Валдорфска педагoгика

  • 22 468
  • 199
  •   1
Отговори
# 150
  • Мнения: 5 370
Затова и бях страшно учудена, къде са тръгнали да навлизат в България, където децата направо учат, та се късат, за да успеят. Хич не виждам как валдорфчетата ще се справят в по-нататъшния си живот в България.
Маааалко по-горе се питам абсолютно същите неща. Mr. Green
Радва ме да видя, че не само аз мисля по този начин.

# 151
  • Мнения: 11 327
Като имате предвид, че родителите яко се чанчат в училището. Топлата кухня на обяд се осигурява от тях, те чистят и поддържат уюта в училището, съответно малки ремонтчета се правят от тях. Организират се базари за продажба на произведенията на децата, концерти, изложби, екскурзии. Всичко това на гърба на родителите.

Това пък защо  Shocked
Ами защото друг персонал освен учителите, училищата не могат да си позволят да издържат.
Те са на абсолютна самоиздръжка - каквото платят родителите, толкова има в касата и с толкова разполага училището. За майстор не могат да платят, за готвач още по-малко.
Схващаш идеята надявам се?

# 152
  • Мнения: 3 271
Схващаш идеята надявам се?

Maй да  Crazy

# 153
Затова и бях страшно учудена, къде са тръгнали да навлизат в България, където децата направо учат, та се късат, за да успеят. Хич не виждам как валдорфчетата ще се справят в по-нататъшния си живот в България.
Маааалко по-горе се питам абсолютно същите неща. Mr. Green
Радва ме да видя, че не само аз мисля по този начин.

Правилно и усетила нещата. Може и да успеят на кандидат-студентски изпити, но само ако ходят на частни уроци в продължение на 3-4 години, за да наваксат от не научения материал за 7 клас. Естествено ако издържат на недуховното поведение на частния учител, който хич няма да се впечатли от тяхното духовно богатство, заместващо знанията за натрия и хлора от 7-и клас, както и оскъдната способност да решават системи неравенства. Но ще ви рисуват супер новогодишни картички, да знаете!  Wink

А за да успокоя някои мами, искам да кажа, че поне досега от тукашните не съм чувала да е много езотерично и теософско обучението. По-скоро е "шашаво", с много тралала до 10-и клас, но не е секта, спокойно. Иначе ми е смешно, като ми демонстрират, как валдорфски учител чрез нещо като малка балетна постановчица се опитва да обясни, какво е това "корен" в математиката. В тази връзка да отбележа, че валдорфските учители имат допълнително валдорфско педагогическо образование, т.е. не преподават като нормални учители. Учителите са нещо много добре платено в Германия, което обяснява факта, защо мамите трябва да се грижат за манджата.

# 154
  • Мнения: 836
(2) SilIli: “Сигурно във Валдорфската педагогика има хубави неща, които са ценни, но за мен, плашещото е ранното въвличане в дебрите на духовността. Едно дете е много лесно манипулируемо в тази възраст, а избора в това отношение трябва да е негов, което пък изисква зрялост.”

Манипулирането означава прикрито налагане на определено разбиране. Във Валдорфската педагогика това не се прави. Един човек не може да развие способността за свободна преценка, ако му се налагат от невръстна възраст определени религиозни, културни или др. разбирания.
Духовното във Валдорфската педагогика се изразява например в това да не се пресират или тикат към дадени дейности (често оправдавани с израза “държавни образователни изисквания”) децата, не само защото налагането и насилването не ги учат на нищо хубаво, но и защото оставят в тях душевни рани, за които възрастните често са слепи. Да се вземат под внимание тези фини душевни процеси в децата е една от задачите на валдорфската педагогика, която е обвързана с индивидуален подход на работа с децата. Това е смисълът, в който човек се третира като душевно-духовна, а не само физическа цялост.
Съгласна съм с Вашата дефиниция за манипулация. Но липсата на упресия към  чисто образователната дейност, не мисля, че се свързва с духовната такава. Наличието на тази литература:
http://www.aobg.org/lectures/online/
дадена във вашия сайт говори за конкретна, духовна насоченост на този тип педагогика, което има и друг смисъл, освен това да се предпази душевността на детето. Въпросът ми е :Занимавате ли децата с проблемите от дадената литература и в каква степен?

Последна редакция: пт, 30 мар 2007, 18:02 от SilIli

# 155
т.е. не преподават като нормални учители. Учителите са нещо много добре платено в Германия, което обяснява факта, защо мамите трябва да се грижат за манджата.
Германия не беше ли най-голямата икономическа сила в Европа? А щом като са толкова добре платени учителите, не е ли редно те да се грижат и за манджата? Или и учителите по валдорфски правят като децата каквото им е густо на душата, а грижата за манджата е за измекярите-плащачи?!

Ако така разсъждават, това в България няма да мине!

