детето ми не иска да учи

  • 27 259
  • 119
  •   1
Отговори
# 45
  • в света на илюзиите
  • Мнения: 636
....... Със съпруга ни сме женени от студенти, детето ни е "дете на любовта", и двамата сме много самостоятелни и отговорни, като в същото време сме много семеен тип хора, в смисъл, че родителите ни  и близките ни хора са ни наистина близки т.е. семейната среда е добра, отношенията са обич, уважение от малки към големи и обратно.Напрежение по този параграф не е имало никога, слава богу. С две думи, освен , че се обичаме, сме и приятели.
........... Въпреки това, мобилизирахме се и намерихме добър учител, който за месец и половина уроци успя да я обучи така, че на изпита изкара 4,30. С отличната й оценка по литература, балът й стигна за едно от добрите чуждоезикови СОУ-та в София. .........После обаче, се оказа, че в добрите чуждоезикови училища, учителите си имат и съответните критерии. Осми клас завърши с 5,50-то тогава се учи само английски , математика и БЕ. Тази година първият срок не можа да стигне и до  5. С частен учител по математика твърдо кове 4. Литературата, която й беше силен предмет вече е на 5, тъй като освен разсъждения ,се изискват и знания, а нашето слънце не ще да чете. Въобще момента с четнето на уроци някак си липсва. Говорили сме, помагаме, но...като види по сериозен материал за учене, вдига ръцете и казва-"не мога". Какво ли не опитахме вече-наказания, като лишаване от интернет, лишаване от излизане и т.н. Никакъв ефект. Даваме стимули от рода на -ако изкараш 5 по математика за годината /което е напълно постижимо ако седне да решава задачи/, ще отидеш на концерт на Гънс енд Роузез, примерно....Отговорът е, че ще се опита , но не дава гаранции Sad.
Говорим много,постоянно обсъждаме тези неща, "и да пасе  овцете сме я пращали", и примери за младежи, които не са глупав, но мързелът е погубил и ходят без образование и безработни....и какво ли не ...Книга мога да напиша...Е, камък да беше, щеше мааалко да се стресне....
............................
Моля ви, споделете опит в тази посока, че вече направо съм на път да се отчая с безхаберието на дъщеря ни!


И къде видя тоз СТРАШЕН ПСИХОЛОГИЧЕН натиск и родителски амбиции??????
Та хората дори искат за петица да я наградят.

# 46
  • На земята, която е всъщност звезда.
  • Мнения: 2 541
....... Със съпруга ни сме женени от студенти, детето ни е "дете на любовта", и двамата сме много самостоятелни и отговорни, като в същото време сме много семеен тип хора, в смисъл, че родителите ни  и близките ни хора са ни наистина близки т.е. семейната среда е добра, отношенията са обич, уважение от малки към големи и обратно.Напрежение по този параграф не е имало никога, слава богу. С две думи, освен , че се обичаме, сме и приятели.
........... Въпреки това, мобилизирахме се и намерихме добър учител, който за месец и половина уроци успя да я обучи така, че на изпита изкара 4,30. С отличната й оценка по литература, балът й стигна за едно от добрите чуждоезикови СОУ-та в София. .........После обаче, се оказа, че в добрите чуждоезикови училища, учителите си имат и съответните критерии. Осми клас завърши с 5,50-то тогава се учи само английски , математика и БЕ. Тази година първият срок не можа да стигне и до  5. С частен учител по математика твърдо кове 4. Литературата, която й беше силен предмет вече е на 5, тъй като освен разсъждения ,се изискват и знания, а нашето слънце не ще да чете. Въобще момента с четнето на уроци някак си липсва. Говорили сме, помагаме, но...като види по сериозен материал за учене, вдига ръцете и казва-"не мога". Какво ли не опитахме вече-наказания, като лишаване от интернет, лишаване от излизане и т.н. Никакъв ефект. Даваме стимули от рода на -ако изкараш 5 по математика за годината /което е напълно постижимо ако седне да решава задачи/, ще отидеш на концерт на Гънс енд Роузез, примерно....Отговорът е, че ще се опита , но не дава гаранции Sad.
Говорим много,постоянно обсъждаме тези неща, "и да пасе  овцете сме я пращали", и примери за младежи, които не са глупав, но мързелът е погубил и ходят без образование и безработни....и какво ли не ...Книга мога да напиша...Е, камък да беше, щеше мааалко да се стресне....
............................
Моля ви, споделете опит в тази посока, че вече направо съм на път да се отчая с безхаберието на дъщеря ни!


