Изключително важно за това дали ще ни слуша детето или не е нашата увереност и спокойствие. Прохождането на Никола съвпадна с мой изключително нервен период - бях като опъната струна. Какво "не"-кане падна... Даже тук бях писала, че е започнал да ми се тръшка и да ми прави истерии.
Един ден обаче се видях отстрани. Това се случи, след като видях как майка ми си играе с него. После започнах внимателно да наблюдавам как го гледат свекитата ми. Ами, изцяло в мен си беше проблема. Децата ни като гъби попиват нашите нестроения и емоции. Ако аз съм нервна или бързам трескаво - следва истерия или тръшкане.
Също, моля да бъда извинена за нахалството да давам съвети на родители, които са осиновили децата си на възраст година, година и нещо, но ми се струва, че тогава, периода на адаптация и на родители и на дете би следвало да е поне 7, 8 месеца... Нашият взаимен период, сега от позицията на времето мога да кажа, че беше половин година, ако не и повече...
Детето е изплашено и реагира за да се защити от непознатото. Докато новото място и хора му се сторят познати и свикне с тях трябва време. Допълнително се явява и това, за което пише моят любимец Донахю:
"Ако накараме група родители да определят с тайно гласуване най-уморителния период от предучилищната възраст на децата им, мнозинството с положителност биха посочили две години и половина, защото на тази възраст децата проявяват крайности. Ето защо честотната крива на пердаха достига своя връх точно тогава."
На този стадий детето не се вписва добре в никоя социална група и не е истински склонно да общува със себеподобните си. То все още се нуждае от майка си. Майката е слънцето, около което се върти младата планета.
Обикновено детето е упорито и непреклонно. Изисква желанията му да бъдат задоволявани на минутата. Не си пада по компромисите, не обича да дели онова, което смята за свое, зле се приспособява към реалността. Не приема никакво изменение в съществуващото. Яростно протестира, ако мама или татко променят или прескочат някоя дума в позната песен или приказка. Възприема всяка рутинна домашна дейност като поредност от строго определени събития и абсолютно държи да се спазва установения ред. С това ни напомня за някой придирчив стар ерген-перфекционист с веднъж завинаги изработени навици. Но за разлика от ергена детето може изцяло и внезапно да се промени. Давате му плодов сок в стъклена чаша, то иска в порцеланова. Предлагате му порцеланова, то държи на стъклена. Детето е тиранично. То обича да заповядва. Държи се като малък цар, като господар на къщата. Опитва се да върши неща, с които очевидно не може да се справи само, като например да си завърже връзките на обувките, и катеорично отказва да приеме помощта ви. А когато забеле-жи че не се получава, избухва в сълзи и прави страхотна сцена. Може дори да ви обвини, че не сте му помогнали.
Този период е и време на силни изблици, на бури и напрежения, на чести смени на настроението. На всякакви крайности.
...
По същото време то, бие всякакви рекорди във всички области - може да прави едно и също нещо неопределено дълго време или да повтаря все една и съща фраза или дума, докато на майката й дойде до гуша и помоли за милост. Трудно приема новостите като ястие, което не е опитвало, или дреха, която току-що сте му купили."