Какво учат децата в яслите?

  • 9 319
  • 36
  •   1
Отговори
  • 1
  • 2
  • 3
  • Всички
  • Мнения: 10 606
Мами, извинете невежеството ми (нямам спомени от тази ми възраст), но какво учат децата в яслите? Учат ли въобще нещо или само за игра и спане се ходи на ясла?  Rolling Eyes
Защо никъде в правилниците на детските градини с ясленски групи не се описва какво представляват въпросните ясленски групи?
Каква е разликата между ясленска група и първа група?

# 1
  • Мнения: 46 518
По принцип ученето е нагоре, в предучилищна група. Под нея би трябвало да ги оставят да си поживеят и наиграят. После цял живот ще учат.

# 2
  • Мнения: 25 620
Песнички, стихчета, броилки, рисуват, танцуват, учат ги да играят безконфликтно, да се самообслужват и т.н.
Но пак зависи от яслата. В някои много ги занимават, в други може да ги оставят само да си играят, не знам.

# 3
  • Варна
  • Мнения: 1 948
В нашата ясла правят гимнастика; лепят апликации с предварително изрязани от сестрите кръгчета, сърчица и др., веднъж правеха таралежи от картофи и клечки за зъби. Пускат им и песнички, в яслата моят младеж е научил как "Морковчето вика ела тук". Общо взето битовизмите са под строй - пият вода по едно и също време, същото важи и за сядането на гърне.

# 4
  • Мнения: 5 259
Учат се неща според нивото и възможностите на деца на тази възраст. Да се обличат, събличат, да спазват реда/правилата, да ползват гърне и тоалетна, да си мият ръцете, да се хранят сами, да влизат в безконфликтна комуникация с другите деца, да им уважават личното пространство, да си пазят своето по неагресивен начин и т.н. безброй много важни неща, които по принцип отнемат години, за да се усвоят добре.
Но ако човек пита майките, те ще искат от яслена възраст да се започне с лекциите по висша математика  Laughing

# 5
  • Мнения: 25 620
Абе, и аз почнах да се притеснявам да не би информацията ми да е много остаряла и днес вече да наблягат на висшата математика и атомната физика.  Laughing

# 6
  • Мнения: 30 802
Не сортират ли? Сега сортирането е на мода.

# 7
  • Мнения: 5 259
Няма проблем да имат и такива играчки, стига да ги оставят сами да си решават с какво и колко да играят, а не всичко да е под формата на обучение.

# 8
  • UK
  • Мнения: 4 308
В яслата на моя син имаха занимания с педагог два пъти седмично. През останалото време сестрите упражняваха това, което са правили с педагога. Примерно, спомням си, че подреждаха няколко мечета, показваха и повтаряха къде са очите, устата, ушите. Подреждаха пак играчки и брояха от 1 до 5. Друго не си спомням  Simple Smile На таблото пред стаята изнасяха сезонно стихчетата и песничките, които учат, сега предполагам е ред на тези за Баба Марта.

# 9
  • Мнения: 2 718
в яслата педагогическата работа се организира в занимания по няколко направления: говорни, музикални, сръчности, изобразителни, физическо. От педагог се провеждат обикновено само музикалните занимания, а останалите се провеждат от медицинските сестри. Направлението "Педагогика на ранното детство" се изучаваше от мед,сестри детски профил и дори участваше в държавните изпити. Сега квалификацията на младите специалисти е следдипломна с лекции и курсове по психология и педагогика на ранното детство, които са свързани и с минимума продължаваща квалификация, изискуема за периодичното подновяване на лиценза.

 Заниманията са ежедневни, работи се съгласно годишен /съгласуван с инспектората/, месечен, двуседмичен план и ежедневни указания, на които мед.сестрите дават ежедневно писмен отчет за протичането. Провеждат се и тържества, както и открити уроци. Правилата за работа на яслените групи не са в правилниците и наредбите на ДГ, а в наредбата за яслите, която се прилага за всички яслени групи.

# 10
  • Мнения: 12 665
По принцип ученето е нагоре, в предучилищна група. Под нея би трябвало да ги оставят да си поживеят и наиграят. После цял живот ще учат.


