По какъв начин наказвате децата

  • 8 139
  • 128
  •   1
Отговори
# 15
  • Мнения: 170
Не го наказвам  и го отчитам като моя грешка .Става въпрос за баткото вече е на 5 г и допуска напоследък някои грешки в поведението.Иначе е изключително добро дете , но откакто го преместиха в друга група в градината , с по -големи деца и започна да се държи меко казано грубо на моменти  Thinking .  Понякога усещам  ,че  трябва да бъде наказан , но не мога и ме е яд на мен .

# 16
  • София
  • Мнения: 903
Наказвам я като я лишавам от гледане на филчета, компютър и т.н. Понякога, когато положението не се търпи я наказвам да поседи няколко минути на една табуретка в коридора, за да се нареве на спокойствие и когато се успокои й разрешавам да се върне при нас. Иначе съм пробвала няколко пъти да не й говоря, но не мога да издържа дълго.

# 17
  • Варна
  • Мнения: 2 171
Според мен е твърде жестоко да спра да му говоря. Това е все едно да го лиша от любовта си. Струва ми се, че детската психика е твърде крехка за такова наказание /за по - малките деца иде реч/ . Може и да греша, но не се осмелявам да го подложа на това, въпреки че, признавам си, понякога много ми се иска.
Peace
На мен самата ми е адски неприятно като ми се сърди някой да ми мълчи/имах си такъв и го отучих/ и за това не го прилагам. Наказвам по- скоро като Янита

Налагам наказания, които са свързани с провинението, иначе просто са лишени от смисъл.

От храна не лишавам с наказателна цел. Храната е средство да живеем и като такова не може да служи нито за наказание, нито за награда.

- ако си хвърля играчката я прибирам и не я давам. Ако целенасочено разхвърля играчки из цялата къща или отказва да си ги прибира, просто няма достъп до тях за известно време. Ако се опита да рисува по мебел- прибирам пособията за ден.
Върши работа за сега.

