Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 19

  • 66 645
  • 747
  •   1
Отговори
# 690
  • Мнения: 1 738
Майки, ето ви последните два мита с фактите към тях. Мисля, че би било полезно, ако споделите нещо във връзка с тях.

МИТ: “Аутизмът е биологично разстройство, имащо единствено генетична обусловеност.”
ФАКТ: Съществуващите проучвания показват, че няма една единствена причина за аутизма, а по-скоро различни множество причини работят заедно по кумулативен начин и има много пътеки, които водят към разстройството.

Има ясно изразени генетични компоненти и генетична възприемчивост, но тази генетична възприемчивост прави някои деца раними и към други рискови фактори. Тези рискови фактори могат да бъдат кумулативни, така че присъствието на един може да направи детето по-ранимо към действието на останалите.  В зависимост от индивидуалната възприемчивост на детето тези фактори могат да бъдат повече или по-малко дестабилизиращи и да доведат до проблеми в развитието. Другата част от модела е свързана с множество пътеки. Например, някои от децата са сетивно свръх реактивни, други са сетивно слабо реактивни, а трети имат проблеми с двигателното планиране. Някои деца имат комбинации от тези затруднения.  Всички тези различни биологични пътеки могат да доведат до трудности във взаимодействието и комуникацията.  Накратко, съвременните проучвания водят към един комплексен модел за разбиране на причините за аутизма. Вероятно има много различни пътеки, всяка от които има различни кумулативни фактори, водещи до аутизъм.

МИТ: “децата с разстройства от аутистичния спектър не могат да разбират емоциите на другите.”
ФАКТ: Нови проучвания поставят много въпроси към проучванията, довели до това твърдение.  

Според едно  проучване, децата с ASD преработват лицевите изражения в части на мозъка, различни от местата, където се преработват от хората без аутизъм. Проф. Morton Gernsbacher и колегите му от  Университета в Уисконсин  обаче откриха, че в това проучване децата може би не са гледали хората в лицето и това е причината лицевите изражения да не се обработват на местата в мозъка, където става нормално това. Те са успели да накарат децата с  ASD да гледат наистина в лицата пред тях и установяват, че информацията се обработва на точно същите места както при лицата без ASD.
Човешкото лице носи огромно количество информация и това може да бъде натоварващо за човек с дефицит на сензорната обработка. Точно както стеснителните хора на коктейлно парти могат да гледат в глезена ви или настрани докато „загреят”, децата и възрастните със сензорна свръх реактивност могат да се нуждаят от период на „загряване” преди да ви погледнат в лицето.    Това не означава, че те не могат да гледат в лицето или че обработват лицевите емоции по различен начин, а просто, че за тях е стресиращо да го направят изведнъж. Когато Gernsbacher и колегите му измерили емоционалната реактивност на тези индивиди, те установили, че когато ги окуражат да погледнат в лицето, физиологичното измерване показва известна степен на стрес в отговора.  В заключение, те установяват, че индивидите с ASD преработват информацията за лицевите изрази по същия начин както всички останали, но предпочитат да не гледат в лицето, защото за тях това е натоварващо и до известна степен стресиращо.
 newsm78

# 691
  • Мнения: 1 738
Катина,
твоят опит е равен на моя по време и вероятно по форма на ASD у децата ни. Когато за първи път пусна това преди време, то ми се стори много правдиво и го приех без особени възражения. Днес обаче (от моята камбанария) не приемам №№ 1,2,3, 5 и донякъде 11. Иска ми се след време да мога да възразя и на други двойки Simple Smile

# 692
# 693
  • София
  • Мнения: 2 351
Човешкото лице носи огромно количество информация и това може да бъде натоварващо за човек с дефицит на сензорната обработка. Точно както стеснителните хора на коктейлно парти могат да гледат в глезена ви или настрани докато „загреят”, децата и възрастните със сензорна свръх реактивност могат да се нуждаят от период на „загряване” преди да ви погледнат в лицето.    Това не означава, че те не могат да гледат в лицето или че обработват лицевите емоции по различен начин, а просто, че за тях е стресиращо да го направят изведнъж. Когато Gernsbacher и колегите му измерили емоционалната реактивност на тези индивиди, те установили, че когато ги окуражат да погледнат в лицето, физиологичното измерване показва известна степен на стрес в отговора.  В заключение, те установяват, че индивидите с ASD преработват информацията за лицевите изрази по същия начин както всички останали, но предпочитат да не гледат в лицето, защото за тях това е натоварващо и до известна степен стресиращо.


