ДЕСЕТИ клас - Тема 2

  • 7 950
  • 167
  •   1
Отговори
# 45
  • София
  • Мнения: 2 660
Хич не ги искам тези НВОта. С голямата ги отмениха заради пандемията. Сега не вярвам да ги отменят, но ш да ги местят в последния момент не е редно - датите си знаят от август и планировката на ангажиментите е по обявеното.  Но пък и те не са задължителни все пак.

# 46
  • Мнения: 2 524
Хич не ги искам тези НВОта. С голямата ги отмениха заради пандемията. Сега не вярвам да ги отменят, но ш да ги местят в последния момент не е редно - датите си знаят от август и планировката на ангажиментите е по обявеното.  Но пък и те не са задължителни все пак.
И аз така мислех, но някои университети искат да си се явил на НВО. Не вярвах, та чак в МОН се обаждах по въпроса.

# 47
  • София
  • Мнения: 3 832
Възможно е по БЕЛ да е на 12.06, а по математика на 14.06. И аз искам да ги отменият, но едва ли ще го направят втори път.

# 48
  • Мнения: 13 819
Вероятно аз разсъждавам така, защото моят е с друг тип образование, но наистина не го намирам за голям стрес или за нещо, което ще му навреди. Нормален учебен ден с нещо като "класно". Моето виждане ( с което не ангажирам никого) е, че животът е върволица от изпити и това е преживяване ще му е полезно, нещо, за което ще трябва да се организира, да премине, да види сам какви са му пропуските, при което резултатът не е съдбовен. Формат - не формат знанията все пак ще бъдат оценени по някакъв начин, а той ще натрупа опит. Верно, че 10-ти клас са адски претоварени, но все пак животът не е цветя и рози и трябва да свикват отсега. Вероятно моят начин на мислене ще ви се стори садо/ мазо, но някак мисля че много от децата сега отпадат още от първи курс студенство заради начина по който се развива образователната ни система в момента. Извинявам се че подхващам тази тема, знам че е неприятна и спирам веднага. Пролет е, цветенца, птички, пчелички!

# 49
  • Пловдив
  • Мнения: 1 268
.... Вероятно моят начин на мислене ще ви се стори садо/ мазо, но някак мисля че много от децата сега отпадат още от първи курс студенство заради начина по който се развива образователната ни система в момента. Извинявам се че подхващам тази тема, знам че е неприятна и спирам веднага. Пролет е, цветенца, птички, пчелички!
Като заговорихме вчера с моя за връзката профил 11-12 клас и бъдещо студентстване, той попита - "ама наистина ли трябва да уча в университет?", аз: "да, трябва", той: "... хммм, тогава със сигурност ще си почина една година след гимназията и тогава ще уча"
Rolling EyesRolling EyesRolling Eyes
дъщерята (8 клас): "аз пък в никакъв случай няма да уча нещо, което не искам, само заради висшето образование.... няма смисъл да си губя времето"

оммммм.....

# 50
  • В светлината на слънцето
  • Мнения: 7 917
Това с почивката една година след училище го говореше и дъщеря ми, почти до завършването даже. Но тя си имаше друга причина за тази нагласа. После изведнъж се промени и дори се притесни да не вземе да не влезе там, където искаше. Та има време за обрати в мисленето. Наборът засега има голям мерак и нетърпение да учи висше и сериозно нежелание и липса на ентусиазъм да учи в училище, особено по определени предмети, които са му далеч от интересите.

# 51
  • София
  • Мнения: 2 660
До 6.6.1996 година (последен клас за мен в гимназията) повтарях, че висше първата година няма да уча. Искам да почина, до помисля, да се ориентирам. Съответно "профилите" бяха предмети, с които "да не се мъча излишно" - още немски език (имаше такава опция - превод) и машинопис...
На съдбовния шести юни обявих, че ще уча за офицер във военно училище - шок и ужас... ама това е с математика и съотношението места-кандидати не беше като сега по три места на кандидат, а по 5-7 кандидата на място...
но явно е било моето... 28 години по-късно не съжалявам за избора си и живота.
ММ тия дни беснее, че синът блуждае и нямал нищо общо с целеустремеността на сестра си, аз не се притеснявам чак толкова - имам за пример себе си...