Да, в яслата ги спукват от учене. А колко домашни имат.

# 11
  • София
  • Мнения: 8 649
По принцип имат програми  Peace Но по принцип...
Много мои познати ми споделят,че имат всяка седмица разпечатани програми и им дават листове със стихчета или песни за вкъщи. Имат си някакви материали-листове с картинки и стикери, които се лепят.Например кошница и трябва да налепят стикери гъби вътре. По Коледа имаха тържества и съм виждала клипчета как две годишните стават и казват по едно изрчение, част от стихче.
Една майка от отчетната ни се оплака, че имат стихче, което трябва да се научи на изуст.
В нашата ясла такива неща няма  Laughing Казаха, че занимания с децата се правят рядко, не можело да им се ангажира вниманието. По разказите и твърденията им добивам представа, че просто си играят.
Аз не държа да изучават нещо, но поне с нещо да ги занимават.Нищо не пречи да вземат една книжка и да прочетат малко на 3-4 деца, докато другите играят. После при другите пък да попеят.
Повече от 6-7 деца не съм виждала, от записаните 25  Peace Почти постоянно боледуват, някои ги отлагат с бележки.
Имат 1-2 пъти месечно театър, но моят син винаги го изпуска.Правят го в четвъртък, а той от четвъртък се разболява  Laughing

# 12
  • Мнения: 4 413
В нашата ги учиха да апликират, да рисуват слънце, на цветовете, на песни и стихчета, на гърне, на самостоятелно хранене и обличане, да броят. Учиха формите и доста неща още. Имаха помагала, които още са любими на дъщеря ми. Сутрин ги посрещаха винаги с музика и танци, докато чакат закуската.

# 13
  • Мнения: 5 259
Да, в яслата ги спукват от учене. А колко домашни имат.
Достатъчно затормозяващо е непрекъснато да им привличат вниманието към някакви занимания, т.е. да ги отвличат от това, което те сами биха искали да правят в този момент. Пък и стихчета за домашни им дават, както се разбра по-долу.

Аз не държа да изучават нещо, но поне с нещо да ги занимават.
Защо? Защо трябва да ги занимават?
Не се заяждам, но винаги ми е било много интересно защо майките придават много по-голяма стойност на организирани от възрастен занимания, отколкото на самостоятелна игра.
Представи си, че едно дете се е заиграло с кубчета и друго има интерес към същата игра. На път са да се научат как да се кооперират и заедно да построят нещо, като в същото време се изчакват и си помагат. Момент, това умение не става от раз. Нужни са поне месеци, през които да се разиграят отделните стъпки. Първо децата плахо се приближават едно към друго, правят се, че не се забелязват и всяко си играе със своята играчка. Играят едно ДО друго, но хвърлят по някое око и от време на време всяко имитира елемент от играта на другото.
Но да кажем, че този път е изминат и децата вече искат да си строят нещо с кубчетата, да си измислят собствен сюжет, всеки да си каже каква ще е неговата роля... Ако сте виждали деца да играят заедно, нямате си представа колко горди и реализирани се чувстват, когато започнат с тези игри.
Но пак се отплеснах. Децата искат да си редят кубчета, но учителката казва: Не, сега няма всеки да играе с каквото иска, сега всички ще седите в кръг и ще мислите за каквото аз ви кажа, каквото съм преценила, че според мен ще ви е интересно, без изобщо да ме интересува дали наистина ви е интересно точно това.
Ако не ви е интересно, ще мълчите и няма да разваляте дисцилината! Защото сега ще ви уча и ще ви забавлявам."

Ама то ученето изобщо не става по този начин, особено в тази възраст.

Пък ако знаете апликациите как се осъществяват! Обикновено накрая учителките залепят каквото има за залепяне, след като първо са го изрязали, а още по-преди това са измислили дизайна. На детето ролята е почти нулева, но в очите на родителите е правено нещо много смислено. В същото време ако децата "само" са си играли, те може да са проявили много повече креативност и въображение, интерпретирайки факти от света около себе си в играта, но за родителите това е пълна загуба на време и нищо ценно не се е случило.

