Практикуващи педагогическо захранване-да се преброим

  • 23 170
  • 363
  •   1
Отговори
# 30
  • Мнения: 1 691
О да, прекрасна идея - ще се регистрирам във форума на Рожана. А въпросите може да ги формулираме тук.
По повод на комбинираното захранване - едновременно педагогическо и каши - струва ми се, че в някоя статия имаше нещо подобно, т.е. че на детето може да се дават и храни, които не се дъвчат (кремчета и т.н.), ако и ние ядем такива. Та затова не виждам причина ако някой се притеснява, че детето не наддава добре, просто да си му включи една следобедна закусна, която да яде и мама. Това е само мое разсъждение, защото ние още сме мноооого далече от захранването.

# 31
  • Мнения: 326
http://breastfeeding.org.ua/how/feed/supplement.html
момичета, вижте тази статия (на руски е) има доста интересни неща, има и за ПЗ и алергии

# 32
  • Мнения: 7 091
Ние утре правим 5 месеца, Елена стои винаги с мен на масата, а когато баща и се прибере от работа с него. Тя посяга и непрекъснато бърка по чиниите, следи ни ( както казвам аз "брои"  Joy) всяка хапка и мляска с уста Simple Smile Според мен е готова, но поради други причини   ще забавя до 5.5 месеца.
Много се замислям за ПЗ. Друго не ме притеснява, но с баща и сме със силни алергии. Баткото го захранвах по схема от алерголог и се чудя дали и сега да не карам по същата схема...или да пробвам така. Ще помисля още малко, но се записвам в темичката ви да я следя.  Peace

# 33
  • София
  • Мнения: 268
Ей, мен да не забравите да ме преброите!!!

Имам едно предложение - преведената статия да се пусне като отделна тема. Идеята е един ден когато Бу попълва библиотеката да може да я сложи. Въпреки, че тя търпи страхотна критика, че няма update от сума ти време...
И аз си мисля, че статията, която Mata_kosmata преведе в темата, трябва да влезе в Библиотеката.

# 34
  • София
  • Мнения: 12 233
   Добре, а какво правим например с плодовете? Аз след като успяха да отхапят с беззъбите си устички част от ябълката която им предложих вече ме е страх. Да откъсвам малки парченца и да им давам ли и колко малки трябва да са реално. С такива малки парчета реално как ще се научат  да дъвчат? Като по-големи може ли малки парчета, като тези от храни за ядене с пръсти да се поставят в някаква чиниика пред тях и те да опитват?

# 35
  • Мнения: 1 691
Ето още една статия за ПЗ (и на мен ми хареса съкращението).

Захранване на естествено кърменото бебе

Всичко написано в тази статия се отнася само за деца, които са изключително кърмени на естествен режим!

Кога да започнем захранването на кърмено дете?
Сега има много мнения по този въпрос. От някои лекари още може да се чуе препоръката да се започне въвеждането на ябълков сок от триседмична възраст. Мнозина още продължават да настояват зеленчуковите и плодовите пюрета и кашите да се въвеждат от 3-4-месечна възраст. Среща се и мнението, че захранването на детето трябва да започне след появата на първите зъби.

Консултантите по кърменето препоръчват запознаването на детето с новата храна да започва едва след като детето прояви интерес към нея. Такова захранване се нарича педагогическо, защото основната му цел е не да нахрани детето, а да го запознае с новата храна, да го научи да дъвче, да го научи да получава храната си не само от майчината гръд. Приблизително на възраст половин година бебетата започват да проявяват интерес към съдържанието на чинията на мама и искат да го опитат, именно такова поведение се нарича активен хранителен интерес и свидетелства за готовността на бебето да се запознае с новата храна. Хранителният интерес е свързан не с появяващото се у детето чувство на глад, а с желанието да подражава на майка си. То иска да прави същото, което прави и тя, да взима от чинията парченца и да ги слага в устата си.

Какви са принципите на въвеждане на храната при естественото захранване, ако майката иска да следва биологичната линия на поведението на детето? Ето ги:
Запознаването на бебето започва с въвеждането на микродози (микропроби) от продуктите, именно запознаването без цел детето да бъде нахранено с някаква порция. Една микродоза от мека храна е приблизително толкова, колкото се побира между възглавничките на палеца и показалеца на майката, ако тя ги стисне, или пък на крайчето на чаена лъжичка. За течните продукти - една глътка, която се налива на дъното на малка чашка.