# 156
  • Мнения: 668
violetflies, и аз, като повечето майки тук не знам почти нищо за Валдорфската педагогика, но искам да задам малко по-различен въпрос. А именно, дали тази педагогика може да бъде по-полезна за интеграцията в обществото на така наречените индигови или кристални деца?

# 157
  • Мнения: 11 327
т.е. не преподават като нормални учители. Учителите са нещо много добре платено в Германия, което обяснява факта, защо мамите трябва да се грижат за манджата.
Германия не беше ли най-голямата икономическа сила в Европа? А щом като са толкова добре платени учителите, не е ли редно те да се грижат и за манджата? Или и учителите по валдорфски правят като децата каквото им е густо на душата, а грижата за манджата е за измекярите-плащачи?!

Ако така разсъждават, това в България няма да мине!
Хехе, беше. Подчертавам и натъртвам. Отдавна е изпреварена от някои източни дракони и ламички.
Рецесията в Германия тече вече десетина годинки. А учителското съсловие като цяло в Германия е със същия социален статус, както българските учители - много чанч за малко пари.
А за валдорфските училища мога да кажа - те са даскали, не готвачи. Схващаш разликата нали.
Тук си има силно изграден прослойно общество и друг дори и да може нещо, не се навира в канчето на можещия по професия. Специалисти по всичко има май само в България.

# 158
Мили майки,

позволявам си да се включа във форума ви, тъй като повече от 20 години работя като учител в обикновени български училища, а от 5 години насам се занимавам интензивно и с валдорфска педагогика. Ще се опитам да отговоря на някои от поставените от вас въпроси.

Установих, че в гимназиалния курс, където преподавам, може да се направи много малко за децата – вече младежи, ако "липсват първите седем години".
Запозната съм с доста т.нар. алтернативни педагогики, където се дава отговор на въпросите какво трябва да прави педагогът за/с децата и как да го прави, но липсва издържан отговор на въпроса ЗАЩО? А това е основното, което трябва да знаят учителите, а сигурно и родителите, тъй като на децата може да се помага истински, само ако "двете страни" работят еднопосочно.

Сигурно ще разберете по-добре с какво валдорфската детска градини се различава от всички останали, ако си я представите като цветна градина, където оставяте вашите цветя (деца) на грижите на градинаря (детската учителка). Валдорфската учителка вижда във вашите деца не просто общия вид "цвете", но и всяка отделна разновидност: кокиче, иглика, минзухар... В тази разновидност тя вижда и всяко отделно цвете и търси отговор на въпроси от рода на: Каква почва, разположение в градината, светлина, поливане и пр. са необходими на всеки вид цвете и на всяко едно индивидуално. Сигурно подобни въпроси си задават и някои от "традиционните възпитатели". Валдорфският педагог обаче вижда не просто цветето, което е пред него в момента, но и семенцето, от което то е "тръгнало". Той се опитва да си представи всяко конкретно цвете и в неговото бъдещо развитие и да му помогне да се разгърне възможно най-пълноценно според това, което носи в себе си. Затова за валдорфския учител  всяко цвете е малко дете, в което той вижда същевременно и бъдещата голяма личност.

Валдорфската педагогика не гради върху желанията и представите на възрастните или обществото за това, какви трябва да станат децата в бъдеще. Тя гради върху това, което самите деца носят в себе си като дадености и заложби. Затова  е възможно най-здравословното и оздравително изкуство (да се възпитава).
Към този вид педагогика се насочват все повече т.нар. “проблемни деца” (“хиперактивни”, “индигови”, “изоставащи”), на които традиционните педагогики явно не могат да помогнат.

Основните средства, с които си служат детските валдорфски учителки са любовта, благоговеенето пред детето, настроението, цялостната атмосфера, ритъмът, природата и природните материали. “Дисциплина” през първите 7 години се възпитава на принципа на подражанието и повторението. Повтарящият се  ритъм създава у децата не само усещане за защитеност, уют и сигурност, но създава и здравословни навици, които са основа за по-нататъшното развитие и саморазвитие. На детето се поставят и показват, разбира се,  и “границите”, но не с вдигнат показалец, нравоучения или повишаване на тона, а с търпеливо повторение, нежно-строго “проиграване”, с мек, но и достатъчно настойчив тон. Авторитет на учителя играе основна роля във възрастта 14-21 години. През първите седем основното е доброта и любов. Детската учителка е като “квачка”, която като майките обгрижва и закриля “пиленцата си” и ги учи на основните неща, необходими за живота.

Относно ритъмът на деня, седмицата, месеца и годината във валдорфската детска градина ще бъдат публикувани по-конкретни материали. Относно питането какво се прави, ако на някое дете му се рисува, когато другите учат математика: Във времето за свободни игри/занимания всяко дете може да избере това, което му се прави. Не е обаче здравословно, ако всяко дете  прави по всяко време каквото му се прииска, тъй като така не могат да се изградят навици. Впоследствие такова дете ще има сериозни проблеми с адаптирането в по-малка или по-голяма социална среда.