# 18
Не съм привърженик на наказанията (пляскането направо го изключвам като "метод на възпитание", а и във въпроса е изключено), най-вече защото в дългосрочен план не са ефективни. Обикновените наказания (както прочетох и тук) са да накажем детето да стои в стаята (при всичките си играчки, между другото) за n-брой минути или да го лишим от нещо приятно, несвързано по никакъв начин с провинението. В случая с родителите, които са привърженици на лишаването от "привилегии" уместна промяна би била да лишавате детето от неща, които са пряко свързани с провинението им. Например ако са си играли с телефона и са развалили нещо (или са навъртяли голяма сума), разумно би било да ги лишите от телефона, но откъде накъде ще ги лишавате от компютъра? Ако детето не си е прибрало играчките (или се инати за нещо друго), няма логика да го лишавате от нещо любимо, ако не е пряко свързано с провинението.
Привърженик съм на възпитателните методи на позитивната дисциплина.
Един от тях е позитивната изолация. За разлика от наказателната ("Марш в стаята си и няма да излизаш оттам!"), детето само я избира като метод за успокоение след като предварително сте го запознали със системата. Идеята е да направите в стаята му едно кътче (метър на метър или по-малко дори), което да е специалното кътче за изолация (като детето задължително участва в приготвянето му). Напълвате го с плюшени играчки, книжки за оцветяване, меки възглавнички и други такива и обяснявате на детето, че това е място за успокоение и когато се ядоса, може да дойде тук, да поседи 5-10 минути докато се успокои и след това като е в добро настроение, отново да се присъедини към другите. Детето само избира кога има нужда да отиде там.
Разликата с насилственото изпращане в стаята и крясъците ("Няма да излизаш и помисли добре какво си направил") е, че детето не се бунтува, не предизвиквате желание за отмъщение в него, има шанс наистина да помисли "какво е направило", докато при наказателното изпращане в стаята, дори и само напук на вас, то няма да мисли какво е направило, а как да си го върне.
Друг метод е селективното внимание. Идеята е да се пренебрегне поведението, а не детето. В случай, че детето изпадне в пристъп на ярост ("тръшкане" и инатене), ще се справите лесно като пренебрегнете поведението и не се поддавате на настроението на детето. Гушнете го внимателно, леко го галете по гръбчето, докато се успокои (без да му говорите и без да се карате). Това не е начин да възнаградим лошото поведение, а да разберем посланието зад поведението (детето има нужда от повече внимание? наранили сте го и иска да си отмъсти? влезли сте в борба за надмощие?).
Друг метод са естествените последствия. Това са нещата, които се случват без намесата на родителя. Ако детето откаже да се храни, ще остане гладно. Ако хвърли храната на пода, няма да има какво да яде. Децата се учат от тези последствия и родителите не бива да се намесват когато естественото последствие е приемливо (разбира се, естествено последствие на неправилно пресичане е блъскане от кола, което не е приемливо и родителят е длъжен да се намеси). Когато естественото последствие е приемливо, оставете го да се случи без каквито и да било назидания ("Казах ли ти?"), критики ("Следващият път няма да правиш така") и коментари изобщо, и само съчувствайте на детето, но без да му помагате ("Само този път, но следващият няма да ти помогна" - повярвайте - и следващият път ще го направите, при това детето ще е много по-убедително).
Друго средство, което много често съм използвала и е давало изключително добри резултати (при това не само за момента, а в дългосрочен план) е последователността. Последователност е родителят и детето да решат какво ще предприемат по даден проблем и да се придържат към решението по любезен, но категоричен начин (вместо да наказват и наставляват). Колкото по-малко говорите докато изпълнявате плана, толкова по-добре. Един добър пример е: Детето си играе на пода с нещо, а вие влизате и казвате че е време за лягане. То не ви чува и продължава да си играе. Тук е моментът да се въздържите от каквито и да било коментари, критики, заплахи, напомняния (като че ли детето е чуло, но е забравило - как ли не!). Изчакайте 15-20 секунди да видите дали детето ще ви послуша и като не го направи, отидете при него, сдържано и твърдо го хванете за ръката. Ще чуете нещо от рода на "Моля те, мамо, само още малко!". Усмихнете се, но не казвайте нищо. Внимателно издърпайте детето за ръката и попитайте дали то ще си избере приказката за лека нощ или иска вие да я изберете (или някакъв подобен въпрос). Кажете му да ви повика когато е измило зъбките и е облякло пижамката и предупредете, че ще четете до 20:30  (или избирате някакъв приемлив час) и колкото повече се бави детето, толкова по-малко време ще остане за четене. След като детето се приготви и вие прочетете приказката, кажете му "Забрави да си прибереш играчките. ако искаш прибери ги на сутринта. ако не, аз ще ги прибера". Това кажете в случай че предварително сте се уговорили, че неприбрани играчки отиват на някоя висока лавица и детето може да си ги върне като си прибира нещата в продължение на поне 2 дни (или някакъв разумен период от време, в съответствие със сложността на ситуацията).
Много добър възпитателен метод е да учите детето как се правят нещата. Показвате му, след това му позволявате да ви помогне, след това вие му помагате и накрая то прави нещата, а вие наблюдавате.
Още един начин да се справите с проблемите на възпитанието е да определите заедно с детето режим, който то да спазва. Ключът е да го направите заедно с детето, а не само вие и после да му кажете "Сега ще спазваш режима и точка!". Позволете му да се придържа към режима. Ако то "забрави", просто любезно го подсетете като попитате "Каква е следващата стъпка от режима?" или "Би ли ми помогнал, забравих коя е следващата стъпка от режима."
Това, което трябва да видите е идеята мотивираща поведението, а не самото поведение.

# 19
  • В средата на времето
  • Мнения: 2 400
Прибирам му джиповете и книжките. Ако продължи да се прави на магаре му спирам и филмчетата за ден-два..Това с изпращането в другата стая при нас вече не върви. Аз го оставям в спалнята и му казвам, наказан си, тук ще стоиш докато ти  мине, затварям вратата и той точно след 2 сек. е излязъл и идва при мен..

# 20
  • Мнения: 7 201
Според мен е твърде жестоко да спра да му говоря. Това е все едно да го лиша от любовта си. Струва ми се, че детската психика е твърде крехка за такова наказание /за по - малките деца иде реч/ .
Като писах,че не му говоря-имах предвид не повече от 5 мин., защото веднага е дошъл и ми се е извинил за държанието си! StopЗатова и винаги действа при нас.

# 21
  • Мнения: 7 821
А какво да му отнема ако лъже, ако се бие в градината или у дома, ако обижда и т.н. ? Или следва да не обръщам внимание на такива груби прояви?!?

# 22
А какво да му отнема ако лъже, ако се бие в градината или у дома, ако обижда и т.н. ? Или следва да не обръщам внимание на такива груби прояви?!?

