Отново за проговарянето?

  • 23 519
  • 222
  •   1
Отговори
# 195
  • Мнения: 4 300
А какво представлява тази лепетна реч? ПРосто звуци от сорта на традиционното Агууууу , или е задължително да бъдат бабаба, мамам?

# 196
  • Мнения: 199
Здравейте!
Това и моята "болна" тема.
Томи  е доста голям вече,но проговори много късно, ако изобщо проговори....защото ние с таткото му го разбираме ,но други хора ........
Обаче аз самата виждам голям напредък,всеки ден нещо ново.По големи изречения, по сложни.
Октомври като тръгна на градина не говореше изобщо./не правеше изречения/ .Дори госпожата ми направи забележка  да не му говоря руски вкъщи   .Тогава и обясних,че таман се върнахме от Русия, стояхме там цялото лято и затова на Томи му е трудно /но аз там постоянно му говорих на български, само на български/
Мисля ,че в нашият случай по късно проговаряне е свързано с това ,че вкъщи говорим и на руски и на български.
Поне се надявам , че това е причината, а не нещо друго.
На логопед не съм водила Томи точно по тази причина.Но ако и след като навърши 4 годинки проблемът ще остане ...тогава задължително ще отидем на доктор.
Обаче това лято пак чакаме гости от Русия, пак ще има бъркотия в главичката на детето Mr. Green

# 197
  • Мнения: 1 192
Моят син е под годинка.Много рано-7м. започна да казва съзнателно ма-ма,по-късно та-те,научи се и ба-ба.Имаше период от 1-2 месеца,в който ги употребяваше често,но сега около годинката забелязвам затишие.Всичко е "Ъ" и "Е"  baby_neutral Знам че е твърде рано,но искам да кажа,че според мен ранното изговаряне на съзнателни думички не е гаранция колко бързо ще се развива процесът на проговаряне.
А относно логопедите,не съм на мнение ,че травмират.Имам приятелка,чиято почти 5 годишна дъщеря има неразбираем говор,доста звуци като Г и К,не може да ги произнася и ги заменя...Тя даже не й казва ,че е не е правилно,не я поправя,не я насърчава да изговаря думичките,както трябва...Превежда изказванията на детето на хората около нея...Колкото по-рано се обърне внимание на един проблем,толкова той няма да остави трайни последици в бъдеще.Заради криворазбрано мислене да не нараним ранната детска психиката може би правим точно обратното-създаваме комплекс у детето,което не може да осъществи нормален контакт с връстниците си,които биха му се подигравали в един момент.Родителите трябва да избегнат това като изкоренят проблема на най-начален етап...

# 198
  • Мнения: 184
Пумукъл, аз не виждам логопедите като магьосници. Нали не си мислиш, че хоп, завеждаш си детето на логопед, и то след няколко месеца проговаря. Па макар и с помощта на някой сироп за проговаряне.
Не съжалявам, че не съм си помъкнала пет месечното бебе по лекари, да го видят умствено изостанало ли е, аутист ли е, дислексик ли е, дисфазик ли е. Глух виждам, че не е. Нямам нищо против да бъда наричана заради това всякак.

# 199
  • Мнения: 1 192
Пумукъл, аз не виждам логопедите като магьосници. Нали не си мислиш, че хоп, завеждаш си детето на логопед, и то след няколко месеца проговаря. Па макар и с помощта на някой сироп за проговаряне.
Не съжалявам, че не съм си помъкнала пет месечното бебе по лекари, да го видят умствено изостанало ли е, аутист ли е, дислексик ли е, дисфазик ли е. Глух виждам, че не е. Нямам нищо против да бъда наричана заради това всякак.
Защо се засягаш лично?Според теб нормално ли е на едно дете да не му се разбира говора на 4-5 години?А как се е стигнало до там?Споменах логопеда,защото някои майки в темата са изразили това становище,че воденето на логопед е травмиране.Аз не виждам какво му е травмиращото,след като майката е убедена,че нещо не е наред и не може да се справи сама.Логопедите са и педагози.За детето това е просто разговор и игра,а не го възприема като медицинска инвазия.
А за най-ранното му отстраняване имах предвид примера ,който съм дала.Не може да се правиш,че проблем няма след като 5 годишно дете говори неправилно и ти да го оставиш на течението.Не е необходимо на 5 месеца да го водиш на логопед,но твоята роля като майка е да се опиташ да промениш онова,което виждаш сама,че не е редно-да говориш,да пееш,да караш да показва и повтаря,да го поправяш...Така мисля аз.Ако ти не смяташ така,не го прави със своето дете,не ти се бъркам!

# 200
  • Бу-у-урга-а-ас
  • Мнения: 2 713
А какво представлява тази лепетна реч? ПРосто звуци от сорта на традиционното Агууууу , или е задължително да бъдат бабаба, мамам?


Първо е гукането 2-3 месец, а след това лепетната реч. Прилича на "бръмчене", както Нина го е написала, като звуци на делфинче и спонтанни тататата, акака, мамама, бабаба, но това не са думи (съотнасяне на дадено понятие към даден обект), а само лепети.