И къде видя тоз СТРАШЕН ПСИХОЛОГИЧЕН натиск и родителски амбиции??????
Та хората дори искат за петица да я наградят.

Попитах те: И къде точно е казано, че мързел и безотговорност трябва да се толерират?

# 47
  • На земята, която е всъщност звезда.
  • Мнения: 2 541
Чета темата е сърцето ми "кърви". Имам сходен проблем с дъщеря си - сега е 7 клас. Отдавна ми е ясно, че не и се учи и основното и оправдание е, че я мързи. Завършва с отличен успех всяка година или поне мн.добър и то над 5. Но това нищо не значи за мен.
Всичко започна от начален курс, когато я записахме в експериментална паралелка с немски език в 35 СОУ и учеха по цял ден. Домашни през зедмицата нямаше, само почивните дни. Аз работех на 2 места, второто вечер след като я взема от училище. Мъжът ми (за нея 2 баща) смяташе, че тя трябва сама да се научи да учи. Не сядахме всеки ден да учим с нея. Само понякога в почивните дни. Аз работех и в събота. И така...закъсахме го здраво. Тя все още не може да чете гладко. Работихме с психолог (защото лъжеше много), логопед - който ни уверяваше, че детето си е наред. Психоложката работи почти 1 учебна година и каза да чакаме пуберитета да видим накъде ще тръгне - т.е. отказа се. Едно цяло лято я карахме да ни чете всеки ден на глас или да разказва прочетеното, ако е на ум. Ефект - никакъв. Толкова упорито същество не бях срещала! С каквото и да се захване се отгазва, когато срещне трудност. Ходеше на плуване, пиано, цигулка, спортни танци, стортна гимнастика, театрална школа, рисуване. Исках да намеря нещо, което да и хареса и да иска да се развива в тази насока - готова бях да я подкрепя. Аз самата съм музикант и не бях кой знае колко силна в училище, но свирех всеки ден и печелех национални и международни конкурси, та затова бях готова дори и да не е отлична ученичка да я подкрепя в някоя област, която и допада наистина. За това пробвах всичко, което ми беше по силите. И какво....остана само театъра. Опитвах се да я насърча да кандидатства актьорско майсторство след 7 клас, има такова училище в Пловдив, но тя категорично отказва, защото там ще живее при биологичния си баща.
Тази година записахме курс по БЕЛ и уроци по МАТ - почти никакъв ефект. Разбира и може всичко, но не иска...не вниква в условията на задачите и съответно не ги решава вярно....
Опитвахме всякак - с наказания - не става и не препоръчвам; с поущрения - работеше до известно време, защото загуби интерес, а и желанията и растяха финансово нагоре и спряхме. Аз се изнервих до краен предел - крещя, обиждам...а знам много добре, че не трябва. Падагог съм, с чуждите деца се оправям без проблем само с разговори, а с моето - не мога!!!
Преди 5 години родих второто си дете - неописуема ревност!!! Много ми помага понякога, но и много не ми....
На ръба на отчаянието съм. Предстоят и матури. Искам да  научи поне английски език, но без да седне да пише и чете не виждам как ще стане???? А никак не е глупава, никак. Каквото види и чуе - запомня. "Опълченците на Шипка" го знае наизуст, както и други такива, дори печели конкурси за рецитиране.
А, да кажа, опитвахме и с писане на задачите за деня всеки ден - 1 - това, 2- онова, 3- другото и т.н.....ефекта бе за няколко дни, най-много 3  Cry
Сърдила съм и се, не съм и говорила, много съм и горовила - не и не!!! Опитвахме да я изпитваме всяка вечер - не мога да ви опиша какъв цирк става, реве вместо да си разкаже урока, прави ни забележки кое как било - а аз го гледам от учебника - тя бърка...не издържахме повече от месец. Наистина беше непоносимо. А и тя само ни пишеше бележки от сорта "оставете ме, не ме изпитвайте, от понеделник сама почвам"...дрън дрън....
А учителите я хвалят що-годе в училище. Вдигала ръка- знаела. Но на писмените изпитвания - гола вода!
Иначе може да играе страхотно -на последното представление се представи много добре...но пак е на моменти когато се съсредоточи се получава!
Знам, че в мен също е голяма част от проблема - изнервена съм много към нея вече, нямам търпението, викам, не съм постоянна в  мненията и решенията си....
Това е като цяло...мога и още да пиша, но мисля, че споделих достатъчно....мъката ми е голяма. Просто искам доброто за детето си и се опитвам да му показвам кое как да става, как да се държи и защо, но то не иска да възприеме сякаш, а в същото време сама ме кара да и обяснявам...
И да добавя, зодията и е Рак...аз съм Лъв...голяма битка между нас и може би конкуренция - знам ли?

