Да отпадне ли изучаването на Вазов?

  • 10 486
  • 358
  •   1
Отговори
# 345
  • Мнения: 335
...Ето това е проблемът - остарелите практики в училище...

В какъв смисъл "остарели".
"Практиките" са или лоши, или добри.
И щом откакто взеха да се "подновяват" децата все повече не знаят и не искат да знаят, или това е целта на "подновяването на практиките" или те се правят от мекерета съвсем случайно.

Ето как Вазов описва "различните практики"  Laughing.
После може да обсъдим защо едната е именно на Кириак Стефчов  Laughing

Цитат
Кириак Стефчов размени няколко поздравления с глава, без обаче да се здрависа със Соколова, съседа си, който го не погледна; кръстоса крака и взе да гледа намусено високомерно Той слушаше разсеяно, а повече гледаше към купа, дето стоеше Лалка Юрданова. Веднъж или дваж само той измери от глава до крака Рада, строго и небрежително. На лицето му се изображаваше душевна сухост и жестокосърдие. Той туряше често под носа си стръкче карамфил и после пак гледаше надуто и безстрастно. Учител Климент се обърна с книжката към Михалаки Алафрангата. Михалаки отклони и каза, че изпитва по френски. Учителят се извърна надясно и повтори поканата на Стефчова. Той прие и помести стола си по напред.

Едно глухо шушукане из тълпата. Всички устремиха поглед на Кириака. Предметът, по който изпитваха, беше българска история, кратката. Стефчов остави книгата на масата, потърка се между веждата и ухото, като да разбуди ума си, и зададе високо един въпрос. Девойчето мълчеше. Тоя студен, неприветлив поглед проникваше като мраз в детската му душа. То се смути и нито помнеше какъв бе въпросът. То погледна жално Рада, като че просеше помощ. Стефчов му повтори въпроса. Пак мълчеше.

- Да си иде - каза той сухо на учителката, - извикайте друга.

Излезе друго момиче. Зададе му се въпрос. То чу, но го не разбра и остана безмълвно. Безмълвна беше и цялата публика, която взе да изпитва мъчително чувство. Девойчето стоеше като заковано, но очичките му се наляха със сълзи страдалчески, които не смееха да се проронят. То се насили пак да отговори нещо, заекна се мъчително и замлъкна. Стефчов погледна ледено Рада и избъбра:

- Доста небрежно е преподавано. Повикайте друга ученичка.

Рада с глух глас произнесе друго име.

Третата ученичка отговори съвсем друго: тя не разбра питането. Като видя в погледа на Стефчова неодобрение, тя се възчуди, па се озърна безнадеждно наоколо си. Стефчов й зададе друг въпрос. Тоя път момичето нищо не отговори. Смущението затъни погледа му, без кръв останалите му устни затрепераха и то изведнъж заплака с глас и бега, та се скри при майка си. Всички чувствуваха мъка и товар на душата. Майките, чиито дъщери не бяха още изкарвани, в недоумение и уплашени гледаха напред. Всяка трепереше от страх да не чуе името на своето дете.

Рада стоеше като тресната. Капка кръв не беше останало в лицето й; мъченически тръпки подръпваха бледните й бузи; по челото й, дето одеве се четяха толкова деликатни усещания, няколко едри капки пот избиха и измокриха сколуфите й. Тя не смееше да дигне очи. Чинеше й се, че потъва в земята. Нещо я душеше гърдите, идеше й да заплаче с глас - и едвам се удържаше.

Обществото, не в сила да издържи това напрегнато състояние по дълго, зашумя безпокойно. Зрителите, слисани, се поглеждаха, като че се питаха: каква е тая работа? Всеки искаше да излезе из това невъзможно положение. Само по тържествуващето лице на Стефчова беше изписано задоволство. Шумът, ропотът растеше. Ненадейно се възцари гробна тишина и всички погледи се устремиха напред. Из публиката излезе Бойчо Огнянов, който досега стоеше потулен, и като се обърна към Стефчова, каза твърдо:

- Господине, нямам чест да ви зная, но извинете. Вашите въпроси, неясни и отвлечени, биха затруднили и ученици от V клас. Пожалейте тия неопитни деца.

Па като се обърна към Рада, попита:

- Госпожице, позволявате ли?

И както беше прав, попроси да извикат едно от питаните вече девойчета.

Общо облекчение се почувствува. Съчувствен и одобрителен шум посрещна постъпката на Огнянова. В миг той прикова всички погледи, спечели всички симпатии. Пуснатата от Хаджи Ровоама клевета падна. Благородното му лице, обляно със страдалческа бледност и осветлено от един мъжествен и енергически поглед, подкупваше непобедимо сърцата. Лицата на зрителите се изясниха, гърдите свободно си въздъхнаха. Всеки виждаше, че Огнянов владее положението. И беше доволен.

Огнянов попита момичето простичко същото нещо, което го пита и Стефчов. То отговори сега. Майките въздъхнаха и пратиха благодарни погледи на чужденеца. Името му, ново и странно, обикаляше по всичките уста и се запечатваше в сърцата.

