Синът ми е на 3,6 год. захранен по метода ЗВБ, мисля доста успешно.
Хранеше се с всички групи храни, но след сериозно разболяване (пневмония, отказваше всичко освен тестените храни) на около 2 годишна възраст спря почти всичко.
В момента
плодове всякакви, рядко яде банан само.
Зеленчуци само краставица и то не всеки път.
Месо рядко- само под формата на кренвирш или луканка. Млечните най-вече - к.мляко, кашкавал, сирене.
Ноо най-любимо му е тестените изделия -баници, торти, хляб и пържени картофи.
Може това само да яде...
Но от там идва и проблема със запека, който вече стана хроничен според мен. От година и половина пие все някакви прахчета или свещички за разхлабване, защото като го боли и категорично отказва да се изходи, тръшкане , рев. Ходили сме на гастроентеролог няма физиологичен проблем каза тя.
Обясняваме ВСЕКИДНЕВНО за храненето, имаме много книжки на тази тема, даваме личния пример с баща му чрез яденето на плодове и зеленчуци.
Имах консултации с детски хранителен терапевт, тя ни даде насоки за вкарване на плодове и зеленчуци- чрез игра и прочие, но успеха не беше голям. Той въобще не желае да ги пипа, защото те цапат, а за ядене абсурд. На сила не желая да го карам, защото ще стане още по-зле.... и вече съм просто отчаяна с изхожданията , с малкото разнообразие на храни....
Моля за съвет.
Благодаря предварително!
Здравейте и благодаря за въпроса!
Разбирам притеснението Ви, аз като родител имах същия проблем с моя син, когато беше малък. Ще се опитам да Ви дам някои идеи, които при мен са проработили, както и такива от световно известни консултанти по детското хранене и се надявам да имат успех и при Вас.
Не крийте, подкупвайте или „образовайте“ малки деца да ядат плодовете и зеленчуците!
Много изследвания показват, че по-високият натиск за хранене води до по-ниски нива на прием на храна и тегло на децата и по-високи нива на придирчивост. Така че натискът има обратен ефект. И може би можете да се свържете с това, че все още мразите определени храни само защото сте били принудени да ги ядете като дете!
Избягвайте похвалите или наградите!
„Гордея се с теб, че опита този нов плод.“
„Какво голямо момче или момиче.“
„Браво, ти изяде зеленчуците си – добави стикер към таблицата си със стикери.“
Що се отнася до похвалата – ако детето Ви знае, че сте супер щастливи, защото е яло зеленчуци, то знае, че сте нещастни, ако не яде зеленчуци. Дори и да не му го казвате.
Децата ни не трябва да ядат за награда или одобрение, а защото са гладни. Изследванията показват, че наградите и похвалите водят до това, че децата все пак се наслаждават по-малко на тази храна.
Подкупите имат обратен ефект!
Ако детето Ви трябва да довърши зеленчуците си, за да получи десерт, това му казва, че зеленчуците са гадни и издига десерта на пиедестал, а той така става още по-желан. Така може да се създаде пристрастяване към сладкото, вероятно за цял живот – не е желаният от нас резултат!
Обучението по хранене не работи!
„Попай яде спанак и е силен!“
„Морковите ти помагат да виждаш по-добре!“
„Имаш нужда от витамин С, за да си здрав, ето в този портокал има много вит С!“
Всички сме го правили... Предполага се, че казвайки на дете, че нещо е добро за него, ще го насърчи да го изяде. Но изследването показва точно обратното. Децата в предучилищна възраст ядат по-малко моркови и ябълки например и ги оценяват като по-малко вкусни, когато възрастните им казват, че яденето на тези храни ще помогне за постигането на конкретна здравна цел. Така че не се занимавайте!
Избягвайте да криете пюрирани зеленчуци в други храни!
Промъкването на пюрирани зеленчуци в храната на вашите деца е често срещана тактика, за да ги подмамите да ги изядат. Страхотно е да увеличите хранителните вещества в храната със зеленчуци. Но скриването на храната не позволява на детето Ви да опита тази конкретна храна и да се научи да я харесва. Освен това, вероятно в някакъв момент ще разбере какво има в пюрето и ще откаже да го яде, както и ще стане предпазлив към всички храни, които предлагате.
