Системата за ранно развитие на Глен Доман?

  • 41 748
  • 294
  •   1
Отговори
# 225
  • Мнения: 9 814
Не мисля, че по по-различен начин се запомнят и буквите.
По различен начин се запомнят, защото, най- малкото, когато детето се учи на буквите се учи и да ги пише не само да ги чете.

Няма такова нещо.
Голямата знаеше по-голяма част от азбуката на 1 г. и 11 м., а започна да ги пише едва на три години без малко.
За целта ползвахме кубчета. Нищо по-различно от този метод по принцип.

# 226
  • София
  • Мнения: 12 501
Гос`жа Мафани Лично аз можех да чета и пиша на 2, да броя до 100 и прочее. Имам много сериозни съзнателни спомени как съм придобила тези безсмислени за въпросната възраст умения.

ЧеКа Именно. Още повече, че гениалността винаги се е състояла в завишена способност да разбираш, а не да запаметяваш. Запаметяването го може всяко дете.

Ескарина Е, и кому е нужно дете на 17 месеца да чете? Да весели родата по сбирки или може да му е от някаква полза реално?

# 227
  • густо майна Филибето
  • Мнения: 8 541
Всъщност всички деца първо се научават да "четат" по този начин.
Някои, не всички. Има и други методи едно дете да се научи да чете, все пак.
Сигурна съм, че всички! Става въпрос за деца преди училищна възраст. Може би не си обърнала внимание на това.
Извода е бил, че когато целенасочено се работи за развитието му, могат да се постигнат изумителни резултати не само в интелектуално отношение, но и във физическото развитие.Деца с ДЦП, които са били отписвани като безнадеждни, благодарение на неговата система /която за увредени деца е малко по-различна/ са успявали да проходят. Всички са били толкова впечатлени от резултатите, че не са ограничили изследванията си до там, а са насочили вниманието си и към възможностите за ранно развитие на здрави деца, така е била написана и тази книга

Изводите на кого? На Доман или на медицинската общност като цяло? И кои са "всички"? Екипът му или медицинската общност пак?  Grinning

Айде, дори и да се окаже, че теорията му и техниките му от една книга или уебсайт не доведат до гениалност на едно обикновено дете - не е голям проблем. Но когато вече се отнася за болни деца и родители, които влагат средства, време и енергия в програмата и лечението му - тогава вече може да е проблем от морална и етична гледна точка.
Доман основава институт, в цялата изследователска работа взимат участие видни американски учени от различни области.Става въпрос за десетки години научни изследвания. И тези изследвания на първо място касаят децата с ДЦП.
За какви средства говориш? Rolling Eyes Според мен нямаш понятие и от тази програма, какво остава за програмата за деца с ДЦП Wink В тази тема не се опитвам да споря, не провеждам агитация, разяснявам!Защото малко са хората, които биха прочели книга на руски или на английски, ако това не им е наистина наложащо.   А методите, уверявам те, са абсолютно безвредни! Wink

Не виждам смисъл да обяснявам какви са били резултатите при увреденото ми дете, защото става въпрос за нещо съвсем различно. Но когато здравия ми син на 5 месеца още не се обръщаше, изпаднах в шок, и постъпих точно както съветва Доман - поставих го на земята и го вкарвах в креватчето единствено за да спи. Насърчавах го, помагах както е възможно, детето навакса страшно бързо и на 9 месеца ходеше. Не че не би го направил и без моите усилия, но щеше да се случи по-късно, а аз бях достатъчно стресирана от проблемите със сестра му, за да чакам спокойно. Не съм се занимавала целенасочено, той много рано прояви интерес към компютъра и разглеждаше сам картинките, които бях правила за сестра му. Да не забравяме, че Доман е публикувал книгите си преди компютъра да навлезе в ежедневието ни. Сега децата ни получават в пъти повече информация и естествено, резултата от това е по-ранното им развитие. В този смисъл програмата е малко остаряла.
 

# 228
  • Мнения: 4 555
Винаги, за каквото и да става дума, ми е била странна позицията, че едно дете научава определено умение, заради кефа на другите. Необяснимо ми е защо първото предположение никога не е заради самото него.
Когато майката си храни детето, дали не го прави защото е гладно или за да се похвали на комшийката, че е изключителна майка, която си е нахранила детето  newsm78
Когато го облича, когато му пее приспивна песен дали е да за се хвали, че то един ден ще я научи и това ще е кой знае колко голямо интелектуално постижение ил ипросто го прави заради самото дете?
Ползата за едно дете от това е каквато от всяка друга стимулация.
Каква е ползата от реденето на пъзел?

# 229
  • густо майна Филибето
  • Мнения: 8 541
Още повече, че гениалността винаги се е състояла в завишена способност да разбираш, а не да запаметяваш. Запаметяването го може всяко дете.

Ескарина Е, и кому е нужно дете на 17 месеца да чете? Да весели родата по сбирки или може да му е от някаква полза реално?