Недоумявам защо по този начин се оценяват детските активности.

 
Нищо не пречи да вземат една книжка и да прочетат малко на 3-4 деца, докато другите играят. После при другите пък да попеят.
Със сигурност го правят, защо решихте, че не е така?

# 14
  • Мнения: 25 620
Всъщност, майките най-много разчитат на яслата, за да се научат там децата им да: ходят до тоалетна, да се обличат и събличат сами, да се хранят сами и т.н. – все умения, на които родителите не са успели или не са пожелали да ги научат. Не сте ли чували репликата: "Те в яслата ще го научат"?
И ги научават. В първа група на детската градина веднага си личи кое дете е ходило на ясла и кое – не.  Simple Smile

# 15
  • София
  • Мнения: 1 609
Доколкото знам, не са длъжни с нищо да ги занимават и нищо да правят извън чисто физическо обгрижване. А и в яслата персоналът е медицински сестри, не педагози.

В реалността - май зависи от същия този персонал. Някъде ги занимават - песнички, стихчета, рисунки, апликации и т.н. - в групата на дъщеря ми беше така. Другаде не ги занимават с нищо извън хранене, обличане, хигиена и т.н.

Иначе подкрепям Юна и не виждам защо още от яслата трябва да им се организират нарочни занимания под ръководството на възрастни. Може да модерират отношенията между децата, за да не се стига до набити, ухапани и прочее деца, но общо взето дотам.

# 16
  • Мнения: 25 620

Иначе подкрепям Юна и не виждам защо още от яслата трябва да им се организират нарочни занимания под ръководството на възрастни.

Защото тези занимания трябва да ги организират собствените им родители. Но понеже те са делегирали грижата за децата си на персонала на яслата, то той трябва да поеме и възпитателните, и развиващите, и т.н. функции и занимания.
Защото децата имат нужда да развиват фината си моторика чрез специфични дейности, различни от "Я да трясна Пенчо по главата с тоя камион и да видя какво ще стане".
Защото трябва да овладеят някакви елементарни умения, за които вкъщи не остава време, дори родителите да имат желание да ги занимават. А много от тях обикновено не желаят и точно затова си пращат децата на ясла, дори да има кой да ги гледа.
Защото яслата не е сиропиталище, все пак...
А и тези занимания не са целодневни. Имат си графици и не вярвам да отнемат повече от половин час на ден. Децата разполагат с цялото останало време за свободни занимания, игри и опити да се пребият и изядат едно друго, а лелките изпълняват ролята на пазачи и звероукротители.

# 17
  • София
  • Мнения: 8 649
По закон те освен, че обгрижват физически, възпитават и обучават.
Чл. 10. (1) За медицинска сестра или акушерка се назначава лице с висше образование съответно по специалността "Медицинска сестра" или "Акушерка" на образователно-квалификационна степен "бакалавър".
(2) Медицинската сестра или акушерката:
1. ръководи и отговаря за цялостната работа в поверената й група;
2. приема децата и извършва ежедневен контрол на здравословното им състояние, като се информира за това и от родителите;
3. провежда организирани занимания на децата в групата по писмени указания на педагога на яслата и с негово участие;
4. наблюдава здравословното състояние на децата и оказва при необходимост първа помощ;
5. прилага индивидуален подход към всяко дете и активни грижи за новопостъпилите деца през периода на адаптацията им;
6. отговаря за храненето на децата, участва при изготвяне на дневното и седмичното меню за храненето;
7. организира и провежда общозакалителни и специални закалителни процедури по назначение на лекар;
8. прави масаж и гимнастика на кърмачетата;

