За министъра на образованието и вероучението

  • 4 547
  • 133
  •   1
Отговори
# 60
  • Мнения: 2 309
Дийпинсайд, според теб насилие = на внедряване на някакво обучение в училище, много нежна душа имаш  Laughing

Склонна съм да отстъпя леко от позицията си. Ако действително това ранно обучение по Благонравие ще включва само православните постулати, не бих го подкрепила. Както вече заявих, аз съм за изучаване на всички религии по равно и най-вече поглеждането им под друг ъгъл, различен от традиционния.

# 61
  • Мнения: 1 422
Ето това не одобрявам - някой друг да ми обяснява на децата как да разбират религията. Традиционно, модерно, врели не кипели! Има си катехизис в църквата, там си учат такова, каквото аз искам да учат. Аз си им дообяснявам. Така аз разбирам темата. Безумно е да е задължително някакъв си "даскал" да ми учи децата на религия. Това не е учебникът по биология, който голямо чудо, дали го разбират точно или не. Това е светоглед и аз съм твърда, че аз ще го изграждам. И ако този "преподавател" разбира нещата различно от мене какво, ще ми маже с баданарката отгоре върху създаденото от мене ли?

# 62
  • Мнения: 135
Точно чрез децата всяка компания си отглежда последователи и верни потребители.
Вярата е друго нещо - тя не се нуждае от доказване.

точно това не трябва да се допуска, дори да има опити за това.

дори в Турция, където преобладаващо има последователи на исляма, има хора които са се борили за светска държава.
(Щото доколкото ми е известно, май има държави, в които шериата  е действащ (ако откраднеш - отсичане на ръката, пребиване с камъни и др?
 "Религиозният мюсюлмански закон шериат, което буквално значи “начертаният от Бога път”,
се употребява от редица ислямски съдилища"

Нека изясним какво е светска държава и какво е теокрация, каква е разликата между тях, и др.

Това което имам предвид, че не трябва чрез изпълнителната и законодателната власт да се дава възможност на една или друга религиозна организация да има преференции или да се толерира съзнателно и целенасочено.

Цитат
Ако действително това ранно обучение по Благонравие ще включва само православните постулати, не бих го подкрепила.

като се има предвид проектопрограмата за "благонравие" 1-4 клас - не само постулати, а и църковна уредба, ритуали и догматика, изключително православна.

Цитат
Както вече заявих, аз съм за изучаване на всички религии по равно и най-вече поглеждането им под друг ъгъл, различен от традиционния.
ако е от преподаватели, обучени като православни богослови, предполагам че безпристрастното и толерантно представяне на всички религии може да е слабовероятно.
Все пак за да завърши някой богословие, може да има силна лична мотивация, вероятно не просто за обща култура.

Въпроса е много сериозен, както има предвид NadG, е въпрос на светоглед и оттам и отношение към света. На колко човека бихте доверили това за вашите деца?

Последна редакция: пт, 01 фев 2008, 12:02 от Deepinside

# 63
  • София
  • Мнения: 62 595
Да, така е.

Ще почакаме да видим какво ще се случи след напускането на министъра.

# 64
  • Мнения: 822
Аз пък си мисля друго!

Защо религиите не се изучават например в час по история?
Защо е нужен специален предмет, пречупен или не през светогледа на един или друг преподавател, пък било то богослов, философ или психолог?

Все пак историята работи с  научни факти и хипотези и се справя безпристрастно.

Положението, в което се намира днешното образование, хаосът, деморализацията  - това са едни от причините, поради които смятам, че държавното светско училище няма да се справи с преподаването на един толкова деликатен предмет.


# 65
  • Мнения: 3 830
Пак Министерството на образованието се изгаври с децата.Останах с впечатлението, че това ще бъдат повече часове по философия, а не по религия.Обучението ще бъде задължително, от първи клас разбира се.Разгледах разпределението на темите по класове и ми се струва абсурдно.Какво ще разберат първокласниците от тази сложна материя?Не знам дали БПЦ се съгласи с министъра, но тя държи да се изучава православен катехизис.В това няма лошо, но в един клас има деца с различни вероизповедания, те православие ли трябва да учат?Според мен родителите са тези, които трябва да запознаят децата с религията и вярата, свещенниците също, а часовете в училище да имат чисто и просто образователна цел.Вие какво мислите по въпроса.Спомням си, че във форума имаше такава тема, но проблема с вероучението отново актуален,затова пускам тази.Кажете мнението си по въпроса.Благодаря предварително.