1.  Детето може "на едно хранене" да опита това, което яде майка му и към което проявява интерес в количество до три микродози.
2.  В ръката на бебето се дават само твърди парчета, от които то не може само да отхапе много (твърди ябълки, моркови, кочан от зеле и т.н.).
3.  Микропробите се дават в течение на 3-4 седмици. През това време бебето вече може да се запознае с много продукти, които се употребяват в семейството му, и да се научи да пие от чаша.
4.  Допълнителната храна никога не замества кърменето! Детето може да се запозанава с новата храна преди, след и по време на кърменето. Често децата си прокарват микропробите с кърма.
5.  Постепенно количеството на храната се увеличава, като се позволява на детето да изяде повече.
6.  Майката трябва да запази у детето интереса към храната, да запази желанието му да опитва. От половин до една и половина години детето трябва да се запознае с всички продукти, които се консумират в семейството му. За да запази желанието му да опитва, майката трябва до 8-11 месеца да ограничава хранителния интерес на детето:ако детето е изяло 3-4 чаени лъжички от един продукт и иска още, трябва да му се даде нещо друго.
7.  Отстрани въвеждането на храните трябва да изглежда приблизително така: бебето моли за парченце и майка му понякога му дава. В такава ситуация детето винаги с удоволствие се запознава с новата храна и не преяжда.
8.  Детето трябва да се учи да си служи с приборите за хранене. До 8-10 месеца това са лъжиците (те трябва да са много, тъй като постоянно падат), собствена чиния детето получава тогава, когато започва да яде отделно, обикновено след 8-11 месеца. Преди тази възраст бебето може да яде седнало у майка си и от чинията й.
9.  Ако детето се умори да яде, загуби интерес, трябва да бъде изнесено от масата.

Захранването на едно дете изисква определени знания и опит. Няма да има никакви проблеми, ако бебето е здраво, кърменето е организирано правилно и на майка му е показано как да го захранва по такъв начин. Това наистина трябва да се показва, както и всичко, което се отнася до практиката, например кърменето и грижата за бебето. Ако друга опитна майка не е показала на майката как да започне захранването правилно, тя може да допуска някакви грешки, като дори не подозира, че ги допуска. При някои майки всичко се получава успешно. Това са майки, които са имали късмет. Както са имали късмет майките, които нито веднъж не са видели как правилно да кърмят бебето, но са успели да се справят с кърменето. Може да се правят грешки, които не са пряко свързани с храненето, а с поведението на бебето на масата. Например бебето известно време яде, меко казано, не особено акуратно, предпочита да хваща с ръка храната, да я слага в лъжичката и после да я пренася до устата. Много майки смятат подобно поведение за недопустимо, отнемат лъжичката на детето и започват да го хранят. Детето губи желание да яде самостоятелно. Може много да му харесва някакъв продукт и то може да иска още и още и майка му да му отстъпва и на следващия ден то да получи разстройство. При правилното захранване настроението на бебето не се разваля, стомахчето му не се "разстройва", то продължава да се развива нормално. Ако майката знае вариантите на нормалното поведение на бебето, оценява ги адекватно и навреме ги коригира при нужда, от бебето никога няма да порасне дете, което не може да се държи както трябва на масата, невнимателно или с лош апетит. За съжаление това, което преди 150 години са можели да правят всички жени, днес не се помни почти от никого…

Признаци за неправилно захранване:
Детето известно време се храни много добре, а след това отказва да пробва и да яде каквото и да е. Значи детето е прехранено, преяло е. Изход от ситуацията: около 5 дни детето се взима на масата с възрастните, нищо не му се предлага, не му се дава и пред него се яде с апетит.

Много често майките не се справят със захранването именно защото много им се иска да нахранят бебето с друга храна. В съзнанието на съвременните майки стабилно е вкоренено убеждението, че кърмата по качествения си състав не е много надеждна течност и трябва да се допълва с друга храна. Напълно се игнорира фактът, че млякото е съвършен продукт, създаден от еволюцията именно за изхранване на малките на човека, абсолютно пълноценен по своята усвояемост и хранителност.
Доказано е при изследвания, че ранното въвеждане на друга храна влошава усвояемостта на хранителните вещества от млякото, а детето започва пълноценно да усвоява тези вещества от другата храна едва след първата година. Хранителното поведение на бебето не е изкуствено измислено, а е обусловено от особеностите на развитието на неговия организъм, преди всичко на стомашно-чревния тракт. Майките не трябва да забравят, че задачата им не е да нахранят детето с храна, а да го запознаят с нея и да поддържат у детето интерес към храната. Ако искате за в бъдеще детето да има добър апетит, никога не се старайте да го нахраните след като то е изгубило интерес към процеса на яденето. На майката, която е загубила половин ден да приготви пюре или е отворила готово бурканче, й е тежко да вижда как детето бяга, след като е изяло две лъжички. Много й се иска да го хване, да отвлече вниманието му с книжка, играчка или с телевизора само за да си отваря устата. Не го правете! Бебето, което има възможност да суче от майчината гръд, никога няма да страда от глад и жажда! Ако кърменето е организирано правилно, детето ще получи всичко, което му е нужно, от майчината гръд.