Естествено, че това е главна задача на родителите, но в крайна сметка през седмицата детето прекарва повече часове в яслата, отколкото вкъщи. У дома също играе неорганизирано, но също така понякога се разглежда/чете книга, реди се пъзел, рисува се, играе се с пластелин или нещо друго. Естествено, че детето трябва да бъде и оставено на мира, но също така и все да ги научат на нещо. Против съм да се задължава детето да учи стихчета, да се затормозява с материал и непрекъснати упражнения.
Вярно, че там е топло като в пещ, но яслата не е просто инкубатор, където да преживяват няколко часа  Peace
Аз самата съм завършила педагогика и съм била в ясли, в градини и начални училища.Пяла съм, рисувала съм, обличала съм и съм обувала 15 деца, за да ги изведем. Щом студентка може, предполагам, че и важна сестра с 20 годишен стаж ще успее.  Далеч съм от мисълта, че тези 15 деца ще седят мирно 10-15 минути и ще слушат.Става на части, с който иска, на който му е интересно.

# 18
  • София
  • Мнения: 1 609
Како Сийке, всичко туй много хубаво, ама децата в яслата са съвсем малки. Фина моторика се овладява и като му дадеш листове и моливи да си драска каквото му хрумне, не е задължително да дойде сестра Хикс и да каже "Сега ще оцветяваме ей това зайче". Само например.

Иначе съвсем нямам предвид, че децата трябва да се гледат като в сиропиталище (те и там не трябва така да се гледат, но това е друга тема).

А също и не виждам какво лошо има в това сестрите да учат децата как да играят едно с друго, как да взаимодействат и да се съобразяват и да не се избиват, удрят и т.н. Това не ги прави пазачи и звероукротители. Овладяването на социално приемливо поведение; уменията да общуваш и взаимодействаш с другите и да решаваш конфликти, без да употребяваш физическо насилие  са изключително важни. Да, основно това е задължение на родителите, но все пак децата, които посещават ясли и градини прекарват там по 8-9 часа на ден и няма как отчасти тази работа да не се върши и там. Още повече, че там има по-широк социум, отколкото вкъщи или на една детска площадка, на която децата много често си играят само с 1-2, вече познати деца, особено на тази възраст, ако изобщо играят с деца.

# 19
  • Мнения: 25 620
Како Сийке, всичко туй много хубаво, ама децата в яслата са съвсем малки. Фина моторика се овладява и като му дадеш листове и моливи да си драска каквото му хрумне, не е задължително да дойде сестра Хикс и да каже "Сега ще оцветяваме ей това зайче". Само например.


Само например на толкова малки деца е абсурдно да им се дадат листове и моливи да си драскат без надзора и ръководството на възрастен, защото ще си извадят очите. Ако не собствените, то на другарчето задължително. А по въпроса за "каквото му хрумне", те си го правят така или иначе, дори да им се каже да рисуват зайче.  Laughing
И изобщо, грижата и занимаването на група деца е съвсем различно от това с 1-2 вкъщи. Който иска – да пробва. Или да помоли да го пуснат да погледа какво всъщност прави детето му цял ден в яслата. Поне ще се убеди, че няма звероукротител, който плющи с камшика и ги строява като войници. Нито ги държат по цял ден на столчетата и ги преуморяват от "учене".
Фактът, че много майки се ужасяват как милите им, невръстни дечица учат стихчета и песнички, говори много дали и с какво ги занимават вкъщи. А това неминуемо се отразява и на по-следващите етапи – детската градина и училището.
За нуждата децата да се запознаят и с друг вид музика освен чалга няма и дума да отварям...  Peace

ПП Между другото, едно време им провеждаха и тестове за проверка на развитието и въз основа на резултатите се обръщаше индивидуално внимание на децата, които имаха да наваксат в някое направление. Ако не се лъжа, с това се занимаваше педагогът на яслата. Не знам дали се прави още.

# 20
  • София
  • Мнения: 1 609
Не се ужасявам никак. Освен това също съм педагог по образование и съм ходила на практики в ясли и градини, та знам много добре с какво и как ги занимават, също и съм имала честта да участвам в същите тези занимания - с повече от 1-2-3 деца, разбира се.