1. Ако лъже
Ако искаме децата да бъдат честни с нас, трябва да ги изслушваме с уважение, да се въздържаме от желанието да ги накажем, засрамим, критикуваме и наказваме, а да търсим решения на проблемите заедно с тях.
Децата не се раждат със честността като ценност - това е нещо, което се учи. Работа на родителят е да обясни на детето защо е важно да казват истината и как се гради доверие. Всеки допуска грешки (особено на 4-5 години) и ако ги възприеме като ценен опит, а не като грехове и провали, няма да му изглеждат толкова страшни.
Ако детето ти лъже, задай му някой въпроси чистосърдечно (а не с желание да го критикуваш или с назидателен тон): "Как се чувстваш когато някой те излъже?", "Какво се случва когато ти излъжеш някого?", "Каква е причината децата да се страхуват да кажат истината?", "Какво би ти помогнало да казваш истината без притеснение?".
Когато детето те излъже, вероятно го пляскаш, наказваш по някакъв начин и т.н. Но тези наказания помагат само привидно и само за момента, а и често пораждат нежелани странични ефекти - дете, което лъже, се страхува и се измъква от отговорността за действията си.
Можеш да реагираш на лъжата по много начини. Например да акцентираш на решенията на проблема, а не върху вината. Вместо да питаш кой е счупил яйцето, предложи на детето да му помогнеш при почистването или го попитай дали се сеща по какъв друг начин да разреши проблема. Може също да се поставиш на мястото на детето. Попитай го дали се страхува да признае истината. Увери го, че всеки се страхува понякога и му внуши, че е важно въпреки страхът, да каже истината. Обясни му, че е длъжно да поема отговорност за своите действия ("Всеки може да сгреши, но като излъжеш или прехвърлиш вината на някой друг, не ставаш по-малко отговорен за постъпката си"). Обясни му също какво е доверие и му помогни да направи връзката между честността и доверието, което хората изпитват към нас. И не забравяй - всички уроци дотук ще са безсмислени, ако го критикуваш и осъждаш за лъжата (или за другото провинение) - детето няма да остане с усещането, че може да ти сподели всичко, ако го наказваш постоянно или го пляскаш.

2. Ако се бие в детската градина
Учителките трябва да разделят двете деца в отделни помещения, докато се успокоят и са готови да се държат добре. Също така трябва да се отдели време, за да се разбере каква е причината за сбиването. Децата трябва да получат възможност да изразят чувствата си. След като детето се е успокоило, учителката може да му предложиш помощ ("Можеш ли сам да измислиш как да утешим детето, което удари или предпочиташ да ти помогна?"). След това учителката може да предложи много неща - "Може да му се извиниш", "Може да му кажеш, че съжаляваш",  "Може да му нарисуваш картинка и да му я подариш", "Може да му помогнеш да разтреби след обяда", "Може да поиграеш с него на нещо интересно" и т.н.

3. Ако обижда
Ако детето ти те обиди (да кажем, че сте двамата вкъщи), можеш да изразиш чувствата си и да дадеш на детето си личен пример: кажи спокойно "Не желая да слушам подобен език. Това е изключително невъзпитано. Отивам да си почета в стаята. Повикай ме когато си готов да говориш като добро дете." На детето няма да му е приятно да стои самичко в стаята (и мама да не си играе с него) и скоро ще те потърси (може дори да обещае, че ще говори като добро дете). След това може да му обясниш, че на хората не им е приятно да ги обиждат и това ги наранява. Може също да го попиташ "Какво ще направиш, ако някой те обиди". Това е чудесно начало на дискусия, в която да обясниш защо едни реакции са неприемливи (удряне, обиждане), а други са подходящи (например да каже да другото дете, че няма да си играе с него, докато не спре да обижда).

# 23
  • Мнения: 1 035
Голямата-  (почти на седем) лишавам от компютър, от игра , не и говоря ...общо взето като всички други.Най- много работи обаче наказанието да не се вижда с баба си.
Малките( понеже са близначки на две и половина) наказвам с подчертано предпочитание към послушната.

# 24
  • Мнения: 2 723
Моя син е на 2,4 години.
Никакво наказание не върши работа.
Ако спра да му говоря си взима някоя играчка и си играе и без моите приказки.
И шамар по дупето не става, щото той идва и ми вика заболя ме, цункай го да ми мине  hahaha
Ако го накажа в стаята той си отваря и излиза.
Ако му спра детското си взима играчка.
Ужас ви казвам бе, тоя моя син е абсолютно перде.
Ако му кресна вика "не така мами, не така" ooooh!

