Петя Дубарова

  • 22 796
  • 123
  •   1
Отговори
# 90
  • Мнения: 2 161
Фокус: Бунтар ли е Петя в поезията си ?
Добрина Топалова: Не само, тя и като поведение е такава. В първата част на книгата си описвам предсмъртните и жестове. В момента, в който тя вече месец и повече е предупредена, че ще и намалят поведението й, викат я непрекъснато в дирекцията и искат от нея да твърди , че е виновна, че тя е счупила там някаква незначителна част, един брояч във фабриката у нея няма никакво съмнение, че ще и бъде намалено поведението, че ще бъде наказана. Въпреки това последния час на класния който тя има (предния ден преди смъртта й), този час се състои, когато вече Учителският съвет е решил да я накаже. Тя още не знае това, класната ръководителка просто не и го казва, защото самата тя е безкрайно разстроена. И този последен час става много необичаен, защото тогава идва на проверка заместник –директорът на Английската гимназия, Берберова, всъщност една от основните виновници за този натиск върху Петя.В много отношения този натиск е бил крайно неетичен, тези хора са злоупотребили с власт и когато издават наказанието и (в следственото дело на Петя може да се види това в архива), те нарушават две точки от закона за образованието, за да я накажат. Те не спазват процудерата и освен това на този съвет най-откровено лъжат. Те не казват истината, за да предизвикат такъв тип гласуване. Тогава Петя влиза в този час без да знае, че поведението и вече е намалено, очаква се, че още ще я викат и още ще я притискат и тя знае колко жестоко. Обявената тема за дискусия е за взаимоотношенията учител-ученик. Явно заместник-директорът Берберова е имала желание да види има ли бунт, има ли несъгласие, как ще се държи Петя след това наказание, защото тя е очаквала, че Петя вече знае. Петя не знае, но тя въпреки че никой не я посочва иска думата и прави едно изказване, което шокира буквално съучениците и защото е много дръзко и много смело. Всички знаят ,че госпожа Берберова няма да се съгласи със свободния и характер и с нрава и на свободен човек . Петя се изправя и казва пред всички, че има учители, които са истински хора, но за съжаление има и такива, които посрамват името на учителя, сред нейните учители. В ония години да кажеш това най-категорично означава полет над страха. И всъщност това са последните и жестове, с които я запомнят нейните съученици, защото след този час, когато класната и казва за намаленото и поведение тя се прибира, разказва на родителите си. Те я утешават. Но когато те излизат на работа, тя прави своя избор. Пише си предсмъртното стихотворение, което така и намират на пишещата машина и взима една много голяма доза лекарства, категорично и ясно подсказваща при интелигентността на Петя, че е желаела не просто да инсценира отчаяние, а наистина да свърши със живота. Така че тя е един много свободен дух, много сложен дух

# 91
  • Мнения: X
Да, Шанел, това обяснява много неща. Ето и още нещо от майка и:

"Страхувах се, че ще престане да учи, че ще я смъкнат от висините и ще подрежат крилете й. Преди да я накажат, разговарях с директорката Соня Бахчеванова и заместник-директорката Ирина Берберова. Обясних какво е в момента душевното състояние на Петя. Бахчеванова не ми говореше за Петя, а за провиненията в класа и лошата дисциплина на цялата гимназия по време на практиката в бирената фабрика. Трябвало да накажат, дори да изключат няколко души, за да укрепят авторитета на гимназията. Като педагог на педагози, после като майка на майки се помъчих да обясня защо не бива да я наказват. Петя беше в полет и едно наказание щеше да я сломи, да убие вярата й в доброто. Тя беше много чувствителна и болезнено реагираше на несправедливостта. Не смеех да спомена, че е поетеса... Но те знаеха...

Ако я бяха наказали предишната година, когато беше небрежна, щеше да бъде друго..." (Тогава "провиненията" на Петя били, че ходела или без номер, или под престилката й се виждала червената й блузка, или косите й били разпуснати... б.ред.)

Мария е написала новела и е представила всички с прототипи. Смята, че много неща досега е премълчавала и е дошло времето да ги каже. Безспорно е имало взаимна неприязън между директорката (вече покойница), заместник-директорката, отговорничката по практика Рибова и Петя, която не се е поддавала на "омесване в общото тесто".

Без да предполага, че дневниците й ще бъдат четени, Петя е спонтанно откровена, когато пише, че е "много красива и ужасна", за Берберова определението й е "червенокожа змия" — когато се ядосвала, ставала Червена, а за Бахчеванова — "духовна пустота". В рецензия на писмена работа Бахчеванова й написала строго: "Опитваш се да оригиналничиш, много хвърчиш."

След съдбовния учителски съвет, Петя задала на майка си само един въпрос — дали всички са гласували за намаляване на поведението й. "Всички като машинки са вдигнали ръка." Петя не казала нищо...

"Това й е подействало отчайващо", смята сега майката. "За нея беше ужасяващо не това, че са намалили поведението й, а че не са й повярвали."

Преди да напише "Соната за Петя Дубарова", Веселин Андреев ходил навсякъде и питал какво и как се е случило. От техника по поддръжката на машините в бирената фабрика, където учениците ходели на практика, разбрал, че повредата не е била проблем. Пластмасовата част от брояча на машината паднала. Владимир се опитал да я закрепи с кибритена клечка, но не успял. Няколко бутилки минали неотброени. Рибова видяла в случая повод да накаже Петя

# 92
  • Мнения: 11 747
да, така изглежда по - различно. Не съм знаела такива подробности, а бригада + намалено поведение не звучи убедително.
Такива директори и учители имаше още дълго след смъртта на Петя Дубарова, сигурно има и сега.