# 52
  • На морето!
  • Мнения: 5 762
Наборът засега има голям мерак и нетърпение да учи висше и сериозно нежелание и липса на ентусиазъм да учи в училище, особено по определени предмети, които са му далеч от интересите.
И моят е така. Лятото кара курсове по японски с преподаватели от СУ и още повече се ентусиазира, съответно се засили по някои предмети, по други съвсем се отпусна.

# 53
  • София
  • Мнения: 4 899
Моят син буквално брои дните, (както прави и майка му), докато се отървем от училището и ще е вече в университет със специалност, която иска да учи и БЕЗ МАТЕМАТИКА !!!
Засега се радваме на факта, че от догодина отпадат част от предметите.
Честно да ви кажа, искрено ми е жал за първокласничетата - нито те, нито техните родители знаят какво ги чака, освен ако нямат по-големи брат/сестра. На нас ни остават само две години още.... оммммммм !

# 54
  • София
  • Мнения: 2 048
Ние имаме после още две деца да избутаме. Обаче си мисля, че с първото е най-трудно. Или поне силно се надявам да е така. Grinning

# 55
  • На морето!
  • Мнения: 5 762
И аз имам още едно учениче, но то е в училище за сценични изкуства, нищо общо няма с месомелачката в МОН-ските, нито като отношение, нито като резултати. Аз при нея за първи път видях истинска работа в екип, приятелства от първи до 12ти клас, познават се, харесват се, ходят в училище дори и през ваканциите, грижат се един за друг- среда мечта, деца-артисти. А в гимназията на сина ми я има, я не по 2-3 деца, които обичат училището и ходят с желание дори и на задължителните предмети само, а с такова желание тръгнаха в първи клас, такъв плам има във всички първолаци... до 10ти масово са го угасили безвъзвратно.

# 56
  • Мнения: 13 819
В светината на разговора ни за НВО10 клас ДЗИ и Форматите, вчера попаднах на ето тази информация.
Един човек е направил страхотен сбор на данни и ги представил таблично и графично- как вървят ДЗИ по БЕЛ и втори предмет в рамките на 6 години - от 2018 до сега.

https://ivandavidov.github.io/nvo/12/?i12=1,51

Видях  бележките от ДЗИ блг , статистиката за последните години, как катастрофално падат. Вижте на класации за ДЗИ български и направете сравнение между отбелязаните години 2018 до 2023 за вашите населени места. Положението никак не е розово за моят град. Средно ДЗИ БЕЛ за 2023 за най-доброто училище е 5,18...
Дъщеря ми, преди 6 години, имаше на дзи бел 5,40 в същата гимназия и това тогава не ми се струваше  много добре. Като гледам статистиката съм права, защото за 2021 средния бал за ДЗИ за същата гимназия  е 5,58. Пиша го не за да ви отегчавам с цифри, а за да ви покажа какво се случва. Мисля все пак, че провеждането НВО- 10 кл в тази светлина има смисъл. Без значение за формАта то е сигнал за един съвестен ученик и заинтересуван родител накъде се движат нещата. Не че ДЗИ БЕЛ е голяма работа, но все пак култура,  нашия си роден език,  познания използване, трябва си някакво ниво, иначе накъде вървим...