Какво да правим с парченцата храна, ако храната не е пюре, детето може да се задави?
Храната за бебето не трябва да се пасира, а трябва да се започва с малки парченца - микродози. Ако на детето се дава нещо, от което то потенциално може да отхапе голямо парче, детето седи на коленете на майка си и майката го наблюдава и в момента, в който бъде отхапано по-голямо парче, майката свива пръста си на кукичка и го вади от устата. Детето се учи активно и постепенно се научава да дъвче с все още беззъбите си челюсти, а по-късно и със зъби.

Какво да правим, ако бебето плюе дори и най-малките парченца или се опитва да ги повърне вместо да ги глътне?
Много деца точно това правят: една-две седмици плюят всички парченца и периодично се давят, после започват да плюят "през едно" парченце, гълтат половината, и накрая започват да гълтат всички парченца. Майката трябва да проявява търпение и да не настоява. Същевременно детето задължително трябва да гледа как се хранят другите хора без да плюят хапките.

Кога захранването престава да е просто запознаване с новите продукти и започва да заменя кърменията?
Кърменето и преходът към обща храна са паралелни пръцеси. Няма заместване на хранения. Причината е, че основните кърмения при децата на 6 и повече месеци са свързани със съня. Бебетата сучат много при дневните и нощните заспивания, сучат при събужданията след дневен и нощен сън, сучат през нощта, особено на зазоряване. А запознаването с храната и храненето на общата маса става когато закусва, обядва и вечеря майката. Относително големи порции храна детето започва да изяжда на възраст около година и по-късно. Но и на тази възраст бебетата често може да си прокарват храната с кърма. Детето продължава да получава от кърмата витамините и другите полезни вещества в достатъчни количества и в оптимална за усвояване форма при условие, че кърменето е правилно организирано и майката не страда от недостиг на хранителни вещества.

А солта, захарта и евентуално вредните  вещества (например нитрати), съдържащи се в храната на възрастните, която ще опитва бебето? В детските храни такива няма и може би затова те са по-полезни за бебето от общата храна?
Храната наистина съдържа сол, захар, нитрати и много други. И детските храни ги съдържат. Детските храни са приготвени така, че детето ги усвоява без адаптация към съставящите ги продукти. Няма адаптация на храносмилателната система нито към вкуса, нито към консистенцията, нито към съставките. Задачата на майката не е да нахрани детето с друга храна,  както може да се направи с детските храни, а да продължи бавния  процес на адаптация на стомашно-чревния тракт към другата храна. Началото на тази адаптация е, когато детето започва да гълта околоплодните води, вкусът на които се променя в зависимост от храненето на майката, и продължава с началото на храненето с майчино мляко, вкусът и съставът на което се променят не само в течение на денонощието, но дори и по време на едно кърмене, а майката не се храни с детски храни. Докато детето яде малки количества храна, то се адаптира към съставките й: и към солта, и към захарта, и към нитратите, и към другите й компоненти. А когато започне да изяжда значителни количества храна, то ще е вече напълно способно да се справи с всичко това.

Трябват ли му на детето допълнителни течности във връзка с въвеждането на допълнителна храна?
Основната течност бебето продължава да получава от кърмата. Детето започва да се интересува от водата и пиенето обикновено след годината. Обикновено бебето се интересува от съдържанието на чашата на майка си и го опитва, ако му бъде налято на дъното на чашка.

Какво да правим с дете на повече от година, което не проявява хранителен интерес? До навърш&#

Последна редакция: ср, 24 яну 2007, 20:16 от mata_kosmata

# 36
  • Мнения: 462
Ей, нали не си взела да я превеждаш тази статия.... Защото я има във форума...:

http://www.bg-mamma.com/index.php?PHPSESSID=33a70c98a9c881ccdd27 … 09&topic=1496

# 37
  • Мнения: 1 091
Само се записвам, че сега нямам време да изчета всичко, но със сигурност се присъединявам към идеята и верочтно ще пробваме. За сега сме само на кърма.

