Държавно или частно училище

  • 15 365
  • 196
  •   1
Отговори
# 150
  • София
  • Мнения: 5 044
Прави ми впечатление , че под частно училище се разбира платено newsm78. Не съм съгласна и го намирам за неточно. Коментира се масово АК, но това е платен чужд образователен модел. Както и френското училище Виктор Юго е платено, но не е частно.
Прочетох с интерес цялата тема, но всъщност дискусията е платено или ДО.

Може би една от причините за приравняването на българските частни училища със заплащането на чужд образователен модел /макар и неточно/ в темата, е това, че и двете форми са алтернатива на българското държавно училище с редица удобства, които предлагат /да не ги нарека предимства или плюсове, което би могло да мине за спорно становище/. Другото, което ги обединява в тази тема, е изборът да се заплати нещо, което уж би могло да се получи и срещу по-малка сума или безплатно. Което всъщност е предмет на темата - какво и защо плащаш /или не плащаш/ и какво получаваш.

Последна редакция: пн, 28 сеп 2009, 08:18 от Prizma

# 151
  • Мнения: 4 877
сега ас 6те ви кажа моито мнение в темата; и двете си имат своите +и- даржавното не изкат пари ма не се наблягва на учението - там им даи саму бар4ета,пуказване на тоалети и ни6то друго;4астното те дрънкат за пари ма поне полу4ава6 не6то в замяна образоват те де тай 4е сам фифти фифти дет викат американците

Не е истина колко правописни грешки има на 2 реда. Имах по-добро мнение за българското образование - без значение държавно или частно! Моля те, като пишеш, натисни преди да публикуваш един бутон долу вдясно "Проверка правопис". Срамота!

# 152
И затова смятам, че за периода 5-7 клас СМГ е най-добрият вариант.
А стига бе! Верно?!  Thinking

Впрочем, малко се увлякох изхождайки от "нашата камбанария". Ако някое дете е с наклонности в областта на изкуството или литературата и не му върви математиката СМГ определено не е най-добрият избор за него. Но не знам каква е алтернативата за тези деца, защото не съм се интересувал.  Но за деца с интерес към точните науки, деца чиито жизнен път се предполага да се насочи към инженерни науки, финанси, счетоводство и одит, архитектура, точни науки и пр. това е най-доброто, което з съм успял да открия. Без претенции, че не съм пропуснал нещо.

# 153
Добре - разбрахме ти приоритетите - всъщност всички отдавна ги знаят
1-4 клас - добра учителка  OK, вярно.
5-7 клас - СМГ, ОК, вярно, но  с уговорката от по-горе.
8-12 клас - АК, обаче дали не са пари, хвърлени на вятъра.... newsm78 Манипулиращо изказване. Съмненията, дали това са хвърлени навятъра пари ги има, но те са свързани с друго. Ако детето излезе "калпазанин" и не му се учи, тогава парите за АК са хвърлени на вятъра. Ако няма амбицията и възможностите да продължи в западен университет мисля, че по-полезни в живота му ще бъдат едни спестявани (и умножени с годините) тридесетина хиляди евро, отколкото едно претенциозно образование, от което няма никога да получи дивиденти. А никой няма гаранция как ще се развие детето му. Все пак всички искаме да са щастливи, а това не е същото като преуспели бизнесмени.
Като разбира се, най-важното нещо за образованието на едно дете е ходене по състезания! Това пък е съвсем пълна манипулация. Ходенето по състезания дава обратна връзка за това къде в гаусовата крива се намира детето, амбицира и мотивира децата и ги учи да се явяват на изпит. И трите неща са много важен "инструмент", но в никакъв случай самоцел.
Всички други приоритети и гледни точки - кучета ги яли  Simple Smile. Мисля, че съм се старал да пиша от позитивна гледна точка. Може и някъде да съм се "изпуснал", но като цяло се стремя да пише "това училище е добро", а не "онова училище е лошо".  Но този подход не е панацея, ако другият е настроен да търси под вола теле. Например много деца с рано развити и будни деца са установили, че ако кажеш на (някои) родители "Моето дете е умно" те чуват "Твоето дете е глупаво".

И, да, грозно е да плюеш по нещо, само защото смяташ, че не можеш да го постигнеш! Така че думите за киселото грозде са си ми точно на мястото. А във всичките теми с това или подобно заглавие има достатъчно постове, които навеждат на тази мисъл. И съм убедена съм, че някой особено злобни постове са именно мотивирани от тази гледна точка, не толкова от увереността в "лошото" качество на ЧО.