Напълно подкрепям.  Peace

Вероучението според мен трябва да е личен избор,  а не някой да ти го "налива"!
Ако е само с образователен характер, съм съгласна, но ако целта им е да накарат децата да вярват.... Равносилно е на омразата, на която учат децата в иранските училища към САЩ. Всъщност тези деца в Иран ги учат на омраза без да знаят всъщност за какво  трябва да мразят американците. Вярно, че едното е положително, другото отрицателно като характер, но не одобрявам самия принцип някой да ти налага да вярваш  в нещо.

Прилича ми на пропаганда или на промиване на невинни мозъци...

Както промиват мозъците на фанатиците и ги карат да вярват още от невръстни деца в някаква кауза... и после я сътворили някой бомбен атентат с вярата, че в рая ги очакват 1000 девици, я нещо друго. Принципът е един и същ.

За мен вярата е нещо лично, нещо съкровено. Тя е мой избор и никой не ме е учил на нея. Peace

# 66
  • Мнения: 3 146

Според теб възможно ли е да научиш някой да вярва?


Не.

# 67
  • Мнения: 37
rorobobo,
приятелю, нека да го кажа по-кратко и  по-ясно:
Никоя духовна практика, независимо дали аз, ти, министъра, Франклин или английската кралица я одобряваме, няма място в училище.
 
Това е нещо между родителите и техните деца.
Това е избор на родителите и децата им, докато последните са непълнолетни.
Това е личен избор на самите 'деца', вече пораснали и пълнолетни.
Това, което училището може да направи е да предостави евентуално безпристрастна и разнообразна информация по въпроса, необвързана с никоя религия конкретно.
Или, като компромисен вариант, дори да се въведе вероучение още от 1-ви клас, то да е избираем предмет и родителите сами да преценят дали да запишат там децата си. Ще има сигурно немалко родители, които ще го направят и това ще е напълно нормално. Т.е. часовете няма да страдат от непосещаемост.

Не съм привърженик на нито една религия, обаче съм привърженик на свободния избор, който в случая ще бъде потъпкан.

rainbird,
нека аз пък го кажа сега по-крОтко!
Така както си го казала тук е много по-ясно и съм съгласен с теб. Уважавам правото ти да не искаш някой да се намесва в изграждането на някоя духовна практика у детето ти.
А аз не бих искал "някой" да обучава моите уж в "история на религиите". Щото знам каква ще е тая "история".

По отношение на психологията, не че съм против, но вероятно нямаш представа какво представлява длъжностната характеристика на един училищен психолог. Поне при мен се получава разминаване между това, което трябва да прави един психолог и това което пише в характеристиката му. А и процентът психолози които съм виждал да не си вършат работата както трябва не е никак малък. Не искам да кажа, че няма психолози, които да я вършат независимо от неяснотата по отношение на характеристиката им, но поне според мен там е една голяма каша. Ти си човек, който се занимава с психология и можеш да ми разясниш. Възможно е аз да не разбирам причините, но ако знаеше би ли ми обяснила защо психолозите нямат право да правят анкети на учениците?

"Някой" е ... субект. Но той благоразумно си мълчи и това му прави чест, за разлика от мен, който вече не успях да се устискам. Грешка от моя страна е да продължавам дискусия тук от друга тема, но повярвайте ми имаше постове, които ме провокираха да го направя, а освен това мисля, че не всички пишещи излагат открито подбудите си за или против такава реформа. Смятат, че е посегателство над свободният избор на личността да му се налага такова обучение, но от друга страна не биха имали нищо против да им се налагат не толкова "традиционни", но "доказано по-добри" практики.



