"Ботев е идиот"

  • 12 080
  • 331
  •   1
Отговори
# 285
  • Мнения: X
Например ( това е само един пример, нали), и май Жаве е с такова образование - да попитам: напоследък си мисля защо нищо не знам  за бубонната чума през 14ти век, ние сме на пътя й буквално, измират 60процента от хората в Европа -  това  е събитие, което е отключило последващите епохи на разцвет в Европа. Никога нищо не съм чела какво става по 'нашите земи' в това време. Къде са ги погребвали тези хора. Европа е осеяна с чумни гробища. Сякаш ни няма и изведнъж 3-4 века по-натам сме 4 милиона ... ей такива въпроси. Възможно ли е пък съвсем в тази османска империя която е била много напред технологично съвсем пък да няма хроникьори, писмени източници които ясно да описват какво става по кьошетата на Империята им и нашата историческа наука да не е е в състояние да събере информация и да структурира едно обективно представяне на този период без толкова много фолклор в него.
Възможно е. Колкото и да ни е странно сега е възможно. Унищожаването на българските средновековни летописи не е мит - случило се е и то в големи мащаби. Османските документи в началото на 20 век с тонове са хвърляни на боклука /даже е факт, че един българин успява да закупи като вторични суровини една камара, която сега се намира в Народна библиотека и обслужва и турски учени/. Знае се, че е имало чумна епидемия в края на 14 век и после още няколко по-слаби, ама подробности - йок. Чат-пат се появява и някой чумен скелет /чумният бацил се съхранява в скелета до 600 години, доста дълго за болест, и винаги леко съм изтръпвала  Wink/.
Не знам напред ли е била технологично Османската империя или не е била, ама определено за един дълъг период от време като нейни поданици сме били аут от европейската история. Е, пак зависи от коя история де ... хората са си живели с ежедневните си истории.

Ето за чумата: http://liternet.bg/publish8/ivelin_ivanov/chumata.htm

Peace

Съгласна съм почти на 100 % с казаното:
Скрит текст:
Турското владичество е било проклятие за България поради други причини

 

Заради турското владичество България пропуска европейското развитие. Цялото. Пропуска основни, решителни, съдбоносни достижения на европейската и човешка цивилизация. Пропуска Възраждането, пропуска Великите географски открития и отварянето към света, пропуска научните открития - Коперник, Бруно, Нютон, пропуска реформацията, църковните преобразувания), пропуска забележителни достиженията на музиката, живописта, литературата, театъра и философията. Пропуска печата, книгоиздаването и книгоразпространението. Пропуска готиката, барока и класицизма. Пропуска века на разума и века на просвещението. Пропуска индустриализацията. Пропуска големите обществените борби и преобразувания, пропуска великите идеи за правата на човека, за гражданските (не селските) свободи и равенството пред закона.

 

Ето за това бива да се съжалява и да се проклина (в иносказателния или в буквалния смисъл) турското присъствие, турското владичество, или турското робство, не заради глупостите в читанките. (В читанките тия пропуски не се споменават, там се казва че европейското възраждане не е започнало с незначителните открития на Колумб, а с величествените стенописи на Боянската църква ).

 

Не бива да се забравя, че заедно с българите, всичко това пропускат и турците. И турците, и гърците, и румънците, и сърбите, и албанците, и босненците, и херцеговците, и черногорците.

 

Ботев и няколкото десетки възрожденци, будители и просветители него е трябвало да наваксват всичко.

 

През своя живот, за десетина години само, Ботев е трябвало да навакса пропуснатото от българите през всичките тeзи четири-пет века. И пропуснатото през реформацията (православните скотове), и пропуснатото през века на разума (и ти, Боже, на разума), и пропуснатото в поезията и литературата, наваксвал е изоставането в обществените отношения свобода, равенство и човешките права (плачете за Париж), наваксвал е пропуснатата ренесансова представа за силата на личността и човешкия дух, наваксвал е изоставането в книгоиздаването и печатарството, писал е вестници, превеждал е от френски и е съставял задачи дори.

 

За десетина години само Ботев се е опитал и в много отношения е успял да извлече, да събере, да представи, да изрази, да предложи и да разпространи непознати за България и Балканите достижения на европейската и световната цивилизация.

 

Отделен е въпросът, че от целия му възрожденски дух и непомерна дейност българите почитат само въстаническо-хайдушките му скитнИ и неизбежните (а също смислени и величави за времето си) националистически пориви.

 

Затова от всичко, което е написал не бива да се променя нито дума или запетая.

Нито пък бива да се притулват същностни страни на творчеството, както се прави сега. Да се прикриват писанията му срещу руския (казашки) ботуш, например.