Това много отдавна го разбрах без да съм го чела. Споделих тези си мисли с лекуващата го лекарка в св. Никола и тя каза "да, така е"

Смятам, че това е основна причина за изоставането на децата ни, защото всичко, което сме научили в бебешка си възраст е научено от думите, действията и споделените емоции от хората, които са ни отгледали. А децата с лош очен контакт или лоша сензорна обработка на другите сетива са пропуснали да ги видят, чуят, усетят и се е получило изоставане, което прогресира с времето. когато се усетим, че детето е изостанало, започваме да се опитваме да го накараме да навакса пропуските, но обучението е хаотично и различно от начина по който са го учили връстниците им.........и се получава още по голям хаос.

Както и да е - пак опираме до СИД, като първопричина за проявите на аутизма. Така го разбирам аз, през моя мироглед  Rolling Eyes  

Констанца, силно се надявам да си права и аз да греша. Много горещо го желая  Praynig

# 694
  • Мнения: 1 738
Мами,
тъй като преди няколко дни се зарекох да не напиша повече нито една дума за ММС, но в рамките на седмица три или четири майки пуснаха линкове, пускам ви и аз един за дир.бг, за да си направите сами изводи за хората, обсъждащи това и за какво става дума. Много се надявам никоя от вас да не се изкуши да експериментира с детето си. Sick Sick Sick
http://clubs.dir.bg/showthreaded.php?Board=bulinusa&Number=1 … ollapsed&sb=5
И това - нямам думи (ода на белината!!! ) http://www.health-science-spirit.com/MMS.html
Цитат: In many countries, to be legally correct, MMS should not be used to treat people but rather to purify water. We can then drink the purified water and receive a boost to our immune system as a consequence.
За да бъдем юридически точни, в много страни MMS не се използва за третиране на хора, а за пречистване на вода. Като пием след това пречистената вода, имунната ни система се засилва с всички последици от това.
Е, България е от тези страни,където водата се пречиства по този начин. Направете си изводите сами.  #Crazy #Crazy #Crazy

Последна редакция: пт, 14 дек 2012, 08:43 от констанца

# 695
  • София, Борово
  • Мнения: 1 773

Както и да е - пак опираме до СИД, като първопричина за проявите на аутизма. Така го разбирам аз, през моя мироглед  Rolling Eyes  


Според така се прояви при Дари. Понеже проходи много рано, като я оставях на вън тя търсеше с цяла длан ситни камъчета и търкаше ръчичките си. После започна да яде всичко от земята, най-много пясък.. буквално си пълнеше устата с него. В началото си мислех, че просто опознава по този начин..
Сега вече е отминало, но все още налита на пластелин, моливи и флумастери.
констанца, много благодаря за превода! Казваш, че сте давали кефир - това тибетската гъба ли е или е различно?

# 696
  • Мнения: 1 738
Diana,
   да, това е млечният продукт на т.нар. Тибетска гъба. Някои казват, че е по-точно Кавказка. Аз правя и воден "кефир", както го наричат американците. Всичко го има в интернет - на български, руски и английски.
   Всъщност, кефирът е единственото нещо, което съм давала на нашето момче системно и съвестно - по 1-2 водни чаши дневно. Всичко останало - малко витамини, малко пробиотици,  едно хомеопатично средство е било от време на време за кратко. Вероятно след 1-2 месеца ще станат две години. Видимото подобрение на колитните му прояви започна след 4-5 месеца и е трайно.  Laughing

# 697
  • Мнения: 33
Здравейте! От няколко дни чета темата Ви и тази за трудно проговарящите деца и от това че нямах никакви или почти никакви притеснения относно развитието на детето си в този момент съм страшно объркана и притеснена. Детето ми е наистина малко - на 1г и 4м, но не показва нищо с показалец, от както седна в количката в по-голямата част от времето е наведен над задната и гума и я гледа как се върти, от време на време върти, но не натрапчиво разни неща из къщи и не казва нито дума. Преди два дена не мн трудно наистина го научих да казва как казват две животинчета като го питам /срички които и без това си бърбори от време на време/ и това е, но въобще не си иска или посочва нещо, освен това като иска нещо ме добутва до нещото и ме насочва към него. Изпълнява поръчки от време на време, малко на брой. мн обича да го гушкам, просто идва при мен с тази цел, не отбягва погледа ми, подаваме си топка, но съм почти убедена че има нещо от спектъра. преди няколко дни бяхме при педиатърката ни и според нея не говори защото аз не му говоря мн /и до някъде е истина/ и че го гледаме двамата с мъжа ми само. Тогава обаче не бях навлязла в дебрите на неговоренето и по скоро за причините за него за да и споделя и др неща по горе. До тук вс др е било в норма като физическо развитие, различна игра с различинте играчки и др. Пиша защото съм мн притеснена, защото бих искала да видя мнения на хора преживяли това и защото доколкото разбрах в нашия град може и да не успея да намеря адекватна помощ /не съм още мн сигурна/. ако нещо съм написала не на място моля да бъда извинена. Благодаря!