Запаметяването го може всяко дете в различна степен. Дори и гениалното по природа дете, което мързелува, може да се окаже, че знае по-малко от това, което не е толкова умно, но полага усилия да усвои знания. А всяко знание дава възможност да се надгражда в бъдещето. Само дето е въпрос на желание и воля Simple Smile

# 230
  • Мнения: 11 973
Аз  по-напред в темата зададох въпрос, но  пак нещо не си обяснявам.

Защо "ранно развитие".Т.е.  развитие  изпреварващо, предхождащо обичайната за дадени знания/  умения възраст.Каква е целта на ранното развитие?Означава ли ,че дете, което преди обичайната възраст получи дадени знания/ умения по принцип  ще е по-умно, по-паметливо или по-прилежно?Какви качества се търсят?
Питам съвсем добронамерено, наистина не мога да си обясня?

# 231
  • София
  • Мнения: 12 501
Винаги, за каквото и да става дума, ми е била странна позицията, че едно дете научава определено умение, заради кефа на другите. Необяснимо ми е защо първото предположение никога не е заради самото него.
Когато майката си храни детето, дали не го прави защото е гладно или за да се похвали на комшийката, че е изключителна майка, която си е нахранила детето  newsm78
Когато го облича, когато му пее приспивна песен дали е да за се хвали, че то един ден ще я научи и това ще е кой знае колко голямо интелектуално постижение ил ипросто го прави заради самото дете?
Ползата за едно дете от това е каквато от всяка друга стимулация.
Каква е ползата от реденето на пъзел?
Не приемам презумпцията, че всяка стимулация е полезна. Реденето на пъзел развива фините двигателни умения и подпомага развитието на речта, защото двете се управляват от един и същ център в мозъка. Ученето на детето да чете стимулира само запаметяването, което в тази възраст е активирано до последна степен и няма нужда от стимулация. До 5 години децата възприемат логически схеми, с които работят цял живот. В тази връзка полза от запаметяване не виждам.

И позицията, че едно дете научава нещо да кефа на родителите винаги, когато детето се учи на неща, които са нужни само според мерните единици на възрастните. Да умееш четеш и да повтаряш прочетеното е мерило за умност от ученическата скамейка. Малките деца са умни посредством количеството връзки, които сами създават, а не онези, които само възпроизвеждат. да не припомням историята с "Кажи баба тенк ю". И, Ескарина, това не е предположение насочено към теб или някой друг от пишещите, а към идеята по начало.

# 232
  • В заешката дупка
  • Мнения: 4 963
 Ljuboznatelna, за медицинските научни среди говоря. Където техники, теории и  резултати се доказват.

Ясно ми е че се опитваш да разясняваш, но източниците, на които се базираш са ограничени, затова и мнението ти е байаст.

Точно, примерно, Американската Асоциация по ЦП, и куп още други медицински асоциации са излезнали със становища, в които предупреждават родители за програмата на Доман.

За деца без проблеми - методите може и да са безвредни. За деца, които се надяват на реална помощ, но се оказва, че са инвестирали време, средства, енергия и надежда в нещо, което не дава резултати, вредно е - да.

Както казах преди време в темата, не съм твърдо против или нещо подобно към техниките му що се отнася до "нормални" деца, стига да се следва интереса на детето. Но съм критична и с много дълбоки съмнения за ефекта, който той твърди, че се постига.  Така че като се преекспонират постиженията му и се пишат неверни неща - се намесвам.  

Последна редакция: ср, 08 дек 2010, 16:28 от ЧеКа

# 233
  • Мнения: 4 555
Защо "ранно развитие".Т.е.  развитие  изпреварващо, предхождащо обичайната за дадени знания/  умения възраст.Каква е целта на ранното развитие?Означава ли ,че дете, което преди обичайната възраст получи дадени знания/ умения по принцип  ще е по-умно, по-паметливо или по-прилежно?Какви качества се търсят?
Питам съвсем добронамерено, наистина не мога да си обясня?
Ранно, защото спрямо него, стандартното е късно. Стандартното обучение е фиксирано в някаква възраст по критерии, напълно различни от способностите на едно дете, а по-скоро от икономически и социални.
А тази система е концентрирана само върху способностите на детето, чрез индивидуални занимания, каквито в училище не би могло да има.
Дете, което се занимава повече и най-вече е стимулирано да проявява интерес, ще постигне повече, отколкото ако никой не се занимава с него.
За прилежност не знам, не мисл, че тя е сред целите на тази система.


Бояна, системата не предполага единствено запаметяване. Детето вижда куче. Научава, че това животно се назовава с думата куче. После вижда играчка куче. Това е копие на действителния обект. Вижда картинка на куче. Това е още едно ниво на абстракция. Вижда надпис с букви куче, което пък е още по-абстрактно. Научава се да възприема абстракции, което е изключително важно и не толкова просто умение като запаметяването.
По същия начин децата първо броят пръстите си, чак после схващат абстрактната идея за числото 5, без това да значи пет пръста, пет зайчета, пет бонбона.