А можеш да се кротнеш, като не търсиш непрекъснато под вола - теле. Вече за втори път ме обвиняваш, че съм натяквала на хората, че нямали били пари! Не знам кой се напушва до червено, но точно ти апострофираш в дебел червен шрифт. Явно се чувстваш обиден и засегнат все пак, като се заговори за пари! Обиден и засегнат не, но смятам, че родителите с финансови проблеми се стесняват да опонират, именно защото се притесняват да не ги контрират с това за гроздето, плюенето и пр.  И понеже аз нямам тези притеснения се опитвам да защитавам и тази гледна точка.

Ех, де такъв късмет - да не влизаш във форума  Wink - влизай си, бе, кой съм аз, че да ти казвам какво да правиш. Обаче сам не осъзнаваш колко нетърпим си към мненията, които не клонят към СМГ и състезания  Crossing Arms Sad, така че най-добре да спра да ти отговарям, защото просто няма смисъл - едно си баба знае, едно си баба бае!
Какво значи "да съм нетърпим"? Мисля, че схващам за какво намекваш, но тук нещата не са прости. Ако аз съм убеден в нещо то смятам, че трябва да го отстоявам, а да се съглася с другата гледна точка е проява на псевдотолерантност. Важното е само, да не прибягвам до грубости, инсинуации и обиди. Останалото - в спора се ражда истината.

Колкото до семействата с 2 и 3 и повече деца - Някой си е прав! Наистина е срамота държавата изобщо да не подпомага тези семейства. Според мен отстъпките, които дават ЧУ за второ и трето дете са нещо, но недостатъчни, така че ЧО става непосилно за тях! Това важи за всеки аспект от живота на многодетните семейства. Време е държавата да престане да отвръща глава от тези хора и да почне да ги подкрепя истински финансово. Инициативата - "Парите следват детето", трябва с пълна сила и в по-голяма степен да важи за многодетните семейства.

Тук съм съгласен с теб в частта за "парите следват детето". Но за съжаление тези пари са малко. Дори смействата да получат някакъв ваучер за 1500 лева той само малко ще ги облекчи, но няма да им реши проблема с таксите за ЧУ.  Но не съм съгласен държавата да подкрепя с повече от стандартната сума обучението в ЧУ. Все пак парите за това подпомагане ще идват от данъците, а данъците имат за цел да осигуряват базово потребление на всички членове на обществото, а не екстри за единици.


# 154

Бях си наложила самоцензура в тази тема, поради присъствието на любими мои персонажи и за да не ставам причина за врътването на ключа, но този пост на Rila или по-точно тази част от поста и ме впечатли и искам да акцентирам на него.
Някой си за разлика от теб аз не бих се притеснила да кажа, че имам финансови причини да не запиша детето си някъде. В края на краищата не всеки може да разполага с толкова средства, колкото са му необходими. Донякъде именно защото не бях уверена в себе си дали ще успея да финансирам 2 частни училища и за големия и за средния ми син - заложих приоритетите си, а именно - големия да учи в добро ЧУ, а малкия да остане в кварталното училище до 4-ти клас, с тенденция да последва брат си след още 2 години \ дано имам този късмет и той да попадне в същото училище\.
По същата причина и ще търся държавна детска градина за най-малкия си син, защото смятам, че на тази възраст все още мога да си позволя аз да го обучавам и развивам с допълнителни занимания по спорт, изкуства и музика \ последните 2 ако проявява желание\.
Но инициативата "Парите следват детето" би трябвало да бъде подкрепена от всеки родител милеещ образованието на детето си.

И аз вероятно не бих се притеснил, но просто не е такъв случаят. Но много уважавам твоя подход - направила си трезва преценка, определила си приоритети, преценила си кое си струва, кога си струва, какви са реалностите и на тази база си взела решение. Така би трябвало да постъпва всеки родител. Малко или много същите съображения съм имал и аз.

# 155
  • Мнения: 7 263
Но за деца с интерес към точните науки, деца чиито жизнен път се предполага да се насочи към инженерни науки, финанси, счетоводство и одит, архитектура, точни науки и пр. това е най-доброто, което з съм успял да открия. Без претенции, че не съм пропуснал нещо.

И смяташ, че на 10 години можеш да си сигурен дали едно дете е подходящо за описаните по-горе професионални пътища?!
На тази възраст все още тепърва откриват света и себе си и твърде рано да ги насочваме професионално, а те самите изключително рядко \ само ако има силен наследствен елемент в семейството - лекари, музиканти,...\ да не кажа никога не биха могли да са сигурни какво искат и най-вече в кое са добри. Затова за мен трябва да им се дава шанса да опитат от всичко, което пожелаят - и спорт, и изкуства, и музика, и литература и математика и чак към 14-16 може да се говори за съзнателно насочване на едно дете.
Въпреки увереността, че синът ми има някакви математически заложби изпитвах страх да го запиша в математическа гимназия именно, за да не пропусна или стъпча в зародиш друго важно нещо в развитието му. И досега от време на време се питам дали постъпих правилно. Добре, че поне има добри преподаватели и по останалите предмети така че ако има още някаква заложба се надявам да не остане неоткрита.