 

Ами писал е срещу миризливия казашки ботуш”, както определя образно тогавашното руско общество, защото това общество е било робско и мракобесно. (В много отношения то и сега си е такова).

 

Ами писал е че, турците са проклети, защото наистина са били такива.(В много отношения те вече не са такива).

 

Ами писал е, че българите се идиоти, защото наистина са били такива. (В много отношения и сега са такива).

 

Представете си само на какво невежо, захлупено, назадничаво, затъпяло природонаселение е трябвало Ботев да натрапва 500 века европейско и световно развитие.

 

Все едно Айнщайн да направи във фейсбук страница за Общата теория на относителността, посещавана предимно, ако не и само от малоумни хейтъри (Омрази, както им викат на Северозапад), които по никакъв начин не могат да бъдат убедени, че земята е кръгла след като нощем, бидейки с главата надолу, не изпопадат в бездната на пространство-времевите кривини. (А бе защо ли това състояние на неразбиране ми е познато?)...

 

През всичките тези векове на турско владичество българите си живеят в своите общини – далеч от обществените бури, стълкновения и достижения. Живеят като чушки в буркан безметежното си живуркане – сгушено, битово, земно, без пориви, възходи или падения, без войни и достижения.

 

Без възможността да влияят върху обществения и държавния живот на света в който живеят.

 

Нещо повече. Без надеждата, че биха могли да влияят.

 

Нещо повече. Без представата, че биха могли да влияят.

 

Тази представа се посъбужда едва през втората половина на 19 век /църковните борби/, след четири века и половина сън. Сън дълбок, както се пее и в бунтовническите песни.

 

Това състояния, тези адети, привички и обичаи предопределят завинаги общественото и гражданското поведение на българите. Робската психика не е празно понятие.

 

Ние тук ще си живеем с хитрости и далавери (ще крием добитъка в гората, за да пестим от данъка), кметът ще си прокара джаде до къщата, щото ни представя пред властите, а пък когато дойде пашата, ще му целунем ръка, белким ни направи някой себап – къде чешма (построена от НДСВ), къде спортна зала, къде магистрала....

 

Не преди триста, или четиристотин години, а преди три месеца селяните от Сапарева баня (нарочно пиша селяните), паднаха на колене пред портрета на Бойко Борисов, белким им уреди нещо си там. Наистина изпопадаха на колене – случката я даваха по телевизора, има я и в Мрежата.

 

Дойдат ли пък нашите на власт, дошло му е значи времето да уредим нашата община, нашата махала, нашата рода и въобще нашите си хора. За държавата има кой да мисли. Пашата, бея, великия везир и султана. Или продължителят на тяхното дело – Бойко Борисов. Нали това им е работата – да мислят вместо нас.

 

И така е във всичките страни на Балканския полуостров били под османско владичество. Включително и в Турция.

 

Поздравления за автора!

Последна редакция: пн, 03 фев 2014, 15:20 от Анонимен

# 286
  • Мнения: 5 710
Мерси, прочетеох!!!

Аз не съм особено съгласна със скритата статия. Да, ние сме 'пропуснали' много от европейското развитие и 'следва да обвиняваме' и регираме така емоционално на 'отнето', щом желаем, но според мен историческите събития изобщо не биха следвали същия път, ако Османската империя я нямаше. Затова казах преди, че нещата са във  връзка, едното следва другото, няма изолирано събитие, общество дори в тези векове всичко в света се движи от комуникация и търговски интереси.  Ето например ако Османската империя я нямаше и не беше затворила пътя  на Изток, вероятно Запада нямаше да търси друг. Така че сме 'загубили' само теоретично нещо което вероятно нямаше да го има изобщо или поне не в този вид със сигурност. Като алтернативна реалност, в която може би Америка нямаше да бъде открита тогава, а по друго време, чумата нямаше да се разпространи и да избие половината свят, това нямаше да даде импулс за последвалите събития и ние само на 'теория' сме пропуснали, ощетени и 'следва да обвиняваме'“
Нали това е историята. ние не сме част от един пъзел. Не от друг.

# 287
  • Мнения: 4 785
Мерси, прочетеох!!!

Аз не съм особено съгласна със скритата статия. Да, ние сме 'пропуснали' много от европейското развитие и 'следва да обвиняваме' и регираме така емоционално на 'отнето', щом желаем, но според мен историческите събития изобщо не биха следвали същия път, ако Османската империя я нямаше...

Да, доста е трудно да се правят предвиждания какво би станало, ако едно или друго.

България в навечерието на Османското нашествие е била далеч от стабилната, монолитна държава, която много хора си представят. Колко царства са били тогава? Три? Повече?

