За министъра на образованието и вероучението

  • 4 533
  • 133
  •   1
Отговори
# 30
  • Мнения: 116
 А според мен въвеждането на кавото и да е религиозно обучение в училище ще отврати децата от религиите въобще. Колкото са сериозни часоветее на класния с разни теми ,които ужким трябвало да се дискутират, толкова ще са успешни и тези.
Просто още 40 минути в които и без това обездвижените деца ще трябва да седят и да тъпеят и да се качват на главата на учителите си.

# 31
  • Мнения: 2 309
Радостина, имаш предвид изказването ми за агресията в темата или агресията при децата ни. Ако е първото аз оприличавам ето този емотикон: #2gunfire с агресия. Ако е второто, нямам наблюдения дали американците са религиозни/ знам, че имат голяма свобода на религиите, но каква е степента на религиозност нямам представа - тук изключвам сектите/, но според мен академичното обучение по религия ще доведе до търпимост. Повтарям аз възприемам не проповядването в училището, а разбирането на религията.

Дийпинсайд, казах нормално, защото все пак това е най-масовата религия в България. Може и да не съм права, изхождам от собствения си опит, не от статистически данни. Тук може да ме обориш, ако решиш да се разтърсиш, аз нямам време да търся доказателства за теорията си. Ако подходът е достатъчно интелигентен, пак повтарям, не виждам опасност от "отпечтване на догми". Дори и да не си вярващ, не виждам какъв толкова е проблема детето ти да изучава религия, не говорим да се моли и да се кръсти, да пости и да се причестява. Аз както разбрах програмата - от 1 до 4 клас е да се изучават основни понятия. А в по-късна възраст да се наблегне на другите детайли. Разбира се, че веднага ще кажете, че само вие имате право да обяснявате тези неща на децата си, но има семейства в които не се говори на тези теми и единственият източник на информация и опит е от училището и приятелчетата. Поднесена адекватно това е информация, която обогатява човека и общата му култура.

Накратко, както поддържам обучението по сексология, така поддържам и вероучението. Що се отнася за това, че не се поощрява обучението по компютри, не смятам, че едното има общо с другото или че едното е за сметка на другото. Разбира се, че децата трябва да се обучават как да работят с компютри, но ако това не се прави, не разбирам защо да не се въведе вероучение. Или принципа е всичко или нищо.

# 32
  • София
  • Мнения: 62 595
Имах предвид ето това :Виждам, че сте насъбрали доста агресия по тази тема
Имах предвид също и изучаването на религиите като начин за намаляване на агресията между децата в училище.
Това са две различти части в поста ми.

Само не зная къде ще ги намерят тези специалисти, които са наясно с религиите на академично ниво. Не намирам никаква академичност в религиите, защото това е въпрос на вяра, а вярата не се нуждае от доказателства.
За американците - не съм попадала на информация да имат предмет за изучаване на различните религии. По-скоро при тях е подходящо да има такъв предмет по простата причина, че поради естеството на многообразието на националности, етноси и пр., сигурно има представители и изповядващи всички възможни религии, за които се сетиш. Ама там такова нещо не съм чула да има.
Свобода на религиите има и тук и затова никакъв предмет не може да ги организира в един учебник и да ги подлага на класификация или някаква научност.

# 33
  • Мнения: 2 309
Тогава смятам, че съм отговорила и на двете части от поста ти, касаещи въпроса ти.
Що се отнася до намирането на специалисти, това определено ще е проблем. Защото трябва да са хора, подготвени не само по богословие от Семинарията, но и по ислям, будизъм, конфуцианство и прочее.
Класифицирането в учебник не смятам, че ще е толкова трудно. В смисъл в началните класове ще се изучават само понятия - доброта, търпимост, отзивчивост...те смятам са еднакви за всички религии. В по-горните класове ще се подберат най-популярните религии /които вече посочих/, може би и някои по-малко известни. Надали ще се търси досадна изчерпателност /въпреки че познавайки българското образование, това е почти сигурно/.

Това, което се мъча за пореден път да кажа, че вниквайки в православната и другите религии, децата ще ги разберат. Никой няма да ги кара да ги изповядват, но утре като видят някое детенце с фердже или шалвари, те ще знаят защо го носи. Това е един от начините, не твърдя, че е единствения, хората да почнат да се опознават едни други и да се отстрани дискриминацията.

