Наистина ли ще махат Ботев от учебниците?

  • 5 380
  • 81
  •   1
Отговори
# 60
  • Мнения: 24 467
Е това да не е лъжа?  Simple Smile Да не сучем едно и също. Питах  полицията в коя държава не гони, залавя и убива хора, които работят срещу официалната власт?

Хайде да се върнем и на моя въпрос вече, понеже аз отговарям, а на мен никой не иска /или не може/. Възпитано би било, най- малкото, да ми се даде отговор и на мен. Да не го потретям- писах го два пъти питането.
Ако има хора, наистина чели и разбрали, да отговорят. Останалите са ми ясни- чели няколко статийки, навили си нещо на база липсваща информация и пишат до откат патриотични позиви /из нета/.

# 61
  • Варна
  • Мнения: 18 032
Е това да не е лъжа?  Simple Smile Да не сучем едно и също. Питах  полицията в коя държава не гони, залавя и убива хора, които работят срещу официалната власт?

Не е лъжа. Но не е и истина, може да сме били част от Османската империя, но никога не сме били със самосъзнанието на османци. Т.е. това не е било нашата държава, нашата държава е била завладяна от въпросната империя, която налага своите закони. Трябва да четем историята от собствената си гледна точка, а не от чужда.


Хайде да се върнем и на моя въпрос вече, понеже аз отговарям, а на мен никой не иска /или не може/. Възпитано би било, най- малкото, да ми се даде отговор и на мен. Да не го потретям- писах го два пъти питането.
Ако има хора, наистина чели и разбрали, да отговорят. Останалите са ми ясни- чели няколко статийки, навили си нещо на база липсваща информация и пишат до откат патриотични позиви /из нета/.

Аз както стана ясно не съм чела доклада, твоят линк не работи. А и вече се съмнявам да го има в мрежата в оригинал. Както вече казах, няма да се учудя да извадят Ботев и Вазов от учебниците. И може би така ще е по-добре, отколкото да се набива в главите, че "Под игото" е художествена измислица, щото дефакто иго е нямало. И че Априлското въстание е дело на шайка престъпници.

# 62
  • София
  • Мнения: 1 861
"Кой предложи Левски и Ботев да излязат от учебниците и къде го е записал това предложение?"
Нали това е темата- дали Ботев ще бъде "махнат". Ами кой го е предложил да видим първо, как и защо.
Как кой, бре Джуди?! Ами, ТЕ! Онези Лошите! Дето махнаха „Аз съм българче” от учебниците, дето „забраниха” българския език преди някоя и друга година... Онези ТЕ, Всемогъщите, дето най-лесно обединяват народа в благородна възмута по форуми и петиции! Намери какво да питаш, пък ти!  Wink

# 63
  • София
  • Мнения: 62 595
Точно пък учебниците по история са последното място, където човек трябва да търси истината, само истината и нищо друго, освен истината като едни голи числа и събития! Защото всяка нация, всеки народ пише учебника така, както е от неговата страна на партията шах. Нация не се създава само с голи факти, а с подходяща интерпретация. В момента Македония е съвсем истински и нагледен пример как една млада държава иска да изгради нация. И го прави много успешно, дори на моменти им завиждам на хъса, с който се опитват да се самоизградят като едно цяло. Може да не е много честно спрямо историята на останалите държави, но действа, животът не е честен. И всичко си има просто обяснение, същото го прави всеки човек в малкия си обикновен живот по отношение на семейството - разказват се семейни истории и легенди, за които е доста спорно, ако питаш трети лица, които са били свидетели или участници във въпросните събития, но това не пречи на хората от семейството да се сплотят, дори им помага, защото доизмисляйки, преувеличавайки и придавайки допълнителна тежест на случката или легендата, хората се чувстват едно цяло. Така се гради лоялност и се отсяват "нашите" от "чуждите", създава се самочувствие и желание да се принадлежи към това семейство.

# 64
  • в света на илюзиите
  • Мнения: 636
Имате право да издигате ваши кумири тъй, както останалите имат право да търсят истината. Само не ги налагайте с цената на информационното затъмнение. Нищо не пречи на един национален герой да извърши престъпление в името на каузата си. Но да се отрича и преинъчава истината- това не е задължение за всеки.

Друг говори тук с неупомената от никой по темата терминология и несъдържаща се такава във въпросния доклад- "лумпени".


Не съм убедена, че лъжата и голият идеализъм градят нации. Те създават идоли, не нации.

Всеки има право да дири своите ценности, един ги открива в патетичния патриотизъм, друг- в истината.