Моят син е под годинка.Много рано-7м. започна да казва съзнателно ма-ма,по-късно та-те,научи се и ба-ба.Имаше период от 1-2 месеца,в който ги употребяваше често,но сега около годинката забелязвам затишие.

Много често родителите се объркват покрай тези лепети и остават с впечатлението, че детето наистина е казало първата си дума на 6-7 месеца. Само че това не е така. Пумукъл, не пиша това за да те разочаровам, а напротив, за да те успокоя. По всичко си личи, че на този етап се развивате според нормите.

Лавиня, не разбирам за какво се бориш и срещу какво риташ.
Който има уши, нека слуша, който може да чете, да чете.

# 201
  • Мнения: 184
Който има уши, нека слуша, който може да чете, да чете.
Логопедка, притеснява ме първо списъка на колегата ви. Намирам го за трудно постижим. Биха ми били интересни резултати от анкета колко % от бгмамма бебетата покриват всички пунктове.
Обидна ми е стигмата, че децата, които имат забавяне в говора, са отглеждани в мълчание, без песни, без книжки, в духовна нищета. Доколкото знам няма 100 % утвърдено и прието мнение какво причинява на пример диспраксията, аутизма.
Без да искам да ви обидя, бих желала да чувам и какво могат да постигат логопедите, не само колко е важно да не ги пренебрегваме. Подхвърлят се насам-натам всякакви съмнения за сериозни проблеми (както в примера с липсващите мамама и татата на 5-6 месеца). Разкажете, моля, какво конкретно ще направите за едно такова бебе и майка.

# 202
  • София
  • Мнения: 2 024
Мисля ,че в нашият случай по късно проговаряне е свързано с това ,че вкъщи говорим и на руски и на български.
Поне се надявам , че това е причината, а не нещо друго.
На логопед не съм водила Томи точно по тази причина.Но ако и след като навърши 4 годинки проблемът ще остане ...тогава задължително ще отидем на доктор.

Здравей, Tomaru!
Не е задължително билингвизмът да е причината.
Не си писала на колко години точно е синът ти, но при всички случаи бих те посъветвала да направите консултация с логопед, а не да чакаш да стане на 4г..   Hug

Последна редакция: сб, 23 май 2009, 11:06 от sophsan

# 203
  • София
  • Мнения: 2 024
Обидна ми е стигмата, че децата, които имат забавяне в говора, са отглеждани в мълчание, без песни, без книжки, в духовна нищета. Доколкото знам няма 100 % утвърдено и прието мнение какво причинява на пример диспраксията, аутизма.

Лавиния, няма такава стигма!
Прекалено буквално си приела думите на колегата nnnina.
Специалистът има маркери, по които се ориентира. Тя се е опитала да изреди някои от тях, по които и родителят да има най-обща представа как се движи развитието на детето му.
Никой обаче не е казал, че само понеже детето има леко забавяне в лепетната реч, значи положението е страшно. Не вади думите от контекста - говорим за съвкупност от симптоми.  Hug

# 204
  • Мнения: 184
софсан, благодаря ти. Да търся покриване на 80 % примерно от признаците е по-приемливо за мен.

# 205
  • Мнения: 660
Снощи се опитах да напиша пост,нещо се затри при изпращането и остана само една точка,за което се извинявам  Embarassed
Сега по-въпроса,сина ми стана на 1 година,10 месеца почти,все още не е проговорил,казва само "маааам","ам","ба" и "ня" и то  трудно според мен,по-лесно му е да контактува с жестове и посочване и ъъъъ-кане,изключително контактен и постоянно търси деца да играе с тях,макар,че те като не го разбират понеже той не говори се одръпват от него.Опитва се да прави някакви звуци,като папу,па,та,няяяяяма и най различни такива,всякаш си говори на някакъв бебешки и неразбираем език за всички,има силен зрителен контакт,тоест усеща емоциите на хората и реагира,ако някой плаче и той се разплаква,ако някой се засмее  и той се изсмива със глас  силно,като имитира смеха,но дотам.Занимавам се с него мисля нормално,говоря му,когато сме на разходка той ми сочи нещо с пръстче и ъъ-ка и аз му обяснявам ,че примерно това е  е мотор,това  е кола,това  е камион,това е ... и така нататък,пеем песни често.Тоест има голям запас от думи и понятия които разбира ,но не може да изговори,изпълнява команди почти на 90 процента.
Съблича се,събува се сам и се опитва да се облече.,храни се нормално и има желание да го прави сам.Реди пъзели дървени на дъска от 6 и 12 елемента,когато го питам какво има на тях и къде ,ги показвас пръст  и казва аааа и аааа и аахахаа(като въодушевен),но нищо повече.Усещам го,че му е много трудно да изговори някакъв звук и да направи дума,въпреки,че знае какво означава самата дума,мисля,че чува,бяхме при специалист,но сега му пускаме и аудиограма  за да се потвърди има ли,няма ли проблем със слуха.
Най интересното е,че към 1,2 месеца казваше и "айде" и "да " и всякаш повече неща отколкото сега.Много сме притеснени,защото той видимо изостава в речта и то най интересно само там,на всички други нива развитието му е на доста добро ниво според педиатърката и нас.
Бих помолила за съвет от логопедите тук,къде да го заведа ако се потвърди на 100 процента ,че всичко е наред със слуха му,какви прегледи да минаваме,какъв може да е проблема да не може да произнася звузи,мъчи се иначе,но не излиза почти никакъв ясен  звук от устата му,само тези 4  думи,които посочих по-горе и те не са толкова чисти като произношение.
Препоръчайте ми специалисти,защото искам ако имаме проблем,да наваксаме възможно най рано като открием проблема и да работим по-него,вместо да вярваме на някой легенди,че много деца проговаряли по-късно  и нямали проблеми Naughty.