Повикаха другото девойче. И то отговори удовлетворително, според възрастта си.

Тогава всички тия деца, изпоплашени до подивяване одеве, устремиха приятелски погледи към Огнянова. Духът се подигна на всички; те се запрепираха коя да излезе по напред да се разговаря с добрия тоз човек, когото вече обичаха...

# 346
  • Мнения: 22 905
И друго - който чете, ще прочете и Вазов, независимо дали се изучава в училище...
не съм съгласна - който чете, чете това, което му се чете
даже си мисля, че повечето хора намразват именно произведенията, които са застъпени в учебната програма
Но ако не започнеш да четеш как ще разбереш дали ти хареса.Да го отричаме,само защото е задължително, ни е траен навик.Аз,например,открих колко харесвам Достоевски и Толстой,именно прочитайки ги като задължителна литература от учебния план.На онази възраст сигурно съм щяла да се обърна към любовните романчета,това ме е интересувало. Mr. Green

# 347
  • Мнения: 4 585
По добре касетофони, отколкото грамофончета с повредена грамофонна плоча, прескачаща на яко, брато, куул, фул.

# 348
  • София
  • Мнения: 12 122
Любимите ми автори не са били сред задължителната литература. Изучаването на определени произведения има за цел да помогне на ученика да се научи да анализира съдържанието и да пише правилно, според мен, а не да стане голям читател. Същото е и с останалите предмети. Математиката ми е дала много по отношение на логиката и рисуването, но не искам да чувам за "Един влак тръгва от град А, а друг от град В. В същото време един басейн се пълни от две тръби и се изпразва от една...."

# 349
  • Мнения: 836
...  Библията е написана на чист и достъпен български език, адаптирана е, та Вазов ли? ...

Искаш да кажеш, че Вазов е писал на прото-мазоретски и Арамейски Таргум, а понякога и на Септуагинтата?

# 350
  • Мнения: 5 370
Днес възрастна дама , сякаш излязла от разказите за "стария софийски хайлайф", търсеше "Под игото" в "Сиела".
Само това исках да споделя.

# 351
  • Sf
  • Мнения: 978
...  Библията е написана на чист и достъпен български език, адаптирана е, та Вазов ли? ...

Искаш да кажеш, че Вазов е писал на прото-мазоретски и Арамейски Таргум, а понякога и на Септуагинтата?



Искам да кажа, че текстът на Библията отпреди 100 г и сегашния не са идентични.

# 352
  • Sf
  • Мнения: 978
По добре касетофони, отколкото грамофончета с повредена грамофонна плоча, прескачаща на яко, брато, куул, фул.

Не е по-добре, еднакво безсмислено е.

# 353
  • Мнения: 335
...та Вазов ли?
Нищо няма да му се случи, ако вместо "Нощя" напишат "нощта" и всички турцизми и остарели думи заменят с адекватни български. Поне няма да е толкова дразнещо за четене.

 Joy
 Joy

Силви, самият факт, че някой успява да те въвлече в "дискусия" на някакво скудоумие, превръща въпросното скудоумие наполовина в "научен проблем"  Laughing

То е като да качиш мравката директно на врата на слона.

# 354
  • Мнения: 836
Да, ще трябва да се спра овреме, за да не стана обект и аз на някое нАучно или друго академично (медицинско) наблюдение.


 Simple Smile

# 355
  • Sf
  • Мнения: 978

Силви, самият факт, че някой успява да те въвлече в "дискусия" на някакво скудоумие, превръща въпросното скудоумие наполовина в "научен проблем"  Laughing

То е като да качиш мравката директно на врата на слона.



Скудоумие е да не приемаш мнение, различно от твоето.

То е като една мравка да нарече друга мравка слон и да си вярва.

# 356
  • Мнения: 212
Под остарели практики имам предвид зазубрянето на суха литературна критика какво е искал да каже авторът.
И аз съм се дразнела на много неща - наизустяването на природни картини с цел преразказ след това и т.н и т.н. и такива неща са ме отблъсквли от часовете по литература, а не самият автор или конкретно заглавие.
И до днес чета много, чета и книги, които не са ме грабнали в първия момент, дочитам и такива, които не ми допадат и до самия си край, но се опитвам да не плюя авторите им, само защото на мен дадена книга или въобще стилът на самия автор не ми допадат.

# 357
  • Мнения: 335
Под остарели практики имам предвид зазубрянето на суха литературна критика какво е искал да каже авторът...

Както виждаш практиката на мекерето Стефчов не е нито по-стара, нито по-нова от противоположната, описана в откъса.

Тя може да е или преднамерена, или поради обикновена некадърност и глупост.
Не че няма никаква връзка между тези неща Laughing :
Не е задължително едно мекере да е глупак.
Но да си глупак много помага да поискаш да си мекере.

ПП Мисис, бегай да търсиш в речника какво е "мекере"  Laughing

# 358
  • Стара Загора
  • Мнения: 1 650
Темата се измести тотално встрани от първоначалния замисъл...
Езикът и тонът в нея са тотално встрани от добрите такива...
Авторът ме помоли да бъде заключена...

Общи условия

Активация на акаунт