До тук не ми бе отговорено на въпроса.
А той бе:
"Кой предложи Левски и Ботев да излязат от учебниците и къде го е записал това предложение?"
Нали това е темата- дали Ботев ще бъде "махнат". Ами кой го е предложил да видим първо, как и защо.
Червеното няма да коментирам. Левски и Ботев, а и други подобни (надявам се, разбирате иронията в думите ми) не са нито мои, нито на някой друг лични кумири, а са НАЦИОНАЛНИ такива, на българската нация (ако такава е останала). И не бива да поставяме на първа място истината на османската или която и да е друга империя. ВАЖНА Е БЪЛГАРСКАТА истина. А тя е ЛЕВСКИ Е ГЕРОЙ и само и единствено герой за българите, разбира се.
И си мисля, че за да има нация, то тя трябва да има обединяваща идея - и патриотизма е много добра такава. Да вземем пример от толерантните американци. Всички там са преди всичко американци (напр. "аз съм италианска американка"Мадона) - нима това не е национализъм????
ОООО, я вижте какво пише в уикипедията - "Османското владичество (също османска власт, наричано османско иго или турско робство) е периодът от края на 14-ти до края на 19 век, през който не съществува българска държава, а населените с българи земи са под управлението на Османската империя. Ликвидирана е и самостоятелната българска патриаршия, която е подчинена на Цариградската патриаршия." То всъщност затова не можем да протестираме, ми то е нямало Българска държава, горките българи, я да си преосмислят националността.

Последна редакция: ср, 22 авг 2012, 12:52 от *Jane*

# 65
  • Мнения: 24 467
Ще почакам някой чел да се включи, за да има поне някаква дискусия. Дотук такава не е налична- аз обсъждам нещо прочетено и пиша в тема конкретна. Останалите си обсъждат нещо, което са прочели из жълтините /то у нас сериозна журналистика си и няма/. Няма как да си говорим дори на един език.
 Simple Smile

Кумир всеки сам избира дали да има или не.

Така е, Андариел, учебниците по история не стават за търсене на истина. А това може да се промени. Дотогава ще си четем Стефан Цанев. Има какво да се чете. Жалко, че децата в училище масово ще бъдат заслепени от едностранчиво предаване на информация и действително насаждане на омраза. Някои също ще се информират странично, но ще са малко. На мен това ми е жалко.

Morrighan, питам бе, може някой да се навие и за нормален разговор, лишен от заслепена патетика.  Laughing Нали темата е затова- Дали Ботев щял или не щял да е в учебниците. Е нека първо видим що да не е и кой е искал такова нещо. После ще проследим и останалото. Но човек като няма мерак дори да чете и слуша само собствения си глас, няма как да разговаря. Той може основно сам да си говори. С апломб, при това.

# 66
  • Мнения: 1 007
Е това да не е лъжа?  Simple Smile Да не сучем едно и също. Питах  полицията в коя държава не гони, залавя и убива хора, които работят срещу официалната власт?

Ама това вече не е в контекста на историята и не е казано на исторически език Laughing Смесват се сферите на говорене. Никой не обвинява полицията, нито полицая Хасан, примерно. Говори се за турците, като при това отново никой няма предвид ханъмата Айше или обущаря Юсуф, нито съвременните турци. Просто историческият език ползва думите с историческото им значение.

# 67
  • Мнения: 24 467
И в доклада няма твърдения, че Левски е престъпник. Казва се, че е такъв според турската полицията.  Grinning Което си е вярно. Е, може и на исторически език, може на литературен, може на правен- това ще си го решат онези, които ще правят учебниците. А, то няма да има такива. Че по- лесно.  Simple Smile
Много е различно, ма не е за тук, явно, обсъждането на конкретното съдържание на същия и на различията между него интерпретациите му сред масите народни.

# 68
  • Варна
  • Мнения: 18 032
И в доклада няма твърдения, че Левски е престъпник. Казва се, че е такъв според турската полицията.  :

А защо е нужно да се казва?

# 69
  • Мнения: 939
Извинявайте, а Вие кой доклад обсъждате? Докладът в Академика няма нищо общо с този в сайта на КЗД.  Някой може ли да каже кой е истинският, пълният доклад, породил дискусията тук и другаде?

Ако приемем, че темата не е само въпрос дали ще махат Ботев от учебниците, а е обсъждане на въпросния доклад или на негова версия, вижте на какъв анализ в доклада на сайта на КЗД се натъкнах:

"Казус за негативни послания по отношение на увреждането и на изоставянето на деца: Разказът на Ангел Каралийчев „Майчина сълза” (с. 40-41) за „сакатото лястовиче”, изоставено от майка си, която е заминала на юг и моли вятъра да му занесе майчината сълза.

Извод: Тук се внушава, че изоставянето на „сакатите” деца е норма, а не негативно явление, внушава се примирение с такава съдба на изоставените деца. Тези аспекти на проблема изобщо не са адресирани в коментарите, в тях се говори само за силата на майчината любов, без да се коментира изоставянето на детето – „сакатото лястовиче”, което не може да лети - от неговата майка. "

Това направо ме втрещи. То бива, бива да се търси под вола теле, ама това за мен е просто смешно. Следвайки тази логика, в уроците по биология при изучаване на поведението на лъвовете трябва изрично да се каже, че хората така не правят - бащите на осиновените деца обикновено не ги изяждат. Замислих се и за задачите по математика - как така са ги изпуснали от анализа? Всички задачи трябва да се променят и героите да бъдат не Иван, Петър и Стоян, а Петър (българин), Хасан (турчин) и Лоренцо (ром).  