# 156
  • София
  • Мнения: 18 116
Определено заставам зад мнението на ana.За момента не намирам основателна причина да предпочета частното училище пред държавното . И ще се опитам да обясня защо.Първо да поясня, че гроздето не ми киселее въобще. Wink
Второто нещо, което искам да споделя е това, че всички знаем, колко съществена разлика може да има в нивото на преподаване и дисциплината както между две държавни училища, така и между 2 частни такива.Така, че и в двата случая нещата не следва да се обобщават, а просто да се се сведат до избор на добро училище, със сериозни преподаватели и затегната дисциплина.Като понятие "добро" пак на моменти е относително, тъй като на практика нито в държавно, нито в частно училище може да бъде постигнат оптималния вариант с идеални учители по всичко.. ThinkingВсе нещо ще куца, говоря на ниво 5-7 клас. И за да не ме погнете, че съм от отбора ,защитаващ СМГ /въпреки че въобще не отричам добрата подготовка на учениците им за кандидатстване в гимназии след 7 клас, напротив/ ще ви кажа, че  децата ми учат в столично основно училище, в което нивото на преподаване по болшинството предмети е на ниво.Колкото до пакета от допълнителни услуги, който предлага частното училище в таксата си, ще си позволя да поспоря.Да, предлагат се разни видове спорт, занимания по интереси, вокални групи и прочие.Но за човек, сериозно занимаващ се с едно от гореупоменатите неща, предлаганото дори и в частното училище не е достатъчно.Като пример ще ви дам  голямата ми дъщеря, която понастоящем е седмокласничка.От3 годишна пее във вокална група, при това  не към училище, а в такава, в която се влиза след прослушване.Въпреки множеството участия в концерти, към един момент осъзна, че групата не предоставя опции да по-нататъшното й развитие в тази насока.Затова се насочихме към индивидуален педагог.Мисълта ми е,че нито държавно, нито частно училище дава възможности за такъв тип развитие.Същото е и със спорта, дадено частно училище ще предлага тенис, плуване, бойни изкуства, футбол, баскетбол и т.н.Много  държавни   училища също предлагат набор от спортове.Но представете си, че дадено дете иска да тренира спорт, невключен в съответния пакет от допълнителни услуги на частното училище..Какво правим тогава, пак сме принудени да запишем детето на въпросното занимание някъде навън, срещу допълнително заплащане.
И не на последно място да споменем и подготовката за кандидатстване.Без бой си признавам, че разчитайке единствено на наученото по български и математика в държавното училище, дори при наличието на добри преподаватели по двата предмета, едно иначе добре справящо се в училище дете трудно ще се представи подобаващо на въпросните изпити.Наистина се налага допълнителна подготовка в школи и курсове.Но...Имам познати родители, чиито деца учат в частни училища и въпреки това при подготовката за 7 клас отново залагат  на допълнителни курсове.Т.е също считат, че  даденото в училище като познания не  прави прави децата им достътъчно конкурентноспособни.И за да не кажете ,че съм голословна ще ви цитирам позната, чиято дъщеря към момента е шестокласничка в Света София.Детето е винаги контролирано, не  е  оставено на самотек,отличничка е, родителите са амбициозни и в тази връзка са преценили, че дъщеря им ще посещава школа още от тази година.Т.е процедират досущ като един интересуващ се от развитието на детето си родител в държавно училище.

# 157
  • Мнения: 8 828
Прочетох тук - там в тази тема и съм озадачена от безсмислените спорове в нея. newsm78 А всичко е много по - просто. Хората, които дават толкова много пари за частно образование го правят с увереността, че то ще подготви децата им за уни в чужбина. А за да бъде приет един студент навън са необходими 2 неща - сравнително добро владеене на някакъв западен език и добра диплома. ( Повечето уни приемат с диплома между 5 и 5.50 и 80 точки на тойфел,  много тежко изисквание ли е? Laughing)Тези условия може да се достигнат както в частно, така и в държавно училище, зависи от ученика. Изключение правят Оксбридж, Харвард и още някои много елитни, но за там се иска дарба в някоя област, освен акъл в излишък Grinning...Когато децата отидат навън, далече от опеката на мама и тате и трябва да се справят сами с предизвикателствата, на преден план излизат личните качества и най-вече потенциала. На когото бог е дал повече, се справя по-лесно, другите се влачат с години и половината изобщо не завършват. Thinking
В България всеки средно интелигентен човек няма да има проблеми да влезе в избрания универитет или специалност, а завършването е гарантирано на всички LaughingРеализацията зависи от други неща Wink
Защо спорите?

