Обучавате ли допълнително вкъщи децата в предучилищна възраст?

  • 9 366
  • 79
  •   1
Отговори
# 15
  • Между гори и планини
  • Мнения: 9 398
Упражняваме се, но не всеки ден.
Синът ми е до обед на училище, следобяд пише домашно, ако има. После решава задачи от един сборник, в една книжка очертава рисунки за моторика и ги оцветява. Понякога пише думи, преписва малко от една книжка, правим звукови модели. Той сам се научи да чете и чете доста гладко и бързо, дори на английски чете по-лесни думи.
При занимания, правим общо 2 неща - примерно математика и писане, моторика (+оцветяване) и четене. Това ни отнема около 40мин. После рисуваме с водни бои, играем с пластелин, лепим апликации - това за разтоварване.
От 7 дена в седмицата средно се занимаваме извън домашните, около 4 дни.

# 16
  • Мнения: 629
Може би има значение кой какво влага в думата "обучение". Аз лично не съм особено убедена в правилността на идеята 4 годишните да бъдат задължително въдворени в детски градини. Смятам, че училището трябва да започва на 7 години като не е лошо на 6 да се мине една предучилищна подготовка. Сериозни натоварвания преди тази възраст не вярвам да са от полза за децата.
Но пък когато детето проявява интерес в дадена област не виждам защо този му интерес да не се развива. Не си представям да задължа дъщеря ми да седи на бюрото и да решава задачи....каквито й да било. Но много неща могат да бъдат поднесени под формата на игра или с подходящите филми и книжки и детето неусетно да научи много неща.
Единствено за фината моторика нямам идея как да й помогна и ще съм признателна за всякакви предложения и идеи. Но пък може при нея и да е въпрос на време да прояви интерес.  newsm78

Последна редакция: чт, 07 фев 2013, 19:30 от Zvezdichkova

# 17
  • Между гори и планини
  • Мнения: 9 398
Има книжки специално за моторика - "Моторика" 6-7 годишни на "Моливко" от изд.Слово е много хубава, или "Писането" на изд. Парнас. Книжките са с чернобели пунктирани картинки, които моят син очертава и после оцветява. След една седмица такива упражнения има голям напредък, старае се повече и оцветяването което не обичаше преди, става все по-добро. Тези са които аз препоръчвам. Против съм писането на правописни букви, но е добре да се упражняват на ченгелчета и отделни елементи от букви. Моториката помага за това.
Моят син обича да решава задачи и съм му взела един занимателен сборник със задачи от 1 до 10
Аз работя в книжарница с учебници и помагала и виждам какво купуват учителките, какво препоръчват.
В училището на моят син сега учиха гласните и домашните са да се попълва празното място - У или О, Е или И, В или Ф, С или З.... и т.н... Не знам какво ще правят първи клас, май ще повтарят същия материал.

# 18
  • Мнения: 382
Да, занимавах голямото дете, занимавам сега и малкото. Четем приказки, енциклопедии, гледаме заедно филми и разговаряме за тях, правим експерименти, апликираме, изработваме фигурки от различни материали, редим пъзели, решаваме логически задачи, задачи за внимание и мислене. Това са все неща, които в ДГ не се правят или ако се правят, не са достатъчно и при 30 деца в група не виждам как ще стане. Да не говорим за "системата", по която работеха в ДГ в групата на голямото ми дете и абсолютната некомпетентност и незаинтересованост на едната от госпожите /не мога да я нарека "учител"/. И двамата с удоволствие правят всичко и сами ми носят книжките и искат да работят. Само искам да подчертая, че материалът е за тяхната възраст, не изпреварвам с материал за по-големи деца - просто им давам нещо по-разнообразно. Когато сме навън или извън града не спирам да им насочвам вниманието и да разказвам за това, което виждаме. На разположение винаги имат листове и моливи за рисуване и пластелин за моделиране. Когато видя, че не им е интересно или са уморени, спирам и не ги "натискам".  И да - играят, много.