Ето идеи, които обикновено работят:
1) Направете зеленчуците по-лесни за ядене
Децата обичат пържени картофи и чипс! Така че сервирайте зеленчуци, оформени като чипс или пържени картофи. Можете да използвате сладки картофи, пащърнак или цвекло. Полейте ги с олио и сол и ги запечете.
Можете също да опитате да сервирате зеленчуци с различни степени на „готовност“. Някои деца може да предпочетат царевицата им да е замразена от торбата, морковите им да са само сурови, грахът да е сварен на каша или картофите да се пюрират например.
2) Добавете вкус
Целината е по-вкусна с фъстъчено масло, а морковите са по-вкусни с дип. Разбира се, може да накарате детето си да оближе дипа… поне слага зеленчука в устата си! Хумус, дип от кисело мляко или дори кетчуп.
И опитайте да печете зеленчуци, за да подчертаете сладостта. Децата няма да пипнат брюкселско зеле, но ако е изпечено с масло и кленов сироп, може да им хареса!
3) Дайте забавни имена на зеленчуците
Ако дадете запомнящо се име на плод или зеленчук, е по-вероятно децата да ги ядат. И яжте повече от тях. Плодова салата супер сила, мощен грах, супергеройски спанак или броколи като „минидървета“ може да предизвикат известен интерес.
4) Играйте с храната
Играта с храна може да бъде особено полезна, ако имате сензорно чувствително дете, което не харесва определени текстури. Това им дава възможност да играят и да усетят храната. И това е още един начин да изложите детето си на храна – без натиск да я яде, тъй като не е време за ядене!
Сензорните свойства свързват всички храни и забавните дейности им помагат да извървят „стъпките към храненето“. От присъствие с храна до взаимодействие с нея, помирисване, докосване, вкусване и ядене.
Моят син обичаше да яде храната, направена на отделни хапки под формата на влакче с вагони и така всеки път се хранеше с удоволствие. Всяка хапка може да е оформена като от кетъринг с различни продукти, може да са с различни формички и на клечка, ако предпочита.
5) Не се отказвайте!
Децата могат да изпитват страх от нови неща, наречен „неофобия“. Те също имат променящи се вкусове. Може да отнеме до 15 (или повече!) опита, преди детето Ви да избере да яде храната. Затова предлагайте храната винаги, когато я ядете. И не го отписвайте като „той не харесва това, така че повече няма да му го сервирам“.
6) Сервирайте зеленчуци, когато детето е най-гладно!
Както всеки от нас – храната е по-вкусна, когато сме гладни! Оставяйте детето да огладнява, не му предлагайте пакетирани храни, „за да е яло нещо, все пак”.
7) Отглеждайте градина и пазарувайте с детето си!
Включването на децата в процеса на отглеждане или закупуване на зеленчуци се счита за положително свързване с храната! И ще ги насърчи да опитат храната.
Отгледайте градина (или дори саксия на перваза на прозореца) със зеленчуци. Посетете фермерския пазар и говорете с фермер за това как отглеждат морковите си например. Или помолете детето си да избере нов зеленчук, който да опита в магазина за хранителни стоки.
Гответе с детето си!
Създаването на ястия в кухнята дава на децата чувство на гордост и собственост върху храната. По-вероятно е вашето дете да опита нова храна, която е помогнало да направи.
Много деца не харесват усещането за определени текстури или разхвърлянето им, ако са сензорно чувствителни. Готвенето с Вашето дете го запознава с храни, които обикновено избягва по време на хранене. Но не е време за хранене..., така че няма натиск да яде. Както при играта с храна, готвенето дава на детето ви допълнителна експозиция и то може да е по-склонно да докосне тези съставки, които обикновено не би докоснало на масата.
Можете да опитате да предлагате нова храна, когато има други деца наоколо, тъй като децата обичат да копират едно от друго.
Притесненията на родителите често са един от факторите децата да са капризни в храненето.
Затова е важно да проявите търпение и спокойствие, за да има положителен резултат.
Поздрави и успех!