# 234
  • В заешката дупка
  • Мнения: 4 963
Между впрочем, с моите деца също сме разглеждали картинки с думи, после с кратки изречения в ранна възраст. Сега също. Даже съм им писала/пиша думи и те са ме гледали/гледат. Цифри също. Смятам, че е хубаво на децата да се показват някои неща отрано, за да се види дали и колко им е интересът. Това не мисля, че е някаква гениална мисъл, хрумнала само на Доман. Не го правя по неговия начин обаче и не размятвам флаш карти за по няколко секунди. Не вярвам и в гениалността, която той предначертава.

# 235
  • Мнения: 4 555
Думата гениалност наистина придава нездрав вид на цялата работа  Laughing Представяш си някакви вманиачени майки, томозещи детето от сутрин до мрак да се "упражнява".

# 236
  • В заешката дупка
  • Мнения: 4 963
Абе не си представям чак тормоз. Но пък защо да не се занимаваш и да си малко по-упорит, щом ти обещават дете гений, а ти вземеш, че повярваш.  Grinning

# 237
  • Мнения: 9 814
Да отгледам гениално дете за мен е фикс идея.
Много държа на това.

Всъщност с упоритост от страна на родителя не виждам как ще стане във възрастта под 3 години.
Непонятно ми е, каква е тази родителска упоритост, ако не е силова, която да задържи вниманието на детето към нещо, което то да търси като занимание и да му харесва?

# 238
  • София
  • Мнения: 12 501
Бояна, системата не предполага единствено запаметяване. Детето вижда куче. Научава, че това животно се назовава с думата куче. После вижда играчка куче. Това е копие на действителния обект. Вижда картинка на куче. Това е още едно ниво на абстракция. Вижда надпис с букви куче, което пък е още по-абстрактно. Научава се да възприема абстракции, което е изключително важно и не толкова просто умение като запаметяването.
По същия начин децата първо броят пръстите си, чак после схващат абстрактната идея за числото 5, без това да значи пет пръста, пет зайчета, пет бонбона.
Благодаря за обяснението. За друго говорех, но както и да е. в градината на сина ми също използват подобна схема, но без флаш карти и прочее. На шкафчето на всяко дете има негова снимка, а до нея името му. Из коридорите и стаите също. Сутрин на влизане детето трябва да избере своята карта от купчината с картите със снимките и имената на всички деца. Но това се случва фоново, а не като отделно занимание.

Мафани не бъди тънкообидна сред свои.  bouquet Никой не те визира или подозира. Говорим си по принцип. А колкото до упоритостта от страна на родителя- има много такива, няма какво да се лъжем. Преди година обиколих доста градини и в повечето забелязах, че в родителските очи на почит е именно ученето като в училище. От друга страна изпреварващите умения по четене и броене не дават предимство по- късно. Това е доказано емпирично и от учени в областта- децата, които четат по- рано бързо биват достигани от връстниците си и в училище разликата не се усеща.

И заниманията с показване на букви, цифри и прочее не вредят, но казвам, че има далеч по- полезни за децата в ранна възраст. Буквите и цифрите се научават някак фоново, когато родителите не са илитерати. Нали на детето се четат и показват книжки, а ако са подходящи те започват с по един предмет на страница, а след това с кратки и по- дълги истории. Реално изпълняват същата функция като картите, но без да са целенасочено занимание. Децата попиват почти целият фон в средата, в която живеят, затова толкова трудно се концентрират, с времето започват все повече да филтрират фона и към пет вече са готови и за по- целенасочени и дълги занимания и уроци. /Най- общо, разбира се, всяко дете си има особености/

# 239
  • густо майна Филибето
  • Мнения: 8 541
Ljuboznatelna, за медицинските научни среди говоря. Където техники, теории и  резултати се доказват.

Ясно ми е че се опитваш да разясняваш, но източниците, на които се базираш са ограничени, затова и мнението ти е байаст.

Точно, примерно, Американската Асоциация по ЦП, и куп още други медицински асоциации са излезнали със становища, в които предупреждават родители за програмата на Доман.

Изобщо нямам намерение да вниквам толкова дълбоко. Има медицински среди, в които не се приема метода Войта за лечение на ДЦП, но той се прилага в България.
 Извлякла съм това, което би ми свършило работа от методиката на Доман и това ни най-малко не е било опасно, не ми е отнело повече от 20 мин сборно за деня, което включва и подготовката на картини, защото 5 занятия по 20-30 секунди са равни на колко? WinkИ ми е било абсолютно безплатно.
Не съм опитала да правя здравото си дете гениално и също смятам, че е излишно, малко ми се размиват спомените,но не си спомням и Доман да предрича гениалност за в бъдеще.
Оставам на старата си позиция, че ти не си съвсем наясно за какво точно се говори в книгите му.

Последна редакция: чт, 09 дек 2010, 15:28 от Ljuboznatelna

X Реклама

Общи условия

Активация на акаунт