Простете за помията, която съм изсипал в предният пост! Ще си почистя.  clean

  bouquet

# 68
  • tardis
  • Мнения: 329
Болдът беше не от раздразнение, а за да бъде прочетено подчертаното, защото ми писна да ми пропускат едни думи, а да забелязват други Laughing

Казах "свестни" детски психолози не случайно.
Сегашните не функционират нормално, нямам широк поглед по въпроса, но по мои наблюдения не се стимулира тази практика, нито се финансира от държавата, щото "това са дреболии". Ако не само вкъщи, но и в училище няма кой да изслушва децата, които имат някакви проблеми с адаптацията, те започват да търсят "мъдрост" на улицата...

И да, каша е, и мисълта ми беше, че е време някой да я оправи и да финансира именно това, както и оправянето на много други каши, а не да забърква нови такива с въвеждането на часове по вероучение. Мое лично виждане.

пп Не се занимавам с психология, а с езикознание,
т.е. - дори и да съм някакъв психолог-аматьор, то е по неволя, не по професия.
Нямам представа за това за анкетите, вижда ми се странно...

Последна редакция: сб, 02 фев 2008, 09:50 от rainbird

# 69
  • Мнения: 25 725
Аз пък си мисля друго!

Защо религиите не се изучават например в час по история?


Изучават се беее, достатъчно подробно се изучават според мен! И няма нужда от повече!
Тази кампания изобщо не се прави за благото или ползата на децата, а за намиране работа на една група безполезни специалисти, които като са се записвали да учат вишУ, не са мислили какво ще работят после. Някои от тях покриват предметите философия и психология в гимназиите, но местата са крайно недостатъчни за всички завършили и продължаващи да завършват богословските факултети.
Нищо против тях - и те са хора, и те семейства хранят, но след като църквата е толкова загрижена за тях, да им създаде работни места, които тя да си заплаща, а не да ги тропосва на гърба на данъкоплатците, уж загрижена за децата им... Като са толкова загрижени, кой поп влезе в училище да изнесе безплатна лекция? Кой поп влезе в болница, да утеши болни и нещастни? Кой поп отиде да просвещава престъпниците в затвора, ей-така, в името на безсмъртието на душите им?? В колко манастира организираха детски лагери, в които да обучават деца във вероучение? Къде са църковните училища? Няма ги и няма да ги има, защото Българската православна църква е свикнала само да взима, но не и да дава.
И тези търгаши искат да посегнат на децата ни???
Е, няма да стане!  Naughty

# 70
  • Sf
  • Мнения: 978
Как` Сийкаyes   bouquet

# 71
  • Мнения: 15 265
Как` Сийка   bouquet

А на някой ясно ли му е този час, като увеличаване на общия брой часове ли ще е или ще намалят часовете по друг предмет. До колкото знам Министерство на здравеопазването не разрешава повече от 5 часа дневно до четвърти клас и "трудните предмети" трябва да са първи часове.
     

# 72
  • София
  • Мнения: 62 595
Доколкото си спомням, в СУ има цял богословски факултет и там са все държавна поръчка. Значи, ние плащаме да влязат, плащаме да учат, плащаме да излязат и накрая пак ние+децата ще плащаме да има какво да ядат срещу абсолютно безсмислен продукт.

# 73
  • Мнения: 3 146
Доколкото си спомням, в СУ има цял богословски факултет и там са все държавна поръчка. Значи, ние плащаме да влязат, плащаме да учат, плащаме да излязат и накрая пак ние+децата ще плащаме да има какво да ядат срещу абсолютно безсмислен продукт.

Именно!

# 74
  • Мнения: 6 167
Според мен такъв предмет нарушава идеята за светско образование.
Аз бих се възпротивила, ако някой говори на детето му за храмова култура, кара го да учи 'отче наш', учи го как да се кръсти  и тн. Не съм против да се занимават с история на религиите, основни положения и тн от историческа гледна точка ( което го имаше и по мое време мисля, в часовете по етика и право или нещо такова).
Мисля, че изборът на вероизповедание е право, което не трябва да се отнема на хората.

Общи условия

Активация на акаунт