Системата за ранно развитие на Глен Доман?

  • 41 724
  • 294
  •   1
Отговори
# 270
  • Мнения: X
Здравей, Лъки!  Hug

Ами моят син е на 5 години и 8 месеца. Знае буквите от 3-годишен, на 4 прочиташе думи, а вече чете цели изречения. Не сме го учили нарочно, сам се учеше от сестра си, която е със 6 години по-голяма.
Но и сме му чели и му четем много книги, сигурно и заради това.
Закъсняла съм с тази система, но пак мога да подбера неща, които да ни свършат някаква работа.
Иначе, системата трябва да се прилага за деца до 3 години.
Детският мозък се развива изключително бързо в този период и връзките между нервните клетки в мозъка, се изграждат чрез взаимодействие с най-близките до детето хора и остават непроменени до края на живота.
А системата на Доман е точно такава - да подаваш на детето информация непрекъснато, защото то е като попивателна в периода до 3-4 години. Примерно, вървите в парка - посочваш му видовете дървета, породи кучета и т.н.

А карти на Доман си свалих от тук: http://umnyedetki.ru/metodiki/doman_kartochki.html
Но не мога да ги разпечатам и мисля да му ги показвам на компютъра на моя син.

Иначе, пиша с червен маркер думи на парчета хартия. Примерно, 1 лист А4 го разделям на 6 и така.
За днес съм му написала 20-на глагола и то гледах да са по-труднички, не "ям" и "спя", за да не може да ги прочете веднага. А примерно - "изключвам", "промушвам", "изкълчвам", "разпилявам"...

# 271
  • Варна
  • Мнения: 709
Исках да ви споделя, че не успях на 100% да приложа системата на Доман за физическото развитие на бебето, но определено спазвах правилата за играта по корем. В резултат на това започна да се обръща малко по-рано от общоприетото и пропълзя на 6 месеца, сам седна тогава, изправи се на крака и от месец върви като го държа за ръце или като се подпира по мебелите. Предполагам че ще проходи сам скоро, но ще видим.
Спрях да показвам думите просто защото не ми остава сила да пиша все нови и нови. Но на скоро му показах стар комплект и много внимателно си ги гледаше с интерес. Трябва да продължа, но са ми множко задачите покрай децата... не успявам.

# 272
  • Мнения: 9 905
Жасмин, а каква ти е идеята и какво целиш да постигнеш със сина си, след като сама казваш, че е за по-малки деца? А и очевидно той е готов да чете сам.

# 273
  • Мнения: X
Жасмин, а каква ти е идеята и какво целиш да постигнеш със сина си, след като сама казваш, че е за по-малки деца? А и очевидно той е готов да чете сам.

Ами засега целта ми не е много ясно формулирана.  Embarassed  Просто пробвахме с тази система, аз не бях чувала за нея допреди няколко дни. Явно няма да наблягаме много на езиковата подготовка, въпреки че синът ми се затруднява с дългите думи, а на математическата и общообразователната (енциклопедична) - картите с точки, картите с животни и предмети от природата...

Аз пуснах и една тема за друга система/методика - на руския гений Зайцев, там интересите ни са по-сериозни. Ето я: http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=704233.msg24380065#msg24380065
Вчера направих табло, числова редица, малкият много се заинтересува.

Но общо взето - Номан, Монтесори, Зайцев, Никитин - всички системи съдържат различни интересни неща, а ще подбера само тези, които са подходящи за нас.

# 274
  • Мнения: 2 343
В началото трябва да има и картинка освен надпис, нали?

# 275
  • Мнения: 359
Не, Мира, идеята е да се показват в началото само думички, които са познати на детето и картинката му отвлича вниманието. Ползват се само за представяне на енциклопедични познания.

# 276
# 277
  • Мнения: 2 343
Благодаря, Лъки!
На няколко места попаднах на противоречива информация. Залавям се за работа с картончетата. Мисля да използвам формат А4 разделен на 6 и думите с черен цвят, за да ми е по-евтино разпечатването.