# 70
  • Мнения: 41 507
Няма да ги махаме. Към днешна дата това е невъзможно с оглед на обществената реакция.
Но според мен сегашната "партенка" е някакво опипване на почвата и внедряване на идеята, за да почне обществото да свиква с нея и някой ден евентуално да я преглътне. Все пак отдавна има идея да се напише обща история на Балканите, където нещата да са политически коректни с оглед на днешните реалности. Е, не е приета тази идея, но си я има. Някой ден и ЕС ще ни натисне за това, след като Сърбия, Македония и Турция влязат в ЕС.
Дори и тогава обаче Ботев няма да бъде изхвърлен от учебниците, но ще се подберат по-неутрални стихотворения. Най-много ще се промени историята, като тонът ще стане безпристрастен и най-конфликтните моменти ще бъдат загладени. Какво да се прави - нов европейски дом ще трябва да се строи, бизнес ще трябва да се прави с Турция и Гърция и пр.
Та след 10, 20 или 50 години ще дойде и това време. Но няма да е днес или утре.

# 71
  • Мнения: X
Замислих се и за задачите по математика - как така са ги изпуснали от анализа? Всички задачи трябва да се променят и героите да бъдат не Иван, Петър и Стоян, а Петър (българин), Хасан (турчин) и Лоренцо (ром).  
Не са ги изпуснали.  Mr. Green

Извод: Предметът математика по обективни причини не предполага рефериране към темите за етническите общности и/или раси. В прегледаните учебници по математика изобщо не се използват примери, в които да се посочват народности или етноси (освен пояснения за някои „видни древногръцки математици”), няма никакви елементи, които да информират или да провокират предразсъдъци по етнически признак.
Единствено като бележка може да се отбележи, че без изключение в различните задачи или примери са използвани български и християнски имена (напр., Иван, Борис, Евгени, Чалдар, Ирина, Таня, Стефан и пр.), както и някои чужди имена (като Моника и пр.), възприети сред българи – християни през последните години.
Та разсъжденията ти вървят в правилната посока май... Joy

# 72
  • Мнения: 939
Не са ги изпуснали.  Mr. Green

Извод: Предметът математика по обективни причини не предполага рефериране към темите за етническите общности и/или раси. В прегледаните учебници по математика изобщо не се използват примери, в които да се посочват народности или етноси (освен пояснения за някои „видни древногръцки математици”), няма никакви елементи, които да информират или да провокират предразсъдъци по етнически признак.
Единствено като бележка може да се отбележи, че без изключение в различните задачи или примери са използвани български и християнски имена (напр., Иван, Борис, Евгени, Чалдар, Ирина, Таня, Стефан и пр.), както и някои чужди имена (като Моника и пр.), възприети сред българи – християни през последните години.
Та разсъжденията ти вървят в правилната посока май... Joy


Мерси, пропуснала съм го. Отивам да го препочета отново - току виж и идеята ми за уроците по биология (лъвове -> изяждане на чуждите малки -> внушение за лошо отношение на бащите към децата от първите бракове) е влязла в анализа  Joy

# 73
  • Мнения: X
Това е от  " Анализ на съдържанието на учебници за 5-ти и 6-ти клас за наличие на стереотипи и предразсъдъци по етнически признак". Още не съм успяла да прегледам пълния доклад " Стереотипи и предразсъдъци в учебници, учебни помагала и образователни програми и планове за  подготвителното и основното образование”, може пък там математиката да са я изпуснали.  Mr. Green
Същият проблем очевидно присъства и в учебниците по " Домашна техника и икономика" за 6 клас.
" Коментар: В примерите и задачите за индивиуална работа се използват имена на деца, които са само български / християнски (напр., Мишо и Петьо - с. 6)."

Последна редакция: ср, 22 авг 2012, 14:30 от Анонимен

# 74
  • Мнения: 939
Още забавления от анализа:

"Човекът и природата - 6 клас"
„Този моторист изминава 180 км за един час. Неговата скорост е 180 km/h или 50 m/s.”

"Казус – задачата внушава предразсъдък към мотористите, че нарушават правилника по принцип, примерът с автобус е за 72 km/h; в същия урок има примери и снимки на полицейски радар за измерване на скоростта и пояснение, че полицаите глобяват нарушителите, които превишават допустимата скорост"

Моето предложение - в задачата да се каже изрично, че мотористът се движи с тази скорост в Германия  Joy

X Реклама

Общи условия

Активация на акаунт