# 206
  • Бу-у-урга-а-ас
  • Мнения: 2 713
Логопедка, притеснява ме първо списъка на колегата ви. Намирам го за трудно постижим. Биха ми били интересни резултати от анкета колко % от бгмамма бебетата покриват всички пунктове.
Обидна ми е стигмата, че децата, които имат забавяне в говора, са отглеждани в мълчание, без песни, без книжки, в духовна нищета. Доколкото знам няма 100 % утвърдено и прието мнение какво причинява на пример диспраксията, аутизма.
Без да искам да ви обидя, бих желала да чувам и какво могат да постигат логопедите, не само колко е важно да не ги пренебрегваме. Подхвърлят се насам-натам всякакви съмнения за сериозни проблеми (както в примера с липсващите мамама и татата на 5-6 месеца). Разкажете, моля, какво конкретно ще направите за едно такова бебе и майка.

Няколко пъти прегледах коментирания списък, за да видя дали не пропускам нещо, но наистина аз не виждам нищо амбициозно и нередно в така изброените неща. Искаш ли все пак да го прочетеш отново и конкретно да споделиш кое те притеснява в него? Може би нощното хранене? Или това, че се говори за това, че на детето ще му е полезно да види що е то гърне и че може да се пишка и в него. И сега за да не се измести темата към гърнете и кърменето бързам да кажа, че все пак е нормално да се очаква от детето в мига, в който то е демонстрирало добра невросоматична зрялост (като напр. да слиза и да качва стълби само) да започне да ходи без памперс, което се случва към 1,8-2,2 години.

От много рано може да се определи, дали едно бебе се развива нормално, много преди да е дошъл проблема с липсата на говор. Все пак ти каза, че четеш книги за развитието на детето и там не пише ли какви са маркерите за проследяване: задържане на главата, следене на предмети с очи, гукане, реагиране на звукове и шум, сукателни умения, хватателни умения и посягане към играчки, обръщане от гръб по корем и обратно, лепетна реч, самостоятелно сядане, изправяне, лазене, прохождане, първи думи, първи изречения, двигателно развитие.... Когато е налице изоставане, това трябва да се изкоментира с педиатъра и да се потърси консултация с невролог. От там на сетне има начини по, които допълнително може да се стимулира развитието на детето. Специални масажи, понякога медикаментозно лечение, ранна логопедична и психологична помощ.
На майката се дават препоръки на какво да набляга и как да играе с детето си, защото не всички умеят и знаят как да постъпят. Изготвя се програма, която се променя на определен етап при постигането на целите.

# 207
  • Мнения: 1 192
Лого5ка,в една друга тема бях описала как е казал първото съзнателно мама(затова съвсем осъзнато Wink написах 7 месеца).Той си мамкаше много преди това.Но ,за да прецениш сама дали е съзнателно ще се повторя.Отидохме  за около 30 мин.до магазина с  таткото и го оставихме на бабата,иначе го гледам изключително аз,тя беше на гости.Като се върнахме,аз не отидох веднага в стаята,но в момента ,в който влязох синът ми протегна ръчички към мен и произнесе многократно ма-ма,ма-ма.Взех го на ръце и той продължи,гушейки се в мен и изразявайки радост да повтаря ма-ма.Свекърва ми го взе от мен,но той пак протегна ръце и отново заповтаря ма-ма,ма-ма...Може би по друг начин никога не бих разбрала ,че е осъзнато,но в случая беше.

Но пък започна късно да гука,за много кратко,почти нямахме такъв гукащ период...

Трите ни племенници пък са отгледани в среда,където се говори на 2 езика и не са имали проблеми с проговарянето.

# 208
  • София
  • Мнения: 2 024
анаморф, след като направите аудиограмата, ви съветвам да отидете на консултация в клиниката "Св. Никола" към Медицинска академия. Вземате направление от личния лекар, водите детето в клиниката и там то се поема от екип от детски психиатър, логопед и психолог. Те не провеждат терапевтична работа, а само диагностична и ще ви дадат заключение с какви специалисти точно се налага да работи детето. Препоръчвам ви екипът на д-р. Терзиев.  Hug
Телефон на клиниката, на който се записват часове: 92-30-375; 92-30-681

# 209
  • Мнения: 184
Приемам, че съм чела много буквално и приключвам спора.

Общи условия

Активация на акаунт