Проблемът е, че на места песнички и стихчета означава "Обесването на Васил Левски". Не се шегувам, 2.5-годишното дете на моя приятелка го е учила сега за годишнината в яслата. Че го е наизустила - наизустила го е, онзи ден ми бяха на гости - изрецитира го без грешка. Ама това, че половината думи не ги знае какво означават и въобще на тази възраст не е в състояние да разбере нито кой е Васил Левски, нито какво е направил, нито какъв е смисълът на това произведение - на кого му пука. Ей това имам предвид. Нямам против да научат "Мила моя мамо", но за Ботев сякаш в яслата е рано още.

А оценки на развитието в детско заведение не се правят вече, мисля. В 3та група минава логопед и преценява кои деца имат нужда от работа с такъв. Според мен вече е късно и ако дадено дете има проблем, то по този проблем трябва по-рано да се започне работа, а не чак на 5-6 години.

# 21
  • Мнения: 10 606
Не сортират ли? Сега сортирането е на мода.

Какво се сортира, не разбрах?

Абе, и аз почнах да се притеснявам да не би информацията ми да е много остаряла и днес вече да наблягат на висшата математика и атомната физика.  Laughing

Имайки предвид, че 2-годишно дете борави с Андроид и Уиндоус в днешно време, и аз се чудя, дали не сме изостанали с педагогиката...

в яслата педагогическата работа се организира в занимания по няколко направления: говорни, музикални, сръчности, изобразителни, физическо. От педагог се провеждат обикновено само музикалните занимания, а останалите се провеждат от медицинските сестри. Направлението "Педагогика на ранното детство" се изучаваше от мед,сестри детски профил и дори участваше в държавните изпити. Сега квалификацията на младите специалисти е следдипломна с лекции и курсове по психология и педагогика на ранното детство, които са свързани и с минимума продължаваща квалификация, изискуема за периодичното подновяване на лиценза.

 Заниманията са ежедневни, работи се съгласно годишен /съгласуван с инспектората/, месечен, двуседмичен план и ежедневни указания, на които мед.сестрите дават ежедневно писмен отчет за протичането. Провеждат се и тържества, както и открити уроци. Правилата за работа на яслените групи не са в правилниците и наредбите на ДГ, а в наредбата за яслите, която се прилага за всички яслени групи.

По закон те освен, че обгрижват физически, възпитават и обучават.
Чл. 10. (1) За медицинска сестра или акушерка се назначава лице с висше образование съответно по специалността "Медицинска сестра" или "Акушерка" на образователно-квалификационна степен "бакалавър".
(2) Медицинската сестра или акушерката:
1. ръководи и отговаря за цялостната работа в поверената й група;
2. приема децата и извършва ежедневен контрол на здравословното им състояние, като се информира за това и от родителите;
3. провежда организирани занимания на децата в групата по писмени указания на педагога на яслата и с негово участие;
4. наблюдава здравословното състояние на децата и оказва при необходимост първа помощ;
5. прилага индивидуален подход към всяко дете и активни грижи за новопостъпилите деца през периода на адаптацията им;
6. отговаря за храненето на децата, участва при изготвяне на дневното и седмичното меню за храненето;
7. организира и провежда общозакалителни и специални закалителни процедури по назначение на лекар;
8. прави масаж и гимнастика на кърмачетата;

Благодаря ви за тази информация - много полезна.  bouquet

Аз не държа да изучават нещо, но поне с нещо да ги занимават.Нищо не пречи да вземат една книжка и да прочетат малко на 3-4 деца, докато другите играят. После при другите пък да попеят.

А как става това със занимаването на всички деца по принцип? Разделят децата на малки групички ли? Иначе, не мога да си представя на 30 деца как обръщат едновременно внимание. И колко мед. сестри трябва да има в една ясленска група? Как успяват да проследят деца от различни възрастови групи? Не е същото детето да е на 1 годинка, като да е на 2. На две годинки детето може да се научи да казва стихче, ама на 1 е безумие. Нещо ми се губи как процедират в тия ясленски групи, при положение, че там са смесени всички възрастови групи до 3 годишно.  newsm78

Ако може тези от вас, които са имали пряк опит като педагог или мед. сестра в ясленска група, да разкажат повечко, как си разпределят работата с децата...

