Какво мислите за домашното обучение и образование?

  • 12 689
  • 351
  •   1
Отговори
# 315
  • Мнения: 22 497
katiABV, лично пристрастие към мен ли имаш?. )))

Относно приспособяването....лично аз на 5г ходех за 2месеца на детска градина. Мразех да ходя, всяка сутрин ревях по пътя до там....после в 16ч не исках да си тръгвам. Но по същество не обичах да ходя.
В първи клас нямах никакви проблеми с адаптацията за каквото и да било.
А и детска градина и училище са две съвсем различни неща.
Но за адаптацията, голямо значение оказва и самото дете, характер, темперамент и т.н.

# 316
  • София
  • Мнения: 17 592
katiABV, лично пристрастие към мен ли имаш?. )))

Не, обръщението беше към арт мама - теб просто не познавам от други теми.


Именно, че ДЗ и училище са напълно различни по същността си - което не може да се каже за разликата между 3ти и 4ти клас. И затова е логично дете, пробвало се на късна възраст с ДЗ да не се чувства добре там - като мен, като теб - но да няма проблеми с адаптацията в различната обстановка в училище - за което също сме пример. И в такъв смисъл предполагам, че дете, което не е посещавало училище и не е станало асоциално (което ми е трудно да си представя) и е усвоило всички необходими познания (също меко казано съмнително) би се вписало в университет... но не и в 7ми клас, примерно.

# 317
  • Мнения: 5 877
Тесен специалист не значи детски педагог. Освен това е напълно излишно за детето да повтаря тясната специализация на родителя си - знаенето на староанглийски въобще не е нужно, за да предадеш на едно седемгодишно дете двете сегашни времена.
Имам добра представа от образователната система, знам и смисъла, и недостатъците й. Знам как излизат децата от нея в по-голямата си част - лошо ограмотени, предубедени спрямо голяма част от материала, защото в последните програми им е представен доста зле. Излизат и излишно нафукани, защото общото ниво е занижено и оценки се получават с много малко знания, включително и на матурите.
Да, толкова човек спокойно може да научи и вкъщи, без да търка чиновете дванайсет години, ако положи нужните усилия. Обаче това не означава, че е излишно въобще училищното образование.

А никой не пречи да се положат малко усилия за доразвиване на онези области от материала, които родителят смята за смислени.

# 318
  • София
  • Мнения: 62 595
На родителя никой не му пречи да доразвива области от материала! Кеф ти доразвивай математиката, кеф ти историята, кеф ти рисуването. И сега много родители не разчитат изцяло на училището, а пращат децата си на курсове или частни уроци или те самите се занимават с тях. Училищната система има мноооого недостатъци, но нейната роля е все пак да дава една основа на децата. Който има сериозни интереси в някоя друга област може да ги задълбочава. И на мен не ми е приятно, че трябва да давам пари за курс по английски, защото в училище подготовката е зле, но няма да спра децата си от училище и да ги обучавам вкъщи по всички предмети.
Още в един от първите си постове по темата писах - според мен не е хубаво да се смесват ролите родител-учител, защото въпреки, че сме първите учители на децата си нашата роля е по-закриляща, а на учителя ролята е по-изискваща.

# 319
  • най-шареното място
  • Мнения: 8 197
Тази тема е за клюкарника много отдавна!
И петъчна също... голяма говорилня. Simple Smile
Ха сега да се преброим тези дето нямаме ни едно висше, понеже такива хора не биха могли да намират нещо добро в домашното обучение... Така де! Казаха ни го! Simple Smile
Аз като една заблудена въобразяваща си, че е завършила добър университет и някои други екстри... трябва да призная, че дипломата и оценката в нея не са това, което детето трябва да гони - знания и умения тази диплома не дава със самото си съществуване. Анда го е обяснила. Ама ние така мислим, щото си нямаме дипломи с нея Simple Smile

Кати, моята теза по литература явно е била чудесно доказана, като се има предвид оценката й. И твоята бих доказала, стига да й вярвах. Там е разликата.


