Да отпадне ли изучаването на Вазов?

  • 10 558
  • 358
  •   1
Отговори
# 285
  • Мнения: 9 865
Andariel, уверявам те, че съвременната БГ литература съвсем не е изцяло мутренска,
просто потърси и прочети, има много хубави неща. За жалост обаче, не може да се
учи нова литература без да се познава старата, защото литературните процеси са
свързани и когато става дума за учене на литература, а не само за четене за кеф, си
има някаква основа, на която трябва да се стъпи, за да се продължи по-нататък.

# 286
  • Край ''синьосиньото синьо море''
  • Мнения: 413
Тоолкова сме дребнички и нищожни...Коя е малоумната глава дръзнала да се занимава с ВАЗОВ ooooh!Ами да обясним на децата архаичните думи Naughty...Ето повод да им обърнем внимание вместо да тъпеем пред телевизора... 

# 287
  • София
  • Мнения: 62 595
Ами, обръщаме им внимание, Сиси! Поне някои от родителите го правим. Откакто тръгнаха на училище това и правя - правя се на речник на остарели, чужди думи, на тълковен речник се правя и на учебник по български да обяснявам формалната граматика, която учат в училище. И не защото децата ми се глупави, а защото в училище няма кой да им ги обясни тези неща. Обаче се питам, ако аз не знаех значението на тези думи и не можех да им обяснявам, а бях неграмотна или лошо образована какво щеше да стане с тях? Кой помага на другите деца, чиито родители са с по-малко знания, прочели са по-малко или почти никакви книги? Сори, че разширявам темата, но все си мисля, че функцията на общообразователното училище е да подготви децата така, че те да знаят и да могат повече от родителите си, а не както сега се получава обратното - родителите, завършили преди демокрацията да са по-грамотни и по-знаещи от децата си (ако сравним всяко образователно ниво).

# 288
  • Мнения: 5 710
Според мен,трябва да се помисли в кой клас и кои Вазови произведения да се изучават.Този проблем е и с други автори,неправилно ситуирани в учебната програма по литература.

Ами че те не се изучават в една година, ако не ме лъже паметта ...
В кой клас предлагаш да се ситуира Под Игото?

Андариел, обясни на детето и ситуира моля те, наред с магерница. Mr. Green

# 289
  • София
  • Мнения: 62 595
Ох, не ме подхващай на тема "ситуиране", "мониториране", "криейтване",... чакай че не се сещам други думи сега (нищо де, като си пусна новините и какво говорят по тях журналистите и експертите ще се сетя), защото направо ме доядява! Пълно е с некадърни журналисти и езиково некомпетентни "експерти", които само се правят на велики, сигурно да ни покажат, че знаят чужди езици или по-вероятно ги мързи да се понапънат и да използват българските думи, а не направо да ми пляскат чуждицата. И тук не стававъпрос за думи, които нямат аналог (компютър, процесор и др.), а за най-обикновени като наблюдение (вместо мониторинг) и др.

Виж сега, още навремето, уж в класа ни от отличници, поне половината от съучениците ми изобщо не бяха прочели Под игото, нищо че тази книга я дъвчихме три пъти до завършването на училище. А сега е по-зле. Където и да се "ситуира" този роман, той пак ще се възприема от повечето ученици като нещо досадно, през което трябва да минат. Според мен най-доброто време за изучаване на Под игото е след седми клас. А Политическа зима на Ботев да е в десети клас (а не в осми, както ние го учихме навремето).

# 290
  • Край ''синьосиньото синьо море''
  • Мнения: 413
Ами, обръщаме им внимание, Сиси! Поне някои от родителите го правим. Откакто тръгнаха на училище това и правя - правя се на речник на остарели, чужди думи, на тълковен речник се правя и на учебник по български да обяснявам формалната граматика, която учат в училище. И не защото децата ми се глупави, а защото в училище няма кой да им ги обясни тези неща. Обаче се питам, ако аз не знаех значението на тези думи и не можех да им обяснявам, а бях неграмотна или лошо образована какво щеше да стане с тях? Кой помага на другите деца, чиито родители са с по-малко знания, прочели са по-малко или почти никакви книги? Сори, че разширявам темата, но все си мисля, че функцията на общообразователното училище е да подготви децата така, че те да знаят и да могат повече от родителите си, а не както сега се получава обратното - родителите, завършили преди демокрацията да са по-грамотни и по-знаещи от децата си (ако сравним всяко образователно ниво).
Радвам се да го чуя.(моите деца са вече големи) HugВярно че има родители по-слабо образовани от децата си ooooh!Остават учителите...(конкурси,добро заплащане,връщане престижа на професията)все държавни работи...аз май се размечтах...На първо време под черта речник на архаичните думи....но да махаме Вазов само защото не знаем как да го поднесем разбираемо на децата...Чудя се англичаните що не са махнали Шекспир с неговия архаичен английски newsm78 Simple Smile

# 291
  • Мнения: 5 710
...Чудя се англичаните що не са махнали Шекспир с неговия архаичен английски newsm78 Simple Smile

Защото е интересен?  Mr. Green
 
Истината е, че на днешното дередже на образованието, ако не си до детето си да помагаш ежедневно, то изостава.
И ако искаш нещо за него в образователна насока трябва да взимаш много активно участие.