# 22
  • Мнения: 25 620
Проблемът е, че на места песнички и стихчета означава "Обесването на Васил Левски". Не се шегувам, 2.5-годишното дете на моя приятелка го е учила сега за годишнината в яслата. Че го е наизустила - наизустила го е, онзи ден ми бяха на гости - изрецитира го без грешка. Ама това, че половината думи не ги знае какво означават и въобще на тази възраст не е в състояние да разбере нито кой е Васил Левски, нито какво е направил, нито какъв е смисълът на това произведение - на кого му пука. Ей това имам предвид. Нямам против да научат "Мила моя мамо", но за Ботев сякаш в яслата е рано още.


Стига бе, кажи, че се шегуваш!  Stop
То това стихотворение и за прогимназиална степен (вече) е неразбираемо и сложно, камо ли за малки деца.
Не работят ли по програми, писани от специалисти?

На 2-3 години синът ми знаеше много стихчета, на които аз си го научих, но от традиционните детски: "Патенца мънички с пухкави главички..." и т.н. Имаме прекрасни произведения за най-малките – и фолклорни, и авторски.

# 23
  • Мнения: 181
 amy_nka,сортирането е подреждане по цветове,големина и т.н. на разни предмети.

За занимаването на децата-в нашата ясла ни обясниха,че набор 2014 и 2015 се разделят в две стаи.По-малките си играят,а по-големите ги занимават около 20 минути с лепене,изрязване и каквото е заниманието за деня.

# 24
  • София
  • Мнения: 1 609
Съвсем съм сериозна, Како Сийке, изобщо не се шегувам. И аз се изумих, защото не мисля, че това стихотворение е подходящо за толкова малки деца, обаче - ей на - решили хората да отбелязват годишнината подобаващо, с тържество, с дейното участие на децата. И наистина детето го знае. Колко пъти са го повтаряли - не знам, и майката не знае, но е факт, че детето го е наизустило. Сигурно и другите деца в групата са го наизустили.

За яслата програма не знам да има, всъщност. В ОДЗ-то на дъщеря ми по програма започнаха да работят в 1 група в градината, като тя никак не е задължителна. Поради което ние, родителите, купувахме помагалата, с които работят. В яслата изобщо не е ставало дума за тези неща. Да, имаше песнички, стихчета, апликации и рисунки, но не мисля, че са следвали програма, поне пред нас не са го споменали. И песничките и стихчетата си бяха "Хей, ръчички", "Мила моя мамо" и разни подобни, подходящи за 2-3-годишни деца.

# 25
  • Мнения: 543
Моят син е малък и сме в чужбина, но и тук по-скоро ги занимават отколкото обучават.

Всеки месец имат някаква тематика - сега са на месецът на семейството. По-големите деца не знам какво правят, но на по-малките им показват и обясняват - мама, тате и тн по наши снимки.

Преди няколко месеца имаха месец на буболечките - караха ни да носим паяци и буболечки и седяха там в едни буркани да ги опознават децата Joy Какво точно са ги "учили", не знам и не искам да знам  Mr. Green

Всеки ден пеят и танцуват следобед или им четат приказки. Със собствените си очи съм виждала 10 едногодишни в кръг да слушат приказка. Моят син спеше  Joy Явно затова дисциплината е била такава.

# 26
  • Най-красивата страна
  • Мнения: 12 282

Иначе подкрепям Юна и не виждам защо още от яслата трябва да им се организират нарочни занимания под ръководството на възрастни.

Защото тези занимания трябва да ги организират собствените им родители. Но понеже те са делегирали грижата за децата си на персонала на яслата, то той трябва да поеме и възпитателните, и развиващите, и т.н. функции и занимания.
Защото децата имат нужда да развиват фината си моторика чрез специфични дейности, различни от "Я да трясна Пенчо по главата с тоя камион и да видя какво ще стане".
Защото трябва да овладеят някакви елементарни умения, за които вкъщи не остава време, дори родителите да имат желание да ги занимават. А много от тях обикновено не желаят и точно затова си пращат децата на ясла, дори да има кой да ги гледа.
Защото яслата не е сиропиталище, все пак...
А и тези занимания не са целодневни. Имат си графици и не вярвам да отнемат повече от половин час на ден. Децата разполагат с цялото останало време за свободни занимания, игри и опити да се пребият и изядат едно друго, а лелките изпълняват ролята на пазачи и звероукротители.