Има различни възможни сценарии. Можеше под османска власт да падне само половината население. Можеше да останем извън империята, но парчетата от България да тръгнат по различни пътища - примерно западните части да се включат във федерацията на сърбите (което не е чак толкова по-добре от гледна точка на запазването на идентичност - вижте какво стана с Македония за по-малко от век и го сравнете с "ужасното потурчване", уж извършвано пет века) и т.н.

Сред многото възможни сценарии би могло да се окаже, че "хибернирането" на българската държава и съседите ѝ към онзи момент е било сравнително благосклонен сценарий от гледна точка на запазването на националната идентичност.

Няма как да твърдя, че е така, разбира се. Просто споделям идея. Simple Smile

# 288
  • Мнения: 336
Дискусията от последната страница ми напомня на един разказ от Айзък Азимов - Ами ако...?

Ние можем само да спекулираме какво би могло да се случи, но няма как да знаем със сигурност.
И дали това би повлияло на бъдещето ни... Дали би ни направило по-достойни последователи на тези "идиоти", които са се борили за свободата на България...  Rolling Eyes

# 289
  • София
  • Мнения: 4 878
Почти целия османски архив е в България.(Извозван е с вагони до Бг.) Съхранява се в чували, в насипно състояние, някъде извън София и няма кой да го обработи. И все пак, имаме голяма заслуга, че сме го спасили, защото младотурците буквално са го били изхвърлили на боклука. Толкова радикално са искали да приключат с османското наследство.

п. п. "Исторически" статии, писани от лица като Иво Беров, изобщо нямам намерение да се хабя да чета.

# 290
  • Мнения: 14 478


п. п. "Исторически" статии, писани от лица като Иво Беров, изобщо нямам намерение да се хабя да чета.
Доживях да сме на едно мнение.

# 291
  • Мнения: X


п. п. "Исторически" статии, писани от лица като Иво Беров, изобщо нямам намерение да се хабя да чета.
Доживях да сме на едно мнение.
Много ще изпуснете. Въобще не видях кой е писал статията, но това е една рядко добра статия. Peace
Иначе да, в историята няма "ако". Случило се е, защото така са се навързали нещата, че да се случи точно така. Но и човешкият фактор е много силен, не е само предопределеност. Волята или действията на определени личности са променяли съдбата на милиони.
И да, ние сме изтеглили късата клечка в един момент, но това не означава, че сме нямали своите шансове или че няма да ги имаме в бъдеще. Има народи при които нещата са се стекли къде-къде по-зле.
Jp, правдиви сценарии, да, и аз съм мислила над това.

Скрит текст:
Сетих се за баба ми: Ех, едно време ме искаше сина на един министър, ама аз, пусто, реших да се омъжа за дядо ти. Ех, сега къде щяхме да сме! Ама пропуска да се замисли, че най-вероятно нито децата й, нито внуците й, щеше да ги има, за да бъдат където и да било.  Grinning

# 292
  • Мнения: 336
Всяка една нация/държава преживява катаклизми през определен период от време било то робство, природно бедствие и т.н. Въпросът е дали такива уроци ще бъдат разбрани или не... И как обществото реагира в такива случаи - като едно цяло или всеки тръгва да се спасява поотделно. Именно това, според мен, определя зрелостта на едно общество.
То е така и в природата. Ако живееш в група, шансовете да "оцелееш" са доста по-високи!

# 293
  • Мнения: 460
Статията горе-долу отразява моите виждания.  Спести ми един доста дълъг пост. Laughing
Смятам, че историята, която изучаваме е твърде едностранчиво представяна, но няма да се впускам в разсъждения. Но все пак  според мен човешкият прогрес се дължи на личности като Ботев - "идиоти", малко луди и безрасъдни, които се впускат в "невъзможни" начинания и рискуват живота си, вярвайки в идеалите и мечтите си.

# 294
  • Мнения: 5 710
Жаве, защо скриваш най-интересното Simple Smile

Именно отправната точка "ние сме ощетени, ограбени и следва да обвиняваме османската империя, че ни е спряла европейското развитие , докато в това време еди какво си ..' коментирах, като погрешна. Европейското развитие в никакъв случай нямаше да е такова,  каквото смятаме че сме ощетени да преживеем, ако я нямаше Османската империя. Няма изолирани събития и всяко нещо се е навъзало като домино и повлича едно след друго.

Така че няма "Ако" и Айзък Айзимов, просто някои дами не четат внимателно;-)

( Онази част от Испания, Гранада и тн. са били под арабско владение 700 години, ние сме били под 'Византийска власт" ( не робство:) колко години?) Тоест, от тези 1300 години сме били независима държава колко години? Нормално е з аедна страна, която е на пътя между Изтока и Запада. да се запаза повече като народност, етнос, отколкото като граници, държавност)

Последна редакция: пн, 03 фев 2014, 23:06 от 10 cent

# 295
  • Мнения: 336
 10 cent, защо да няма Айзък Азимов? Според мен този разказ точно описва каквото и ти си казала...
 
Няма изолирани събития и всяко нещо се е навъзало като домино и повлича едно след друго.

