Ейййй, писна ми с тия архаизми и тъпизми в учебниците

  • 8 235
  • 78
  •   1
Отговори
# 15
  • Мнения: 8 567
На мен пък ми връчиха "Мъжът и жената интимно", да се самообразовам.
Разговорите за секс бяха табу по онова време, камо ли сексуално ограмотяване в училище, социалистическата труженичка не правеше такива "неща", а преизпълняваше петилетки. Mr. Green

# 16
  • Мнения: 41 493
ако беше НУЖНО или ПРАВИЛНО да се запознават децата на 10-годишна възраст с тази информация, то защо бе джанъм, нас като бяхме в училище не ни просветяваха по тези толкова ЖИЗНЕНОВАЖНИ въпроси??? И бяхме, къде, къде по-образовани, възпитани и т.н.???  Crossing Arms 

И значи според теб образованието по соц време е било образец за съвършенство??? И ако нещо (не) се е преподавало тогава и сега трябва да е така? Тогава всичко беше подчинено на идеологията, а сексът не се вместваше в социалистическия морал. Затова лицемерно се правехме, че такова нещо няма. Но затварянете на очите и премълчаването не пазят от забременяване и венерически болести. Затова предпочитам днес да се преподава полова просвета. И колкото по-рано се почне, толкова по-леко и нормално го възприемат децата.

# 17
  • Мнения: 741
Остави спора за соц-а.  Mr. Green  Тогава информация за тези, толкова важни за някои от вас въпроси, ни се даваха в лекции, така че непросветени не останахме, но пък си беше точно, когато си му бе времето, а не когато бяхме 10-годишни.
Но като става въпрос за учебниците, по това време те бяха съвсем различни! Ама шуробаджанащината след 89-та обърна наопаки всичко и сега децата ни учат по някакви книги (в никакъв случай не мога да ги определя като учебници), от които вместо да научат нещо полезно, само се объркват още повече. Примери много, за съжаление. Такива противоречия, такива безсмислици, ненужна информация, некомпетентни брътвежи някакви, сякаш написани от хора, на които цял живот е нямало кой да им обърне внимание и им е липсвало признание (може би, защото е нямало за какво!), та сега го търсят по този толкова ненормален начин, като вкарват в детските глави всякакви простотии ...

# 18
  • София
  • Мнения: 62 595
Във всеки случай образованието преди десети ноември беше пъти по-добро от сегашното. Колкото до архаизмите, диалектите и др. особености, преди повече от двайсет години част от тези архаизми и диалекти все още са били по-близки до населението. Като се има предвид, че голяма част от българската класика е свързана със селските дейности, то ако преди айсет години децата са виждали крава и селски бит натюр, защото техните собствени родители са били от село, то сега е съвсем различно и децата смятат, че млякото идва от магазина, а пържолата направо пакетирана, и въпросните продукти нямат никаква връзка с някоя крава или прасе.