# 158
  • Мнения: 7 161

Лично аз не виждам някой да спори.

Има по-различен диалог между Рила и Някойси, но пък е доста интересен.
Вероятно имат неща за доуточняване от предишни теми.

# 159
  • Мнения: 230
А защо образованието се сведе до български език, математика, английски и др задължителни предмети. Аз съм на мнение, че предимството на ЧУ е именно в артистичния свят, който се опитват да създадат като атмосфера. Там децата имат часове по рисуване и наистина рисуват, а не да бягат от часа, защото не е важен предмет. Имат часове по танци и не е срамно да могат да танцуват валс например. Ами това е час и от възпитанието. Това мисля че е основното предимство на ЧУ. То е  атмосфера, не само учене до побъркване.

# 160
  • Sofia
  • Мнения: 145
Има и държавни училища с много богата задължителна "развлекателна" програма. Дъщеря ми (1ви клас) има седмично 2 часа бални танци, 2 часа народни танци, 2 часа изобразително изкуство, 2 часа керамика, 2 часа музика и 3 часа физическо възпитание, плуване половин година + по желание (безплатно) класически балет. Платени занимания по желание - модерни танци, хип-хоп, брейк, шах, баскет и волейбол, таекуондо и много други във комплекса на символична цена.
"Сериозната" програма също е на ниво - 9ч български език и 6 часа математика, единствено английския е малко за моя вкус (3ч.), но от 2ри клас включват втори език.
Също така има и транспорт и то с чисто нови автобуси (не бусчета на 20 години) на напълно приемлива цена спрямо другите училища.
Що се отнася до базата, бих казала, че е несравнимо по-добра от тази на болшинството частни училища.
С това не отричам качеството на някои такива, но за мен единственото частно училище в БГ, което е класи над гореспоменатото ДУ е ААУ, което за жалост на този етап не можем да си позволим.

# 161
  • Мнения: 2 843
Ако имаш предвид Англо-американското училище (извини ме, но абревиатурите малко ме объркват), то за него мога да кажа само (а сведения имам от колеги), че академичното ниво е доста ниско. Но именно тук говорим за различния тип избор: дали искаш учителят да е нещо като гувернант, да забавлява, или да подготви на по-академично ниво детето ти (разбира се, значение има и възрастта). В това училище учат предимно чуждестранни ученици, подобни на нашите в колежа - обучението им е по специална, много по-лека програма, направо елементарна, в сравнение с тази на българските ученици.

# 162
  • Мнения: 55
Аглая, извини ме , но мисля че мнението ти за ААУ е крайно и емоционално. Предполагам, че визираш гимназиалния курс и е несериозно да твърдиш , че IB програмата им е елементарна и то спрямо българската. Даже намирам за абсурдно твърдението ти.
Тази учебна година ще завърши първият випуск 12 клас на ААУ.  Ми почакайте да видим резултати преди да оплюем всичко ново за БГ. IB програмата е доказана в цял свят система с десетилетия опит, добре че се намерихме ние БЪЛГАРИТЕ, да я принизим като качество и ниво под БЪЛГАРСКОТО ОБРАЗОВАНИЕ.

# 163
  • Sofia
  • Мнения: 4 730
Шнапи, кое е това училище?

# 164
  • Sofia
  • Мнения: 145
Ако имаш предвид Англо-американското училище (извини ме, но абревиатурите малко ме объркват), то за него мога да кажа само (а сведения имам от колеги), че академичното ниво е доста ниско. Но именно тук говорим за различния тип избор: дали искаш учителят да е нещо като гувернант, да забавлява, или да подготви на по-академично ниво детето ти (разбира се, значение има и възрастта). В това училище учат предимно чуждестранни ученици, подобни на нашите в колежа - обучението им е по специална, много по-лека програма, направо елементарна, в сравнение с тази на българските ученици.

Не мога да се съглася с теб, поради простата причина, че освен, че имам близки познати с деца във въпросното училище, аз самта преди много години съм учила в подобно в чужбина (баща ми беше димпломат). Единствено математиката е на доста елементарно ниво, но всичко останало е поднесено на по-разбираем език.
Това което ми харесва в този тип училища е отношението към децата като към личности и наблягането на практичната страна на нещата, а не сухата теория.
Там насърчават логичното мислене, а не зубренето. Мога още доста примери от живия живот да дам, но честно казано не виждам смисъл, при положение, че нищо в нашата система няма да се промени.

Общи условия

Активация на акаунт