Именно това се опитвах да кажа - един родител може да събуди интерес към дадена тема, може да помогне... но не и да изгради всички нужни познания, последователно. - от поста на КатиАБВ 13:07

Може да го направи всеки интелигентен и образован човек, стига да иска и да е търпелив.

# 320
  • София
  • Мнения: 62 595
Не трябва да гони оценки в дипломата, но накрая оценките от същата тази диплома имат значение при влизане в университета.  Ако един ученик или студент е добър, той няма проблем с оценките, защото са достатъчно високи. Много рядко се среща учител или преподавател, който да иска да се изгаври с добър студент и въпреки отличното му представяне да му пише ниска оценка. Поне на местата, където аз съм учила най-добрите се ценят. А онези, които ги мързи да учат винаги имат едно "оценката няма значение". Справедливата оценка Е отражение на показаните знания (и умения).

# 321
  • Мнения: 5 877
Няма да му откажат добрата оценка на добрия ученик, но ще я обезценят.
Защото същата ще получи и посредственият, недоучилият. Тъй като ще има много по-фрапиращи случаи, тъй като по някакъв начин ще трябва да се отдели този, който все е отворил учебник, от този, дето хич пък не идва в училище.
Не е трудно да имаш диплома с пълно шест. Но не значи абсолютно нищо.

# 322
  • най-шареното място
  • Мнения: 8 197
Абсолютно подкрепям всяко изречение по-горе!
Всъщност и самата диплома обикновено не значи нищо.
И ще добавят, може да му пишат 6 вместо 5, за да не му развалят бележника или дипломата....

# 323
  • София
  • Мнения: 62 595
Добре, но щом детето ще се явява на изпити по същите тези държавни изисквания нали ще го оценяват същите тези учители, които оценяват и другите деца? Обезценяването на оценката ще е същото, защото детето ще се оценява по същите критерии като всички останали деца. Така че то и да знае за 10 няма как да му пишат повече от 6, защото оценяването в БГ е по шестобалната система. Освен ако детето изобщо не се яви на изпити за диплома и си учи за свое и на родителите си удоволствие.

А това за нямането на значение на дипломата може да го твърди само човек, който я има. Попитайте хората без дипломи за средно образование, дори без удостоверения за основно. Ако дипломата нямаше значение нямаше да има пазар за фалшиви такива. Ако на някого не му трябва дипломата, която е изкарал може да я изгори, но едва ли ще го направи.

# 324
  • Мнения: 5 877
Исках просто да кажа, че не е никак трудно да получиш отлична диплома с учене вкъщи - т.е. да покриеш държавните изисквания за изучен ученик, защото те са много ниски.
И всъщност повечето завършващи (че и с отличен) де факто не знаят за корпускулярно-вълновия дуализъм, което не им пречи на дипломата.
Ако го е изучил на всичко, на целия материал, родителят ще е свършил повече от това, което де факто се получава - ще му е дал истински всестранно образование.

Въпреки горното разногласие по принцип аз все пак не виждам за какво спорим. Общо взето аз и арт мама твърдим, че домашното образование не е за предпочитане пред училищното въобще, но не е невъзможно по условие и би трябвало който иска, да има право да опита.
Вие за какво точно спорите, не ми е ясно Simple Smile

Лично аз харесвам училището като идея, като традиция, като малка ходех да помагам на майка си да се подготвя за новата учебна година - цял август разкрасявахме стаята, рисувахме материали, тя пък ми помагаше да си подвържа тетрадките, даваше ми да се ровя в библиотеката на нейното училище, въобще винаги съм била много положително настроена.
Друг е въпросът колко ме е яд, като гледам в какво се е превърнало училището.