Ето тук виждам и психически натиск и родителски амбиции! Не случайно майката набляга на аз искам, аз смятам, аз, аз...

# 48
  • Мнения: 1 479
Ето тук виждам и психически натиск и родителски амбиции! Не случайно майката набляга на аз искам, аз смятам, аз, аз...
Не сте права. Натиск има, но той е върху психиката на майката породен от невъзможността да реши проблема. За какви амбиции говорите когато "кораба" потъва и жената се чуди коя дупка да запуши ? Естествено че трябва ТЯ да набляга, когато другата страна въобще не се интересува, нали е МАЙКА.

Много силен постинг  на г-жа buligena с голям емоционален заряд.   bouquet
Знам за подобен случай, също момиче, до 7 клас отличничка, влезе в АЕГ и там нещата се объркаха.  Никой от родителите не иска да бъде лош т.е. да бъде този който ще "тропне", ще викне, прилагат "щраусовата" политика и чакат "живота да я научи". Cry

# 49
  • Мнения: 5 792
"Щраусовата" политика и чакането "живота да ги научи" не винаги има успех!
 Имам подобни примери с познати и за това казвам ,че за мен тази политика е неприемлива.

# 50
  • На земята, която е всъщност звезда.
  • Мнения: 2 541
Абсолютно никъде и никой не е говорил за "щраусова политика".  ooooh!

Става въпрос за реална представа за възможностите; за правилно анализиране на ситуацията и правилна стратегия, която да е в полза на детето, а не в полза на родителските очаквания;  анализиране и наблягане на наистина силните страни, а не на тези, които би трябвало за един отличник; за учене не заради оценката, а заради знанието, което после ще влезе в действие; за това да не се сравнява непрекъснато с другите ученици и да гради самочувствие, дори да не е пълен отличник; да получи от родителите подкрепа и помощ, а не заплахи, шамари, цупене, психическа обработка. Не знам дали обърнахте внимание, но и в двата случая в темата, изобщо не се говори за предмет/област, която детето да обича и да иска да развива без натиск от страна на родителите.

# 51
  • Мнения: 5 792
Абсолютно никъде и никой не е говорил за "щраусова политика".  ooooh!


Я, прочети по-горния пост! Отговарям точно по повод писаното от Пламен!

# 52
  • На земята, която е всъщност звезда.
  • Мнения: 2 541
Абсолютно никъде и никой не е говорил за "щраусова политика".  ooooh!

Става въпрос за реална представа за възможностите; за правилно анализиране на ситуацията и правилна стратегия, която да е в полза на детето, а не в полза на родителските очаквания;  анализиране и наблягане на наистина силните страни, а не на тези, които би трябвало за един отличник; за учене не заради оценката, а заради знанието, което после ще влезе в действие; за това да не се сравнява непрекъснато с другите ученици и да гради самочувствие, дори да не е пълен отличник; да получи от родителите подкрепа и помощ, а не заплахи, шамари, цупене, психическа обработка. Не знам дали обърнахте внимание, но и в двата случая в темата, изобщо не се говори за предмет/област, която детето да обича и да иска да развива без натиск от страна на родителите.
Я, прочети по-горния пост! Отговарям точно по повод писаното от Пламен!

И аз отговарям на Пламен.

# 53
  • София
  • Мнения: 62 595
Според мен някои неща са много хубави на думи, но някак си оставват на думи.

 Първо, клишето за отличниците, които всъщност не са баш отличници, а се борят за оценка, а не за знания. Винаги, ама винаги си личи кога едно дете учи и знае предимно за собствено постижение, и кога е само за оценка. Допълнително, едно и също дете може по един предмет да учи само за знанието, а по друг да е само за оценката (например, за да не му се разваля красотата на бележника или просто защотоо не му харесва ниската оценка). Но в повечето случаи за еднин отличник високата оценка е нещо като черешката на тортата - хам си знае, хем е било оценено положително. Лично аз гледам да съм някъде по средата като родител - да има положителна връзка между знанията и оценката, поне по повечето предмети. Не мога да си кривя душата, в определени моменти, както е сега с кандидатстването след седми клас, направо си казвам в прав текст на децата, че им трябва висока оценка, пък ако ще после да забраввят половината от ученото за изпита. По математика няма да забравят, всичко ще им трябва, но по български спокойно могат да отсвирят половината теория.