# 698
  • Мнения: 1 738
ккк30,
Преди малко повече от месец друга майка с детенце на около 2 години зададе подобни на твоите въпроси. Пускам ти това, което предоставих и на нея. Ти трябва сама да осмислиш всяка точка и да направиш така, че да разбереш, дали детето ти прави или не прави описаното. Както всяка майка разбира инстинктивно, когато нещо не е наред с детето й, така и няма по-добър изпитател от майката. Пожелавам ти страховете ти да са неоснователни.  Hug

Ранни белези на аутизма при кърмачета и деца под 2 години
   Не прави очен контакт (напр. не ви гледа, когато го храните).
   Не отвръща на усмивката ви с усмивка
   Не отговаря на името си или на звука на познат глас
   Не следи с поглед предмети
   Не посочва или не маха с ръка за довиждане или не използва жестове за общуване 
   Не проследява жеста ви, когато му показвате нещо
   Не издава звуци, за да привлече вниманието ви.
   Не проявява желание за гушкане или не отговаря на гушкане.
   Не имитира движенията или изражението на лицето ви
   Не протяга ръце да го вземете.
   Не играе с други хора или не споделя интерес и забавление
   Не търси помощ

Следните варианти на забавяне изискват незабавна оценка от страна на педиатър

   На 6 месеца: Липса на широка усмивка или друг израз на радост 
   На 9 месеца: Липса на обмяна на звуци, усмивки или други изрази на лицето
   На 12 месеца: Не отговаряне на името си
   На 12 месеца: Липса на бебешки „говор”
   На 12 месеца: Липса на жестове като показване, протягане към нещо или махане с рака
   На 16 месеца: Не произнася думи
   На 24месеца: Не произнасяне на смислени фрази от две думи, които не са повторение на казаното от вас или имитиране на някого 

# 699
  • Мнения: 33
констанца, много благодаря!
на първата част не отговаряме на 1 от нещата - не посочва или не маха с ръка за довиждане или не използва жестове за общуване. показва например колко голям ще стане, пляска с ръчички за браво, но мисля че това не е в този смисъл. никога не показва с пръст и не е показвал, аз и не съм го учила, а от известно време просто абсолютно нечленоразделно /ъъъъъъ или аахаа/ ми обяснява или иска нещо - продължително и с интонация, но нищо не се разбира.
от втората част на две неща -  На 12 месеца: Липса на жестове като показване, протягане към нещо или махане с рака и на 16 месеца: Не произнася думи. - това съм го срещала и другаде и затова питах педиатъра за проблема, но според нея щом ме гледа в очите и помни и разпознава, просто по-късно щял да проговори, но аз въобще не мисля така.
Не знам дали и едно от нещата е достатъчно за съмнение?
Мн ме притесни това с бутането ми до нещата, които иска и това с гледането на гумата на количката, просто в парка правеше впечатление на всички, и естествено не говоренето.
може би тр да попитам и в темата за трудното проговаряне и да организирам консултация със специалист. още веднъж мн благодаря за отговора, просто до свързването със специалист имах нужда от споделяне и бърза консултация така да се каже! дано имаме напредък с децата си и дано въпреки трудностите имат един щастлив живот!

# 700
  • Мнения: 1 738
Майки,
това е линк, на който можете да намерите систематизирано всичко за третирането на аутизма - витамини, билки, йога, диети, обучение и пр. http://www.foundhealth.com/autism/treatment  Simple Smile

# 701
  • София, Борово
  • Мнения: 1 773
констанца, много благодаря!   bouquet

# 702
  • Мнения: leet
ПРОСТАНСТВО ЗА ПСИХОЛОГИЧЕСКА ПОДКРЕПА НА РОДИТЕЛИ НА ДЕЦА ОТ АУТИСТИЧНИЯ СПЕКТЪР


Фондация „Стъпка за невидимите деца на България” съвместно с Център за обучение, психологическо консултиране и психотерапия Джи Ей Ант и Институт по психорама, индивидуална и групова психотерапия Бернхард Ахтерберг, с изключителната подкрепа на Министерството на образованието, младежта и науката и инициирано от Заместник министър Милена Дамянова  стартираме проект за провеждане на групово-динамични тренинги, предназначени за родители на деца от аутистичния спектър.

   Идеята е инспирирана от срещите с родители и деца от аутистичния спектър, наблюденията върху взаимоотношенията и динамиката в семействата им и цели да отговори на осъзнатите и заявени потребности от психологическа подкрепа, характерни за тази целева група с цел подобряване качеството на живот както на родителите на деца с разстройство от аутистичния спектър, така и на децата.