# 93
  • Мнения: 2 161
И да има такива учители,децата вече са различни.

# 94
  • Мнения: X
Милото момиче,било е отчаяно от хорската простотия и злоба... Cry

# 95
  • София
  • Мнения: 3 090
Това, което е цитирала Жаве ще го пусна като линк, защото има и други подробности около смъртта и причините за смъртта на Петя:

http://slovo.bg/showwork.php3?AuID=282&WorkID=12677&Level=2

Може би наистина  е била толкова чувствителна, че намаленото поведение, недоверието и завистта, с които се е сблъскала да са я тласнали към самоубийство.
Само на мен ми е чудно тези учители, които са я използвали за назидание, как са се чувствали след самоубийството й. Вярно е, че това е самоволен акт, но все пак малко или много са я подтикнали. То всъщност това е може би цялата система.
А за реакцията в болницата - без думи...

# 96
  • Мнения: 223
а какво се е случило след това с "реномето" на училището- въпросната зам-директорка поне малко дали й е потежало на съвестта ?! изобщо коментирала ли е нещо по въпроса за целия психически тормоз който е нанасяла...нали-  по-напред в темата имаше изказване ,че Какво като се снимала във филм или  е поетеса- тя е една възможност за публично порицание за пред другите,
голяма гавра е отношението което шанел писа в поста си за последният ден в Учителската стая,всичко което са ми разказвали за "дисциплината" по онова време е нищо в сравнение с реалистичното чувство което усетих докато го четях
как може да е имало толкова долни и отвратителни "възпитатели"
Sad

# 97
  • Мнения: 985
Съжалявам, че ще използвам едно музикално клише, но спомнете си клипа на Пинк Флойд или по-добре направо филма "Стената". Там, където децата с различни лица падат в месомелачката и излизат абсолютно обезличени. Е, Петя не е искала да се смила. Нейното лице не се е изгубило, независимо от опитите. В онези  години да имаш малко властчица, винаги е можело да я използваш. Не знам защо се сещам за "Сезона на канарчетата". Когато си надскочил не просто себе си, не просто връстниците си, ами времето, в което живееш, разминаването между теб и реалността е гарантирано. Когато си не просто чувствителен, а пренатегнат като струна и най-лекият повей може да те накара да вибрираш. Какво да се прави- едни се раждат окарини, други- арфи.

# 98
  • София
  • Мнения: 62 595
Какво да се случи? Нищо. Преживяли са го с минимални поражения върху собствените си личности. Оправдали са се пред себе си с "това беше заповед, така трябва, така се правеше, какво щях да променя" ит.н. Общата отговорност е всъщност безотговорност и всеки оправдава своите действия с натиска от колегите, началниците или просто "времето е такова".
Отдавна това е описано в психологията с известния опит в един американски университет с разделянето на студентите на затворници и надзиратели. Или друг експеримент с пускането на електрошокове със смъртоносна сила. Хората са твърдяли, че са изпълнявали заповед.

# 99
  • Мнения: 5 462
как може да е имало толкова долни и отвратителни "възпитатели"
Sad
И не само възпитатели .... Tired ooooh!

# 100
  • Мнения: X
Смазващо е...

За мен показателни за времето са думите на учителката: "Опитваш се да оригиналничиш, много хвърчиш."

Спомних си, че и на майка ми са и го казали, учителка някаква: "Какво си мислиш, че можеш да постигнеш? Много високо гледаш!"

Ако не друго поне сега това се е променило. Вече не звучи като упрек: Високо летиш, високо се целиш! Въпреки, че и сега се опитват разни хора да те свалят бързо на земята...

# 101
  • Мнения: 11 747
Не мисля, че времето е това, което я е смачкало! Нито системата, нито режима или там каквото и да е от този род.
Чиста злоба и завист, от бездарни, нереализирани хора, към млад, талантлив и крехък човек - невръстно девойче. Вероятно много боли, като гледаш как с лекота и се получава това, което за теб е вече късно да ти се случи.

# 102
  • София
  • Мнения: 62 595
И сега е същото. И сега много деца не успяват да се развиват както трябва, защото или нямат възможност, или на никого не му се занимава, или заради нещо друго.

# 103
  • Мнения: 5 462
Не мисля, че времето е това, което я е смачкало! Нито системата, нито режима или там каквото и да е от този род.
Чиста злоба и завист, от бездарни, нереализирани хора, към млад, талантлив и крехък човек - невръстно девойче. Вероятно много боли, като гледаш как с лекота и се получава това, което за теб е вече късно да ти се случи.
Донякъде може и системата да ги е направила такива - бездарни , нереализирани(най вече) .. то не че и сега няма такива , но.. То сега различното не се котира много, много ... пък кво остава за онова (по моите виждания) гадно време ..

# 104
  • Мнения: 11 747
Не мисля, че системата може да направи някого бездарен. Thinking Така ми се струва. Все пак по него време са родени, израстнали и творили много талантливи хора. И на тях не им е било леко.
Различното никога не се е котирало много, много.

Сегашното общество, според мен, не е особено по-различно. Целите са други, но пак на някои им се получава, а на други - не. Пак се подлива вода, завижда се, всичко по старому.

X Реклама

Общи условия

Активация на акаунт