Системата за ранно развитие на Глен Доман?

  • 41 725
  • 294
  •   1
Отговори
# 240
  • густо майна Филибето
  • Мнения: 8 539
Мога да ви предложа една интересна програма, която аз имам от 4 години. http://softkeybg.com/catalog/program.php?ID=13456&vote=5 , видях , че се предлага от наш сайт с плащане в лева.
Думите са руски, но могат да се заменят с български, могат да се вкарат или заменят картинки, могат да се добавят и нови звуци. Най-интересната част от нея е "Умни кубчета". На екрана се появяват до 40 срички, като се кликне на някоя, появяват се само тези, които могат да продължат предишната, и така докато се образува дума. При всяко кликване сричката е озвучена с глас , руски акцент естествено, Wink , а като се образува дума, на екрана се появява картинка на думата, например Куче/това ако вече сте заменили собака с куче/, под нея е изписано Куче. Като се кликне на картинката, се чува лаене, и всички звуци са на истински животни, а не имитации. Е, Куче звучи като Ку-чье Simple Smile Има и занимателна игра за проверка - появяват се три картинки, а под тях е изписана дума. Ако се кликне на вярната картинка, получаваш похвала, ако не - глас произнася Не. Има и други опции, може да се свали демо версия от тук http://azbuka-pro.ru/downloads.php , за да се разгледа. Мисля, че на третия ден най-интересните неща ставаха недостъпни.

# 241
  • Мнения: 2 652
Конкретно със системата на Доман съм запозната горе-долу повърхностно (мисля, че обхваща само езиково обучение). Но пък по-задълбочено с изследванията, наблюденията и философията на Мария Монтесори - тя обхваща цялостното развитие от 0 м. до 24 г., до когато, според нея, се изгражда личността.

Монтесори е наблюдавала и описала развитието на всяко човешко същество и е характеризирала т.нар. "сензитивни периоди". Т.е. периоди, в които на децата по природа е заложено да придобият определени умения (от най-ранните етапи до научаването да се храниш сам, да проходиш, да ходиш на гърне и т.н.). И именно в тези отделни етапи родителите трябва да положат усилия детето им да се научи на съответните умения, защото точно тогава ще постигне най-лесно най-добри резултати.

Та, според нея, сензитивният период за езиково обучение от 0 до 6г., а конкретно четене и писане е от 4 до 6 г., като писането предхожда четенето. Т.е. естествено е децата първо да се научат да пишат, после да четат.

Монтесори е изработила цяла система от сензорни материали като за писане се започва от очертаване на геометрични фигури, изписване на букви в пясък, "писане" с дървени букви и т.н. цял набор от материали под формата на игра.

За четене се запаметява първо визуално как се пише цялата дума (както е при Доман) като се използват въпросните карти с картинка и надпис. После се напасват - отделно е картинката и към нея трябва да се сложи правилният надпис. И други подобни материали, различни по сложност в зависимост от степента на усвоените знания.

# 242
  • густо майна Филибето
  • Мнения: 8 539
Това за предхождащото писане се радвам , че го научих, защото синът ми може по-добре да пише, отколкото да чете /5г и половина/. Чудех се досега дали нещо не е сбъркано Rolling Eyes
Е, писането е далеч от правописа, например Здравей како аз съм, всъщност е Здавеи како асм /аз не помагам/  Grinning И звуците, които произнася неправилно , си ги и пише неправилно. Затова си мислех, че по-добре ще е , ако първо се беше научил да чете.

# 243
  • Мнения: 5 940

Монтесори е изработила цяла система от сензорни материали като за писане се започва от очертаване на геометрични фигури, изписване на букви в пясък, "писане" с дървени букви и т.н. цял набор от материали под формата на игра.



Синът ми много се забавлява с изписване на букви в пясък или сняг. Пише с пръсти или пръчка например И, А, Т и после ме пита "познай коя буква написах" и след това ме възнаграждава с едно браво, че съм разпознала. Явно на децата им е доста интересно . Не знаех, че е разработено и в система.

# 244
  • Мнения: 2 652
Ljuboznatelna, не съм запозната чак в детайли, но си имаше и техники/материали, с които се избягва грешното изписване, свързано с изговарянето. Това е особено характерно за англо-, френскоговорящите и подобните езици, където произнасянето често няма нищо общо с изписването и един звук се образува от 2-3 букви - "ш" = "sh", "ч" ="ch" и т.н. Разбира се, особено важно е и ние да изговаряме думите правилно и да поправяме детето, когато греши.

valerie, конкретно това с пясъка е особено лесно за домашни условия. Упражнението е следното - всички букви са направени под формата на големи карти, като картата е гладка, а самата буква е от някаква грапава хартия (sandpaper letters е оригиналното), за да може детето да ги усеща и на допир. Изважда се една карта с буква и детето трябва да я изпише в пясъка. Лично аз вкъщи съм си взела едно дървено подносче и изсипвам грис вместо пясък.