Групово-динамичните тренинги за родители ще се проведат в осем града на страната: София, Варна, Пловдив, Благоевград ( за региона Гоце Делчев, Петрич и Сандански), Габрово, Ловеч ( за региона Свищов, Ловеч и Плевен), Перник, Ст. Загора и ще бъдат формирани групи от родители от 15 до 20 участника с времетраене по 4 часа: от 10.00 до 13.00 и от 14.00 до 17.00 часа. Тренингите ще бъдат проведени от психолози и психотерапевти с дългогодишен опит в психотерапията, клиничната практика, преподаване и работа с групи.

Тренингите стартират в гр. София на 5 Януари 2013 г. в 2 групи от по 15 до 20 родители: от 10.00 до 13.00 часа и от 14.00 до 17.00 часа.

За записвания от родители: invisible.bulgarian.children@gmail.com
Срок за записване: до 18.00 часа на 2 Януари 2013 г., като мястото ще бъде уточнено допълнително и родителите ще бъдат уведомени.

 
    Благополучието на всяко дете е свързано с това на неговите родители.  Да бъдеш родител е голямо изпитание за всеки човек – това е мисия, която поставя големи изисквания и предизвикателства пред личността, мисия за която никога не сме подготвени и се учим да се справяме с нея в движение. 
            Да бъдеш родител на дете от аутистичния спектър е доста по-отговорна задача.  Като започнем с откритието на неговите специфични потребности и голямата трудност те да бъдат разбрани и валидизирани. Част от родителите дълго време отричат особеностите на детето си, „затварят си очите“, намират други, приемливи за тях обяснения  и са неприми към всички /вкл. специалистите/, които твърдят, че детето им е различно и се нуждае от специализирани грижи. Това крие множество рискове за развитието на детето включително и за развитието на семейството. Много е важно възможно най-скоро родителите да спрат да отричат съществуването на проблема, за да предложат адекватен отговор на нуждите на детото. Приемането на реалността такава каквато е  е една от целите на предлагания тренинг.
            Приемането на това, че детето ти „никога няма да е като другите“ води до други психологически феномени. На първо място това е голямата вина, която изпитват родителите, за това „че са причинили нещо“, че са направили или пък че не са направили нещо, което е предизвикало състоянието на детето. Автоагресивното поведение е пречка за спокойното и адекватно родителстване, от което се нуждае всяко дете. Друг феномен е насочването на гнева и търсенето на отговорност от партньора. Това води до тежки семейни скандали и антагонизъм, които могат да доводът до разпад на двойката. Друга срещана реакция е гневът към детето – яд, че „обърква всичко“, обвинения за състоянието му, за липсата на лично време и възможности за работа и за почивка на родителите и особено на този, който се грижи постоянно за него / обикновено майката/. Този гняв често бива изразяван с различна степен на интензивност. Работата върху тези теми е много съществена част от психологическата подкрепа, която също е обект на тренинга.
            Описаното до тук съвсем не изчерпва всички аспекти на комплицираната и трудна ситуация пред , която се изправени семействата на деца от аутистичния спектър. То само подчертава нуждата и значимостта на психологическата подкрепа, която , за да постигне устойчиви резултати е необходимо да не е еднократен акт, а да има систематичини усилия.
Въз основа на очертаните трудности и проблеми като цели на групово- динамичния тренинг определяме работа за промяна на очакванията към детето, работа за приемане на реалността и справяне с гнева, създаване на позитивно възприятие за себе си и за детето, добронамереност и приемане, отреагиране на стреса и увеличаване на ресурсите за възможно най-добро родителстване, нужно на децата от аутистичния спектър

# 703
  • Мнения: 7 424

Kezaja,
БЛАГОДАРНОСТИ за организирането на тренинга и това,че ни информирате тук за тази възможност !
   Имам някои въпроси по повод съобщеното :
 
 1. Защо не ми се отваря посочения линк ? Бих искала да се запиша още сега !
 2. Кои са психолозите/психотерапевтите ,които ще работят с групите в София ? Имената им ?

  Благодаря !   bouquet

# 704
  • Мнения: 15
Селма, линкът не се отваря, защото е адрес на електронна поща, а не страница в интернет. Аз също нямам инсталиран Outlook, който е програма на Microsoft за е-mail кореспонденция. По-простият начин е да копираш линка и да си го добавиш на мястото, от което изпращаш електронна поща: напр. АБВ - напиши ново писмо - копираният адрес.

Кезая, важният за мен въпрос е кои са лекторите, но не на последно място и дали има заплащане и колко е то. Благодаря!

Общи условия

Активация на акаунт