Како Сийке,много си права.

# 27
  • Мнения: 1 318
В нашата ясла имат часове с педагог два пъти седмично. Много играят, всъщност доста наблягат на това децата да се учат чрез игра, и съм абсолютно съгласна, че яслата не е мястото, където да ти научат детето на основните неща - семейството е за това. Личи си с кои деца се занимават родителите и с кои - не. За два дни детето ми се научи да реди прост пъзел от 9 части, като в началото изобщо не разбираше кое къде да сложи, а сега виждам, че мисли и тогава го нарежда. Не мисля, че ако само персоналът в яслата се занимаваше с него, щеше да напредне толкова за два дни.
Много съм доволна иначе - гледат децата с любов и си личи.

# 28
  • Мнения: 1 746
Защо? Защо трябва да ги занимават?
Не се заяждам, но винаги ми е било много интересно защо майките придават много по-голяма стойност на организирани от възрастен занимания, отколкото на самостоятелна игра.

Съгласна съм с вас. И вкъщи съм следвала този подход. Детето проявява много по-голямо въображение, оставено само да играе, отколкото да го държиш за ръка и да го вкарваш в зададена програма.

Иначе няма лошо да се опитват да занимават деца, които не успяват да се впишат сред другите или имат нужда от някаква подкрепа, предполагам и се надявам, че го правят. Моето дете скоро ще тръгва на ясла и ще видим как е.

Като цяло мисля, че в яслата се социализират и си създават навици, които не са придобили, тъй като гледат едно от друго.

# 29
  • Мнения: 2 718
Всъщност в яслите има изискване и би трябвало да се провеждат ежедневни занимания. Ако те не се провеждат- значи конкретното заведение не си върши добре работата. Няма повод за притеснение относно заниманията- дали те биха натоварили децата прекомерно или излишно. Самото активно занимание трае не повече от 8 минути, защото това е времето, през което детето проявява активно внимание. Задължително се използват игрови прийоми за въвеждане в заниманието- куклен театър, това, което сега наричате "аниматорско изпълнение" и прочие. Заниманията са специфични за възрастовите групи и са съобразени с възрастта и способностите на децата. Развитието на децата се проследява и описва от педагога и сестрите. Например в някои градове има специален софтуер за администриране на детските ясли и родителите имат собствен достъп до данните на децата си- до ЛЗПК,такси и вписвания където могат да проследят записите на сестрите и педагога за собственото си дете. Заниманията са различни за групите, които само в яслена възраст са 3 вида- до 1г.6м,от 1г6м до 2г.2м. и над 2г.2м.и сестрата ги занимава на групи според възрастта.
Относно организацията на игрите- педагогиката на ранното детство има някои специфики, които се различават от периода на предучилищно възпитание и обучение. Преди всичко типа игри, които играят децата под 3 год възраст са игра с възрастен /при най-малките/ и впоследствие- самостоятелна игра със специфично манипулиране на играчките. Тези дейности се насочват от сестрите- те участват в игрите на най-малките и подпомагат и насочват игрите на по-големите- като показване на специфично манипулиране на играчките "камиончето е возило,куклите се приспиват, хранят, обличат"и т.н. След 2г.6м. децата преминават към по-голяма част от активността свързана с ролеви игри- първоначално самостоятелно, а по-късно-около 3 годишна възраст вече игрите се усложняват и стават сюжетно-ролеви, като се включват и други деца в сложната игра. До тази възраст децата много рядко играят заедно- нямат необходимите социални умения да го правят- те играят редом, но не и заедно. Едва при сюжетно-ролевите игри има играене с други деца. Затова в яслите игрите са различни от тези в градината и независимо от очакванията на родителите, децата не играят наистина заедно- може група от деца да играе една и съща игра, но не е заедно-около 3 годишна възраст може да се очаква смислена интеракция между децата. Организирането на игрите е много важна дейност не само в яслите, а и у дома. Играта е училището на най-малките, те опознават света чрез нея и развиват определени умения. 