# 325
  • София
  • Мнения: 62 595
Май спорим за смисъла от него като сумарни плюсове и минуси. За мен нещата стоят така - защо да си създавам главоболията да не си пускам детето на училище до четвърти клас, да си зарязвам работата, за да му преподавам, да му причиня явяването на изпити в края на всеки срок или година, освен ако детето ми не е някакъв гений в науката или да работи като някакъв артист и затова да не може да посещава училище? Само по-задълбочените академични знания? Или играта на двора? Или да му спестя ранното ставане?
Каквото и да е училището, там учат деца, а не зверове. Учителите също не са някакви чудовища, на които едничката цел да е да мачкат децата.

# 326
  • Мнения: X

 Общо взето аз и арт мама твърдим, че домашното образование не е за предпочитане пред училищното въобще, но не е невъзможно по условие и би трябвало който иска, да има право да опита.

Ето зад това мнение застанах и аз още от самото начало!  coolcool
Всяка форма на обучение си има предимства и недостатъци,  нека хората да имат право на избор ( все още не ми е ясно защо изборът е химера...)!

# 327
  • Мнения: 5 877
Не, не спорим като сумарни плюсове и минуси.
Сумарно още в началото писах каква е моята равносметка - не бих си зарязала работата, не бих се посветила на това дванайсет години, не бих лишила детето от алтернативни авторитети и контакт с връстници извън моята мъдра опека Simple Smile
Обаче между това и "родителят е принципно неспособен да преподаде формулата на метана" има значителна разлика. За можене - може, друг е въпросът дали трябва и дали е нужно.

# 328
  • Мнения: 41
Много интересна тема!Аз твърдо "за" обучението вкъщи - друг е въпросът,че поне засега не мога да го осъществя.За социализацията на възраст 2-3-4 години - наистина са глупости.Не е нужно детето да ходина ясли/градина за да се социализира.Тогава то има най-голяма нужда от контакт с родителите си.Никога няма да забравя как плачеше сина ми,когато тръгваше на ясла - беше на 1г. и 2 месеца и плака цял месец (за съжаление нямах избор  - беше след ЖанВиденовата зима и трябваше да работя за да оцелеем).Има сериозни изследвания на психолози,че посещението на ясли/градина рефлектира по-късно като човека има ниска самооценка и самочувствие като зряла личност.Да не говорим за влиянието на връстниците,езикът,който слушат по цял ден(особено в училище и т.н.).Някъде прочетох в коментарите,че системата работела Simple Smile - истината е,че образованието е в трагично състояние
Ето 1 добра статия за домашното образование:
http://semeistvo.bg/index.php?option=com_content&task=view&a … 260&Itemid=52
За съжаление доколкото знам в БГ не е напълно уреден(юридически) въпросът с домашното образование,но сигурно има някакъв начин,стига човек да е решен да го направи за децата си.

# 329
  • София
  • Мнения: 62 595
Интересна статия. Оказва се, че домашното обучение има само предимства. Като рекламна брошурка.

Ето го ключът от палатката:
По всичко личи, че родителите имат правото да изберат да обучават децата си вкъщи, но за съжаление все още не съществува уредба, която да регламентира точните измерения на домашното образование. За да може да се осъществи адекватното внедряване на домашното образование у нас, са необходими следните стъпки:

1. Признаване първостепенността на семейството в образованието;

2. Признаване избора на родителите на форма на обучение, неконтролирана от държавата;

3. Въвеждането на стандартизиран, неидеологически, контролиран от обществото, а не от държавата, тест за приравняване на нивото на дадено образование.


Само че на мен хич не ми е ясно какви ще да са тези неидеологически и контролирани от обществото тестове. Какво се разбира тук под "общество"? Някакъв изпит като при Рада Госпожина ли? И как едно приравняване ще се осъществи без контрола на държавата? Съмнявам се в Щатите децата да държат някакви неконтролирани и неодобрени от държавата приравнителни тестове.

Гери,
Тук никой не обсъжда яслите и градините, защото те са извън задължителната образователна система. А и децата са в много по-различна възраст от училищната.

Общи условия

Активация на акаунт