. Сега вече знам  и ако се повтори/за щастие рядко ми се налага да ходя там/ ще пусна жалба.

# 4
  • Мнения: 50
Тъй като тази тема на мен ми помогна доста, ще опиша накратко и при мен развилата се ситуация.
Общо взето е същото, взеха ми такса за издаване на болничен лист за гледане на дете от ЛКК, само че при мен сумата беше 8,70лв., или от по 2,90лв. на всеки доктор. Използвах дадения по-горе отговор от РЗИ и аз написах жалба до тях.

Получих отговор от РЗИ, че са извършили проверка в лечебното заведение, констатирали са действително, че е извършено нарушение и жалбата ми е пратена на НЗОК.

Ето отговора от там, като преписвам дословно:

В отговор на изпратената ни от РЗИ Ваша жалба,Ви уведомяваме за следното:
По повод жалбата Ви със заповед.... на Директора на РЗОК - Пловдив се извърши проверка на ... с управител..., по изпълнението на сключения с нас договор за оказване на специализиране извънболнична медицинска помощ от пакета на НЗОК.
При проверката се констатира:
На ... Вие сте посетили по линия на здравна каса ЛКК към..., която Ви е издала болничен лист за гледане на болен член от семейството, в случая - на болно дете. За цитираната здравна услуга от регистратурата на лечебното заведение са изискали да заплатите потребителска такса в размер на 8,70лв.
Съгласно разпоредбите на чл. 37, ал. 3 от Закона за здравното осигуряване - потребителска такса се заплаща за оказаната на лицето медицинска помощ.
В конкретния казус, на лицето, на което се издава болничен лист за гледане на болно дете, не е оказана медицинска помощ. Следователно, въпросното лице не дължи потребителска такса.
На основание горепосоченото на ... бе съставен акт за установяване на административно нарушение с налагане на финансова санкция. Също така, управителят... ни уведоми, че на служителката от регистратурата взела Ви неправомерно потребителската такса, е наложено административно наказание и направен инструктаж, а медицинският център ще Ви възстанови сумата от 8,70лв.

# 5
  • Мнения: 235
Преди 2 години джипито ми взе 6лв за услугата"написване на болничен лист" Shocked
Задодох и някой друг въпрос,но си платих трябваше да изляза в болничен.Разпитах си колежките след това и техните джипита си искали.
Явно като катаджията" и сега какво правим "

# 6
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Браво на всички, които знаят как да си ползват правата.

# 7
  • Мнения: X
Преди 2 години джипито ми взе 6лв за услугата"написване на болничен лист" Shocked
Задодох и някой друг въпрос,но си платих трябваше да изляза в болничен.Разпитах си колежките след това и техните джипита си искали.
Явно като катаджията" и сега какво правим "
Да, и на мен са ми искали същата сума, когато съм ходила с молбата директно да ми напишат болничен. Но не всички джипи-та и не всеки път го правят.

# 8
  • Мнения: 50
Моето джипи никога не ми е взимало потребителска такса за детето, нито пък за болничен лист, но ЛКК мисли по друг начин.

Браво на всички, които знаят как да си ползват правата.

Честно казано ми струваше много нерви. Малко ми бяха другите проблеми, ами и това, но ме подразни високомерното отношение към мен. Изключително обидно и за това се захванах.

Освен това междувременно, явно още преди да се извърши проверката, ми взеха още един път 8,70лв., тъй като имах продължение на болничния лист. Решила съм да отида и да си взема парите от болницата, като ще ги попитам и за втория болничен лист. В зависимост от отговора ще преценя дали да пусна още една жалба. Истината е, че много ме засегна отношението им, а не толкова таксата.

Общи условия

Активация на акаунт