Последна редакция: чт, 11 апр 2024, 10:51 от _re_ge

# 57
  • София
  • Мнения: 8 283
Аз съм фен на всякакви изпити,/състезания, които ще ми покажат къде са моите, но ....
...още една страна (всъщност повече са) виждам на проблема с оценките.
Тези които правят "матурите" дали си говорят с тези които правят учебните планове или с тези които "проверяват"!?
Колко учители/училища се изправиха без или до своите yченици да ги защитят от различна тежест на една и съща матура дадена в различни дни или заради рязане, 'щото казаното е същото, но с други думи ?!
Е, аз се сещам за едно Confused ще се радвам да имало и други, а какво ли щеше да е, ако се бяха чули много гласове?
Всяка година се опростяват изпитите и резултатите вървят надолу....
Учителите масово съветват да е внимават какво си избират.
Е #1 си избра АЕ - масовият избор, познайте дали #2 не е направила своя вече избора за ДЗИ2, че и по-лесно ще е за нея.
Та #1 се "запозна" с формата в навечерието на ДЗИ2 (буквално).
Защо ли повече вярвам на резултатът от CAT = C2 (99% от 100) от резултатът на ДЗИ 2 с ниво B2 с 93.5% от 100 за B2 но приравнено по скалата на Кембридж е малко над минимума за B2.

Но го разбирам "година почивка", при синът ми това направиха деца с топ резултати и възможности (състезатели), не защото не ги приеха, а не кандидатстваха...
Преди дни осъждахме с преподавателя по АЕ явяването за CAT на девойката и бе категоричен да е скоро след завършване на подготовката.

# 58
  • Мнения: 11 926

Всяка година се опростяват изпитите и резултатите вървят надолу....

ДЗИ БЕЛ от 2018 г насам се усложнява. Във всеки случай, от 2022 насам са по-сложни въпросите, а също и произведенията.Точно вчера мислех да направя един сравнителен анализ в общообразователната тема, но после реших, че едва ли е нужно за някого.
С две думи-през 2018г има много еднозначни литературни въпроси като кой е авторът, от кое произведение е героят и др. През 2022(с уговорката, че не съм гледала 2021,не съм сигурна кога възниква промяната) вместо тях се търси послания, теми, интерпретация на проблеми-говоря за въпроси със затворен отговор и там човек и със сериозни познания може да се обърка.Има и през 2018 въпроси от типа на"мотивът за.... е интерпретиран в произведението", но първо са по-малко и второ през 2022 г ти посочват като възможни отговори мотиви и послания, изключително сходни и преплитащи се.
През 2018 г има въпрос за фразеологизъм, а това са изрази, които се чуват в ежедневието. През 2022г няма такъв въпрос. През 2018 г някои от произведенията са "Тютюн", "Албена", "Гераците". Тези произведения, децата, които се явяват на матура през 2022г са ги учили в 10 клас. А в матурата влизат такива сложни творби като "Ноев ковчег" - това чудо няма прочитане, а на всичко отгоре наследниците на Йордан Радичков са забранили да се публикува в христоматията. Там само е преразказано, а иди му търси послания и интерпретации. Други нововключени произведения са "Балкански синдром"" Балада за Георг Хених", Както и" Честен кръст", което си е философска поема отвсякъде. Макар последните три произведения да са от съвременни автори и по-близо във времеви отрязък, със сигурност са по-неразбираеми от отдалечените" Гераците", напр.

Странно, но родените през новото хилядолетие трудно разбират и Петя Дубарова, която е близка по възраст вероятно на някои от родителите.
В новия формат се появява във въпрос 40 интерпретация на тема в два текста, единият от които изучаван или не. Въпрос за 6 т, на който като нищо можеш да получиш 0.През 2018 същият въпрос 40 е да свържеш герой с произведение, автор с произведение, въпрос на който с лекота може да изкараш 6т.Не коментирам модул 3, там особености няма, но първи и особено втори са сериозно усложнени.Такъв въпрос, за съпоставка на интерпретирана тема преди имаше само на олимпиади по БЕЛ.

Май наистина трябваше в общата тема да го напиша.
Предполагам, че усложнението идва от решението матурата да влезе като балообразуваща оценка вместо изпит.

Последна редакция: пт, 12 апр 2024, 07:28 от Светкавица

# 59
  • Мнения: 744
За да бъдем точни, Петя Дубарова е близка по-скоро до  възрастта на бабите и дядовците на зрелостниците 🙂.
Благодаря за анализа, Светкавица. На мен ми беше интересно да прочета анализа💐.

Общи условия

Активация на акаунт