Още повече, че човекът е бил достатъчно талантлив и наблюдателен, за да предвиди доста неща от бъдещето... "Идиот" някакъв... Laughing

# 296
  • В заешката дупка
  • Мнения: 4 976

Има различни възможни сценарии. Можеше под османска власт да падне само половината население. Можеше да останем извън империята, но парчетата от България да тръгнат по различни пътища - примерно западните части да се включат във федерацията на сърбите (което не е чак толкова по-добре от гледна точка на запазването на идентичност - вижте какво стана с Македония за по-малко от век и го сравнете с "ужасното потурчване", уж извършвано пет века) и т.н.

Сред многото възможни сценарии би могло да се окаже, че "хибернирането" на българската държава и съседите ѝ към онзи момент е било сравнително благосклонен сценарий от гледна точка на запазването на националната идентичност.

Това е анахронизъм, само да вметна. Формирането на националната идентичност и падането под османска власт са с времева разлика от около 4 века. Няма как да се "запази" нещо, което още не е съществувало. Възможно е "събирането" на хората под османско владичество да е изиграло роля върху процеса на формиране на обща национална идентичност на народа, който сме днес, но не и да е "запазила" националната му идентичност.

Отделно формирането на македонската идентичност е много по-сложен феномен и далеч не се изчерпва с популярното "не запазват" или "сменят" българската си идентичността по времето на Тито. И това го има - да, но не само. Това обаче е друга тема.

# 297
  • Мнения: 0

Не видях някой да споменава Любен и Петко Каравелови.

Светни ни де, като сме ги подминали, а ти им знаеш и кътните зъби.
Не се опитвай да се заяждаш с мен на база 2 думи. Казах, че не сте ги споменали, което си е така. И показва само колко "запознати" са с възрожденския ни период разни патриоти, които са чували само за Левски, Ботев и Паисий. Зер, други за цитиране няма.

# 298
  • Мнения: 5 710
Да, може аз да не те разбрах.
Не че 'оправдавам', народа, но с уважение  към Първото и Второто Българско царство не сме били някаква стабилна държава , която да посее трайно усещане за държавност у населението. Така че грубо казано се усещаме като българи, но нямаме особено големи исторически успехи да задържим държавата си достатъчно дълго, за да ни е нужна ценност. Златният ни век е продължил по-малко от половин век, Симеон е царувал грубо 30 години. После има византийско владичество и после след Асен и Петър следва една каша до падането на Видинското царство и потъваме. Не е възможно при следващия период на зависимост да има някакво осмисляне на 'масите'.  Осмислили са се революционерите, защото са били информирани какво става в Европа и са пожелали държава  за народа си и то точно в момент в който ври за създаване на национални държави, Гарибалди и тн. Но са надценили народа. Това е. И понеже света е едно цяло и събитияте изпреварват понякога узряването ( особено в нашата история), идват Освободителите и все ни отварят пътя ... Всъщност истинския гений за мен е Левски защото той е казал " Който ни освободи, той ще ни зароби" и е искал сами да се освободим, но събитията изпреварват естествения процес. Чела съм нещо за това, че точнов момента в който нас ни освобождават сме били витрината на Османската империя и доста близо до самостоятелно извоюване на независимост, само че те ни освобождават и взимат под крило и до ден днешен, което още повече ни дърпа от Европа.

Ето една хубава симулация има и години, гледала съм и по-голямата версия, защото тук се захващат последните 1000г, т.е  БГ се появява след Византийския период, но пак много добре се вижда кои са стабилните държави в Европа и в един момент какво става точно около периода на Освобождението. http://www.youtube.com/watch?v=vFD4NRHcywY

# 299
  • Мнения: 540
Честно казано никога не ми е хрумвало, че без "нашето" робство Европа не би била същата и че и ние сме "допринесли" за нейния облик днес. То си е така всъщност. И все пак... да си кажа мнението за клипчето.

Клиширано е, но показва доста точно рамката, в която се опитват да ни вкарат. "Рамката", от която е мечтаел да излезем Ботев, а всъщност днес пак сме натикани в нея. А конкретно тук поводът е той самият. Парадоксално е.
Обичаме да си поставяме граници и да не уважаваме чуждата гледна точка. Робството на мисълта и духа са не по-малко страшни от физическото робство. Това иска да каже хлапето според мен, и все пак можеха една идея по-меко заглавие да изберат. Въпреки че, разбирам че са искали да привлекат максимално внимание.

Много са ми интересни статиите, които поствате и разсъжденията ви   bouquet

Общи условия

Активация на акаунт