# 159
  • Мнения: 11 327
Величка, браво, че се включи!
Много те моля да разкажеш и за епохите в обучението на децата.
Аз не мога да го пресъздам, а това е интересен поглед върху педагогиката.
Също за това как се учат в началния курс чужди езици.

# 160
  • Мнения: 15 265
Към Welitschka,
Колко деца максимално може да има в групата, за да се приложи толкова индивидуален подход?
Благодаря!

# 161
  • Мнения: 668
Welitschka, много ми харесаха сравненията, които правиш.
И тъй като виждам, че в ДГ на дъщеря ми работят по сходен начин, мисля, че ще е добре да има повече такива градини.
Доколкото си спомням, точно миналата седмица една мама се оплакваше от постоянно увеличаващите се негативни теми на първа страница в този клуб. То не бяха гадни учителки, то не беше побой между деца...
И още един въпрос - в училището (и ДГ) в Горна баня не обучават ли децата по подобна схема?

# 162
  • Мнения: 3 271
Welitschka, благодаря ти много за включването! Точно нещо подобно се надявах да прочета още първият път като влязох в темата.
Може ли да засегнеш въпросът, който мен лично много силно ме интересува. А именно как децата се научават да мислят след като са оставени на себе си, не им се дават отговори, а всичко идва от тях си. Аз съм склонна да приема този подход за някои понятия като "добро" и "лошо", но как се отнася към "фактите", т.е. науката. Как бихте отговорили на въпроси от рода "Защо дървото е зелено", "Как Слънцето топли/свети" и т.н.

# 163
  • по пътя на светлината
  • Мнения: 2 290
 Факта-да готвя и чистя в градината не мога да приема,на мен в къщи не ми остава време за подобни дейности(правя го нощем,когато всички спят и не съм на работа),от 24 часа -19 часа съм ангажирана,както и таткото-та не виждам начин да приготвяме храната в детската градина(иначе готвенето ми доставя удоволствие).Сигурна съм,че повечето родители работят на такова темпо и едва ли ще се съгласят да бъдат обслужващ персонал в градината-та нали за това се плащат таксите и се оставят децата в детските заведения за да успяваме някак си да им подсигурим нормален стандарт на живот.Съгласна съм,че учителите не са нито готвачи или чистачи(специалисти по всичко),но родителите също не са,след като си откриват учебни заведения трябва да си подсигурът необходимия персонал.Прекалено нетактично е да се изисква от родителите да напускат работното си място(всъщност кой би търпял такъв служител) за да нахрани децата-нямам думи за подобно отношение! #Crazy

Последна редакция: нд, 01 апр 2007, 13:27 от k.a.l.i.

# 164
Мили майки, честита Цветница! На всики вас и семействата ви желая здраве, много топлина и светлина!

Ще се опитам да отговоря на поставените  въпроси.

Обучението на „епохи” е нещо много специфично и важно във валдорфското училище. Това ще рече, че в продължение на около 4 седмици всеки ден два учебни часа (или 100/110 минути в по-големите класове) основният предмет е един и същ, напр. 4 седмици роден език, следващите 4 седмици – математика и т.н. Останалите часове от програмата за деня са чужди езици, изкуство, евритмия. Така в продължение на един месец децата „потъват” и се задълбочават в съответния предмет. Не се налага „да се превключва” всеки час или всеки два часа. Самото обучение по основните предмети става също чрез изкуство, за да могат децата да се свържат и емоционално с изучавания материал. Напр. когато има историческа епоха и се учи за Египет, учениците рисуват в тетрадките си сцени от живота в древния Египет и записват кратки текстове към тях. Когато учат математика, в тетрадките им се появяват разноцветни геометрични фигури. Тетрадките на валдорфските ученици са като произведения на изкуството. При някои предмети като физика и химия напр. предишния ден се правят експерименти, за да се запознаят учениците с практическата страна на явленията. Поставят им се някои въпроси и едва на следващия или последващите дни се правят научни теоретически изводи. Така знанията се напластяват спокойно и  постепенно. След което „се забравят” за една година. Но истинското свързване и запомняне се базира именно на „забравянето”. Когато на следващата година дойде време за „епохата” по съответния предмет, всичко учено преди година време изплува много живо в съзнанието.
Обучението по чужди езици в началните (I, II) класове става устно под формата на игра и повторение. Децата учат песнички, изрази, скоропоговорки, думи и пр., но всичко е свързано с много движения, жестове, мимика, така че чуждият език „влиза” в тях по много естествен начин, живо и комуникативно.

Общи условия

Активация на акаунт