# 292
  • София
  • Мнения: 2 840
А в нашенските класически и не толкова класически произведения все някакви трагични развръзки стават, все сума народ умира или потъва в бедност и невежество. На мен лично това не ми носи национално самочувствие, а усещане за национална каръщина и подтиснатост. Много ми се иска да се учи за съзиданието, за създаденото от хората, а не за трагични участи.
Усещам някаква носталгия по хепи соца и бригадирското движение с техните знакови художествени превъплъщения.

# 293
  • София
  • Мнения: 62 595
В голяма грешка си, Клонке! Никаква носталгия няма по онова време. Интересно, че точно ти се сети за бригадирското движение. Аз  бях забравила, че е съществувало.

Например, защо навремето не изучавахме Чудомир? Той е достатъчно весел и сериозен едновременно. Пише човекът за хората и ги описва с всичките им черти, доста забавно и запомнящо се при това. Със сигурност би се харесал на по-големите ученици. Лошото е, че не се сещам за някое произведение, което да е с основна идея нещо положително.
 Между другото повече ми бяха интересни част от произведенията, които изучавахме по руски (сега да не ме обвиниш във въздишки по братушките). По-интересен ми беше Евгений Онегин, и Плюшкин отколкото Бойчо Огнянов, например.

# 294
  • София
  • Мнения: 2 840
В голяма грешка си, Клонке! Никаква носталгия няма по онова време. Интересно, че точно ти се сети за бригадирското движение. Аз  бях забравила, че е съществувало.
Е, как ще го забравя? Забравя ли се Пеньо Пенев?

Всъщност, аз се пошегувах, но ми харесва как темата почва да се разгръща - многопластово. Особено като стигнахме и до руската класика.

# 295
  • Мнения: 481
Аз да се ситуирам отново в темата и да се извиня,за употребата на чуждици. Embarassed
Но пък и чак такова възмущение.Времето ще покаже дали в езика ще останат думи като "кибрит" или "драсни-пални клечица".
А публицистиката на Ботев се изучава в 10-ти клас и пак е трудна и неразбираема за учениците,както и "Под игото".И пак да се направя на компетентна ,но нали за това са и междупредметните връзки. Толкова ли е сложно да изучават в 10-ти клас по История-историческите събития от този период,а по Литература -литературата създадена по това време. newsm78
Много по-лесно ще е за учениците да свържат идеите в творчеството и на Вазов ,и на Ботев ,и на Алеко Константинов с историческите събития ,които са пряко отразени в тях.

# 296
  • София
  • Мнения: 12 689
В голяма грешка си, Клонке! Никаква носталгия няма по онова време. Интересно, че точно ти се сети за бригадирското движение. Аз  бях забравила, че е съществувало.
Е, как ще го забравя? Забравя ли се Пеньо Пенев?

Всъщност, аз се пошегувах, но ми харесва как темата почва да се разгръща - многопластово. Особено като стигнахме и до руската класика.

Ако бяхме учили по предлаганата олекотена програма, вероятно щяхме да се разгърнем само до 3- та страница, на която да сме постигналипълно съгласие, че е добре да се изхвърли всичко сложно. Mr. Green

Andariel
Доста по- назад казваше, че си писала темите както са ти ги искали, за да завършиш. Аз, пък, пишех какво не ми харесва във Вазов, спорех с преподавателката и станахме приятелк, въпреки че беше на различно мнение. Ако родителите, а след това и преподавателите поощряват самостоятелното мислене нито един автор няма да тежи. Темите написани по одобрен, еднотипен модел тежат, според мен (не знам дали някой ги пише вече). Понякога ми се налага да превеждам от български на други езици и емного трудно, защото никъде не се използва такъв тромав и тежък до неразбираемост стил. Еднотипността продължава и в пресата, и в литературата и ако някой излезе от нея остава непрочетен или неразбран. Кога в наш вестник би се вписал автор като Маркес, статии от когото съм чела в Ел Мундо.

# 297
  • София
  • Мнения: 2 840
Кога в наш вестник би се вписал автор като Маркес, статии от когото съм чела в Ел Мундо.
Маркес няма да се появи не само в нашата преса, но и на книжния пазар с ново издание, както и с преиздадено старо.
Човекът е забранил да бъде издаван в България. Mr. Green

Извинете за офф-а.

# 298
  • София
  • Мнения: 62 595
Бояна, ти си на 32, а аз на 38. И завърших точно преди десети ноември, а ти си изкарала цялата гимназия СЛЕД соца. Така че ти си имала шанса да пишеш това, което си поискаш, докато аз и съучениците ми трябваше да пишем това, което се очакваше, а за спорене с учителите и дума не можеше да става. А, да, имаше двама, които си го позволяваха, но те бяха деца на отговорни фактори и тях нищо не ги ловеше, нали се сещаш! На никого не му се рискуваше да му хвръкне поведението точно заради Вазов или някой друг, който отдавна е умрял само заради това, че мнението на ученика не съвпада с мнението на Пантелей Зарев, което пък влече след себе си най-малко двойка.

# 299
  • Мнения: 5 710
Времето ще покаже дали в езика ще останат думи като "кибрит" или "драсни-пални клечица".

Е, това е показано вече..
Шегувах се за ситуирането, по-скоро намекнах на Андариел, че архаизмите в езика са й последна грижа;))

М/у другото имам приятелка, която не вижда смисъл от предмет история, тъй като историята може чудесно да се преподава чрез друг предмет - история на изкуството. И мисля, че е много права.

Общи условия

Активация на акаунт