# 19
  • Варна
  • Мнения: 6 343
Чакаме с интерес тази година, да видим"Как се сади зеле"!  Joy

# 20
  • Мнения: 8 999
Във всеки случай образованието преди десети ноември беше пъти по-добро от сегашното. Колкото до архаизмите, диалектите и др. особености, преди повече от двайсет години част от тези архаизми и диалекти все още са били по-близки до населението. Като се има предвид, че голяма част от българската класика е свързана със селските дейности, то ако преди айсет години децата са виждали крава и селски бит натюр, защото техните собствени родители са били от село, то сега е съвсем различно и децата смятат, че млякото идва от магазина, а пържолата направо пакетирана, и въпросните продукти нямат никаква връзка с някоя крава или прасе.
Andariel, да ме прощава, ама при цялото ми уважение към теб, ще ти опонирам. Била съм ученичка /първи клас/ преди 38 години. И тогава имаше мои съученици, които не знаеха какво означават някои, така наречени тук "архаизми". Но не защото нямаха село, нито защото родителите им не идваха от селата, а защото нито са се интересували, нито някой се е сетил да ги ограмоти.
Не знам как се учи история, как се чете българска и световна класика, ако не си наясно с остарели понятия, които в момента не са част от бита ти. За мен ралото, хурката, вретеното, палешникът, седянката и пр. също не са били ежедневие, както в момента не са и за моите деца. Но съм сигурна, че без тези думи няма как да бъде пресъздаден епизод от човешкото развитие. Не би могъл да се осъзнае човешкият прогрес, не може да се възприеме правилно онова, с което съвременната цивилизация разполага.
Е, естествено не е необходимо да имаш поглед към древните времена. Това не е задължително за днешния младеж. Тази част от културата може да остане абсолютна черна дупка в неговото познание и пак да умее да работи с високи технологии.
Но мисля, че великите човешки открития са неразривно свързани с познаването на предисторията, с онова, което е било преди.
Разбира се, духовната бедност и пустота не са порок. Няма никакъв проблем да прецапаш гордо през живота си без да виждаш по-далеч от носа си. И още по-гордо да заявяваш, че нещо е тъпо, само защото не си го разбрал.
На всичкото отгоре България не е София. Ако повечето деца от столицата нямат досег със селото, то за останалата част от страната това не е така. И не е необходимо непременно да си отраснал на село, за да знаеш какво е крава и че извара не се добива от пирожки.
Разбира се, не визирам наистина малоумните текстове на сакати стихоплетци, които се ширят доволно в читанките на децата ни. Наскоро прочетох ужасяваща съвременна приказка. Без архаизми, без диалектизми, с понятия, близки до съзнанието на ... хлебарка. Що ще такъв текст там и кое адово изчадие прогони класиците, за да помести това недоразумение, не мога да си обясня.

# 21
  • Мнения: 41 493
Одая, нозе, хурка, вретено, палешник, седянка и пр. е хубаво да се знаят. Няма да спорим, защото съм съгласна. Но тези мингуши например вече идват малко отгоре. И други подобни примери има.

# 22
  • София
  • Мнения: 18 132
Одая, нозе, хурка, вретено, палешник, седянка и пр. е хубаво да се знаят. Няма да спорим, защото съм съгласна. Но тези мингуши например вече идват малко отгоре. И други подобни примери има.
Като примерно  прикята или главяването от разказа на Иван Джуренов, паднал се на седмокласниците за преразказ през 2010.Големи бисери се родиха тогава.. hahaha

# 23
  • София
  • Мнения: 62 595
Хурката и вретеното са част от културата ни, те са част от корена. Знаенето на бита и културата преди повече от сто години не е пречка за работа с високи технологии. Ние се смеем на американците с техните пресъздавания на живота отпреди 200 години, но като се замисля, точно така се създава една нация. Моята теза е, че преди айсет години относително повече деца и техните родители са били запознати със селския бит, виждали са сърп и хурка, защото все още са били изпозвани в ежедневието. Поне аз видях такива като малка на село, макар да съм всъщност градско дете. Сега, ако искам децата ми да знаят някои особености на селския живот и технологии, трябва да ги посадя пред телевизора да гледат how it's made.  Simple Smile

 Според мен проблемът с нашенската класика в училище е, че е в лоша комбинация - ударна доза още от пети клас и то така, че децата да се отвратят тотално от нея за дълги години напред. Според мен не е нужно, дори е вредно да ги давят в толкова много аргаизми, защото за тях това е като чужд език. То, дори не са само архаизмите, в пети клас учат един разказ Косачи - дъщеря ми схвана каква е интригата с любовната история, обаче синът ми направо не е в час, защото той още рита топка и любовните дела са далеч от неговата реалност. Нещо подобно се оказва и с Под игото - много трудно схванаха каква, аджеба, е работата там, какви са тези герои.