Прави си каквото си иска и то не само у дома а и в яслата. Вчера лелята ми се оплака  Embarassed

# 25
  • София
  • Мнения: 6 999
Вече е по-голяма и много говоря... главно пиля по тънка струна, но понякога и съм по-рязка, когато усетя, че ме разиграва.
Директни наказания не налагам. Ако ме е ударила - се обиждам. Не го разбирам това с 'лишаването от любов' щом си се обидил или мълчиш. На практика от всеки вид наказание детето може да си направи извод "Мама не ме обича." - Глупаво е. Нормално е ако детето ме е засегнало - да му го покажа. Както бих се разсърдила на възрастен - така се сърдя и на дъщеря ми.

Ако говоря нещо, а тя се прави, че не ме чува - веднага й казвам, че и аз ще спра да я слушам.

Ако в изблик на яд си хвърля вещите - предупреждавам да спре, иначе ще ги прибера. Правила съм го 1-2 пъти и то не докато се извини... а за 1 седмица примерно.

Ако се бави, а ние бързаме или е време да си ляга броя. Казвам й, че стигна ли 3 - остава без приказка за "Лека нощ" - до сега 2 пъти й се е случвало. Ако сутрин отказва да стане от леглото - пак броя и казвам, че стигна ли 3 - няма аз да й събувам обувките - 1 път се е случвало. Безкомпромисна съм и молби и сълзи не ме разубеждават да отменя наказанието, а тъкмо напротив. Винаги казвам, че я обичам, но че е била наясно с последиците от действията си и сега следва да ги приеме.

Принципно не прави 'бели', просто е свикнала да се налага, за това и обяснявам какво е компромис, какво е да отстъпиш и пр.

# 26
  • Мнения: 4 668
При моят син помага единствено това да му кажем , че сме му сърдити / и аз и баща му /  Laughing
Понякога помага  това , че няма да излезем на пързалките или , че няма да гледа Мики маус примерно  Simple Smile
Най - много му се сърдя , ако ме удари , тогава не си играя и не се занимавам с него ...

Ако чупи играчки или ги хвърля ги прибирам .

Като цяло може да се каже обаче , че в последно време е много послушен и нямам сериозни проблеми с него  Hug

# 27
  • Мнения: 4 362
Моята щерка е мъничка още,но наказвам   Rolling Eyes
Ако направи по сериозна беля отива до стената и там стои две минутки,ама вече май и това не върши работа,защото сега самичкА без да и кажа,стори ли нещо се самонаказва  ooooh!
Ако хвърли нещо-прибирам го,но започва голямо тръшкане и рев,оставям я да си поплаче

Не мога да се справя само когато иска нещо,а е примерно чужда играчка или не моя вещ ,с която не може да си играе,тогава и да обяснявам смисъл няма ,тя започва тръшкане и голям рев  Tired

# 28
  • София
  • Мнения: 276
И ние се наказваме с лишаване от любими неща, като 1  седмица  до месец без компютър, ДВД или сладки неща, като продължителността, зависи от провинението.
И аз се опитвам повече да говоря, отколкото да наказвам или да викам,  но понякога не минава без наказание. Иначе след като сме наказали за продължителен период, за добро държание може да намалим наказанието....но никога не го отменяме.

И още нещо- с мъжа ми винаги сме на едно мнение и съгласни ( пред детето) за наказанието или порицанието. Щом единият не дава- и другият не дава......иначе се пробва  Twisted Evilпърво при единият, и после при другия, та където мине номера.

# 29
  • София
  • Мнения: 62 595
Броени пъти сме ги наказвали. При мен лошото е, че като ми се качат на главата се карам  Embarassed и то все за едни и същи неща (повечето са дразнещи, а не кой знае колко сериозни).  Много рядко създават сериозни проблеми, че да ги наказвам. Ако е за несвършването на едно или друго нещо ги предупреждавам, че по същия начин и аз мога да откажа да свърша важни за тях неща и така ще сме квит. Като цяло действа. Иначе, своите си неща от вида учене и странични занимания са си тяхна отговорност. Казали сме им, че ако ги устройва може и с тройки да си карат (от глад няма да умрат), а ако не искат да ходят на едно или друго занимание просто да си кажат да не хабим време, пари и нерви.  Засега системата работи. По-скоро на мен на моменти не ми издържат нервите.

Общи условия

Активация на акаунт