Да отпадне ли изучаването на Вазов?

  • 10 497
  • 358
  •   1
Отговори
# 330
  • Sf
  • Мнения: 978
Премахваме  изучаването на книжовния български,после Вазов /.../

Вазов няма кой знае колко общо с книжовния български.

# 331
  • София
  • Мнения: 12 231
Andariel Мисля, че и други освен мен, казаха, че не харесват Под игото и Вазов, но да не се учи е прекалено. Човекът не е произвел само висока литература, но 20 тома съчинения е трудно да са шедьовър след шедьовър. Способността да разбираш не е до възраст, а до интелигентност (всъщност интелигентност според тълковния речник е именно способността да разбираш). На различна възраст се разбират различни неща според житейския опит на читателя или състоянието му. Има книги, които се четат през десет години и всеки път носят нещо ново.
Колкото до Бай Ганьо- защо все опираме до пустите оценки? Аз имам диплома от гимназията 5.49, по математика имам общо 4, но не помня някой да ме е притеснявал или нещо да ми е попречил подобен не- отличен успех. Ако учех в друго училище сигурно щях да имам 6+, но какво щеше да ми носи тази оценка? newsm78 Мислех, че драмата с оценките е останала в соца, но явно не е така.

Премахваме  изучаването на книжовния български,после Вазов /.../

Вазов няма кой знае колко общо с книжовния български.

Какво точно искаш да кажеш?

# 332
  • Мнения: 4 585
Все едно не пише човек, а някоя ЕЛИЗА.
Извинете за спама, коя е Елиза?

# 333
  • Мнения: 23 062
Премахваме  изучаването на книжовния български,после Вазов /.../

Вазов няма кой знае колко общо с книжовния български.
Няма,не съм направила връзка.Просто едно по едно отпадат опорите на българското образование,нека се бием после в гърдите колко сме образовани и интелигентни.Стара слава,на нея лежим от много години вече.

# 334
  • Мнения: 335
... Аз имам диплома от гимназията 5.49, по математика имам общо 4...

В такъв случай май е редно да пуснеш тема за отпадане на математиката  Simple Smile

# 335
  • Sf
  • Мнения: 978
Какво точно искаш да кажеш?

Ако тръгнеш да пишеш и говориш, използвайки речника на Вазов, в най-добрия случай ще те мислят за говореща ужасен диалект, а не книжовен български. И ако чужденец тръгне да изучава български по произведенията на Вазов, ще бъде жестоко излъган, защото това не е съвременен и книжовен български език.

# 336
  • София
  • Мнения: 12 231
Какво точно искаш да кажеш?

Ако тръгнеш да пишеш и говориш, използвайки речника на Вазов, в най-добрия случай ще те мислят за говореща ужасен диалект, а не книжовен български. И ако чужденец тръгне да изучава български по произведенията на Вазов, ще бъде жестоко излъган, защото това не е съвременен и книжовен български език.

Ясно, но с повечето световни автори от различни от днешните времена е същото. Ако учиш английски по Шекспир също няма да прокопсаш, да не говорим за други автори и други езици. А българският е доста обеднял в последните десетилетия, за което има вина и страха от използване на "диалект" и нещо различно от речника на 24 часа и Труд. Опитай да четеш Бивалиците на покойната Вера Мутафчиева и ще се учудиш колко думи има в книжовния български, които все още могат да са в употреба.

# 337
  • София
  • Мнения: 62 595
Деси,
Май накрая ще остане това, което е най-устойчивото у нас (като българи). Щом по време на робството предишните поколения са оцеляли все някак и са останали с българско самосъзнание и език, значи може въпреки отпадането на книжовния български език като задължителен, пък дори и да отпадне половината патриотична литература (което съм сигурна, че няма да стане по никакъв начин), пак хората ще намерим начин да се съхраним. Мисля, че през последните 20 години живеем в някакъв културен шок, през който минават емигрантите - доколко трябва да се променим, каква част от чуждата култура трябва да приемем, че да се впишем в новото и каква част от собствената култура да запазим. И в началото се ослушват, после се впиват в чуждата култура и се опитват да се припознаят в нея и дори гледат да се дистанцират от другите българи и българското, а като се поокопитят започват да разбират, че не могат да се отрекат от това, че са българи, защото губят идентичност и уважението на другите. И това се променя с времето.
Прави ми впечатление, че част от образованите млади хора вече са осъзнали, че няма как да бъдат приети като равни от другите (най-често чужденците), ако се стремят всячески да се откажат от това, че са българи и да заместят българската култура с чуждата. Те се осъзнават като българи, като ценни със своята култура и не само не се срамуват от нея, а и я смятат за част от своята личност. Просто виждам все повече образовани млади българи, които имат достойнство.