# 30
  • Мнения: 1 829
Хубава темичка сте създали, момичета!

Не бих могла да кажа с какво точно ги занимават в яслите защото и аз много пъти съм се питала, но това, което не ми харесва е че гледат телевизия (нямам идея колко време на ден), но като я взимам от ясла дъщеря ми говори само за филметата, които е гледала - Ну Погоди, Маша и мечока и т.н.

Иначе не мога да отрека, че ги учат да са много самостоятелни, което е прекрасно Heart Eyes

# 31
  • Мнения: 10 606
Аз си позволих да прочета въпросния Закон за яслите и не можах да разбера колко деца може да има (е допустимо) в една яслена група и съответно колко човека обгрижват една яслена група...  newsm78
2. Смесена яслена група, в която се приемат деца от десет месеца до тригодишна възраст.
(2) Броят на децата в една яслена група е:
1. в кърмаческа група - от 6 до 8 деца;
2. в смесена дневна група - от 8 до 16 деца;
3. в смесена седмична група - от 8 до 12 деца;
4. в групи с деца с увреждания или хронични заболявания - от 6 до 8 деца.
Чл. 13. В детска ясла до 60 деца се назначава най-малко един педагог, а на всеки следващи 20 деца се назначава още един педагог допълнително.


Чл. 14. (1) На една яслена група се назначават най-малко две медицински сестри и две детегледачки, като обслужването на децата се осъществява от най-малко една медицинска сестра и една детегледачка на смяна.
(2) В седмичните детски ясли се назначават най-малко две медицински сестри допълнително.
(3) В кърмаческите групи се назначава най-малко една медицинска сестра и една детегледачка допълнително.

# 32
  • Мнения: 2 718
в яслените групи трябва да има максимум 16 присъстващи деца. Това налага приемане на повече- обикновено 22-24 деца по списък, за да се постигне пълно натоварване, тъй като децата отсъстват. Персоналът, който директно обслужва децата са 1 сестра и 1 детегледачка на смяна, като на обяд за 2 часа смените се застъпват.

# 33
  • Мнения: 5 366
в яслата педагогическата работа се организира в занимания по няколко направления: говорни, музикални, сръчности, изобразителни, физическо. От педагог се провеждат обикновено само музикалните занимания, а останалите се провеждат от медицинските сестри. Направлението "Педагогика на ранното детство" се изучаваше от мед,сестри детски профил и дори участваше в държавните изпити. Сега квалификацията на младите специалисти е следдипломна с лекции и курсове по психология и педагогика на ранното детство, които са свързани и с минимума продължаваща квалификация, изискуема за периодичното подновяване на лиценза.

 Заниманията са ежедневни, работи се съгласно годишен /съгласуван с инспектората/, месечен, двуседмичен план и ежедневни указания, на които мед.сестрите дават ежедневно писмен отчет за протичането. Провеждат се и тържества, както и открити уроци. Правилата за работа на яслените групи не са в правилниците и наредбите на ДГ, а в наредбата за яслите, която се прилага за всички яслени групи.
Точно така. В яслите, където работи майка ми, работят по книжките на Просвета. Книжките са за 2-3-годишни деца.  Peace

# 34
  • Sofia
  • Мнения: 2 469
това с телевизията е много неприятно. Аз мисля, че в нашата няма, но
ще питам директно още утре.

# 35
  • Мнения: 1 318
Не е редно да гледат телевизия. В нашата ясла такова нещо няма.

# 36
  • Мнения: 2 156
Просто ги хранят, наглеждат и слагат да спят; преобличат, слагат на гърне - всичко, което майката би правила, само че разпределено сред повечко деца.
На някои деца отделянето от майката им понася по-добре, отколкото на други. До три годинки са си съвсем малки.
Яслените болести са си най-голямото зло от цялата работа. За броени часове се развива всичко.

Общи условия

Активация на акаунт