# 24
  • Мнения: 4 841
Преди година ли, две ли, пусках подобна тема - тогава не учебниците, а приказките ни бяха на дневен ред, и се оказа, че четейки трябва да "превеждам" неща, с които и аз не съм съвсем наясно... Доста критики отнесох в темата, какво имам против архаизмите и колко съм ограничена, та се засрамих и си взех поука - като го ударихме оттогава на селски туризъм, та до сега  Simple Smile Излишно е сигурно да казвам, че повечето от предметите и названия на дейности и аз ги учих едновременно със сина ми, защото се оказа, че за някои неща съм имала дооооооооста грешна представа  Embarassed Като за подница и мангал например  Embarassed

Сега като се замисля, май предпочитам да обяснявам архаизми, пред "адвам френдове" и "ъпгрейдвам компа" ... Най-малкото архаизмите имат зад гърба си история, дух и смисъл. Та в този смисъл - не, не ми пречат.

Ноооо, както и baibibi е споменала, когато са на място и в подходящ контекст, а не когато са просто израз на нечие творческо безплодие  Peace

# 25
  • Мнения: 741
синът ми направо не е в час, защото той още рита топка и любовните дела са далеч от неговата реалност.

В осми клас ще се изучава "Крадецът на праскови". Попрегледах набързо няколко страници, направи ми впечатление, че не само, че си е чисто любовна история, но на доста места се описва сексуалното желание на героинята... Наистина ли точно това - сексуалното привличане и желание на една жена в зряла възраст, трябва да изучават децата ни???

# 26
  • София
  • Мнения: 62 595
И аз това се питам. По-добре да е Ромео и Жулиета, те поне са били деца. А какво ще кажеш за Фауст, и той се учи по това време? Момчетата в осми слас са толкова... първични, че повече ми приличат на млади мъжки слонове, които си търсят белята и затова биват изгонени от стадото, а не на мъже.  Simple Smile

# 27
  • Мнения: 8 567
"Под игото" в 6-ти клас е абсолютна загуба на време, и за ученици, и за учители.
Лично мнение.
"Косачи" ми харесва, синът също хареса разказа, трябваше и да го преразкаже, оказа се, че  е схванал. Но пък той вече се заглежда по девойки.

Това, което най-много ме впечали в учебника на петокласника миналата година беше "Легенда за рома", песента, която пееше ромът беше написана на маймуница (на български с латински букви).

ПП. Всичките "оръдия на труда" са ни познати, обикаляме доста по етнографски музеи,  за да наваксаме, поради градския произход, но за мингуши за пръв път чувам.
"Прикята и главяването" отивам да ги търся в Гугъл.

# 28
  • София
  • Мнения: 18 132
синът ми направо не е в час, защото той още рита топка и любовните дела са далеч от неговата реалност.

В осми клас ще се изучава "Крадецът на праскови". Попрегледах набързо няколко страници, направи ми впечатление, че не само, че си е чисто любовна история, но на доста места се описва сексуалното желание на героинята... Наистина ли точно това - сексуалното привличане и желание на една жена в зряла възраст, трябва да изучават децата ни???
Преди време във форума имаше тема за сексуалната култура(по-скоро за липсата й) и информираност на днешните тийнове. Peace Обсъдиха се  предостатъчно умопомрачащи случаи на непросветеност на 13-14 годишни момичета и момчета... Имам 3 момичета и  хиляди пъти предпочитам да бъдат правилно и своевременно  информирани от мен за всичко, касаещо секса, начините за превенция  от болести, предавани по полов път, забременяване и т.н . Учебниците или образователните програми са също вариант, при това далеч по- добър, в сравнение с търсенето на отговори по тийнейджърски форуми, в които ще се сблъскат с небивала простотия.

# 29
  • Мнения: 741
Да, но възрастта, в която децата е добре да бъдат информирани в никакъв случай не е 10 години! А за по-големите е по-добре това да става извън учебните програми, извън съдържанието в учебниците. Наистина не е нормално да се изправят десетгодишни деца на дъската и да се изпитват за (извинявам се, но вече ме предизвикахте) сперма, еякулация, матки и т.н.!!!
Нима, ние - техните родители като не ги учехме тези неща в четвърти клас не знаехме как да ставаме родители и други такива?!!

X Реклама

Общи условия

Активация на акаунт