# 338
  • Мнения: 212

... но да имат възможност да прочетат и си изградят СВОЯ представа за едно произведение и да имат право да я обосноват, а не да пишат теми като от наше време "героизмът на...".

Ето това е проблемът - остарелите практики в училище, а не Вазов.
И друго - който чете, ще прочете и Вазов, независимо дали се изучава в училище.
Но има и голям брой и ученици и възрастни, които нищо не е в състояние да ги накара да седнат с книга в ръка, дали ще е Вазов, Роулинг и т.н. И вс епак трябва да се правят опити тези хора да имат някаква обща култура, а не да стават и лягат с последния хит на Ивана, Драгана.

# 339
  • Мнения: 4 585

Истината според мен е, че вместо реформа и успехи в образованието,
се смъква летвата и се имитира успеваемост.

# 340
  • София
  • Мнения: 62 595
Все едно не пише човек, а някоя ЕЛИЗА.
Извинете за спама, коя е Елиза?

Доколкото си спомням, това е една от първите машини с изкуствен интелект, направени да наподобяват и общуват с хората. Има и други машини от същото поколение, които са били "способни" да водят разговор с човек и дори да пишат нещо като поезия. Експериментите са били доста успешни за времето си и дори "поезията" на пръв поглед е изглеждала като истинска, според интрепретацията на хората. Обаче се оказало, че тази машини просто нареждат някакви думи на граматичните и синтактичните правила на нормалния език и много често се получава уж нормално изречение, но всъщност е лингвистичен боклук без абсолютно никакъв смисъл. Нали знаете, разликата между гениалното и глупостта е много тънка. Хората е трябвало да оценяват дали с тях говори машина или човек и дали едно или друго произведение е написано от машина или човек.

# 341
  • Мнения: 502
   Хора,прочетохте ли статията в подписа на Холограма? От Виктор Пасков е. Написал я е двадесет дни преди да почине. Светла му памет и поклон! Той също ще остане в историята на българската литература като един от големите творци. И може би някой ден "Балада за Георг Хених" ще се изучава в училище,наред с "Под игото" и"Време разделно".

  Темата отдавна се изчерпа,спрях да я следя вече. Аз съм от хората,които обичат да имат кумири. Когато харесвам някого или нещо,правя всичко възможно да съхраня възторга си към него,да запазя онова първоначално чувство,което ме е накарало да се възхитя и да заобичам дадена личност или произведение. Каквито и превратности да ни поднася животът,длъжни сме да запазим частица от себе си непокътната,за да можем да живеем щастливо. И като нация сме длъжни да пазим реликвите си,изкуството си,гениите си,да ги спасим от оцапване в политически нюанси. Ние сме българи и това е неотменим факт. Вазов е основоположник на българската литература и това е неоспорим факт. Историята ни е написана с кръвта на хиляди герои,загинали в борбата за освобождение от турско иго и това е неоспорим факт. Учебниците трябва да се пишат честно и откровено от достойни и грамотни хора,и това пак е неоспорим факт.

# 342
  • Мнения: 23 062
Деси,
Май накрая ще остане това, което е най-устойчивото у нас (като българи). Щом по време на робството предишните поколения са оцеляли все някак
Честно ти казвам,не знам кое е това?! Thinking Тогава сме имали силна религия,вяра,земята,която хората са пояли с потта си,фолклора.А сега....????

# 343
  • София
  • Мнения: 547
И друго - който чете, ще прочете и Вазов, независимо дали се изучава в училище...
не съм съгласна - който чете, чете това, което му се чете
даже си мисля, че повечето хора намразват именно произведенията, които са застъпени в учебната програма

# 344
  • Sf
  • Мнения: 978

Истината според мен е, че вместо реформа и успехи в образованието,
се смъква летвата и се имитира успеваемост.

Това е проблем не само на българското образование, а на образованието като цяло. И проблемът е в това, че училището дава знания, а не умения. Училището е типична секта, която промива мозъците изцяло, щампова т.нар. "касетофони", които могат само да запаметят и възпроизведат определен тип информация и нищо повече.

Дори да дойде някой мислещ човек и да тръгне да променя, родителите-"касетофони" първи ще наскачат. Примерно, да не махат Вазов от програмата. Все едно да "минат" Вазов в училище е най-важното нещо за бъдещето на децата им.

Общи условия

Активация на акаунт