# 19
  • Мнения: 284
Понеже често майките се чудят, ако буквите се научат в ПГ, какво ще правят децата в първи клас, реших да напиша какво беше при нас. Буквата в първи клас се взимаше, и още същия ден се правеха диктовки на думи и текст включващ тази буква. Дъщеря ми пишеше буквите ръкописно, но не само, че не и беше скучно ами понякога си беше трудно. Това което учеха в първи клас не беше как да пишат буквите, а да правят диктовки на текст включващ думи с тези букви. Може би не навсякъде е така, но моето мнение е, че подготовка трябва и то не е продиктувано от излишна амбиция, а от идеята, че в първи клас детето има да свиква с много нови неща и колкото по-лесно му е в началото толкова по-добре.

# 20
  • Мнения: 5 289
k_Lina , и в училището, към което ние сме се насочили започват с диктовките още на втория месец. Точно за това са ми притесненията да не ги оставям много на самотек. Иначе и аз не ги насилвам да пишат букви, а по-скоро чертички разни, също и числата и да смятат наум или на лист.
Можете ли да дадете пример за логически задачи и такива за внимание?

# 21
  • Мнения: 8 251
Zvezdichkova, общо взето и аз търся подобни идеи за стимулиране на фината моторика, но за сега все удрям на камък. Имаме книжка на Крокотак за фината моторика. С много красиви картинки е, с разнообразни упражнения с повтаряне на пунктирани линии... Е, не ще да работи с нея и това е. Отделно аз му разпечатвам от Азбука на мисленето подобни упражнения - пак свързване на точки, но огледално или дорисуване на рамки, фигури. По мое мнение са достатъчно интересни и разнообразни. Тях поне ги прави, но без особен ентусиазъм. В общия случай не иска да чуе за пунктирани линии и за свърване на точки. Всъщност, може, но ако са свързани с някаква логическа задача. Никога не е обичал и да оцветява и мисля, че там е проблемът. Дори и в книжки, които сам си е избрал от книжарницата. Решава задачките, каквото там има да се прави, и втората част, която обикновено е свързана с оцветяване, оставя. Така си му стоят цветните моливи, почти недокоснати. За сравнение малкият е свършил около една трета от моливите, които му купих през есента. Постоянно остря, но и той всяка вечер си оцветява по 2-3 картинки абсолютно по своя воля.
Да реже с ножичка и нож може много добре. Така, че не му е толкова проблем самата фина моторика, колкото факта, че не иска да се занимава точно с това. Опитвам се да му обясня, че за да се научи да пише красиво, първо трябва да се научи да повтаря старателно и красиво пунктирите, да свързва точките с хубави прави линии, ама кой ли да ме чуе  ooooh!

# 22
  • Мнения: 5 289
Е, не си го слагай на сърце, като няма желание няма смисъл да го прави, по-добре да прави, това което го влече. То пък да не пишат всички красиво, важно е да може да пише Simple Smile И моя син не обича да оцветява, за разлика от  сестра си, която може само това да прави Simple Smile
А какво мислите за граматиката - кога ги учат на това? Вчера им казах да ми напишат "Аз обичам петък" по повод на това , че идват почивните дни и се получи "Ас обичам петак". Sad

# 23
  • Мнения: 284
Хубаво е да могат сравнително бързо да изписват буквите, правописа на думите го оставете за училище и там трябва да учат нещо Laughing

# 24
  • Мнения: 8 251
По повод правописните грешки.
Тези дни в градината правиха картички с апликации. Кой каквото иска - за рожден ден, за Баба Марта, коледна, за мама. Съответно някои деца са ги надписвали сами, други са ги дали на учителката и са и казали какво да пише.
Ето какво сътворил моят синковец, с този правопис:
"Тази година е не пофторима. Само щастие само любоф прес цялата година много оспех. В"  Laughing
Всъщност много се зарадвахме на картичката, но му посочихме и грешките. Той пък започна да ми се сърди, защо не съм му обяснила вече всички правописни правила. Понеже много обича да си записва разни негови си неща в тетрадките (за това хич не му пречи грознописа, той си ги разчита), аз му обръщам внимание на грешките, обяснявам му защо така се пише и той обикновено не ги повтаря. Ядосва се обаче, че допуска грешки и не съм го научила на всичко. Все му повтарям, че е нормално сега да греши, защото още дори не ходи на училище. Не мога да го науча изведнъж на всичко, колкото и да му се иска, дълги години ще ходи на училище и там малко по малко ще научи всичко.