 

Последна редакция: нд, 19 дек 2010, 19:10 от I see you

# 245
  • Мнения: 2 642
Ljuboznatelna, не съм запозната чак в детайли, но си имаше и техники/материали, с които се избягва грешното изписване, свързано с изговарянето. Това е особено характерно за англо-, френскоговорящите и подобните езици, където произнасянето често няма нищо общо с изписването и един звук се образува от 2-3 букви - "ш" = "sh", "ч" ="ch" и т.н. Разбира се, особено важно е и ние да изговаряме думите правилно и да поправяме детето, когато греши.

valerie, конкретно това с пясъка е особено лесно за домашни условия. Упражнението е следното - всички букви са направени под формата на големи карти, като картата е гладка, а самата буква е от някаква грапава хартия (sandpaper letters е оригиналното), за да може детето да ги усеща и на допир. Изважда се една карта с буква и детето трябва да я изпише в пясъка. Лично аз вкъщи съм си взела едно дървено подносче и изсипвам грис вместо пясък.

Ай сии ю, много интересни неща споделяш. Моля те кажи още за това което вие правите у дома с детенцето.

 

# 246
  • Мнения: 2 652
Nivea, има тема за Монтесори http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=381243.0 - заповядай там.

Иначе, в домашни условия може много да се приложи, особено от т.нар. "практически живот", което е отделна система от занимания (останалите са география, биология, математика, език, музика, сензорика и т.н. На практика всичко, което се върши вкъщи става за занимания. От миенето на чинии, бърсане на пода и изобщо всички почистващи дейности, до пресипване на зърна, преливане на вода, полиране на обувки, полиране на сребро, хващане с щипки/пинсета, отключване/заключване на катинари... огромно разнообразие от занимания, с които се постига освен развиване на моториката и дълбока концентрация.

# 247
  • Мнения: 2 642
I see you, благодаря ти за споделеното.  Играта с боб е такова забавление, всеки пъти като му дам торбата с боб се удивлявам Simple SmileЧета в темата за Монтесори.

# 248
  • Мнения: 11
Хайде, обърнахме и тази тема на Монтесори  Joy
Не бях влизала от доста време в темата и гледам че се е пооживила. Видях че обсъждате ползата от ранното четене. Аз мисля че това не е ненужно знание по две причини.
1. Детето се научава да вкарва повечко информация в мозъка и развива зрителната си памет. Все неща дето като порасне ще са му от полза и
2. Идеята е че като се научи да чете само ще открие чудния свят на книгата и познанието която тя би могла да му даде.
В момента на пазара има чудесни енциклопедии, с животни които не съм и предполагала, че съществуват.  Едно дете което може да чете би се зарадвало много на такъв подарък. А ако ви се струват много академични идеите на Доман, Сесил Лупан ги е развила чудесно занимавайки се със собствените си деца.
Относно методите на Монтесори - нищо не пречи да занимаваш детето и с едното и с другото. Още повече че май /без да съм добре запозната/ повечето от заниманията на Монтесори са за малко по-големи дечица. Само да се оплача - в Сф има Монтесори детска градина, но в Пловдив няма. А материалите както винаги не са преведени за да се образовам по лесния начин. /Английският ми е слаб/

# 249
  • густо майна Филибето
  • Мнения: 8 539
От ранното четене /то май не е толкова ранно на 5г/ за сина ми имаше голяма полза - той изговаря много думи неправилно, откакто ги чете, вкара правилните звукове Simple Smile

# 250
  • Мнения: 1 267
вместо запис, идеи за карти

http://picasaweb.google.com/lh/view?q=flashcards&uname=DECOU … c=G&filter=1#

трябва само кликане на автора в зелен надпис.

# 251
  • Мнения: 359
Здравейте. Получих днес книгата на Глен и Джанет Доман - How to Teach Your Baby to Read и съм изненадана. От прочетеното във форума бях останала с впечатлението, че е добре да се показват карти с картинка и надпис. Днес попрегледах книгата отгоре-отгоре, но се говори за показване на карти единствено с надпис на тях, като надписите в началото са на думички, които са от заобикалящата среда на детето, т.е. да знае смисълът им. Едва за по-сложните думички, когато вече се образуват изречения се въвеждат и картите с картинки - напрамер мама се храни. Моля тези, които са по-наясно с "материята" да обяснят от къде се получава това разминаване. Картите с картинки за запознаване с непознати за детето обекти ли са или ги ползвате още от самото начало?

# 252
  • Мнения: 172
запис да не ви изтърва, а утре ще ви дочета и ще коментирам, че стана много късно. Много интересан и полезна тема. Благодаря на авторката и на всички участници   bouquet

# 253
  • густо майна Филибето
  • Мнения: 8 539
Картичките за четене са само шрифт, думите са от бита, тоест познати, кратки са, написани са обикновено в червено на бял фон и са с едър шрифт. Височината на шрифта е около 7,5см.
Първите са 15 и са мама, баба, татко и т.н. Втория комплект са части на тялото, третия - предмети от домашния бит и т.н.
Описано е в книгата последователността и подробностите.
Картинките са за енциклопедичните знания. Те са непознати за детето. Трябва да са ясни и недвусмислени, лишени от допълнителни подробности. Даден е пример с Врана, изчистена от фон и врана, а не просто голяма черна птица. Това, предполагам, за да се разпознае като се види и на друга снимка/картинка. Отдолу е надписа , който дава представа какво е изобразено на картинката. Надписа този път е малък, голяма е картинката, картата е с размери 28/28см. Описано е как се групират по категории и защо.

# 254
  • Мнения: 359
Ljuboznatelna, благодаря ти, точно така прочетох и аз, че се прави, но виждам, че постоянно се обсъждат флаш-карти, на които виждам  най-обикновени предмети или храни и затова се обърках.  Hug

X Реклама

Общи условия

Активация на акаунт