Второ, неминуемо едно нормаллно дете се сравнява с другите от класа, с приятели и др., дори родителите да не го правят. Затова всички, или поне доста родители искаме децата ни да са в силни  класове, приятелите им да са силни  ученици, защото те се сравняват и на всеки му се ще поне донякъде да е по-добър от другия в училище. Не смятам сравняването за нещо, което трябва  да се избягва на всяка цена, стига да не се прекали и фокусира само върху него. кой не се опитва да си намери мястото в една ранг-листа било сред съученици, било сред приятели.

Способностите няма как да бъдат оценени обективно, защото няма обективно оценяване никъде, все се прави от хора, а методите за оценяване са несъвъъшени и изпускат доста важни особенности при едно или друго дете, изкривяват картината донякъде. Това, което аз мога да направя като родител е да  се старая да се развиват що-годе хармонично - да няма области от знанието и развитието, където да са тотални профани. Вярвам в идеята, че в детството трябва да се положат основите на всички видове способности на детето - от  физическите, през научните, та до артистичните. Така или иначе в един момент се налага да се поспециализират, защо зорлем да ги  бутам натам?

# 54
  • Мнения: 1 479
Абсолютно никъде и никой не е говорил за "щраусова политика".  ooooh!
Явно не сте ме разбрали. Аз говоря за родителите на дете, които са мои близки и за тяхната "щраусова" политика спрямо тяхното дете. Дадох ги като пример за бездействие, бездействие което убива бъдещето на детето.  В критичните моменти някой от родителите трябва да вземе инициативата и да стане "лош". Казвам го от личен опит и в подкрепа на г-жа buligena.

Последна редакция: чт, 16 фев 2012, 20:06 от plamenhk

# 55
  • Мнения: 8 839
   

Вие смятате, че детето има по-големи възможности, а какво смята детето?
А ако детето е мобилизирало целия си потенциал, а вие не го забелязвате?
Тормозът, който упражнявате над детето, няма да промени нещата. Това, което не става по естествения начин- със създаване на условия за учение, помощ и родителска заинтересованост, няма да стане по никакви други начини.
Това, което смятам аз за потенциала на детето е и мнение на нейните учители, които аз ценя и уважавам, тъй като са от този тип, който не "глези" и не се прекланя пред криворазбрани и недоразбрани теории за "тормоз над учениците".Срещала съм другия тип "педагози", които споделят и то доста агресивно теорията, че "децата и без това са много натоварени, хайде да не ги мъчим да си учат добре материала". Защо го правят ли?Ами , за да спечелят лесно детската симпатия, а защо не и клиенти за частни уроци, които децата с такава охота и без особен резултат в крайна сметка, ще посещават, например? Въпреки, че това е много приятно за самите деца, считам , че погледнато не толкова повърхностно, е в техен ущърб.Спестените усилия на никого не са донесли дивидент, за разлика от положените, които винаги се изплащат. Все едно малкото дете като отказва моркови и ябълки, а иска само шоколад, ти да не го мъчиш с ябълки и моркови, а да му даваш само шоколад...
[/quote]

Изумена съм направо от упоритостта Ви да си докажете, че детето е мързел, но ако успеете да му го избиете, то ще сътвори чудеса. Според един от по-горните Ви постове, детето е изкарало на изпита в 7-ми клас 4.30 . Извинявам се за малко грубия ми разбор, но 4.30 е ниска оценка и говори за пълно неразбиране на материала. Това е масов изпит, който е направен на доста ниско ниво, защото трябва да се пусне и на циганчетата в Столипиново, и на децата от специалните училища. Има един куп въпроси в тия тестове, които могат да се решат с налучкване, а някои са направо смешно лесни.  Щом оценката е 4, значи много неща с разбирането и осмислянето на материала куцат. Допълнителната подготовка с учител не е дала нужния резултат, защото няма как да надскочиш себе си и това се е потвърдило отново в гимназията. Материалът в гимназиалния етап е по-труден, предметите са повече и времето и силите не стигат. Не всеки има неизчерпаеми сили, та да издържа да го товариш като магаре. Оставете момичето на мира, за да си събере мислите и да насочи усилията си към това, което един ден ще легне в основата на професията й. Гоненето на цели, които са над възможностите само ще попречи да стигне това, което може. Все в нещо се чувства уверена и силна. Нека върви натам.