# 38
  • Мнения: 326
   Добре, а какво правим например с плодовете? Аз след като успяха да отхапят с беззъбите си устички част от ябълката която им предложих вече ме е страх. Да откъсвам малки парченца и да им давам ли и колко малки трябва да са реално. С такива малки парчета реално как ще се научат  да дъвчат? Като по-големи може ли малки парчета, като тези от храни за ядене с пръсти да се поставят в някаква чиниика пред тях и те да опитват?
ами те твоите девойки много хищно го раздават Joy...
за ябълките от подобен личен опит установих, че сипкавите ябълки изобщо не са подходящи.. трябва да бъдат възможно по-твърди .. примерно тези зелените стават. Стават също моркови, алабаш. От плодовтете както и от всичко друго може да се дава парченца с големина на главичка на кибритена клечка. В началото може парченцето да се слага отстрани в устата с цел детето да започне да го върти из устата, т.е да се сети да дъвче. Ако детето не е хранено преди това с пюрирана храна и не е свикнало направо да гълта това става доста лесно. С тези малки парченца наистина няма как да се научи да дъвче, но свиква, че храната се върти из устата и тогава се гълта, което е доста добро начало. Поради тази причина според мен не се препоръчва да се комбинира хранене с пюре и ПЗ вероятността от задавяне би била тогава доста голяма. С напредване на месеците и привикване с дъвченето се увеличава размера на парченцата както и техния брой на едно хранене. При нас сякаш вече идва моментът, в който Алекс заопчва да проявявя желание да се храни сам. Успява да хване малко парченце и да си го сложи в устата.. е не винаги опитите са успешни, но понякога успява  hahaha.Когато детето се отдели на самостоятелен стол пред него се слага чинийка с храна и то се храни само... какво ще влезе в утата е отделен въпрос.

# 39
  • Мнения: 326
Aila, понеже малко по-горе ставаше въпрос за евентуално добавяне на каши към ПЗ намерих това, което бях чела преди.

При започване на захрнване на кърмаче с по-ниско тегло следва да се запчне да се дават каши. Започва се с 1 лъжичка и всеки ден се прибавя по една в течение на 2 седмици се достига до 120 грама. Но това не означава, че непременно трябва да се изяде това количество. Главно се ориентирайте по желанието на детето. Ако например е изяло 5-7 лъжици, а след това отказва, то не трябва да се дава повече.

# 40
  • Мнения: 372
И аз само се записвам, та да следя темата. Още докато Крис беше 2-3 месечен реших, че ще пробвам с ПЗ и съм страшно доволна, че има тема специално за това.
За протоколо само на кърма сме, без вода и биберони.  Grinning Проявява интерес към храната ни и винаги се храни с мен на масата, бърка из чиниите, предъвква си езика, но мисля да изчакам до навършване на 6м.  и тогава малко по малко да го запознавама с храната, но все още не ми е мн. ясно как ще процедирам точно, но се надявам, че Крис сам ще ми покаже пътя.
Аила, ще обменяме и тук опит  Heart Eyes

# 41
  • София
  • Мнения: 12 233
   kony благодаря ти много за разяснението за кашата  Simple Smile Всички останали сте с бебчета към 8 кила и повече, а ние нямаме още 6 кг.., но пък изглеждат добре мадамите и по цял ден шават и се въртят. Притеснявам се обаче, че наистина само на кърма не може да издържат и двете до към 9-10 месец когато реално ще почнат малко повече да хапват твърда храна. Надявам се да не се окаже проблем при научаването да дъвчат даването на каши.
   anni78 много се радвам, че и ти се присъединяваш към групичката  Simple Smile
   

# 42
  • Мнения: 1 091
Ааа, Aila, не сме всички толкова големички. Моята дъщеря е към 6 200 по мои сметки сега и за това първоначално смятам все пак да започна с оризова каша, но ми се иска и ПЗ да практикуваме, та още не ми е много ясна схемата, по която ще действаме. Нека кажат майките с опит, моля, има ли проблем нещата да вървят някак си паралелно- хем каша /или пюре/, хем ПЗ?

# 43
  • София
  • Мнения: 12 233
  Ви точно това Кону беше споменала малко по-долу. Има някакъв подобен вариант, явно ние двете с теб ще го избробваме него. Много се радвам че има още някой като мен  Simple Smile

# 44
  • Мнения: 326
Алергични деца
Майката трябва да спазва хипоалергенна диета. В началото детето започва да се запознава с храни, които не предизвикват алергии. Да се избягват оранжеви и червени плодове и зеленчуци, краве мляко, а запознаването с месото да се започне с пуешко, след това може да се пробва телешко и т.н. В рамките на един ден се дава един продукт, през следващите 2-3 дни наблюдавайте. Алергична реакция може да се появи не от първото, а то 2-3 опитване на дадения продукт. Получава се, че следващият нов продукт може да се даде на кърмачето едва след 3- 4 дни.
Пробването на нов продукт при такива деца трябва да завършва задължително със слагане на гърдата.
Алергичните деца имат нужда от плавна и постепенна адаптация към храната на възрастните. Тяхната храносмилателна система е много чувствителна. Витамини и други полезни вещества от твърдата храна детето започва да усвоява пълноценно чак след година, а до тогава всичко това се доставя от кърмата. Поради тази причина може да не се бърза при захранването.
   От статията: http://breastfeeding.org.ua/how/feed/supplement.html

Общи условия

Активация на акаунт