# 278
  • Мнения: 2 343
Започнах да правя картите, най-четливо ми се струва А4 разделен на 3 по височина с Тайм ню роман 90.

Думите във всяка серия (и сериите за деня) трябва ли да са от една сфера? Например играчки, облекло, части на тялото?

# 279
  • weiter, weiter, ... weiterstadt
  • Мнения: 18 076
от месец върви като го държа за ръце или като се подпира по мебелите. Предполагам че ще проходи сам скоро

колко по-късно проходи бебето, толкова по-добре.  Peace
докато пълзи се изграждат връзки между 2та дяла на мозъка (това е от координацията между ръка и крак, за да може да пълзи), които са от изключителна важност при решаването на сложни задачи, координация и прочие (не само в училище, а и в живота по принцип). при момичетата тези връзки са по-добре развити и затова имат и по-малко проблеми в училище, а момчетата се сблъскват с трудности или им отнема повече време/енергия. при тях 1. еволюционно мозъкът се развива по друг начин от този на момичетата (връзките между 2те сфери не са толкова много и трябва да се работи в тази насока); 2. системата на обучение в училището е направена така, че да се ползват и 2те полусфери и момичетата са по-ефективни.

знам, че има бебета, които нямат търпение да тръгнат да вървят, но просто споделям, да имаш едно наум да му предлагаш занимания, които да развиват образуването на връзки между 2та дяла на мозъка.

аз специално не исках да се учи бебето да върви като го държа за ръце. сега не ми дава да му помогат, иска сам. Peace

# 280
  • Варна
  • Мнения: 709
asyalein, детето пълзи на четири крака с навършването на 6 месеца. Продължава да пълзи  Laughing. Мисля, че много добре се справя с развитието на ляво-дясно.

# 281
  • густо майна Филибето
  • Мнения: 8 539
Системата е създадена за да се ускори и физическото развитие, така че е важно да мине през пълзенето, а не да проходи по-късно за сметка на пълзене. Иначе всичко, което казваш си е така Peace

В потвърждение мога да кажа, че например за децата с церебрална парализа е изключително важно да се върнат ако трябва назад и да се научат първо да лазят, след това да пълзят, и чак тогава да ходят, това се прави и при проходили деца.

Ускореното физическо развитие включва и ходенето на ръце по стълба:

# 282
  • weiter, weiter, ... weiterstadt
  • Мнения: 18 076
Ljuboznatelna, извинявам се за малоумния въпрос, но каква е разликата между лазене и пълзене? Thinking
лазенето е суркането като ранен войник ли? newsm78
моят син пълзи на колена, не се е суркал - не схвана как става.... Whistling

съседката ми има син на 13г. и трябва да ходи на някакви допълнителни занимания, защото има дефицити в училище. терапевтът започвал всяка среща с изречението: ако беше пълзял, всичко щеше да е много по-лесно  hahaha

tsankova, мисля, че проблемите (ако се появят), са видими в доста по-късен етап, не сега. Peace


къде мога да прочета за емоционалното развитие? линк?

# 283
  • Варна
  • Мнения: 709
asyalein,  Peace все още не мога да схвана, за какви проблеми и защо трябва да ни се появяват при условие, че в моторно отношение детето се развива повече от добре. Пак казвам, че пълзи/лази - според мен няма разлика, от много малко. Мисля, че войнишкото лазене е суркане, но специалистите имат предвид другото - на колене.

# 284
  • weiter, weiter, ... weiterstadt
  • Мнения: 18 076
asyalein,  Peace все още не мога да схвана, за какви проблеми и защо трябва да ни се появяват при условие, че в моторно отношение детето се развива повече от добре.

не съм казала, че трябва да се появят, а че може да се появят.
става въпрос за решаване на задачи по математика (абстрактно мислене), ориентиране (пространствено мислене) и прочие... не става въпрос за моториката  Peace

X Реклама

Общи условия

Активация на акаунт