# 56
  • София
  • Мнения: 62 595
останах с впечатление, че това е оценката от кандидат-гимназиалния изпит с двата модула, а не само от обикновеното външно оценяване на първия модул. Щом детето сега е девети клас, значи е от първия випуск, който кандидатства с формата от двата модула в един ден. Тук циганчетата от Столипиново и налучкването няма общо. Миналата година, доколкото разбрах, един напълно решен тест по математика осигурява оценка около четири и половина, останалото до шестицата се изкарвал от втория модул, ако детето се оценява по двата модула.

# 57
  • Мнения: 6
Точно така - два модула бяха по математика. Това , естествено го знае всеки, който малко или много е в час с образователната система-било той родител или учител /включително и частните такива с дългогодишна практика/ .  Който не е в час с този въпрос, а очевидно и с доста други по-деликатни,  просто си седи изумен...
А , иначе не е добре да подценяваме толкова ромчетата в Столипиново, защото точно тяхното ниво ще се достигне със светлите идеи за лесно и приятно образование, които някои модерни теоретици натрапват, доста злобно при това.

# 58
  • Мнения: 8 839
Госпожо, иронията Ви е неуместна, защото имате проблем. Вие, а не аз. Моят керван върви, докато някакви кучета си лаят, но Вашият не само не върви, ами яко е заседнал. Уви! И тъй като се занимавате със странични въпроси, към които нямате никакво отношение, ще напиша няколко думи. ВО обхваща и двата модула от изпита в края на 7-ми клас. Тези, които се заблуждават, че едното е ВО, а другото изпит Rolling Eyes, трябва първо да се запитат как се превежда тази абривиетура. Външно оценяване. Това означава, че се проверява от независими проверители, а не учителите, които преподават този предмет на децата ви. Едва ли някой не е чул, че и двата модула се проверяват от преподаватели, които не са от училището. Това, че някой някъде нещо недоразбрал и нарича единия модул по един начин, а другия по друг едва ли е толкова важно. Важното в случая е, че едно дете потъва, а родителите, които са най-близо до него, не му подават ръка. Всъщност то има повече нужда да бъде оставено да осмисли училищния си живот. На 15 години човек е достатъчно зрял, за да може да мисли за себе си в переспектива и да си направи правилна самооценка. Уверена съм, че детето знае заниманията с какво биха го карали да се чувства доволно от себе си, но при едно непрекъснато опяване и натиск едва ли ще сподели. Дайте въздух на момичето, за да се успокои и може би сама ще сподели визията си за собственото си бъдеще.

# 59
  • Мнения: 6
Госпожо, иронията Ви е неуместна, защото имате проблем. Вие, а не аз. Моят керван върви, докато някакви кучета си лаят, но Вашият не само не върви, ами яко е заседнал. Уви! И тъй като се занимавате със странични въпроси, към които нямате никакво отношение, ще напиша няколко думи. ВО обхваща и двата модула от изпита в края на 7-ми клас. Тези, които се заблуждават, че едното е ВО, а другото изпит Rolling Eyes, трябва първо да се запитат как се превежда тази абривиетура. Външно оценяване. Това означава, че се проверява от независими проверители, а не учителите, които преподават този предмет на децата ви. Едва ли някой не е чул, че и двата модула се проверяват от преподаватели, които не са от училището. Това, че някой някъде нещо недоразбрал и нарича единия модул по един начин, а другия по друг едва ли е толкова важно. Важното в случая е, че едно дете потъва, а родителите, които са най-близо до него, не му подават ръка. Всъщност то има повече нужда да бъде оставено да осмисли училищния си живот. На 15 години човек е достатъчно зрял, за да може да мисли за себе си в переспектива и да си направи правилна самооценка. Уверена съм, че детето знае заниманията с какво биха го карали да се чувства доволно от себе си, но при едно непрекъснато опяване и натиск едва ли ще сподели. Дайте въздух на момичето, за да се успокои и може би сама ще сподели визията си за собственото си бъдеще.

Уважаема Unadaptable, защо продължавате да натрапвате мнението си? Разбрахме Ви много добре какво искате да кажете, но като че ли Вие не усещате колко злобно започвате да звучите. Направо се запенихте ...Недейте така. Все пак тук дискутираме проблеми, свързани с децата ни и не е уместно да занимавате с Вашите комплекси и непременното си желание да надвикате всички.
Ако претендирате, че сте педагог, трябва да имате и усет за ситуацията и да разбирате и кога сте безполезна и нежелана. Нищо лично  Simple Smile.

Общи условия

Активация на акаунт