Интересен ми е един друг феномен. Без да се заяждам искам да поставя този въпрос тук, и може да се заформи хубава дискусия. В този форум съществуват теми за смешни имена на деца, аз лично участвах в една, където заклеймяваха мен и още майки с деца с небългарски имена /даже една майка каза, че би искала детето й да страни от такива с небългарски имена/. Та прави ми впечатление, че българите са доста закостенели в това отношение. Ставала съм свидетел на доста обидни обръщения към българи с различни вероизповедания- мангали, рязани пишки.... Същевременно в тази, а и други теми, доста хора подскачат / в момента не мога да цитирам никове, но ми направи впечатление/, че вероучението един вид нарушава правата на не-православните. Та чудно ми е как така един път се грижим за правата на едни, пък съвсем спокойно обиждаме и заклеймяваме други? Или след като едното е чисто словесно и част от народопсихологията ни така да се каже, а другото - постановено от Министверски съвет, не са еквивалентни?

# 34
  • София
  • Мнения: 62 595
Онези от министерството да не са от друга планета? И те са нашенци.

Понятията като доброта, търпимост, отзивчивост и т.н. нямат дефиниция, те са морални категории, много разтегливи. Да не говорим, че са абстрактни понятия и децата едва ли са се замисляли върху тях. Всяко дете си изгражда съдържание зад тези думички в зависимост от това как са го научили родителите и средата му и според опита си. Най-много ме притеснява задължителността при децата в начална степен, когато са най-лесно манипулируеми за всичко, което се сетиш.
Ти си възрастен, хайде, дай някакво определение на добротата или търпимостта. Къде е границата между търпимостта и примирението?
За учебниците - значи, излиза, че разни богослови, свещеници, философи и който се сетиш, ще се занимават с неща, които те самите не могат да обяснят един на друг, а ще обясняват на деца. И учебниците ще се пишат от неспециалисти, ще се преподават от неспециалисти... изобщо, хайде да ходим по врачки, а не на лекар.

# 35
  • tardis
  • Мнения: 329

Само не зная къде ще ги намерят тези специалисти, които са наясно с религиите на академично ниво. Не намирам никаква академичност в религиите, защото това е въпрос на вяра, а вярата не се нуждае от доказателства.

Така е донякъде, но да уточним все пак нещо.
Религията е не само вяра, изповядвана от хората. Както всяко нещо, тя също може да бъде предмет на научно изследване и описание.
История на религиите е научна дисциплина.
Ако сте чели автори като Мирча Елиаде, например.
Всеки уважаващ себе си историк, културолог или философ би трябвало да е запознат достатъчно с тази материя. Ако е и добър педагог, ще може да представи знанията си достъпно и простичко. Като се стреми да бъде обективен и да представи тази информация безпристрастно.
Може и да не научи децата на нравственост (ние учехме 'етика' в горните класове, ама...), но може наистина да научи на верска търпимост, както и да разшири мирогледа. И както каза daizy - детето може да се научи да уважава избора на различните от него, а не да им се присмива на имената или вярванията.

# 36
  • София
  • Мнения: 62 595
Децата и сега са си верски търпими. Отиди в Източна и Южна България и ще видиш, че хората, включително и децата в училище са си много добре. Те не се търпят, а просто живеят заедно и всеки според религиозните си вярвания. Там конфликти на тази основа няма. Същото е във всеки град или село в БГ - хората, изповядващи различни религии си живеят мирно и спокойно, споделят си празниците и никой никого не е изгонил от прага на къщата си по време на религиозен празник.

Така, че изобщо нямат нужда от учене на толерантност и търпимост, защото те си го имат.

Последна редакция: ср, 30 яну 2008, 20:17 от RadostinaHZ

# 37
  • tardis
  • Мнения: 329
Това си е малко субективно. Аз имам други наблюдения. Но пък не е чак толкова важно, понеже, да, не се е стигнало до открити конфликти.
Не е задължително историята на религиите да се изучава като отделен предмет.Тя може да се прикрепи към някой от другите предмети. И не мисля, че ще навреди на учениците, напротив – ще разшири общата им култура и светогледа. Това, ако въобще се въведе някакво обучение, свързано с религиите.
Но да има задължително обучение само по една религия, независимо дали това е християнство, будизъм, юдаизъм, мюсюлманство или каквото и да е, и особено на ученици от основното училище, когато са още толкова податливи на внушения, особено в долните класове – това е просто нарушаване на личната свобода, и съм много против. И вмешателство в работата на родителите.