# 25
  • Мнения: 5 259
Че това си е много добро постижение. Поздравяваш ги, че са се справили със задачата и с небрежен тон вметваш, че аз се пише със з, а петък с ъ, макар да се чува иначе и това е.
Браво на децата.

# 26
  • Мнения: 10 547
Хубаво е да могат сравнително бързо да изписват буквите, правописа на думите го оставете за училище и там трябва да учат нещо Laughing

Кои букви?

# 27
  • Мнения: 5 289
По повод правописните грешки.
Тези дни в градината правиха картички с апликации. Кой каквото иска - за рожден ден, за Баба Марта, коледна, за мама. Съответно някои деца са ги надписвали сами, други са ги дали на учителката и са и казали какво да пише.
Ето какво сътворил моят синковец, с този правопис:
"Тази година е не пофторима. Само щастие само любоф прес цялата година много оспех. В"  Laughing
Всъщност много се зарадвахме на картичката, но му посочихме и грешките. Той пък започна да ми се сърди, защо не съм му обяснила вече всички правописни правила. Понеже много обича да си записва разни негови си неща в тетрадките (за това хич не му пречи грознописа, той си ги разчита), аз му обръщам внимание на грешките, обяснявам му защо така се пише и той обикновено не ги повтаря. Ядосва се обаче, че допуска грешки и не съм го научила на всичко. Все му повтарям, че е нормално сега да греши, защото още дори не ходи на училище. Не мога да го науча изведнъж на всичко, колкото и да му се иска, дълги години ще ходи на училище и там малко по малко ще научи всичко.
И нашите се драззнят, че не знаят нещо или че не са го направили правилно. И аз им обяснявам, че ако знаят всичко няма да има нужда да ходят на училище, а ще тръгват направо на работа, както и че и аз не знам всичко и се уча, както и дядо им не знае всичко и те го учат например как се работи с телефона. Горе - долу възприеха Simple Smile

# 28
  • Мнения: 5 259
В предучилищна се учат всички елементи на всички ръкописни букви, само че по отделно. Целта е когато в първи клас се въведе цялата буква, детето вече да може да изписва добре елементите и да се концентрира върху писането на думи, а не да се затруднява с отдените ченгелчета.
Писането на печатни букви е предшестващо това умение и се прави по-рано.
Понеже има огромна разлика между разпознаването на букви и четене, разпознаването и боравенето с печатни букви е от полза при научаването на четене.

# 29
  • Мнения: 10 547
В предучилищна се учат всички елементи на всички ръкописни букви, само че по отделно. Целта е когато в първи клас се въведе цялата буква, детето вече да може да изписва добре елементите и да се концентрира върху писането на думи, а не да се затруднява с отдените ченгелчета.
Писането на печатни букви е предшестващо това умение и се прави по-рано.
Понеже има огромна разлика между разпознаването на букви и четене, разпознаването и боравенето с печатни букви е от полза при научаването на четене.

Само че в първи клас, поне до средата на м. ноември, т.е. два месеца след започване на учебната година, продължават да се учат същите тези ченгели. И по-скоро пречи, отколкото помага, детето да бъде карано да пише ръкописните букви преди началното на първи клас, защото продължаващото ченгелописане ще го отегчи прекомерно.
Писала съм, върни прочети.

П.П. Малкото ми дете разпозава всички букви, но не смятам да го карам зеленасочено да пише печатно. На три и осем месеца е.

X Реклама

Общи условия

Активация на акаунт