Според мен родителите са тези, които трябва да запознаят децата с религията и вярата, свещенниците също, а часовете в училище да имат чисто и просто образователна цел.Вие какво мислите по въпроса.
Същото Simple Smile

Последна редакция: чт, 31 яну 2008, 09:58 от rainbird

# 38
  • Мнения: 25
za parvi pat pi6a tuk i moeto mnenie ,za izo4avane na religia e ,4e ne moje da karat na sila da u4at religia,az moje da ne iskam,primerno,da u4i hristianstvo i mohamedanstvo,da u4at istoria na vsi4ki religii,no ot parvi klas na dali ne6to 6te razberat

# 39
  • Мнения: 7 394
Пак Министерството на образованието се изгаври с децата.Останах с впечатлението, че това ще бъдат повече часове по философия, а не по религия.Обучението ще бъде задължително, от първи клас разбира се.Разгледах разпределението на темите по класове и ми се струва абсурдно.Какво ще разберат първокласниците от тази сложна материя?Не знам дали БПЦ се съгласи с министъра, но тя държи да се изучава православен катехизис.В това няма лошо, но в един клас има деца с различни вероизповедания, те православие ли трябва да учат?Според мен родителите са тези, които трябва да запознаят децата с религията и вярата, свещенниците също, а часовете в училище да имат чисто и просто образователна цел.Вие какво мислите по въпроса.Спомням си, че във форума имаше такава тема, но проблема с вероучението отново актуален,затова пускам тази.Кажете мнението си по въпроса.Благодаря предварително.
Hug На същото мнение съм.Преди години една откачена учителка по философия така беше уплела децата ,че стана грандиозен скандал.Добре,че моита ми каза и предупредих родителите на другите деца.Това не спаси единия от близнаците на разведена майка.Учителката ги водеше в къщи и с християнско милосърдие и вяра в бога на уста успя да съсипе психиката на децата от класа.За някои безвъзвратно.Страхувам се от хората ,които ще занимават 6-7 годищни деца с подобна материя.По-просто не им вярва и искам  семейството да има пълното право да ги запознава с вярата си.Хрумнало му на министъра да експериментира ,ама неговите деца са деца на министър. Mr. Green

# 40
  • Мнения: 135
Цитат
... че вероучението един вид нарушава правата на не-православните.

ако е задължително, как няма да не ги наруши? Според мен самия начин на предложената програма е явен знак за това, че не се има предвид
само запознаването с моралните  принципи на религиите, а целенасочено и съзнателно ВЪВЕЖДАНЕ В ПРАВОСЛАВИЕТО, и то от възразст, когато децата нямат изградени
стабилни понятия за някои неща(вид психическо програмиране). Разбираемо е да не съм съгласен, колкото и да смятат от митрополията че е напълно оправдано и нормално да се прави така.

# 41
  • Мнения: 2 309
I-IV клас - Благонравие
V клас - История на религиите
VI клас - Храмова култура
VII клас - Свещени места и святи личности
VII клас - Свещени текстове
IХ клас - Световни религии
Х клас - Религиозна етика
ХI клас - Религиозна антропология
ХII клас - Религиозна естетика

Това го копирах от първа страница, за да не съм голословна. Благонравие - за мен е еквивалент в обучение в основни понятия: добро-зло, смиреност, почтителност и пр. История на религиите - изучаване на всички религии, не само на православието. Като гледам списъка никъде не виждам да се изучава само православие. Смятам, Дийпинсайд, че леко се вживяваш. И митрополията, колкото и да е изкуфяла е наясно, че не може да прокара политиката си по този съшит с бели конци начин. 21 век сме, хората са много информирани и ще направи впечатление.
Относно впечатлителността на децата...често съм ставала свидетел как деца на по 4-5 години блъскат компютърни игри като побеснели - стрелят, убиват; в периода, когато се излъчваше кеч, гледах как децата се трепеха с хватки от кеча в училищните дворове. Схващат неща за 5 секунди, докато на възрастен му трябват поне 10 мин. да ги схване. Работят с мобилни телефони, компютри. Струва ми се обаче, че не забелязваме това и децата са доста подценявани. Това не сме ние и нашите родители, ние живеехме в информационна мъгла, бяхме като канарчета. Сега децата са много различни, от раждането си са затрупани с играчки, развиващи уменията, с възрастта играчките стават все по-умни и все по-скъпи. Та мисля, че тези притеснения децата да не вземат да станат вярващи са излишни и доста преувеличени. Но го има го другия момент, АКО програмата е интелигентно и адекватно подготвена, децата могат да получат знание, което е много ценно, а малко семейства дават - познанието за древността, за това как хора са умирали заради своето убеждение, илюзиите и лъжите на официалната църква, самопознанието, ще разберат защо хората са толкова различни, въобще ще им се открие един нов свят.....ще се запознаят с прекрасното средновековно изкуство - както архитектурно, така и живопис. Аз така възприемам нещата.

# 42
  • Мнения: 135
Цитат
Благонравие - за мен е еквивалент в обучение в основни понятия: добро-зло, смиреност, почтителност и пр. История на религиите - изучаване на всички религии, не само на православието. Като гледам списъка никъде не виждам да се изучава само православие.


Цитат
I-IV клас - Благонравие

преценете сами, какво е определено под... благонравие  Crazy

Цитат
Учебното съдържание от I – VI клас да обхваща:
          - Библията – книга на книгите;
          - Най-същественото от живота и дейността на Иисус Христос, света Дева Мария и големите християнски светии;
          - 10-те Божии заповеди;
          - храмът като свещено място;
          - основание на Църквата;
          - храмът – място за среща на човека с Бога;
          - християнска иконография;
          - богослужение;
          - свещенослужители;
          - молитва;
          - тайнства;
          - църковни празници;
          - 10-те Божи заповеди
          - монашество и манастири;
          - символът на вярата;
          - християнското семейство;
          - защо сме православни християни?
          - църковно-народни обичаи и традиции, свързани с най-значимите християнски празници;

 http://mitropolia-varna.org/index.php?option=com_content&tas … 547&Itemid=29

"Вчера сънувах строежа на метрото,
от Люлин до Младост копахме със радост -
ужас, това е ужас"
Група "Контрол"  Crazy

"

Последна редакция: чт, 31 яну 2008, 16:46 от Deepinside

# 43
  • tardis
  • Мнения: 329
АКО програмата е интелигентно и адекватно подготвена, децата могат да получат знание, което е много ценно, а малко семейства дават - познанието за древността, за това как хора са умирали заради своето убеждение,  илюзиите и лъжите на официалната църква, самопознанието, ще разберат защо хората са толкова различни, въобще ще им се открие един нов свят.....ще се запознаят с прекрасното средновековно изкуство - както архитектурно, така и живопис. Аз така възприемам нещата.

Именно де, до голяма степен и аз така ги възприемам нещата, обаче АКО. Т.е. в един по-добър свят.
И при положение, че не богослови водят например историята на религиите.
Защото познай коя ще е най-адекватната религия според тях... и как пък ще признаят "илюзиите и лъжите на официалната църква".
Аз може и да стана банална, но предпочитам да отпуснат средства за опитни детски психолози по училищата, вместо за преподаватели по "благонравие", например, така както Дийп го е представил по-горе.

# 44
  • София
  • Мнения: 62 595
Че то е ясно за какво става въпрос.

По този повод се сетих как преди една година смениха свещеника на църквата Света Петка в подлеза на ЦУМ. Влязох да попитам свещеника какви са ритуалите за здраве и др. Той ме нахока, нарече ме лоша майка, която вкарва децата си в грях, защото не ги водя всяка неделя на литургия, как можело да имам наглостта да вляза в тази църква и... не искам да описвам повече, но добавете каквото си искате като заплахи от негова страна на религиозна основа. Не мога да ви опиша колко зле се почувствах.
Отидох в друга църква, в която свещеникът беше наистина отзивчив, но ако на мое място беше някоя жена, която е отчаяна или много уплашена или с малко по-лабилна психика, какво ли можеше да направи след такова отношение?
Ето точно това е една от причините, съвсем лична, да не искам религиозното възпитание под каквато и да е форма да влиза в училището. Щом един свещеник може да унижава и гони влязъл човек в църквата, то какво да очаквам да се говори на децата за благонравие и тайнства.

Общи условия

Активация на акаунт